MSZ-LN - käyttökokemukset

John392

Tulokas
Helmikuussa 2018 asennettiin LN 35 ja siitä on ollut paljon harmia. Lämpöä tuli heikosti vaikka ulkona oli nolla keli. Sulatusäänet erittäin voimakkaat. Huoltomies totesi kylmäainetta puuttuvan, sitä oli vain 750 g kun olisi pitänyt olla 1000 g. Toisella huoltokäynnillä vaihdettiin
ulkoyksikköön piirikortti ja sulatusväli hieman piteni. Sulatusäänet ovat edelleen häiritsevän voimakkaat, eikä lämpöäkään oikein hyvin tule.
Olen ilmeisesti saanut jonkun maanantai yksilön. Yritän saada kaupan purettua mutta myyjä ei suostu korvaamaan muuta kuin laitteen
hinta -20% joten minun tappioksi jäisi noin 1200 €, asennuskulut 595€ + laitteen pois haku yli 200 € + laitteen hinnan alennus.
Tämä on niin sanottu HANKINTATURVA tuote mutta se näköjään turvaa pelkästään myyjää.
 

Emil

Jäsen
Nättiä ja pitkää lämmitysjaksoa, kun pieni pakkanen ja puhallus automaatilla. Näyttää siltä, että automaattipuhalluksella saa pidettyä lämmitysmäärän sen verran alhaisena, että ei tarvitse katkokäynnillä lämmittää. Saan puhalluksen suunnattua aika hyvin keskelle huoneistoa, niin lämpö jakaantuu hyvin. Pyynti 21 astetta, jolloin makkarin takanurkassa 19 astetta. Erittäin hyvä.

Screenshot_20190310_081830_com.inkbird.engbird.jpg
 

B12

Aktiivinen jäsen
Helmikuussa 2018 asennettiin LN 35 ja siitä on ollut paljon harmia. Lämpöä tuli heikosti vaikka ulkona oli nolla keli.

Eikö torppa lämmennyt, vai eikö kone vain puhaltanut mielestäsi tarpeeksi kuumaa? Näissähän on termostaatti, eikä pumppu lämmitä, jos torppa on jo lämmin. Nollakelillä ei välttämättä tarvita kummoistakaan lämmitystehoa, ja pumppu puhaltaa hyvinkin haaleaa ilmaa.

Itellä koko 165 neliön talo on lämmennyt koko talven pääasiassa pelkillä kahdella LN25 pumpuilla. -20 menee vielä kepeästi. Oli käynyt -35 jossain vaiheessa, mutta oltiin lomareissulla silloin ja pumput 14 asteen ylläpitolämmöllä. i-see on päällä, pyynti 21 ja lämmintä talossa suunnilleen se mitä pyydetään. Sulatuksesta toki kuuluu oma äänensä, mutta mikä häiritsee ketäkin vaihtelee kovasti.
 

Emil

Jäsen
Termostaatti, vai sittenkin lämpöanturi, jonka avulla tekoäly päättää mitä milloinkin tehdään.

**********

Ihmettelen, jos ei ulkoyksikössä todellakaan olisi lämpöanturia -myös. (Tai niin tässä keskustelussa annettiin ymmärtää, että laite ei tietäisi mitään ulkolämmöstä) Sen verran tarkkaan osaa käyttäytymistään muuttaa ulkolämpötilan mukaan. Mikä anturi se on, joka ulkoyksikön takapuolella vasemmalla, kotelon sisäpuolella, mutta koneen takapuolen suunnasta katsoessa näkyy? Se voisi olla se lämpöanturi?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
No ainakin täällä tuntuu että pakkasella ihan eri ohjelma sulatuksessa. Nytkin pieni pakkanen ja osuin kävelemään ilpin ohi äsken kun aloitti sulatuksen. Ihan kuiva oli kone. Silti veti pitkän ja hartaan sulatuksen. Vettä ei tullut yhtään.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Viimeksi muokattu:

viljate

Jäsen
Tämä on niin sanottu HANKINTATURVA tuote mutta se näköjään turvaa pelkästään myyjää.

Tuo ei taida tarkoittaa mitään muuta kuin että "Kun valitset Hankintaturvatuotteen, saat hyväksi testatun laadukkaan merkkituotteen, joka on suunniteltu toimimaan Pohjolan kylmissä olosuhteissa. Jokainen Hankintaturvatuote on testattu ennen ottamista myyntiohjelmaan – näin on varmistuttu tuotteen laadusta sekä sopivuudesta Suomen oloihin. "

Vaikuttaisi kuitenkin siltä ettei LN pumppujen alkiupään laitteiden kanssa tarvittavia testejä ei tehty koska Melcloud/Mitsubishi ruotsin vastaus kyselyihini oli: "Regarding the defrosting this is due to a programming of the defrosting that made the heat pumps defrost too often. This happened due to being developed and tested in japan and not in the Nordic climate". Scanofficelta mitään takaisinkutsuja ei ole kuulunut, kuten nämä kuuluisi hoitaa. Ruotsalaisella pumppufoorumilla paikallinen jakelija kertoi tulevasta päivityksestä kuitenkin jo vuosi sitten.

Sen koommin en ole Melcloudin tuestakaan enää vastauksia saanut, voihan se olla että ovat laittaneet niin että mikäli valitsee maaksi suomen niin tukipyyntö menee Scanofficelle, kenties. Oma ongelmani on ollut se ettei asennuslikkeen kanssa kommunikointi enää onnistu, koska lopetteli ilmalämpöpumppuihin liittyvät toiminnot. Scanofficelle on sähköpostiosoite mutta sieltäkään ei enää vastailla.

Käsittääkseni oma pumppu päivitettiin, vaihtamatta korttia. Toiminta ainakin on parantunut huomattavasti, edellinen talvi meni kokonaan 40min lämmitysjaksoilla. Tänä talvena aiemman pakkaskauden aikana lämmitysjaksot olivat tunnin luokkaa, päättyen pitkään 40min sykliin josta ei enää noustu. Nyt toinen pakkaskausi vähän aikaa sitten, 2,5h lämmitysjaksoilla. Ehkä nyt jokseenkin tyytyväinen pumpun toimintaan, vähän kiikun kaakun.

Tällä mennään nyt joku talvi, mutta viimeistään nyt teknisen tuen tasosta johtuen varmaankin viimeinen mitsun pumppu. Ei tämän hintaluokan vehkeissä viitti jäädä oman onnensa varaan kuin kerran. Vertailukohtana ei kyllä ole muuta kuin aiempi Ultimate halpispumppu, taisi maksaa 695€ mutta lämpöä riitti ja sulatukset toimivat hyvin.
 

LassiLa

Jäsen
Helmikuussa 2018 asennettiin LN 35 ja siitä on ollut paljon harmia. Lämpöä tuli heikosti vaikka ulkona oli nolla keli. Sulatusäänet erittäin voimakkaat.....
.... Yritän saada kaupan purettua mutta myyjä ei suostu korvaamaan muuta kuin laitteen
hinta -20% joten minun tappioksi jäisi noin 1200 €, asennuskulut 595€ + laitteen pois haku yli 200 € + laitteen hinnan alennus.
Tämä on niin sanottu HANKINTATURVA tuote mutta se näköjään turvaa pelkästään myyjää.
Vaadi kaupan purkua, jos tuote ei ole sitä mitä on esitteissä luvattu, mm. äänitaso (sulatusäänet) ei täyty. Kaupan purussa palaudutaan tilanteeseen ennen sopimusta. Kauppahinnasta voidaan tehdä pidätys vain, jos olet todistettavasti saanut hyötyä laitteesta.
Itse sain kaupan purettua ja rahat takaisin, kun valitin häiritsevistä äänistä ja säästöäkään sähkön käytössä ei vuoden aikana tullut. Jos myyjä on myynyt laitteen asennettuna, sinulla pitäisi olla oikeus koko hinnan palautukseen. Viime kädessä yhteys kuluttajaviranomaiseen.
Tässä lyhyesti tietoa kaupan purkamisesta:
https://www.minilex.fi/a/kuluttajansuoja-ja-kaupan-purku
 

tj86430

Vakionaama
Ohjeita löytyy kuluttajaviranomaisten sivuilta (suositeltavampi kuin kaupallinen toimija).

Ensin kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Sitten kirjallinen reklamaatio (myyjälle pitää antaa mahdollisuus korjata asia ennen kaupan purkua). Sitten tarvittaessa kuluttajariitalautakunta (kestää kauan) ja lopuksi jos kuluttajariitalautakunta antaa kuluttajaa suosivan ratkaisusuosituksen ja myyjä ei sitä noudata, käräjäoikeus. Käräjäoikeus on ensimmäinen, joka voi antaa osapuolia sitovan ratkaisun, toki siitäkin voi valittaa. Muut viranomaiset antavat vain suosituksia, toki järkevät elinkeinonharjoittajat noudattavat kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Voi käräjille mennä ilman kuluttajariitalautakuntaakin, mutten suosittele.
 

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Surkea on joo tuki. Itse olen turhaan odotellu huollon kautta laitettuun viestiin vastausta. Vilppi on ollut ajatuksissa mutta eipä tule saman maahantuojan tuotteita vaikka olisi kuinka kehuttuja.
 

LassiLa

Jäsen
Ohjeita löytyy kuluttajaviranomaisten sivuilta (suositeltavampi kuin kaupallinen toimija).
Olen aivan samaa mieltä,
Laitoin löytämäni linkin siksi, koska siinä oli mielestäni selkeästi kerrottu kaupan purun periaatteet, enkä halunnut vain tekstinpätkää sivuilta kopioida. Ei ollut tarkoitus ohjata minkään tietyn palvelun käyttäjäksi.
 

Raiela

Tulokas
Heipä hei.
Eilen tuli hankittua mitsu ln. Asennus tulee tällä viikolla, pumppu tulee mökki käyttöön. Kysymys kuuluu, millaisia etäohjaus liittymiä on käytössä? Jos hommaan pelkän mokkulan, niin millaisen liittymän vaati? Riittääkö pelkkä dataliitymä vaiko pitääkö olla myös SMS liittymä?
 

harb

Aktiivinen jäsen
Pelkkä dataliittymä tarvitaan. Ei tarvitse välttämättä olla rajaton mutta jos muutakin käyttöä löytyy niin kannattaa tietysti harkita. Jos tukiasema tukee WPSää on asennus helpompaa mutta onnistuu se ilmankin.
 

jiikoo

Vakionaama
Heipä hei.
Eilen tuli hankittua mitsu ln. Asennus tulee tällä viikolla, pumppu tulee mökki käyttöön. Kysymys kuuluu, millaisia etäohjaus liittymiä on käytössä? Jos hommaan pelkän mokkulan, niin millaisen liittymän vaati? Riittääkö pelkkä dataliitymä vaiko pitääkö olla myös SMS liittymä?

https://kauppa4.dna.fi/c/DNA-Laitenetti/p/QDS00001

Tuon liittymän pitäisi jo riittää kun nopeus on 0,128 Mbit/s. Hintakin erittäin kohtuullinen 0,90 euroa kuussa jos on DNA:n puhelin- tai internet-liittymä valmiiksi.
 

Kaaleppi

Tulokas
Kortti vaihdettu 08/17 -> 08/18.
Pakkasta oli -23c uudella kortilla.
Nyt sulatteli 2.5 tunnin välein. Ennen se orjallinen 40 minuuttia.
Pyyntö oli 20 ja puhallus 2. Vanhalla kortilla piti nostaa kolmoselle puhallus ja pyyntiä kovemmaksi samaan toivottuun huonelämpöön.


Screenshot_20190310-165947.jpg
Screenshot_20190313-043213.jpg
 

Emil

Jäsen
Nyt alkaa olemaan lämmitysjaksot kohdillaan. Pientä pakkasta ollut yöllä. Puhallus automaatilla. Tästä päättelen, että hyötysuhde paranee automaattisella puhallinnopeudella, kun pääsee hönkimään pitkiä lämmitysjaksoa. Toisin kuin kovemmilla puhalluksilla, joilla menisi katkokäynnille tässä mun lämmitettävässä tilassa.
Screenshot_20190320-095359.jpg
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Minulla on lämpöisimmillä keleillä aina katkokäynnillä, oli puhallus automaatilla tai kiinteällä. Useampaan kertaan kokeillut.
Jos automaatilla niin useammin on sen sulatushetken jälkeinen kiukkupiikki.
5-6 kWh/vrk apin mukaan kulutus ollut. puhallusilman keskilämpö ollut saman suuruista likimain kuin sinulla. Pyynti taitaa olla 20,5°C.
 

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Automaatilla tuo puhallus jää aika pienelle teholle. Jopa ihan minimille. Eipä tuo juuri lämpöä levitä eikä juuri anna. Siitä johtuen varmasti käy pienellä teholla. Ajaa varmaan tarkoituksensa jos ilppiä yrittää käyttää mahdollisimman pienellä kulutuksella mutta jos sillä yrittää lämmittää niin eipä taida olla kovin hyvä asetus tuo automaatti puhalluksen säädöksi. Mutta kaikkihan tämän jo tiesikin.

Tänään aamulla oli Mitsun ritilä ihan tukossa. Joten sulatus kai toimii nyt jotenkin niin kun pitääkin. Käyntivälitkin pysyneen pitkinä. 50min jaksoa veteli kostealla lumi/räntä/vesi sateella. Kuivempina päivinä sulatuksiin ei kiinnitä huomiota. Eli välit kai pitkiä. Eli anturin siirrolla on ollut kuitenkin suuri vaikutus pitkällä välillä pumpun käyntijaksoihin. Vaikka siirsin vaan samassa putkessa eri kohtaan. Ja ei ainakaan enää jumi sinne lyhyelle jaksolle. Muuten en ole käyttötapoja muuttanut. Nyt pudotin puhalluksen kolmoselle kun keli lämpeni. Pyynti 23 ja puhallus kolmosella. 10-12kWh tuo kuluttelee apin mukaan. Kissa nukkuu sohvan selkänojan päällä mihin pumpun ilmavirta osuu joten kai tuo lämmintä puhaltelee :D
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Minulla nyt 2/5 puhallustehona. Sillä vielä juuri ja juuri levitää lämmön kämppään. Hieman viileämmällä pitää olla 3/5 jne.
Eilen en huomannut ulkoyksikön olleen kuurassa (tosin en nyt käynyt vartavasten katselemassa), vettä tiputteli koko ajan paljuun kyllä, kun ohi kuljin, eli tiivistyi kosteus, muttei pahemmin jäätynyt ja jos jäätyi, niin suli katkokäynnin aikana. Lämpöä ei ollut kuin reipas aste ulkona.
 

Emil

Jäsen
Automaatilla ei anna paljon lämpöä, mikä tarkoittaa ettei sitä silloin paljoa tarvitakaan. Lämmitystä en itse tarvitse vain lämmityksen takia, vaan siksi että asunnossa olisi sopivan lämmin. Ja sisäyksikön sijoituksesta johtuen, lämpö jakaantuu mulla hyvin tarvittaviin kohteisiin myös automaatilla. Ei mene energiaa hukkaan puhaltimen huudatuksessa. Ja tietenkin muutenkin hyötysuhde parempi, kun voi kompura pitää tasaisen paineen putkistossa, jota ei voi tehdä katkokäynnissä.

Tuolla se on nytkin lämmittänyt tasaista käyntiä aamu kolmesta asti. Eilen siirtyi katkokäynnille aamupäivällä, kun pistin alakerran takkaan tulet.
Screenshot_20190321-093332.jpg
 

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Nose.. ei lämmityksen takia vaan lämpötilan takia. No minä ainakin yritän lämmittää näillä keleillä ilpillä mahdollisimman paljon kun copit on kohdillaan. Eli näin siitä saa jonkinlaisen hyödyn eikä vaan ole seinäkoristeena.

Kun minä laitan puhalluksen automaatille käy niin että hetken puhallellaan sitten pudotetaan puhallusta. Pian ollaan minimissä. Silloin keskuslämmitys ottaa lisää tehoa ja kuittaa pumpun puuttuvaa lämpöä. Pumppu taas ymmärtää että tämä puhallus riittää ja ei nosta nopeutta. Mitä tästä seuraa? Ilppi jää seinäkoristeeksi. Toki vie vähän sähköä ja käy pitkiä vetoja. En tiedä miten tuo muilla toimii. Minulla ei ainakaan toimi. Viilennyksessä olen sitä kokeillut. Mutta siinä se huutaa täysillä pitkään joten siinäkin olen tyytynyt kolmoseen ja yöksi olen pudottanut kakkoselle. Minulla se hiljainen puhallus antaa pienen vihellyksen ääneen. Mukavampi pieni humina kun vihellys joka kuulostaa yöllä junanpilliltä.
 

p306

Aktiivinen jäsen
Automaattipuhallus laskee tehoa ja hyötysuhdetta, eikä lämpö leviä kunnolla vaan jää pyörimään pumpun läheisyyteen.
Niinpä sisäyksikön puhallus on aina toiseksi suurimmalla manuaaliasetuksella (4/5). Mittausten perusteella näin saa parhaan lopputuloksen. Näin meillä.
 
Viimeksi muokattu:

Emil

Jäsen
Mun mielestä se keskuslämmityksellä lämmitys on erikoinen ratkaisu muutenkin. Eikö kannattaisi antaa ilpulle enemmän työtä, vähentämällä keskuslämmityksen roolia? Sillä saisi sen ilpun hyötysuhteen paremmaksi.

En ede muista milloin olen kuullut viimeksi sen äänekkäämmän sulatuksen, nyt kun ollut puhallus automaatilla.

Eikä toi meillä suinkaan seinäkoriste ole tällä asetuksella. Sen osoittaa lämpökäyrä.
 

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Juuri niin teen ja en pidä puhallusta automaatilla. Ilppi puhaltaa minkä pystyy ja keskuslämmitys täydentää. Jos on automaatilla niin osat kääntyvät tai pyyntiä pitää nostaa rajusti jotta puhallusnopeus pysyy jonkinmoisena.
 

B12

Aktiivinen jäsen
Koko talven on talossa pysynyt lämpötila melkoisen hyvin pyydetyssä 21 asteessa. Puhallus on 4/5 kummassakin pumpussa. Talo on 12m leveä ja hyvin siirtää ilman sen matkan. Makkari on vähän kulman takana ja siellä 19,x astetta. Koko talo lämpenee käytännössä pelkillä kahdella ln25 pumpulla. Toinen lämmittää toisen pään talosta ja toinen toisen.
 

Emil

Jäsen
Juuri niin teen ja en pidä puhallusta automaatilla. Ilppi puhaltaa minkä pystyy ja keskuslämmitys täydentää. Jos on automaatilla niin osat kääntyvät tai pyyntiä pitää nostaa rajusti jotta puhallusnopeus pysyy jonkinmoisena.


Muistelen, että sulla kävi katkokäyntiä, ja sulatteli turhan usein. Johtunee siitä liian aktiivisesta keskuslämmityksestä. Pumppu ei pysty antamaan niin vähää määrää lämpöä kuin toivot.

Mulla toi pumppu on ainoa lämmönlähde yläkerrassa, ja siinä lienee syy eroon toimintamallissa. Ja menee tää minunkin pumppu katkokäynnille, jos alakerran takan lämmitän hyvin.
 

Emil

Jäsen
Automaattipuhallus laskee tehoa ja hyötysuhdetta, eikä lämpö leviä kunnolla vaan jää pyörimään pumpun läheisyyteen.
Niinpä sisäyksikön puhallus on aina toiseksi suurimmalla manuaaliasetuksella (4/5). Mittausten perusteella näin saa parhaan lopputuloksen. Näin meillä.

Automaattipuhallus laskee tehoa, mutta mille tasolle? 1 kw, mikä valmistajan ilmoittama pienin mahdollinen lämmitysteho? Jos lämmitystarve alle 1 kw, niin pumppu alkaa katkoa käyntiään, mikä tunnetusti ei ole hyväksi hyötysuhteelle.

Jos lämpö puhalletaan alas, kuten pumppu oletusarvoisesti tekee, niin ei se ilma jää pumpun luokse kiertämään. Kyllä se lämmittää vähintäänkin sen tilan missä sisäyksikkö on, ja siten myös läheiset huoneet. Ainakin meillä. Asiaan vaikuttaa tietysti myös ilmanvaihto, ja ulkolämpötila.

Jos näillä nollakeleillä laitan puhalluksen kolmoselle, kuten täällä neuvotun mukaisesti alkuun teinkin, niin laite menee katkokäynnille, ja myös sulattelee n. 40 min välein. Olisko jopa ohjelmoitu niin, että jos puhallus kovalla, niin sulattelee varmuuden vuoksi, kun sitä lämpöä kerran siellä huoneistossa riittää.
 

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Korjataanpa. Minulla ei käy katkokäyntiä juuri koskaan. Sulattelee usein tai sulatteli. Nyt se sulattelu ongelmakin on mennyt parempaan suuntaan. Yksi ilppi ei pysty 170 neliötä lämmittämään joten pakko olla joku muukin lämmitys talossa ainakin talvella toiminnassa.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Automaattipuhallus laskee tehoa, mutta mille tasolle? 1 kw, mikä valmistajan ilmoittama pienin mahdollinen lämmitysteho? Jos lämmitystarve alle 1 kw, niin pumppu alkaa katkoa käyntiään, mikä tunnetusti ei ole hyväksi hyötysuhteelle.

Joku jollain pumpulla puhunut 250 watista ja n. 400 watista. Mikä LN:llä sitten onkaan. Ja laskeehan se teho kiinteälläkin puhallusnopeudella!

Jos/kun minulla nyt koko päivän vedellyt katkokäyntiä etupäässä ilman alkukiukkua, kun lämmöntarve niin pieni, jolloin arvioiden n. hieman vajaat puolet ajasta on pumppu päällä, eli n. 11-12 h/vrk. Ja kun apin mukaan ILP ottanut 5,2-6 kWh/vrk, niin tuosta laskien (5,2-6)//11-12)=430-540 W, eli keskiarvona ~480W osateholla purkki käy, silloin kuin se käy. (Sisäpuhallinhan vie sähköä sen 24h/vrk, mutta se ei isoja vie kuitenkaan.)
LN35:lla lämmitystehoksi kerrotaan 1-6,6 kW ja ottotehoksi 0,8 kW, mutta ottahan tuo pumppu paljon enempi kuin kilowatin, kun tosissaan lämpöä pukkaa pakkasella. Eikös? LN25:nen vtt:n testissä ~1300 W nykäisi ja 35 tuota enempi luonnollisesti.

COP olisi näillä keleillä jatkuvalla käynnillä ~4:sen luokkaa, mutta pudonnee katkokäynnin vuoksi ehkä 3:seen. Jos joka käyntijakson alussa olisi se alkukiukku ja 50 asteeseen nousisi puhallusilma, niin silloin COP putoaisi vielä alemmas, ehkä 2:seen, vai mitä asiaa mittailleet tuumaavat kokemuksen perusteella?
 

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Melcloudin mukaan ottanut viime vrk 304W keskitehoa. Puhallus nyt kolmosella. Tasaisesti käynyt ilman katkoa. Iltapäivällä otti yhden alkukiukun ja sen perään hetken lepoa. Eli lähtee liian kuumaa puhaltamaan ja 10min päästä menee 5min lepoon. Sitten käy tasaisesti sulatukseen asti. Joita tulee harvoin näin kevät keleillä. Eli hyvin osaa pudottaa tehoa kiinteällä puhalluksellakin.
 

timbba

Vakionaama
@Emil Voihan tuota sun autopuhallus vs katkokäyntiä arvioida.

Autopuhallus ja tasainen käynti
  • imuilma ~24 C (päätellen tästä)
  • puhallusilma 28.7C (päätellen tästä)
  • puhallus 280m3/h (päätellen tästä)
  • ottoteho 0.1 - 0.17 kW (päätellen VTT-testistä)
  • antoteho ~0.5kW (päätellen tästä)
  • COP ~ 3 - 5, veikkaus että lähempänä 5 kuin 3, joten arvio ~4.5
Manuaalipuhallus 3 ja katkokäynti
  • tasaisella käynnillä (jos siihen pystyisi) COP voisi olla ~5.5 (koska min-puhalluksella oli ~4.5)
  • katkon vaikutus VTT-testin mukaan ei romahduta juurikaan, koska viisas logiikka, niin veikkaus COP ~4.5
Tuolleen ihan arvio ja mututuntumalla sanoen minusta tuo LN saattaa hyötysuhde huomioiden olla ihan yhtä energiatehokas kummalla tavalla vaan. Jälkimmäinen tapa levittää paremmin lämpöä, mutta saattaa tehdä lämpötilavaihteluita, kun taas ensimmäinen tapa ei levitä kuin lähistölle, mutta pitää lämmön tasaisena.
 

Emil

Jäsen
Joku jollain pumpulla puhunut 250 watista ja n. 400 watista. Mikä LN:llä sitten onkaan. Ja laskeehan se teho kiinteälläkin puhallusnopeudella!

...

Laskee, mutta niin että kylmäaineen paineet pitää tasata, koska huoneilman lämpö nousee liian korkeaksi. Eli pumppu katkoo lämmitystä.

