Nibe f310p koodiA03

Flaco

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Hei. Mulla on tuollainen nibe f310p, asennettu jotakuinkin 12 vuotta sitten. Nyt ilmoittaa koodia A03. No olen ohjeiden mukaan toiminut. Pari kuukautta sitten laite "korjaantui" muutaman uudelleen käynnistys kerran jälkeen. Nyt vika ilmeni uudelleen. Ohjeiden korjausliikkeista ei ole apua. Tsekkasin tuo höyrystimen lämpötilan kun pumppu käynnistyy uudelleen käynnistämisen jälkeen. Alkulämpötila on 25 astetta mutta muutamassa minuutissa lämpötila tippuu miinus 18 ja vika koodi iskee päälle.
Itse ajattelin että anturivika... onko muilla tällasesta kokemuksia.

260363

Tulokas
Hei, minulla on 19 vuoden kokemus Nibe 310 P laitteesta ja taidan tietää vian. Kaksi korjausta tehtäväksi 1.Kylmäaineen määrä on liian pieni ja tarvitset sitä lisää, näet koneessasi käytettävän kylmäaineen ja sen määrän alimmaisen luukun sisältä hopeavärisestä tarrasta(Nibe)kohdasta: köldmediemängd(käytettävä kylmäaine & määrä). JA VIAN AIHEUTTAJANKORJAUS 2. kylmäaine on vuotanut koska(lähes aina) paisuntaventtiili on rikki. Paisuntaventtiili rikkoutuu tai pikemminkin tukkeutuu koska sen sisällä on sihtisuodatin. Olen tehnyt ko. korjauksen kahdesti ja tämän jälkeen pelittää taas useita, useita vuosia, ellei kompura mene rikki. Osta paisuntaventtiili(Danfoss)suoraan Nibeltä suomesta á n. 250 €(sis. postikulut/tilatessa mainitse koneen malli ja ikä tai valmistenumero). Tämän jälkeen tilaa korjaaja putkiliikkeestä(tai mielummin kylmäkonehuoltoyrityksestä=halvempi) joka juottaa uuden siis samanlaisen paisuntaventtiilin rikkoutuneen tilalle. Tämän jälkeen käske korjaajan lisätä kylmäainetta edellä mainitun tarrassa olevan määrän(grammaa) mukaisesti - kylmäaineesi lienee propaani(tarkista tarrasta). Sanoisin, että tämän jälkeen alkaa pelittämään. Nibe yrittää myydä sinulle kaikkea muutakin, mutta vain tämä tosiaan pitäisi riittää. Mainitse myös korjaajalle, että muistaa kuitata alipainesäätimen, jos/kun lauennut. Tilatessasi korjaajan kotiisi mainitse, että sinulla on jo osa kotonasi ja sano että ottaa mukaan ko. kylmäainetta.

Flaco

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Niin se on elämä ihmeellistä. Taas Nibe korjasi itse itsensä ja alkoi toimimaan kuin uutena. No ei sitä kauan kestänyt. Laitoin saunan päälle ja 45 minuutin päästä oli Nibestä sulake poispäältä ja sähkötaulusta myös yksi vaihe alhaalla.
Tämäkin on tuttu vika viime talvelta. Luulin että siitä päästiin kontaktoreiden vaihdolla. No ei mitään, sulakkeet ylös ja laite lähti käyntiin ja kaikki toimi. Kävästiin saunassa (3hlö) ja sen jälkee niben lämpötila 35 astetta. En muista että olisi saunomisen takia noin alhalle lämpöjä päästänyt. No kuitenkin Nibe toimii, mutta pitänee kysellä tarjouksia uudesta (merkki taitaa vaihtua) laitteesta.

misa64

Jäsen
Ilmeisesti vastukset oli kytketty päälle eli niiden käyttö sallittu??
Onko talon sähköt kytketty niin että kiukaan ollessa päällä niben vastukset eivät ole??
Kyllähän niben pitäisi jokatapauksessa vastuksilla lämmittää kattila sinne 50-54 asteeseen ,eli vaikuttaisi vian olevan siinätapauksessa talon sähköissä luultavammin releessä joka katkoo niben vastuksien ja kiukaan yhtäaikaisen käytön.

260363

Tulokas
Edellä mainitsemani vian vuoksi höyrystin jäätyy ja tiputtaa kattilanlämpötilan juurikin tuohon 32-35 asteeseen kun sen pitäisi olla 50-52. Tämä voi aiheuttaa sen, että sulake laukeaa - tästä en ole varma. Mutta tarkistaisin toki, että onko höyrystin jäässä, jos on tekisin em. korjaustoimenpiteet ennekuin alkaisin uutta harkitsemaan.

Flaco

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Niinpä tilanteet elää etiäpäin. Jep vastukset oli kytkettynä eli normikäytössä. Se ohjausrele on vaihdettu kuukausi sitteen joten se lienee ok. Mutta tilanne on palautunut. Viime yönä laite oli sammunut ja sulakkeet alhaalla. Käynnistyi kuitenkin mutta olemme palautuneet koodi A03 vaiheeseen. Kylmälaitemiehen kanssa asiasta on kuitenkin neuvoteltu...

Ylös Bottom