MSZ-LN2

Moi, 4.7.2020 asennettiin asuntooni huhtikuussa 2020 valmistettu LN35. Huomasin kaukosäädintä ja netistä ladattua ohjekirjaa silmäiltyäni että vanhassa ohjekirjassa oli Kaukosäätimessä ECONO COOL-toiminto kun taasen tässä uudemassa mallissa on CIRCULATOR (ilmankierrätys-toiminto)
 

Eddie

Jäsen
Nyt olisi hyvät neuvot kalliit. Pyysin tarjouksen tästä kyseisestä ilpistä, joten olisi pikkuhiljaa päätöksien aika. Onko tästä uudemmasta versiosta muilla kokemuksia ja mitä hintaluokkaa on asennuksineen ollut? Jokohan sulatusongelmat olisi tässä uudemmassa versiossa jo historiaa?
 

Matti1965

Jäsen
Tätä mallia on ollut tarjouksessa esimerkiksi hintaan 1790,- asennettuna. Luultavasti sulatusongelmat ovat historiaa. Kylmäaineen vähennys, ulkoyksikön puhaltimen muutos, elektroniikkaeroja voisivat vaikuttaa tähän. Ja onhan mahdollista että se sulatusanturi on siirretty, toivotaan ainakin. Tuttavalle asennettiin pari viikkoa sitten tällainen uusi malli, ja asentajan mukaan hänelle oli vasta tullut tätä uutta mallia pari viikkoa aiemmin. Niin, tämä oli siis 25 malli. Moni saattaa sanoa että nyt on huijattu. Noin halpaa ei voi olla kylmiin olosuhteisiin tarkoitettu malli. Mutta kyllä se vain totta on, Ihan MUZ-LN25VGHZ2 malli, valmistettu 2020.03.
 
Viimeksi muokattu:

Matti1965

Jäsen
Edullinen on asennettuna, laskin tuolta tarjouksesta, 2057e joka on lähempänä todellista, jotain varmaan puuttu tuosta 1790 e tarjouksesta?

https://www.taloon.com/checkout/cart/

Mitään ei puuttunut, kaikki oli siinä mukana. Noh, sanotaanko että eihän siinä ole minkäänlaista ulkoyksikön suojaa tms. Siinä oli kahden seinän läpiviennit. Putkia noin 5m ja koteloinnit, seinäteline, turvakytkin. Asennus kesti 2 tuntia.
 
Viimeksi muokattu:

Matti1965

Jäsen
Mainittakoon että itse asennutin FD25 vuonna 2011. Silloin maksoin noin 1800€. Tämä on vielä seinällä, ja toimii loistavasti. Mutta kuitenkin tuttavan takia, jolle juuri tämä LN asennettiin, rupesin miettimään joko aika kohta jättää vanhan Fd:n (ollut kovassa käytössä talvisin). Tuli hankittua uusi FH35 (MUZ-FH35VEHZ 2019.12 ja MSZ-FH35VE2 2019.12). Tämä uusi laite vielä autotallissa, saa nähdä saanko sen asennettua ensi viikolla. Sama liike asentaa kuin vuonna 2011. Sorry off-topic. Onko mielekästä keskustella mikä ero FH:n vanhan ja uuden 2-mallin välillä on? Uusi ketju sitten?
 
Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mainittakoon että itse asennutin FD25 vuonna 2011. Silloin maksoin noin 1800€. Tämä on vielä seinällä, ja toimii loistavasti. Mutta kuitenkin tuttavan takia, jolle juuri tämä LN asennettiin, rupesin miettimään joko aika kohta jättää vanhan Fd:n (ollut kovassa käytössä talvisin). Tuli hankittua uusi FH35 (MUZ-FH35VEHZ 2019.12 ja MSZ-FH35VE2 2019.12). Tämä uusi laite vielä autotallissa, saa nähdä saanko sen asennettua ensi viikolla. Sama liike asentaa kuin vuonna 2011. Sorry off-topic. Onko mielekästä keskustella mikä ero FH:n vanhan ja uuden 2-mallin välillä on? Uusi ketju sitten?

