NE9 Panasonicin lämmityksen avuttomuus

P

pelimies

Vieras
Malli on NE9-LKE.
Kun pakkanen laskee lähelle -20 C, ei laitteesta saada juuri mitään lämpöä.
Puhallusnopeus pysyy alhaisena, vaikka asetus olisi manuaalisesti täysillä (5-asento ?).
Ulkoyksikkö pysyy aina lähes täysin sulana, pientä huurua saattaa joskus olla.
Taitaa Panasonic logiikallaan säätää laitteen toiminaan ylisuojelevasti ja -15--20 pakkasillakin käy vain tyhjäkäyntiä.
Ei voi puhua juuri lämmityslaitteesta.
Onkohan muilla samanlaisia kokemuksia? Vai onko oma laitteeni jotenkin susi?
Meneekö Teillä ulkoyksikkö jäähän tai voimakkaampaan huuruun?
Olen nähnyt joitakin toisenmerkkisiä laitteita, joissa jäätä on vähän jokapaikassa, varsinkin laitteen alla saavikaupalla.
Itselläni ILP on aina päällä ja pyrkii hoitamaan n. 50 % taloni lämmityspinta-alasta, kaikilla keleillä eli sille on annettu työsarkaa muttei se näytä tekevän sitä kuin hiljakseen ja tyhjäkäynnillä.
Luulisi pystyvän sisäpuhallusnopeuden korkeammalla, jotta lauhdutuslämpötila voisi olla alhaisempi eli COPkin suurempi.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

Tuota puhalluksen hiljaisuutta aikanaan itsekin aluksi ihmettelin, sitten lueskeltuani mm. täältä, selvisi että kyse on ns. vedonpoistosta. Eli laite ei suostu puhaltamaan kovempaa jos lämpöä ei tule tai ole pyydetty enempää. Tilapäisesti auttaa lämpötilan pyynnin nosto reilusti laitteen kaukosäätimeltä. Täällä on ohjeita miten laiteen lämpöanturia huijataan lisäämällä pari komponenttia ja saadaan puhallus kovemmaksi.

Tuo jään puuttuminen voi viitata johonkin vikaankin joka aiheuttaa tehottomuutta. Oma panasonic on tänä talvena kanssa pysynyt jäättömänä eikä aiempaa jäävuorta ole tullut. Ehkä viallinen.

Mutta eiköhän tuo koneen uupuminen -20 ole aika normaalia, toisista tulee vielä lämpöä toisista ei.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

Puuttumatta tuohon tehokysymykseen, tänä talvena näillä pakkasjaksoilla on ainakin täällä Keski-Suomessa ollut todella kuivaa. Vilpissäkin on menty 22 tuntia
ilman sulatusta, ja sitten vettä tuli vain pari kahvikupillista.
 

timbba

Vakionaama
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

On todettu Panasonicin surkeus kovilla pakkasilla. Tuo Panasonicin sisäyksikön tuuletusnopeus on syvältä, kun manuaalisesti valittu nopeus tarkoittaa maksiminopeutta, mutta itse tuuletusnopeuden Pana logiikallaan säätelee (välillä aivan miten sattuu).

Vedonpoisto ongelma tulee kovilla pakkasilla
Meillä raja kulkee jossain -23 asteessa, jonka jälkeen kovemmilla pakkasilla tiputellaan tuuletusnopeus ykköseen.

Ongelma pienillä tehoilla
Välillä en saa esimerkiksi millään pienellä pakkasella kolmosnopeutta päälle, kun lämpötarve ei ole niin hirveän suurta ja Pana päättää sitten tiputtaa nopeuksia ja lämpö ei leviä nurkkakämppiin. Toisaalta jos Pana tiputtelee ykkös-kakkosnopeuteen, niin sulatustiheys nousee muutamaan tuntiin verrattuna lyhyempiin sulatustiheyksiin kolmosnopeudella.


Olen käyttänyt manuaalikolmosta ja autoa: ei mainittavaa eroa toiminnassa. Jos ajatellaan -10 asteisia pakkasia tai kovempia, niin 99% varmasti kenno ei ole lähelläkään tukkeutumista kun sulatus alkaa. Sulatustiheyden voisi nostaa muutamakertaiseksi ja väittäisin ettei haittaa olisi ollenkaa. Voitelua ajatellen sitten kovemmissa pakkasissa voisi sulatella useammin.

