nibe f470 kuin usein sulattelee?

nibe79

välillä tulee innostuttua...
  • Keskustelun aloittaja
Kuinka usein teillä sulattelee laite 0 asteessa ja pikkupakkasilla mulla jos ilmanvaihto on normaali litroilla ni kerran tunnissa

Spiderbait

Aktiivinen jäsen
Vs: nibe f470 kuin usein sulattelee?

Ei ole tullut seurattua niin tarkkaa mutta tunti voisi olla aika lähellä, ehkä vähemmänkin.

jptty

Jäsen

Olis kiva tietää kuinka toi uudempi f750 sulattelee kun puristaa jäte ilmankin todella alas!.

Mistäs sen näkee milloin on sulatus "päällä". En ole vielä nähnyt kuin vain lisäyksen eli vastuslämmitys symboolikuvakkeen. Enkä löydä mainintaa sulatuksesta ohjekirjasta enkä myöskään asentajan oppaasta.

nibe79

• Keskustelun aloittaja

Info valikossa näkyy kompressorin kohdalla.

En ole nähnyt sinisen männän "lisukkeena" muuta kun vain neliöruudun mäntäsymboolin ympärillä. Mikä lisäkuva on silloin näkyvissä kun on sulatus meneillään.

nibe79

• Keskustelun aloittaja

Info valikossa lukee ainakin f470. Ja taitaa alkunäytössäkinolla lämpöpumpun kohdalla kompressorin kohdalla et käyttö estetty. Ruksi päällä

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

Olen seurannut kuukausittain kompressorin käynnistysten määrää ja käyttötunteja niin joulukuussa kompressori oli käynyt keskinmäärin tunnin ajanjaksoissa.

nibe79

• Keskustelun aloittaja

Näkyy semmon hieno ohjelma olevan f470 ku trendinlaskenta jos esimerkiksi ulkona on +2 ja rajaksi laitettu +3 niin kulunlaskenta lakkaa ja sähkövastus tulee herkemmin apuun sen voi nollaan laittaa. Täällä on ollut pari päivää + 1 ensin oli raja 0 eipä sulatellu ku pari kertaa vuorokaudessa sitä nostin 3 niin tunnin välein pysähelly

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

Aukaisetko tuota vähän lisää. Minkä trendilaskenta ja mitä rajaa tarkoitat?

nibe79

Se laskee kulutusta löytyy ku avaa huoltovalikon nibestä sieltä käyttöasetukset auki sitten siinä alhaalla pitäs olla muut asetukset valikko sieltä löytyy trendinlaskentaraja tehasasetus 7 astetta. Ohjekirjassa lukee .
Tässä asetat, missä ulkolämpötilassa kulunlaskenta lakkaa. Tämän rajan alapuolella kulunlaskentaa ei käytetä lisäyksen kytkentään. Kaikki löytyy asentajan käsikirjasta

Noobie

Jäsen

Itelle tuo ei kyllä auennut.
Löysin ko.valikon joka on sen 7´c oletuksena välillä 0-20´c..
Toki nyt kiristyy pakkaset mutta mikä olis optimi. Kyllä tuo varmaan 5´c lähettyvillä on pitää.
Mulla on vastus estetty jos keskiulkolämpötila on 3´c, vielä on vesi riittänyt :D

nibe79

Eikö se nollalla eniten kompuraa käytä.

mj

Jäsen

nibe79 sanoi:
Tässä asetat, missä ulkolämpötilassa kulunlaskenta lakkaa.
Mä en ymmärrä... Siis tajuan tavallaan, mitä tuossa kohdassa säädetään, mutta mikä ihmeen "kulunlaskenta"?

Ja siis, miten tämä eroaa kohdan 4.9.2 autom. tilan asetukset - lisäyksen pysäytys (säätöalue -25 - 40 astetta)?

Laitoin muuten tämän kohdan eilen nollaan ja aamulla oli vielä 48 tunnin keskiarvoplussalla, vaikka oli ollut pakkasta edellisillasta klo 22 lähtien ja aamulla pakkasta ulkona -3 astetta. No kämppä alkoi viilentyä iltapäivällä ja lämmintä vettä ei olisi riittänyt hirveän pitkälle: Pannun alaosan lämpö oli laskenut 25 asteeseen klo 11 (suihku), eikä pumppu ollut saanut sitä nostettua kuin muutamalla asteella klo 15.15. mennessä... Laitoin laskennan 24 tunnin mukaan, mikä auttoi ainakin tähän hätään. Saa nähdä, mihin asettuu ulkolämpötila, jossa lisäys sallittava.

nibe79

Se laskoo sitä laitetaanko vastus töihin kaveriksi miten herkästi. toimii ainoastaan plussan puolella . eli laskoo paljonko euroja laitetaaan liikkeelle.

nibe79

Näkyy tuo siirtoaika vaikuttavan kuin usein kompura sammuu jos se on vaikka minuutti niin kompura sammuu heti ku käyttö vesi on tehty tai lämmitysvesi. Kokeilin minuutilla ja sitten laitoin 30 minuuttia niin kompura ei sammu vaikka ei olisi lämmitys tarvetta sillä hetkellä. Eli ei työnnä turhaan lämpöä kartanolle. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää:) ;D samasta paikasta löytyy kuin trendinsäätö

mj

Jäsen

Mutta kun lämmittää tarvetta/pyydettyä korkeammalle, pitää myöhemmin pidemmän tauon eli loppujen lopuksi +/-0...? Vai miten menee?

Edit: Tässä loggausdataa eiliseltä. Keskustelun aiheeseen liittyen ei yhtään sulatusta, pitänyt vain välillä taukoa... Mikäli olen oikein ymmärtänyt keltaisella olevan käyrän datan (kuvassa suoraa viivaa).

nibe79

joo ei oo nuin hienoja käppyrä ohjelmia mulla. eikö se sillon kun kompura on sammuksissa päästä lämpöä harakoille.. empä ole kerenny asiaa tarkemmin tutkia. sulattaa yleensä 20 min. pitäs tuommonen ohjelma hommata

mj

Jäsen

Jos menee todellakin sulatukselle (kompura ei käy => menee INFO valikkoon => tulee ilmoitus sulatuksesta ennen kuin pääsee katsomaan lämpöjä ja tällöin siis käyttää kai sähköä sulatukseen...?), eikä pidä vain taukoa, niin kannattaa katsoa,että jäteilma ei mene paljon pakkaselle. Kuten kuviossa jäteilma vain asteen - pari pakkasella.

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

mj sanoi:
Mutta kun lämmittää tarvetta/pyydettyä korkeammalle, pitää myöhemmin pidemmän tauon eli loppujen lopuksi +/-0...? Vai miten menee?

Edit: Tässä loggausdataa eiliseltä. Keskustelun aiheeseen liittyen ei yhtään sulatusta, pitänyt vain välillä taukoa... Mikäli olen oikein ymmärtänyt keltaisella olevan käyrän datan (kuvassa suoraa viivaa).

Mikäs loggaus järjestelmä sulla on käytössä?

mj

Jäsen

USB-tikku, Excel ja nopeat jalat tikun roudaamiseen pumpun ja tietokoneen välillä... :)

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

Itselläkin on tikku kiinni nibessä mutta excel pohja puuttuu vielä. Haluaisitko lainata omaa excel pohjaasi?

mj

Jäsen

Ohessa tiedosto. Siihen kopio suoraan Excelissä avatusta loggaustiedostosta, datataulukon oikealta puolelta löytyy kuvio. Välttämättä kaikki kohdat datasta ei ole oikein tulkittu....

Liitteet

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

Isot kiitokset! Nyt voin heittää tuon oman excel pohjan roskiin. Nyt näkee noi sulatuksien välit ja sulatuksen kestot helposti. Oon ainakin bissen velkaa, cheers!

mj

Jäsen

Hyvä, että kelpaa! Siellä on tosiaan sitten kaksi noita "käyttötiloja": Toisessa vain kolmea numeroarvoa ja toisessa enemmän vaihtoehtoja. Näiden salat ei ole minulle selvinnyt.

Ja se keltainen sulatusviiva... Menin koneelle ja valitsin INFO päävalikosta => tuli ilmoitus sulatuksesta ennen kuin pääsin katsomaan lämpödatoja. Tähän ilmoitukseen mielestäni liittyi loggausdatan "Alarm number" -sarakkeen koodi 183 (muutahan siellä ei olekaan). Lisäksi näitä on edeltänyt aina jäteilman painuminen selvästi pakkaselle (-8 astetta), kun normaalisti jäteilma on esim. -1, kun kompressori käy. Tosin viime yönä keltaisessa sulatus -viivassa elämää ensimmäistä kertaa niin, ettei jäteilma ole tipahtanut...

Kompressori lepäilee muulloinkin, mikä näkyy tietenkin jäteilmasta. Ainakin silloin lepää kun lämmölle ei ole tarvetta kuten nyt alkutalven +5 päivät: Mulla oli jopa huolestuttavaa katkokäyntiä, kun kävi muutaman minuutin, sitten pois hetkeksi, taas päälle muutamaksi minuutiksi, jne. Nyt kun katsoo eilistä käyrää (ulkona -15 - -10 astetta), niin pieniä taukoja lukuunottamatta kompressori ollut päällä koko vuorokauden.

Noobie

Jäsen

Spiderbait sanoi:
Isot kiitokset! Nyt voin heittää tuon oman excel pohjan roskiin. Nyt näkee noi sulatuksien välit ja sulatuksen kestot helposti. Oon ainakin bissen velkaa, cheers!
Kiitän myös tästä!! Virtuaalibisset voin tarjota :)
Smiley211008

Laitan kans päivän koosteen omasta tänne kunhan kotiuduin ja saan tikun kiinni koneeseen.
Laitan login 5 min välein.

mj

Jäsen

Tässä mun eilisestä aamusta tähän aamuun... Aika yksitoikkoista vastusten kanssa ajoa. Takassa poltettu puita kaksi kertaa, yhteensä noin 12 kg.

Datasta kun laskee KWh:t (mulla logi minuutin välein), niin vuorokaudessa mennyt noin 56 kWh lämmitykseen ja lämpimään veteen + puut.

Jos joku muuten huomaa, että jokin säätö ehkä pielessä, niin vinkit otetaan todella mielellään vastaan. ;)

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

Tuossa on mun käyrä ajalta 13-14.1. vastus on max 2,0kwh säädöllä, siksi erinlainen käyrä kuin teillä. Olin unohtanut loggausväliksi 5s, olihan dataa :D. Nyt on 2min välein. Pakkasta parhaillaan -18°. Sähköä kului 13.1 etäluettavan mukaan 64kwh (kokonaiskulutus, sisältäen käyttösähkön)

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

mj sanoi:
Miten sulla on säädetty poistoilma/tuloilmapuhaltimien tehot? Mietin vaan kun itellä sulattaa vuorokaudessa 5-6krt. Taukoja mulla on tosin vähemmän kuin sulla

mj

Jäsen

Just olen pelannut niiden kanssa, kun vaihdoin suodattimia... Musta ne alkuperäiset on aika "hennot", joten päätin laittaa F5 tason suodattimet.

No, koska näistä ei mene niin paljon ilmaa läpi, piti ilmanvaihdon prosentteja nostaa, ettei jäteilma mene liikaa pakkaselle (muutos poisto/tulo 60/55 => 65/60).
Sitten päätin, että poistoilman osalta ei tarvita niin hyvää suodatusta ja että voisi laske prosentit alemmas. Hankin G3 suodattimen (vastaa varmaan alkuperäistä) poistopuolelle (65/60 => 60/55), mutta huomasin pian asennuksen jälkeen, että ilmanvaihto ei taida olla ihan balanssissa, koska esim. ovia avatessa oli vastusta... Tämä ei ole ihme, kun tulopuolella F5 ja poistossa G3, joka päästää ilmaa parammin läpi.
Eli nyt juuri muutin arvoiksi poisto/tulo 60/58 ja ehkä vieläkin voisi nostaa tuloa ilman, että alipaine häviää.

Sulatuksiin vaikuttaa myös heti poistoilman lämpötila, joka minulla laski F5 suodattimella poistopuolella. Mutta se sinulla on korkeampi kuin minulla.

Jäteilmakaan ei mun lukuihin verrattuna ole paljon kylmempää ja onhan mullakin viimeisellä vuorokaudella sulattanut 4 kertaa. Onko niitä sitten edes liikaa, en osaa sanoa... Sulatuksistahan pääsisi eroon nostamalla poistoilmaa ja sen kautta jäteilman lämpöä, mutta sitten menee lämpimämpää ilmaa ulos taivaalle.

Sekin olisi kiva tietää, mitä nuo tauot mulla on? Aika usein tulee, vaikka nyt on lämmitystarvetta ihan riittämiin. Olisko kuitenkin jotain "semi"sulatuksia ilman varsinaista "hälytystä".

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

Nuo sun tauot näyttäis tulevan aina sen jälkeen kun vastukset ovat olleet päällä. Tulkitsen asian niin että lämmöt ovat niin korkealla kattilassa sekä lämmityksessä jonka takia nibe ajaa kompuran nukkumaan kunnes lämmöt taas laskee. Voi olla että jos laitat lisäyksen tehon pienemmälle niin piikki ei ole niin jyrkkä -> kompura jää päälle ja vastukset vain menee pois. Tää nyt on vaan tällästä spekulointia

mj

Jäsen

Spiderbait sanoi:
Nuo sun tauot näyttäis tulevan aina sen jälkeen kun vastukset ovat olleet päällä. Tulkitsen asian niin että lämmöt ovat niin korkealla kattilassa sekä lämmityksessä jonka takia nibe ajaa kompuran nukkumaan kunnes lämmöt taas laskee. Voi olla että jos laitat lisäyksen tehon pienemmälle niin piikki ei ole niin jyrkkä -> kompura jää päälle ja vastukset vain menee pois. Tää nyt on vaan tällästä spekulointia
Tuo on kyllä hyvä huomio, pitää kokeilla. Joko tiputtaa vastuksia tai kokeilee niben mainitsemaa siirtoaika -asetusta.

Huomasin muuten vasta nyt, sulla ei ollutkaan koko vuorokautta, joten sulatusta on ehkä vähän enemmän kuin täällä.

Teillä on molemmilla (Spiderbait ja Hernee) selvästi korkeammat poistoilman lämmöt kuin mulla. Varsinkin nyt pakkasten kiristyttyä, mulla laskenut alle 20 asteeseen. Mun pumppu on teknisessä tilassa, joka on varsinaisen talon päässä autokatoksen yhteydessä (siis kiinni talossa, mutta ei asuintilojen vaipan sisällä) ja tilassa on patterilla 15 astetta. Sisällä meillä on kyllä ihan lämmintä asuintiloissa, 22 asteesta ylöspäin takan käytöstä riippuen + kylppärissä tasainen 24. Onko teillä laite esim. khh:ssa lämpimässä ja lähempänä? Mulla näyttäisi häviävän lämpöä matkalla asuintiloista pumpulle...

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

Kodinhoitohuoneessa on (valitettavasti). Hyvä olla jälkiviisas mutta nyt sijoittaisin sen erilliseen tekniseen tilaan, sen verta tuo kompura ääntää kuitenkin.

Kuva ei mahtunut näköjään kokonaan foorumille. linkki kuvaan. Toi on sitten klo 17-17, näköjään laskee vuorokauden siitä milloin tikun on laittanut koneeseen kiinni.

mj

Jäsen

OK. Mun pitää seurata poistoilman lämpöä... Huomasin eilen myös, että poistopuolen suodatinkotelon reunasta pilkistää vähän jäätä (tästä keskustelua toisessa ketjussa). Tämä saattaa liittyä poistoilman laskuun, vaikka pakkaset olleet samoja useita päivä.

Kiitos muuten vinkistä / huomiosta vastusten päälläolon ja kompuran taukojen suhteen. Laitoin nyt siirtoaika -asetuksen eilen illalla 15 minuutilta 30 minuuttiin ja kompuran tauot loppui. Kompura oli ollut päällä koko yön putkeen (muutos hetkestä sain uutta dataa 7,5 tuntia). Varmaan on parempi näin kuin että turhaan pysähtelee. :)

Ylös Bottom