muz-fh35vehz sulatukset

e500

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Hei,

Tuli otettua käyttöön tuollainen Mitsun pumppu syksystä 2018. Alkuvaikutelma oli hyvä kun pysyttiin plussakeleillä.

Nyt pakkassäillä on tullut tuon toimintaa seurattua, ja aika lyhyet sulatusvälit kummastuttaa, varsinkin kun vettä ei juurikaan ulkoyksiköstä tipu ja ulkoyksikön kennon on hyvin vähän, tuskin lainkaan kuurassa.
Lueskelin jotain ketjua täältä ja ilmeisesti saman on jotkun muutkin havainneet.
Katkaisin kokeeksi sähköt koneesta ja kakesta on/off syklaus. Tällöin sulatusaikojen väli piteni n 60min, mutta nyt yön jälkeen on taasen 40min. Tällähetkellä n -6c ulkolämpötila. Takka lämmittää myös taloa, joten aika pienellä kuormalla pumppu lienee.
Vaikuttas siltä että pumpun lämmitysteho ei juurikaan vaikuta sulatusaikaväliin, kun ollaan ajauduttu 40min sulatusaikaväliin.


Soitin huoltofirmaan ja kommentti oli että normaalilta kuullostaa, että 40min käyntiä ja vajaa 10min sulatusta.
Laite napsuu aika paljon, eikös mitsun pitänyt olla laatumerkki, ei halpis greetä kummempi tässä suhteessa. Samon paisuntaventtiilin suhistelut hieman laskee ns laadun leiman tunnetta.

Mitäs mieltä olette, näitä enemmän seuranneet, onko tässä jotain tehtävissä sulatuksille, vai onko tama laitteen ominaisuus? Sisäyksikön lämpötila anturin siirrosta kanssa lueskelin että joku oli tästä saanut parannusta. Tuo anturin tuonti ulkopuolelle sopivaan paikkaan kiinnostaisi, saisi lämpötilan pysymää paremmin ilman tulisijan apua.

Laite lämmittää n 120 neliötä kahdessa tasossa. sisäyksikkö on vajaan puolen metrin päässä oikealta puolelta sivuseinään. Ilma kiertää kyllä hyvin talossa, pumpun puhallus pääsee nousemaan yläkertaan olkkarin sisäkaton aukosta.

Ulkoyksikkö on yläkerran "kylmän kolmion" sisällä, suojassa lumelta jne. Syy tähän asennukseen on, että keväällä saataisiin länsiseinältä nousevä lämmin ilma pumpulle hyödynnettyä. Ulkoyksikkö ei häiritse lainkaan, sisälle ei juurikaan kuulu ääntä. Ehkä osasyynä on että kone on katossa kiinni, jousitetussa puisessa kehdossa...
Hyvin on ulkoyksikön puhallin ja kompura tasapainotettu, tärinää ei juuri lainkaan tunnu koneessa, oli teho/kierrokset mitkä tahansa.
 

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.
Muutamia kysymyksiä.
- Käytätkö takkatoimintoa silloin kun takka on päällä?
- Miten suurella pidät sisäyksikön puhalluksen takan ollessa päällä ja kun takka ei ole päällä?
- Kuinka paljon tilaa on ulkoyksikön ja seinän välillä?
- Pääseekö ulkoyksikön kuoria avaamaan mahdollisen huollon yhteydessä?
 

dumo

Aktiivinen jäsen
Miten tuo "takkatoiminto" (viittaat varmaan puhallustoimintoon) vaikuttaisi sulatusväleihin lämmityskäytössä? Muuta kuin että silloin ei paljon tarvitse sulatella jos laite ei tee työtä. Tuolle "takkatoiminnolle" on vaikea nähdä mitään muuta käyttöä, kuin että saa puhaltimen pidettyä päällä (ts. takan lämmön leviämään) jos laite alkaa vähäisen lämmitystarpeen takia käydä katkokäyntiä. -6C lämpötilassa mainituilla spekseillä on tuskin sitä murhetta.

En ole omastani kellottanut, mutta saman pituisia sulatusvälejä tuntuisi pitävän.
 

e500

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Onkos tuossa fh35 joku takkatoiminto? I-see on otettu pois päältä.
Puhallukset on yleensä 2 asennossa/automaatilla kun ollaan paikalla ja muutoin 3
Ulkoyksikkö puhaltaa päätyseinän läpi kylmän ilman ulos ja korvausilma tulee katon aluslaudoituksen alta isolta alalta. Ei rajoita virtausta.
Kyllä vähän ahdasta on kuoria availla. Mutta eikös mitsun pitäs kestää 5 v heittämällä?
Testasin juuri täyttä tehoa. Pyynnit 31c, ulkona -4c, puhallus oli 52c, puhallus täysillä. Onko linjassa?
Tätä ennen kaken resetti. Pumppu ei sulatellut ainakaan tuntiin, ja kennossa hyvä kuurakerros ennen sulatusta, muttei kuitenkaan tukossa. Noin kun pelaisi koko ajan.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onkos tuossa fh35 joku takkatoiminto?
Testasin juuri täyttä tehoa. Pyynnit 31c, ulkona -4c, puhallus oli 52c, puhallus täysillä. Onko linjassa?
Ei ole varsinaista "takkatoimintoa", vain normaali leputuspuhallus.

Tehot tuntuisivat olevan tallella.
 

e500

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Kiitos vastauksesta.
Otin sisäyksikön vasemman päädyn auki ja vapautin sisälämpötila anturin. Olikin yllättävän helppo juttu.
Tuo mitsu on taidettu tehdä niin että myös pienen ritilän kautta puhallin imee ilmaa hieman, ja anturi saa mekaniikan lämpötilasta suhteellisen riippumatonta lämpötilatietoa.?
Täytyypä testata putkieristeen pätkällä teipaten ritilän päälle ja putki lattianrajaan, muuttuuko toiminta.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Hei,

Soitin huoltofirmaan ja kommentti oli että normaalilta kuullostaa, että 40min käyntiä ja vajaa 10min sulatusta.
Laite napsuu aika paljon, eikös mitsun pitänyt olla laatumerkki, ei halpis greetä kummempi tässä suhteessa. Samon paisuntaventtiilin suhistelut hieman laskee ns laadun leiman tunnetta.
Huoltofirmalle voisi näyttää noita Scanoffisen sivulta löytyvien VTT:n testiraporttien https://www.scanoffice.fi/wp-content/uploads/sites/11/2018/01/VTT_FH35.pdf kuvia, joissa sulatukset n. 2,5 tunnin välein. Nuo ovat ne normaalit!

Autohuolloissakin kaikki kolina ja veteleminen ym. on aina normaalia, ei muuta kuin kovaa ajoa.
Välillä pitää asiakkaan olla hieman vaativampana, jos haluaa värkkien toimivan kuten pitäisi..
 

e500

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Nyt pakkasta -10. Pyynti 21c, Ulospuhallus 34c, Puhallusnop 3. Sulatukset 45min välein. Eikä tipu vettä koneesta ulos joten liki kuuratonta kennoa vaan sulatellaan.
 

dumo

Aktiivinen jäsen
Huoltofirmalle voisi näyttää noita Scanoffisen sivulta löytyvien VTT:n testiraporttien https://www.scanoffice.fi/wp-content/uploads/sites/11/2018/01/VTT_FH35.pdf kuvia, joissa sulatukset n. 2,5 tunnin välein. Nuo ovat ne normaalit!
Jos nyt itse tulkitsen käyrästöjä lainkaan oikein, sulatusväli vakioiduissa olosuhteissa lämpötilan funktiona on suurin piirtein:
0C: 40min - 55min
-5C: 1h 20min - 1h 30min
-20C: 1h 40min - 1h 50min
-30C: 2h 30min

Nämä silloin kun ulkolämpötilaa kokeessa on laskettu. Sitten taas kun ulkolämpötilaa on nostettu, sulatusjakson pituus on siinä 2,5h tuntumassa oikestaan lämpötilasta riippumatta. Miksiköhän näin? Ulkoilman kosteus on suurin piirtein samoissa lukemissa. Tehoa on pyydetty lämpötilaa laskiessa ehkä vähän enemmän, mutta riittääkö selittämään eron? Nyt näyttäisi että sulatuslogiikka pyytää tiheitä sulatuksia vähintäänkin varmuuden vuoksi kun lämpötila on ollut laskusuunnassa. Vai luenko näitä kuvaajia täysin väärin?

Oli miten oli, olisi mielenkiintoista kuulla onko näissäkin jotain sulatustiheys-ongelmaa? Oman vastaavan toimintaa tarkkailin eilen hieman, ja sulatuksia oli kyllä varsin tiheästi, mutta olosuhteet olivat ehkä oikeastikin haastavat. Ottotehot eri lämpötiloissa sattuvat osumaan aika hyvin, joten luulisi että sulatustiheyskin vastaisi jossain määrin testituloksia.
 

jviirret

Vakionaama
Vaikuttaakohan sisäyksikön tai lähinnä sisälämpötila anturin paikka tässäkin mallissa sulatusväleihin?
Meidän fd25vah on lyhyen käytävän päässä. Pari ensimmäistä vuotta toimi niin että sulatyksen jälkeen lämmitti hetken aikaa täysillä ja kun lämpötila katon rajassa nousi alkoi tehot laskemaan ja perään sulatus. Sulatusvälit oli 1h kahden puolen.
Sitten siirsin sisälämpötila anturin lähelle lattiaa ja nyt lämmittää tasaisella teholla koko ajan ja sulatusvälit yli 2h koko lämmityskauden. Sulatusäänet pieneni myös tuossa yhteydessä.
 

RauskiH

Jäsen
Ketjun aloittajan kuvaus on kuin kopio omasta kokemuksestani ja on melkein kuin olisin itse sen kirjoittanut. Meilläkin pumpun sulatusvälit oli nollassa ja ihan pikkupakkasilla 1-1,5 h, pakkasen kiristyessä lyheni ja viimeistään kympin alapuolelle mentäessä 35 min lämmitystä ja 7-8 min sulatusta. Virrat jos käytti pois niin piteni tuntiin mutta jo puolen vuorokauden päästä oltiin viimeistään takaisin tuossa hullunkierrossa, tuttua eikö vain? Jotenkin vaikuttaa että ainakin osalla LN käyttäjistä ihan sama homma vaikka olisi kuinka softat päivitetty...

Löysin itse tähän lopulta syyn ja ratkaisun ja katson jo velvollisuudekseni jakaa tiedon kohtalotovereiden kanssa. Itseni tuntien niin muutaman perjantaioluen nauttineena tarinasta ei tule lyhyt joten jos aiot lukea tämän niin käy ensin hakemassa jääkaapistasi itsellesikin....

Tarinat pumpun kaavaluista ja tiedot asennuspaikasta löytyvät ao. linkistä. Paikaksi tuli A ja putket vedettiin välikaton kautta sinisellä merkittyyn ulkoyksiköön
https://lampopumput.info/foorumi/th...169-207-m2-yhdessä-tasossa.19206/#post-243452

Pumppu asennettiin joulukuun pakkasten aikaan 2013 ja hinnan sain puristeltua tasan 2 teuroon normaalia työläämmästä asennuksesta huolimatta. Pumpun toiminnan seuraaminen jäi minimaaliseksi kun työantajan "kehotuksesta" vietin kolme seuraavaa lämmityskautta ilppien äitimaassa Kiinassa Jostain syystä kkuukauden-kahden välein kotona pyörähtäessä ei ollut lämpöpumppu ihan ensimmäinen asia joka mieleen tuli. Jossain vaiheessa, takuuajan sisällä kuitenkin, noteerasin että tiheään tuo pirulainen sulattelee ja puhdasta kennoa vielä. Reklamoin jopa myyjäliikettä ja asentaja kävi ihan paikan päällä katsomassakin mutta vastaus oli monen muunkin kuulema: "tuohan toimii kun ei jäädy". Annoin asiassa vähän turhan helposti periksi kun ei tuosta reklamoimisesta oikein tullut mitään toiselta puolen maailmaa kirjekurssilla...

Viimein kun maalaispoika pääsi pois isosta maailmasta niin rupesin itse tutkimaan mokomaa. Kellottelin aikani ja päädyin tuohon säännönmukaiseen toiminnan muuttumiseen pakkasen kiristyessä. Pähkäilin päissäni että kun tuo osaa kuitenkin todistettavasti säätää sulatuksen pituutta mutta välit ovat vain toivottoman lyhyitä eivätkä juuri koskaan kasvaneet 2,5 h maksimiin niin sulatuksen kestoa täytyy saada jotenkin lyhennettyä. Pienten valmistelevien laskutoimitusten saattelemana tempaisin ulkoyksikön kopan auki, sulatusanturin rinnalle johdot ja niiden päät tuuletusikkunan kautta keittiöön. Sulatusanturin rinnalle kytkin vastuksen jolla sain valehdeltua koneen näkemää arvoa 3-4 astetta todellista lämpimämmäksi ja näin kytkeytymään sulatuksen aikaisemmin pois päältä. Uskoin saavani lyhennettyä sulatukseen käytettävää aikaa ja koneen pidentämään sulatusväliä logiikan mukaisesti. No modauksen jälkeen kone käyntiin ja sulatusväli alkoi pidentymään niin kuin olin teorisoinutkin. Välit olivat yli kahdenkin tunnin mittasia eikä tippuneet juurikaan alle tuntiin ja kuuraakin kertyi kennoon ja vesi lorisi sulatuksien aikana. Taputtelinkin jo itseäni selkään oppikirjamaisesta ongelmanratkaisusta.... mutta yhtä aikaa lämpömittarin elohopean laskiessa laskivat myös aiemmat onnistumisen tunteet sillä lämpötilan laskiessa kymppiin oltiin takaisin aikaisemmassa 35+7 min hullunkierrossa.

Epäonnistumisesta sisuuntuneena laitoin pari lämpötilaloggeria tilaukseen. Loggereita odotellessa testasin tuon paljon mainostetun sisälämpötila-anturin siirron vaikken siihen koskaan uskonutkaan kun sillä ei ole mitään tekemistä sulatuksien kanssa, varsinkaan kuivan kennon. En myöskään anturin siirrolla havainnut olevan mitään vaikutusta sulatuksiin. Suosittelen kyllä siirtämään anturia jos kyllästyttää jatkuva lämpötila-asetuksen säätäminen pakkasten mukaan. Minä vedin anturin tuulikaapin oven listan takana pumpun alle ja aikanani kun paikkaa hain niin loppujen lopuksi päädyin n. 70 cm korkoon. Nyt pumpun asetusta tarvitsee säätää maksimissaan kaksi kertaa vuodessa -> kesäkuussa kun käännetään jäähdytys päälle ja elokuussa kun aloitetaan lämmitys. Jos on kylmä kesä niin lämpötila-asetukseen ei tarvitse koskea ollenkaan kun ei käännetä jäähdytykselle sinä vuonna. Nykyisellä anturin paikalla lämpötila seuraa asetusta riittävän tarkasti ulkolämpötilasta, puhallusnopeudesta ja takan lämmityksestä riippumatta. Yleensä tilanne vain huononee jos yrittää asetusta säätää...

Loggereiden saavuttua tökkäsin toisen ulkoyksikön kennoon lamellien väliin lähelle kohtaa missä on myös tuo sulatusanturi ja toisen jätin ulkoilmaan. Loggereista näkyi sen minkä saattoikin jo arvata... Kennon ja ulkolämpötilan ero oli koko lämmitysjakson alusta lähtien n.3 astetta kunnes sulatteli kuivan kennoa. seuraavaksi kytkin sellaisen vastuksen sulatusanturin rinnalle että näytti koko ajan plussalämpötilaa eikä päästänyt sulattamaan konetta ollenkaan. Parhaimmillaan kuivalla kevätkelillä ajelin 5-10 asteen pakkasessa vuorokauden ilman sulatuksia eikä kenno ollut vieläkään tukossa. Kelin ollessa kosteampi niin näkyi selvästi että kun lämpötilaero kasvaa 6-7 asteeseen niin kennon on kuurassa ihan silmin nähden ja tästä isommalla erolla kuulee jo puhaltimen äänestäkin. Sattuipa muutaman kerran testaillessa että unohtui tuo huijausvastus paikalleen ja sain ulkoyksikön oikein kunnolla pakettiin ja valkeaksi möykyksi...

Se mikä tutkimusten tässä vaiheessa ihmetytti oli se että jos oli reilusti pakkasta niin sulatus kesti aina saman aikaa eikä siihen ollut mitään vaikutusta sillä että oliko kenno kuiva eikä sulatuksen aikana tullut vesitippaakaan tai oliko kenno selkeästi kuurassa (6-7 C LT-ero) ja vesi lorisi sulatuksen aikana.... En suostunut antamaan enää periksi vaan tempaisin uudelleen ulkoyksikön kopan auki ja kompuran eristeet pois ja sieltähän kauan haettu syypää löytyikin: sulatusanturi oli kompuran eristeiden kanssa jäämöykyn sisällä, ei ihme että sulatukset kesti aina saman ajan. Riipaisin anturin irti ja siirsin ylimpään menoputkeen. Samalla tempasin pohjavastuksen johdot poikki ja katkaisimen perään ja tämän jälkeen olen käyttänyt lämmityskaudella aikaisemman pohjavastuksen tarvitseman tehon mieluummin saunan muhimislämmön vastuksessa ja kytkenyt pohjavastuksen harvakseltaan käyttöön jos tuntunut että veden poistumisreitit alkavat ryytymään. No kone nippuun ja päälle eikä se ole sen koommin palannut aiheetta tuohon hullunkiertoon vaan jos sulatusväli on lyhentynyt 35 min niin vettä tulee tällöin lorisemalla.

Jos nyt jaksoit lukea nousuhumalaisen tajunnanvirtaa tähän asti niin lopussa seisoo, kiitos. Jos omistat sulatusvammaisen mitsun niin omien kokemuksien pohjalta suositan lämpimästi tarkastamaan/siirtämään tuon sulatusanturin niin pakkaskelien ilmansiirtimesi saattaa muuttua hetkessä ihan oikeaksi lämmityslaitteeksi. Meillä ulkolämpötilaraja laski 4-5 astetta että lattialämmitykset alkaisivat napsahtelemaan päälle tai että edes miettisin takan lämmitystä.

Nyt tuo sulatus toiminee niin kuin valmistaja ajatellukin mutta on tuossa vielä paljon parantamisen varaa. Tilasin tarvittavat romppeet että saan modattua sulatuksen kennon ja ulkolämpötilaeron perään ja samalla automatisoitua tuo pohjavastuksen käytön. Kytken samalla tarvittavan määrän lämpötilamittauksia sekä kulutusmittauksen loggausta ajatellen. Näistä mahdollisesti lisää uudessa ketjussa kun saan tavarat ja houkuteltua itseni aloittamaan homman...
 

dumo

Aktiivinen jäsen
Oma FH35 (6/16 valmistettu) on nyt pitänyt sulatusvälinä n. 2h 45min. Ulkolämpötila -11C ja kuiva. Vuorokauden keskimääräinen ottoteho 1,35kW ja nyt painaa n. 1,8kW sähköteholla kun pakkanen on kiristynyt, eli tehnyt/tekee ihan töitäkin.

Selvästi on ulkoilman kosteudella ja muilla olosuhteilla väliä, kun eilen lumituiskussa ja n. -5C lämpötilassa ja reilun 1kW ottotehoa sulatteli alle tunnin välein.
 

RauskiH

Jäsen
Minullakin toimii nykyään modauksen jälkeen aivan kuin dumollakin. Tuo n. 2.5 h bälein tapahtuva pakkosulatus hyvissä keleissä turha kun voisi olla pidempikin. Toinen vika tuossa tehdassoftassa on että reagoi sulatustarpeen muutokseen aivan turhan hitaasti. Paras tulos tulisi jos sulatus tapahtuisi lt-eron perusteella silooin kun se oikeasti tarvitaa. Jos öljyn kertymiset hirvittää niin kerta tai kaksi per vrk sitten vaikka väkisin sulatukselle
 

RauskiH

Jäsen
Jantille: jotenkin hankala hahmottaa tuosta kuvasta mutta lähes 100% varmuudella toiseksi ylin putki kuvassa. Se että miltä korkeudelta mittaus otetaan ei mielestäni merkitse mitään. Minulla oli jossain vaiheessa kaksi loggeria tökättynä tuohon kennoon. Oli aivan sama millä korkeuksillä ne milloinkin olivat kun aina näyttivät samaa kymmenyksien erolla/muutaman sekunnin viiveellä kun kone ajoi sulatuksen läpi. Syytä siihen miksi keräsi jäätä tuohon alanurkkaan en koskaan selvittänyt kun konekin oli passissa. Oli paljon helpompi siirtää anturi paikkaan missä se ei jäädy.
 

-T

Jäsen
Onko nuo kuoret miten hankala purkaa? Onko kompura, sulatusantura ja eristeet heti näkyvissä kun kuoret saa pois vai pitääkö purkaa lisää? Miten tuo anturan siirto, tarviiko siinä jotain asennusta tehdä vai siirretäänkö se vain paikasta a paikkaan b kiinni kädellä ilman mitään asenteluja?
 

Suunnittelija75

Aktiivinen jäsen
Jantille: jotenkin hankala hahmottaa tuosta kuvasta mutta lähes 100% varmuudella toiseksi ylin putki kuvassa. Se että miltä korkeudelta mittaus otetaan ei mielestäni merkitse mitään. Minulla oli jossain vaiheessa kaksi loggeria tökättynä tuohon kennoon. Oli aivan sama millä korkeuksillä ne milloinkin olivat kun aina näyttivät samaa kymmenyksien erolla/muutaman sekunnin viiveellä kun kone ajoi sulatuksen läpi. Syytä siihen miksi keräsi jäätä tuohon alanurkkaan en koskaan selvittänyt kun konekin oli passissa. Oli paljon helpompi siirtää anturi paikkaan missä se ei jäädy.
Aina kun tehdään anturin siirto "parempaan" paikkaan, jossa johdon matka on lyhyempi, voidaan kysyä: "Miksei valmistaja tehnyt lyhyempää johtoa parempaan paikkaan itse, vaikka olisi säästänyt siinä miljoona dollaria valmistuskuluja?".

Mitsun service manual on hyvin hiljaa detaileista, mutta "defrost thermostat" lienee perinteinen paisarin säätöanturi. Tuohon paikkaan laitettaessa sulattelu varmasti vähenee, mutta tapahtuu kaikkea muuta kivaa myös.
 

RauskiH

Jäsen
Ihan ntc vastus tuo on joka mittaa lämpötilaa. Ja kuten aikaisemmin kerroin niin ihan sama miltä korkeudelta kennossa lämpö mitataan kun saa ihan samat lukumat ja täten mitään jännää ei tapahdu. Tuo alkuperäinen anturin paikka on vain herkkä keräämän jäätä... seen that been there

Valmistajalla ei vain tainnut käydä mielessä että näitä pääsääntöisesti jäähdytykseen käytettäviä laitteita saattaa joku hullu käyttää lämmittämiseen ison osan vuotta suomen poronhoitoalueella...
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tässä FH-mallin kylmäkierto, jossa on 4 kpl kennosyöttöjä, tämän vuoksi kenno lämpenee/sulaa aika tasaisesti. FD-mallissa on vain 2 kpl kennosyöttöä keskellä ja alhaalla, eikä kenno lämpene/sula aivan yhtä tasaisesti.

EEVn toiminta ei liity tuon sulatusanturin tietoihin ks. sivu 22. ;)
"The LEV basic control is setting of LEV opening degree to the standard opening degrees set for each operational frequency
of the compressor. However, when any change in indoor/outdoor temperatures or other factors cause air conditioning
load fluctuation, the LEV control also works to correct LEV opening degree based on discharge temperature (Shell
temperature) of the compressor, developing the unit’s performance."
 

Liitteet

RauskiH

Jäsen
Ei vaikuta eev toimintaan, ei niin vaikuta....

Sen verran paljon tutkin ja kahlasin manuaaleja, mittasin ja loggasin tuota sulatusta että ainakin itselleni olen uskotellut ymmärtäväni tuon toiminnan kohtuullisen tarkasti. Yllätykseni ja vastoin kaikkia ennakko-odotuksia niin tuo toimii tasan tarkkaan niin kuin manuaaleissa kerrottukin eli hommaa ohjaa kaksi lt anturia, pari timeria ja olematon pätkä softaa ja lyhyesti referoituna tuo toimii niin että:
1. ulkoyksikön lt pienempi kuin -3 c
2. Timeri käyntiin ja kun ennalta asetettu aika saavutettu
3. Alkaa sulatus ja toinen timeri käyntiin
4. Sulatusanturin lukiessa 8 c 30 sek ajan päätty sulatus ja pysähtyy jälkimmäinen timeri ja alkaa uusi lämmitysjakso
5. Seuraavan lämmitysjakson pituutta säädetään 0-20min toteutuneen sulatuksen keston perusteella.

Muilla antureilla ei ole tekemistä sulatusvälin kanssa eikä sulatusanturi vaikuta mihinkään muuhun kuin sulatuksen päättymisen liipaisuun.

Ainoa tarkemmin dokumentoimaton asia manuaaleissa on se että miten sulatuksen kestoaika korreloi seuraavan lämmitysjakson muutoksen kanssa.

Lyhyistä sulatusväleistä huolimatta minunkin pumpussa oli kaikki muu alunperinkin oikein mutta alkuperäisessä paikassa anturi tahtoi jäätyä ja tästä syystä sulatukset kestivät tarpeettoman pitkään, sulatusväli tippui joka kerta ja hetken päästä oltiin 35+7 min hullunkierrossa...
 

Suunnittelija75

Aktiivinen jäsen
Vaikutus on siis sulatuksen pituuteen liittyvä ainoastaan. Jos anturin lämpötila on sulatusjakson lopulla 8C, millä ihmeellä siihen voisi kerääntyä jäätä?
 

RauskiH

Jäsen
Lämpötilan muutokset, ilman kosteus, sulatuksien vesi + kompuran eristeet kombinaatio tulee nyt ensimmäisenä mieleen...

Jäässä tuo ainaki mulla oli ja anturin paikkaa vaihtamalla loppui sulatusongelmat kuin taikaiskusta.

Veikkaan saman syyn olevan useammankin ongelmamitsun takana. Yksi foorumilainen kertoikin jo yvllä tekevänsä saman modin, toivottavasti raportoi tänne tuloksetkin
 

Suunnittelija75

Aktiivinen jäsen
Niin, mutta jos tuon anturin kohdalla tehdään vähintään noin 2 tunnin välein, mutta "bugin" vallitessa 30-60 minuutin välein lämpöputki aina 8C asti (vähintään, lämpövastuksen vuoksi putki lienee paljon lämpimämpi todellisuudessa), herää kysymys:

1. Missä välissä siihen kerääntyy uudelleen jäätä, mistä lähteestä?
2. Miten jää tarraa kiinni, vaikka putki on 8C lämpötilassa vähän väliä?

Voimme tästä tehdä loogisen johtopäätöksen. Jää ei voi olla syynä ongelmalle anturissa, mutta jos tuo putki jäätyy laitteessa, jossain on todellakin ongelma. Nythän siis keskitytään yhteen ainoaan funktioon antureiden siirtelyssä ja se on sulatusten tiheys. Saat sulatukset vielä harvemmaksi tyhjentämällä koneen kylmä-aineesta, aletaanko availemaan laippoja?
 

RauskiH

Jäsen
Jos anturin lämpötila on sulatusjakson lopulla 8C, millä ihmeellä siihen voisi kerääntyä jäätä?
Kun itse putki (ja kennokin) on trapeeksi kauan sulatuksen aikana + 20 c niin lopussa anturikin saa 8 c tiedon ja päättää sulatuksen. Toinen vaihtoehto on ettei anturi näe koskaa 8c vaan 10min maksimi sulatuksen kesto ehtii tulla täyteen.

Anturin ympärillä oleva jäämöykky ei vaan sula tässä ajassa pois...
 

April

Lievästi höpsö.
Kas. Keväällä 2016 käyttöönotetun FH35:n nykyisellään todella tiheät sulatusjaksot ovat täälläkin pistäneet silmään viime aikoina. Käytännössä yli tunnin yhtäjaksoista käyntijaksoa ei ole tullut havaittua viikon mittaiselta seuranta-ajalta. Ennen virtojen katkaisua turvakytkimestä tavanomainen jakso oli juurikin edellämainittujen viestien kaltainen 40 minuutin käyntijakso, jota seurasi 8 minuutin puhtaan kennon sulatus. Jäätä ulkoyksikön alle on kertynyt hyvin vähän.


Onko nuo kuoret miten hankala purkaa? Onko kompura, sulatusantura ja eristeet heti näkyvissä kun kuoret saa pois vai pitääkö purkaa lisää? Miten tuo anturan siirto, tarviiko siinä jotain asennusta tehdä vai siirretäänkö se vain paikasta a paikkaan b kiinni kädellä ilman mitään asenteluja?
Ei kovinkaan hankala homma. Ulkoyksikön kansi on kiinni neljällä ruuvilla ja ne otetaan ensin pois. Sen jälkeen takaa irti kaksi ruuvia aivan kennon vierestä, jonka jälkeen varovasti käsin taivuttamalla saa paneelia sen verran raotettua, että näkee villasekoite-eristeen jonka takana tuo anturikin lymyilee. Helpoiten anturin löytää varmaankin sen johtojen valkoista suojakuorta seuraten. Anturi itsessään on putkessa kiinni metalliklipsillä, joten se lähtee irti sormilla tai hyvin varovasti esim. linjapihdeillä auttaen. Johdoista ei luonnollisesti kannata repiä.

Pari huonoa kuvaa selventämään tuossa ohessa.
 

Liitteet

kimmok

Aktiivinen jäsen
näistä kaikista sulatus modauksista haluaisin sanoa yhden asian ,mikä unohtuu hyvin helposti, koska ei ymmärretä kylmä tekniikkaa.
se on öljyn palautus kompressorille pitkät käynti jaksot saatta pitää se aika kuivana.
mutta ei siitä kannata huolestua koska Artisti maksaa.
 

e500

Jäsen
Kiitos paljon RauskiH että viitsit tuota seikkaperäisesti selvittää. Ihmettelinkin että miten ihmeessä sisäyksikön anturin paikalla olisi vaikutusta sulatuksiin.
Täytyypä kurkata laitteen sisään, näkyykö jäätä tuolla.
Ystävä kertoi vastaavasta ongelmasta toisessa merkissä joten lienee aika yleinen ongelma. Suurin osa ihmisistä ei laitteita seuraa ja niin kauan kun lämmittää eikä jäädy kalikaksi niin kaikki ok vaikkei kone pelaakkaan niinkuin pitäisi.
Kysyin vielä toisesta asunnusliikkeestä fh35 sulatuksista ja nyt kysyttiin maahantuojaltakin sulatuksista....kuulemma 40min sulatusväli on normaali. Ja ohjelma koneessa on modattu vtt testin jälkeen....
 

RauskiH

Jäsen
Vielä tuohon anturin paikan siirtoon liittyen; ainakin suunnittelin että pyöräytän ympärille solumuovia tms eristeeksi... en kyllä enää kuolemaksenikaan muista että löysinkö sitä siihen hätään vai jäikö tuo suunnittelun asteelle
 

e500

Jäsen
Justiinsa otin fh25 mitsun pellit auki(odottaa asennusta). Tosiaan sulatusanturi on klipsillä alimmassa syöttöputkessa. Kompuran eristematto on siten että ylettyy anturiin kiinni, kuoripelti painaa. Eipä ihme että jäätyy kalikaksi. Kuitu imee vettä sulaessaan, mutta neste ei pääse valumaan pois vaikka sulatuksen aikana sulaisikin. Tuosta matosta pitäs leikata anturin kohdalta pala pois/pistää kuplamuovia ympärille. tai siirtää ylemmäs. Klipsin saa helposti irti ja nostaa esim toiseksi ylimpään putkeen, jonka kohdalla ei ole eristemattoa.
 

e500

Jäsen
No niin, voimaannuin ja -17 pakkasessa raotin peltiä ulkoyksiköstä.
Riittää että kennon reunasta koneen takaa avaa kaksi ruuvia. Peltiä taivuttaa auki ja anturi näkyy. Tosiaan anturin kohdalla kuitumatossa oli jääkökkäre. Muuten sula. Eli anturin pintaan kertyvä kuura sulaessan imeyttää vettä kuitueristeeseen koska kuitu on anturissa kiinni.
Siirsin anturin toiseksi ylimpään putkeen.
Koneen yläkantta ei tartte edes avata.
Onneksi kone oli asennettu niin että takapuolelle oli vapaa pääsy.
 

Suunnittelija75

Aktiivinen jäsen
Sepä onkin jo aika hyvä selitys jäälle. Tässä on hieman mitsulla heikko lenkki, vaikka periaateessa fiksu sulatusalgoritmi, on herkkä häiriötekijöille.
 

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Aamusta kun ei uni tullut niin seurasin FH25 pumpun sulattelua täällä etelärannikolla. Lämpötila -18C ja ilmankosteus noin 90% huitteilla. Pumppu lämmitti noin 60-65 min pätkiä ja sen jälkeen sulatteli aika tasan 7 min ajan. Nollakelillä tuntuu että lämmittää 45-50 min ja sama 7 min sulattelu. En ole kertaakaan huomannut että vetäisi mitään 1,5h lämmitysjaksoja saatikka sitten pidempiä.

Miten muilla FH-omistajilla, onko pitkiä lämmitysjaksoja? Onko tällä pumpulla edes mahdollista vai onko se koodattu niin että about tunnin välein tulee väkisinkin sulatus?

Sen verran editoitava vielä että töitä pumppu saa tehdä riittävästi ja vettä kertyy paljuun noin 8-10 litraa vuorokaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

PeeZe

Tulokas
Minulla FH25 valm- 11/15. - 22 ulkolämpötila puhallus täysillä, pyynti 23. Sulattelee n. Tunnin välein. Nolla kelillä puhallus toiseksi kovimmalla, sulattaa parin tunnin välein, vettä tulee iso paljullinen viikossa. Ei mitään pahaa sanottavaa tästä mallista. Olen ollut tähän 100% tyytyväinen.
 

e500

Jäsen
Nyt pakkasta -20 , kone puhaltanut n 2h 3:n puhallusnopeudella ja puhallus 38c ja nyt vasta sulatti. Kuuraa oli sopivasti. Sulatus kesti reilut 5 min. Vettäkin jo vähän tuli.
Sanoisin tällä kokemuksella että aika moni fh35 ja fh25 toimii väärin koska tuo kuitumatto tekee jääkökön anturin viereen ja sulatuksen lopetusmittaus ei toimi oikein pakkaskeleillä.
Ainakin tällaisen koneen omistajan kannattaa kurkata koneen sisälle ja varmistaa onko jäätä anturin vieressä vai ei.
 

e500

Jäsen
Kiitos vielä kerran RauskiH selvityksestäsi. Ilman tuota olis jäänyt pitkäksi aikaa ihmettelyksi.
Näemmä aina pitää vaan heti purkaa vehkeet rohkeasti jos jotain kummalista tapahtuu.
 

RauskiH

Jäsen
Ollos hyvä! Mahtava kun oli apua muillekin. Työntää myös "hieman" eri teholla lämpöä pirttiin kovilla pakkasilla kun tuo alkurykäisyn huonon copin ja samalle tehon vaikutus laimenee merkittävästi samaa tahtia kun käyntijaksot pitenevät.
 
Viimeksi muokattu:

e500

Jäsen
Vielä sellainen kysymys rauskih lämpötilamittauksista....ymmärsinkö oikein että ulkolämpötilan ja ulkoyksikön kennon lämpötilaero täydelläkin teholla on n 3c? ,kun kenno on kuuraton?
 

RauskiH

Jäsen
Puhtaalla kennolla dt oli pääsääntöisesti n. 2 C ja kuuraantumisen edetessä kasvoi. Kun dt ylitti 5-6 C niin alkoi kenno menemään nopeasti tukkoon ja dt kasvoi silmissä. Tässä vaiheessa kennon tukkoisuuden alkoi näkemään hyvin jo silmillä ja kuulemaan puhaltimen äänestäkin. Kun dt oli yli 10 C niin kenno oli tasaisen valkoinen ja puhallin huokaili jo raskaasti. Dt, silmän ja korvan kesken on havaittavissa vahva korrelaatio vaikkei se välttämättä kausaliteetista kerrokaan... Tässä tapauksessa väitän kyllä myös jälkimmäisen olevan vahva
 
Ylös Bottom