Nyt kun luki tuon VTT testin, jossa standardin SFS-EN 14511 /1 mukaisesta testistä poiketen ei ole käytetty suurinta lämpötilan asetusarvoa ja sisäänottoilman ei ole annettu aleta 0,5 astetta enempää käyttämällä muuta lämmityslaitetta, niin on aivan turhaa alkaa kutsumaan huoltomiestä katsomaan pumppua. Olen jo itsekin useaan kertaan todennut , että kyllä se pumppu minullakin toimii tällaisella testinmukaisella ohjelmalla.Mutta koska takuu on vielä, niin olen sopinut pumpun myyjän ja asentajan kanssa, että tulee vielä tutkimaan laitetta, kunhan ilmat lämpenevät, niin ei tarvitse palelluttaa käsiä. Hyvässä hengessä käytiin keskustelua. Samoja keskusteluja, mitä muutkin ovat käyneet. Kortinvaihdoista, kylmäaineiden lisäyksistä.
Senkin olen jo useaan kertaan todennut, että pumppu ei toimisi tuon standardin SFS-EN 14511 /1 mukaisessa testissä kovin hyvin, mikäli siinä käytettäisiin standardin mukaisesti lämpötilan ylintä asetusarvoa ja sisäänottoilman lämpötilan annettaisiin reilusti alentua. Tai toimisi se jonkin ajan kuluttua 30 min lämmitysjaksoilla. Testitulos ei varmaan näyttäisi enää kuluttajien silmissä kovin hyvältä.
Jos tästä jotakin reklamointia haluaisi jatkaa, niin tällainen pumppu tulisi saada tuon standardinmukaiseen testiin ja alkaa sen jälkeen keskustelemaan kuluttajasuojan ja tarvittaessa lakimiesten avulla, että onko alkuperäisellä testillä ja myynti-ilmoituksilla todellisuudessa harhautettu kuluttajaa.
Itse olen ainakin tullut harhautetuksi, mutta vika saattaa toki olla minussa. Mene ja tiedä. Melko iso homma tuo reklamointiprosessi olisi. Helpompi on varmaakin alkaa tuunaamaan ulkoyksikköä ja tai hankkia sisäyksikölle järkevää ulkopuolista lämmityslaitetta, jolla pääsisi VTT testiä vallitseviin olosuhteisiin.
Mikäli muutkin valmistajat käyttävät samalla tavalla standardista poikkeavaa menetelmää, niin heilläkin on varmaankin siihen omat syynsä.