MSZ-LN - käyttökokemukset ja lämmitysjaksot

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Mutta koska takuu on vielä, niin olen sopinut pumpun myyjän ja asentajan kanssa, että tulee vielä tutkimaan laitetta, kunhan ilmat lämpenevät, niin ei tarvitse palelluttaa käsiä. Hyvässä hengessä käytiin keskustelua. Samoja keskusteluja, mitä muutkin ovat käyneet. Kortinvaihdoista, kylmäaineiden lisäyksistä.
Nyt kun luki tuon VTT testin, jossa standardin SFS-EN 14511 /1 mukaisesta testistä poiketen ei ole käytetty suurinta lämpötilan asetusarvoa ja sisäänottoilman ei ole annettu aleta 0,5 astetta enempää käyttämällä muuta lämmityslaitetta, niin on aivan turhaa alkaa kutsumaan huoltomiestä katsomaan pumppua. Olen jo itsekin useaan kertaan todennut , että kyllä se pumppu minullakin toimii tällaisella testinmukaisella ohjelmalla.

Senkin olen jo useaan kertaan todennut, että pumppu ei toimisi tuon standardin SFS-EN 14511 /1 mukaisessa testissä kovin hyvin, mikäli siinä käytettäisiin standardin mukaisesti lämpötilan ylintä asetusarvoa ja sisäänottoilman lämpötilan annettaisiin reilusti alentua. Tai toimisi se jonkin ajan kuluttua 30 min lämmitysjaksoilla. Testitulos ei varmaan näyttäisi enää kuluttajien silmissä kovin hyvältä.

Jos tästä jotakin reklamointia haluaisi jatkaa, niin tällainen pumppu tulisi saada tuon standardinmukaiseen testiin ja alkaa sen jälkeen keskustelemaan kuluttajasuojan ja tarvittaessa lakimiesten avulla, että onko alkuperäisellä testillä ja myynti-ilmoituksilla todellisuudessa harhautettu kuluttajaa.

Itse olen ainakin tullut harhautetuksi, mutta vika saattaa toki olla minussa. Mene ja tiedä. Melko iso homma tuo reklamointiprosessi olisi. Helpompi on varmaakin alkaa tuunaamaan ulkoyksikköä ja tai hankkia sisäyksikölle järkevää ulkopuolista lämmityslaitetta, jolla pääsisi VTT testiä vallitseviin olosuhteisiin.

Mikäli muutkin valmistajat käyttävät samalla tavalla standardista poikkeavaa menetelmää, niin heilläkin on varmaankin siihen omat syynsä.

Velsku

Aktiivinen jäsen
@Ilmavaiva Todennäköisesti testillä yritetään simuloida normaalia asumistilannetta, jossa huoneenlämpötila ei asumismukavuuden johdosta laske tuon alle. Vaan jokin muu lämmitysjärjestelmä hoitaa lämmityksen, jos niin käy. Eli taas: "pumppu toimii lämmityslaitteena, silloin kun ei tarvitse lämmittää".

Mutta:
Olen itse mitannut oman laitteen COPin, ja kyllä se sulatuksien kanssa on ollut ihan ok jo tuolla 1h lämmitysjaksolla ja lämmöntuotto kilowateissa möys. Eli ei tämä niin fataali ole normaalissa asumiskäytössä, jossa lämpö ei tosiaan laske kovin alas. Ylläpitolämmitykseen, josta halutaan nopeasti nostaa asumislämpöön, tämä on täysin kelvoton laite.

Mikäli joku on myynyt laitteen ylläpitolämmityskäyttöön, ymmärtäen käyttötarkoituksen jossa pitää nostaa lämmitys viikonlopuiksi ylös, niin silloin on kuluttajaa johdettu harhaan. Varsinkin, jos on vielä viitattu noihin testeihin ja niillä perusteltu. Jos näin ei ole, niin vaikeaa on yrittää mitään.

