Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Koskapa sain varsin reiluun hintaan risat puhaltimet, ajattelin tehdä palveluksen Niben kanssa taisteleville Tovereille ja jappasta muutaman sanan noista DC puhaltimista mallia EBM-Papst G3G-160-AC50-11.

Ensinnäkin, jos ne alkaa huutaa ja takuuta ei ole, harkitse vakavasti puhaltimien pysäyttämistä, jotta vaurioita ei tule enempää. Niben saa rakennusaikaisen lämmityksen tilaan jossa puhaltimet on seis ja lämpö tehdään vastuksilla. Sitten kipin kapin puhaltimet veks ja laakerit vaihtoon.

Minulla on tässä kädessäni toisen puhaltimen toinen laakeri. En kuitenkaan tiedä mikä, koska se on leikannut kiinni niin pahasti, että koko laakeri on pyörinyt pesässään ja kuluttanut paitsi vastinpintaansa myös merkinnät itsestään. En kuseta vaikka kuulostaa kalajutulta! (edit: ketjun myöhemmässä viestissä kuva jossa merkinnät. 6000 sarja, 2Z tiiviste, SKF - oma suositukseni on kumitiivisteinen vastaava)

Itse puhaltimen avaus on suoraviivaista. (edit: ruuveissa voi olla lukitetta - jos ei aukea inhimillisellä momentilla, lämmitä). Sitten kolme torxia auki, kansi pois. Sitten piirilevyltä torx auki, piirilevy pois (siinä on jotain muoviklipsuja myös, ja joku trankkukasa tms on kiinni metalliklipsuilla). Piirilevyn alla näkyy akselin pää jossa on lukkorengas. Se pois. Sitten puhallin kahden kakkosnelosen varaan siten että itse ropelli ei koske mihinkään vaan roikkuu vapaasti. Akselin päähän tuurna ja vasaraa perään sitkeästi kunnes irtoaa. Siinäpä se. Toinen laakeri vaatii ulosvetäjän, mulla ei ollut sopivaa joten pitää lähteä ostoksille.
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Mustaa töhnää akselin päässä. Edit: avasin laakerin, sen sisällä oli samaa mustaa töhnää, ei enää rasvaa. Ilmeisesti jotenkin kärähtäneet laakerirasvat ja metallihilettä, lievästi magnetoitunutta.

Toisessa kuvassa ruosteen näköistä tavaraa ropellin puolen laakerin päällä (oikein kasa)
 

Liitteet

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Putsattuani ruostekasan pois löysin toisesta laakerista merkinnät. SKF made in Italy ja numerotkin näkyy. Noilla varmaan löytyy vastaavat laakerit. Oma ongelmansa tulee olemaan, miten laakerit saa puristettua paikoilleen. (Edit: ei ongelmaa, uudet laakerit menivät helposti ilman voimaa tai lämmittelyä)
 

Liitteet

Ilpisti

Vakionaama
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Tämän jo varmasti tiedätkin mutta muistutukseksi vaikkapa muillekin lukijoille että akselille asennettavaa laakeria saa työntää vain sisärenkaasta paikalleen. Muuten pääsee hetken päästä toistamaan operaation ;)
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

mulle ei nyt mitenkään selvinnyt mikä on repomiehen varsinainen ongelma? Vanhat laakerit pois ja uudet tilalle,ei sen kummempaa.
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

pökö sanoi:
mulle ei nyt mitenkään selvinnyt mikä on repomiehen varsinainen ongelma? Vanhat laakerit pois ja uudet tilalle,ei sen kummempaa.
Ei tässä varsinaisesti vielä mitään ongelmaa olekaan, kunhan dokumentoin laakeroinnin.

