Muoviset IV-kanavat

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko muoviset IV putket mitoitukseltaa yhteensopivia perinteisten metalliputkien kanssa? Esim Uponor tai vastaavat... eli voiko perinteistä peltistä IV-kanavaa jatkaa muoviosilla?

burmanm

Vakionaama
Vs: Muoviset IV-kanavat

On ja voi (kysyin aikoinaan Uponorilta varmuuden vuoksi ja mulla on tossa itselläni niitä pari varastossakin odottamassa joilla kokeilin)

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

burmanm sanoi:
On ja voi (kysyin aikoinaan Uponorilta varmuuden vuoksi ja mulla on tossa itselläni niitä pari varastossakin odottamassa joilla kokeilin)

Kerro tulokset kun saat kokeiltua.

Edit: Oon joskus tehnyt toimistotiloihin IV asenuksia apparin ominaisuudessa ja peltiputkien työstäminen on pehvasta (offtopik: ilmoitin aika nopeasti että joko työtehtävät tai tekijä vaihtuu :p ).

Jolberious

Vakionaama

Espejot sanoi:

Edit: Oon joskus tehnyt toimistotiloihin IV asenuksia apparin ominaisuudessa ja peltiputkien työstäminen on pehvasta (offtopik: ilmoitin aika nopeasti että joko työtehtävät tai tekijä vaihtuu :p ).
Melko mukavaa hommaa se on, pienessä mittakaavassa, mutta nuo +600mm kanavat millä on pituutta 5m on ikäviä vaan käsitellä ;D
Kanttikanavat sitten asia erikseen, ne eivät anna samalla tavalla anteeksi kuin pyöreät..

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Pellin käsittely on aika helppoa kun siihen oppii ja tottuu. Muoviputkien kanssa menee kannakkeita enemmän.

burmanm

Vakionaama

Espejot sanoi:

Meinasin siis että kerkesin jo kokeilemaan päällisin puolin.

Tässä Pingviinin kiinnitettynä 160mm 45 astetta:

https://photos.app.goo.gl/XaCYX1KJO7mtg8B72

Ja tässä 125<->160 muunnin kiinnitettynä 125mm peltiputkeen:

https://photos.app.goo.gl/dC207LtscSns6pxq1

Ihan nätisti menivät (en viitsinyt painaa loppuun asti, koska en halua sitä tuohon putken pätkään kovin kovaa kiinni).

Mulla ihan sama motiivi, maksan hieman enemmän mieluusti muoviputkesta jos sen käsittely on helpompaa kuin peltien. Ehkä se on harjaantumisen puutetta kuten pökö totesi, mutta en ajatellut harrastella sitä ;)

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Kannattaa lukita jotenkin liitoskohdat vaikka muoviosat tuntuisi aika napakoilta kun niitä laittelee.

repomies

Hyperaktiivi

Minä en nyt ymmärrä mikä tuossa muovissa on mukavampaa? Se ettei tartte laittaa hanskoja käteen? Jos jatkeena on peltikanava niin kai se pitäisi kuitenkin maadoittaa. Ainakin nibessä oli ihan maadoitusjohtimet kanavia varten.

Kokeilin tuossa hiljattain hitsailla halvalla täytelankahitsauskoneella noita puolimillisiä peltikanavia yhteen. Ihan mahdollista, ei tosin aivan helppoa, mutta mahdollista. Mutkista on mahdollista rälläköinnin jälkeen rakentaa vaikka S-muotoinen sivuttaissiirto ilman että laittaa kanavapätkää väliin. Heppailee yhteen ja laittaa sopivaa liimamassaa viimeistelyksi. Muutin myös neljä mutkaa sellaisiksi että niissä on suoraan kanavapätkä eikä sisäliitosta.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

repomies sanoi:
Minä en nyt ymmärrä mikä tuossa muovissa on mukavampaa? Se ettei tartte laittaa hanskoja käteen?

Pellin leikkaamisesta lähtien... kyllä minä mieluummin puukkosahalla muovipukea pätkin kuin peltisaksilla/rälläkällä metallista putkea, ihan noin kokemuspohjaisesti. Ja mitä nyt piirustuksia katsoin niin jokinmoinen pätkän joudun tekemään uusiksi jos PILP:stä luovun. Täytyy käydä katsomassa kuinka orjallisesti suunnitelmia on noudatettu.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Jolberious sanoi:
Peltonsa vaa ei kuulu rälläkällä leikata vaan nakertaja / sirkkeli..

