burmanm sanoi:On ja voi (kysyin aikoinaan Uponorilta varmuuden vuoksi ja mulla on tossa itselläni niitä pari varastossakin odottamassa joilla kokeilin)
Melko mukavaa hommaa se on, pienessä mittakaavassa, mutta nuo +600mm kanavat millä on pituutta 5m on ikäviä vaan käsitelläEspejot sanoi:Kerro tulokset kun saat kokeiltua.
Edit: Oon joskus tehnyt toimistotiloihin IV asenuksia apparin ominaisuudessa ja peltiputkien työstäminen on pehvasta (offtopik: ilmoitin aika nopeasti että joko työtehtävät tai tekijä vaihtuu).
Espejot sanoi:Kerro tulokset kun saat kokeiltua.
Edit: Oon joskus tehnyt toimistotiloihin IV asenuksia apparin ominaisuudessa ja peltiputkien työstäminen on pehvasta (offtopik: ilmoitin aika nopeasti että joko työtehtävät tai tekijä vaihtuu).
repomies sanoi:Minä en nyt ymmärrä mikä tuossa muovissa on mukavampaa? Se ettei tartte laittaa hanskoja käteen?
Jolberious sanoi:Peltonsa vaa ei kuulu rälläkällä leikata vaan nakertaja / sirkkeli..
nakertaja tai sirkkeli ovat huonoimmat mahdolliset laitteet. Nauhaleikkuri (trumpf, draco) on käteviä ja peltisakset on 315mm kanavaan asti ihan ookoo. Rälläkkää voi käyttää kun putsaa pölyt putkesta.Jolberious sanoi:Peltonsa vaa ei kuulu rälläkällä leikata vaan nakertaja / sirkkeli..
kanavien maadoituksen pitäisi poistaa staattisen sähkö eikä pöly tartu niin herkästi. Toimiiko, en tiedä, mutta paskottuu muovikanavatkin vaikka joku muuta väittäis.repomies sanoi:Minä en nyt ymmärrä mikä tuossa muovissa on mukavampaa? Se ettei tartte laittaa hanskoja käteen? Jos jatkeena on peltikanava niin kai se pitäisi kuitenkin maadoittaa. Ainakin nibessä oli ihan maadoitusjohtimet kanavia varten.
rälläkän jättämä jäyste menee tiivisteen yli eikä kerää pölyä. Jäyste lähtee puukolla pyöräyttämällä kivasti pois. Ei kannata käyttää parasta marttiinia siihenrepomies sanoi:Rälläkällä kun vetää niin siihen tulee sellainen huuli juuri siihen sisäpuolelle, joka varmaan alkaa kerätä pölyä ensimmäisenä. Senkin voi sipaista pois. Tuo ei ole minun mielestäni mahdoton homma vieläkään, pidän yleensä kahta pikkurälläkkää vierekkäin, toisessa on hiomalaikka
pienet perustelut kun annat niin olen tyytyväinen (voin kehittyä, oppia uutta ja tehdä entistä parempaa jälkeä)pökö sanoi:nakertaja tai sirkkeli ovat huonoimmat mahdolliset laitteet. Nauhaleikkuri (trumpf, draco) on käteviä ja peltisakset on 315mm kanavaan asti ihan ookoo. Rälläkkää voi käyttää kun putsaa pölyt putkesta.
pökö sanoi:rälläkän jättämä jäyste menee tiivisteen yli eikä kerää pölyä. Jäyste lähtee puukolla pyöräyttämällä kivasti pois. Ei kannata käyttää parasta marttiinia siihen![]()
Kyllä perustelen.Jolberious sanoi:pienet perustelut kun annat niin olen tyytyväinen (voin kehittyä, oppia uutta ja tehdä entistä parempaa jälkeä)![]()
pökö sanoi:Kyllä perustelen.
Ylimmäisen kuvan nauhaleikkuri on lyömätön peli kanavan katkaisussa. Sillä saa myös 100mm reijän putkeen eikä se melua. Se leikkaa n.5mm nauhaa eikä roskaa koko työmaata. Nauhaleikkurilla saa myös kanttikanavan poikki.
Nakertaja alemmassa kuvassa ei ole hyvä putkenkatkaisussa. Se vaatii ison alkureijän ja tuottaa pientä ja terävää kuunsirppiä lattiat täyteen.
Sirkkeli on paitsi älyttömän äänekäs myös vaarallinen laite katkaista pyöreä putki, sitä ei ilmahommissa käytetä.
Sakset (bahco) menee kuin veitsi voihin ja niillä katkeaa putki nätisti 315mm asti, 400mm on vahvempaa peltiä eikä saumoista pääse yli ilman porakonetta.
Rälläkkä on ihan laillinen, ja sitä onkin pakko käyttää esim. rst/hst- sekä rasvakanavissa kun niitä ei muuten saa järkevästi työstettyä.
Tätä vähän ajattelinkin, siksi laitoin kuvatJolberious sanoi:Nyt on menny itsellä työkalut ristiin tai sitten on termi-eroja. Nakertajalla tarkoitan itse juuri tätä ns. nauhaleikkuria. Puukolla lyödään kanavaan reikä ka pyöräytetään tuolla kanava poikki. Käytössä makitan akkuversio.
pökö sanoi:kanavien maadoituksen pitäisi poistaa staattisen sähkö eikä pöly tartu niin herkästi. Toimiiko, en tiedä, mutta paskottuu muovikanavatkin vaikka joku muuta väittäis.
Peltikanavista tekeminen on jouheampaa ja nopeampaa kuin muovista. Näistä on ennenkin täällä puhuttu.
En tiedä oikeaa vastausta, kirjoitin vaan mitä olen joskus viisailta kuulluttuna sanoi:Eikös tuo peltikanavien maadoitus ole nykyään ihan "vaan" sähköasennusmääräyksistä peräisin? Talon rakenteiden seassa kun tuommoinen kohtuullisen jäykästi johtava kiinteä elementti olisi mukava olla varmasti jännitteetön.
Kaikessa tulee muovi kalliimmaksi.Scroll sanoi:Hinnaltaan muovikanavisto ei juuri peltisestä poikkea pientalossa. Suoraputki hieman tyyriimpää kuin peltinen. Käyrät, haarat ym. kanavaosat sitten halvempia kuin peltiset.
Millä teet sen niin ettei valmiiseen kattopintaan jää jälkiä. Tötsäsaksia ei tarvi jos osaa mitata.Scroll sanoi:Myös katosta töröttävän putken saa lyhennettyä katon pinnantasoon edukkailla käsityökaluilla. Tötsäsaksia tai vastaavia erikoistyökaluja ei tarvita.
Sillai kaiScroll sanoi:Pelti, jossa on sopivan kokoisia reikiä sujautetaan kanavannatsaan sisäkaton suojaksi ja sitten vaan nitkutellaan putki poikkes sisäkaton tasalta. Ohuella peltisellä timpurinsahalla tai vaikka Multitoolilla, jos sellainen sattuu olemaan.
Muovikanavan venttiilinkauluksissa on parin millin joustovarakin, aivan katon pinnasta ei tarvitse putkea saada poikki.
Lämmitäjä sanoi:Tässä mielenkiintoinen ksekustelu kanavista. Kyllä kun sen muovikanavan katkaisee, niin tahtoo olla vain niin että ne purut on siellä kanavassa tai osassa kyllä se sen verran staattinen on.
Peltikanava kyllä ne yhdeksänkytluvulla olivat rasvaisia ja sai pestä sitä rasvaa pois tai pyyhkiä. Ainakin mitä itse olen ostellut ne on tulpattu ja puhtaita sisältä ei niissä edes saa käyttää mitä oli joskus ennen öljy?. kyllä se muovi kanavakin pitää lukita jollain on niitä osia irronut nuohouksissa niin kuin peltisiäkin kanvia.
En ole kummankaaan kanavan puolesta tai vastaan, molemmissa on omat niksisä jotka oppii vain tekemisen kautta. kaikkein tärkeinta on huolellisuus.
Scroll sanoi:Peltikanavat ovat edelleen rasvaisia ja syy on valmistustekninen.
Kauemmin peltiä on kanavissa käytetty kuin muovia. Huomattavasti kauemmin. Itseasiassa eräs aihe muovikanaviston kehittämiselle on ollut kanavamateriaalin hygieenisyyden parantaminen. Uponor kertoo sivuillaan muovikanaviston kehitetyn aikoinaan yhteistyössä Allergia- ja Astmaliiton kanssa.
https://www.uponor.fi/tuotejarjestelmat/ilmanvaihto.aspx
Vanhojen kierresaumattujen kanavien sisäpinnalla olevat öljyjäämiä toimivat hyvänä tartunta-alustana hiukkasmaisille epäpuhtauksille (Pasanen et al., 1995). Uusien ilmanvaihtojärjestelmien asennuksissa öljyjäämistä aiheutuneet haitat ovat vähäisempiä (Asikainen et al., 2000) ja pintojen puhdistaminen hiukkasmaisista epäpuhtauksista on aikaisempaa helpompaa.
Laboratoriokokeessa (1) tutkittiin puhdistusmenetelmien kykyä irrottaa testipöly kierresaumatun- ja muovikanavan sisäpinnalta. Tutkimukseen valittiin kaksi erityyppistä kierresaumattua kanavaa: P1 –luokan kanava, joka oli valmistettu ilman kitkanalennusaineita sekä P2 –luokan kanava, jossa kanavan sisäpinnalla oli runsaasti öljyjäämiä johtuen aikaisemmin käytössä olleesta valmistustekniikasta.
tuna sanoi:Niittien käyttäminen heikentää tiiveyttä eikä ole varma keino lukitsemiseen (ei tarvitse paljon kanavaa hetkuttaa niin niitti lähtee irti).
fraatti sanoi:Esim lindab suosittaa popniittejä paineenkestolla. Esim tälläisiä: http://www.talotarvike.com/pop-niitti-alumiini-3-2x9-1mm-painekesto-1000kpl-pkt-p13218
![]()
3:lla niitillä niitattuna 100 ja 125mm kanavat ainakin pysyvät hyvin kiinni. Suurempiin taisi tulla niitattua useampikin. Asennuksen jälkeen kuormitusta ei juurikaan taida puhdistusta lukuunottamatta tulla...
Vs: Muoviset IV-kanavat
... Esim lindab suosittaa popniittejä paineenkestolla. Esim tälläisiä: http://www.talotarvike.com/pop-niitti-alumiini-3-2x9-1mm-painekesto-1000kpl-pkt-p13218
- Pop-niitti Alumiini 3,2x9,1mm Painekesto 1000kpl/pkt
![]()
3:lla niitillä niitattuna 100 ja 125mm kanavat ainakin pysyvät hyvin kiinni. Suurempiin taisi tulla niitattua useampikin. Asennuksen jälkeen kuormitusta ei juurikaan taida puhdistusta lukuunottamatta tulla...
Kyllä kuulostaa vaikeelta touhulta viivaimineen ja pistosahoineen. Ei tarvita kuin kahdet peltisakset, puukko ja tussi niin kaikki hoituu kuin ajatus.Kierresaumaputkipätkien asetussäädöt minipätkillä ja teleskooppiputkilla jotta löytyy oikeat pituudet. Kierresaumaputkien katkaisumittaukset ja piirrot katkaisukohdasta 50cm tai 2m kierretangosta itse tehdyllä tehdyllä piirtoviivaimella. Tussilla katkaisukohta, ympyräpiirto, käsisahalla aloitusveto läpi , Metabon STEB 70 quick pistosahalla ja hyvin pienihampaisella bimetall terällä sahaus putken ympäri. Sahauksen viimeistely morapuukon terällä ulko- ja sisäviisteelle .
Kuulostaa vaikealta, puukko, milwaukeen nauhaleikkuri, rullamitta ja tussi. Peltisaksia ei löydy edes pakistaKyllä kuulostaa vaikeelta touhulta viivaimineen ja pistosahoineen. Ei tarvita kuin kahdet peltisakset, puukko ja tussi niin kaikki hoituu kuin ajatus.
Sekä sen takia, että homma tehdään oikein, on "soosoo", jos se kanava poltetaan poikki.Minä pätkin peltiset kanavat rälläkällä... jäysteet puukolla pois. Varmaan jos työkseen joutus tekeen niin jollakin toisella tapaa ihan jo turvallisuuden vuoksi.