Summa summarum: Kyllä Panasonicin logiikka on aivan järkyttävästi haturallaan. Insinöörit ovat kyllä epäonnistuneet totaalisesti lämmityksen logiikat ja eipä ole oikein mietitty arktisiin oloihin näitä juttuja tarpeeksi tarkasti. Varmaan jäähdytystä miettivät tarkemmin kuin lämmityksiä. Tämämpä takia Panoja varmaan modaillaan todella paljon.
 
P

P4si

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

Samanlaisesti käyttäytyvä "paska" löytyy meidänkin seinältä.

Mielestäni laitteella ei tee mitään kun pakkanen menee yli -15c, tosin ne ylitiheät sulatukset alkaa jo -10c!!

-10c lämpimämmällä puolella laite toimii mielestäni hienosti.
 

jpp

omakotitalo 199m2, pumppu panasonic he 12 lke
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

terve
minulla pana he 12 lke pumppu ja kyllä toimii, puhallin työntää lämmintä hyvin, toimi vaikka oli yli -30 astetta pakkasta, arvo on 20 - 21 astetta, huoneistossa patterit 15 asteella ja lämpöä on 20 - 21 astetta
 
P

pelimies

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

Kiitosta vastauksista.
Näkyy olevan sama toiminta lähes kaikilla, paitsi jpp:n HE12LKE.
Pitää vähän etsiä tuota modausta ja kevätauringon lämmitellessä koettaa parantaa lämmitystä.
Eipä tuo samainen pumppu jaksanut kesällä juuri viilentääkään, verrattuna aikaisempaa ILPpiini.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

pelimies sanoi:
Kiitosta vastauksista.
Näkyy olevan sama toiminta lähes kaikilla, paitsi jpp:n HE12LKE.
Pitää vähän etsiä tuota modausta ja kevätauringon lämmitellessä koettaa parantaa lämmitystä.
Eipä tuo samainen pumppu jaksanut kesällä juuri viilentääkään, verrattuna aikaisempaa ILPpiini.

Oisko kyse He vs NE erosta. Itsellä ei ole myöskään valittamista omasta HE9LKE:sta. Ei ole vielä tarvinnut laittaa pattereita päälle, tosin täällä helsingissä ollaan käyty vain -25:ssa.
 
P

P4si

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

hemaris sanoi:
Oisko kyse He vs NE erosta. Itsellä ei ole myöskään valittamista omasta HE9LKE:sta. Ei ole vielä tarvinnut laittaa pattereita päälle, tosin täällä helsingissä ollaan käyty vain -25:ssa.


Onko takka kylmänä koko talven? Moni unohtaa mainita takan lämmityksen kertoessaan miten hyvin lämpöpumppu lämmittää.

Meillä mennään pelkän pumpun varassa (paitsi kylppäri) niin kauan kuin sisälämpö alittaa 21c.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

P4si sanoi:
Onko takka kylmänä koko talven? Moni unohtaa mainita takan lämmityksen kertoessaan miten hyvin lämpöpumppu lämmittää.

Meillä mennään pelkän pumpun varassa (paitsi kylppäri) niin kauan kuin sisälämpö alittaa 21c.

Myönnetään, iltaisin laitetaan alle -10C lämpötiloissa yksi pesällinen takkaan, jos ehditään. Välillä ei sitten ehditä ja silloinkin on pumppu riittänyt. En ole ainakaan vielä itse törmännyt tuohon tehon hyytymiseen, sanotaanko -20C asti. Dataa ei tosin ole paljoa kun tuollaisia päiviä ei Helsingissä ole näinä kahtena vuonna niin kovin montaa ollut. Tänä aamuna oli -23C ja sisällä oli +21-22, tämä siis kuolleessa kulmassa johon pumppu ei pääse puhaltamaan. Illalla oli yksi pesällinen poltettu takassa.
 
J

Jumifi

Vieras
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

Mulla kanssa NE9-LKE ja ihan tarkoituksella ostin pienen edullisen pumpun. Ei kai näitä pakkasia joka talvelle riitä ;D
Asennettiin Toshiban(as. 2006, ulkoyksikön piirikortti sökö) tilalle samoille telineille ja samoilla putkilla tammikuun 16 päivä.
Käyrät katsoin VTT testistä CS-NE9JKE-1+CU-NE9JKE-1 eli -25C cop on 1 ja ottoteho 950W eli sillä ei pelkästään taloa lämmitetä. Takan ja suoran sähkön avulla mennään kovilla pakkasilla.
Viikonloppu jos ollaan pois napsahtaa lattialämmöt keittiön +takka/olohuoneen klinkkereihin (1.2kW) Pesu ja kodinhoitohuoneessa aina. Nyt päiväkulutukset ollut 40-70kWh.
Tammikuu yht. 1070kWh
Liukuva 12kk 9200kWh

Tuo HE-malli olisi ollut ottotehojen kannalta 1.36kW vs 1.72kW tehokkaampi eikä sitä taida saada 895€
 
J

jupesu

Vieras
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

hemaris sanoi:
Oisko kyse He vs NE erosta. Itsellä ei ole myöskään valittamista omasta HE9LKE:sta. Ei ole vielä tarvinnut laittaa pattereita päälle, tosin täällä helsingissä ollaan käyty vain -25:ssa.

Kyllähän pansun he sarja on eri kaliberia kun ne sarja.

Panasonic silti lupaa että -20 asteeseen saakka (lke,mke) sarjat toimivat ja sen jälkeen pitää alkaa antaa sinne muulle talon lämmityskelle puhtia enemmän. Se että miten esimerkiksi Ne käyttäytyy verrattuna He sarjaan niin ihan varmasti ihan eri tavalla kun ollaan -20 asteessa ja -15 ja -10 asteessa

Ja viimeiseksi ILP ei ole tarkoitettu toimimaan huom kaikki merkit kunnolla enää -20asteen jälkeen.Tää nyt on vaan mun mielipide mutta sanoinpahan vaan.Siksi merkeillä on monta mallisarjaa missä voidaan hakea parempaa toimivuutta esim -25 asteessa
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

jussi sanoi:
Puuttumatta tuohon tehokysymykseen, tänä talvena näillä pakkasjaksoilla on ainakin täällä Keski-Suomessa ollut todella kuivaa. Vilpissäkin on menty 22 tuntia
ilman sulatusta, ja sitten vettä tuli vain pari kahvikupillista.
Minkä merkkinen ja mallinen VILP nurkalla puhisee?
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

Täällä oli yöllä 24 astetta pakkasta, siitä huolimatta wanha E-12CKP puhalsi koko ajan 'Me'/'kaukosäätimen 3' nopeudella eli kierrosluvulla 1230 rpm. Puhallusilman lämpötila oli kovimman pakkasen aikaan n. 38 astetta. Ottoteho noin 1.5 kW ja mikäli huoltomanuaalin ilmamäärä pitää paikkansa, COP oli 1.8 - 1.9 tuossa pakkasessa ja antoteho vastaavasti noin 2.8 kW.

Kymmenen asteen pakkasella tuo pystyy puhaltamaan jatkuvasti n. 50 asteen lämpöistä ilmaa 'Me' nopeudella, ottotehon ollessa n. 1.8 kW. Antotehoksi tulee jotain 4.8 kW, siis jos tuo ilmamäärä pitää kutinsa.

Ainoa huijaus liittyy sulatukseen, eli annan tuon sulattaa vain noin 2-3 tunnin välein.
 
P

P4si

Vieras
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

No niin, -9c näyttää ulkomittari nyt ja hyvin tulee pumpusta lämmintä eikä tee turhia sulatuksia...

onneksi näitä yli 10 asteen pakkasia on kuitenkin yleisesti ottaen vähän näillä leveys asteilla ::)
 

koomikko

Jäsen
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

Mikäs on "Pelimies" sun lämpötilapyynti Panasta? Kovilla pakkasilla sitä pitää nostaa. Jos on miinus 20 tai enemmän, kokeile pyyntiin asettaa 26 tai enemmän.
 

dbwarrior

Vakionaama
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

Mulla kans samoja havaintoja pakkasten kirratessa.
Panassahan on extrana tuo 600sekunnin kompuran tajuus rajoitus sulatuksen jälkeen. Tuohon liittyen kun on pyyntiä reilusti niin saadaan kaikki irti mitä noilla rajoilla voi irti saada.
 
