Mitsubishi FA25 atomeiksi

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #41
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

PauliG sanoi:
pahhi sanoi:
Saako sulatuksen loppulämmön jotenkin muutettua? Löytyykö jostain jumpperi?
Tämän samaisen viestiketjun alusta 4:s viesti jossa kerrottu tuo jummeroinnin katkaisu...
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3879.msg46371#msg46371

Mullahan tuossa on kuvassa tuo jumpperi katkaistu. Todellisuudessa tuohon on juotettu mulla pikku jatkojohdon pätkä ja päässä on "sokerirasia" jossa jumpperi on kytkettynä
=> mulla siis loppulämpötila +5 C

Tuohon jumpperiin ei oikein helposti pääse käsiksi, joten tein tällaisen ratkaisun. Tarvittaessa tuon jumpperin saa helposti pois jolloin sulatuksen loppulämpötila on +8 C. Pohjan sulanapitovastustahan mulla ei ole.

VAH malleissa loppulämpötila on normaalisti +8 C, mutta jos jumpperi katkaistaan on se +15 C. => Elikä katkaisusta ei tällöin ole hyötyä. Pikku vastusmodifikaatiolla voisi saada loppulämpötilaa laskettua alemmaksi.
 

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Sillä lähinnä kyselin, että voisiko VAH:ssa laskea loppulämpöä. Ilmeisesti ei voi, kun initial setting on matalampi lämpötila. Siis jotain muutakin eroa VA:ssa ja VAH:ssa on kuin tuo jumpperi.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #43
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

pahhi sanoi:
Sillä lähinnä kyselin, että voisiko VAH:ssa laskea loppulämpöä. Ilmeisesti ei voi, kun initial setting on matalampi lämpötila. Siis jotain muutakin eroa VA:ssa ja VAH:ssa on kuin tuo jumpperi.
Juu ulkoyksikön piirikorteissa on eroa.
Sulatusohjelmien eroista ei löydy tietoa?? Voisivat tietenkin rajoittua tuohon sulatuksen loppulämpötilaan.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #44
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Tulipa seurattua tänään -2 asteessa sulatuksen jälkeinen paineiden nostojakso.

Aluksi paineita nostetaan 500 W ottoteholla, jonkin ajan kuluttua ottoteho laskee 350 W. Tuosta sitten lähdetään hitaasti nostamaan kompuran kierroksia ja päädytään näillä keleillä noin 480-500W ottotehoille pyörimään. Tähän kaikkeen menee, 4-tieventtiilin käännöksestä siihen että sisäyksikkö alkaa puhaltamaan lämmintä, noin 3-4 minuuttia ja itse sulatus 4-tie venttiilin kääntymisestä kesti noin 3-4 min. Sulatuksen aikana ottoteho nousee nopeasti 990 W josta lasketaan vähitellen alaspäin ~760 W ja tuosta sitten OFF.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #45
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Sää lauhtui sopivasti. Tarkoituksena oli tarkastaa löytyykö kompressoritilasta jäätä.

Kompressorin alla oli hiukan sulaa vettä. Oli siellä vähän jäätäkin pohjalla.

Kennoanturin (defrost temperature) ympärillä ja läheisyydessä oli enemmänkin jäätä. Ilmeisesti anturi on ollut jossain vaiheessa jään peitossa. Myös kennon päädyssä oli pohjalla muutaman sentin jääkerros.

Päätimpä tehdä pienen modauksen jotta laite nopeammin alkaisi pidentämään noita lämmitysjaksoja.
Siirsin anturin toiseen paikkaan. Alunperinhän tuo anturi on kennon 4. alimmassa putkessa kiinni. Sulatuksessa tuo kohta kennoa (kolme alinta vaaka putkea) sulavat viimeisenä. Sultuksessa sulavat ensin ylin ja toiseksi ylin kolmannes ylhäältä alaspäin. Ylin ja toiseksi ylimmän kolmanneksen jälkeen kylmäainevirtaus yhdistetään ja syötetään alimpaan kolmannekseen ja sen alimpaan putkeen. Tuolta se "väärinpäin" virtaa alimmasta putkesta päätyen tuohon 4. alimpaan putkeen josta se lähtee 4-tieventiilille.

