MSZ-LN

puu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
25
Nyt alkaa saamaan aika mukavannäköistä käppyrää, kun on neljä anturia kytkettynä Raspberry Pi:hin. Tässä mennään plussakelillä, jolloin sulatuksen säätö jopa toimii jotenkin järkevästi.

Tuosta (sisäyksikön) kennon lämpötilasta näkee erittäin selkeästi nuo sulatukset. Koodaamani logiikka laski noiden sulatusten pituuksiksi 5:10, 5:10 ja 3:40. Pakkasella tulee yleensä aika lähelle 7 minuutin pituisia.

Ulkolämpötilaa loggaan erillisellä loggerilla, mikä pitää kytkeä PC:hen että saa datat, joten ne tulevat vähän viiveellä. Tähänkin pitää viritellä vielä reaaliaikainen seuranta.

1550352893452.png

sebbe

Jäsen
Palautepisteet
0
Meille asennettiin Mitsu LN35 alkuviikosta. Lämpötila on vaihdellut -6 - +8 asteen välillä. En ole tarkemmin seurannut, mutta yhden ainoan kerran olen kuullut lämpöpumpun tekevän sulatussyklin. Muutama kerta on ottanut taukoa kun takkaa on lämmitetty.
n. 40kWh sähköä on ottanut viiden päivän aikana.
Nemas problemas.
Edit: nyt 55kWh ja lisää sulatuksia. Sulatukset melko hiljaisia, ei mikään "PSSSCCHHT"-ääni kuten Toshibassa kun nelitieventtiili päästää paineet. Ei kertaakaan kaksi sulatusta tunnin sisällä kuitenkaan.

Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
70
Tässä threadissa on muuten taidettu olettaa, että kaikissa pumpuissa olisi samat raudat. En pitäisi mahdottomana, että vaikka ohjainkortteja/koko settiä antureineen jne tulee kahdelta eri alihankkijalta. Eiköhän tämä ole bulkkibisnestä autojen tapaan - ei brändi itse lopulta tee montakaan osaa lopputuotteeseen omissa tehtaissaan.

Xartoja

Jäsen
Palautepisteet
6
Nyt tekee ln25 jännää sulattelua. Ulkona +2 astetta. Kompura alkaa kyllä sulatuksen (tarpeettoman, kun kenno ihan puhdas), eli ottaa kierroksia mutta lopettaa lähes samantien n. 10sek jälkeen. Sisäyksikkö palaa normaaliin puhallukseen parin minuutin päästä. Eli nämä on kaikkiaan alle 4 minuutin sulatuksia. Eipä ole aiemmin tullut havaittua tuollaista. Onkohan normaalia?

B12

Jäsen
Palautepisteet
3
Tässä sohvalla makaillessa huomasin saman. Keli samanlainen. Teki tosi lyhyen sulatuksen. Mitäpä sitä pörryyttämään, kun ei jäätäkään kennossa. Eli kaipa se toimii kuten pitääkin

Juhanisto

Jäsen
Palautepisteet
19
Eilen ei yhtään sulatusta ennen kun ilma meni pakkaselle illalla. Tämähän toimii aina kun unelma jos pakkasta ei ole. Pakkanen on myrkkyä ainakin minun koneelle. Pakkasella sulatus.. siis siihen kun ropelli aloittaa kennon kuivatuksen aikaa kuluu 3min 50sek aika tarkkaan joka kerta. Nyt tekee lyhyimmillään saman homman 50sek. Eli kyllä minulla vika kohdistuu siihen sulatusanturiin ja sen sijaintiin. Pakkasella ei saa varmaankaan millään tarpeeksi korkeaa lämpöä ja sulatus on maksimin mittainen. Kennohan on pakkasellakin sula jo paljon ennen kun sulatus päättyy. Softa toimii plussalla tuskin siinä vikaa on.. onko koskaan ollutkaan. Edelleen ihmetyttää maahantuojan asenne. Syytä sulatuksen hullunmyllyyn ei kai edes olla yritetty hakea. Vaihdellaan vaan kortteja. Siinä vian täytyy olla. Jos vika onkin sulatusanturi.. joku tilannu väärän osan jo thaimaassa ja lätkäissy sen paikalleen. Tai osassa on keskieuroopan anturi joka vaatii korkeamman loppulämmön. Osassa toimii kun on kokoonpanossa eri osa. Se selittäisi tuon satunnainen vikaantumisen. Naapurilla toimii mutta minulla ei. Mitä sanoo asiantuntijat onko mahdollista?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
70
Tässä sohvalla makaillessa huomasin saman. Keli samanlainen. Teki tosi lyhyen sulatuksen. Mitäpä sitä pörryyttämään, kun ei jäätäkään kennossa. Eli kaipa se toimii kuten pitääkin
Hmm .. mitäs järkeä tuollaisessa ei-sulatuksessa sitten olisi ?

puu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
25
Hienosti omanikin pelaa ny kun lämpötila hieman plussalla.
1550403894319.png

Lämmitys- ja sulatusjaksot (D=sulatus alkaa, H=lämmitys alkaa):
12:23:10 H ??:??:??
20:17:20 D 07:54:10
20:22:30 H 00:05:10
21:29:50 D 01:07:20
21:35:00 H 00:05:10
22:50:10 D 01:15:10
22:53:50 H 00:03:40
00:19:10 D 01:25:20
00:22:40 H 00:03:30
01:47:10 D 01:24:30
01:51:20 H 00:04:10
03:25:10 D 01:33:50
03:29:20 H 00:04:10
05:13:10 D 01:43:50
05:18:10 H 00:05:00
07:11:20 D 01:53:10
07:16:20 H 00:05:00
09:19:40 D 02:03:20
09:25:30 H 00:05:50
12:02:00 D 02:36:30
12:05:50 H 00:03:50

B12

Jäsen
Palautepisteet
3
Hmm .. mitäs järkeä tuollaisessa ei-sulatuksessa sitten olisi ?
Kai se sulattaa jonkun maksimivälein joka tapauksessa. Jos jäätä ei ole, ulkokenno lämpenee hetkessä plussalle ja sulatusanturi katkaisee sulatuksen. Ei kai se mistään tiedä onko jäätä oikeasti vai ei.

Veden olomuodon muutos, eli jään sulattaminen ottaa energiaa ja kennon lämpötila nousee vasta kun kaikki jää on sulanut. Puhtaalla kennolla nousee heti. Joillakin nyt ilmeisesti tilanne, että anturin lämpötila ei jostakin syystä nouse heti vaikka kenno jo sulanut ja pumppu luulee että vielä jäätä sulamatta. Lyhentää sitten lämmitysaikaa että kenno ei jäätyisi niin paljoa.

Jäätä anturin ympärillä, huono kontakti mitattavaan pintaan, viallinen anturi vai mikä lie? Huonoon kontaktiin viittaa, jos anturi ei sula, vaan kerää jäätä.

Viimeksi muokattu:

LassiLa

Jäsen
Palautepisteet
6
....
Tarjosivat myös kaupanpurkua siten, että minulle maksettaisiin takaisin yli 200 euroa vähemmän kuin mitä laitteesta maksoin, eikä asennuksesta mitään. "Hauskaahan" tässä on se, että missään vaiheessa ei ole myönnetty, että laitteessa olisi vikaa, mutta ei ole myöskään kielletty. Olen useampaan kertaan kysynyt, että kuuluuko sulatuslogiikan toimia vain yksisuuntaisesti (vain lämmitysjaksoa lyhentäen), mutta tähän kysymykseen ovat jättäneet aina vastaamatta.
Itse sain kaupan purettua, kun valitin kovin äänekkäistä tiheään toistuvista sulatuksista (pulputusväli n. 40 min). Tiheää sulatussykliä ei ehkä saa viaksi, mutta jos äänet ovat muuta mitä esitteissä luvataan, niin se on selvä vika. Kaupan purussa tulee saada koko kauppasumma takaisin, kuten minä sain.
Käytännössä myyjä on vastuussa kuluttajalle myymästään tuotteesta, mutta tässä tapauksessa Scanofficesta ehdotettiin purkua, johon suostuin.

puu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
25
Kaupan purussa tulee saada koko kauppasumma takaisin, kuten minä sain.
Myös asennuksen osalta? Kauanko pumppu oli sinulla ollut kun kaupat purettiin?

Nuo sulatusäänet ovat olleet todellakin häiritseviä. Alkuun meni monta viikkoa ennenkuin sen verran tottui niihin ettei enää heräillyt yöllä sulatuksiin.

Viimeksi muokattu:

LassiLa

Jäsen
Palautepisteet
6
Koko kauppasumma (laite + asennus) tuli tilille ennen laitteiston poisvientiä. Eivät edes halunneet kokeilla kortin vaihtoa. Laite oli käytössä pikkasen päälle vuoden. Vuoden käytön jälkeen totesin myös, ettei mitään säästöä sähkönkulutuksessa ollu nähtävissä, itse asiassa vuosikulutus hieman nousi. Talossamme on sähkölämmitys ja melcloud näytti sähköä kuluneen yli 1400kWh, joten pientä laskua kokonaiskulutuksessa olisi pitänyt näkyä.
Äänistä kirjoittelin myyjälle jotenkin näin:
"Pulputtavat äänet ovat erittäin häiritsevät ja taajaan toistuvat ulkolämpötilan ollessa nollasta -10 asteeseen. Sulatus toistuu pahimmillaan noin 40 min välein (36 kertaa vrk). Ääni on häiritsevä etenkin yöaikaan. Joudumme pitämään öisin makuuhuoneen oven tiukasti kiinni ja menetämme samalla lämmityshyödyn sen osalta. Kun sulatusäänet ovat noin toistuvia ja häiritseviä, niin laite ei täytä esitteessä mainittuja ääniarvoja, eikä sovellu asuintiloihin."
edit: kulutuslukema

• Tykkää
Reactions: puu

Koupa

Tulokas
Palautepisteet
2
Moi!
Mulla vaihdettiin kortti pari vkoa sitten. Nyt on kyllä toiminut hyvin. Ennen sulatus tuli just 30 min. välein, mut nyt ei ole mitään säännöllisiä syklejä. En ole seurannut kennon jäätymistä mutta kortin vaihto auttoi ehdottomasti.

Multi860

Tulokas
Palautepisteet
0
Iltaa palstalle.

Oma multi split pumppu mxz-2d53vah2 korjaantui seuraavalla.

Samanlaiset oireet oli kuin näissä ln malleissa.

Eli defrost anturi ylimpään putkeen ja 15mm telttapatjaa päälle (kiinni anturiin) ja kans kiinni.

Tiedä häntä onko kestävää tai pumpulle vaarallista, mutta kun sulattaa niin sulattaa 4-6 min kuitenkin.

Liitteet

Multi860

Tulokas
Palautepisteet
0
Olin jo hyväksynyt tuon 40min lämmitys jaksot ja hain vaan tuolla anturin siirrolla edes lyhyempiä sulatuksia kun ei ollut mitään tolkkua tuossa "älyssä", mutta tuli kaupan päälle näköjään pidemmät lämmitysjaksotkin.

Nyt lämmittänyt yhtäkyytiä pari tuntia, kun pakkasta on -10C° ja ulkoilman kosteus 90%.

Voihan tämä olla väliaikaistakin, mutta aikaisemmilla anturin siirrolla ym. Ei ole ollut samaa vaikutusta.

Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
25
Oma pumppuni on välillä kokenut ihmeparantumisia. Viime talvenakin se alkoi maaliskuussa tuntemattomasta syystä toimimaan oikein, eli myös kasvattamaan lämmitysjaksoja. Tänä talvena kuitenkin taannuttiin pelkkään sulatuksen lyhentämiseen ja 40min sykliin. Nyt plussakelien jälkeenhän tuo on myös vetänyt yli 2h lämmitysjaksoja, mutta en pidättäisi vielä hengitystä. Tympeätähän tässä on juurikin tuo arvaamattomuus. Saattaa viikkoja toimia hienosti, mutta sitten palaakin takaisin hullunkiertoon.

Koittakaa Juhanisto ja puu heittää hetkeksi pumpuille käyntimoodi automaatti ja pyynti +24 sammuttamatta laitetta välillä.Pari viikkoa sitten,kun oli -20 asteen pakkaset, yläkerran kone lukkiutui tuohon 30 minuutin paniikkisykliin,eikä palautunut itsekseen.Vaihdoin kokeeksi vähäksi aikaa automaattimoodille,jossa lämmitti hetken ja sitten takaisin lämmityspuolelle.Hypähti sen jälkeen tasaiseen 90 minuutin sykliin pariksi päiväksi,jonka jälkeen nosti yli 2h sulatusväleihin.
Ja tosiaan kortit vaihdettu alakerran ja yläkerran koneeseen ennen vuodenvaihdetta.Eli uudellakin softalla nää kikkarat tekevät ihme juttuja.
Kuivalla pakkasella sulatetaan 30 min välein puhdasta kennoa ja räntäsateessa vedetään kennot melkein tukkoon 90 minuutin sulatusväleillä:D
Kokeilin tätä, ja vähän sen jälkeen alkoi tehdä tuota lämmitysvälin kasvattamista. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että tämä tapahtui plussakeleillä, milloin saataa muutenkin olla tuntikausien lämmitysjaksoja ja se tuntuu vaikuttavan tuohon logiikkaan. Täytyy kokeilla uudestaan jos tulee pidempiä pakkasjaksoja.

Santtu89

Jäsen
Palautepisteet
0
Täällä samanlaista toimintaa kun Puulla. Eilen illalla kun meni pakkasen puolelle niin teki jonkun 80min lämmitysjakson ja ilmeisesti siitä lähtenyt pidentämään. Yön aikana ollu varmaankin lähemmäks -10. Nyt enää joku -3 ja tällä hetkellä lämmittänyt jo 2h 20min. Äsken kävin ulkoyksikköä kattomassa niin lähes puhdas näytti olevan. Jotenkin vaikuttanee tuo että lämpötila käy välillä plussalla.

Jotenkin loogisesti ajateltuna sopis se että tuohon sulatusanturiin kertyy jäätä pitkillä pakkasjaksoilla ja ajautuu tuohon lyhyeen sykliin. Myös sen huomasin ihan jo korvakuulolla eilen illalla että kun keli pakastui ja alkoi sulatuksia tulemaan eilen illalla niin ne oli aluksi paljon lyhkäsempiä.

Toisaalta taas sit jos Juhanisto ja Puu on kumminkin siirtänyt anturin ja tarkistanu ettei ole jäässä ja silti tekee tuota lyhyttä sykliä...

Nyt teki sulatuksen ja nopean sellasen. Joku 2h30min lämmitti. Pyynti on 24 ja puhallus 3/4

Juhanisto

Jäsen
Palautepisteet
19
Täällä toimii vieläkin hyvin. Pitkiä jaksoja. Toki aurinkoisia päiviä ja aurinko pääsee paistelemaan ulkoyksikköön. Ilmankosteuskin pudonnut rajusti viime päivinä kun aurinkoa ja tuulta on.

Niin mä siirsin vaan anturia samassa putkessa eri paikkaan. Sellaiseen ettei osu eristeeseen. Mutta silloin se oli kyllä jäässä. Nyt ei pitäisi jäätyä enää. Toimi silloin kyllä hetken hyvin. Mutta kyllä siirronkin jälkeen valui sinne 30min jaksolle pakkasella. Tuntuu oudolta jos olisi taas jäätynyt silloin.

Tuntuu aika kummalliselle tuo käytös. Plussalla toimii hienosti ja osaa pidentää. Pakkasella osaa vaan lyhentää jaksoa. Niin kun joku anturi tunnistaisi pakkasen ja kytkisi ihan eri sulatusohjelman päälle.

Mico

Tulokas
Palautepisteet
0
Siltähän tuo tosiaan vaikuttaa ettei pakkasella lämmitä, tallissa pumppuvieny sähköä 25kwh / vrk ja nyt kun parina päivänä kävi plussalla niin kulutus puonnu alle 10kwh / vrk.

Juhanisto

Jäsen
Palautepisteet
19
Nyt on varmaan sulatellut viimeksi eilen??. Ainakaan en ole havainnut sulatusta. Toki en ole tarkkaillut 24/7 :D
Ulkoyksikön alimmaisten putkien kohdalla koko matkalla puolen sentin paksuinen ja ehkä keskimäärin 3cm levyinen kiiltävä tiivis jää. Muualta ritilä sula. Haaleaa puhaltelee, kuitenkin huoneilmaa reilusti lämpöisempää n. +35. Katkoa ei ole käynyt ollenkaan. Pyynti +23 ja puhallus 4/5. Kun kelit lauhtui tiputin maksimi kiertoveden lämpötilan keskuslämmityksessä +40. Pyynti siinä se sama +22. Eli hyvin tämä näin tuntuu pelaavan vaikka joku epäili ettei ilppi kykene hallitsemaan tuota noin pientä vain asteen lämmönnostoa. Mel-appinsa mukaan kulutus 335-420W/h, eli on kuluttanut vrk 8-10kWh/vrk. Jos tuo nyt nollakelillä pystyisi keskimäärin 4 kertoimeen hujakoille niin.. n. 1,3kW tuottanut minimissään. Eli noin alas ainakin taipuu hienosti ilman katkokäyntiä ja toimii juuri niin kun olin sen suunnitellut. Toivottavasti laskin oikein :D

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
23
Juu eipä tuo pahemmin nyt sulattele. Nopsasti 1-2 kertaa/vrko kuuluu pottujen keittia. Pelkkää jatkuvaa katkokäyntiä, koska lämmitysenergian tarve tosi pieni.

Tuossa energian kulutus apin avulla kuikuiltuna. Varsin luotettavalta tuntuu.

appi-kulutus.JPG

Nuo isoimmat huiput silloin kun kämppä oli useamman päivän tyhjänä ja oli ne yli 20 asteen pakkaset. Etäältä laitoin pumpun hieman turhankin isolle testimielessä. Keskimääräinen kulutus kuukauden aikana ollut 10 kWh/vrk. Viilemmällä teki n. 2,5 tunnin välein sulatuksia ja kompura osateholla koko ajan päällä, mutta nyt lämpöisellä siis pelkkää katkokäyntiä.

edit: ohessa lämpötilaprofiili
lämmöt.JPG

Viimeinen vuorkausi puhalluslämpöjen osalta:
Screenshot_20190219-121822.jpg
Screenshot_20190219-121851.jpg

Viimeksi muokattu:

Juhanisto

Jäsen
Palautepisteet
19
Aamulla -18 oli pakkasta. Mitsu piti kahden tunnin jaksot kuitenkin. Näiltä osin nyt toimii taas hyvin. Aurinko toki paistaa ulkoyksikköön ja lumi oli ainakin päällä sulanut vedeksi joten kai sen puoleen hyvä ja kuiva keli. Huomen aamuksi lupasi jopa -25 katsotaan jaksaako pitää jaksot näin pitkinä.

puu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
25
Täälläkin on nyt pumppu tehnyt ihmeen ja alkanut pidentää noita lämmitysjaksoja kelin kääntyessä pakkaselle. Tuntuu tosiaan nuo plussakelit välissä vaikuttavan tuohon. Täälläkin on aurinko paistanut. Ulkolämpötila-anturi on eteläpuolella, mikä näkyy tuossa etenkin klo 14-17 aikana ulkolämpötilan nousuna.

1550776721532.png

Tupo

Jäsen
Palautepisteet
1
Pihalla nyt -26, RH 46% ja ainakin lämpötilalogin perusteella tuntuisi pelittävän järkevästi, vähän tuollaista sahaamista on, mutta tulkitsen nuo kolme isompaa pudotusta sulatuksiksi. Pyynti +22 ja puhallus 4/5. Sisälämpötila +20. Tuntuu tosiaan että olisi nyt plussakelien jälkeen käytös muuttunut. Tuntuu ettei tuon värkin toiminnassa ole mitään logiikkaa .

3AC2DFB2-C2E8-46CC-8669-EBAB3D025DAA.jpeg

NikoMies

Tulokas
Palautepisteet
0
Itse huomasin ihan saman. Nyt plussakelien jälkeen kun on yöllä ollut kovempi pakkanen ja tälläkin hetkellä -22, niin sulatusvälit ovat olleen 1:40 - 2:00. Kertaakaan aiemmin talvella ei ole ollut noin pitkä väli, ellei mökissä ole uunia lämmitetty ja pumpun ei ole tarvinnut yksin lämmittää mökkiä. Olisikohan siellä ollut tosiaan jäätä tai jotain anturissa tms.

edit: Tuskin sentään pumppuihin tehdään omistajalta kysymättä firmispäivityksiä verkkoyhteyden yli?

samza

Jäsen
Palautepisteet
6
Se on tuo ilmankosteus joka vaikuttaa. Vasta tällä viikolla oikeastaan kosteus pudonnut sillälailla että vaikuttaa huomattavasti. Kevättä tekee.

puu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
25
Alla sulatus- ja lämmitysjaksojen aikaleimoja ja pituuksia ulkolämpötilan laskiessa iltapäivän -6 asteesta aamun -16 asteeseen. Itsellä oli tosiaan sama homma viime vuonna. Helmi-maaliskuussa, kun aurinko alkoi enemmän paistaa, alkoi sulatusjakson kasvatuskin toimia hienosti. Olen kuitenkin melko varma, että ensi tammikuussa palataan samaan 40min sykliin.

Nyt sulatuksista ei ole kertynyt käytännössä yhtään jäätä laitteen alle. Tammikuun pakkasilla saattoi tulla "jopa" litra tai pari vuorokaudessa. Todella vähän sekin. Eikö muuten toisaalta kostealla kelillä saada ilmakuutiosta pumpattua enemmän energiaa?

21.02.2019 12:17:10 H 00:06:50
21.02.2019 13:39:30 D 01:22:20
21.02.2019 13:44:50 H 00:05:20
21.02.2019 15:18:00 D 01:33:09
21.02.2019 15:23:50 H 00:05:50
21.02.2019 17:06:20 D 01:42:29
21.02.2019 17:11:00 H 00:04:40
21.02.2019 19:04:30 D 01:53:30
21.02.2019 19:09:20 H 00:04:50
21.02.2019 21:12:50 D 02:03:30
21.02.2019 21:18:20 H 00:05:29
21.02.2019 23:45:50 D 02:27:30
21.02.2019 23:52:40 H 00:06:50
22.02.2019 02:20:00 D 02:27:19
22.02.2019 02:27:10 H 00:07:10
22.02.2019 04:54:20 D 02:27:10
22.02.2019 05:02:10 H 00:07:50
22.02.2019 07:29:30 D 02:27:20
22.02.2019 07:37:20 H 00:07:50

Juhanisto

Jäsen
Palautepisteet
19
Noista Puun sulatuksen pituuksista näkee koska tulee vastaan se sulatuksen pituus kun ei enää pidennä jaksoa. 5.50 vielä lyhentää.. 7.50 pitää vielä saman jakson. Juuri tuota aikaa olen hakenut. Puu voisi tutkia aikoja ja kertoa missä se tarkka kohta menee hänen koneella missä lyhentää jaksoa. Onko siinä selkeä logiikka vai meneekö sekin miten sattuu kelien mukaan.

Täälläkin illalla oli yli 2h jaksot vielä. Kävin katsomassa illalla 1h 30min jälkeen ritilää. Oli noin 70% tukossa silloin. Sulatusaika oli aika tarkkaa 8min sen 2h 20min jälkeen. Silloin kymmenen minsaa lyhensi jaksoa. Alkaa olemaan niin pitkiä välejä ettei ehdi kellottelemaan.. menee muuten elämä hukkaan ilppiä kuunnellessa :D

Kyllä mä uskon edelleenkin että tuo jaksojen lyhyys johtuu siitä että anturi pääsee huurtumaa/jäätymään kovilla pakkasilla. Itsellä oli se anturin suojaputkikin täynnä jäätä. Vesi pääsee valumaan sen sisään sulatuksen yhteydessä. Voikohan tuo jää siellä johtojen ympärillä häiritä mittausta vaikka itse anturi olisikin sula. Minulla se jää ulottui anturiin asti sieltä suojaputkesta ja suojaputki oli jäässä ainakin 5cm.

sebbe

Jäsen
Palautepisteet
0
Aamulla oli -20 pakkasta ja kosteus RH ~90%.
Sulatus 05:30 ja seuraavan kerran n. 07:30, eli kahden tunnin välein. Uusi pumppu siis toimii.

Ruotsin foorumilla oli juttua LN pumpuista että asennusfirmat oli saaneet käsitietokoneita lainaksi Mitsulta softan päivittämistä varten jos pumppuja oli useita tai uusia kortteja jos pumppuja vähäinen määrä.

puu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
25
Noista Puun sulatuksen pituuksista näkee koska tulee vastaan se sulatuksen pituus kun ei enää pidennä jaksoa. 5.50 vielä lyhentää.. 7.50 pitää vielä saman jakson. Juuri tuota aikaa olen hakenut. Puu voisi tutkia aikoja ja kertoa missä se tarkka kohta menee hänen koneella missä lyhentää jaksoa. Onko siinä selkeä logiikka vai meneekö sekin miten sattuu kelien mukaan.
Täytyypä tehdä analyysia, kun saan riittävästi mittausdataa. Nykyisellä kuuden anturin mittausjärjestelyllä ollaan menty vasta muutama vuorokausi. Voin myös antaa raakadataa muillekin, jos on kiinnostusta tutkia.

Palautepisteet
2
Ihmeellisen pitkään ilman sulattelua lämmitti myös oma pumppu pakkasen kiristyessä eilen. Ulkolämpötila muuttui kuvan aikavälillä -9°C -> -22°C. Klo 20 ulkolämpötila oli jo -19°C.

IMG_0026.jpg

Santtu89

Jäsen
Palautepisteet
0
Kyllä mä uskon edelleenkin että tuo jaksojen lyhyys johtuu siitä että anturi pääsee huurtumaa/jäätymään kovilla pakkasilla. Itsellä oli se anturin suojaputkikin täynnä jäätä. Vesi pääsee valumaan sen sisään sulatuksen yhteydessä. Voikohan tuo jää siellä johtojen ympärillä häiritä mittausta vaikka itse anturi olisikin sula. Minulla se jää ulottui anturiin asti sieltä suojaputkesta ja suojaputki oli jäässä ainakin 5cm.
Meinaat varmaan sitä valkosta putkea?

Täälläkin pumppu käyttäytyy samalla tavalla. Varmaan jotain 2h30min lämmittää ja sit nopee sulatus. Ulkoyksikkö lähes puhas kun alkaa sulattaa.

B12

Jäsen
Palautepisteet
3
Jos tilanne on noin, niin on ihme jos vikaa pitää muualta hakea. Jos se anturin suojakin on täynnä jäätä, ei se sula minnekään pumpun sulatuksessa. Ja vaikka sulaisikin, jäätyy heti uudelleen kun pumppu alkaa lämmittää. Anturin lämpö ei nouse ja pumppu luulee, että kenno umpijäässä ja lyhentää lämmitysaikaa entisestään kun ei kenno tunnu sulavan ollenkaan. Sitten ollaan siinä 30min minimissä ja pysytään siinä kunnes lämmin keli sulattaa ja kuivaa anturin.

Kun alkaa pakastaa, anturi alkaa kerätä jäätä ja rumba alkaa uudelleen. Jottain tarttee tehdä. Netissä voivottelulla ei korjaannu...Joku näppärä nikkarihenkinen sultusvammaisen omistaja voisi tehdä anturille temput ja raportoida korjaantuiko vai ei, niin loppuisi jahkailu tai ainakin siirtyisi muihin osiin.

Onko sulatusvammaisilla pumppu sellaisessa paikassa, että sinne pääsee tuiskuttamaan lunta sisään ja pumpun päälle kerää kinosta? Tänä talvena on tuiskuttanut ihan hitosti. Minulla on kumpikin pumppu leveän räystään alla ja lunta ei ole ollut kertaakaan havaittavissa itse pumpun pinnoilla. Sulatus on toiminut normaalisti koko ajan marraskuusta tähän päivään. Jokin yhteinen tekijä siinä pitää olla, että jollakin toimii ja toisella ei.

puu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
25
Minulla on sulatusvammainen, mutta ei kyllä pääse tuiskuttamaan, kun tuossa on sellainen "suojakotelo" päällä. Eikä itselläni ole tuo anturi ollut jäässä.

Viimeksi muokattu:

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
23
Minulla on sulatusvammainen, mutta ei kyllä pääse tuiskuttamaan, kun tuossa on sellainen "suojakotelo" päällä. Eikä itselläni ole tuo anturi ollut jäässä.
Entä vettä siellä suojaputkessa "piilossa" katseilta? Joka sitten jäätyy pakkasella?

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
13
No. Minun sulatusvammainen pumppu korjaantui kortin vaihdolla, että se vähän niinkun vesittää tämän jäätä anturissa teorian.

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
13
Juu, mutta kun on sitten niitäkin, joilla kortin vaihto ei ole auttanut. Useampi vika/syy mahdollista?
Kyllä se kortin vaihto on auttanut jossain määrin ainakin näillä viimeksi kommentoineilla.Ainakaan minun pumppu vanhalla kortilla ei missään tilanteessa vetänyt mitään yli tunnin jaksoja ilman ivo boottia ja täällä äijien vehkeet tahkoo 2 tunnin jaksoa.

Ylös Bottom