P

P4si

Vieras
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus




Itse pidän aina puhallusta manuaali 4 tai 5.

Jos on " auto" asennossa, niin ei puhalla koskaan suurimmalla nopeudella, mieluiten 3 nopeudella.

Ja kautta linjan käyttää tällöin mielestäni pykälää suurempaa puhallusta kuin auto asennossa.

Jos pakkasta -10c tai kylmempää, niin pyynti 29 (30 ei käy sen takia että silloin sisäyksikkö tekee kummallisen "kylmäpuhalluksen" täydellä nopeudella heti sulatuksen jälkeen ennenkuin rauhoittuu)

Muuten pyyntinä normaalisti 22-24, näin pysyy perähuoneetkin yli 20c.

Swingi yläasennossa, automaatilla ei voi pitää , koska silloin puhaltaa vaan lattiaa kohti ja lämpö ei leviä.
 
R

riimi

Vieras
Vs: Panasonicin lämmityksen avuttomuus

Esäätäjä sanoi:
Tuota puhalluksen hiljaisuutta aikanaan itsekin aluksi ihmettelin, sitten lueskeltuani mm. täältä, selvisi että kyse on ns. vedonpoistosta. Eli laite ei suostu puhaltamaan kovempaa jos lämpöä ei tule tai ole pyydetty enempää. Tilapäisesti auttaa lämpötilan pyynnin nosto reilusti laitteen kaukosäätimeltä. Täällä on ohjeita miten laiteen lämpöanturia huijataan lisäämällä pari komponenttia ja saadaan puhallus kovemmaksi.

Tuo jään puuttuminen voi viitata johonkin vikaankin joka aiheuttaa tehottomuutta. Oma panasonic on tänä talvena kanssa pysynyt jäättömänä eikä aiempaa jäävuorta ole tullut. Ehkä viallinen.

Mutta eiköhän tuo koneen uupuminen -20 ole aika normaalia, toisista tulee vielä lämpöä toisista ei.
Koska on kone asennettu? Jos on takuu,pyydä tarkastamaan kylmäaineen määrä. Täysiä kierroksia ei sisäyksikkö anna ,ellei kennon lämpötila ole siinä 50 asteen paikkeilla. Mun kohdalla on tullu vastaan pari ne 9LKE mallia,jotka ovat olleet vajaa täyttöisiä ,joihin laitoin lisää k-ainetta sen jälkeen ok. Oma,vanha NE9 GKE käy ja kukkuu moitteetta.
 

makiju

Jäsen
NE9JKE tuli laitettua soittokämpälle. Siisti käytetty pumppu. Nyt kuitenkin juuri nuo tehottomuus -ongelmat.. Tänään tarkistettiin kylmäaineen määrä, joka oli lähes täysi = 870g. Pakkasta n. 11 ja kykeni vain +40 tekemään.
 

arimika

Vakionaama
Tuo ei lokakuussakaan juuri sen lämpöisempää kyennyt tekemään. Nyt kämpässä oli oletettavasti n. 15 sisällä. 1800-luvulla rakennettu paja. Luulis sen kennon lämpiävän jos aineet on kotona.

Mikä pyyntilämpötila?
Entäs puhallusnopeus.

Toi malli on kyl jo toistakymmentä vuotta vanha mallli. Tehotkin loppuu siinä -10 asteen huittella
Vielä tuli mieleen onko sisäyksikköä puhdistettu koskaan?
 

makiju

Jäsen
Laitteelle oli tehty huolto v. 2023 ja hyvillä myyntipuheilla..siistissä kunnossa ja kenties ollut välillä vuosia pois käytöstä. Tuo lämpötila varmaan haetaan maksimi eli pienellä puhalluksella. Sitähän et saa edes kovalle puhallukselle jos lämpöä ei kennolla ole. En ollut itse paikalla. Amma-mies hommissa. Tehdasmäärä on 930g. Keskiviikkona kennolla oli +30 eli taisi se vähän parantua.
 
Back
Ylös Bottom