Nibe F 310P höyrystimen ja jäteilman lämpötilan suuri ero

aenpaa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Vuonna 2005 rakennetussa talossa (joka vaihtoi hetki sitten omistajaa) on pilpin arvoissa hiukan omituisuuksia.
Pelkän kompuran ollessa päällä (ollut pitkän aikaa), ulkolämpötila n.13 C, höyrystimellä on lämpötila välillä 3-4 C ja jäteilman lämpötila on kuitenkin 15-17C.

Onkohan ongelmana jotain vakavampaa vai onko höyrystimen tai jäteilman anturi rikki. En ole päässyt vielä mittaamaan lämpötilaa esim. katolta putken päästä. Kuitenkin kompura kuulostaa ok:lta ja kattilan lämpötila pysyy normaalissa vaikka vastus ei olekkaan päällä. (pakotettu pois päältä)

Imusuodatin vaihdettu hetki sitten, eli sekään ei ole tukossa ja järjestelmä ilmattu juuri.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kompuran toimitakyvyn saat selville kun kytket sähkövastukset pois käytöstä ja katsot miten vesi lämpnee. Jos haluat tutkia jäteilmaa niin poraa reikä iv putkeen ja mittari sisää. Mittauksen jälkeen paikkaat aukon vaikka jeesusteipillä. Näin minä tein silloin kun laite vielä toimi. 2005 asenettu niin alkaa olemaan laite ehtoopuolella, voi sanoa työsuhteen irti milloin vaan että kannattaa seurailla kompuran toimintaa.
 

aenpaa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vastus on ollut poissa päältä n. 24h ja veden lämpötila pysynyt samassa kuin vastuksella (n.53C). Huomattavasti hitaammin lämpenee tietysti kuin vastuksella mutta on kuitenkin tarpeeksi lämmintä. täytyy koittaa kiivetä katolle ja ujuttaa sieltä ulkomittarin anturi sisään, tuntuu olevan niin hyvin tiivistetty ettei viitsi rikkoa eristeitä.

Ilmeisesti kompura on täysin suljettu piiri, eli ei voi kylmäaineita karata / huoltaa?
 

aenpaa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Sitä anturia itse mietin. Kunhan vaan kerään rohkeutta kiivetä katolle lapetikkaiden kanssa jotta voin laskeutua oikean ulostulon luokse mittaamaan lämpötilaa. Ainakin huomaa jos on kovasti erilainen lämpötila kun pitäisi olla.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Omassa oli myös iso ero höyrystimen ja jäteilma-anturin välillä. Höyrystin meni pakkaselle -10 astetta. Tässä oli kyse kylmäainevuodosta.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Kyllä se vielä lämpeni, mutta paras puhti oli poissa. Vajaa kone (ainakin tuo oma) käyttäytyy kuulemma niin, että kylmäaine höyrystyy voimakkaasti heti paisuntaventtiilin jälkeen, jolloin höyrystimen anturi menee reilusti pakkaselle. En tiedä onko sinun laitteessa anturit samassa paikassa.
 

aenpaa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Noh, selviää paljon kun saa mitattua jäteilman lämpötilan.
Vielä ylläpidolle anteeksi, olenkin tehnyt väärään paikkaan viestiketjun. Tietenkin kuuluisi pilppien eikä vilppien alueelle.
 

aenpaa

Tulokas
Nyt on saatu testattua jäteilman lämpötilaa. Suht lähellä se tuntuu olevan mittarin antamaa, eli vaikka höyrystin on muutaman asteen lämpöinen, on jäteilma silti huomattavasti lämpimämpää
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Ammattilaiset tietää paremmin toki, mutta kylmäpiirivialta vaikuttaa. Halpaa korjausta ei ehkä ole. Kotivakuutus ehkä korvaa arviokäynnin, jossa paineet yms tarkastetaan. Siitä lähtisin liikkeelle.
 

Mikki

Vakionaama
Kylmäainevajaus voisi tuon ehkä selittää. Jäteilma viilenee vain vähän jos kylmäainetta on vähän.

Tietysti jos laite on hyvin likainen sisältä, voisi siellä olla eristettä sen verran että sama tapahtuisi.

Nyt kun talo on omistajaa vaihtanut niin on toki vaikea sanoa onko tämä yhtäkkiä ilmestynyt juttu vai pitkällä aikavälillä teho hiipunut.

Jäteilman lämmöstä näkee että kompuralla ei nyt energiaa juuri saada. Jotain pientä ja sitten kompuran oma ottoteho.

Minulla on juuri nyt F750ssä höyrystin 0,7C ja jäteilma 2,7C.
 

jmaja

Vakionaama
Ammattilaiset tietää paremmin toki, mutta kylmäpiirivialta vaikuttaa. Halpaa korjausta ei ehkä ole.
Miten näissä lämmityslaitteiden lämpöpumpuissa aineet karkaavat yleensä? Autojen ilmastoinnit ovat toistaiseksi tulleet kuntoon pelkällä aineen lisäyksellä. -99 ja -05 autot selvinneet yhdellä lisäyksellä, tosin -05 vaikuttaa taas hyytyvän, mutta sen lisäyksestä taitaakin olla jo n. 10 v.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Miten näissä lämmityslaitteiden lämpöpumpuissa aineet karkaavat yleensä? Autojen ilmastoinnit ovat toistaiseksi tulleet kuntoon pelkällä aineen lisäyksellä. -99 ja -05 autot selvinneet yhdellä lisäyksellä, tosin -05 vaikuttaa taas hyytyvän, mutta sen lisäyksestä taitaakin olla jo n. 10 v.
En nyt vuotopaikkaa osaa sanoa, mutta enää ei saa pelkästään lisätä kylmäainetta. Ensin pitää paikallistaa ja korjata vuoto. Sitten voi täyttää. Varaudu kuitenkin henkisesti siihen, että homma maksaa ja et saa sillä enää kovin pitkään tekohengitettyä laitetta.
 

aenpaa

Tulokas
Eikös kompressorin ollessa liian pienillä paineilla, pitäisi alipainevahdin napsahtaa päälle. Tätä vikakoodia A-03 ei kuitenkaan ole kertaakaan näykynyt. Vai onkohan vahti asetettu niin että vasta kun kompressori on täysin tyhjä, vikakoodi menee päälle.
Parille konehuollolle pistetty kyllä jo tarjousta diagnoosista ja korjauksista.
 

jmaja

Vakionaama
En nyt vuotopaikkaa osaa sanoa, mutta enää ei saa pelkästään lisätä kylmäainetta. Ensin pitää paikallistaa ja korjata vuoto. Sitten voi täyttää. Varaudu kuitenkin henkisesti siihen, että homma maksaa ja et saa sillä enää kovin pitkään tekohengitettyä laitetta.
Koskeeko tuo autojakin? Niissä käsittääkseeni kylmäaineen karkaaminen on ominaisuus, ainakin noissa vanhemmissa. Oiskohan tuon -99:n täytöstä 2 vuotta. Eivät silloin ainakaan erityisesti vuotoa etsineet. Kai se huoltokone huomaa, jos on suurempaa vuotoa?

Uudemmissa autoissa taitaa usein olla sähkömoottorilla kompura? Silloin se voi olla hermeettinen paketti ja ehkä aineiden karkaaminen tarkoittaa vikaa. Eihän noista jääkaspeista ja pakastimista tunnu koskaan aineet karkaavan.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Koskeeko tuo autojakin? Niissä käsittääkseeni kylmäaineen karkaaminen on ominaisuus, ainakin noissa vanhemmissa. Oiskohan tuon -99:n täytöstä 2 vuotta. Eivät silloin ainakaan erityisesti vuotoa etsineet. Kai se huoltokone huomaa, jos on suurempaa vuotoa?
Periaatteessa koskee. Siksi huollon yhteydessä automaattikoneetkin tekee ponnistuksen ennen vakumointia. Jos on syytä epäillä vuotoa, niin silloin sinne laitetaan väriaine ja etsitään vuotoa. Usein se aika väriaineen ja löydön välillä on tosin päiviä.

Jääkaapeissa, pakastimissa ja ilpeissä on harvemmin kumiletkuja mitkä vuotaa. Autossa ne taas on enempi sääntö kuin poikkeus. Autoissa on usein myös avokompressoreita jotka vuotavat akselitiivisteestä. Ainoastaan uusissa autoissa on hermeettisiä kompuroita ja 1234yf kylmäaineita.
 
Ylös Bottom