NIBE F470 kompressorin normaali käyntiaika

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
17
Hei!

Onko kokemuksia siitä minkä pituisen jakson kompressorin tulisi normaalisti käydä?

Normaalisti päiväaikaan kun olen tuota seuraillut niin käy sellaisen tunnin verran, mutta joskus käy vain esim. vartin verran, eli varsin lyhyen jakson. Viime yönä kävin katsomassa tällaisen lyhyen jakson jälkeen niin käyttöveden lämpötila oli käyntijakson jälkeen jossain 48 asteen tienoilla, kompressorin anturi (bt19) oli muistaakseni 34.5astetta. Pitkän käyntijakson jälkeen käyttöveden lämpötila on lähellä 51 astetta ja samoin on tuo kompressorin anturin lukema. Käyttötilan priorisointi on ollut silloin käyttövesi. Lyhyen käyntijakson jälkeen se on ollut taas lämmitys. Näin kesällä vielä ei ole oikeastaan muuta lämmitystä kuin kosteiden tilojen lattialämmitys, joten johtuuko lyhyt käyntijakso siitä, että käyttövesi on vielä tarpeeksi lämmintä, mutta lämmitykseen tarvitaan hiukan lisäpuhtia? Tällainen lyhyt käyntijakso oli esim. viime yönä 3-4 välillä jolloin ei ole ollut lämpimän veden käyttöä ainakaan viiteen tai kuuteen tuntiin.

Eli onko tuollaiset lyhyet käyntijaksot normaalia, vai onkohan jotain menossa rikki?

Nibe F470 ollut käytössä vm 2012 talossa, jossa neliöitä noin 120m2.

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
46
Vs: NIBE F470 kompressorin normaali käyntiaika

Aivan normaalia. Käyttöveden lämmitykseen menee paljon energiaa, eli kompressori tekee pitkään töitä sen eteen. Nyt yöt on jo viileitä ja tuloilman esilämmitykseen tarvitaan energiaa. Tuloilma lämmitetään lattiasta palautuvalla kiertovedellä. Samalla sille menevälle vedelle on tietty asetettu lämpötila. Joko pienin sallittu lämpötila, tai käyrän mukainen lämpötila. Jos menovesi laskee alle tuon asetuksen, alkaa kompressori käydä kunnes vesi on oikeassa lämpötilassa. Uusimmassa softassa tätä on hieman korjattu ettei kompressori käy pätkää koko ajan.

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
17

Kiitos vastauksesta! Hyvä tietää että olin oikeilla jäljillä. Siinä silmät ristissä yöllä tuijottelin myös tuloilman lämpötiloja ja kompuran käydessä se tosiaan nousi varsin nopeasti eli siitä siis kyse tuossa lyhyemmässä käyntijaksossa. Päivitin hiljattain uusimpaan softaan eli se hystereesi bugi tai ominaisuus pitäisi olla tuossa korjattu.

6 vuotta käytössä ollut laite on edelleen tekniikan osalta mulle hiukan mustaboksi, mutta pikku hiljaa sen toiminnasta alkaa päästä paremmin jyvälle esim näitä forumeja lueskellen. :)

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
11

Olen nyt huomannut samaa asiaa, ja pitänyt kysyäkin.

Esim. viime illan ja tämän aamun välissä (merkkaan vihkoon) kompura käynnistyksiä oli mielestäni jotain 6
mutta yhtään tuntilisäystä kompuran käyttöaikaan ei ollut tullut. Voiko siis olla että on käynyt niin lyhyissä pätkissä että ei
edes tuntia ollut tullut täyteen?

Voiko/pitääkö tätä korjata? Mistä johtuu. Siirtoajan olen laittanut 15 minuutista 30 minuuttiin.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
28
Aika paljon pätkäkäyntiä tapahtuu näemmä jo silloinkin, kun ulkona on nollakeli.
Edellisenä yönä on ollut legionellan poisto ja saunottu myös edellisenä iltana, niin nyt lämmitystarve on ollut niin vähäistä, että kompura huilii aika tiuhaan tahtiin.
Eli eiköhän tuo aika normaalia käytöstä ole.

1546945090020.png

Ylös Bottom