Toistaiseksi puuttuu ulosvetäjä ja sopiva holkki jolla puristaa laakerit takas akselille. Vaihtoehtoisia lähestymistapoja saa ehdottaa. (Edit: ei ongelmaa, uudet laakerit menivät helposti ilman voimaa tai lämmittelyä)
 

Ilpisti

Vakionaama
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Ei tässä varsinaisesti vielä mitään ongelmaa olekaan, kunhan dokumentoin laakeroinnin.

Toistaiseksi puuttuu ulosvetäjä ja sopiva holkki jolla puristaa laakerit takas akselille. Vaihtoehtoisia lähestymistapoja saa ehdottaa.
Jos akseli toisen pään saa tuettua hyvin, sopivan kokoisella putkella naputtelemalla sisärenkaaseen voi kokeilla laakerin asennusta. Myös laakerin lämmitys/akselin jäähdytys helpottaa huomattavasti asennusta. Tietysti kun on kestovoideltu laakeri kyseessä lämmön anto laakerille voi olla haasteellista niin että rasvat pysyvät vielä sisällä. Akselin jäähdytys esim pakastimessa helpottaisi asennusta. Hitsi kun ei ole enää kovia pakkasiakaan ;)
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Kiitoksia laakeriehdotuksista. Orggis SKF:t löytyisi noin kympin kappale paikalliselta jälleenmyyjältä.. mutta eihän nuo näemmä kestä kovin häävisti. Näyttää kyllä totisesti kosteusongelmalta, ja laakerien korkkaus on sitten oire. Tuo puhallin jonka avasin oli poistopuolelta, ei sittiäisen sittiäistä puhallinsiivissä siis, eli se ei liene kärsinyt epätasapainosta.

Keksin miten saan yhteensä 32 milliä sopivia holkkeja. Vanhojen laakerien sisempää rengasta hieman avartamalla. Tarve on 34,1mm mutta viimeiseksi voi käyttää tavan hylsyä. Eiköhän se siitä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Tuo kosteusongelma saattaa olla yleisempikin. Tajusin juuri mistä se johtuu. Koska puhallin on höyrystimen jälkeen, se välillä jäähtyy voimakkaasti. Sitten kun kompura pysähtyy (kesällä alvariinsa) sinne pääsee kuumaa sisäilmaa joka kondensoituu myös puhaltimeen.

Ongelmaa ei olisi jos puhallin olisi ennen höyrystintä eli puhaltaisi höyrystimen läpi. Samalla saataisiin puhaltimen energia talteen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Tuo kosteusongelma saattaa olla yleisempikin. Tajusin juuri mistä se johtuu. Koska puhallin on höyrystimen jälkeen, se välillä jäähtyy voimakkaasti. Sitten kun kompura pysähtyy (kesällä alvariinsa) sinne pääsee kuumaa sisäilmaa joka kondensoituu myös puhaltimeen.

Ongelmaa ei olisi jos puhallin olisi ennen höyrystintä eli puhaltaisi höyrystimen läpi. Samalla saataisiin puhaltimen energia talteen.
Tämäkin vielä! Tuollaisissa oloissa puhallin vielä kerää kaiken ilman mukana kulkevan moskan (ja joutuu helposti epätasapainoon). Olenkin ihmetellyt, miksi poistopuolella täytyy olla suodattimet ja miksi siihen kiinnitetään huomiota. Jos puhallin olisi lämpimässä poistoilmassa, riittäisi poistosuodattimeksi korkeintaan karkea verkko. Ilma on aina lähelle 100% kosteaa, minkä takia laakereiden pitäisi olla mahdollisimman hyvin eristetyt (sellaiset, jotka sopivat peltotöihin tai vastaaviin oloihin).
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Tuo kosteusongelma saattaa olla yleisempikin. Tajusin juuri mistä se johtuu. Koska puhallin on höyrystimen jälkeen, se välillä jäähtyy voimakkaasti. Sitten kun kompura pysähtyy (kesällä alvariinsa) sinne pääsee kuumaa sisäilmaa joka kondensoituu myös puhaltimeen.
Kondensoituu varmasti mutta luulisi myös kuivuvan heti kun puhallin on lämmennyt yli kastepisteen...
Meillä muuten vaihdettiin kummatkin puhaltimet joten ongelmaa taisi olla myös puhaltimen rakenteessa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Espejot sanoi:
Kondensoituu varmasti mutta luulisi myös kuivuvan heti kun puhallin on lämmennyt yli kastepisteen...
Meillä muuten vaihdettiin kummatkin puhaltimet joten ongelmaa taisi olla mysö puhaltimen rakenteessa.
Varmaan puhallin kuivaakin lämmettyään, mutta riittävän pitkään kun kastumisia tapahtuu niin kyllä se ruostuu ja kuluu.

Samanlaiset puhaltimet sinulle on sinne laitettu, muuten ohjaukset ym ei toimisi. Valmistaja on toki voinut vaihtaa laakerityyppiä tms näkymätöntä, mutta tuota kosteuden pääsyä pitkin puhallinta ei oikein nähdäkseni edes voi estää muuten kuin tiiviimmillä laakereilla.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Varmaan puhallin kuivaakin lämmettyään, mutta riittävän pitkään kun kastumisia tapahtuu niin kyllä se ruostuu ja kuluu.

Samanlaiset puhaltimet sinulle on sinne laitettu, muuten ohjaukset ym ei toimisi. Valmistaja on toki voinut vaihtaa laakerityyppiä tms näkymätöntä, mutta tuota kosteuden pääsyä pitkin puhallinta ei oikein nähdäkseni edes voi estää muuten kuin tiiviimmillä laakereilla.
Jotakin on muuttunut vuosien varella koska virheelliset laakerit&puhaltimet on vain tiettyjen vuosimallien vika. No, eipä asia selviä kun vanhat puhaltimet vietiin.
Odotellaan ja katsotaan milloin näissä alkaa laakeri vinkua.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Espejot sanoi:
Jotakin on muuttunut vuosien varella koska virheelliset laakerit&puhaltimet on vain tiettyjen vuosimallien vika. No, eipä asia selviä kun vanhat puhaltimet vietiin.
Odotellan ja katsotaan milloin näissä alkaa laakeri vinkua.
Joskus ne laakerit tulevat aina tiensä päähän, se lienee selvä juttu. Mikäli nuo kestävät kuitenkin pitkään, en olisi yllättynyt jos niissä lukisi lopussa jotain muuta kuin 2Z. Tuohan ei ole mikään kaikkein tiivein laakerityyppi.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Keksin miten saan yhteensä 32 milliä sopivia holkkeja. Vanhojen laakerien sisempää rengasta hieman avartamalla. Tarve on 34,1mm mutta viimeiseksi voi käyttää tavan hylsyä. Eiköhän se siitä.
Tuo sisäkoolin avartaminen kotioloissa on satakertaisesti työläämpää kuin uuden laakerin asennus esim.tuurnan tai putken kanssa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

pökö sanoi:
Tuo sisäkoolin avartaminen kotioloissa on satakertaisesti työläämpää kuin uuden laakerin asennus esim.tuurnan tai putken kanssa.
Jeps, tein yhden (8mm), loppu menee pitkällä 11mm hylsyllä. Ei siinä montaa minuuttia mennyt työkaluina pienoispora ja rälläkkä.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Asennus riippuu laakerista.

http://wikikko.info/wiki/Laakeri
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vierint%C3%A4laakeri
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Sen verran tiukassa on, että on se saatettu hieman lämmittämällä laittaa akselille. SPL varmaan tarkoitti että laakeripesää voi lämmittää, jos laakeri ei siihenkään uppoa. Mielestäni tuo ei ollut kuitenkaan niin tiukassa kuin akseli, sain laakerin pesästä muutamalla tuurnan napautuksella.

Hain FAGin vähän vastaavat 6000 sarjaiset ihan samoilla 2Z tiivisteillä, C3 mallia eli valmiiksi väljät. ;D Saas nähdä, ehkä kestää ehkä ei, hinta ei päätä huimannut, yhteensä 18,60€ 4kpl. Vuorenmaa oli putkan nimi.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

FAGit asennettu. Tuosta ei jäänyt oikein mitään muuta kerrottavaa kuin että ainakin nuo C3 mallit menevät akselille ilman väkivaltaa ihan vaan työntämällä. Vanhat laakerit jumivat, uudet eivät. Mitään lämmitystä tai jäähdytystä ei tarvittu, kuten pökö sanoi. Ulosvetäjää tarvitsee vanhojen kanssa. Toinen laakeripesä oli molemmissa puhaltimissa sen verran tiukka että laakeri piti naputella siihen ulkokehältään, mutta akselin osalta ei niin minkäänlaista tiukkuutta.

Kummassakin puhaltimessa oli yksi täysin jumittunut laakeri, ja toinen toimi enää huonosti. Molemmissa puhaltimissa oli ruostetta sisällä. Herää kysymys, miten tulopuolen puhaltimeen on päässyt kosteutta. Ulkoilmasta kai, jotenkin.

Seuraavaksi pitäisi hommata pari 10 kilo-ohmin potikkaa ja viritellä toinen papsti Pinguun ja toinen Nibeen. Mutta se on toinen projekti se.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Molemmissa puhaltimissa oli ruostetta sisällä. Herää kysymys, miten tulopuolen puhaltimeen on päässyt kosteutta. Ulkoilmasta kai, jotenkin.
Kovilla pakasilla suodatimen luukkuun muodostuu jäätä ainakin ulkopuolelle joten miksi ei sisäpuolelekin... tuskin on niin tiivis tuokaan luukku.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

pökö sanoi:
mikäs nyt aiheutti ketjun siivouksen ???
Veikkaan että Janti halusi ketjun keskittyvän laakerien korkkaamisen ja vaihdon tiimoilta jutusteluun, ja siivosi pois varsinkin virheelliseksi todetut väittämät. Lähinnä ohjeelliseksi minäkin tätä ketjua ajattelin, kun tämän aloitin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

repomies sanoi:
Veikkaan että Janti halusi ketjun keskittyvän laakerien korkkaamisen ja vaihdon tiimoilta jutusteluun, ja siivosi pois varsinkin virheelliseksi todetut väittämät. Lähinnä ohjeelliseksi minäkin tätä ketjua ajattelin, kun tämän aloitin.
Siivouksen teki kyllä joku toinen mode, en minä. :) /janti
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Jatketaanpa vielä vähän. Putsasin tulopuolen puhaltimen ötököistä. Niitä oli paljon, kuten oli oman Niben Östbergeissäkin kun taloon muutin. Vika ei ole sinänsä puhaltimessa vaan Niben ankeassa suodatinhässäkässä, joka päästää ötökät mönkimään reunoilta läpi. Ötökät joutuvat puhallingiljotiiniin, johon vääjäämättä kertyy sittiäissontaa. Tuo sonta on aika tiukassa ja pölyää ikävästi putsattaessa. Laitoinkin kunnon hengityssuojaimen, kun putsasin tuon.

Epäilemättä sekä puhallusteho että puhaltimen tasapaino kärsivät noista ötököistä. Suosittelen lämpimästi tulopuhaltimen puhdistamista vähintään joka syksy, kun ötökkäkausi loppuu.

Huomasin lisäksi, että noissa EBM-Papsteissa lukee tarrassa "Moisture protection". Sisältä löytyneen ruosteen määrästä päätellen suojaus ei toimi ihan suunnitellusti.. ellei sillä sitten tarkoitettu lakattua piirilevyä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Tämäntästä tulee eteen niben huono suodatus ja ötökät puhaltimessa,mikä siitä noin huonon tekee,onko mahdollista saada kuva suodatushärpäkkeestä?
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

pökö sanoi:
Tämäntästä tulee eteen niben huono suodatus ja ötökät puhaltimessa,mikä siitä noin huonon tekee,onko mahdollista saada kuva suodatushärpäkkeestä?
Meillä oli peruskuutio edelisessä kämpässä ja suodatinsydeemi oli samantyyppinen, falskaava. Paitsi että kuutiossa ol E7 suodatimet.
Niben tulosudattimen paikka on ikään kuin litistyneen U muotoinen. Suodatus falskaa satavarmasti jos U-n kahvoja ei suodattimeen leikata (leikataan väärän kokoiseksi)

Tuon puhaltimen voisi kyllä joskus tarkistaa... onko puhallin vaike ottaa irti?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Espejot sanoi:
Tuon puhaltimen voisi kyllä joskus tarkistaa... onko puhallin vaike ottaa irti?
No ei todellakaan! Johtoakin riittänee sen verran että pelkkää tarkastusta varten liitintä ei tarvitse nyppäistä irti. Tulopuolen puhallin yksinkertaisesti nostetaan paikaltaan suoraan ylöspäin, kunnes laippa irtoaa pidikkeistään.

Vaikka sen U-mallin suodattimen leikkaisi juuri oikean kokoiseksi ja asettaisi millintarkasti paikalleen, se päästää silti sittiäiset mönkimään reunoilta ohi suodattimen. Veikkaan että ne tulevat sitä tuloilmapatterin puoleista seinää pitkin, jota vasten tuo suodattimen reuna vain painetaan.

Edit: ohessa kuva suodatinhässäkästä. Tuohon peltiin jossa lukee "FILTER" sen suodattimen saa survottua vielä aika tiukkaan, mutta toisesta päästään se painuu pyhän hengen ja hyvän tuurin voimalla tuloilmapatterin koteloa vasten. Sieltä luulen ötököiden mönkivän läpi.
 

Liitteet

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Liitteenä olevassa kuvassa on uudemman ebm-papstin laakerit. Mitään merkintöjä ei ole, joten kyseessä lienee joku halpislaakeri. 6000-sarjan kokoa kuitenkin. Jotain lasikuituverkon näköistä on käytetty suojana, mutta toinen laakeri on silti sylkäissyt enimmät rasvat ulos ja jäykistynyt hieman. Toinen laakeri oli yhä hyvin herkkä pyörimään, eikä ollut sylkenyt rasvaa pihalle kuin hyvin vähän.

Tilalle tuli FAGin muovitiivisteiset tällä kertaa, normaalivälyksisenä.

Laakerien itsestään ilmaisema oire oli vihellys tietyllä kierrosluvulla. Puhallin pyöri yhä suhteellisen herkästi.
 

Liitteet

Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

pökö sanoi:
Tämäntästä tulee eteen niben huono suodatus ja ötökät puhaltimessa,mikä siitä noin huonon tekee,onko mahdollista saada kuva suodatushärpäkkeestä?
Suodatinlaatikko FLF160 oli meillä iv-vaatimus 2008 kun rakennettiin.
Tuommoinen kolmipussinen, mittoja en nyt muista.
http://www.suodatinkeskus.com/pussisuodattimet-c-36_39.html
Silti joskus joku hankisääski on jostain ohi päässyt mutta pääasiassa katupölyä ekassa valkoisessa suodatinkankaassa vaikka tuo laatikko on tiivis.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Hieman positopuhallin tulopuhallin oireilee... matalaa krohinaa ajoittain. Taitaa olla laakerin vaihto ennemmin tai myöhemmin.

Onko näistä laakerista olemassa oleellisesti parempia kuin originaalt.
Mitäs kaikkia työkaluja tarvitsee, ulosvetäjä täällä mainittiinkin...

***

Saiskohan näitä puhaltimia ostettua muualta kuin Nibeltä?
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Laakerit tilattu.

Nämä ulosvetäjät ei sano mitään... onko toi mitoitus ulko vai sisähalkaisijan mukaan?
http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/kasityokalut/ulosvetimet/2-jalkaiset

Eli mikä noista olisi passeli?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Unohda nuo kalliit ulosvetäjät, osta joku halpa biltemasta tai motonetistä. Laitan vaikka kohta kuvan kolmehaaraisesta joka on vähän turha iso ja hankala - ottaisin kaksijalkaisen nyt.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Ohessa kuva huonosti soveltuvasta kolmehaaraisesta ulosvetäjästä jolla homma onnistuu pienellä kiroilulla. Ottaisin kapoisemman kaksijalkaisen jos nyt hakisin ulosvetäjää.

Lyöntituurnasarja on myös tarpeen, akselin päähän pitää iskeä.
 

Liitteet

El_Ucca

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Täällä yksi joka teki laakerinvaihdon poistoilman moottorille. Homma oli helppo, eikä ärräpäitä hirveästi lentänyt. Motonetistä ostettu Finnbulletin ulosvetäjä oli ehdoton työkalu. Samoin lukkoprikan irroittamiseen tarkoitetut pihdit.

Alkuperäiset laakerit eivät rohisseet, eivätkä muutenkaan näyttäneet päällisinpuolin mitenkään huonokuntoisilta. Uudet laakerit kuitenkin hiljensivät moottoria selvästi. Ärsyttävä vongerrus loppui siihen.

Laakerit ovat merkkiä FAG mallia 6000-C3. Hinta alle viisi euroa kappale. Omani ostin Vuorenmaa-Yhtiöiltä Tampereelta.



EDIT: Nyt rupesi tuloilmapuhaltimenkin moottori vongertamaan. No vanhoilla opeilla vaihdoin siihen laakerit hetkessä. Toisin kuin poistoilmapuolen laakerit, nämä olivat silminnähden finaalissa ja rohisivat käsin pyörittäessä. Tässä muutamava kuva toimenpiteestä:


1. Ensimmäisessä kuvassa olen poistanut lukkoprikan ja lyönyt pari kertaa vasaralla tuurnaa käyttäen akselin päähän, joka on jo tippunut jonkin verran alaspäin.

2. Toisessa kuvassa ylä ja alapuoli on erotettu. Yläosan laakeri irtoaa samalla akselilta. Alin laakeri on täysin ruostemoskan peitossa.

3. Viimeisessä kuvassa näkyy miten motonetistä ostettulla ulosvetäjällä alin laakeri lähtee näppärästi irti.

Muista putsata tuuletin moskasta. Omassa oli varmaan kymmeniä tuhansia kuolleita hyönteisiä paksuna biomassakerroksena.
 

Liitteet

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Vaihteeksi vaihdoin yhteen puhaltimeen laakerit. Se olikin sitten viimeinen johon en ollut tuota tehnyt.. nyt on kaikki neljä moottoria laakeroitu. Minullahan on yksi varapari puhaltimia hyllyssä.

Pitäisi kyllä hankkia parempi ulosvetäjä kolmijalkaisen tilalle. Se on aina yhtä ärsyttävä käyttää..
 

misa64

Jäsen
Vs: Nibe 410P puhaltimen laakerinvaihto

Tervehdys tietäjät!
Onkos noita puhaltimia/moottoreita eri tyyppisiä. Mun nibe on v.2004 ja en siitä löytänyt mitään Ebm-pabtisteja...yms. Tulopuhaltimen kotelossa tyyppi ÖSTBERG art no:7700377 ja poistossa ÖSTBERG art.no 5700022 Nibe 418796. Onko samat vehkeet kun en ihmeemmin asiaa tutkinut? Hommaisin laakerit valmiiksi. T MIKKO
 
Ylös Bottom