Nythän toi mun pumppu on useamman kerran vedelly 6-7 tuntisia yhtäjaksoisia lämmityksiä. Nytkin puhaltanut hissuksiin aamukolmesta asti. Puhaltamansa lämpö on n. 30 asteista. Jos nostan puhallusnopeutta, niin lämmitysteho nousee, ja nousee liiaksi, joka aiheuttaisi katkokäynnin. Sisäyksikön kennon lämpö kun on pienimmillään jatkuvassa käynnissä X, niin silloin lopun lämmöntuoton määrää sisäyksikön puhallusteho. Enemmän puhallusta enemmän lämpöä huoneeseen, vähemmän puhallusta vähemmän lämpöä huoneeseen, kun sisäyksikön kennon lämpö on vakio.
 

p306

Aktiivinen jäsen
Liitteenä kuva, josta näkyy laitteen ottoteho vajaalta vuorokaudelta, muutama katkokäyntijakso sekä pari sulatusta, joiden jälkeen lyhyet kiukunpurkaukset, jotka päättyvät katkokäyntijaksoihin.


Screenshot_20190227-055917.jpg
 

Emil

Jäsen
Siinähän sitä, noin 20 tuntia jatkuvaa lämmitystä. Nyt tosin nostin pyynnin 22 asteeseen, kun mittarin mukaan makkarissa 18 astetta. :)
Screenshot_20190326-223133.jpg
 

Petros

Tulokas
Helmikuussa 2018 asennettiin LN 35 ja siitä on ollut paljon harmia. Lämpöä tuli heikosti vaikka ulkona oli nolla keli. Sulatusäänet erittäin voimakkaat. Huoltomies totesi kylmäainetta puuttuvan, sitä oli vain 750 g kun olisi pitänyt olla 1000 g. Toisella huoltokäynnillä vaihdettiin
ulkoyksikköön piirikortti ja sulatusväli hieman piteni. Sulatusäänet ovat edelleen häiritsevän voimakkaat, eikä lämpöäkään oikein hyvin tule.
Olen ilmeisesti saanut jonkun maanantai yksilön. Yritän saada kaupan purettua mutta myyjä ei suostu korvaamaan muuta kuin laitteen
hinta -20% joten minun tappioksi jäisi noin 1200 €, asennuskulut 595€ + laitteen pois haku yli 200 € + laitteen hinnan alennus.
Tämä on niin sanottu HANKINTATURVA tuote mutta se näköjään turvaa pelkästään myyjää.

Sulatusäänet ovat voimakkaita minunkin laitteessa. Itse olen niihin jo tottunut eikä niitä niin kovin montaa kertaa/vrk loppuviimeksi joudu kuuntelemaan. 1/3 ajasta kun tulee nukuttua ja 1/3 oltua työn toimessa poissa kotoa. Sille kotona valveillaoloajalle osuu siten meillä ehken kaksi sulatusjaksoa. Mutta se on vähän miten kelläkin.

Vastauksestasi ei ilmene onko toiminta saatu sittemmin tyydyttävään kuntoon. Eli auttoivatko kylmäaineen lisäys ja piirikortin vaihto? Eihän ILP:stä ihan solkenaan kuumaa ilmaa tule niinkuin jostain tohottimesta, vaan lämmintä, joka pikkuhiljaa leviää huoneistoon. Siis siltä osin kuin on mahdollista, sehän riippuu pitkälti asunnon mallistakin.

Kaupan purku on pitkä ja kivinen tie, etkä todennäköisesti tule hyötymään siitä. Vaadi mielummin myyjää hoitamaan velvoitteensa kuntoon, mikäli laite ei vieläkään toimi luvatulla tavalla. Älä siis suostu mihinkään hinnanalennukseen, vaan vaadi että laitteen tulee toimia oikein. Sinulla on kuluttajana oikeus määrätä mitä hyvityskeinoa haluat tapauksessa käytettävän, myyjäosapuoli ei voi väkisin tarjota sulle 20% alennusta ja tyytymistä siihen.

Toisaalta jos itse itsessäsi tiedät, että nyt laite toimii ok ja myyjän 20 pinnan tarjous on vielä voimassa, niin ota raha pois kuleksimasta ja homma on sillä selvä. Vuodet eivät ole veljiä keskenään, joten tuo sähkön säästäminenkin voi olla vähän niin ja näin..
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom