MSZ-LN

MeKa

Jäsen
B514FFA0-F0C7-49C3-A753-A36F8311D715.jpeg
Tuossa esimerkki parin asteen pakkaselta.Lämmin päivä takana,jolloin lumi suli urakalla ja kosteus varmasti melkoinen.Jatkoi tästä viellä 30 minuuttia lämmittämistä ennen sulatusta.Sulatusvälit olivat 90 minuuttia tänä iltana.Toisinaan kunnon pakkasilla 30 minuutin välein kuivaa kennoa....

puu

Aktiivinen jäsen
Tavarassa ei ole vikaa, tai puutetta, jos toimii kuten kuuluu. Se, että asiakas on eri mieltä suunnittelijan kanssa, ei ole vika taikka puute.

Sekään ei ole vika tai puute, jos pyytää pumpulta sellaisia mihin se ei kykene. Joissain tapauksissa pitää hommata toiseen päähän taloa toinen pumppu.
Jos pumpusta on luvattu 3kW keskimääräinen lämpöteho tietyssä ulkolämpötilassa ja siitä saadaankin tässä lämpötilassa vain 1,5kW, eikö se ole mielestäsi vika?

Ja edelleenkin 3kW on riittänyt mainiosti suoralla sähköllä, mutta ILPillä tila kylmenee, vaikka sen pitäisi tuottaa sen 3kW. En pyydä pumpulta yhtään sen enempää kuin sen luvataan tarjota.

Tämä on kuin auto, jossa ohjauspyörää voi pyörittää vain vastapäivään. Ennen pitkää auto päätyy ajamaan ympyrää, ellei autoa käynnistä uudelleen. Tällöin voi ajaa taas suoraan. Oikealle ei pysty kääntymään ollenkaan. Jos joku suunnittelisi tällaisen auton, olisitko sitä mieltä, että siinä ei olisi mitään vikaa?

Viimeksi muokattu:

timbba

Vakionaama
@puu Olet harvinaisen oikeassa, mutta tuo valitusprosessi on vaikea asia myöskin siksi että useimmiten sitä "asiantuntijuutta" löytyy ILP maahantuojalta ja asentajilta. Jos he sanovat, että ei ole mitään vikaa ja asentajakin on sen todennut, niin kuluttajana ollaan äärimmäisen hankalan tilanteen edessä.. ellei sitten kulutttajan etua lähde ajamaan kuluttajasuojan kautta KKV:ssa joku joka oikeasti ymmärtäisi tilanteen.

Eniten mua kiinnostais täällä asentajien mielipiteet? Mitä tälle pitäisi tehdä? Asentajatkin ovat välikädessä ja pelkäävät menettävänsä rahaa näiden ongelmien takia.. Miksei painostusta siis olisi asentajien toimesta maahantuojaa kohtaan? Tai voiha se olla että onkin jo, mutta niistä ei täällä hiiskuta (en toki ole seurannut niin tarkkaankaan että olisin huomannut).

Mitä sanoo esimerkiksi @slpoy? Mitä tehdä ongelmaiselle LN-koneelle? Mikä niissä on vikana? Miksi joku toimii, joku ei? Onko maahantuojaa kovisteltu, että tekisi asialle jotain? Minusta näyttää (kuten monesta muustakin), että Scanoffice ei aio mitään asialle tehdä.. ei myönnetä ongelmaa, vaikka sellainen käytännössä on jo todettu.

Omassa voi tietokoneella säätää niitä mittausvälejä ja jotain muitakin säädeltäviä arvoja siellä taisi olla. Ite käyttänyt muistaakseni minuutin välejä. Näilläkin väleillä voi mittailla useamman päivän putkeen. Eli ensin säädät mittausvälit sopivaksi koneella ja sitten kiikutat anturin mittauspaikkaan ja painat sen päälle. Omassa loggerissa on erikseen vielä ulkoinen johdollinen anturi, mikä on ihan kätevä jos haluaa mitata vaikka pakastimen lämpötilaa tai ulkolämpötilaa ikkunan tiivisteen välistä
Check, Kiitos!

Juhanisto

Jäsen
Eipä asiakas paljon voi tehdä. Maahantuoja on aina oikeassa. Tuntuu kun tuuleen huutaisi. Pitäisi olla joku kivijalkaliike mihin mennä kyselemään asiaa ja lyödä nyrkillä pöytään. Mutta kun on joku info@ mihin voi viestiä laittaa. Lähin huoltoliike mihin minä tein reklamaation vastasi että välittää viestin maahantuojalle ja se sitten päättää kuka ja koska tekee jotain jos tekee. Muuta hän ei kuulemma voi tehdä. Kai nuo pitäisi maahantuojan mielestä jokaisen omalla kustannuksella korjata kuntoon.

Kokeilin tuota automaatti modea.. Teki sen jälkeen tosi lyhyen sulatuksen reipas viisi minuutti.. ainakin puolitoista minsaa lyhyemmän kun tavallisesti. Nyt yön mietittyään tekoäly on valinnu 30min lämmitysjakson. Pakkasta -7 illalla kävi plussalla silloin oli reippaan tunnin jaksot. Sitä en ymmärrä kun vaatii sen plussakelin että osaa pidentää. Tuntuu että pakkasella ei saa tarpeeksi loppu lämpöä sulatukseen ja ne venyy. Vaikka kuuraa koneessa ei ole. Mikä tämän aiheuttaa?

Emil

Jäsen
Joo.. Mulla on keskuslämmityksen pyynti 22 talo pysyy tuossa ilman ilppiä kovillakin pakkasilla hienosti. Ilpin pyynti on asteen enemmän 23. Mitsu käy käytännössä koko ajan vajaateholla. Silti jo -5 asteessa valuu 30min käyntijaksolle. ...
Se käy katkokäyntiä, koska keskuslämmitys on varsinainen lämmönlähde. Vajaateholla se käy siksi, että saavuttaa hetkessä tavoitelämmön. Tavallaan se "takkatoiminto" sulla nyt päällä siellä.

Juhanisto

Jäsen
Sulatusanturi on siellä huovan sisällä jään/kuuran peittämänä ja sen vuoksi sen lämpötila ei nouse samaan tahtiin kuin kupariputken jonka lämpötilaa sen pitäisi mitata. :)
Olen sen jo kerran sulattanut ja siirtänyt niin ettei ota huopaan kiinni. Se oli tosiaan jäässä ja jäätynyt huopaan kiinni. Mutta tuo pitää vielä kokeilla siirtää ylimpään putkeen toki siinä on se riski että takuu loppuu siihen.

Juhanisto

Jäsen
Katkokäynnillä ei käsittääkseni sulateta ulkoyksikköä. Puhallus menee minimiin ja siivekkeet kääntyy ylös. Täällä vedetään ihan reilu sulatus rituaali 30min välein. Vaikka sitten kuivaan koneeseen.

Emil

Jäsen
Pienillä pakkasilla sulattaa ulkoyksikön katkokäynnillä. Satunnaisesti tekee jonkun varmistuksen, että on varmasti sula. Kuten tässä kuvassa näkyy:
sketch-1550133010531.png

Emil

Jäsen
Kyllähän muut lämmönlähteet pitää kytkeä pois käytöstä, jos haluaa ilpun lämmittävän ilman ylimääräisiä katkoja. Mullakin patterit joko pois päältä, tai säädetty 16 asteeseen. Silti käy katkokäyntiä, koska alakerrassa lämmin takka.

Eli toimii kuten on suunniteltu.

Lisäys: Ei ilpu osaa lämmittää ihan vaan vähäisen. Tai osaa, mutta tekee sen sitten katkomalla lämmitystä. Ei kykene lämmittämään pitkiä aikoja ihan vaan vähäsen.

Emil

Jäsen
Tää alkaa menemään jo itseni toistamiseksi, mutta yritän vielä.

Mullakin katkokäynnin katkon aikana kuuluu ääni sisäyksiköstä. Semmoinen vieno vihellys. Puhallusilma tuntuu sen aikana viileältä, mutta todellisuudessa se ei ole viileämpää kuin huoneilma. Eli pumppu vain tasaa paineet putkistossa, ei varsinaisesti sulata. Ne varsinaiset sulatukset ja niiden äänet on voimakkaammat. Ns. porinaa ja voimakkaampaa suhinaa. Tämän paremmin en osaa asiaa kertoa. Mutta tämä toiminta on varmaan maahantuojan ja jälleenmyyjienkin tiedossa. Eivät vaan voi asiaa näin suoraan asiakkaalle kertoa. Vielä suoremmin sanottuna se olisi: "Käytät konetta väärin".

Ei pidä lietsoa itselleen kiukkua ongelmasta mikä ei edes ole ongelma.

Sephä

Jäsen
Eikö Emil usko, että tuotekin voi olla viallinen, vai oletko Scanofficen miehiä? Jos oma pumppu toimii, niin se ei tarkoita sitä, että muillakin ne toimii.
Itsellä ei ole muita lämmönlähteitä päällä muuten kuin kylmemmillä keleillä uuni joskus lämpiää. Silti laite menee pakkasilla siihen lyhyeen sulatusrytmiin. JA NE ON NIITÄ OIKEITA SULATUKSIA KURLUTUKSINEEN. Pyynti on 22 astetta ja puhallus kaksi tolppaa kaukosäätimestä.

Juhanisto

Jäsen
Nyt ei näköjään ymmärretä katkokäynnin ja sulatuksen eroa. Minulla Mitsu ei käy katkokäyntiä koskaan. Tekee ihan reilun sulatuksen. Kyllä sen nyt puolentoista vuoden käyttökokemuksella osaan erottaa. Varsinkin kun tuo kone porisee tuossa olkkarissa puolen tunnin välein.

Juhanisto

Jäsen
Lisätääs se vielä että kyllä nämä invertteri koneet osaa lämmittää vähänkin. Juuri siksi nämä on kehitetty. Näin olen ymmärtänyt, voin toki olla väärässä.

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Näistä viallisista olisi mukava saada logitietoa, missä näkyy että puhalluslämpötila laskee huonelämpötilan alle, tällöinhän se sulattaa (=siirretään lämpöä sisältä ulos).
Katkokäynti jne on eri asioita.

Sephä

Jäsen
Arvelen, että se katkokäynti pidentää sitä varsinaista sulatusväliä. Mutta jos ei ole lainkaan katkokäyntiä, niin sitten sulatusvälit lyhenee pikkuhiljaa aina sinne puoleen tuntiin.

NikoMies

Tulokas
Mökiltä taas, ylläpitolämpö, pumpulla pyynti 12, puhallus 4/5. Kun ulkolämpö oli plussalla, sulatteli todella harvoin, heti nollan alla alkoi sulattaa ihan raivolla. Mökki saaressa, joten ilma on kosteaa. En ollut edes tajunnut miten dramaattinen tuo sulatusjakson muutos on tuossa nollan kohdalla ennen kuin tutkin käppyröitä. Yleensä sulattelee 40-70min välillä pakkasella, useinmiten 50 tai 60min.

edit: Itseasiassa aluksi pyynti oli 14 ja sitten pudotin 12 asteeseen noin kuvaajan keskikohdassa.

edit2: Mutta lyhyelläkin sulattelulla mökki ln25 jaksaa pitää vm75 höylähirsimökin peruslämmössä noin -17 asteen pakkaseen saakka, sitten sähköpatterien pitää tulla avuksi. Mökki ei ole siis mikään energiatehokkuuden riemuvoitto. Ja itse en epäile mitään softavikaa, koska sulatusajat elävät ylös ja alaspäin.
sykli-vs-ulkolampo.png

Viimeksi muokattu:

Emil

Jäsen
Lisätääs se vielä että kyllä nämä invertteri koneet osaa lämmittää vähänkin. Juuri siksi nämä on kehitetty. Näin olen ymmärtänyt, voin toki olla väärässä.
Osaa mukautua lämmitystarpeen mukaan kyllä. Mutta jos keskuslämmitys lämmittää siihen 22 asteeseen, niin ei inverterikään pysty sitä yhtä astetta nostamaan jatkuvalla käynnillä, vaan menee katkokäynnille.

Pumpun lähettyviltä ja läheisistä huoneista lämmitykset pois, ja sitten pyytämään pumpulta lämpöä. Jos ei siitä parannu, niin sitten vika pumpussa. Enkä mä sano etteikö siinä pumpussa voisi vikaa ollakin, jos ja kun on alkupään tuotannon laitteita.

Oonkohan mä nähnyt lämpökäppyrää, jossa 40 min. välein puhalluslämpö laskee reilusti alle huoneilman lämmön. En ainakaan muista, tai sitten on mennyt ohi. Sisäyksikön kennoon kiinnitettyä anturia ei lasketa, koska siivekkeiden kautta tuleva ilma on se mikä vaikuttaa.

Emil

Jäsen
Esitteen mukaan lämmitysteho on 1.0-6.6kW. Tulkitsen niin, että jos lämmitystarve alle 1kW, niin sitten pitää siirtyä katkokäyntiin, ettei lämmitä liikaa. Mutta tämä nyt omaa pohdintaa. Pidätän oikeuden muuttaa mielipidettäni, jos saan erilaisen pohdinnan hyvien perusteluiden kera.
_20190214_121828.JPG

Emil

Jäsen
Siinä yksi niistä syistä miksi päädyin lämmityksen kannalta (juttujen mukaan) ylimitoitettuun 35-malliin, että tuo esite lupaa saman 1kW minimilämmityksen sekä 25-, että 35-mallille. Eli molemmat pystyy lämmittämään yhtä vähän. Näin ollen 35-malli ei olekaan sen enempää ylimitoitettu kuin 25-malli?

timbba

Vakionaama
@Emil Tiedätkö oman lämmitystarpeen tuossa pienessä pakkasessa? Jos tiedät, niin onko sulla tietoa kuinka paljon muu lämmitys tekee tuosta tarpeesta ja kuinka paljon jää pumpulle?

Esitteestä sen verran, että eihän Mitsubishi väitä että tuo minimiantoteho jatkuvalla käynnillä olisi 1.0kW? Tätä minä olen peräänkuuluttanut, että tuo on tavallaan harhauttavaa, mutta ei väärää mainosta. Ketään ei vaa kiinnosta noita esitteissä kertoa tarkemmin... huuhaata ne yleensä ovatki, minun mielestäni ja paljon enemmän nää VTT testit kertovat pumpuista (paitsi tästä, ku näköjää LN-mallit toimii miten sattuu :))

Juhanisto

Jäsen
Niin.. Minullahan on keskuslämmityksen pyynti se 22 astetta. Kaikissa ilpin vaikutus alueella olevat termarit on säädetty 21 ja makkareissa asukille sopivaksi 22-24 astetta. Kodinhoitohuone ja takkahuone mihin ilpin lämpö ei leviä on termarilla rajattu 20 asteeseen. Eli varmasti pakkasella on lisäteho yli tuon 1kW. Tuo keskuslämmityksen pyynti on tuohon asettunut kun on sisälämmöstä tuo mittaus. Sellainen kompromissi missä lämpö riittää kaikkiin huoneisiin keskimäärin hyvin. Ilpin pyynti siksi 23 että sillekin jää jotain töitä eikä käy katkokäyntiä. Tämä kaikki on ihan käytännön testillä tähän asettunut.

Emil

Jäsen
Ei tiedä omaa lämmitystarvetta pienessä pakkasessa, mutta tuskin se on edes sitä yhtä kilowattia, koska pumppu käy katkokäyntiä.

Toisin sanoen: Jos pistäisin 1000watin sähkölämmittimen olohuoneeseen ainoaksi lämmönlähteeksi, niin tuskin sekään lämmittäisi jatkuvasti, vaan termostaatti kytkisi lämmityksen päälle ja pois tarpeen mukaan. Koska asunnossa alakerrassa takka ja lattialämmitys.

Veijoko

Jäsen
Ensimmäisen kerran koko talvena meni kone katkokäynnille ulkolämpötilan noustua +2:n tienoille. Aamu kahdeksasta vedellyt yhtä soittoa 6 tuntia. Kävin vilkaisemassa ulkokennoa ja ihan sulalta näytti. Lämmintä puhaltaa ja ottoteho on pyörinyt n. 300-400W:n välilä.
Muut käyntijaksot kuvassa n.2 ja 3 tuntia
14.2.2019.png

Sephä

Jäsen
...

Oonkohan mä nähnyt lämpökäppyrää, jossa 40 min. välein puhalluslämpö laskee reilusti alle huoneilman lämmön. En ainakaan muista, tai sitten on mennyt ohi. Sisäyksikön kennoon kiinnitettyä anturia ei lasketa, koska siivekkeiden kautta tuleva ilma on se mikä vaikuttaa.
Ei tuo ainakaan minulla silloin puhaltele, kun on sulatus käynnissä. Tällöin ei anturin antama lämpötila katonrajassa pahemmin voi huonelämpötilaa alemmaksi vajotakkaan, jos se on kiinnitetty siihen siivekkeiden eteen. Tai sitten mulla ei ole ollut ikinä oikeaa sulatusta :)
Tuossa kuvassa varmasti sulatuksia kaikki notkot:
sulatus.png

p306

Jäsen
Suosittelen ottotehon mittausta. Siitä näkee varmasti milloin on katkolla. Meillä TP-link HS110 ilpin syöttöpistorasiassa. James Barnettin sovellus loggaa ja piirtää tehoa sekunnin välein.

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Ei tuo ainakaan minulla silloin puhaltele, kun on sulatus käynnissä. Tällöin ei anturin antama lämpötila katonrajassa pahemmin voi huonelämpötilaa alemmaksi vajotakkaan, jos se on kiinnitetty siihen siivekkeiden eteen. Tai sitten mulla ei ole ollut ikinä oikeaa sulatusta :)
Tuossa kuvassa varmasti sulatuksia kaikki notkot:katso liitettä 59293
Anturi, joka on siivekkeiden edessä ei oikein kerro puhalluksen taukohetkellä tai äänettömällä puhalluksella kovinkaan tarkkaa ja hyödyllistä tietoa. Pitää olla sellainen anuri, jossa on se erillinen tikkumainen ulkolämpötila-anturi ja kiinnittää se sinne läppien takarakoon. Silloin näkee sulatusvaiheessa jopa alle nollan olevia lämpötiloja.

Tässä viestissä (https://lampopumput.info/foorumi/threads/msz-ln.26011/post-376922) näkee paremmin sijoitetun anturin arvoilla sulatukset ja katkokäynnit.

slpoy

Vakionaama
@puu Olet harvinaisen oikeassa, mutta tuo valitusprosessi on vaikea asia myöskin siksi että useimmiten sitä "asiantuntijuutta" löytyy ILP maahantuojalta ja asentajilta. Jos he sanovat, että ei ole mitään vikaa ja asentajakin on sen todennut, niin kuluttajana ollaan äärimmäisen hankalan tilanteen edessä.. ellei sitten kulutttajan etua lähde ajamaan kuluttajasuojan kautta KKV:ssa joku joka oikeasti ymmärtäisi tilanteen.

Eniten mua kiinnostais täällä asentajien mielipiteet? Mitä tälle pitäisi tehdä? Asentajatkin ovat välikädessä ja pelkäävät menettävänsä rahaa näiden ongelmien takia.. Miksei painostusta siis olisi asentajien toimesta maahantuojaa kohtaan? Tai voiha se olla että onkin jo, mutta niistä ei täällä hiiskuta (en toki ole seurannut niin tarkkaankaan että olisin huomannut).

Mitä sanoo esimerkiksi @slpoy? Mitä tehdä ongelmaiselle LN-koneelle? Mikä niissä on vikana? Miksi joku toimii, joku ei? Onko maahantuojaa kovisteltu, että tekisi asialle jotain? Minusta näyttää (kuten monesta muustakin), että Scanoffice ei aio mitään asialle tehdä.. ei myönnetä ongelmaa, vaikka sellainen käytännössä on jo todettu.
Todentamisesta en tiedä mutta olen asentanut näitä yli sata ja vain yksi on valittanut kun oli lukenut täältä. siihen vaihdettiin ulkoyksikön kortti sen enempää ei ole tietoa miten nyt käyttäytyy. Sen tiedän että jos kauppoja ruvetaan purkamaan niin jälleenmyyjät ovat ne jotka häviävät

Emil

Jäsen
Anturi, joka on siivekkeiden edessä ei oikein kerro puhalluksen taukohetkellä tai äänettömällä puhalluksella kovinkaan tarkkaa ja hyödyllistä tietoa
Siivekkeisiin kiinnitetty anturi kertoo juurikin sen lämmön, mitä huoneeseen puhalletaan. Se että sisäkenno on viileä, ei merkitse mitään, kun sitä viileyttä ei puhalleta huoneeseen. Se sisäkennon viilennys on ilmainen ulkokennon sulatus.

timbba

Vakionaama
Todentamisesta en tiedä mutta olen asentanut näitä yli sata ja vain yksi on valittanut kun oli lukenut täältä. siihen vaihdettiin ulkoyksikön kortti sen enempää ei ole tietoa miten nyt käyttäytyy. Sen tiedän että jos kauppoja ruvetaan purkamaan niin jälleenmyyjät ovat ne jotka häviävät
Tässäkin ollaan tavallaan ytimessä.. Suurin osa ei välttämättä edes ymmärrä, että koneessa olisi vikaa, jos se on 30min sulatushulluussyklissä. Moni varmaan ajattelee sen olevan normaalia..

Kyllä täällä keskusteluissa olevissa on selvästi kahdella tavalla toimivaa konetta havaittavissa ja se mikä on hassua, niin joillain ulkoyksikön kortin vaihdolla homma lähtee toimimaan, mutta joillain ei. Onkoha tuossa koneessa sitten jokin suunnitteluvirhe, joka on korjattu valmistajan toimesta "hiljaisella tavalla".. mene ja tiedä.

Mä ymmärrän tuon, että jälleenmyyjillekin tämä on kova paikka. Sen takia tuo painostus maahantuojaa kohtaan teidän kautta on minusta se oikeampi ratkaisu kuin kuluttajan painostus. Näin näen sen, mutta voi olla että en ajattele kaikkea nii tarkasti.

Juhanisto

Jäsen
Reilusti plussalla. Nyt lämmitysvälit pitkiä. Sulatukset tosi lyhyitä. Yli kolmekin minuuttia lyhyempiä kun pakkasilla. Nyt toimii hienosti. Ja ei käy katkokäyntiä vieläkään 4/5 nopeudella humisee pyynti 23. Näin kun toimisi aina. Ehkä siitä automodesta oli jotain apua. Tuntuu että sulatus äänet hiljentyneet. Vaikea kuulla sulatuksen aloitusta mikä ennen oli äänekäs pihahdus. Voi toki olla lauhojen kelienkin ansiota.

Itse uskon vahvasti että joku muutos uusiin on tehty. Toiminta niin erilaista käyntijaksoissa. Toki en tiedä kumpi parempi jos uusi koko vrk ajelee sulattamatta. Kaverin Mitsu minusta ainakin veti ihan liian tukkoon. Siellä oli oikein paksu kuura takana ja joka väli ihan tukossa. Että kai tuo alkupään koneiden vika jotenkin tiedostettu.

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Siivekkeisiin kiinnitetty anturi kertoo juurikin sen lämmön, mitä huoneeseen puhalletaan. Se että sisäkenno on viileä, ei merkitse mitään, kun sitä viileyttä ei puhalleta huoneeseen. Se sisäkennon viilennys on ilmainen ulkokennon sulatus.
Kyllä minunkin mittari mittaa juuri sitä sisälle puhallettavaa ilmaa, ei kennon lämpötilaa. Kun anturi on sisäyksikön sisällä sentin, niin ei sisälämpötila siihen vaikuta juuri yhtään toisin kuin silloin, jos se olisi siinä edessä, anturi siis kertoo juuri sen lämpötilan, mitä sisäyksikkö sisälle puhaltaa. Samoin sen avulla näkee nuo sulataukset kunnolla, koska sisäyksikön sisälämpötila laskee, kun kennon lämpötila laskee ilman puhalluksia.

B12

Jäsen
Reilusti plussalla. Nyt lämmitysvälit pitkiä.
Oisko se sitten niin, että se sulatusanturi kerää jäätä pakkasella? Jotakin vettä imemätöntä eristettä ympärille ja teippiä päälle, niin luulisi tokenevan.

Mitä olen ymmärtänyt, niin sulatusanturi mittaa milloin kenno on reilusti plussalla eli jää sulanut. pidentää sitten lämmitysaikaa, jos kenno sulaa nopeasti = ei ole kerännyt paljoa jäätä. Nyt jos anturi on jääköntän sisällä, se luulee että kenno ei sula ollenkaan ja lyhentää lämmitysaikaa, jotta kenno ei ehtisi jäätyä niin paljoa. Pumppu siis mittaa jäätymistä siitä, kuink kauan sulatus kestää ja säätää lämmitysaikaa sen mukaan.

Käy kyllä järkeen täydellisesti. Omissa pumpuissa ei ole ongelmaa, niin ei jaksa alkaa säätämään.

Viimeksi muokattu:

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Onko kellään kymenlaaksossa sulatusvammaista pumppua? Voisin ostaa sellaisen seinältä pois ja tarvittaessa myydä uuden tilalle.
(haluan päästä tutkimaan tätä sulatusongelmaa tarkemmin :D

puu

Aktiivinen jäsen
Oisko se sitten niin, että se sulatusanturi kerää jäätä pakkasella? Jotakin vettä imemätöntä eristettä ympärille ja teippiä päälle, niin luulisi tokenevan.
Itselläni ainakaan ei ole selvästikään ollut tästä kyse. Olen välillä avannut ulkoyksikön kannen ja tarkistanut anturin tilanteen. Ihan puhdas on ollut jäästä.

Juhanisto

Jäsen
Täälläkin anturi tarkastettu ja hiukan siirretty parempaa paikkaan. Ei auttanut toimintaan pakkasilla. Armaflex eristystä itse suunnittelin ja anturin siirtoa yläputkeen jos huoltoa ei saa paikalle. Ensi talvea ei enää näin voi ajella 30min pätkissä. Nyt kelit jo niin keväiset että päivällä käy plussalla joten saa kesään odottaa tuo operaatio. Kai sen vuoden voi takuusta uhrata kun sillä ei näy olevan mitään merkitystä :D

Armaflex eristystä itse suunnittelin ja anturin siirtoa yläputkeen jos huoltoa ei saa paikalle.
Onko jollain varmaa tietoa siitä, mikä tuon sulatuksen ohjaus tarkkaan ottaen on? Jos logiikka on, että "aina välillä ohjataan tarkoituksella lämpöä ulkoyksikön ala- tai yläputkeen lämpöä, ja kun anturi menee määritellyssä ajassa riittävästi plussan puolelle, niin huurretta ei ole liikaa ja sulatusta ei tarvita", niin silloinhan tuo voisi olla ihan hyvä korjaus. Edellyttäen siis, että eristystä ei ole niin paljon, että sulatus edelleen tehtäisiin oikeasti tarvittaessa.

Hieman nörtimpi viritys olisi väärentää sopivan anturin tietoja vaikka Raspberry Pi -ohjauksella ja vaikka sitten kameran ohjaamana, jolloin voisi oikeasti seurata huurtumista/jäätymistä.

Osaako joku muuten kertoa pystyykö MSZ-LN25:n invertterin pakottamaan jotenkin pienelle teholle? Tavoitteena olisi saada tasaisesti vähän lämpöä ja mahdollisimman pitkät käyntiajat vaikka tinkimällä maksimaalisesta lämmöntuotannosta. Talossa on jo ennestään PILP, joten ILP:n ohjaus on hiukan haastavaa, kun lattiat olisi kiva pitää lämpinänä koko talossa eikä yksinkertaisesti tiputtaa koko talon lämpötilaa niin paljon, että ILP tuottaisi varmasti kaiken lämmön. ILP:n tuottamaa lämpöä voidaan kuitenkin siirtää noin 0.5-1 kW:n teholla lattialämmitykseen PILP:n lämmöntalteenoton kautta, joten lämmön levittäminen koko taloon onnistuu kuitenkin kohtuullisesti.

Ylös Bottom