Tiedän. Mutta tosielämässä sitä rälläkkää käytetään paljon hommiin mihin ei pitäisi. Ja nakertajaa tms en viitsi hankkia - eikä saksilla leikaaminen mitään herkkua ole.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Jolberious sanoi:
Peltonsa vaa ei kuulu rälläkällä leikata vaan nakertaja / sirkkeli..
nakertaja tai sirkkeli ovat huonoimmat mahdolliset laitteet. Nauhaleikkuri (trumpf, draco) on käteviä ja peltisakset on 315mm kanavaan asti ihan ookoo. Rälläkkää voi käyttää kun putsaa pölyt putkesta.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

repomies sanoi:
Minä en nyt ymmärrä mikä tuossa muovissa on mukavampaa? Se ettei tartte laittaa hanskoja käteen? Jos jatkeena on peltikanava niin kai se pitäisi kuitenkin maadoittaa. Ainakin nibessä oli ihan maadoitusjohtimet kanavia varten.
kanavien maadoituksen pitäisi poistaa staattisen sähkö eikä pöly tartu niin herkästi. Toimiiko, en tiedä, mutta paskottuu muovikanavatkin vaikka joku muuta väittäis.

Peltikanavista tekeminen on jouheampaa ja nopeampaa kuin muovista. Näistä on ennenkin täällä puhuttu.

repomies

Hyperaktiivi

Rälläkällä kun vetää niin siihen tulee sellainen huuli juuri siihen sisäpuolelle, joka varmaan alkaa kerätä pölyä ensimmäisenä. Senkin voi sipaista pois. Tuo ei ole minun mielestäni mahdoton homma vieläkään, pidän yleensä kahta pikkurälläkkää vierekkäin, toisessa on hiomalaikka ja toisessa katkaisulaikka. Varmaan on parempiakin tapoja tehdä mutta itse olen tykännyt vetää rälläkällä noita poikki. Voi johtua siitä, että peltisakseni on joko mallia biltema tai motonet, en muista. Huonot kuitenkin.

Noitten mutkien pätkimisessä olen ollut niin nöösi että olen vetänyt kuminauhan siihen ensin ja katsonut että näyttää hyvältä saumakohdalta, ja piirtänyt siihen viereen sitten tussilla viivan jota pitkin rälläköin. Ei se ehkä ihan niin tarkkaa oikeasti ole mutta noin olen tehnyt.

Mitenkään erityisen nopeaa noiden tekeminen ei minun tyylilläni ole. Rauhallisen miehen touhua.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

repomies sanoi:
Rälläkällä kun vetää niin siihen tulee sellainen huuli juuri siihen sisäpuolelle, joka varmaan alkaa kerätä pölyä ensimmäisenä. Senkin voi sipaista pois. Tuo ei ole minun mielestäni mahdoton homma vieläkään, pidän yleensä kahta pikkurälläkkää vierekkäin, toisessa on hiomalaikka
rälläkän jättämä jäyste menee tiivisteen yli eikä kerää pölyä. Jäyste lähtee puukolla pyöräyttämällä kivasti pois. Ei kannata käyttää parasta marttiinia siihen ;D

Jolberious

Vakionaama

pökö sanoi:
nakertaja tai sirkkeli ovat huonoimmat mahdolliset laitteet. Nauhaleikkuri (trumpf, draco) on käteviä ja peltisakset on 315mm kanavaan asti ihan ookoo. Rälläkkää voi käyttää kun putsaa pölyt putkesta.
pienet perustelut kun annat niin olen tyytyväinen (voin kehittyä, oppia uutta ja tehdä entistä parempaa jälkeä) ;)

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pökö sanoi:
rälläkän jättämä jäyste menee tiivisteen yli eikä kerää pölyä. Jäyste lähtee puukolla pyöräyttämällä kivasti pois. Ei kannata käyttää parasta marttiinia siihen ;D