Anturi on nyt tuossa 2. yläkolmannen ulostuloputkessa kiinni.

Laitoin kuvan myös tuosta imuilma-anturi modauksesta. Anturikotelon sisään kertyi sulatushöyryistä jäätä.
 

Liitteet

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Innolla odottelen millaisia lämmitysjaksoja tulee.

Minulla ei ole mitään dataloggeria seuraamassa sulatuksia, mutta milestäni sulatukset tulevat 50 minuutin lämmityksen jälkeen pakkasella. Kovalla pakkasella sulatustiheys nousee puoleen tuntiin.
 
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Tuli sopivan lauhaa, joten tein samat jutut kuin Janti, eli anturin siirto "nelos" putken kylkeen. Jäätä oli täälläkin ja eriste oli sieltä anturin suunnalta jäätynyt kiinni ja piti sulatella föönillä irti. Pahus kun turasin kameran kanssa ja kuva epäonnistui, mutta yritän selittää, eli mikä on se musta pienempi "pytty" siinä kompuran oikealla puolella edestä katsottuna? Joka tapauksesssa tämä oli puoliväliin saakka paksun jään peitossa. Sulattelin joutessani senkin puhtaaksi. Miksiköhän tuo oli noin päässy jäähän? Nyt on operaatiosta kulunut pari tuntia ja sulatusjaksoja kyttäillään. Startin jälkeen oli tasan tunti tehokasta toimintaa, sitten 5. min. sulatusjakso. Tässä meni ainakin reilun viikon yli 10 asteen pakkasissa ja silloin tahti oli 40 min. töitä ja 5-6 min sulattelua. Vettä kertyy Sarviksen ahkio täyteen n. viikossa, joten täällä Saaristomeren lähettyvillä on suht kosteat pakkaset.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #48
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

abel garcia sanoi:
Pahus kun turasin kameran kanssa ja kuva epäonnistui, mutta yritän selittää, eli mikä on se musta pienempi "pytty" siinä kompuran oikealla puolella edestä katsottuna? Joka tapauksesssa tämä oli puoliväliin saakka paksun jään peitossa. Sulattelin joutessani senkin puhtaaksi. Miksiköhän tuo oli noin päässy jäähän?
Se kompurassa kiinni oleva josta menee putki kompuran pohjalle on käsittääkseni imuvaimennin "Suction muffler" = öljyn/pisaran erotin. Itse en tuota katsonut ollenkaan, kun se mulla on syvemmällä eristeiden alla. Olen laittanut tuohon kompuran ympärille hiukan lisäeristettä, jotta pysyisi lämpimänä myös kovemmilla pakkasilla.

Itselläni sulatusvälit sulatuksen lopusta siihen kun uusi sulatus alkaa (= tehokas lämmitysjaksot) ovat olleet tunnin mittaisia kun olen niitä seurannut. Tärkeämpää on se että kenno on ollut aina kuurassa kun sulatus on alakanut ja kaikki on kerta sulatuksella lähtenyt. Kelit ovat olleet hiukan huonot pitemmille väleille kun ollut kosteaa (lunta satannut ja -6 - -10 C. Katsotaan nyt sitten illalla miten sulatusvälien käy, nyt ulkona paistaa aurinko ja on pakkasta -5 C.

Eipä tullut muutosta, tunnin lämmityksen jälkeen alkaa sulattelemaan kennoa. Kenno kylläkin aina kuurassa ennen sulatusta.
 
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Otin ylös tätä rytmiä ja menee näin;
start klo 11.20
stop klo 12.25
start klo 12.32
stop klo 13.35
start klo 13.42
stop klo 14.43
start klo 14.50
stop klo 15.52
start klo 15.59
stop klo 17.03
start klo 17.10
Viisarikellolla seurailin, eli ei mitään sekuntikelloa käytössä ja ensimmäinen luku on siitä kun alkoi lämmittämään muutoksen jälkeen ja stop kun siiveke kääntyy vaaka-asentoon jne. Työjaksot pitenivät näillä keleillä n. 20 minuutilla ja pakkasta -5. Toistaiseks olen tyytyväinen näihin ja mielenkiinnolla odotan miltä näyttää kun mennään yli -10 keleihin.
 
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Nyt menty operaation jälkeen vajaat pari vkoa ja pakkasta enimmillään -20. Jaksot pysyneet samoissa, eli hiukan reilun tunnin tekee töitä ja sitten sulattelu. Lämpötilan vaihtelu ei ole vaikuttanut mitään ja edelleen olen tyytyväinen tähän pieneen "ropailuun".
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #51
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Lämmitysjaksot ovat mullakin olleet koko ajan tunnin mittaisia. Itse mittaan tuon ajan siitä kun sisäyksikkö alkaa sulatuksen jälkeen puhaltamaan taas III-nopeudella ja lopetan siihen kun puhallus loppuu ennen uuta sulatusta.

Kenno on ollut jokaisen sulatuksen alussa tukevasti huurussa. Puhdasta kennoa ei ole sulatettu kertaakaan.
 
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Edellisinä leutoina talvina olen pitänyt pyyntinä 21-23 astetta, mutta nyt tänä "oikeana" talvena pyynti on ollut lähes koko ajan 26. Minkä verran arvioit ottotehon lisääntyvän kun pyyntiä on tähän malliin lisätty?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #53
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

abel garcia sanoi:
Edellisinä leutoina talvina olen pitänyt pyyntinä 21-23 astetta, mutta nyt tänä "oikeana" talvena pyynti on ollut lähes koko ajan 26. Minkä verran arvioit ottotehon lisääntyvän kun pyyntiä on tähän malliin lisätty?
Tähän kysymykseen ei ole (yhtä) oikeata vastausta. Totuus paljastuu vasta mittarin lukemasta.

Laitteen ottotehohan perustuu lähes täysin imuilman ja pyynnin erotukseen, ja jos tuo ero on yli 2 C, niin laite käy täysillä.
Itselläni esim pyynti on nyt 22 C ja imu on noin 23 C ja laite käy täysillä. Jos imu nousee ~23,5-24 C niin laite alkaa tiputtamaan ottotehoja.

Hihasta heitettynä tälle mallille ja aikaisempien vuosien kokemuksella, voisi arvioida ottoteho/energian kulutuksen nouseen edellisestä talvesta kuukausitasolla noin 20%. (tämä siis jos laite on yksin aiemminkin hoitanut tilan lämmityksen ja nyt sillä on apuja)
 
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Taidan itse pitää anturin uudessa paikassa kun lämmityjakso pieni n. 45 minuutista reiluun tuntiin eikä mitään muutosta tähän ole tullut viimisten viikkojen aikana vaikka pakkaset ovat täällä vaihdelleet -4 ja -20 välillä. Saas nähdä millaiset tulee olemaan v. 2010 kokonaiskulutukset kun tammi-helmikuussa menee varmasti yli 5000 KWh. vuositasolla on menty näin; v. 2005 meni 18300, v. 2006 16300, sitten tuli ilpo 9.1.2007 ja lukemat oli 12900. v. 2008 oli 11500 ja 2009 meni 14300 ja tässä näkyy kylmän syksyn vaikutusta. En silloin syksyllä ollut tyytyväinen laitteen toimintaan kun teki tätä 45 min. jaksotusta ja ainakin kuvittelen että tulos olis ollut parempi nykyisellä toiminnalla.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #55
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Nyt on Etelä-Euroopan malli puoliksi ainakin Nordic VAH-malli. :D
Sulanapitovastuksen ja termostaatin sponsoroi Gadsat. Kiitoksia paljon!

Sulanapitovastus on tyyppiä Mitsu FD-malli. Vastus käy ihan hyvin tuonne vanhemma FA-mallin pohjalle. Sulatusvastuksen kanssa sarjassa on sulanapitovastukseen kiinnitetty termostaatti joka rajoittaa vastuksen pinta lämpötilan ~45 C.

- Defrost heater (H) 230 V 130 W
- Heater protector (26H) Open 45°C

Koska mulla on Etelä-Euroopan mallin, niin ei tuolla Power P.C. boardilla ole noita ohjaukseen tarvittavia rekkuloita (rele). Rele X66 ja liitin puuttuvat. Todennäköisesti tuota X66 liikutteleva logiikkakin puutuu.
=> termostaatti, rele tai itsesäätyvä kaapeli ovat ainota jälkiasennettavat laitteet joilla sulatuskaapelin kulutusta voi rajoittaa

Termostaatti on tyyppiä Klixon 1NT 15L-10, luovuttajana toimi ilmeisesti Fujitsu.



Pieni modaus tuli tuohon termostaatin paikkaan tehtyä, kun nyt siihen oli mahdollisuus. Tästä modauksesta on enemmän tietoa jo tuossa toisessa ketjussa. ;)
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2802.msg112863#msg112863

Modauksen aikana siirsin defrost thermistos (=kennoanturi) alkuperäiselle paikalleen. Sulatuksen lopetuslämpötilan tiputin takaisin +5 C. Siirto oli hyvinkin tarpeellinen, koska eilen laitteen kenno oli 30 minuutin lämmityksen jälkeen aivan tukossa. Tuntuisi että tuo sulatusjaksojen pidennys ja lyhennys toimii tuosta alkuperäisestä paikasta paremmin. Katsotaan tilanne uudestaan pakkasilla.
 

Liitteet

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #56
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Sateisen kevätpäivän kunniaksi Mitsu joutui riisuuntumaan ja pääsi kevät pesulle.
Ohessa kuvia talven pölyistä.

Ensin imuroin kennoston ja puhallinsiivet noilla mitsun harjasuullakkeilla. Tämän jälkeen kaadoin muutaman litran vettä kennoston päälle.

Löytyypä Mitsusta jotain jossa on "Made in Japan" -leimalla. Mitsun mukana tuleva puhdistussetti (= imurin suulakkeet ja harjat) on tehty Japanissa. ;D :cool:

 

Liitteet

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #57
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Laitetaampa tähän pari kuvaa huurussa olevasta kennosta ennen sulatusta.

Laite oli ennen tätä ollut aamupäivän sulattamatta. Ulkoilma oli lämmennyt aamun pikkupakkasesta hiukan plussan puolella ja sumua oli vielä ilmassa.

Mitsussa loppuu kellon perässä sulattelu kun kennon lämpötila nousee -3 C yläpuolelle. Voi mennä välillä useitakin tunteja todella huurussa, kun kennon lämpötila pysyy sitkeästi tuon -3 C yläpuolella. Mikäli lämmitystarvetta olisi enemmä 0 C tuntumassa, niin tällaista huurumäärää harvemmin ehtisi kennoon kertyä ennen sulatusta.

Ulkopuhaltimen ääni on todella matala ja raskas tuossa vaiheessa. Kyllä siellä vielä lamellit näyvät ja ilmaakin menee läpi. :cool:
 

Liitteet

jakevm70

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Kuinka nuo kennot voi olla noi pölyiset, eikös siinä ole suodattimetkin edessä? :eek:
Meillä nuo mitsut ollu sen reilu pari vuotta ja ei niiden kennoissa ole koskaan ollu juurikaan mitään imuroimista.
Ja en todellakaan imuroi kahden viikon välein vaan silloin kun huomaa ettei jaksa enää puhaltaa kunnolla. Silloin on ne etummaiset suodattimet tosi tukossa mutta kennot näyttää ihan puhtailta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #59
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

jakevm70 sanoi:
Kuinka nuo kennot voi olla noi pölyiset, eikös siinä ole suodattimetkin edessä? :eek:
En ole ainut jolla on FA25:ssa ollut myös kennostossa pölyä. Tässä olikin aiemmassa viestissä pahhin kennoston kuva http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3879.msg49743#msg49743

Tässä kuvia karkeasuodattimista FA25 vs. E9DKEW
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1732.msg51440#msg51440
 

PauliG

Vakionaama
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

Kennostolle suositellaan puhdistusta pesemällä 1-2 vuoden välein puhdistus palvelua saa kauttani 69€ + matkat (0.85€/km)

Iaka monessa kohteessa kennoston pölymäärä on ollut jopa huomatava, toiset kohteet taas täysin puhtaita (riipuu niin huushollista).

Ja puhditsus työtä en tee itse vaan se on ulkoistettu.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #61
Vs: Mitsubishi FA25 atomeiksi

Irroitin tuon sisäyksikön nyt seinältä, jotta uuden asennus kävisi myöhemmin helposti ja nopeasti.
Seinässä on aika paljon reikiä => kyllä siihen on pakko saada joku ILP päälle niitä peittämään

Tuolla kennon takana on aika paljon töhnää. Imurointi Mitsun omilla harjassuullakkeilla laite irrallaan irrotti lian.

Tulipa mitattua että Mitsun omilla suullakkeilla pääsisi tuonne taaksen imuroimaan jos laite olisi min 10 cm päässä katosta, silloinkin olisi ahdasta => mielummin kuitenkin 15 cm katosta. Mulla oli vain 8 cm katosta, joten en päässyt aiemmin tuonne taakse imuroimaan.

=> Kenno kannattaa ehdottomasti imuroida tuolta takaa, jos vain jokin suullake sinne ylettyy. Pelkkä normaali kennon huuhtelu ei riitä irroittamaan pölyjä.
 

Liitteet

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

janti sanoi:
En ole ainut jolla on FA25:ssa ollut myös kennostossa pölyä. Tässä olikin aiemmassa viestissä pahhin kennoston kuva http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3879.msg49743#msg49743

Tässä kuvia karkeasuodattimista FA25 vs. E9DKEW
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1732.msg51440#msg51440
Sellaisen eron muuten huomasin, että FD:ssä kenno taitaa olla harvempi kuin FA:ssa. Ei varmaan tarvitse olla paljoakaan eroa, että se voi vaikuttaa pölyn kertymiseen.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
  • #63
Vs: Mitsubishi FA25 Etelä-Euroopan malli atomeiksi

pahhi sanoi:
Sellaisen eron muuten huomasin, että FD:ssä kenno taitaa olla harvempi kuin FA:ssa. Ei varmaan tarvitse olla paljoakaan eroa, että se voi vaikuttaa pölyn kertymiseen.
Olisiko sulla kuva FD:n kennostosta?
 

pahhi

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi FA25 atomeiksi

Ei ole kuvaa. Lomamökissä FD:n kenno vain näytti harvemmalta kuin oman FA:n kenno. Mitannut tätä en ole. On siis vain mutu tuntuma. Joku FD:n omistaja voisi vaikka mitata montako ripaa sentillä FD:ssä on, niin voisin verrata FA:han.
 

jviirret

Vakionaama
Vs: Mitsubishi FA25 atomeiksi

pahhi sanoi:
Joku FD:n omistaja voisi vaikka mitata montako ripaa sentillä FD:ssä on, niin voisin verrata FA:han.
FD25Vah vm.-08 8 lamellia/cm
Pölyssä on kenno meilläkin, pakko paineilmalla puhdistella ennen jäähdytyskauden alkua. Vähän tuntuu siltä että suodattimet ovat aina saman näköiset, olipa puhdistuksesta 2viikkoa tai 2kuukautta. Eli alkaa kiskomaan suodattimien läpi pölyä kun ne menevät riittävän tukkoon ja tämä pöly löytyy sitten kennosta
 
Ylös Bottom