FD25 on kyllä melko heikko esitys verrattuna FD35-malliin, joka saattoi olla Mitsun paras laite tähän mennessä... FH-sarjaan on oltu tyytyväisiä, LN-sarjasta on tullut jatkokertomusten aihe monestakin syystä, sulatusjutut ovat yksi niistä. Onkin jännä nähdä onko uudemmassa mallisarjassa näissä asioissa eroa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Service Manualin mukaan muutokset olisi ulkoyksikön kennosto ja kylmäainemäärä.
LN2 muutokset.png


Hieman alemmanksi minimilämpötehossa taipuu tämä uusi LN2.
Kompressorin ottotehoa nostamalla pyritään osin kompensoidaan vähentynyttä kylmäainemäärää.
Ulkoyksikön puhaltimen nopeutta isommilla tehoilla on hieman nostettu (samasta syystä).
 
Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Service Manualin mukaan muutokset olisi ulkoyksikön kennosto ja kylmäainemäärä.
katso liitettä 65325

Hieman alemmanksi minimilämpötehossa taipuu tämä uusi LN2.
Kompressorin ottotehoa nostamalla pyritään osin kompensoidaan vähentynyttä kylmäainemäärää.
Ulkoyksikön puhaltimen nopeutta isommilla tehoilla on hieman nostettu (samasta syystä).

Toisaalta COPit ovat sitten vähän huonommat..
 

memmu

Jäsen
Hei, Tuli hankittua LN25VG2-VGHZ2, ja nyt ihmettelen miten tuon circulator toiminnon pitäisi toimia. Miten se teillä muilla toimii?
Olen ymmärtänyt ,että sisäyksikön pitäisi jäädä puhaltamaan valitulla nopeudella, kun haluttu lämpö on saavutettu.. Mutta nyt sisäyksikön tuuletin menee välillä pienelle ja läpät nousevat ylöspäin samoin kuin pelkällä lämmitysmoodilla tapahtuu? iSee on päällä, tuuletin on asetettu 3:lle ja läpät ovat automaatilla.
 

memmu

Jäsen
Pelkään, että on rikki tuo circulator toiminto... yritin jo maahantuojalta saada selkeää vastausta, mutta en ole onnistunut. Tuntuu vain kiertelevän... :(
Toivottavasti joku teistä kerkeäisi kokeilla omaansa, miten se toimii?
 

Matti1965

Jäsen
Hieman alemmanksi minimilämpötehossa taipuu tämä uusi LN2.
Kompressorin ottotehoa nostamalla pyritään osin kompensoidaan vähentynyttä kylmäainemäärää.
Ulkoyksikön puhaltimen nopeutta isommilla tehoilla on hieman nostettu (samasta syystä).

Tuttavan LN25 vie 150W-170W nyt kun vielä lämmintä, noin +5- +10 ulkona ja sisälle ei paljon tarvita. Asetus 22-23 astetta ja puhallus 2-3. Tähän ei mikään muu Mitsu ole aiemmin pystynyt. Oma uusi FD35 vie samoissa olosuhteissa 320-330W. Toki se puhaltaa lämpimämpää ilmaa sisälle, mutta tämä taas johtaa jatkuvaan katkokäyntiin. Mittareina meillä molemmilla on erittäin tarkka Ohlssonin EMT707CTL .
 

tonza85

Jäsen
Pitääköhän tuo melcloud energia kulutus miten paikkaansa?
Mitsubishi ln25,pyynti 21c ja automaattipuhallus niin näyttää että ois nyt menny 12kw/h tänä päivänä.

Mites tuo automaatti vs manuaalipuhallus kumpi parempi?
Onko vaikutusta sähkönkulutukseen/hyötysuhteeseen?
 

Harrastelija

Vakionaama
Ei ainakaan alkuperäisessä versiossa voinut luottaa energiamittaukseen. Toisinaan alkaa näyttämään järkevämpiä lukuja jos käyttää laitteesta kokonaan sähköt poikki.
 

