Multisplitissä pitää olla molemmat sisäyksiköt päällä, että jäähdytys toimii ?

MacArooni

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Moi,
jouluna 2019 asennutin rintamamiestaloon Tampereella Mitsun multisplit mallin: ulkoyksikkö MXZ-3E54VA ja sisäyksikköjä 2 kpl MSZ-FH25VE2 yksi alakertaan ja toinen yläkertaan.
Nyt ennen juhannusta tuli otettua jäähdytys ensimmäistä kertaa käyttöön ja ilmennyt seuraavanlainen erikoisuus. Jos haluan jäähdyttää vain jompaa kumpaa kerrosta, niin ei onnistu, eli että vain toinen yksikkö jäähdyttää ja toinen on pois päältä. Käynnissä olevasta sisäyksiköstä ei tule kylmää ilmaa vaan sellasta haaleaa noin 20 asteista ilmaa.

Mutta heti kun laitan molemmat yksiköt päälle, niin jäähdytys rupeaa toimimaan molemmissa.
Eli molemmat yksiköt pitää olla päällä että jäähdytys toimii ?

Lämmityksen kanssa samaa ongelmaa ei ole, voin lämmittää vain toisella vaikka toinen sisäyksikkä kokonaan kiinni.

Onko tämä normaalia, vai olisko vikaa jossain asennuksessa tai laitteessa ? Ominaisuus tuli asentajallekin vähän yllätyksenä.

Kiitoksia jos joku viitsii vastailla.

Ettei vain olisi piuhat/putket kytketty ristiin. Käyppä kokeilemassa toisen (sammuksissa) olevan sisäyksikön kennoa kun toisella pyydät jäähdytystä. Ulkoyksiköltäkin voisi putkilähtöjä koittaa. Pyöriikö ulkoyksikkö kuitenkin jos vain yksi sisäyksikkö on päällä?

Tuossa mallissa on automaattinen ristiinkytkennän korjaus, se pitää aktivoida ulkoyksikön kortilta nappia painamalla.

MacArooni

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Moi,

laitoin (vain) alakerran yksikön päälle, puhaltaa ~20 ilmaa (pyynti jäähdytys 16). Kenno on samoin lämmin.
Yläkerran yksikkö on sammuksissa mutta sen kenno meni samantien hyvin kylmäksi. Kämmenestä jää siis oikein jäljet kennoon kun koskin sitä.
10 min. päästä siinä on jo hilekerros. Ja alakerran yksikkö puhaltaa edelleen samaa ~20 asteista ilmaa.
Ulkoyksikön propelli pyörii suht rauhallisesti.

Eli siellä on nyt siis kytkennät ristissä ?
kiitos :)

Ulkomailla ollessa asunnoissa oli monesti multisplitit. Niissä aina yksi oli master joka määräsi mitä tehdään eli esim. viilennetään. Muista vainn säädettiin haluttu lämpötila.

Mitsun ohjeissa seuraavaa:
Usean ilmastointilaitteen käyttö Yksi ulkoyksikkö voi ohjata kahta tai useampaa sisäyksikköä. Kun useita sisäyksiköitä käytetään samanaikaisesti, ilman jäähdytystä/kuivausta/tuuletusta ja lämmitystä ei voida tehdä samaan aikaan. Kun yhdessä yksikössä on valittuna COOL/DRY/FAN (jäähdytys/kuivaus/tuuletus) ja toisessa HEAT (lämmitys) tai toisin päin, viimeksi valittu yksikkö siirtyy valmiustilaan.

MacArooni

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Nyt EI OLE kysymys tuosta. Tiedän että multisplitissä ei voi tehdä eri asioita yhtäaikaa.
Alakerran yksikkö käynnistetään + pyynti 16 jäähdytys. Alerran yksikkö antaa lehmän henkäyksen.
Samaan aikaan yläkerran yksikkö on sammutettu, mutta silti sen kenno tulee muutamassa minuutissa kylmäksi kun alakerran yksikkö laitettiin päälle.

Nyt ihan oikeesti, missä on vika ?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt ihan oikeesti, missä on vika ?
Edellä tämä jo kerrottiin, mutta ei kerrottu miten se korjataan. :rolleyes:

Ulkoyksikön punainen ohjauspiuha 1.sisäyksikölle (S3) ja valkoinen ohjauspiuha 2. sisäyksikölle (S3) ovat nyt ilmeisesti ristissä. Ne pitää vaihtaa keskenään ulkoyksiköstä, jotta oikea sisäyksikkö saisi ulkoyksiköltä kylmäainetta ja alkaisi toimimaan. Sähkönsyöttö ulkoyksikölle pitää katkaista ennen vaihtoa.
ks. sivu 20 https://www.mitsubishi-aircon.com.ua/restricted/Manuals/OBH723C.pdf

Viimeksi muokattu:

MacArooni

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Mää oon ihan urpo näissä ILP asioissa, mutta Simpauttajan vastaus räjäytti pankin, respect Hänelle !
Mä olin jo ennen tätä jutskaa yhteydessä asentajaan ja asentaja oli yhteydessä Scanofficeen,
josta tuli tosiaan viestiä että joo joo.... uli uli uli....... Ihan normi settiä.... Näin sen kuuluukin toimia.
Fuck me !

Mää oon ihan urpo näissä ILP asioissa, mutta Simpauttajan vastaus räjäytti pankin, respect Hänelle !
Mä olin jo ennen tätä jutskaa yhteydessä asentajaan ja asentaja oli yhteydessä Scanofficeen,
josta tuli tosiaan viestiä että joo joo.... uli uli uli....... Ihan normi settiä.... Näin sen kuuluukin toimia.
Fuck me !
Soitat sille asentajalle että olet huomannut että väärä sisäyksikkö kylmenee. Janti jo kertoi mitkä piuhat pitää vaihtaa, itse kyllä vaihtaisin kaikki kolme johtoa oikealle sisäyksikölle lähtevälle liittimelle.

Kuitenkin jos sähköhommat ei ole oma juttu tai muutenvain tuntuu epämiellyttävältä koko operaatio, niin jättäisin suosiolla ammattilaisen tehtäväksi. Ja muutenkin ihan hyvä opetus tuolle alkuperäiselle asentajalle, että asentaessa pitäisi tarkemmin varmistua siitä että johdotus on vedetty oikein.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ja muutenkin ihan hyvä opetus tuolle alkuperäiselle asentajalle, että asentaessa pitäisi tarkemmin varmistua siitä että johdotus on vedetty oikein.
Kannattaisikin merkitä ne sisäyksiköille menevät johdot esim. teipillä ennen johtovetoja etteivät mene sitten vetojen jälkeen kytkettäessä sekaisin. ;)

Ylös Bottom