Meillä yleiskalaluksi vähän kaikkiin tämmöisiin hommiin on valikoitunut Hitachin pikkuinen 10 Voltin puukkosaha joka on ollut pakissa varmaan 10 vuotta. Turhan hidas se on isommissa hommissa, mutta yhden käden puukkosaha on monessa hommassa mukavan ulottuva ja helppo pidellä. Toki sen kanssa pitää peltiä leikatessa pitää kulma senverran loivana että homma menee nätisti.. ja toinen käsikin on hyvä ottaa avuksi.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Jolberious sanoi:
pienet perustelut kun annat niin olen tyytyväinen (voin kehittyä, oppia uutta ja tehdä entistä parempaa jälkeä) ;)
Kyllä perustelen.
Ylimmäisen kuvan nauhaleikkuri on lyömätön peli kanavan katkaisussa. Sillä saa myös 100mm reijän putkeen eikä se melua. Se leikkaa n.5mm nauhaa eikä roskaa koko työmaata. Nauhaleikkurilla saa myös kanttikanavan poikki.

Nakertaja alemmassa kuvassa ei ole hyvä putkenkatkaisussa. Se vaatii ison alkureijän ja tuottaa pientä ja terävää kuunsirppiä lattiat täyteen.

Sirkkeli on paitsi älyttömän äänekäs myös vaarallinen laite katkaista pyöreä putki, sitä ei ilmahommissa käytetä.

Sakset (bahco) menee kuin veitsi voihin ja niillä katkeaa putki nätisti 315mm asti, 400mm on vahvempaa peltiä eikä saumoista pääse yli ilman porakonetta.

Rälläkkä on ihan laillinen, ja sitä onkin pakko käyttää esim. rst/hst- sekä rasvakanavissa kun niitä ei muuten saa järkevästi työstettyä.

Liitteet

• Screenshot_20171119-185159.jpg
    Screenshot_20171119-185159.jpg
    22,2 KB · Katsottu: 411
  • Screenshot_20171119-184913.jpg
    Screenshot_20171119-184913.jpg
    29,3 KB · Katsottu: 421

Jolberious

Vakionaama

pökö sanoi:
Kyllä perustelen.
Ylimmäisen kuvan nauhaleikkuri on lyömätön peli kanavan katkaisussa. Sillä saa myös 100mm reijän putkeen eikä se melua. Se leikkaa n.5mm nauhaa eikä roskaa koko työmaata. Nauhaleikkurilla saa myös kanttikanavan poikki.

Nakertaja alemmassa kuvassa ei ole hyvä putkenkatkaisussa. Se vaatii ison alkureijän ja tuottaa pientä ja terävää kuunsirppiä lattiat täyteen.

Sirkkeli on paitsi älyttömän äänekäs myös vaarallinen laite katkaista pyöreä putki, sitä ei ilmahommissa käytetä.

Sakset (bahco) menee kuin veitsi voihin ja niillä katkeaa putki nätisti 315mm asti, 400mm on vahvempaa peltiä eikä saumoista pääse yli ilman porakonetta.

Rälläkkä on ihan laillinen, ja sitä onkin pakko käyttää esim. rst/hst- sekä rasvakanavissa kun niitä ei muuten saa järkevästi työstettyä.

Nyt on menny itsellä työkalut ristiin tai sitten on termi-eroja. Nakertajalla tarkoitan itse juuri tätä ns. nauhaleikkuria. Puukolla lyödään kanavaan reikä ka pyöräytetään tuolla kanava poikki. Käytössä makitan akkuversio.

image_image_DJS161Z.jpg

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Jolberious sanoi:
Nyt on menny itsellä työkalut ristiin tai sitten on termi-eroja. Nakertajalla tarkoitan itse juuri tätä ns. nauhaleikkuria. Puukolla lyödään kanavaan reikä ka pyöräytetään tuolla kanava poikki. Käytössä makitan akkuversio.
Tätä vähän ajattelinkin, siksi laitoin kuvat ;)

tuna

Aktiivinen jäsen

pökö sanoi:
kanavien maadoituksen pitäisi poistaa staattisen sähkö eikä pöly tartu niin herkästi. Toimiiko, en tiedä, mutta paskottuu muovikanavatkin vaikka joku muuta väittäis.

Peltikanavista tekeminen on jouheampaa ja nopeampaa kuin muovista. Näistä on ennenkin täällä puhuttu.

Eikös tuo peltikanavien maadoitus ole nykyään ihan "vaan" sähköasennusmääräyksistä peräisin? Talon rakenteiden seassa kun tuommoinen kohtuullisen jäykästi johtava kiinteä elementti olisi mukava olla varmasti jännitteetön.

Pölyn kertyminen taas... Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minun ymmärrykseni mukaan maadoitus nimenomaan saa varautuneet hiukkaset tarttumaan peltiin ihan kunnolla. Näin niikuin elektrostaattisten suodattimien toimintaan peilaten.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

tuna sanoi:
Eikös tuo peltikanavien maadoitus ole nykyään ihan "vaan" sähköasennusmääräyksistä peräisin? Talon rakenteiden seassa kun tuommoinen kohtuullisen jäykästi johtava kiinteä elementti olisi mukava olla varmasti jännitteetön.
En tiedä oikeaa vastausta, kirjoitin vaan mitä olen joskus viisailta kuullut ;)

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Scroll sanoi:
Hinnaltaan muovikanavisto ei juuri peltisestä poikkea pientalossa. Suoraputki hieman tyyriimpää kuin peltinen. Käyrät, haarat ym. kanavaosat sitten halvempia kuin peltiset.
Kaikessa tulee muovi kalliimmaksi.

https://www.taloon.com/metalliset-ilmastointiputket-ja-osat/7538/dg

https://www.taloon.com/ilmastointiputki-100-x-3000-uponor/LVI-8273002/dp

Ja muovi tarvii lisäksi enemmän kannakkeita.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Muovikanavista on luotu joku illuusio kuinka ne menee lähes itsestään paikalleen ilman työkaluja eikä ne pölyynny kun antistaattisia.
Kuitenkin ne on asennettava ja sama työkalumäärä pyörii jaloissa, kannakkeita vielä tuplamäärä.
Antistaattisia tai ei niin nekin nuohotaan 10 vuoden välein koska nekin pölyyntyy.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Scroll sanoi:
Myös katosta töröttävän putken saa lyhennettyä katon pinnantasoon edukkailla käsityökaluilla. Tötsäsaksia tai vastaavia erikoistyökaluja ei tarvita.
Millä teet sen niin ettei valmiiseen kattopintaan jää jälkiä. Tötsäsaksia ei tarvi jos osaa mitata.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Scroll sanoi:
Pelti, jossa on sopivan kokoisia reikiä sujautetaan kanavannatsaan sisäkaton suojaksi ja sitten vaan nitkutellaan putki poikkes sisäkaton tasalta. Ohuella peltisellä timpurinsahalla tai vaikka Multitoolilla, jos sellainen sattuu olemaan.

Muovikanavan venttiilinkauluksissa on parin millin joustovarakin, aivan katon pinnasta ei tarvitse putkea saada poikki.
Sillai kai ;D
Ei tarvita kuin peltiä ja sakset jotta saa siihen reijän, multituulin ja käsisahan.

Tässä mielenkiintoinen ksekustelu kanavista. Kyllä kun sen muovikanavan katkaisee, niin tahtoo olla vain niin että ne purut on siellä kanavassa tai osassa kyllä se sen verran staattinen on.
Peltikanava kyllä ne yhdeksänkytluvulla olivat rasvaisia ja sai pestä sitä rasvaa pois tai pyyhkiä. Ainakin mitä itse olen ostellut ne on tulpattu ja puhtaita sisältä ei niissä edes saa käyttää mitä oli joskus ennen öljy?. kyllä se muovi kanavakin pitää lukita jollain on niitä osia irronut nuohouksissa niin kuin peltisiäkin kanvia.
En ole kummankaaan kanavan puolesta tai vastaan, molemmissa on omat niksisä jotka oppii vain tekemisen kautta. kaikkein tärkeinta on huolellisuus.

tuna

Aktiivinen jäsen

Lämmitäjä sanoi:
Tässä mielenkiintoinen ksekustelu kanavista. Kyllä kun sen muovikanavan katkaisee, niin tahtoo olla vain niin että ne purut on siellä kanavassa tai osassa kyllä se sen verran staattinen on.
Peltikanava kyllä ne yhdeksänkytluvulla olivat rasvaisia ja sai pestä sitä rasvaa pois tai pyyhkiä. Ainakin mitä itse olen ostellut ne on tulpattu ja puhtaita sisältä ei niissä edes saa käyttää mitä oli joskus ennen öljy?. kyllä se muovi kanavakin pitää lukita jollain on niitä osia irronut nuohouksissa niin kuin peltisiäkin kanvia.
En ole kummankaaan kanavan puolesta tai vastaan, molemmissa on omat niksisä jotka oppii vain tekemisen kautta. kaikkein tärkeinta on huolellisuus.

Jos muovikanavisto on kannakkeilla riittävän hyvin tuettu, osat pitäisi pysyä kiinni toisissaan - ainakin Uponorin muovikanavaosien liitoksissa on useampi sentti pitkittäistä pelivaraa (peltikanaviin verrattuna) ennenkuin tiiveys alkaa kärsiä. Niittien käyttäminen heikentää tiiveyttä eikä ole varma keino lukitsemiseen (ei tarvitse paljon kanavaa hetkuttaa niin niitti lähtee irti).

fraatti

Hyperaktiivi

Scroll sanoi:
Peltikanavat ovat edelleen rasvaisia ja syy on valmistustekninen.

Kauemmin peltiä on kanavissa käytetty kuin muovia. Huomattavasti kauemmin. Itseasiassa eräs aihe muovikanaviston kehittämiselle on ollut kanavamateriaalin hygieenisyyden parantaminen. Uponor kertoo sivuillaan muovikanaviston kehitetyn aikoinaan yhteistyössä Allergia- ja Astmaliiton kanssa.

https://www.uponor.fi/tuotejarjestelmat/ilmanvaihto.aspx

Kierresaumakanavat on jaettu M1 ja M2 puhtausluokkiin ja M1:ssä öljyjä ei käytetä... Omissa putkissa oli tulpat päissä ja ne olivat oman mittapuun mukaan puhtaat myös sisältä(vaalean rättiin ei tarttunut putken sisäpinnasta mitään näkyvää). Suurimman riskin puhtaudelle tekee asentajan toiminta ja kuinka röörit on suojattuna työmaalla. Myöskään rälläkkä ei liene paras laite noiden putkien katkaisuun metallipölyn takia kuten jo oli aikaisemmin puhetta.

Vanhojen kierresaumattujen kanavien sisäpinnalla olevat öljyjäämiä toimivat hyvänä tartunta-alustana hiukkasmaisille epäpuhtauksille (Pasanen et al., 1995). Uusien ilmanvaihtojärjestelmien asennuksissa öljyjäämistä aiheutuneet haitat ovat vähäisempiä (Asikainen et al., 2000) ja pintojen puhdistaminen hiukkasmaisista epäpuhtauksista on aikaisempaa helpompaa.

Laboratoriokokeessa (1) tutkittiin puhdistusmenetelmien kykyä irrottaa testipöly kierresaumatun- ja muovikanavan sisäpinnalta. Tutkimukseen valittiin kaksi erityyppistä kierresaumattua kanavaa: P1 –luokan kanava, joka oli valmistettu ilman kitkanalennusaineita sekä P2 –luokan kanava, jossa kanavan sisäpinnalla oli runsaasti öljyjäämiä johtuen aikaisemmin käytössä olleesta valmistustekniikasta.

Mahtaako kukaan enää käyttää M2 luokan putkea? Tuskin.

TxEpavr.png

Ja kun hinnasta oli puhetta niin tälläinen opinnäytetyö on tehty aiheesta Finndomolle.
7tN00bd.png

Kuvassa kahden eri torpan kokonaiskustannukset 25v ajanjaksolta ilmanvaihdon kanaviston osalta.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/27935/Matti_Rantanen%20opn.pdf?sequence=1

tuna sanoi:
Niittien käyttäminen heikentää tiiveyttä eikä ole varma keino lukitsemiseen (ei tarvitse paljon kanavaa hetkuttaa niin niitti lähtee irti).

Esim lindab suosittaa popniittejä paineenkestolla. Esim tälläisiä: http://www.talotarvike.com/pop-niitti-alumiini-3-2x9-1mm-painekesto-1000kpl-pkt-p13218
oZPfXa3.png

3:lla niitillä niitattuna 100 ja 125mm kanavat ainakin pysyvät hyvin kiinni. Suurempiin taisi tulla niitattua useampikin. Asennuksen jälkeen kuormitusta ei juurikaan taida puhdistusta lukuunottamatta tulla...

tuna

Aktiivinen jäsen

fraatti sanoi:
Esim lindab suosittaa popniittejä paineenkestolla. Esim tälläisiä: http://www.talotarvike.com/pop-niitti-alumiini-3-2x9-1mm-painekesto-1000kpl-pkt-p13218
oZPfXa3.png

3:lla niitillä niitattuna 100 ja 125mm kanavat ainakin pysyvät hyvin kiinni. Suurempiin taisi tulla niitattua useampikin. Asennuksen jälkeen kuormitusta ei juurikaan taida puhdistusta lukuunottamatta tulla...

Peltikanaviin juu niittejä sopiikin käyttää, muovikanavissa niistä koituu enemmän haittaa kuin hyötyä. Taitavat kummankintyyppisten kanavien valmistajat samoin asennusohjeissaan kertoa.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Sinkityt iv-putket on kyllä rasvattomia ja puhtaita nykyään. Rst/hst putkissa rasvaa voi olla yhä reippaasti, niin paljon että se kastelee hanskat heti.

pre

Jäsen
Oli täälläkin harkinnassa muovit, mutta koska kanavakoot rajallisia , niin päädyin metallisiin.

Kierresaumaputkipätkien asetussäädöt minipätkillä ja teleskooppiputkilla jotta löytyy oikeat pituudet. Kierresaumaputkien katkaisumittaukset ja piirrot katkaisukohdasta 50cm tai 2m kierretangosta itse tehdyllä tehdyllä piirtoviivaimella. Tussilla katkaisukohta, ympyräpiirto, käsisahalla aloitusveto läpi , Metabon STEB 70 quick pistosahalla ja hyvin pienihampaisella bimetall terällä sahaus putken ympäri. Sahauksen viimeistely morapuukon terällä ulko- ja sisäviisteelle . Putkien puhtausvarmistus tenu-bracklen puhdistuspyyhkeellä , joka vedetään putkien ja osien läpi. Pölyt ja rasvat lähtee.

En käytä rälläkkää, jolla tarkkuus on mitä sattuu ja roskamujua lentää. Sveitsiläisellä nakertimella menisi ihan hyvin, mutta siivoamistarve on aivan vihoviimeinen ja kone ei hirveästi tykkää saumaylityksistä. Lyhytteräinen pistosaha on paras ja nopea. Sahattava putki pitää olla vaaterissa Black & Decker telineen päällä oikella korkeudella - ei käy selän päälle. kuulosuojaimet ok.

... Esim lindab suosittaa popniittejä paineenkestolla. Esim tälläisiä: http://www.talotarvike.com/pop-niitti-alumiini-3-2x9-1mm-painekesto-1000kpl-pkt-p13218
- Pop-niitti Alumiini 3,2x9,1mm Painekesto 1000kpl/pkt
oZPfXa3.png

Onko poraus 3.2 vai 3.25/6 terällä ? ja millä popparivetäjällä hyvä lopputulos. Omassa testissä kokeillut 3.26 terällä ja haastetta ollut popniitin putken sisälle jäävän nysän kanssa joka voisi olla lyhyempi, mutta niitti on jo lähtiessä niin pitkä, että nysää jää. Kauluksissa paikat katsottava tarkkaan ettei nysä tiellä kun kiertää venttiilin kiinni. Veto katkaisee niitin aika helposti ja kupu voisi vetäytyä syvemmälle ja tiiveys ei ole riittävä. Hieman ihmettelen miksi myydään noin pitkiä popniittejä ilmanvaihtokäyttöön.
Niittinä:
POP-NIITTI KUPUKANTA 3,2x8 A2/A2 (RST)1000KPL
Tuotekoodi: 8355572
Popniitti kupukanta 3,2x8,0mm RST
Kupukantainen veto-/pop-niitti. Niitti osa ruostumaton teräs/ vetokara osa ruostumaton teräs.

Kokeilen etran dormer A120 hss pikaterillä din 1897 ohuemmalla terällä 3.2. https://www.etra.fi/fi/dormer-a120-hss-erittain-lyhyt-pikateraspora-din-1897-e65010105 Kumma että luvattu paineenkestävä vuotaa. BUFAB niitti on näköjään Espanjalaista "laatua". Kokeilen vielä rapidin vetäjällä. Vinkkinä annettu kuminauhaidea pitää vielä myös kokeilla. Kuva omasta kierretanko piirtoviivaimesta jossa mutterin "pikasäätö" akkuruuvarilla. Kuvan raudat on fisher/sejo M8/M10 runkolevyjä. Varmaan nopeampaa tehdä muovikanavilla mutta tulee nyt paloturvallisilla metallikanavilla ja ei tosiaan kovin tiuhaan kannakkeita kaipaa. Samaisella runkolevyllä saa myös seinäkiinnitykset runkotolppien kohdalle ja levyt kiinni kansiruuveillä.
sejo runkolevy 2020-06-22.png

piirtoviivain 2020-06-22.png

Viimeksi muokattu:

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kierresaumaputkipätkien asetussäädöt minipätkillä ja teleskooppiputkilla jotta löytyy oikeat pituudet. Kierresaumaputkien katkaisumittaukset ja piirrot katkaisukohdasta 50cm tai 2m kierretangosta itse tehdyllä tehdyllä piirtoviivaimella. Tussilla katkaisukohta, ympyräpiirto, käsisahalla aloitusveto läpi , Metabon STEB 70 quick pistosahalla ja hyvin pienihampaisella bimetall terällä sahaus putken ympäri. Sahauksen viimeistely morapuukon terällä ulko- ja sisäviisteelle .
Kyllä kuulostaa vaikeelta touhulta viivaimineen ja pistosahoineen. Ei tarvita kuin kahdet peltisakset, puukko ja tussi niin kaikki hoituu kuin ajatus.

pjr

Aktiivinen jäsen
Ite turasin kierresaumakanavat tallissa oikeeseen mittaan bilteman paineilmakäyttösillä ohutlevysaksilla. Ensin 13mm terällä reikä ja saksilla ympäri. Sauman kohalla tosin meinaa näillä hieman ahistaa, mutta nitkuttelemalla siitäkin selviää. Tämän jälkeen sopivan mittasten pätkien yhistäminen ja eristys jonka jälkeen yläpohjaan liittämään edelliseen siivuun. Nämä tekee siitä mukavan jälen ettei räysteitä tarvitse juuri poistaa kun tuon porareiän ja kierresauman kohalta.

Tuossa jokunen viikko sitten vaihtui IV-kone Nilanista Swegonin pyöriväkennoiseen ja pientä modausta putket vaati joten taas pääs tätä herkkua harrastelemaan :rolleyes:

staari

Aktiivinen jäsen
Makita puukkosaha hienohampaisella terällä. Rätillä ja paineilmalla purut pois. Moralla viisteet. Nopeaa hommaa ensimmäisten jälkeen.
Kun näin muovikanavien ryöstöhintoja, valinta oli selvä peltikanavan eduksi.

Jolberious

Vakionaama
Kyllä kuulostaa vaikeelta touhulta viivaimineen ja pistosahoineen. Ei tarvita kuin kahdet peltisakset, puukko ja tussi niin kaikki hoituu kuin ajatus.
Kuulostaa vaikealta, puukko, milwaukeen nauhaleikkuri, rullamitta ja tussi. Peltisaksia ei löydy edes pakista :oops:
Pitää joskus ottaa videota tuosta nauhaleikkurin käytöstä

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Minä pätkin peltiset kanavat rälläkällä... jäysteet puukolla pois. Varmaan jos työkseen joutus tekeen niin jollakin toisella tapaa ihan jo turvallisuuden vuoksi.

Jolberious

Vakionaama
Minä pätkin peltiset kanavat rälläkällä... jäysteet puukolla pois. Varmaan jos työkseen joutus tekeen niin jollakin toisella tapaa ihan jo turvallisuuden vuoksi.
Sekä sen takia, että homma tehdään oikein, on "soosoo", jos se kanava poltetaan poikki.

Unohtui muuten tuosta IV-pakin sisällöstä tötsäsakset, melko pätevät laitteet kalustushommissa.

Ylös Bottom