MSZ-LN

OpaR6

Jäsen
Ei se kyllä ihme oo, että jaksotus on vain 50min ja vettä tulee 6-8 desiä sulatuksella.
katso liitettä 68191

Nyt kun pakkanen kiristyi ja ilma kuiveni, niin pumppu oli pidentänyt jaksotuksen itse 60min, katsoin kennoa ja se ei ollut vielä hirveän kuurassa ja vettä tuli noin 4 desiä.
1610573020003.png


Puolilta päivin ajattelin testata virtojen sammutusta, että vaikuttaako se ja kyllähän se tällä kertaa vaikutti ja vielä positiivisesti, eli nyt jaksotus on 90min.
 

Ylialokas

Jäsen
Pistimpä ekaa kertaa takkaan tulet ja pumpun kohtuullinen sulatusväli 90min tippui 30minuuttin
Takan polton aikana käytin pumppua pelkällä tuuletuksella. Takan sammumisen jälkeen, laitoin takaisin lämmitykselle. Nyt alkoi kolmas 30min sulatusväli. Aika jännä.

Tossa sellainenkin havainto, että sulatus ei ota niin paljom virtaa, kuin aikaisemmin. Ottoteho pyörii siinä 800-900w väliä, kun aikaisemmin pidemmällä sulatusvälillä ottoteho oli 1200-1400w. Nyt käy sitten niin, että pumppu vie koko lämmitysaikansa (30min) sähkö 700-800w ja n. 5min ennen sulatuksen alkua tippuu "normaaliin" 480-550w ottotehoon, kunnes pian alkaa sulatus.

Voi perse.
 
No nyt voi jo jotain sanoa, ehkä ei tuon sulatusanturin eristäminen ole niin kannattavaa:) Ensimmäinen sulatusväli 1h 30min. Sitten lämmitin varaavan takan niin isosti että pumppu oli 4-5 h suurimmaksi osaksi katkolla ilman sulatuksia. Tämän jälkeen on tullu kolme 30min välein sulatus. Todella lyhyitä, sisäyksikkö sammumisesta puhalluksen käynnistymiseen alle 7 min. Pakkasta -22 astetta. Olisiko päinvastoin mennyt huonompaan suuntaan tuon alemman anturin eristämisen takia. Vaikea sanoa kun ei kokemusta tällaisista pakkasista. Mutta en boottaile, mukava aamulla katsoa missä mennään. Ei haittaa vaikka hajoaa, ei hyvä siinä mene pilalle ;)
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Miten muuten näissä "nykyvehkeissä" joissa COPpi romahtaa vasta -30 °C jälkeen, kannattaako niitä pitää silti päällä? Onko komponenteille parempi olla toiminnassa kun lähestytään miinus neljääkymppiä, vai sammuttaa ja raapaista käyntiin taas -30 °C tienoilla?
Niinpä.
Jos sammuttaa, niin uusiksi kannattaa laittaa päälle, kun on lämmennyt reippaasti, eikös? Eli lämpimämpää kuin -15°C?
Mutta tosiaan miten nuo kylmemmät kuin -30°C. Tai joillain laitteilla ho hieman aiemmin.
Aika raakaa hommaa ja cop käytännössä 1.
Rassaako värkkiä liikaa ja olisi parempi pistää talviunille hetkeksi?
 

Timpe

Jäsen
@Timpe
Minusta täällä ei käydä katkokäyntiä enää lainkaan, kun on ollut pakkasia ja laitteen pyynti nostettu +21°C:een. Tuo jälkimmäinen arvaus meni sikäli ohitse. Mutta ekasta aiheesta "hiukan" lisää..
-->
En tarkoittanut koko pumpun katkokäyntiä. Pelkän kompressorin. Eli jos invertterillä tulee pisteeseen, että tehoja ei voi laskea, käyttääkö silloin kompressoria päällä ja pois? (ja sisäyksikkö puhaltaa sen lämpenergian pois koko ajan, ei vielä siirry katkokäynnille eli täysin lepäämään)
(KUVA POISTETTU)
Tässä sulatuksien kestot sen jälkeen, jotka ei vaikuttaneet lämmitysvaiheen kestoon:
8min,
8min 10s
(CLIP)
Yllättävän tasakestoisia on sulatukset olleet, vaikka ulkolämpötila laskenut -10,2:sta -17,2:een. Sulatusaikaan tulut ehkä noin reilu parikymmentä sekuntia lisää.

Ja taulukolla meinasin jotain tällaista: Nyt nuo ajat on ihan arvailua, 8-9min tulee siitä "pysyy samana", kun mulla pysynyt tunnissa koko ajan sulatusväli... Ja tässähän on vain ajatus, että viimeisin sulatus vaikuttaisi, eikä kaksi viimeistä.
Sulatusaika [min]Vaikutus lämmitysvaiheeseen
0-6Pitenee paljon
6-8Pitenee
8-9Pysyy samana
9-11Lyhenee
11-xRomahtaa

Nyt ollaan tällä tuulella ja lämpötilalla pisteessä, että Takka + Kylmällä oleva Ilto440 + LN35 ei riitä pitämään talossa lämpöä. Laskee koko ajan, vaikka pyyntiä nostaa. Yöllä kotiautomaatio laittaa havimmat tunnit käyttöön ja varaa lattialämmityksellä lämpöä huomiseksi lattiaan, jotta ei tule palelluskylmä.

Tässä on ollut monta kokeilua/mittailua tuosta sulatuksen pituudesta vs. seuraava lämmitysjakson pituus. Lopputulos taitaa olla, ETTEI tuolla OLE mitään merkittävää korrelaatiota noiden kahden asian välillä. Lyhyt sulatusaika ei siis takaa pidempää seuraavaa lämmitysjaksoa millään mittarilla asiaa puntaroiden, vaikka täällä lämmitysjakson pituudet muuttuvat edestakaisin. :rolleyes:

Taustatietona edelliseen:
Tänne on kertynyt taas pari seurattua sulatusta lisää, kumpikin 9 minuuttia kestoltaan (sulatuksen kestoaika = sisäyksikön puhallus sammuu + puhallus käynnistyy uudelleen pyyntinopeudella). Ja pumppu on täällä itsekseen pidentänyt lämmitysjaksot takaisin "normaaliin" (2h 26min taitaa olla nykynormaali lämmitysjaksossa -10°C pakkasessa). Edellisestä huolimatta vasta eilisiltana -2°C lumipyryssä lyhennettiin lämmityssykliä vähäksi aikaa 1h 40min tienoille ja nyt päivän päästä ollaan taas pitkässä lämmityssyklissä.

Tämä Mitsu LN25 muuttaa siis fuzzy logic -säädöllään lämmityksen kestoa ihan sujuvasti pidemmäksi, kun pakkanen kiristyi päivässä kahdeksan astetta ja teki saman tempun toiseenkin suuntaan. Tänne eteläänkin on tulossa kunnon pakkasia, joten saatte taas huomenna lisätietoja kuinka tämän pumpun logiikka on toiminut, kun pakkanen kiristyy -10°C -> -20°C päivässä (Foreca). Olkoon tämä pumppu siis toistaiseksi jonkinlainen referenssipumppu oikein toimivasta sumeasta logiikasta, sillä muuta en nyt oikein osaa tähän ongelmakimppuun enää sanoa. Ja voihan tässä käydä vielä köpelösti tällekin pumpulle, kun tulee kunnon pakkaset sotkemaan tuota Mitsun logiikkaa eli jatkan päivittelyä tänne... ;D

Velskulle kysymys tuosta pumpun sisäyksikön sijoittamisesta nurkkaan. Olikos tuossa jokin hyvä syy asentajalla tehdä asennus noin sivuseinään kiinni? Sisäyksikön asennusohjeessa oli näet ohje, että käsikapulalle piti antaa käyttöönoton yhteydessä tuon sisäyksikön sijoituspaikka seinään nähden. Tuo saattaa rajoittaa iSee anturipään liikettä jollain tavalla ja on siksi tarpeen alkualustuksena käyttönoton yhteydessä. MUTTA ihmettelen täällä samaan aikaan, että onko tuolle sisäyksikön asennuspaikalle jotain samanlaisia tilavaatimuksia kuin ulkoyksikölle, jolloin tuo asennus olisi liian lähellä seinää sivuttaisuunnassa ja kenties osasyynä lämmitysongelmaasi?

Hoksasin, että Mitsun osaluettelossa on kolmea eri service referenceä samalle ulkoyksikölle: mallikoodin perässä on joko E1, ER1 tai ET1. Osaako kukaan sanoa mihin tuolla viitataan, kun osakoodit ovat kuitenkin mallin sisällä kaikissa täysin samat riippumatta service reffistä? Omassani on MUZ-LN25VGHZ-E1, valmistettu 02/2017.

Täällä on 7/2019 tehty Thaimaan LN25 laite, jossa on E1 merkintä.

Tuo kennosi näyttää ainakin ulkopinnaltaan samanlaiselta kuin minullakin ennenkuin lähtee sulattamaan.
Oliko kenno sisäpuolelta minkä näköinen??

Tässä pari kuvaa OpaR6:lle noin 15 minuuttia ennen sulatushetkeä. Kuuraa kertyy siis kennon laitoihin sisäpuolelle, muttei keskelle missä tuo puhallus vaikuttaa. Anturin paikka keskiputkessa näyttää olevan melko lailla optimi tälle laitteelle.
 

Liitteet

  • Sulatukseen_20min_20210113_klo1815.jpg
    Sulatukseen_20min_20210113_klo1815.jpg
    60,9 KB · Katsottu: 53
  • Kenno_sisältä_20210113_klo1816.jpg
    Kenno_sisältä_20210113_klo1816.jpg
    69,6 KB · Katsottu: 53
  • Asennuspaikkakuva.jpg
    Asennuspaikkakuva.jpg
    59,2 KB · Katsottu: 52

Timpe

Jäsen
Rassaako värkkiä liikaa ja olisi parempi pistää talviunille hetkeksi?
https://www.scanoffice.fi/palvelut/usein-kysytyt-kysymykset/

"Hankintaturva-ilmalämpöpumput voivat olla käytössä ympäri vuoden. Kompressori pysyy lämpimänä kovallakin pakkasella, mutta laitteen tuottama hyötysuhde pienenee. Mikäli ilmalämpöpumpun sammuttaa todella kovilla pakkasilla (esim. -25°C), on hyvä odottaa että ulkoilmalämpötila nousee noin -20°C:een ennen kuin laitteen käynnistää uudestaan."
 

helmert

Jäsen
Morjesta tänne lämpöpumppufoorumille!

On tullu lueskeltua tätä foorumia syksystä lähtien, mutta nyt tuli sitte rekattua viimein tänne. Asiantuntemusta tuntuu löytyvän ja näköjään on myös merkkikohtaiset keskustelut, eli paljon tietoa mistä ammentaa :) Hienompi homma, ettäon tämmönen pumppuihin erikoistunu yhteisö!


Syksyllä tuli hommattua Mitsubishi Electric LN35 malli ja Lapissa pumppu majailee.

Onko porukalla minkälaisia kokemuksia sisääntulolämpötiloista, eli paljonko teillä on pumpusta sisääntuleva lämpö mitattuna esim. IR-mittarilla, kun pyynti on esim. 24, 26 tai täysillä 31?


Nyt kun on rapsakat kelit, eli bout -30'C, niin tuntuu, että sisälle tuleva hönkä on viilentynyt :hmm:

Puhallusnopeus tietenkin vaikuttaa vähän, mutta suurin piirtein?


Ulkona on pakkasta tosiaan -29,2'C ja Mitsu puhalsi nyt sisälle max. 34,9'C, kun mittasin IR-mittarilla. Pyynti oli 25'C ja puhallusnopeus 5/5.
Melcloud näytti lämpötilaksi 22'C. Melcloudin oikealla puolella edestä päin katsottuna seinä lämpötila on se 22'C, eli pitää Melcloudin kanssa kutinsa.

Kun käytin pyynnin aiemmin täysillä (POWERFUL-nappi), niin korkein lukema, minkä sain oli 38'C huitteilla. Pakkasta oli tällöin n. -29.7.C

Naaman kun työnsi tuohon alle, niin tuo tuntuu enemmän haalealta hönkäsyltä, kun vertaa aiempaan. Harmi, ku ei tullu mitattua aiemmin nuita puhalluslämpötiloja, niin ei nyt osaa sanoa toimiiko tuo oikein.

Vai onko tosi, että Mitsua ei saa puhaltamaan kuumempaa ilmaa? Olisko tähän apuja?



Entä I-see: kannattaako lämmitys- ja tai jäähdytyskäytössä pitää päällä?

Vaikuttaako I-seen säätö sivusiivekkeen ylös/alassäätöön, jos se on automaatilla, vai vaikuttaako se pelkästään puhallusnopeuteen?

Aiemmin mulla on I-see ollut normaali asennossa päällä, eli ei sitä talosymbolia eikä Off-symbolia. Otin nyt kokeeksi pois päältä I-seen.



Sulatusväleistä ja sen optimoinnista näköjään löytyy jokseenki reilusti juttua, joten pitää siihen perehtyä ajan kanssa ;)

Hienompi homma, jos tähän löytys porukalta tietoa. Vielen danke jo etukätteen.
Täällä päin Lappia on tänään ollut -25...-29 °C ulkolämpötiloja ja mulla pumppu saa yrittää kaikkensa melkeen pyynnistä huolimatta. En ole erityisen tarkasti seurannut - mitä nyt ohikulkiessa IR:llä ampunut - mutta puhalluslämmöt ovat olleet +30 ja +45 °C väliltä, kun puhallus on täysillä. Mulla ei ole hirveästi kokemusta, mutta minusta tuo kuulostaa ihan loogiselta; lähempänä kolmeakymppiä ei kovin kuumaa ilmaa siis voida edes tuottaa. Muistahan valittaa liikkeeseen ja "maahantuojalle" jos sinunkin pumppusi lähtee mukaan tähän sulatuskaruselliin :D

Nyt mittasin yhden lämmitysjakson aloittelua -29 °C pakkasessa "sulattelun" jälkeen, ja ensimmäisen muutaman minuutin pumppu hönkii jopa huoneilmaa kylmempää; vasta n. 5 min kohdilla saavutetaan huonelämpötila ja 10 min jälkeen aletaan lähestymään lopullisia puhalluslämpöjä. Tuo 30 min runkkaaminen on siis todella myrkyllistä hyötysuhteelle, kun puolen tunnin lämmitysjaksosta saadaan oikeasti lämpöä sisälle vain n. 20 min ja sitten taas sulatellaankin 7-10 min, jonka aikana lämpöä taas kuskataan pihalle. Liekkö päästään edes yhden tuntilämpökertoimeen nuo huomioonottaen. Tällä säällä voisi kennon huurtumisen puolesta (en osaa sanoa kompuran voiteluista ym. nykypäivänä) huudattaa pumppua varmasti tuntikausia yhteen soittoon, jolloin sillä lämmittämisessä voisi olla jotain järkeäkin.

I-Seen toiminta on edelleen pieni mysteeri. Automaatilla se tietysti antaa tietoa mihin kohdistaa puhallusta ja kuinka kovaa, sekä ohjastaa muita mallin hienouksia, mutta vaikutuksesta manuaaliasetuksilla ei ole erityisen kovia teorioita olemassa. Joidenkin mielestä on parempi pitää pois päältä - itse en ole huomannut suurta eroa puolesta tai vastaan. MELCloudista tarkkaillessa I-See päällä laite tuntuu arvaavan sisälämpötilan hieman tarkemmin, mutta tuossa on ollut niin paljon vaihtelua, että vaikea sanoa varmaksi. Taitaa olla vanha kunnon "kokeilemalla selviää", onko tuolla sinun tilanteessasi merkitystä.
 

Velsku

Jäsen
@Timpe
Tuo sisäyksikön sijoitus on käytännön sanelemaa pakkoa. Ei löytynyt järkevämpää paikkaa. Se on porraskäytävässä ja tuosta kohdasta se voi puhaltaa portaita alaspäin, mutta puhallusteho ei tahdo oikein riittää... LN50 olisi ollut oikea pumppu tähän sijoitukseen, puolet tehokkaammalla maksimipuhalluksella. Portaan alapuolelle kotelon tekemällä olisi ehkä ollut järkevin sijoituspaikka tällä pumpulla.

Asennusohjeissa oli, että laitteen voi asentaa noin lähelle seinää, jolloin kaukosäätimestä valitaan vielä tuo mainitsemasi asetus. Se asetus estää ilmanpuhalluksen seinäänpäin, en tiedä tekeekö muuta (en ole seurannut iSee, joka ei ole ollut nyt moneen päivään enää käytössä)

Täällä pakkasta 24.5 ja kyllä pumpun tehossa huomaa. Sisälle puskettu lämpötila ei ole enää niin kuuma, eikä lämpötila nouse enää niin nopeaa ylös, kun lämmitysvaihe alkaa. Selvästi pumppu ei saa tuotettua enää niin kovalla teholla lämpöä enää. Laitoin ladatun powerbankin juuri ja nyt 37,5 astetta lämnintä puhalluilma. Ehkä se vielä vähän nousee tuosta.

Sulautsvälit nousi 60min --> 70min jossain vaiheessa tänään. Eli osasi itse kasvattaa väliä, mutta powerbankista oli loppunut jo akku joten ei hajuakaan sulatuksien kestosta tuohon aikaan.

Ulkoyksikköön en ole tarennut kajota ja sijoittaa lämpöantureita logittamaan sinne. Sen verran jaksoin tehdä muuta, että laitoin ILTO 440:n wifipistokkeen taakse, johon tein firmiksen ja nyt tulee sieltä dataa talon lämmittämisestä.
 
No nyt voi jo jotain sanoa, ehkä ei tuon sulatusanturin eristäminen ole niin kannattavaa:) Ensimmäinen sulatusväli 1h 30min. Sitten lämmitin varaavan takan niin isosti että pumppu oli 4-5 h suurimmaksi osaksi katkolla ilman sulatuksia. Tämän jälkeen on tullu kolme 30min välein sulatus. Todella lyhyitä, sisäyksikkö sammumisesta puhalluksen käynnistymiseen alle 7 min. Pakkasta -22 astetta. Olisiko päinvastoin mennyt huonompaan suuntaan tuon alemman anturin eristämisen takia. Vaikea sanoa kun ei kokemusta tällaisista pakkasista. Mutta en boottaile, mukava aamulla katsoa missä mennään. Ei haittaa vaikka hajoaa, ei hyvä siinä mene pilalle
Aamulla pakkasta -29 astetta ja viimeisin sulatusväli lähemmäs 2 tuntia. Enpä vielä tuomitse tuota eristämistä. Olisiko tuo pitkä takan lämmittämisestä aiheutunut katko pumpun toiminnalle tehnyt tuon alkuhäröilyn. Sääkin poikkeuksellinen joten perjantaina kun normalisoituu sää niin voi sen jälkeen jotain varmempaa kenties sanoa. Mutta nyt taas mennään pitkällä kaavalla sulatuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä päin Lappia on tänään ollut -25...-29 °C ulkolämpötiloja ja mulla pumppu saa yrittää kaikkensa melkeen pyynnistä huolimatta. En ole erityisen tarkasti seurannut - mitä nyt ohikulkiessa IR:llä ampunut - mutta puhalluslämmöt ovat olleet +30 ja +45 °C väliltä, kun puhallus on täysillä. Mulla ei ole hirveästi kokemusta, mutta minusta tuo kuulostaa ihan loogiselta; lähempänä kolmeakymppiä ei kovin kuumaa ilmaa siis voida edes tuottaa. Muistahan valittaa liikkeeseen ja "maahantuojalle" jos sinunkin pumppusi lähtee mukaan tähän sulatuskaruselliin :D

Nyt mittasin yhden lämmitysjakson aloittelua -29 °C pakkasessa "sulattelun" jälkeen, ja ensimmäisen muutaman minuutin pumppu hönkii jopa huoneilmaa kylmempää; vasta n. 5 min kohdilla saavutetaan huonelämpötila ja 10 min jälkeen aletaan lähestymään lopullisia puhalluslämpöjä. Tuo 30 min runkkaaminen on siis todella myrkyllistä hyötysuhteelle, kun puolen tunnin lämmitysjaksosta saadaan oikeasti lämpöä sisälle vain n. 20 min ja sitten taas sulatellaankin 7-10 min, jonka aikana lämpöä taas kuskataan pihalle. Liekkö päästään edes yhden tuntilämpökertoimeen nuo huomioonottaen. Tällä säällä voisi kennon huurtumisen puolesta (en osaa sanoa kompuran voiteluista ym. nykypäivänä) huudattaa pumppua varmasti tuntikausia yhteen soittoon, jolloin sillä lämmittämisessä voisi olla jotain järkeäkin.

I-Seen toiminta on edelleen pieni mysteeri. Automaatilla se tietysti antaa tietoa mihin kohdistaa puhallusta ja kuinka kovaa, sekä ohjastaa muita mallin hienouksia, mutta vaikutuksesta manuaaliasetuksilla ei ole erityisen kovia teorioita olemassa. Joidenkin mielestä on parempi pitää pois päältä - itse en ole huomannut suurta eroa puolesta tai vastaan. MELCloudista tarkkaillessa I-See päällä laite tuntuu arvaavan sisälämpötilan hieman tarkemmin, mutta tuossa on ollut niin paljon vaihtelua, että vaikea sanoa varmaksi. Taitaa olla vanha kunnon "kokeilemalla selviää", onko tuolla sinun tilanteessasi merkitystä.

Edit. Kopsasin kirjotukseni tuonne MSZ-LN2-ketjuun, kun se malli minulla käytössä, ettei mene sekavaksi.

Päivittelen sinne nuita sulatusvälejä, niin voijaan jatkaa keskustelua siellä. Kiitti jo kaikille vastanneille :cool:
 
Viimeksi muokattu:

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Meillä tuo LN25 alkoi puskemaan kuten pitääkin kun laitoin puhallusvoimakkuuden autolta 2:lle. Nyt tuo pyynti vs. toteutuma yläkerrassa (juu, pumppu alakerran portaikon juuressa, josta se ILP:n puskema lämpö suurimmaksi osaksi yläkertaan tulee, joka on tässä kohtaa ihan haluttuakin) seuraavat nyt toisiaan kuten kuuluukin, enää ei ulkolämpötila vaikuta ainakaan niin paljoa. Aikaisemmin kovemmilla pakkasilla joutui pyyntiä aina pienentämään, jotta tuo ei yläkertaa liian kuumaksi olisi puskenut. Ja nuo sulatusvälit, tai meillä siis lähinnä nuo korvinkuultavat sisäyksikön puhkumishetket ynnä ulkoyksikön alla olevaan pulkkaan kerääntynyt vesi, ovat tapahtuneet todella harvoin ja näin vettäkin on kertynyt varsin vähän. Minkään sortin modauksia en laitteisiin ole tehnyt, ulkoyksikön kuoria en ole aukonut tms. No nyt pakkaset Hki:ssäkin kiristyy huomiseksi, niin katsotaan sitten miten tuo -20 vielä jaksaa puhkua :cool:
 

juu

Jäsen
Aamulla pakkasta -29 astetta ja viimeisin sulatusväli lähemmäs 2 tuntia. Enpä vielä tuomitse tuota eristämistä. Olisiko tuo pitkä takan lämmittämisestä aiheutunut katko pumpun toiminnalle tehnyt tuon alkuhäröilyn. Sääkin poikkeuksellinen joten perjantaina kun normalisoituu sää niin voi sen jälkeen jotain varmempaa kenties sanoa. Mutta nyt taas mennään pitkällä kaavalla sulatuksissa.
ohho vaikea uskoa että kyseinen laite toimii jollakin :D Onnea! Aivan mahoton toi oma 30min välein sulatus, vieläpä uudempaa Mitsubishi LN25-VGHZ2 -mallia.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmavaiva

Jäsen
Olisiko tuo pitkä takan lämmittämisestä aiheutunut katko pumpun toiminnalle tehnyt tuon alkuhäröilyn.
Nyt kun olen pystynyt etänä seuraamaan sulatusvälejä ja lasken usein mökkikäytössä olevan LN25 peruslämmölle +12, niin alustavasi näyttää siltä, että kun pumppu jää ”levolle” pitemmäksi aikaa odottelemaan lämmön alenemista, niin se menee tuolle 30 min sulatusjaksolle. Eihän tässä ole kyllä mitään logiikkaa. Paitsi tietenkin se sumea logiikka. Täytyy sanoa, ja alkaakin näyttämään siltä, että sumean logiikan teossa on onnistuttu eriomaisesti.
 

puu

Aktiivinen jäsen
Sellaista olen tässä miettinyt oman hullunkiertopumpun (kuiva -18 pakkanen, 42min lämmitysjaksot) kanssa, että jos laittaisi tuon sulatusanturin (10K NTC-termistori) rinnalle esimerkiksi 150k vastuksen, jolla huijaisi sen lämpötilaa vähän ylemmäs.

Tällöin lämpötilat muuttuisivat näkymään pumpun "älylle" tähän tapaan:
-10C -> -4C
-5C -> 0C
0C -> 4C
5C -> 8C
10C -> 13C

Vastuksen voisi laittaa kytkimen taakse, niin näkisi onko vaikutusta, ja voisi poistaa käytöstä jos negatiivinen vaikutus. Omasta pumpustani meni juuri takuu umpeen, joten nyt voi modailla rauhassa. Joku laatupumppu sitten tilalle jos porsii.
 

Velsku

Jäsen
Spotsähkö kävi tänään yli 15c/kWh joten mulla automaatio käytti pelkällä puhalluksella pumppua yhden tunnin ajan.

Tuossa tapahtui tänään samalla mielenkiintoinen koe:
Pumppu lämmitti 60min ja ~8min sulatus eli 70min kiertoa sitä ennen.
Lämmitysvaihetta oli kestänyt 20min, kun puhallus meni päälle.
1h kuluttuttua automatiikka palautti pumpun lämmittämään.
Pumppu alkoi lämmittämään, mutta 10min aloituksen jälkeen (kun vasta alkoi vähän lämpimämpää saamaan ulos) se vaihtoi sulatukselle.
Sulatus kesti tässä vaiheessa 8min 30s.
--> Tuossa täyttyi tasan 30min lämmitysaikaa kahdessa osassa. Joka taisi olla triggeri sulatuksen aloitukselle. (kompressoriaikaa). Tuossa ei siis triggeröitynyt vähintään 5min sulatusaikaa, koska lämmitys olisi alkanut heti (5min kului jo aiemmin).

Tässä siis vaikuttaisi siltä, että tuossa oli jokin 30min "Turvaraja" (tai laite meni johonkin "vika/turvatilaan"), jota nyt tällä kertaa noudatettiin, tuon puhallusmoodi vaihdon takia.

Ja kuinka yllättävää onkaan, että tuon jälkeen laite sitten laite lähti sulattamaan, kun oli lämmittänyt 30min. Eli tuo sai aikaiseksi "hullunkierron". :mad:

Ja kuinka yllättävää sekään on enää tämän 30min lämmitysvaiheen keston lämmitystehoon jo tutustuneille, että sulattamaan lähdettiin jo ennenkuin pumppu oikeasti saavutti edes täyttä puhalluslämpötilaa tällä kelillä. Edellisillä pidemmillä jaksoilla se jatkoi vielä 30min jälkeen lämpeämistä ja kävi parhaimmillaan 38 asteessa. Nyt pääsi kipuamaan 30minuutissa vasta 30 asteeseen ja oli matkalla kuumemmaksi...

Ja en väitä, että tällä pakkasella tässä oli mitään järkeä laittaa pumppua vain kierrättämään takan lämpöä sähköhinnan optimoinniksi... Enkä sitä, että tällä pumpulla ylipäänsä, ennenkuin ymmärrän kuinka välttää tällainen. (vaikka säätämällä lämpötilaa portaittain alas, jotta pumppu "luulee lämmittävänsä" ja pitää saavutetu sulatusvälit, eikä moodia tarvitse vaihtaa).

No, eipä talo juuri kerennyt jähtyä eikä ilmanvaihtokonekaan kuluttanut sen enempää, mitä sitä ennen. (ainut suora lämmitys tällä hetkellä). Eli edullinen tunti tuli ja vältin kalliin laskun ko. tunnilta, joten kai siinä jotain järkeä oli lyhyellä jänteellä katsottuna jos nyt vaikka takalla saisi lämmön takaisin.

Tässä kuva, josta analyysi. Punainen viiva puhallusilma hitaammalla anturilla. Violetti nopeammalla. Pumppu ei missään vaiheessa saavuta oman mittauksensa mukaan tavoitelämpötilaa, vaan jää siitä monta astetta. Eli kaikki tehot otetaan pumpusta, mitä tässä reilu -27 asteen pakkasessa siitä saa.

1610617380321.png
 
Itsellä toimii ihan jees tällä hetkellä LN25. Pakkasta -15 ja nyt täyttyi juuri 2h yhtäjaksoinen lämmitys ja vielä jatkuu. Etätöissä helppo seurata. Sen huomasi tuossa lumituiskupäivinä, että lyhensi 70-60 minuuttiin sulatuksia. Osasi myös näköjään pidentää niitä :D. Ainut asia, mihin olen viimeisen parin viikon aikana koskenut on se ulkoyksikön ylempi anturi, jonka asettelin paremmin koteloonsa. Kaukosäätimeen en ole koskenut. Pyynti 23, puhallus 4/5 ja kaikki suulakkeet manulla.

Sen huomasi jo vanhalla FA35 mallilla aikanaan, että jos antoi asetukset olla eikä jatkuvasti räpeltänyt lämpötiloja tai katkonut sähköjä niin toimi vakaammin. Ja myös tämän LN25 kanssa edellistalvena jo huomasin saman (eka talvi tällä pumpulla). Ja edelleenkin. Esim. viimeksi kun nostin muutamia viikkoja sitten pyynnin 22 --> 23 niin meni lähes heti sulatukselle.

Oma pumppuni on eteiskäytävän perällä ja takan tuottama lämpö ei siihen paljoa vaikuta. Olisiko näillä keleillä ehkä siten, että ottoteho laskee muutaman sata wattia.

Niin ja kylmäaineet uusittiin marraskuussa. Oli paha vajaus, tehot kateissa ja sulatteli miten sattuu. Vanhat otettiin pois ja kokonaan uudet tilalle.

edit. tällähetkellä puhallusilman LT 49.5, imuilma 22.2, ottoteho 900-1000W

edit2. Ja nyt alkoi sulatus eli klo 9:30 - 11:50 oli lämmitysjakson pituus.

edit3. 13min kuluttua sulatuksen alkamisesta palasi 4/5 puhallusnopeudelle.
 
Viimeksi muokattu:

juu

Jäsen
Sellaista olen tässä miettinyt oman hullunkiertopumpun (kuiva -18 pakkanen, 42min lämmitysjaksot) kanssa, että jos laittaisi tuon sulatusanturin (10K NTC-termistori) rinnalle esimerkiksi 150k vastuksen, jolla huijaisi sen lämpötilaa vähän ylemmäs.

Tällöin lämpötilat muuttuisivat näkymään pumpun "älylle" tähän tapaan:
-10C -> -4C
-5C -> 0C
0C -> 4C
5C -> 8C
10C -> 13C

Vastuksen voisi laittaa kytkimen taakse, niin näkisi onko vaikutusta, ja voisi poistaa käytöstä jos negatiivinen vaikutus. Omasta pumpustani meni juuri takuu umpeen, joten nyt voi modailla rauhassa. Joku laatupumppu sitten tilalle jos porsii.
Huippua! Mielenkiinnolla odotan tuloksia.
 

juu

Jäsen
Niin ja kylmäaineet uusittiin marraskuussa. Oli paha vajaus, tehot kateissa ja sulatteli miten sattuu. Vanhat otettiin pois ja kokonaan uudet tilalle.
Harmi kun aineen määrän tarkistaminen ei onnistu omatoimisesti. Vaikka itsellä uusi laite niin olisi vallan hyvä tarkistaa että tavaraa on riittävästi.
 
Harmi kun aineen määrän tarkistaminen ei onnistu omatoimisesti. Vaikka itsellä uusi laite niin olisi vallan hyvä tarkistaa että tavaraa on riittävästi.
Koneisiinhan laitetaan tehtaalla kylmäaineet sisään ja asentaessa pumppua kohteeseen, vehje saattaa kuulemma jäädä vähän vaajaaksi osaamattomamman asentajan toimesta. Tiedä sitten totuutta. Itsellä vaikuttaisi ehkä käyneen näin.
 
-32 taitaa olla nytten kotona. Puhallus 4 ja pyynti 24. Lämpöä yläkerrassa enää 15 laskenut koko ajan hissukseen. Ei jaksa pumppu enää ryskyttää kunnolla lämpöä. Pitänee nukkua ens yö alakerrassa
 
  • Tykkää
Reactions: juu
Mitä vähemmän kylmäainetta sitä alhaisempi paine ja myös sitä kylmempi höyrystin. Mitä kylmempi höyrystin sitä nopeampi sulatus. Ja tämä oli varsin hyvin nähtävillä itselläni tuossa loppuvuodesta. Veti samantien sulatuksen jälkeen osan putkista kuuraan kun oli paha vajaus.

Viime talvi oli mitä oli eikä paljoa pumpun tehoja lämmöntuottoa täällä länsi-rannikolla tullut seurattua, mutta mitä nyt ensimmäistä LN25 -talvea muistelen (2018-2019), niin ei kyllä näin pitkiä lämmitysjaksoja vedellyt. Eikä kämppä pysynyt näin lämpimänä. Voisiko olla, että laite on erityisen tarkka aineen määrän kanssa??

Nyt oma laitteeni pidensi sulatusväliä 10 minuutilla 2,5 tuntiin.
 
LN25 ja pakkasta tänään 26-29 astetta. Koko päivä on nyt menty 90min sulatusvälillä mitä pidän hyvänä. Mitään sulatettavaa ei ole ollut näin kuivalla ilmalla mutta ok pitkä sulatusväli. Eilen asennettu antureiden eristys kokeilumielessä ja tämän vaikutusta vaikea vielä sanoa. Minullahan on ollut tätä 30 min hullunkierto ongelmaa. Viikonloppuna normaalisäät niin voi paremmin verrata vanhaan.

Edit: pidensi juuri viimeisen sulatusvälin 100 minuuttiin.
 
Viimeksi muokattu:

Velsku

Jäsen
Hullunkierto jatkuu minulla. Ei HW resetti, eikä kuivatuksella käyttö korjannut.
Koetan uudelleen resettiä, ennenkuin alan yrittelemään lisää. Pääsin tekemään resetin vähän myöhään viimeksi, eli kun lämmitys oli jo alkanut.

Nyt testasin resettiä sulatuksen loppuvaiheessa, ajatuksella että laite ei kykene päättelemään sulatuksen kestoa --> sen pitää palauttaa default aika.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: juu

puu

Aktiivinen jäsen
Hullunkierto jatkuu minulla. Ei HW resetti, eikä kuivatuksella käyttö korjannut.
Koetan uudelleen resettiä, ennenkuin alan yrittelemään lisää. Pääsin tekemään resetin vähän myöhään viimeksi, eli kun lämmitys oli jo alkanut.

Nyt testasin resettiä sulatuksen loppuvaiheessa, ajatuksella että laite ei kykene päättelemään sulatuksen kestoa --> sen pitää palauttaa default aika.
Paljonko pakkasta? Itselläni ei auta HW reset jos on tarpeeksi pakkasta (yli 15 astetta?).
 

kannu

Jäsen
Aika tarkkaan 50/10min kierrolla toimii oma, pyynti 23c ja puhallus 2. tasolla, pakkasta 20 astetta. Äsken kävin kurkkaamassa ulkona sulatusta eikä vettä tullut yhtään - onko tuo ihan normaalia tällä kelillä?
 

Ilmavaiva

Jäsen
Aika tarkkaan 50/10min kierrolla toimii oma, pyynti 23c ja puhallus 2. tasolla, pakkasta 20 astetta. Äsken kävin kurkkaamassa ulkona sulatusta eikä vettä tullut yhtään - onko tuo ihan normaalia tällä kelillä?
Vaikea sanoa. Joillekin pumpuille tämä 50/10min näyttää olevan normaalia ja joillekin esim. 150/10min ja kaikki siltä väliltä. Mutta tuo kun vettä ei tule sulautuksessa yhtään 50/10 min, niin varmaan sulatusten tarpeen vuoksi sinullakin voisi olla myös 150/10 min. Mielestäni silloin toimisi paljon järkevämmin.
 

helmert

Jäsen
Hullunkierto jatkuu minulla. Ei HW resetti, eikä kuivatuksella käyttö korjannut.
Koetan uudelleen resettiä, ennenkuin alan yrittelemään lisää. Pääsin tekemään resetin vähän myöhään viimeksi, eli kun lämmitys oli jo alkanut.

Nyt testasin resettiä sulatuksen loppuvaiheessa, ajatuksella että laite ei kykene päättelemään sulatuksen kestoa --> sen pitää palauttaa default aika.
Paljonko pakkasta? Itselläni ei auta HW reset jos on tarpeeksi pakkasta (yli 15 astetta?).
Mullakaan ei ole ollut resetistä mitään hyötyä n. -20 °C jälkeen jos on päättänyt alkaa lyhentämään. Tätä lämpimämmällä aloittaa 90 minuutista, mutta ainakin -25 °C:ssä buuttaa jo suoraan lyhyeen kiertoon.
 

Velsku

Jäsen
Pakkasta 28 astetta. Ja 30min edelleenkin lämmitysvaiheen pituus. Sulamisvettä ei tule juurikaan. Pitikin olla automaatio päällä...

Minä lähden vaimon hiustenkuivaimen kanssa resetoimaan... Jospa ulkolämpötilasensori tykkäisi vähän lämpimämmästä ilmasta... ;D

Selvästi tämä pumppu ei tykkää tässä pakkasessa pitkistä väleistä, taitaa olla ihan ohjelmoitu logiikkaan että minimillä lähdetään liikkeelle, kun liian kylmä, josta sitten pidennetään (jos pidentyy...)
 

puu

Aktiivinen jäsen
Minä lähden vaimon hiustenkuivaimen kanssa resetoimaan... Jospa ulkolämpötilasensori tykkäisi vähän lämpimämmästä ilmasta... ;D
Onnea yritykseen. Itse olen kokeillut kaikkia autonsisälämppärikikkoja sun muita, mutta mikään ei ole auttanut. En tiedä pitääkö "ambient temperature sensor"kin saada sitten tarpeeksi lämpimäksi. Tietty jos huputtaa koko vehkeen ja lämmittelee tarpeeksi.
 

Velsku

Jäsen
Onnea yritykseen. Itse olen kokeillut kaikkia autonsisälämppärikikkoja sun muita, mutta mikään ei ole auttanut. En tiedä pitääkö "ambient temperature sensor"kin saada sitten tarpeeksi lämpimäksi. Tietty jos huputtaa koko vehkeen ja lämmittelee tarpeeksi.
Ko. Sensori nimenomaan sai tuntea kesälämpötiloja siihen saakka, kunnes pumppu kytki lämmityksen päälle.
Saapa nähdä onko mitään vaikutusta.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ihan noin pikkasen sivuun kuumana käyvästä sulatus-keskustelusta, mutta mitenköhän tuon sisäyksikön nurkkapalat irtoavat? Siis ne molemmin puolin alanurkissa olevat peitelevyt. Nyt kovemmilla pakkasilla kun itsellä on tuo putkien läpivienti oik.alanurkassa, niin asentaja lienee hiukka heikosti eristänyt tuon reiän, sisäyksikön mukaan kun meillä olisi sisällä rapsakat 15 lämmintä ;D

Eli nyt tuolta läpiviennistä puskee siis vilposta ilmaa juurikin tuohon päätyyn, missä on myös sisäyksikön lämpötila-anturi ja näin sitä sitten mukamas "palellaan" kämpässä => LN panee parastaan jotta sisälämpötila nousisi, vaan mihinkäs se siitä nousee joten pyyntiä vaan pienemmälle ettei tartte kalsareillaan alkaa pomppimaan, sen verran lämpöstä täällä jo on :p
 

Velsku

Jäsen
30min kului ja nyt sulattaa... Ei auttanut ulkolämpötila-anturin petkutus...
Ehkä tuo pitää käydä sitten huputtamassa auton sisätilanlämppärin kanssa.
 

Ylialokas

Jäsen
Eilen illalla sulatukset jumiutuivat 30min-kiertoon,kun käytin pumppua tuuletuksella takan kanssa(?).

Työpäivän aikana sulatusvälit pitenivät 75-80min tienoille itsestään. Nytkin pistin takkaan tulet mutta en saakeli vaihda kyllä käyntimoodia ennen ku kesällä seuraavaksi.

Pakkanen kiristyi eilisen - 8:sta - 16:sta ja huomenna pitäisi vielä kiristyä lisää.

Puhallus 3 kakesta, pyynti 23 ja toisella puolella asuntoa ison ikkunan lähellänoleva mittari näytti kotiin tullessa 21.4-astetta.

Puhaltaa 35-asteista ilmaa. Sulatuksen jälkeen puhaltaa 45-asteista ilmaa 10-15min.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom