Nibe 410P vikakoodi A 03 *taas toimii*

mikany

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Hei vaan kaikille!

Onko kenelläkään tullut vastaan seuraavanlainen vika:
Eli antaa otsikossa mainitun vikakoodin, joka siis viittaa kylmäainepiirin yli- ja alipainesäätimiiin. Kyseessä lienee lauennut alipainesäädin, koska pumppu lähtee toimimaan, kun virrat käyttää päältä eikä ylipainesäädintä tarvitse palauttaa... Kun pumppu on jälleen käynnistetty niin kompura lähtee päälle normaalisti eikä sieltä kuulu mitään kummallisia ääniä. Samanlaista surinaa se on pitänyt sen kahdeksan vuotta... Kompuran käynnistyttyä jäteilman lämpötila putoaa heti sinne 1 asteen tienoille ja höyrystin näyttää 5-8 astetta. Ensinnäkin, onko tuo höyrystimen ja jäteilman 4-7 asteen ero normaali? Kun en nyt muista mitä ne ovat ennen olleet mutta ymmärtäisin ainakin kompuran toimivan... Kompuran lämpöanturi näyttää 40-50 astetta.
Kompura pysyy päällä useita tunteja, jonka jälkeen menee taas vikatilaan. On nyt siis tehnyt tätä muutaman päivän. Aamulla kun käyttää virrat päältä niin illalla on vikatilassa. Ja illalla kun käyttää virrat päältä niin aamulla on vikatilassa.
Kun vika ilmeni ensimmäisiä kertoja niin huomasin, että kun kompura oli ollut päällä muutaman tunnin niin jäteilman lämpö oli pudonnut jo -7 asteeseen. Nostin sitten puhallinnopeuksia niin nyt pysyy koko ajan nollan tietämissä ainakin sen mukaan mitä olen lämpötiloja ehtinyt seuraamaan...

Ja en tiedä onko sillä asialla jotain tekemistä tämän vian kanssa mutta yksi ohjaintaulun takana olevista releistä oli mustunut; niin itse rele kuin se kirkas suojamuovi. Otettiin suoja pois ja hiottiin releen kärjet mutta ei ollut vaikutusta toimintaan. Rele oli siis lähimpänä varaajaa oleva rele, kun ohjaintaulu oli käännetty alas.
Mutta voiko olla niin, että pumppu ei ymmärrä sammuttaa kompuraa vaan se jauhaa ja jauhaa yhtä soittoa niin kauan että menee vikatilaan?

Onko kellään ollut mitään vastaavaa? Ja jotain jäi varmaan kertomatta mitä en nyt justiin muistanut. Suodattimet on vaihdettu tämän vikakoodiepisodin aikana.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03

Ero jäteilman ja höyristimen välillä on minusta normaaleissa rajoissa mutta jäteilman pitäisi olla lämpimämpää kuin höyristimen.
Onko ilmanvaihto A vai B ja about mitä luokkaa? Jos IV on liian pieni niin höyristimen lämpötila ja jäteilman lämpötila alkaa tippumaan niin että anturien lämpötila ero kasavaa (höyristimen lämpötila laskee nopeammin). Tämä on ainakin oma havainto.

A3 häly viittaa yleensä vialliseen anturiin ja liian pieneen IV:n määrään - voi toki olla muukin vika.


mikany sanoi:
Hei vaan kaikille!

Onko kenelläkään tullut vastaan seuraavanlainen vika:
Eli antaa otsikossa mainitun vikakoodin, joka siis viittaa kylmäainepiirin yli- ja alipainesäätimiiin. Kyseessä lienee lauennut alipainesäädin, koska pumppu lähtee toimimaan, kun virrat käyttää päältä eikä ylipainesäädintä tarvitse palauttaa... Kun pumppu on jälleen käynnistetty niin kompura lähtee päälle normaalisti eikä sieltä kuulu mitään kummallisia ääniä. Samanlaista surinaa se on pitänyt sen kahdeksan vuotta... Kompuran käynnistyttyä jäteilman lämpötila putoaa heti sinne 1 asteen tienoille ja höyrystin näyttää 5-8 astetta. Ensinnäkin, onko tuo höyrystimen ja jäteilman 4-7 asteen ero normaali? Kun en nyt muista mitä ne ovat ennen olleet mutta ymmärtäisin ainakin kompuran toimivan... Kompuran lämpöanturi näyttää 40-50 astetta.
Kompura pysyy päällä useita tunteja, jonka jälkeen menee taas vikatilaan. On nyt siis tehnyt tätä muutaman päivän. Aamulla kun käyttää virrat päältä niin illalla on vikatilassa. Ja illalla kun käyttää virrat päältä niin aamulla on vikatilassa.
Vois olla höyristimen viallinen anturi joka näyttää liian lämmintä.... siis höyristimen anturin täytyy näyttää pääsääntöisesti pienempää lukemaa kuin jäteilma. Jos höyristimen anturi näyttää liian lämmintäniin PILP ei tajua mennä sulatukselle ja tuloksena on höyristimen "tehon" heikkeneminen ja A3 häly. Liian pieni IV aiheuttaa höyristimen jäätymisen ja sulatukset.
 

mikany

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03

Kiitos vastauksesta!
Virtaus on säädetty aikoinaan siten, että höyrystin on pysynyt asteen tai pari lämpöisen puolella. Ja nyt vielä nostin pykälää kovemmalle tällä viikolla, kun alkoi tuo vika.

Järkevältä tuo anturivika kyllä vaikuttaisi, koska nuo arvot on väärin päin. Missäs tuo anturi sijaitsee ja voiko sitä esim. koittaa puhdistaa?
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03

mikany sanoi:
Kiitos vastauksesta!
Virtaus on säädetty aikoinaan siten, että höyrystin on pysynyt asteen tai pari lämpöisen puolella. Ja nyt vielä nostin pykälää kovemmalle tällä viikolla, kun alkoi tuo vika.

Järkevältä tuo anturivika kyllä vaikuttaisi, koska nuo arvot on väärin päin. Missäs tuo anturi sijaitsee ja voiko sitä esim. koittaa puhdistaa?
Uuden osto on edessä. Näitä Nibeen sopivia 'piraatti' antureita ei hirveästi ole tarjolla. Katso käyttöohjeen räjäytykuvasta sijainti - ei ole nyt manuaalia käsillä. On helppo vaihtaa itse.
 

mikany

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03

Uusi lämpötila-anturi on tilauksessa ja parin päivän sisällä pitäis tulla niin pääsee vaihtamaan. Pari kymppiä vissiin hinta joten eipä tuo kallis kokeilu ole mikäli siitä ei apua tuohon vaivaan ole.
 

mikany

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03

Höyrystimen lämpöanturi vaihdettu ja ainakin arvot on nyt oikein päin. Jäteilma 3-4 ja höyrystin 1. Nyt odotellaan tuleeko vikakoodia...
 

mikany

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03

Vuorokausi menty ilman vikakoodia ja nyt näyttäis toimivan normaalisti. Kiitokset Espejotille! Vika tuli kuntoon (ainakin toistaiseksi) 15 euron osalla. Viallisen anturin takia höyrystin pääsi jäätymään sen verran paljon, että kylmäainepiirin paine pääsi tippumaan niin alas, että alipainesäädin laukesi. Näin selittivät asiasta paremmin ymmärtävät.

Seuraavaksi olis sitte puhaltimien laakerijumppa. Eivät äännä mutta ainakin poistopuhallin pyörii hieman tahmeasti, joten saattaa olla, että virtaukset eivät ole enää riittävän hyvät ja sen vuoksi jäteilman lämpö tippuu liikaa.

Aloituspostauksessa mainitsin mustuneen releen. Nibe-korjaajan mukaan ko. rele on kompuran rele ja ne on kuulemma mustuneet kaikista pumpuista.
 

perska

Jäsen
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03 *taas toimii*

Meillä samaa vikakoodia a-03 pukkaa.
Voisi olla sama oire kuin edellä. Kanavien arvot ovat:
1: 50
2: 24
3: 23
4: 31
5: 26
6: 4
7: 0
8: 47
9: 25
10: 17
11: 7
12: 50

Se mikä on myös pielessä, on tuo lasketun menoveden (kanava 10) ja menolämpötilan (kanava 2) suuri ero (kanava 11). Nyt tuo on vielä kohtuullinen mutta välillä se on ollut 15. Onko heittää ajatuksia, mistä moinen voisi johtua?
 

perska

Jäsen
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03 *taas toimii*

Tilattu Samin Putkesta (http://www.saminputki.fi/) uusi höyrystimen lämpötila-anturi hintaan 14 euroa. Nyt uudella anturilla menty kohta vuorokausi, eikä A-03 herjaa ole tullut. Muutenkin lukemat on normaalit. Kiitokset "mikany":lle vinkistä.
 

Niksu

Tulokas
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03 *taas toimii*

Tervehdys!

Myös meillä Nibe 410p reistaa ja tuo A 03 koodi vaivaa.

Höyrystimen lämpötila-anturin vaihtaminen on auttanut -> vaatiiko valtuutettua huoltomiestä vai miten homman saisi tehtyä? Anturi (olikohan numero 86) ei ainakaan ole helposti näkyvissä? Paljonko joutuu purkamaan? ???
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P vikakoodi A 03 *taas toimii*

Niksu sanoi:
Tervehdys!

Myös meillä Nibe 410p reistaa ja tuo A 03 koodi vaivaa.

Höyrystimen lämpötila-anturin vaihtaminen on auttanut -> vaatiiko valtuutettua huoltomiestä vai miten homman saisi tehtyä? Anturi (olikohan numero 86) ei ainakaan ole helposti näkyvissä? Paljonko joutuu purkamaan? ???
Ei tartte huoltomiestä. Kaikki anturit saa itse vaihdettua jos oikein muistan.
 

otj

Jäsen
Anteeksi, kun herättelen vanhan ketjun. Nyt on tuo A03-vikakoodi alkanut vaivaamaan Nibe 410P:ssä. Olisiko jollain antaa selkeitä korjausohjeita ja paikkaa, josta uuden anturin tilata? Hirveän kallista remonttia ei viitsisi alkaa tekemään, kun todennäköisesti muutenkin laite vetelee pian viimeisiään (vuosimalli 2007).
 
Ylös Bottom