Standardin muotoisen testin tarkoitusta en tiedä. Onko se mitata pumpun täysi teho ja COP? jos on, niin ehkä tämä VTT:n enemmän normaalikäyttöä vastaava lämpötilaprofiili on kuitenin parempi suurinta osaa käyttäjiä silmälläpitäen. Lisäksi syksyllä ja keväällä on aika eri ilmankosteus samoissa lämpötiloissa, jolloin vain jonkin vuodenajan ilmankosteutta testi voi simuloida. Vaikea sitäkään on väittää, että väärin meni jos testi vastaa kuivaa kevätilmaa. :(

Todennäköisintä on, että tämän pumpun käyttöalue on tämän typerän logiikkansa ja mekaanisten suunnitteluvirheidensä takia vain niin kapea, että tätä voisi sanoa erikoiskäyttöön tarkoitetuksi lämmityslaitteeksi. Ei yleiskäyttöiseksi lämmityslaitteeksi. Heillä, joilla käyttötarve on tuon erikoiskäytön mukaista eli likellä VTT:n testiä, pumppu toimii hyvin.

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Mikäli joku on myynyt laitteen ylläpitolämmityskäyttöön, ymmärtäen käyttötarkoituksen jossa pitää nostaa lämmitys viikonlopuiksi ylös, niin silloin on kuluttajaa johdettu harhaan. Varsinkin, jos on vielä viitattu noihin testeihin ja niillä perusteltu. Jos näin ei ole, niin vaikeaa on yrittää mitään.
Mielestäni jo pelkästään MELCloud antaa ymmärtää pumpun toimivan etäkäyttöineen, kalentereineen, +10 peruslämpöineen jne. Lisäksi tulisi lukea noita mainosesitteitä. Harmittaa kun hankin tämän pumpun. Mutta ei tästä kannata tämän enempää enää harmitusta hankkia, vaan pyrkiä jotenkin pärjäämään tämän kanssa. Tässä kävi niin kuin sananparsikin sanoo, että oleellista ei ole se, mitä sanotaan, vaan se, mitä ei sanota. Seuraavan pumpun hankinnassa tulee yrittää selvittää myös se, mitä ei sanota. Ei tämä maailmaa kaada, mutta paskan möivät :)

Edit: Lisätty +10 peruslämpöineen.

puu

Aktiivinen jäsen
Onkohan pumppuni Suomen ensimmäinen LN, joka teki yli 3 tunnin lämmitysjakson pakkasella (~7°C). Pari minuttia yli 3h juuri lämmitteli, kun nyt on tuo 68k huijausvastus sulatusanturin rinnalla, ja kytkin tuon oman "fuzz logicini" (mekaaninen ajastinkello) pois. Lopussa kenno oli juuri saanut mukavan kuuran (ks. kuva).

Tosiaan Mitsun omalla logiikalla oltaisiin lämmitetty 30 minuuttia, ja oma logiikkani päästeli, joten jos ei nyt ihan 10x parempi, kuten aiemmin väitin, niin 6x ainakin.

Sulatuksen kaiketi triggasi joko
a) 3h maksimiaika(?)
tai
b) sulatusanturin lukema oli huijausvastuksen kanssa riittävän alhainen

Nyt kun huijausvastus oli käytössä myös sulatuksen ajan, jäi sulatus turhan lyhyeksi, vajaa 4min. Kennoon jäi jonkun verrran raitaa alas, kuitenkin suurin osa lähti.

1613994565271.png

Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Tuohan siinä on tainnut käydä. Jos vaihdat tilalle 33 kohmin tai pienemmän vastuksen niin ei karkaa enää sulatukselle omia aikojaan
Joo, laskeskelin juuri, että rupeaa näyttämään pakkasen puolella olevaa lukemaa, kun menee alle -15°C tuo kenno.

Tuota 33k en vielä lähtenyt koittamaan, kun on vielä epäselvää tuon pohjavastuksen logiikka. Sillä näyttäisi näillä keleillä jo +10°C luokkaa laitteelle.

Tuohon kun löytyisi hyvä ratkaisu "for dummies". Monelle olisi varmasti käyttöä sille. Sulatushuijausketju mahtavaa luettavaa. Menee täysin yli hilseen mutta ilo lukea vaikka ei perässä pysykään.

puu

Aktiivinen jäsen
Tuohon kun löytyisi hyvä ratkaisu "for dummies". Monelle olisi varmasti käyttöä sille. Sulatushuijausketju mahtavaa luettavaa. Menee täysin yli hilseen mutta ilo lukea vaikka ei perässä pysykään.
Tuo edellisellä sivulla esittelemäni kellokytkinratkaisu on kohtalaisen helppo viritellä ilman mitään kummempia nörttijuttuja. Toki pitää ni piuhat kytkeä sulatusanturin rinnalle. Sen avulla voisi ainakin mennä kovempien pakkasjaksojen yli. Ja laitehan toimii ihan normaalisti jos rele on virrattomana.

Ohjeet huijausvastuksen kytkemiseen täällä sulatushuijaus-ketjussa:

EDIT: VAROITUS huijausvastusta viritteleville! Sulatusanturin johtimissa näyttäisi olevan yli 100V (AC) jännite sähköverkon maata vasten. Älä siis virittele jos et tiedä mitä teet!

Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Tästä pääsee eroon kun kytkee vastuksen anturin tilalle, ei rinnalle
Kyllä. Olen tehnyt johdotuksen siten, että tämä on mahdollista. Nyt vielä testivaiheessa en ole rohjennut tuota tehdä, sillä jos laite esimerkiksi menee sulatukselle kun on pelkkä huijausvastus anturin tilalla, voi käyttäytyä erikoisesti. Myöhemmin on kyllä tarkoitus tehdä juurikin näin.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Jos laite menee sulatukselle pelkkä huijausvastus antruin tilalla, se ei huomaa sulatuksen päättymistä.
--> laite sulattaa 10min (tai mikä max aika olikaan) ja siirtyy lämmittämään takaisin. Tosin tulee lyhyempi väli, mutta sittenpä taas huijaus puskee sitä eteenpäin.

Eli laitahan vain softa pyörimään.

puu

Aktiivinen jäsen
Jos laite menee sulatukselle pelkkä huijausvastus antruin tilalla, se ei huomaa sulatuksen päättymistä.
--> laite sulattaa 10min (tai mikä max aika olikaan) ja siirtyy lämmittämään takaisin. Tosin tulee lyhyempi väli, mutta sittenpä taas huijaus puskee sitä eteenpäin.

Eli laitahan vain softa pyörimään.
Laitetaan laitetaan, kunhan on saatu vähän vielä dataa ensin. :grandpa:

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Täällä jatkettu 2h vetoihin. Empä tiedä miksi. Sulatukset saman pituisia kun ennenkin 3.05-3.20min. Ehkä se oppii kun antaa vaan käydä. Epäilen nyt vahvasti että 3.15 on se raja mihin luisutaan 3min. Sitten vertailee edellisiä ja pidentää jos joka ehkä kolmas? on edellisiä lyhyempi. Kelit ollu kyllä todella huonoja. Lumipyryä.. vettäkin sato yöllä jossain vaiheessa ja 8 pakkasta. Kuivaa kai kun kenno aika puhdas. Tuuli sen kai tekee kun pääsee puhaltamaa ilppiin. Mutta jalustaa myöten hangessa nyt kun eilen pyrytti. Näytti sisälläkin olevan lunta ja jäätä. Tästä päättelynä mitä ankarammat olosuhteet niin sitä pidempiä jaksoja Mitsu pörisee :D

Viimeksi muokattu:

Halkoholisti

Aktiivinen jäsen
Onpas outo laite, jos ei kestä täydellä pyynnillä ajella?
Itse olen kyllä kilpailevan leirin pumpusta yleensä vääntänyt pyynnin maksimille kovilla pakkasilla.
Ei ole vaikuttanut sulatuksiin mitenkään, sama tuttu ja taattu 90min lämmitysjakso :D

Velsku

Aktiivinen jäsen
@Juhanisto olet oikeassa. Lisää data kertynyt ja tuo likumaväli on 3:00-3:15
Tuolla on jopa yksi 3:15 sulatus jolla pidensi -10.8 asteessakin. Ihan outflier...
Ei ole tietoa, mistä tuo päättelee tuon likuman, muutakuin että mitä kylmempi keli, sitä todennäköisempää on että pidentää.

Huom ajat ovat scriptillä, eli kuuntelulla voi tulla parin sekunnin erot.
3:00 ja alle pidentää aina minulla.
3:03 asti on erittäin todennäköistä, että pidentää.
3:03-3:15 pidentää sitä todennäköisemmin, mitä kylmempää on. Mutta todennäköisempää on ettei pidennä.
3:03-3:06 välille jo aika epätodennäköistä pidennys alle -15 asteen pakkasessa. Silti yksi pidennys 3:15, vaikka pakkasta -10.8 (ainut yli 3:06 pidennys alle -15 asteessa)
4:20 ensimmäinen lyhennys.

Ja tässä en ole manuaalisesti tarkistanut seurauksia. Nuo kaukana olevat "Ei tietoa" rastit ovat isompia tiputuksia, mutta erikseen käyrältä katsottava mitä tehnyt.

Tuosta kuvasta myös selittyy, miksi tämä pikkuhiljaa ajautuu pidempiin väleihin. Lyhennyspää vaatii aika pitkiä sulatuksia. Eli todennäköisempää on pidennys ja pysyminen, kuin että sulatus kestääkin kauan ja lyhentää (jos ei tee jotain yllätyksiä laitteelle, kuten säädä lämpötilaa tai lämmitä taloa muulla siten, ettei pumpun tarvitsekaan lämmittää)

1614006905723.png

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Onpas outo laite, jos ei kestä täydellä pyynnillä ajella?
Itse olen kyllä kilpailevan leirin pumpusta yleensä vääntänyt pyynnin maksimille kovilla pakkasilla.
Ei ole vaikuttanut sulatuksiin mitenkään, sama tuttu ja taattu 90min lämmitysjakso :D
Kyllä tämä ainakin etäkäytössä on osoittautunut tehottomaksi laitteeksi. Hyvä kuitenkin kun alkoi lukemaan vielä uudelleen tuota VTT testiä, niin palikat loksahtivat kohdalleen. Tämmönen tämä laite todella on. Kyllä tämän kanssa jotenkin pärjää. Kovemmat yli -15 pakkaset aiheuttavat ongelmia. Sinänsä harmillista kun sähkö on silloin kalleinta ja lämmöntarve suurinta :(. Parin päivän päästä tortaina alkaa jo lauhtumaan, niin kyllä tällä näillä näkymin taas ensitalveen pärjäilee, kun aurinkokin alkaa lämmittää ulkoyksikköä :).

Halkoholisti

Aktiivinen jäsen
No jo on, jos jo -15c tuottaa ongelmia. Ilmeisesti lämmöntuoton suhteen, johtuen lyhyistä lämmitysjaksoista?

Täällähän ei karkeasti katsoen tammi-helmikuussa ole muuta ollutkaan kuin koko ajan yli -15c pakkasta. Pumpun on toimittava vielä -30... -36c, vaikkei enää kummoisia tehoja tuotakaan.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
On tämä kumma laite. Viikon jauhoi 90min jaksoa. Nyt vrk aikana pidentänyt 50min. Ja keleistä ei kyllä ole nyt ollut apua. Ei ole aurinkoa näkynyt. Kaiken kukkuraksi pidensi 20min kerralla äsken. Oli kyllä lyhyt sulatus ehkä 2.40min. Nyt 140min jakso. Ihan turhaan olen moittinut :D

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
No jo on, jos jo -15c tuottaa ongelmia. Ilmeisesti lämmöntuoton suhteen, johtuen lyhyistä lämmitysjaksoista?

Täällähän ei karkeasti katsoen tammi-helmikuussa ole muuta ollutkaan kuin koko ajan yli -15c pakkasta. Pumpun on toimittava vielä -30... -36c, vaikkei enää kummoisia tehoja tuotakaan.
Kyllä se itsensä pitää hengissä ihan pienellä lämmön kierrätyksellä. Puhallusta ei kestä paljoa laittaa, jos ei lämmitä sisäyksikköä muulla lämmityslähteellä.

Edit: Siis muutoin menee 30 min sulatusväleille.

Kyllä se itsensä pitää hengissä ihan pienellä lämmön kierrätyksellä. Puhallusta ei kestä paljoa laittaa, jos ei lämmitä sisäyksikköä muulla lämmityslähteellä.

Edit: Siis muutoin menee 30 min sulatusväleille.
Kumpihan olisi tehokkaampaa lämmtiystä? Pyynti +20 ja sulattelisi 90min välein vai pyynti +23 ja hullunkierrolle 30min

Onkohan automaattipuhalluksella tähän hullunkiertoon menemiseen vaikutusta?

Halkoholisti

Aktiivinen jäsen
Se pieni puhallusteho ei vaan sovi kaikkiin tiloihin. Itse käytän varsinaisella lämmityskaudella 4/5 ja 5/5 tilanteen mukaan.

Mitsulla/maahantuojalla/asentajilla pitäisi olla velvollisuus tiedottaa jokaista pumpun ostajaa näistä mahdollisesti tai todennäköisesti odotettavissa olevista ongelmista, ja kysyä, että haluaako pontetiaalinen ostajaehdokas ottaa riskin vai ei.

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Kumpihan olisi tehokkaampaa lämmtiystä? Pyynti +20 ja sulattelisi 90min välein vai pyynti +23 ja hullunkierrolle 30min

Onkohan automaattipuhalluksella tähän hullunkiertoon menemiseen vaikutusta?
Mielestäni ilman muuta +20 ja sulatusväli 90 min. Kokemukseni mukaan 30 min hullunkierrolla ei tuota lämpöä juuri ollenkaan. Toki, jos ensimmäiselläkin vaihtoehdolla pumppu käy ns. katkokäynnillä, niin ei sekään paljon lämmitä.

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Onko Ilmavaiva kurkannu sinne Mitsun sisälle missä mallissa siellä on huovan ja anturin jäätilanne?
Olen kahdesti kurkannut. Kummallakaan kerralla ei ole ollut sulatusanturi tai huopa jäässä, tai edes märkä. Toisella kerralla käänsin sulatusanturin omalla paikallaan varalta sisäpuolelle. Ylhäällä oleva ulkoyksikön lämpötila-anturi on ollut jäässä ja sinne olen lisännyt eristettäkin. Kyllä se anturinsiirroiksi vielä menee. Tästä mahdollisesti saa vähän apua. Laite kyllä toimii mielestäni niin hyvin kuin tämä nyt ilman tuunausta voi toimiakaan. Osaa kyllä jatkaa lämmitysjaksoja kun vain laittaa takkaan puita tai etäkäytöllä puhaltaa 2000 W patteriilla sisäyksikölle lämpöä. Se olisi fiksua kun ilmoittaisivat, että tämä pumppu tarvitsee pakkasilla lisääksi toisen lämmönlähteen, niin kuin tuossa testissäkin on käytetty.

EDi

Tulokas
Mielestäni ilman muuta +20 ja sulatusväli 90 min. Kokemukseni mukaan 30 min hullunkierrolla ei tuota lämpöä juuri ollenkaan. Toki, jos ensimmäiselläkin vaihtoehdolla pumppu käy ns. katkokäynnillä, niin ei sekään paljon lämmitä.
Juu, ei tuota hullunkierrolla.
Alkoi sisälämpötila laskemaan ja vesipatterit naksumaan kun LN2 heitti eilen plussakeleillä hullunkierrolle viikon kestäneen 120-145min kiertojen jälkeen.
20.00 boottasin laitteen, katsotaan kauanko nyt jaksaa.

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Osaa kyllä jatkaa lämmitysjaksoja kun vain laittaa takkaan puita tai etäkäytöllä puhaltaa 2000 W patteriilla sisäyksikölle lämpöä. Se olisi fiksua kun ilmoittaisivat, että tämä pumppu tarvitsee pakkasilla lisääksi toisen lämmönlähteen, niin kuin tuossa testissäkin on käytetty.
Jos tämä käy ylläpitolämmöllä niin taitaa sulatukset mennä turhan pitkiksi kun ei saa tarpeeksi lämpöä kylmästä kennosta ja sisälämmöstä ja logiikka siitä syystä lyhentää sulatusväliä. Mielestäni kannattaa kokeilka nostaa sisälämpö 16 asteeseen ennen kuin lämmittää patterilla. Jos alkaa käymään pidempää jaksoa niin kulutus on pienempi verrattuna siihen että käy 15-20 pakkasessa hullunkiertoa koska tällöin koppi on lähellä ykköstä, toivottavasti ei kuitenkaan alapuolella...

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
@RauskiH näin varmaankin on. On ollut etänä vielä vaikea optimoida tuota peruslämpöä. Olen käyttänyt patteria lähinnä lämmitysjaksojen testaukseen, ja mökille tulo päivänä. Mökki lämpenee kyllä nopeasti kun sille saa vain 5/5 puhalluksella järkättyä jotenkin lisää lämmitysjaksoa. Shelly 1PM energiamittari wifi on jo saapunut maahan, niin sitten alkaa helpottua peruslämmön optimointi.

RauskiH

Aktiivinen jäsen
On ollut etänä vielä vaikea optimoida tuota peruslämpöä. Olen käyttänyt patteria lähinnä lämmitysjaksojen testaukseen, ja mökille tulo päivänä. Mökki lämpenee kyllä nopeasti kun sille saa vain 5/5 puhalluksella järkättyä jotenkin lisää lämmitysjaksoa. Shelly 1PM energiamittari wifi on jo saapunut maahan, niin sitten alkaa helpottua peruslämmön optimointi.
Mielestäni tuota korkeampaa peruslämpöä kannattaa kokeilla koska jos saat sillä pumpun pois hullunkierrosta niin sähkönkulutus todennäköisesti pienenee... Paljoa et voi kokeilulla menettää. Jos sinulla on kohtuu kokoinen ja kohtuullisesti eristetty mökki eikä mikään 300 m2 hirsilinna tunturin laella niin sen kulutus voisi olla esim. 100 w/C joten 6 C nosto tarkoittaa vajaat 15 kwh/vrk tehontarvetta... 2 kopilla kokeilu maksaa 75 c/vrk;D

Lämmitettävä ala itsellä pieni ja vanha asetus 21 astetta 4/5 puhallus. Nyt uutena 23 astetta ja 3/5. Olisiko tuo sitten syynä että vetää koko ajan todella lyhyttä sulatusta. Ne mitä olen ollut todistamassa niin kaikki sulatukset noin 2,15min. Aamulla oli sähkökatkos joten alkoi taas 90min jaksosta. Näistä tuntuu että aina ensin lyhentää 80min ja sitten lähtee pidentämään. Mutta hitaasti jatkaa lämmitysjaksoa vaikka sulatukset lyhyitä. Tällä hetkellä 120min mennään. Pakkasta -13 astetta.

Lämmitettävä ala itsellä pieni ja vanha asetus 21 astetta 4/5 puhallus. Nyt uutena 23 astetta ja 3/5. Olisiko tuo sitten syynä että vetää koko ajan todella lyhyttä sulatusta. Ne mitä olen ollut todistamassa niin kaikki sulatukset noin 2,15min. Aamulla oli sähkökatkos joten alkoi taas 90min jaksosta. Näistä tuntuu että aina ensin lyhentää 80min ja sitten lähtee pidentämään. Mutta hitaasti jatkaa lämmitysjaksoa vaikka sulatukset lyhyitä. Tällä hetkellä 120min mennään. Pakkasta -13 astetta.
Veti aamulla ainakin 2 peräkkäistä maksimi? 10 min aktiivisulatusta. Ei tehnyt resettiä 30min vaan lyhensi 10min kerrallaan. Viimeisin 70min. Ei pysy perässä miten tämä laskee sulatusvälejä. Sää mitä karmein. -15 astetta pakkasta ja kova tuuli lumisateineen työntää suoraan ulkoyksikköön.

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Veti aamulla ainakin 2 peräkkäistä maksimi? 10 min aktiivisulatusta. Ei tehnyt resettiä 30min vaan lyhensi 10min kerrallaan. Viimeisin 70min. Ei pysy perässä miten tämä laskee sulatusvälejä. Sää mitä karmein. -15 astetta pakkasta ja kova tuuli lumisateineen työntää suoraan ulkoyksikköön.
Eikös tuo nyt toimi niin kuin kuuluukiin eli kenno tukossa., pitkä sulatus, lämmityskson lyhennys. Minä en ainakaan löydä mitsun dokumenteista 30 min resettiä, eikä oma pumppuni sellaista ole koskaan tehnyt. Oletko varma 10 min lyhennyksistä? Vanhemmissa malleissa maksimilyhennys 20 min

Velsku

Aktiivinen jäsen
Eikös tuo nyt toimi niin kuin kuuluukiin eli kenno tukossa., pitkä sulatus, lämmityskson lyhennys. Minä en ainakaan löydä mitsun dokumenteista 30 min resettiä, eikä oma pumppuni sellaista ole koskaan tehnyt. Oletko varma 10 min lyhennyksistä? Vanhemmissa malleissa maksimilyhennys 20 min
Pitkän sulatuksen jälkeinen "reset" tai iso tiputus tulee tuosta minun datasta, jossa analysoin datan manuaalisesti. Mutta tilanteet, joissa on johtanut noihin lyhennyksiin ovat olleet sellaisia, että siinä on pumpulle tehty jotain muutakin, joka on johtanut pitkään sulatukseen --> nyt kun Mikalla on noita "oikeitakin" pitkiä sulatuksia eikä niissä tapahdu mitään kummempaa, niin vaikuttaa siltä että minulla sulatuksen pituus ei ollut triggeri isoon lyhennykseen/resettiin, vaan se jokin muu.

Tuossa aikaisemmin jakamassani datassa ko. Pitkät Sulatukset ovat harmaita, eli scripti ei validoi edellistä pumpun toimintaa/lämmitysvaihetta validiksi lämmitysvaiheeksi, eikä siksi kykene tietämään muutoksen suuruutta.

Aikaisemmin manuaalisesti tutkin näitä ja nyt päivitetty scripti tekee sen minun puolesta ja jättää huomiotta kaikki deviaatiot. --> antaa tarkempaa tietoa.

Eli tuollaista resettiaikarajaa ei siis todennänköisesti ole.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Niin ja minulla scripti erottaa nykyään erimittaiset lämmitysvaiheen muutoksetkin kuin 10min. Yllätys tuli minulle, että yhtään 10min enempää muuttunutta lämmitysvaihetta ei löydy. Vain 10min muutoksia. Muistelen kerran löytäneeni yhden, mutta scripti sitä ei tunnista --> joku laskuvirhe käyrän minuuteista tapahtunut mulla. Tai sitten siihen myös liittyy jokin toiminta, eikä scripi siitä syystä validoi sitä oikeaksi muutokseksi.

Tarkoitin tuolla sitä että itsellä luulo pitkän sulatusajan laukaisevan pumpun alimpaan mahdolliseen sulatusväliin eli 30 minuuttiin. Ja noin kun ei tapahtunut niin muitakin tekijöitä selvästi on. Nuo 10min lyhennykset oli vain oletus koska lämmitysjaksot oli lyhentyneet mutta ei mitään paniikkireaktiota lyhimpään mahdolliseen.

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Lämmitettävä ala itsellä pieni ja vanha asetus 21 astetta 4/5 puhallus. Nyt uutena 23 astetta ja 3/5. Olisiko tuo sitten syynä että vetää koko ajan todella lyhyttä sulatusta. Ne mitä olen ollut todistamassa niin kaikki sulatukset noin 2,15min.
Mitä pienemmällä puhallus, niin sitä lämpimämmäksi pääse sisäyksikkö ja kenno ja sitä enemmän sulatustehoa. Lisäksi vielä nostit pyyntiä. Tällä saa lyhemmät sulatukset ja pidemmät lämmitysajat. Hyötysuhteesta on vaikea sanoa, mutta jotenkin tuntuisi, että olisi ainakin parempi, kuin vanhalla asetuksella 30 min hullunkierrolla.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Täällä jaksetaan 140min jaksoilla painaa vaikka keli kauhea. 12 pakkasta ja taivaalta tulee vähän mitä sattuu. Mitsulle annettu 2 astetta plussaa keskuslämmitykseen. 24 pyynti ja puhallus 4/5. Keskuslämmityksen pyynti 22. Eli lämmityksen tukijana kun saa puhallella reilusti lämmintä niin tuntuu toimivan hyvin. Mitään 100% ei oteta.. arvioisin että 60% teholla mennään. Puhalluslämpö 30-40 välillä. Melcloud näyttää ottotehoksi keskiarvon 3 päivälle 625W. Melcloud näyttää lämmöksi juuri samaa kun pyynti eli 24 astetta. Ja käyrät menee täysin päällekkäin. Noihinhan luottaminen on kyseenalaista ainakin kulutuksen suhteen.

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Melcloud näyttää lämmöksi juuri samaa kun pyynti eli 24 astetta. Ja käyrät menee täysin päällekkäin.
Mielestäni MELCloudin lämpötilahistoria näyttää ainakin pyynnin hyvin ja sisäyksikön mittaaman "huonelämpötilan" hyvin tai siis sen lämpötilan siitä sisäyksikön päästä. Sullahan pumppu ajaa niin kuin Scanofficen ohjelmalla VTT testissä :) . Pyynnin ja "huonelämmön" välinen ero ei kasva yli 0,5 astetta. Jos MELCloudin näyttämä "huonelämpötila" alkaa jäämään kovin paljon pyynnistä, niin puhallusta vain pienemmälle tai keskuslämmitystä isommalle. En todella tiedä toimiiko, mutta niin ne ovat tuon VTT testin ohjelmoineet.

puu

Aktiivinen jäsen

Kun tätä jakaumaa katselee, niin on selvää että omasta pumpustani ei ole kuin verkonpainoksi tällä softalla (huom! vaihdettu piirikortti - Scamofficen mukaan uusi softa) ilman sulatushuijausta.

Itselläni nimittäin tarvitaan alle 2min sulatus lämmitysajan pidentämiseen. Lyhentämään taas lähdetään jo jossain 3:10 - 3:30 paikkeilla.

helmert

Jäsen
Mulla tuntuu tässä muutaman päivän kellottelujen jälkeen olevan juuri nuo rajat mukautuksille. Eli sulla on todellisuudessa vanha softa, tai sitten en tiedä mikä mulla on :D Mulla on vanha alkupään kampe, eikä siihen ole koskettu ennen kuin vuodenvaihteen tienoilla ostin tämän talon. Edellinen omistaja ihmetteli kun selostin pumpun käyneen oletetusti monta vuotta ihan päin helevettiä, eikä sen tulisi näin toimia – ei ollut huomannut mitään omituista; kyllähän sieltä lämmintä tulee. Helpot on markkinat.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Mulla tuntuu tässä muutaman päivän kellottelujen jälkeen olevan juuri nuo rajat mukautuksille. Eli sulla on todellisuudessa vanha softa, tai sitten en tiedä mikä mulla on :D Mulla on vanha alkupään kampe, eikä siihen ole koskettu ennen kuin vuodenvaihteen tienoilla ostin tämän talon. Edellinen omistaja ihmetteli kun selostin pumpun käyneen oletetusti monta vuotta ihan päin helevettiä, eikä sen tulisi näin toimia – ei ollut huomannut mitään omituista; kyllähän sieltä lämmintä tulee. Helpot on markkinat.
Noin se vaan on. Onneksi @puu :lla on nyt Maailman paras LN25 sulatushuijauksen ansiosta. Ihan eri kampe ja senkus tuosta vain paranee, jahka hän saa säädettyä parametreja siihen ja kehitämme lisää tuota järjestelmää...

Mutta helpot on markkinat. Suomessa & pohjoismaissa on varmasti "satojatuhansia" tyytyväisiä Mitsun käyttäjiä, joilla pumppu hönkii yhtäpaljon lämpöä sisälle, mitä ulos. Koska pumppu on todellisuudessa tuossa hullunkierrossa...

Ylös Bottom