Kaitsu

Aktiivinen jäsen
Pelkään, että on rikki tuo circulator toiminto... yritin jo maahantuojalta saada selkeää vastausta, mutta en ole onnistunut. Tuntuu vain kiertelevän... :(
Toivottavasti joku teistä kerkeäisi kokeilla omaansa, miten se toimii?

Ilmalämpöpumpun kannattaa ostaa sieltä mistä saa myös asennuksen yhteydessä käytönopastuksen ja myös myöhemmin tarvittaessa opastusta käytössä.

No asiaan:
Kun LN2 on asetettu lämmityskäyttöön, niin pitää odottaa jotta se myös alkaa puhaltamaan sitä lämmintä ilmaa. Tällöin vasta painetaan sitä "cirkulator" painiketta, jolloin se ilman kierrätystoiminto jää päälle. Kannattaa nostaa lämpötilan pyynti korkeammaksi jotta saadaan se lämmitys käynnistymään. Kun cirkulator toiminto on laitettu päälle voi puhallin nopeutta, lämpötilapyyntiä sekä siipien asentoja muuttaa ilman että tämä cirkulator toiminto tippuisi pois päältä. Se lähtee pois päältä jos modea painellaan tai sitten cirkulator nappia painetaa.
 

tonza85

Jäsen
Ei ainakaan alkuperäisessä versiossa voinut luottaa energiamittaukseen. Toisinaan alkaa näyttämään järkevämpiä lukuja jos käyttää laitteesta kokonaan sähköt poikki.

Huomasinkii että energiakulutus alotusvuosi oli 2019 muutin 2020 nii näytti eilisen lukeman 2.9kw/h koko päivän.
 

memmu

Jäsen
Olen nyt yrittänyt ymmärtää tuota circulator tomintoa... laitoin pyynnin 23, saman joka oli ollut aiemmin pelkällä lämmitysmoodilla. Tässä vaiheessa ei muuta lämmitystä lisänä. Noin puolen tunnin välein meni läpät pienelle ja puhallus hiljeni (Alussa puhalluksen käynnistyessä puhalsi lämpimämpää (n. 35C) sitten pikkuhiljaa viileämpää). Sama seuraavassa syklissä, ensin lämpimämpää, sitten viileämpää, ja puolen tunnin päästä läpät pariksi minuutiksi kiinni. Sitten aloin lämmittää takkaa, sykli ilpillä tiheni, välillä läpät kiinni, välillä auki. Tiheimmillään touhu oli 3min kiinni, 3min auki, 3min kiinni, 3min auki... Melcouldin mukaan kone luuli välillä mökissä olevan 22, välillä 24 (ihan muutaman minuutin välein katsottuna) kun oikeasti lämpö tässä vaiheessa laitteen vieressä oikealla mitattuna oli ihan stabiilisti 23.5 C:ssä ja lattian rajassa oli 22.9.. Tässä vaiheessa testaajalta loppui kärsivällisyys, ja circulator nappi pois päältä...

Seuraavana päivänä testasin laittamalla circulatorin päälle ja pyynnin 26C. Tässä pyynnissä läpät pysyivät pidempään auki, eli lämmitti ihan loogisesti. Humppa alkoi, kun melcloud luuli saavuttaneensa lämpötilan.. (puhallus 3:lla, suunta automaatti kaikissa kokeiluissa. isee päällä) Sitten laitoin pyynnin 21, ja circulator pysyi puhalluksella, kunnes mökin lämpö oikeassa elämässä oli 23C (sekä laitteen vieressä, että yläpuolella, ja lattianrajassakin 22.9), tässä lämmössä melcoudin mukaan laite luuli että lämpöä on vähemmän, 21.5, ja humppaaminen läppien kanssa alkoi.. Ilmeisesti laite ei tiedä pitäisikö sen tuulettaa vai lämmittää, kun ollaan lähellä haluttua arvoa.. Tuo lämpötilaraja, missä koneen epätietoisuus alkaa, on ilmeisesti aika iso... Kun lämmitin sitten takkaa, pysyi laitteen siivekkeet taas muutaman minuutin pidempään alhaalla, kun kone melcloudin mukaan luuli lämmön olevan 22 (oikeasti oli 24).

Pari päivää aiemmin, kun pyynti oli normaalilla lämmitysmoodilla 22, oli laitteen vieressä 22, ja lattianrajassa 20.5. Melcloud luuli, että välillä lämpö olisi ollut 23.5, välillä 21 (vaikka oikeassa elämässä lämpötila säilyi tuossa samassa kokoajan).

Onkohan niin, että koneessa läpät menevät hetkeksi pienelle, kun kone vaihtaa circulator-tilassa moodia tuuletus-lämmitys tai lämmitys-tuuletus. Vähän huono homma vaan tuo koneen 3min välein epätietoisena ylös alas veivailu... ulkoyksikkökin siinä yrittää välillä mennä päälle ja sitten taas pois...
 

Matti1965

Jäsen
Luitko Kaitsun vastaus?

Ilmalämpöpumpun kannattaa ostaa sieltä mistä saa myös asennuksen yhteydessä käytönopastuksen ja myös myöhemmin tarvittaessa opastusta käytössä.

No asiaan:
Kun LN2 on asetettu lämmityskäyttöön, niin pitää odottaa jotta se myös alkaa puhaltamaan sitä lämmintä ilmaa. Tällöin vasta painetaan sitä "cirkulator" painiketta, jolloin se ilman kierrätystoiminto jää päälle. Kannattaa nostaa lämpötilan pyynti korkeammaksi jotta saadaan se lämmitys käynnistymään. Kun cirkulator toiminto on laitettu päälle voi puhallin nopeutta, lämpötilapyyntiä sekä siipien asentoja muuttaa ilman että tämä cirkulator toiminto tippuisi pois päältä. Se lähtee pois päältä jos modea painellaan tai sitten cirkulator nappia painetaa.
 

memmu

Jäsen
Luin... Ja kerroin tuossa sen jälkeen mitä olen kokeillut, josta näkee, että ymmärsin kyllä että lämmitysmoodilla ollaan ja modi pysyy päällä kun ei nappiin koske... circulator moodi on siis päällä kokoajan, mutta kyseisellä moodilla laite sekoilee, eikä tiedä pitäisikö lämmittää vai tuulettaa...
 

memmu

Jäsen
Hei, kaikissa noissa olis siis manuaalinen puhallusnopeus 3 (eli kaksi palkkia näkyy siinä kapulassa, kun se korvan kuva on 1. nopeus.. melcloudissa tämä sama on 3. nopeus..) Tuulettimien suuntaus on automaatilla, ts. lämmittäessä menevät ala-asentoon. Kun tuo "huilaaminen" alkaa, niin läpät nousevat ylöspäin ja puhallus hiljenee, samoin kuin laite tekee pelkällä lämmityksellä silloin kun lämmitystä ei tarvita.
 

hamu

Jäsen
Oletko käyttänyt Melcloudia kaukosäätimestä päälle laitetun takkatoiminnon kytkemisen jälkeen? Mietin vain, että ettei Melcloud sotkisi asiaa. Siitä kun puuttuu toiminto, jos toinenkin mitkä löytyvät kaukosäätimestä.
 

Kaitsu

Aktiivinen jäsen
memmu kirjoitti:

Seuraavana päivänä testasin laittamalla circulatorin päälle ja pyynnin 26C.
Kuten aiemmin kirjoitin, pitää sen puhaltaa sitä lämmintä ja vasta sen jälkeen painaa sitä "cirkulator" painiketta.

EI RIITÄ, että on heat asennossa.
 

memmu

Jäsen
Oletko käyttänyt Melcloudia kaukosäätimestä päälle laitetun takkatoiminnon kytkemisen jälkeen? Mietin vain, että ettei Melcloud sotkisi asiaa. Siitä kun puuttuu toiminto, jos toinenkin mitkä löytyvät kaukosäätimestä.
Testauksessa en mennyt melcloudissa laitteen säätöihin asti. Katsoin välillä vain kontrolli-osasta, mitä lämpötilaa melcloud luulee koneen näyttävän. En huomannut, että tällä olisi ollut mitään vaikutusta laitteen toimintaan.
 

memmu

Jäsen
Kuten aiemmin kirjoitin, pitää sen puhaltaa sitä lämmintä ja vasta sen jälkeen painaa sitä "cirkulator" painiketta.
EI RIITÄ, että on heat asennossa.

Laite oli siis lämmitysmoodissa, siinä se on ollut jo monta päivää lämmittämässä.. Kaukosäätimen lämpötila-asetus on mode kohtainen. Pelkällä lämmitys-moodilla voi valita toisen lämpötilan, kuin ciculator-moodilla. Kaukosäädin muistaa sen, mikä lämpö on kummallakin moodilla aiemmin ollut. Eli jos on 23 lämmityksellä, menee circulator-moodiin, ja siellä säätää esim 20, sitten palaa takaisin pelkälle lämmitykselle sulkemalla circulatorin napista, niin muuttuu lämpöasetus 23. Samoin jos sitten painaa uudelleen circulator, niin muuttuu tuohon 20. Tämä minusta ihan looginen. Ja siis kyllä tuolla circulator-puolella kone osaa lämmittämään alkaa, jos kämpässä on selvästi pienempi lämpötila, kuin on pyynti. Ongelma näyttää olevan, että lähellä tavoitelämpötilaa, ei kone osaa päättää, pitääkö lämmittää vai tuulettaa, ja siitä ehkä tuo läppien humppa johtuu... ja ainakin melcloudin mukaan näyttää, että lämpötilan aistiminen väärin (=kone luulee välillä että on viileämpää, välillä että lämpimämpää, kuin pyynti) voisi olla tähän ainakin osittain syynä.. mikä tuohon nyt sitten auttaisi... tuskin on ajateltu, että ihan ok on 3min välein veivata..
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Laite oli siis lämmitysmoodissa, siinä se on ollut jo monta päivää lämmittämässä.
Ilmeisesti oleellista on, @Kaitsu mukaan, se että laitteen pitää todellisuudessa puhaltaa lämmintä ilmaa ulos silloin kun painetaan se circulator-toiminto päälle.
 

memmu

Jäsen
Aika erikoiselta kuulostaa, että pelkkä lämmitysmoodissa olo ei riittäisi (eli että on puhaltanut jo aiemmin lämmintä siinä), vaan että pitäisi juuri sillä hetkellä olla lämmittämässä... Kun moodihan on oletuksella sitä käyttöä varten, että joku muu lämmönlähde lämmittäisi, eikä ilpin silloin tarvitsisi... Ja kun lämmitysmoodista pitää vaihtaa circulator-moodiin, jossa sitten voi aiemman pyynnön seurauksena olla joku muu lämmityksen astepyynti... Mutta eipä tuosta paljon vaivaa ole, vaikka asiaa testaa vkl mökillä. Tulee sitä sen kanssa kuitenkin varmasti säädettyä...
Minusta tuo circulator-moodi menee kyllä päälle, ja pysyy sillä moodilla... mutta sillä moodilla kone ei lähellä pyyntilämpöä tunnu tietävän pitääkö puhaltaa vai lämmittää. Kun se vaihtaa tuossa circulator-moodissa sitä tekemistään, niin meneekö muillakin läpät silloin pienemmälle ja puhallus hiljenee hetkeksi? Minulla tuota humppaamista on välillä siis todella tiheään, vaikka todellinen lämpö oli mittareiden mukaan mökissä stabiili (mutta melcoudin mukaan ei ollut..) ja nyt kun olen katsonut, miten tasaisesti melcloudin mukaan lämpö mökissä pysyy (tavallinen lämmitysmoodi päällä siellä), niin näyttää että välillä 20, välillä 21, välillä 21.5 (pyynti 20).. todellinen lämpö selvinnee huomenna.. toivonmukaan ei kovin paljon alhaisempi tai korkeampi...
 

Tomssku

Jäsen
Uusi mitsu ollut nyt seinällä reilu kuukauden päivät ja hyvin on pelannut, tosin ei ole kunnon pakkaskelejä vielä ollut. Nyt ollut tuo auto puhallus testissä ja mielestäni siinä on tapahtunut kehitystä. Näillä keleillä puhaltaa jo reippaasti 3,5 nopeudella (testattu korvakuulolla ja on 3 ja 4 nopeuden välissä) pyynti on 21,5 ja puhallus AUTO. Vanha mitsu ge25 oli samassa paikassa ja ajettiin aina manuaali nopeudella mutta tämä uusi ln näyttäisi levittävän lämmön hyvin tuolla auto puhalluksella.
 

Janppu

Tulokas
Nyt olisi hyvät neuvot kalliit. Pyysin tarjouksen tästä kyseisestä ilpistä, joten olisi pikkuhiljaa päätöksien aika. Onko tästä uudemmasta versiosta muilla kokemuksia ja mitä hintaluokkaa on asennuksineen ollut? Jokohan sulatusongelmat olisi tässä uudemmassa versiossa jo historiaa?

Nostellaanpas tätä viestiä kesältä, itsellä sama tilanne ja vieläkään ei oikein ole selvyyttä, että uskaltaako tuon nyt ostaa vai ei. Liikkeiden kanta on ollut lähinnä epämääräistä pyörittelyä "noh, tuskin uuteen malliin niitä huonoja puolia olisi mukaan otettu".

Tässä pitäisi päätös tehdä suht pian, ja tämä malli kyllä kiinnostaisi, mutta pitääkö tässä varmuuden vuoksi silti katsoa Panasonicin tai Toshiban suuntaan...
 

Janppu

Tulokas
On korjattu, osta pois vaan, soiva peli
Onko ulkoyksikön anturia siirretty tai muuten parannettu sen toimintaa? Ja mitenkäs sisäyksikkö, pitääkö edelleen ääntä sulatuksen aikana? vastauksesi oli aika samaa luokkaa kuin noissa liikkeissä valitettavasti, eli vakuutetaan että ei huolta, mutta perusteluja ei oikein ole tahtonut saada :D
 

Jolberious

Vakionaama
Onko ulkoyksikön anturia siirretty tai muuten parannettu sen toimintaa? Ja mitenkäs sisäyksikkö, pitääkö edelleen ääntä sulatuksen aikana? vastauksesi oli aika samaa luokkaa kuin noissa liikkeissä valitettavasti, eli vakuutetaan että ei huolta, mutta perusteluja ei oikein ole tahtonut saada :D

Kyllä, sekä
Uuteen malliin, VGHZ2 tuo on korjattu, Sisäyksikön kylmäpiirin putkikoko on aavistuksen pienempi ja tällä saatu ääni myös kuriin / pienemmäksi.

Kannattaa niiltä kauppaa tekeviltä liikkeiltä tivata vastauksia, elleivät tiedä, niin Scanofficen kyllä koulutuksia järjestää, siellä on myös yleensä aamupala ja ruokatarjoilu, lisäksi saa hassun hatun, niin ei ihan tyhjin käsin tarvitse lähteä pois, vaikkei kukaan osaa kysyä mitään järkevää ja haastaa edustajia keskusteluun
 

tonza85

Jäsen
Mites teillä on sulatukset nyt mennyt uudella versiolla?

Lämpötila 0-1c paikkeilla niin äsken sulatteli noin 10min,normaalia että noin pitkää sulattelee vaikka ei pakkasta?
 

Matti1965

Jäsen
Sulatusongelmat, mikäli anturi vieläkin on kiinnitettynä ongelmakohdassa, tulevat ilmi vasta pakkasilla kun kondensoitunut vesi imeytyy eristeeseen joka nojaa anturia vasten ja jäätyy. Anturi on silloin jatkuvasti jäässä, eikä anna oikeaa tietoa sulatuksen kestosta, sekä antaa luultavasti myös väärää tietoa sulatuksen aloitukselle. Näin nollakeleillä ei vielä tiedä onko ongelmaa. Silloin on toki normaalia sulatus jopa 40 minuutin välein jos kostea ilma. Sulatus kestää noin 7-10 minuuttia jos lasketaan sisäyksikön puhalluksen loppumisesta alkuun. Sulatuksia tulee jo noin +3 asteessa mikäli otetaan vähänkään enemmän irti pumpusta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom