MSZ-LN

Nonnii..Kirjotin ruotsin Mitsubishi Electric:ille ja kyselin asiasta. Ne sano että käyttää se "i save" toimintoa.. eli se on se "ylläpitolämpö", ( ruotsiksi "underhållsvärme" )

Täällä kortti vaihdettu viime keväänä. Sama tasainen 43min käyntijakso jatkuu kun viime talvena. Kellosta saa tarkalleen katsoa seuraavan sulatusajan. Ilmankosteus kyllä 95% ja pakkasta -6.
Miten muilla joilla kortti vaihdettu. Paraniko laite yhtään ja minkälaisia käyntijaksoja käy?

Eilen otin virrat pois pumpulta ja alkuun mentiin yli 80 min jaksoilla nyt 12 tunnin jälkeen palattiin 43min. Ulkoyksikköä kävin katselemassa. Samalta tuo näyttää 40 ja 80 min jälkeen.. hyvin vielä auki joka paikasta.

Tutulla uusi ln25 käytössä. Vetelee 2 tunnin jaksoja ja kenno selvästi enemmän kuurassa. Kävin oikein itse katsomassa.

Tuli mieleen että kun kortti vaihdettiin toukokuussa niin oliko softa sen kummempi kun vanhassa. Muuta eroa en ole huomannu kun että sulatusaika pidentynyt parilla minuutilla. Eli käytännössä meni huonompaan suuntaan.

Pitääköhän odotella vielä pakkasia ja kuivempia kelejä ennen kun kyselee pääkallopaikalta mikä takuukorjaus tälläinen oikein oli...

Ja konehan oli tuo surullisen kuuluisa ln25 :D

Täällä kortti vaihdettu viime keväänä. Sama tasainen 43min käyntijakso jatkuu kun viime talvena. Kellosta saa tarkalleen katsoa seuraavan sulatusajan. Ilmankosteus kyllä 95% ja pakkasta -6.
Miten muilla joilla kortti vaihdettu. Paraniko laite yhtään ja minkälaisia käyntijaksoja käy?

Eilen otin virrat pois pumpulta ja alkuun mentiin yli 80 min jaksoilla nyt 12 tunnin jälkeen palattiin 43min. Ulkoyksikköä kävin katselemassa. Samalta tuo näyttää 40 ja 80 min jälkeen.. hyvin vielä auki joka paikasta.

Tutulla uusi ln25 käytössä. Vetelee 2 tunnin jaksoja ja kenno selvästi enemmän kuurassa. Kävin oikein itse katsomassa.

Tuli mieleen että kun kortti vaihdettiin toukokuussa niin oliko softa sen kummempi kun vanhassa. Muuta eroa en ole huomannu kun että sulatusaika pidentynyt parilla minuutilla. Eli käytännössä meni huonompaan suuntaan.

Pitääköhän odotella vielä pakkasia ja kuivempia kelejä ennen kun kyselee pääkallopaikalta mikä takuukorjaus tälläinen oikein oli...

Ja konehan oli tuo surullisen kuuluisa ln25 :D
Ei tuo sitten oikein toimi. Mulle vaihdettiin kortti aikaisemmin kun sulle. En tarkkaa aikaa muista mutta pihamaa oli täysin jäässä vielä silloin.
Tuo on nyt lyhimmillään vetänyt 60min lämmityssiivuja. Eroa vanhaan on myös siinä että se tajuaa nyt itse kyllä pidentää lämmitysjaksoa jos keli on kuiva. Eli lämmitysjaksot mulla sen mitä olen seurannut niin noin 1-2h. Kertaakaan en ole viime talven jälkeen käyttänyt pumpusta sulaketta alhaalla.

Nyt nollakelillä eilisen buuttauksen jälkeen niitä reilun 80min jaksoja käy. Ilmankosteus laskenut 87% ilmatieteenlaitoksen mukaan. Ei yöllä lyhentynyt välit vaikka pakkanen oli käynyt lähellä -8. Kävin katsomassa ulkoyksikköä ennen edellistä sulatusta. Kolme rantua kuuraa oli kertynyt. Ehkä kolme senttiä toisesta päästä kaventuen niin ettei riitä koko ritilän toiseen päähän. Eli oli noin 85% oli kuivaa ja huurteetonta. Silti sulattaa 80 min välein. Sulattaako muillakin uuden kortin saaneilla väkisin 80? Tuntuu ettei tuo minun laite millään pitempään käy paitsi plussakeleillä. Kaverin uusi laite käy pakkasilla ainakin sen 120min ennen kun tekee kai pakollisen sulatuksen. Kun kuulemma kellon tarkasti näin tekee.
Minulla nyt pyynti 24 ja puhallus kolmosella. Eikä nyt kauhean lämmintä puhaltele.. osateholla käy.

Kummallinen laite on.. tuntuu ettei mitään järkeä tuossa toiminnassa :D

Voiko tuosta valittaa edes.. antaa niin sekavia tuloksia.. toimii ihan miten itse haluaa. Onko tää nyt sitä pelättyä keinoälyä joka ottaa vallan ihmiseltä :D

Täällä myös LN25 ja kirjoittelin tähän ketjuun viime keväänä, jolloin tuntui toimivan normaalisti ja silloin sulatusvälit jopa 120 min, kellotin niitä aina välillä ruutuvihkon kanssa. :) Tilasin silloin loggerin, mutta se ehti saapua vasta, kun pakkaset olivat jo ohi.

Nyt kun pakkaset alkoivat, rupesi jumittamaan 40 min jaksoihin, ivo-bootin jälkeen pidentyi hetkeksi 80 min, jonka jälkeen palasi takaisin 40 min. Laitoin jälleenmyyjälle viestiä maanantaina ja uusi kortti vaihdettiin keskiviikkona. Todella hienosti hoidettu!

Sulatusvälit pidentyivät jo korvakuulollakin ja tänään otin datat ulos loggerista. Aluksi jaksot olivat olleet 90 min ja pidentyneet siitä nopeasti 120 min sekä tänään oli vedetty uudet pohjat 200 min. Nyt näyttää toimivan kuten pitääkin!

1543511067658.png

Nyt nollakelillä eilisen buuttauksen jälkeen niitä reilun 80min jaksoja käy. Ilmankosteus laskenut 87% ilmatieteenlaitoksen mukaan. Ei yöllä lyhentynyt välit vaikka pakkanen oli käynyt lähellä -8. Kävin katsomassa ulkoyksikköä ennen edellistä sulatusta. Kolme rantua kuuraa oli kertynyt. Ehkä kolme senttiä toisesta päästä kaventuen niin ettei riitä koko ritilän toiseen päähän. Eli oli noin 85% oli kuivaa ja huurteetonta. Silti sulattaa 80 min välein. Sulattaako muillakin uuden kortin saaneilla väkisin 80? Tuntuu ettei tuo minun laite millään pitempään käy paitsi plussakeleillä. Kaverin uusi laite käy pakkasilla ainakin sen 120min ennen kun tekee kai pakollisen sulatuksen. Kun kuulemma kellon tarkasti näin tekee.
Minulla nyt pyynti 24 ja puhallus kolmosella. Eikä nyt kauhean lämmintä puhaltele.. osateholla käy.

Kummallinen laite on.. tuntuu ettei mitään järkeä tuossa toiminnassa :D

Voiko tuosta valittaa edes.. antaa niin sekavia tuloksia.. toimii ihan miten itse haluaa. Onko tää nyt sitä pelättyä keinoälyä joka ottaa vallan ihmiseltä :D
Onko kylmäaineet mitattu?

No ei ole.. Voiko vajaus aiheuttaa turhia sulatuksia?
Kyllähän tuo tasaisesti huurtuu kun käy täydellä teholla. Osateholla tekee noita kolmea raitaa. Muistaakseni joku muukin samaa kirjoitteli joskus.

Vs: MSZ-LN
Kuulemma muotoilunsa puolesta sopii hyvin tuohon olohuoneen ulko-oven päälle, niin ei auttanut kuin ostaa :)

Asennuksesta sen verran, että kahdella asentajalla meni aika tarkalleen kaksi tuntia, ja jälki kieltämättä sen mukaista. No putkivedot vedetään uusiksi, artisti tietenkin maksaa reklamoinnista huolimatta, omia virheitä ei myönnetä eikä tarkennuksia asiakkaalta kysellä asennusvaiheessa. No se siitä.

Ilp pyynti 21, lämmitys-mode, muuten automaatilla. 3 eri lämpömittaria näyttää 24-25 astetta, onko normaalia että ilp lämmittää noin paljon yli?
Mitsun LN oli täälläkin ensimmäinen seinälle ulkonäön puolesta hyväksytty malli naisväen puolelta. Itseäkin miellytti, tosin FH-mallikin olisi jo kelvannut. Twkniseltä puolelta kallistuin myös LN-sarjan masiinaan.

Eilen asennettiin LN35 tuohon eteiseen. Eka asentaja tuli klo 8 ja toinen klo 9. Sisäykskkö millin tarkkuudella minun seinään piirtämässä paikassa ja putkisto yläpohjan kautta ulos ulkoyksikölle aivan kuten olin suunnitellut ja toiveeni esitin. Putkea vajaa 8 metriä. Ilman pidempiä taukoja hommasivat ja klo 13.45 lähtivät. Kaikki ok heidän puolestaan. Eli ei mitään valittamista. Kerralla valmiiksi. :)

Asennuksen hinta minusta normaali. Toki olisi varmaan halvemmalla saanut, jos normiasennus ulkoseinän läpi 3 metrin minimiputkella.

Itselle jäi vielä hommia, koska itse rakenteita purkasin tieltä valmiiksi. Ja toki itse ne sitten laittelin paikoilleenkin.

Täälläkin piti ILP laittaa +19 asteeseen, muuten kämppä olisi tullut liian kuumaksi.

Ulkoyksikkö 08/2018 ja sisäyksikkö 09/2018 valmistettuja.

Viimeksi muokattu:
Vs: MSZ-LN

Ei mullakaan toiminut toi wps, mutta se wifi moduulihan toimii myös ilman. Se mikä käyttöohjeessa oli huonosti kuvattu metodissa 2, oli että kun moduuli on jakotilassa (5-10 sek nappi pohjassa) niin sitten kännykällä pitää etsiä uusi moduulin luoma wifiverkko ja liittyä siihen wifimoduulin kyljessä olevalla salasanalla. Kun tähän verkkoon on liitytty pitää kännykän internet selaimen kenttään kirjoittaa osoitteeksi se ohjeissa ollut osoite 192.168.11.1/network jotta sinne moduuliin saa syötettyä asunnon wifiverkon yhteysasetukset.

Itse jouduin muutaman kerran ihmettelemään ohjeita ennenkuin niistä ymmärsi miten homma toimii.
Toimi ihan ok, mutta ohjeessa pieni moka. Sitä mode -painiketta pitää painaa n. 5 sekuntia vain.
Jos painaa 7 sekuntia tai yli, niin ei tee sitä omaa verkkoaan, johon jollain wlan-vempaimella voi liittyä ja antaa melcloudin motikälle kotiverkon ssid:n ja salasanan.

Sen jälkeen jäi uneksimaan ilman mitään ilmoitusta, mutta kotvasen päästä oli yhdistynyt kotiverkkoon.

Nonniin.. Neljä tuntia mitsu veti eilen illalla.. kauempaa en jaksanu valvoa. Nyt aamulla yli kaksi ja puoli tuntia. Näyttäis käyntivälit olevan kunnossa nollakelillä. Katsotaan taas miten käy kun pakkaset alkaa. Mittaakohan ilmankosteuttakin tuo sulatus ohjelma? Nythän oli tosi kosteaa, yli 95% oli ja pakkasta yli kymmenen astetta. Jos toimiikin normaalisti mutta oli vaan niin extreme keli kun pudotti sulatuksen 43min välein.

Sulatusväli täälläkin 2,5h, tosin mitään tarvetta sulatuksille ei ole ollut kohta viikkoon koska kastepiste on ollut useamman asteen alempana kuin ulkoilman lämpötila. Tippaakaan ei irronnut kun hetki sitten sulatti. Miksihän noihin kennoihin ei laiteta valoporttitunnistimia? Säästäisi konetta ja energiaa kun ei tarvis sulatella turhaan koko ajan..

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #737
Sulatusväli täälläkin 2,5h, tosin mitään tarvetta sulatuksille ei ole ollut kohta viikkoon koska kastepiste on ollut useamman asteen alempana kuin ulkoilman lämpötila. Tippaakaan ei irronnut kun hetki sitten sulatti. Miksihän noihin kennoihin ei laiteta valoporttitunnistimia? Säästäisi konetta ja energiaa kun ei tarvis sulatella turhaan koko ajan..
Veikkaan että 'sulatuksia' tehdään öljynkierron varmistamiseksi.

Tännekkin kortti vaihdettiin torstaina. Heti pidentyi lämmitysjaksot. Eilen puhalteli 2.5 - 3.5h jaksoja ulkolämpötilan ollessa jossain -6 paikkeilla. Tänään lämpötilan noustua alkoi kertyä kennoon tavaraa ja lämmitysjakso alkanut lyhentymään. Viimeksi 1h 50min. Kenno myös selvästi enemmän jäässä kun vanhalla kortilla. Pyynti 25 ja 4 nopeus.

Keväällä asennettu LN35 lämmittää 30 minuuttia ja sulattaa noin 10 minuuttia. Olen yrittänyt olla yhteydessä asentajaan pari viikkoa, mutta hän ei vastaa. Lisäksi olen laittanut Scanofficelle postia asiasta, mutta ei sieltäkään ole vastausta tullut. Onko muilla ollut samoja ongelmia, ettei saa maahantuojaltakaan vastausta?

Itselle tuli sama viesti päivityksestä. Päivitys vei noin 10 minuuttia.
Sopivasti hoiti sulatuksen juuri ennen, eli pian selviää auttoiko ko. päivitys tuohon sykliin.

//Toistaiseksi sama sykli jatkuu, eli 30 minuuttia lämmitystä. Taisi olla pelkkä päivitys Wifi sovittimeen.

Viimeksi muokattu:
Sen verran huomasin tuon päivityksen vaikuttaneen että kotiverkossa olevaan laitteeseen on päässyt IP-osoitetta käyttäen selaimella kiinni, esim vaihtamaan WLAN verkon tai IP-osoitteen, ilman salasanaa. Nyt tuo konfiguraatiosivu kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa, en ainakaan muista että tuohon olisi jotain pitänyt asennusvaiheessa laittaa. Onko mitään tietoa mikä tuossa on oletustunnus/salasana?

Edit:
Avoin sivu tuo on ollut tähän päivitykseen saakka asennusohjeen mukaan. Eipä tuolla tietysti suurta merkitystä ole, jollei tarvitse esim verkkoa vaihtaa mutta eipä toisaalta houkuta vaikkapa resetoimaan wifi adapteria jollei tunnus/salasana ole selvillä :D

https://www.scanoffice.fi/wp-content/uploads/sites/11/2018/01/asennusohje_mac-567if-e_fin.pdf

Viimeksi muokattu:
Täälläkin yksi uusi mitsun ln25 ilpin omistaja ilmoittautuu, tänään kävivät ks-ilmalämpöpumpun väki asentamassa laitteen muutamassa tunnissa vm88 suorasähkö puurunkotaloon keski-suomeen. Erittäin siistiä jälkeä, laite oli toivottamassa tervetulleeksi kotiin lämpimällä ilmalla töistä saapuessa.
Lämmitettävää alaa arviolta n. 100m². Puhaltaa keittiön ulkoseinältä sopivasti kohti olohuonetta sekä aulaa josta käynnit 2xmakuuhuoneisiin.

Nyt pyyntinä testiksi pari ensimmäistä päivää 24 ja puhallus 3, eli toiseksi nopeimmalla.
Sähkölämmitykset pudotettiin lämmitettävältä alalta reilusti alas jotta saadaan kone tekemään töitä.

Sulatuksia ei vielä ole ainakaan kuulunut todistettavasti kuin yksi kappale n. klo 14.13. Tämän jälkeen laite olikin pari tuntia pois käytöstä kun taistelin tuon wifin toimimaan.
Eipä saanut ainakaan asuksen wps:llä lisättyä ohjeen mukaan, eli tein siis manuaalisesti xartojan ohjeen mukaan.
Kiitoksia näistä hyödyttävistä vinkeistä kaikille osallistujille!

Ainiin. Sisäyksikkö ja ulkoyksikkö molemmat 08/2018.

Viimeksi muokattu:
Keväällä asennettu LN35 lämmittää 30 minuuttia ja sulattaa noin 10 minuuttia. Olen yrittänyt olla yhteydessä asentajaan pari viikkoa, mutta hän ei vastaa. Lisäksi olen laittanut Scanofficelle postia asiasta, mutta ei sieltäkään ole vastausta tullut. Onko muilla ollut samoja ongelmia, ettei saa maahantuojaltakaan vastausta?
Laitoin tietoa scanofficelle tänään tuosta melcloudin kehnosta suomennoksesta kun melcloudin ruotsin support pyysi heitä tuossa asiassa lähestymään.
Katsotaan tuleeko vastausta..

Otin yhteyttä suoraan Scanofficeen ja kun selitin miten laite toimii niin lupasivat päivittää ulkoyksikön kortin, mutta asia hoidettava koneen myynnin/asennus firman kautta.

Viikko sitten asennettiin 2kpl LN25 pumppuja. Talo on yksikerroksinen 165m3 asuinpinta-alalla. Ulkoyksiköt tulivat takapihan puolelle päällekkäin. Ylempään tuli sulamisveden ohjain, jotta ei lotise alemman päälle.

Sisäyksiköiden paikat sattuivat hyvin ja koko talo lämpenee nyt pelkillä pumpuilla. Alkutunnelmat erittäin lupaavat. Sulatusvälejä en ole kellottanut, mutta vähintään sen pari tuntia olleet perstuntumalla.

Meille asennettiin syyskuun lopulla 2 kpl LN25:sta samalla kertaa. Hinta oli 1140e per pumppu ja asennukset 650e/kpl. Kappalehinta olisi ollut sama vaikka olisi laittanut vain yhden.
Kahden pumpun tarjouspyynnöissä yksikään firma ei antanut paljousalennusta, eikä silläkään ollut merkitystä että kylmäputkea ei olisi tarvittu yhteensä kuin 3 metriä, joten valitsin sitten halvimman löytämäni scanofficen hankintaturvapaketin. Kotitalousvähennysten jälkeen kustannus n.3te.

Kehtaatko kertoa minkä verran kustansi kaksi pumppua kerralla asennettuna?
3600€ eikä paljousalennuksia. Mitä nyt katellut netistä ilmoituksia, niin reilu 2000€/kpl pyytävät useimmat isot liikkeet. Oli pieni paikallinen diileri. Sama 1800€ olisi ollut yksi pumppu. Kotitalousvähennystä ei ole vielä tuohon laskettu.

Mitään asiasta tietämättömänä niin luulisi saavan jotain alennusta, kun ei kaverin tarvitse tulla kuin kerran käymään ja hoitaa opastukset jne. Säästyy aikaa ja kilometrejä.

Asiakkaalle houkuttelevin olisi tietysti saada se mahdollinen alennus laitteen hinnassa eikä asennuksen hinnassa.

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Sen verran huomasin tuon päivityksen vaikuttaneen että kotiverkossa olevaan laitteeseen on päässyt IP-osoitetta käyttäen selaimella kiinni, esim vaihtamaan WLAN verkon tai IP-osoitteen, ilman salasanaa. Nyt tuo konfiguraatiosivu kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa, en ainakaan muista että tuohon olisi jotain pitänyt asennusvaiheessa laittaa. Onko mitään tietoa mikä tuossa on oletustunnus/salasana?

Edit:
Avoin sivu tuo on ollut tähän päivitykseen saakka asennusohjeen mukaan. Eipä tuolla tietysti suurta merkitystä ole, jollei tarvitse esim verkkoa vaihtaa mutta eipä toisaalta houkuta vaikkapa resetoimaan wifi adapteria jollei tunnus/salasana ole selvillä :D

https://www.scanoffice.fi/wp-content/uploads/sites/11/2018/01/asennusohje_mac-567if-e_fin.pdf
Oletussalasana ja tunnus taisi löytyä siitä WLAN päätelaitteesta sen pumpun sisäyksikön sisältä luukun takaa. Kuva ota siitä tarrasta jos sen löydät niin ei tarvi niitä tunnuksia siellä katonrajassa näpytellä.

Mitään asiasta tietämättömänä niin luulisi saavan jotain alennusta, kun ei kaverin tarvitse tulla kuin kerran käymään ja hoitaa opastukset jne. Säästyy aikaa ja kilometrejä.

Asiakkaalle houkuttelevin olisi tietysti saada se mahdollinen alennus laitteen hinnassa eikä asennuksen hinnassa.
Näinhän sitä luulisi. Taitaa olla sen verran hittituotte ja kotitalousvähennykset ym kikkailu ajavat epämääräiseen pakettihinnoitteluun, jossa asentajan tuntipalkka nousee juhlalukemiin kylmäkoneasentajan mittapuulla.

Itse pyysin tarjouksen kahdesta pumpusta ja kokonaishinta oli alueella. Paikkakunnan muissa liikkeissä kalliimpi. Yhden hintaa en edes kysynyt, mutta kyliltä kuulin että ovat laittaneet samalla kappalehinnalla.

Toiveissa oli päässälaskien, että ainakin 20 pakkasasteeseen pitäisi päästä pelkillä pumpuilla. Sitten puita leivinuuniin lisäksi. Meillä on talossa sähköllä puolivaraava lattialämmitys ja otin sen pois päältä märkätiloja lukuunottamatta. Katotaan kuinka pumput jaksavat pöhistä.

Veikkaanpa että 2 pumppua on kuitenkin ihan "normaali" tilaus siinä missä yksi. Eipä tossa hirveesti alennuksia taida saada. Pumppuja on myyty tänä vuonna ennätysmäärät, joten eipä tarvitse myyjien tingata, ota tai jätä.

Meillä pöhisee edelleen vain Mitsun pumppu, kylppärissä ja toisessa wc lattialämmöt päällä. Mitsulla pyynti ollut pääosin 23 ja puhallus 3lla. Toisessa wc ei tarve kun se on pieni, matto lattialla ja siellä vesi menee joko pöntöstä tai lavuaarista alas. Takkaa on poltettu lähes päivittäin.

Hei!

Täällä ilmoittautuu kahden LN-25 mallin omistaja. Asennus 3.12.2018. Hinta oli 3500 eur. Tein itse valmiiksi läpiviennit (2kpl ulkoseinään ja 1 kpl väliseinään) ja kotelot putkille sisälle ja ulkoseinälle, sekä vedin sähköjohdot keskuksen ja ulkoyksiköiden väliin roikkumaan. 1980 rakennettu puurakentein 2-kerroksinen omakotitalo, lämmitysala noin 155 m2. Toinen yksikkö alakertaan takkahuone/olohuone, toinen yläkertaan aulaan. Yläkerran yksikön putkiveto oli haasteellinen (noin 9m). Asennukseen olen tyytyväinen.

Itse ilmalämpöpumppuja en ole kerennyt vielä tarkkailemaan paremmin, lämpöä sieltä pukkaa. Takkaakin on käytetty niin lämpöä on ollut jo muutenkin. Tarkastelen sulatusvälejä nyt viikonloppuna.

Ongelma mikä vaivaa on kahden sisäyksikön ohjaus kahdella kaukosäätimellä. Laitteet ovat sen verran lähekkäin että ottavat ohjaussignaalin satunnaisesti kummastikin kaukosäätimestä, tämä on todella ärsyttävää. Manuaalissa on ohjeet kaukosäätimien parituksessa mutta en ole onnistunut saamaan niitä toimimaan kunnolla. Nyt asetukset on sillain, että kumpikin sisäyksikkö luulee olevansa nro 1, ja ottaa käskyjä kaukosäätimelta, jos se on paritettu numerolla 1. Kun yritän muuttaa numerointia (2, 3 tai 4), sisäyksikkö ei tee mitään. Oletteko muut saaneet parituksen toimimaan? Onko sisäyksiköissä jokin reset-nappi, ohjeista en löytänyt kuin wifi-moduulin reset-napin eikä se kai vaikuta tähän (koko wifiä ei ole vielä otettu käyttöön). Kaukosäätimessä on reset-nappi, mutta sen painaminen ja paristojen irroittaminen ei ole saanut sisäyksiköitä unohtamaan olevansa nro 1. Jos vedän sähköt pois turvakytkimestä, se tuskin nollaa sisäyksiköitä?

Sainkin homman toimimaan, joten vastaan omaan viestiini. Sammutin molemmat sisäyksiköt, sitten ulkoyksiköt turvakytkimestä, sitten paristot pois kaukosäätimistä. Sitten nro 1 lämpöpumppuun turvakytkin päälle, paristot sisään ja reset-nappi kaukosäätimestä, paritusasetus nro1 eli "1~4"-nappi 2 sek + valinta samalla napilla + "set"-nappi. Sitten oranssi OFF/ON napilla sisäyksikkö päälle. Sitten sama operaatio toiselle yksiköllä sillä erotuksella että nro on 2. Toimii!

Täällä kahdelle eri laitteelle kaukosäätimien numerointi ja paritus meni heittämällä.
Yhden vanhan irtiriipiminen ja kahden uuden LN25-laitteen asennus töineen 3790,-

Reilun kolmen tonnin nettoinvestointi kirpaisee hetken mutta laskeskelin takaisinmaksuajan olevan meillä enintään 3 vuotta.
Viimeiset 6 vuotta sähkönkulutus ollut keskimäärin 30tkWh/v, josta huonelämmityksen osuus ainakin reilut 20tkWh, eli 95kWh/m2. Tämänhetkisellä sähkönhinnalla (11,5c/kWh) säästöpotentiaalia on 2500e/v tai ylikin.
Tänä vuonna lokakuussa kokonaiskulutus oli alle puolet tavanomaisesta, 742kWh ja marraskuussakin vain 891kWh, joten voi olla että maanvaraisen betonilaatan lämmittämisen lopettaminen säästää pumppujen hinnan odotettua nopeamminkin. Vielä ei ole villasukkia tarvittu ja sisälämpötila on pysynyt tasaisena 22-23 C:ssa.

Ylös Bottom