Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Terve,

olen lukenut näitä aloitus-threadeja jo pidemmän aikaa mutta tuntuu, että en saa jutun juonesta kiinni, kun keskustelu rönsyilee kovastikin. Nibe manuaalikin on kahlattu ja koitettu ihmetellä lukemia ja niin edelleen. Lyhyestä virsi kaunis:

- uusi omakotitalo PK-seudulla, 99 asuinneliötä, vesikiertoinen lattialämmitys huonekohtaisilla Danfossin digitaalisilla termostaateilla ja Nibe F470. Runko puusta ja talo on tarkasti ja hyvin rakennettu ja tiivis. Iso varaava takka, jota on tarkoitus poltella fiiliksen lisääjänä ja tietenkin ulkoilman ollessa kylmä (eli alle 5 astetta). Ajatuksena tietenkin, kuten kaikilla, säästää sähköä mutta elää kuitenkin mukavasti.
- Taloudessa 3 henkilöä
- Energialuokka C, arvioitu sähkönkulutus 12 000KwH / vuodessa (olen varautunut hieman korkeampaan kun talo on uusi ja ilmeisesti kuivuminen vie vähän enemmän energiaa).

Muutto olisi käsillä pian mutta nyt jo olen päässyt tsekkailemaan Nibeä. Huomio on, että kämpässä on aika lämmin, ei nyt ehkä tuskaisen kuuma mutta kuitenkin. Toisaalta säädöt Nibessä ovat varmaan osin tehtaan asetuksilla ja putkarin kanssa niihin säätöihin ei koskettu, kun lyhyen opastuksen piti.

Lähtökohtana olisi, että KHH/pesutiloissa olisi lämmin lattia ja muualla huoneistossa tuo perinteinen 21-21,5 astetta.
Samalla en haluaisi, että Niben sähkövastus astuisi kovin herkästi peliin, koska tuota takkaa on kuitenkin tarkoitus poltella.
Kaiken kaikkiaan tarkoitus oli löytää hyvät perussäädöt, joilla ko. asiat onnistuisivat mutta kuitenkin niin, että sähköä ei kuluisi NIBEn toimesta ihan perkeleesti.

Avasin Niben huoltovalikon ja sain sieltä oheiset arvot:

Huoltotiedot:

- tilan sisäinen lisäys = pois
- maks.sääd.sähköteho = 8.0 KW
- varokekoko = 16 A
- virta L1 / virta L2 / virta L3 = 0.0 A

Lämmitysjärjestelmä 1 EB100
- menolämpötila 1 (BT2) = 23.3 C
- paluulämpötila 1 (BT3) = 23.1 C
- lask. menolämpötila 1 = 23.0 C
- huonelämpötila 1 (BT50) = 24.0 C
- ulkoinen menoanturi (BT25) = --- C
- ulkoinen säätö = ei
- lattiankuivaustoiminto = pois

- höyrystin (BT16) = 29.0 C
- poistoilma (BT 20) = 23.7 C
- jäteilma (BT21) = 24.1 C
- tuloilma (BT 22) = 22.2 C
- kompressorin anturi (BT1:cool: = 40.3 C
- sähkövastusanturi (BT19) = 47.2 C

- käyttöveden täyttö (BT6) = 49.3 C
- käyttövesi yläosa (BT7) = 54.8 C
- lask. menolämpötila 1 = 23.0 C
- ulkolämpötila (BT1) = 17.7 C
- keskiulkolämpötila = 15.1 C
- käyttöpriorisointi = käyttövesi

Puhallinnop. Poistoilma 5.15
- normaali = 65%
- nopeus 1 = 0%
- nopeus 2 = 30%
- nopeus 3 = 80%
- nopeus 4 = 100%

Puhallinnop. Tuloilma 5.16
- normaali = 60%
- nopeus 1 = 0%
- nopeus 2 = 25%
- nopeus 3 = 70%
- nopeus 4 = 90%

Mistään en nyt tähän hätää löytänyt IV-pöytäkirjoja, joissa nuo asetetut arvot olisivat.
Lämpökäyrästä sen verran, että taisi olla 5 ja olisiko korjaus ollut -1 tai -2 (näin ulkomuistista).
Tähänkin tarttisi apua, että kannattaisiko luoda mielummin oma käyrä kuin käyttää valmista (en oikein hiffannut lämpökäyrän logiikkaakaan)

Haastavaksi tekee vielä sen, että Niben käsikirjassa kaikki kuvat valikoissa ovat vähän erinäköisiä - olisikohan minulla vanhempi / uudempi firmware laitteessa?

Tosi iso kiitos jos joku osaa minut vähän neuvoa alkuun että välttäisi ne suurimmat karikot.
Toivottavasti tämä auttaisi myös jotakuta muuta aloittelevaa NIBEistiä
 

Miikko

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Terve

Aloitetaan ny ainakin käyrästä..mulla on 3+0 käytössä. Sulla todennäköisesti saa pudottaa jonnekin samoille nurkille. Nyt ainakin menee aika lämmin vesi kiertoon. Aloita valmiistä käyristä..päset hyvin lähelle oikeaa niilläkin

IV-säädöistä kannattaa kysellä..ei voi olla sellaista sattumaa, että noin hienot tasaluvut saa prosentteihin jos on aidosti säädetty. Villi arvaus, että luvut vedetty hihasta. Oma arvaus tottakai tämä.

Ja älä vaan käytä ykkösnopeutta, että kone pysähtyy. IV pitää pyöriä aina, asukkien ja talon terveyden takia. Toki lämmityskin menee vastuksille jos ilma ei liiku
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Kiitos.

Mitenhän nuo puhallintehot? Miten jos pudotan normaalin esim. 5% alemmas?
Sitä en ymmärrä, miksi noita puhellintehoja on tuossa 5 erilaista "profiilia" - milloin noita on tarkoitus vaihtaa vai vaihtaako kone niitä itsekseen tilanteen mukaan?
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Nyt on taas hieman lisää opittu. Olohuoneessa on NIBEn oma huoneanturi ja Danfossin oma huoneanturi myöskin.
Lisäksi jokaisessa makuuhuoneessa (3 makuuhuonetta) on tuo Danfoss huoneanturi asennettuna.

Malli taitaa olla tämä kutakuinkin: https://www.ahlsell.fi/34/lv/lammitys/saatolaitteet/danfoss/4035206/

Näyttäisi siltä, että huoneanturin asetusta ei ole aktivoitu valikoissa 1.9.4
Ajattelin tehdä tämän => tämän jälkeen valikko 1.1 näyttää myös sellaiselle jollainen se on myös ohjekirjassa.

Jos laitan menoveden minimiksi vaikka +25, niin tarkoittaa se, että KHH/pesuhuoneessa (jossa ei siis ole huonekohtaista termostaattia), kiertää tuo jalalle mukava vesi lattiassa ja muualla huoneistossa mennään sitten NIBEen asetetun huoneanturin (säätö valikosta 1.1) + huonekohtaisten anturien lämpötila-asetuksilla?
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Lattialämmitystaloissa tuota Niben huone-anturia ei saa käyttää lämpötilan säätämiseen, vaan se pitää olla valikosta valittuna pelkästään sisälämpötilan mittariksi. Tämä siksi, että lattialämmitys on liian hidas reagoimaan tuon anturin pyyntöihin.
Kyllä ne huonekohtaiset anturit hommansa hoitavat, kunhan putkistossa kiertää riittävästi ja riittävän lämmintä vettä.

flipflop sanoi:
Mitenhän nuo puhallintehot? Miten jos pudotan normaalin esim. 5% alemmas?
Sitä en ymmärrä, miksi noita puhellintehoja on tuossa 5 erilaista "profiilia" - milloin noita on tarkoitus vaihtaa vai vaihtaako kone niitä itsekseen tilanteen mukaan?
Puhallintehoja on useita siksi, että sinne saadaan ohjelmoitua esim. "takkakytkin", joka pienentää poistoilmaa ja lisää tuloilmaa tulisijan sytytyksen ajaksi. Meillä on käytössä tuo mainittu takkakytkin, viime talvena käytin tahdistettua käyttöä Nibessä, jolloin ilmanvaihtoa tehostetaan, kun kompressori käy ja kun ei käy, ilmanvaihto pienenee, jolloin puhalletaan vähemmän lämpöä harakoille. Lisäksi käytän saunomisen ja pesutilojen kuivaamisen ajaksi tehostettua ilmanvaihtoa.

Tuo ilmanvaihdon Normaali-asetus pitäisi olla iv-laitteiston säätämisen perusteella saadut arvot, joilla saavutetaan rakennusmääräysten vaatima "kerran kahdessa tunnissa" ilmanvaihto. Oliko teillä tehty sitä ilmanvaihdon säätöä?

Lue ajatuksella nuo keskustelut F470 aloittelijalle neuvoja ja F470 sähkön käyttö. Niistä kyllä löytyy vastauksia aloittelevan Nibeilijän mieltä askarruttaviin kysymyksiin. :)
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Ok, otin ruksin pois siitä huonekohtaisen anturin asetuksesta.

IV-mittaukset on tehty ja siellä raportissa lukee tulo 57% ja poisto 60%, jotka asetin nyt.

Ymmärränkö menoveden mimini-periaatteen oikein: minimimenoveden lämpötilaksi jos laitan vaikka +25 astetta, märkätilat on jalalle hieman lämpimät eli mukavat. Muita huoneita hallitaan huonekohtaisilla Danfossin termareilla.

Tuntuu vain, että koko kämpässä on yhtä lämmin kuin märkätiloissa, eikä huonekohtaisilla termareilla ole mitään tekoa, vaikka ne on asetettu +21 asteeseen.
Saako sillä 1.1 lämpötilan muutoksella (jonka asetin nyt -2) tiputettua indikoitua talon sisäistä lämpötilaa tuon -2 astetta?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
Ymmärränkö menoveden mimini-periaatteen oikein: minimimenoveden lämpötilaksi jos laitan vaikka +25 astetta, märkätilat on jalalle hieman lämpimät eli mukavat. Muita huoneita hallitaan huonekohtaisilla Danfossin termareilla.

Tuntuu vain, että koko kämpässä on yhtä lämmin kuin märkätiloissa, eikä huonekohtaisilla termareilla ole mitään tekoa, vaikka ne on asetettu +21 asteeseen.
25 asteinen vesi ei kauheesti lämmitä jos on harva putkitus lattiassa, kuinka lämmin märkätila on naaman korkeudella verrattuna muihin tiloihin? 5 astetta lisää minimiin niin alkaa märkätilan ja muiden tilojen välille tulla eroa jos termostaatit toimii muissa tiloissa.
 

mj

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Oikea lämpökäyrä kannattaa hakea niin, seuraa kylpyhuoneen lämpöä (laita mittari johonkin) ja muuttaa lämpökäyrää ulkoilman lämpötilan muuttuessa niin, että kylpyhuoneessa pysyy aina tasainen lämpötila, esim. 24 astetta. Toki nousee tuosta, jos on ulkona lämmintä, mutta kun kylmenee niin, pysyisi tuossa.

Muissa huoneissa termarit hoitaa lämmön pätkiminen, että on se 21,5. Tällä hetkellä ei taloja vielä paljon lämmitellä ja voi tuntua kuumalta, jos esim. aurinko paistaa. Mutta kun mennään alle 10 asteeseen pihalla, saat eron aikaan kh vs muut huoneet.

Ja siis lämpökäyrä kertoo, kuinka monta astetta ulkoilman lämpötilan pitää muuttua, että lattiaan menevän veden lämpö muuttuu yhden asteen (= eka numero). Toinen numero kertoo, onko käyrää siirretty ylös tai alas päin ja kuinka monta astetta. Esim. jos ulkona 10 astetta ja sisällä 25 kh:ssa, ja sitten nollakelissä on edelleen 25 kh:ssa, kannattaa käyrää siirtää -1 tai enemmän, että saa 24 kylppäriin.
 

mj

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Niin sitten on vielä tuloilman lämmitys, joka saattaa pitää lämpöä ylhäällä koko talossa. Ikävä kyllä tämä on manuaalinen, eikä todennäköisesti takaa tasaista tuloilman lämpöä talosi tarvitsemalla lämmityskäyrällä... Eli sitä joutuu säätämään ainakin keväällä ja syksyllä koka vuosi, koska kesällä ei tarvita juuri lainkaan lämmitystä tuloilmaan, mutta talvella tietenkin tarvitaan. Käyttöohjeesta löytyy ohje säätämiseen.
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Kiitos tosi paljon avuista.

Tosiaan, jos laitan menoveden minimiksi vaikka 25 niin huonetermarit näyttää kanssa jotain +24 astetta. Jos laitan menoveden minimiksi +21, on myös huoneiden termareissa pienempi lämpötila. En tiedä, onko sillä merkitystä tosiaan, että aurinko porottaa kuumasti vielä isoista ikkunoista, joissa ei ole kaihtimia.

Eikös tuo tuloilman lämmitys ollut tuo keskusteluissa mainittu "kossupullonkorkki" ja löytynee siitä Niben etuseinämän levyn takaa? Kumpaan suuntaan käännetään ja paljonko (siis pienentääkseni tuloilman lämmitystä muutaman asteen).

Luin erästä keskustelua ja siinä oli mainittu, että NIBE ei ottaisi aina lämmintä poistoilmaa talteen ja käyttäisi sitä lämmittämiseen. Onko näin? Jos, niin miten tämän voi estää, koska tietenkin lämmin ilma kannattaisi ottaa takaisin hyötykäyttöön?

Mistä muuten tiedän, että NIBE ei käytä sähkövastuksia esimerkiksi tällä hetkellä lämmittämiseen? Tuli vain tällainenkin ajatus mieleen :)

**kiitos**
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
Eikös tuo tuloilman lämmitys ollut tuo keskusteluissa mainittu "kossupullonkorkki" ja löytynee siitä Niben etuseinämän levyn takaa? Kumpaan suuntaan käännetään ja paljonko (siis pienentääkseni tuloilman lämmitystä muutaman asteen).
Jep, etulevy pitää poistaa, että pääsee käsiksi tuohon tuloilmapatterin säätöruuviin. Varsinainen säätöruuvi löytyy sen "kossupullonkorkin" alta ja on muistaakseni 4 mm kuusiokanta. Se on tehtaan jäljiltä kokonaan auki ja kannattaa näin lämmityskauden ulkopuolella ruuvata lähes kiinni, siis myötäpäivään. Lämmityskaudella se on yleisesti n. 3/4 - 1 kierrosta auki.

flipflop sanoi:
Luin erästä keskustelua ja siinä oli mainittu, että NIBE ei ottaisi aina lämmintä poistoilmaa talteen ja käyttäisi sitä lämmittämiseen. Onko näin? Jos, niin miten tämän voi estää, koska tietenkin lämmin ilma kannattaisi ottaa takaisin hyötykäyttöön
Kyllä. Nibe ottaa poistoilmasta lämmön talteen vain, kun kompressori käy. Muulloin se puhalletaan sellaisenaan harakoille. Monimutkaiseksi menee, jos haluaa tuon hukkalämmön ottaa talteen jollain passiivisella lto:lla.

flipflop sanoi:
Mistä muuten tiedän, että NIBE ei käytä sähkövastuksia esimerkiksi tällä hetkellä lämmittämiseen? Tuli vain tällainenkin ajatus mieleen :)
Siinä Niben näytössä on sellainen oranssinpunainen mökin logo, jonka sisällä + merkki, kun vastukset ovat käytössä. Aseta valikossa Lisäyksen pysäytys jonnekin ~+4°C seutuville, niin tiedät, että vastuksia ei käytetä ulkolämpötilan ollessa tuon yläpuolella.
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Noniin, monessa asiassa ollaan menty eteenpäin.

Tänään vuorossa ensimmäisen kerran takan testaaminen. Savuthan se veti samantien sisään säädöillä 57%/60% ja äkkiä terassin ovi auki. Lähti vetämään paremmin. Etsiskelin täältä foorumilta noita säätöjä ja asetin huoltovalikon kautta itselleni kakkosilmanvaihdoksi poisto 5%, tulo 50%.

Tämä on ainoa säätö, millä savut saa pidettyä pois sisältä.

Voiko tuollaista asetusta pitää koko takan polton ajan? Mitä pitäisi lähteä säätämään, että hormi imisi kunnolla koko takan polton ajan normaali-ilmanvaihdon asetuksilla? Pitääkö ostaa takkaimuri, ettei tarttisi rukata NIBEn säätöjä takan polton aikana?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
70
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
Pitääkö ostaa takkaimuri, ettei tarttisi rukata NIBEn säätöjä takan polton aikana?
Parasta olisi jos takan ilman voisi tuoda ulkoa eikä vedellä polton avuksi suuria määriä lämmitettyä sisäilmaa, mutta jälkikäteen se on usein liian hankalaa.
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Niinpä...pitää testailla eri säätöjä. Lätkäisin nyt hieman lisää prosentteja kokeeksi normaaliin ilmanvaihtoon, tulo 57%, poisto 65%.
Onkohan tästä haittaa, kun nostin tuota poistoa tuolla 5%:lla? Ainakin käsitykseni mukaan alipaine talossa lisääntyy = positiivinen juttu silmällä pitäen savunhajua?

Säädin tuloilman patterin aivan kiinni ja avasin sitä 1 1/4 kierrosta. Tuntuu, että tuloilman lämpötila ei vain tipu tuosta 23-25 asteesta, kauankohan ottaa aikaa? Onkohan tuohon jotain muita säätöjä mitä pitää samalla säätää?

Edelleen vastauksista kiittäen! :)
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
Onkohan tästä haittaa, kun nostin tuota poistoa tuolla 5%:lla? Ainakin käsitykseni mukaan alipaine talossa lisääntyy = positiivinen juttu silmällä pitäen savunhajua?
jos takansavua tarkoitat niin se nyt herkästi lisääntyy kun alipaine talossa kasvaa. Esim. ilmanvaihtokoneissa on takkakytkin joka pyrkii tekemään talosta ylipaineisen jotta savut ei tule tupaan.

Takan poltto onnistunee paremmin kun ulkona alkaa pakastaa, saati nyt kun lämpö on ulkona ja sisällä liki samat. Talvikeleillä takka vetää paljon paremmin.
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
Niinpä...pitää testailla eri säätöjä. Lätkäisin nyt hieman lisää prosentteja kokeeksi normaaliin ilmanvaihtoon, tulo 57%, poisto 65%.
Onkohan tästä haittaa, kun nostin tuota poistoa tuolla 5%:lla? Ainakin käsitykseni mukaan alipaine talossa lisääntyy = positiivinen juttu silmällä pitäen savunhajua?

Säädin tuloilman patterin aivan kiinni ja avasin sitä 1 1/4 kierrosta. Tuntuu, että tuloilman lämpötila ei vain tipu tuosta 23-25 asteesta, kauankohan ottaa aikaa? Onkohan tuohon jotain muita säätöjä mitä pitää samalla säätää?

Edelleen vastauksista kiittäen! :)
Kuten Pökö jo tuossa kirjoittikin, niin alipaineen lisääminen asunnossa luultavasti lisää sitä savun hajua muulloinkin kuin takan lämmityksen aikana. Jostain se rakennus sen alipaineen pyrkii tasaamaan ja kuten aloitusviestissäsi kirjoitit, talo on rakennettu tiiviiksi, jolloin "helpoin" korvausilmareitti, josta paine-ero pyrkii tasaantumaan on hormin ja tulisijan kautta. Valmispiipuissa on ilmeisesti savupellissä se häkäaukko jo tehtaalla tehtynä ja sieltä pääsee vuotamaan jonkin verran ilmaa ohi pellin.

Mulla näytti olevan Niben "takkakytkimen" asetukset 55/40% (tulo/poisto) ja tuolla palaa yhdessä tulisijassa tuli hyvin. Jos ulkona ollaan kuitenkin vielä plussan puolella, niin en yleensä käytä tuota takkakytkintä, vaan avaan kulloinkin käytössä olevaa tulisijaa lähimmän tuuletusikkunan.

Uusi piippu (jos kivirakenteinen) ja tulisija eivät yleensä ensimmäisellä polttokerralla muutenkaan vedä kunnolla, koska rakenteista haihtuu kosteutta, joka haittaa savukaasujen liikkumista ja laskee lämpöjä jne. Ja kosteat puut tietenkin aiheuttavat huonoa vetoa. ;)

Noihin ilmanvaihdon Normaali-asetuksiin ei pidä koskea. Siksi siellä valikossa on niitä eri nopeuksia. Niille saa vielä nopeuskohtaisesti valittua puhaltimen palautusajan, joka määrittää, kauanko poikkeava nopeus on käytössä, ennen kuin automaattisesti palataan normaaliin. Meillä esim. on takkakytkimen palautumisaika 4 h.

Tuloilmapatterin säätöruuvi on tosiaan useimmilla käyttäjillä 0,75 - 1,25 kierrosta auki, joten koita nyt laittaa se vaikkapa vain 0,5 kierrosta auki ja katso, mitä tuloilman lämpötilalle tapahtuu. Vartissa pitäisi muutos jo näkyä. Onhan se raitisilmaventtiili, vai mikä sen virallinen nimi on talon pohjoispuolella tai muuten varjon puolella?
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Pari tarkennusta vielä äskeiseen:

F470 tarvitsee poistoilmavirran 28l/s, jotta kompressori pystyy ottamaan poistoilmasta lämpöä. Tätä pienemmillä virtauksilla höyrystin ja sitä myötä jäteilma menevät rajusti pakkaselle, mikä johtaa kompuran pysäytykseen ja höyrystimen sulatukseen. Eikä tuo 28l/s välttämättä edes riitä, koska tuo on riippuvainen myös poistoilman lämpötilasta. Meillä on osoittautunut tuo poistoprosentti 40 minimiksi. Kokeilin 35, mutta sillä meni höyrystin pakkaselle.

Nyt kun ulkoilma on vielä melko lämmintä, riittää tuloilmapatterissa melko pienikin virtaus nostamaan tuloilman lämpötilaa useita asteita. Mulla on näin kesäaikaan tuloilmapatterin säätöruuvi vain n.1/6 kierrosta auki ja tällä hetkellä ulkoilma lämpiää 13.9 => 18.1°C, kun lämmitysveden meno on 25.6 ja paluu 27.3°C (ottaa lämpöä saunan lattiasta).
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Eilen tosiaan tuli poltettua se kuuluisa ensimmäinen pesälllinen takassa (pieniä puita, noin 5kpl), tunnelman ja testauksen vuoksi. Kuten mainittua niin savua tuprutti sisään, joskin saatiin säädettyä niin että takka alkoi vetää hyvin. Ongelma on se, että takka/hormi on tuonut koko päivän tänäänsavunhajua sisään ja savu haisee nimenomaan takan ympäristössä, ei huoneissa.

Eli onko niin, että alipaine nyt siellä painaa sitä savunhajua hormista alaspäin? Normiilmanvaihto tulo 57%, poisto 60% kuten IV-mittauksissakin on.

Millä helkkarilla saan tämän savunhajun pois täältä kämpästä? Muistelen, että edellisessä kämpässä (jossa oli LTO-laite) säädettiin kämppä asentajan toimesta hieman ylipaineiseksi, jotta takan hajut ei tulleet enää sisään. Näinhän ei saa tehdä, en tiedä miksi asentaja niin viimeksi teki.

On tämäkin ;)
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
70
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
Eilen tosiaan tuli poltettua se kuuluisa ensimmäinen pesälllinen takassa (pieniä puita, noin 5kpl), tunnelman ja testauksen vuoksi. Kuten mainittua niin savua tuprutti sisään, joskin saatiin säädettyä niin että takka alkoi vetää hyvin. Ongelma on se, että takka/hormi on tuonut koko päivän tänäänsavunhajua sisään ja savu haisee nimenomaan takan ympäristössä, ei huoneissa.

Eli onko niin, että alipaine nyt siellä painaa sitä savunhajua hormista alaspäin? Normiilmanvaihto tulo 57%, poisto 60% kuten IV-mittauksissakin on.

Millä helkkarilla saan tämän savunhajun pois täältä kämpästä? Muistelen, että edellisessä kämpässä (jossa oli LTO-laite) säädettiin kämppä asentajan toimesta hieman ylipaineiseksi, jotta takan hajut ei tulleet enää sisään. Näinhän ei saa tehdä, en tiedä miksi asentaja niin viimeksi teki.

On tämäkin ;)
no.. ylipaineisessa pelätään sitä että kostea ilma menee talvella seiniin, alipaineisessa sitä että seinistä imetään jotain ikävää huoneilmaan. Riippuu talosta kumpi on suurempi uhka.
 

raksa11

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Ilmanvaihto kannattaa säätää lähes tasapainoon, etenkin tiiviissä talossa. Meillä myös oli alkuun tuota nokihaju ongelmaa, ilmanvaihdon paremmalla säädöllä ongelma jokseenkin poistui, tosin liesituulettimella tuon saa vieläkin haisemaan jos unohtaa avata ikkunaa. Joku automatiikka tuossa lto koneessa saisi olla poisto ja tulopuhallinten eroa säätämässä, paine-ero mittaus tms. Tulopuolella on esimerkiksi kuitenkin F7 hienosuodatin ja poistolla pelkkä karkeasuodatin, joten selvähän se on että tulo tukkeutuu nopeammin ja alipaine kasvaa aina vaan isommaksi suodatinvaihtovälin lähestyessä.
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Meillä oli pukari säätänyt 60/60 tuon eli täysin tasapainoissa, kun taas mittausraportissa on tulo 57/ poisto 60.
Kumpaa nyt sitten kannattaisi käyttää?

Savunhaju hälveni hieman, kun IV-kaverin ohjeesta poistettiin tuloilmanvaihdon riteliköstä (huoneessa korkealla) sellaisia pitkuloita tarroja, jotka siis rajoittivat virtausta.
Sovittiin että seurataan tilannetta, mutta edelleen hieman haisee savu, ei kuitenkaan niin paljon kuin ennen. Auttaisiko vaan se, että polttelisi takkaa ja "kuivattelisi" hormia, joka on siis uusi kuten koko talokin.

Toinen ihmetystä aiheuttanut on NIBEN manuaalin menojohdon lämpötila. Tämä on meillä asetettu 55 asteeseen, vaikka manuaali sanoo näin:

"MUISTA! Lattialämmitysjärjestelmän yhteydessä suurin menojohdon lämpötila asetetaan tavallisesti välille 35 ja 45 °C. Tarkasta lattian suurin sallittu lämpötila lattiatoimittajaltasi."

Minimiarvo on tällä hetkellä +29 asteessa, jotta kosteiden tilojen lattiat tuntuisivat edes hieman lämpimiltä ja suihkun lattia kuivaisi lastalla vetämisen jälkeen.
Onkohan nää nyt kohdallaan ja mitä pitäisi muuttaa?
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Ilmanvaihto niihin mittauspöytäkirjan arvoihin. Putkarit vetää tunteella.. ;) Eikä ne litramäärät 1/1 mene, vaikka molemmissa sama teho-% olisi. Putkiston koko ja muoto ja n.100 muuta asiaa vaikuttaa virtaamiin. Eikä ne Niben puhaltimetkaan ole saman tehoiset. Poistopuhallin on hiukan tehokkaampi.

Savun haju hälvenee ajan mittaan. Voi olla kohta kämpässä kuuma, jos takassa tulia pitää sen vuoksi, että hormissa virtaus oikeaan suuntaan. Onko teillä tiilipiippu?

Menoveden max. lämpötila taitaa olla tuo 55° tehdasaetuksena. Patteriverkostoon sopiva siis. Lattialämmityksen yhteydessä tosiaan valmistajan ohjeen mukaan. Olikohan meillä Warmialla 40°C, mutta näyttää Nibessä olevan arvo 35°C.
 
Palautepisteet
89
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
"MUISTA! Lattialämmitysjärjestelmän yhteydessä suurin menojohdon lämpötila asetetaan tavallisesti välille 35 ja 45 °C. Tarkasta lattian suurin sallittu lämpötila lattiatoimittajaltasi."

Minimiarvo on tällä hetkellä +29 asteessa, jotta kosteiden tilojen lattiat tuntuisivat edes hieman lämpimiltä ja suihkun lattia kuivaisi lastalla vetämisen jälkeen.
Onkohan nää nyt kohdallaan ja mitä pitäisi muuttaa?
Tuo 29 °C on mielestäni jotenkin järkevä. Lattian pitäisi lämmetä kesälläkin. Ainakin itselläni jos päästäisi kesällä 35:sta lattiohin, ei eläisi mitenkään.
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

En tiedä, mikä piippu tämä on, mutta kuulemma siihen rekalla ja nosturilla sellaisenaan tuotu ja isketty kiinni.

Takassa juuri poltettu pieni pesällinen puita, ylipaineisena tulo 55%, poisto 40% palaa hienosti ja ei haise sisään, tällä tapahtuu myös sytytys, eli ohjelmoin kohtaan 2 nämä asetukset. Varmuudeksi vielä lähin terassin ovi hieman raolleen auki hetkeksi, sitten kiinni.

Mutta, kun takan sytyttämisestä on hetki aikaa, kokeilin palata normaaleihin asetuksiin 57%/60% => savua alkoi tulemaan luukun raoista. Äkkiä kakkoskohdan asetukset päälle ja terassin ovea taas auki.

Onko niin, että takkaa voi käyttää vain takka-asetuksella (koko polton ajan)? Tylsää, kun takan sammumisen jälkeen normaaliasetuksille palattaessa savun haju tulee kämppään. Onko tähän tehtävissä nyt mitään vai meneekö edelleen tuoreen takan/hormin piikkiin?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Eiks sun nyt kannata rauhassa odottaa että lämmityskausi oikeasti alkaa, ja sitten vasta alat kunnolla tekemään säätöjä.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
43
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Meille tais muurari sanoa että uuni/piippu tarvii jopa kymmenen lämmityskertaa ennenku se on kuiva, siis kaiketi reilua lämmityskertaa eikä paria kalikkaa. Paikalleen muuratussa siis. En tiiä sit noissa valmispiipuissa.

Noita valmispiippuja on esim, http://www.onpiippu.fi/piippumallit/tuloilmapiippu-onpiippu-air

BTW, hyvä ketju. itellä samat temput eessä Niben kanssa lähiaikoina.
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
En tiedä, mikä piippu tämä on, mutta kuulemma siihen rekalla ja nosturilla sellaisenaan tuotu ja isketty kiinni.
No, ei se sitten ainakaan tiilipiippu ole. :) Luultavasti teräspiippu. Jos terästä, niin ei tarvitse kuivatuspolttoa. Tulisija tietenkin vaatii jokusen kerran kuivuakseen.

flipflop sanoi:
Onko niin, että takkaa voi käyttää vain takka-asetuksella (koko polton ajan)? Tylsää, kun takan sammumisen jälkeen normaaliasetuksille palattaessa savun haju tulee kämppään. Onko tähän tehtävissä nyt mitään vai meneekö edelleen tuoreen takan/hormin piikkiin?
Mulla on tosiaan se Niben takkakytkimen palautumisaika 4 tuntia, joka on kuta kuinkin takan sytytyksestä peltien sulkemiseen kuluva aika. Meillä takka vaatii tuon takkakytkimen käytön tai tuuletusikkunan avaamisen, että puut palavat kunnolla.
Leivinuunin lämmitys puolestaan saattaa kestää 6 - 7 tuntia, josta pari viimeistä hiillospaloa. Leivinuunissa ja sen hormissa tulee "luonnostaan" niin kova veto, että käryt ei tule tupaan, vaikka takkakytkin palautuu sen 4 tunnin jälkeen.

Jäsen Siikki taisteli muistaakseni myöskin tuon savun hajun kanssa. Hänen piipussaan oli jonkinlainen säädettävä savupelti, jolla vaiva parani. Keskustelu aiheesta taitaa olla tuolla F470 aloittelijalle neuvoja ketjussa. :)
 

noble

Jäsen
Palautepisteet
2
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Voisi kuvitella, että piipuissa joissa on sivu- tai alaliitosten olisi enemmän veto-ongelmia kuin päältä päin liittäessä...?

Itsellä piippu takan päällä ja aina on vetänyt hyvin. Toki jos joku erehtyy imurin tai liesituulettimen laittamaan päälle, niin kaikki savut on sisällä. Myös kesällä tulee piipun haju sisälle kun liesituuletin on päällä.
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Noniin,

pari viikkoa mennyt ja seuraavanlaisia havaintoja NIBEn (ja takan toiminnasta).

Savunhaju on ehkä hieman väistynyt tai sitten olen vain tottunut jo siihen. Silti töistä tullessa kämpässä tuoksuu noki/savu hieman. Tuuletusikkunan aukaisemalla homma korjaantuu.

Näyttää siltä, että takka pölläyttää savunhajua sisään vaikka olen ohjelmoinut kakkosilmanvaihdoksi niinkin rajun ylipaineen kuin 65% tulo, 45% poisto. Silti takka palaa mielestäni huonosti ja on tullut kokeiltua kaikenlaisia muitakin ilmasuhteita (kuten 60% tulo, 57% poisto joka on "peilikuva" normaalista ilmanvaihdosta).

Onko sillä muuten mielestänne merkitystä, pitääkö takan lasiluukun yläreunassa olevia pieniä ilmaluukkuja auki? Mielestäni ne eivät vaikuta mihinkään, ainakaan niin kauaa, kun normaali alailmaluukku on auki.

Eli koko takan polton ajan on pidettävä tuo raju ylipaine kämpässä tai savun hajua tulee, ilmanvaihdon asetuksista riippuen enemmän tai vähemmän. Tai sitten ikkunoita/ovia auki, mikä ei ole kovin kivaa jos ulkolämpötial on kylmä kuten nyt. Myös maksimi-ilmanvaihdon asetuksella (tulo 90%, poisto 100%) takka palaa ihan OK eikä savunhajua pahemmin tule sisään. Ja puut ovat kuivia koivuklapeja, niille jotka sitä miettii.

Savukaasuimuria mietin, sellainen oli edellisessä asunnossa ja ainakaan takan sytytykseen ei muita kommervenkkeja tarvinnut.

Toinen homma on tuo tuloilman lämpö. Ruuvi on nyt käytännössä kiinni, ihan vähän (ehkä 1/64 osaa auki). Onko tuossa mitään järkeä, että kun nyt on öisin kylmä, tuloilma on avian hemmetin kylmää ja näinollen kämpän ilma aamuisin tosi kylmä. Jos sitten tuota ruuvia avaa, niin tuloilma on kylmällä ilmalla miellyttävän lämmintä mutta päivällä sitten taas on liian kuuma.

Tuo tuloilman ruuvi on muuten minulla avian hemmetin tarkka tai miten se pitäisi sanoa: ruuvi täysin kiinni = tuloilman lämpö on sama kuin ulkoilman, ruuvia kun kääntää 1mm auki niin tuloilma on jo +3-4 astetta ulkoilmaa lämpimämpää. Miten tuo voi olla noin pienestä kiinni? Onko tuossa mennyt asennus perseelleen vai mikähän on...?
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
56
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
Toinen homma on tuo tuloilman lämpö. Ruuvi on nyt käytännössä kiinni, ihan vähän (ehkä 1/64 osaa auki). Onko tuossa mitään järkeä, että kun nyt on öisin kylmä, tuloilma on avian hemmetin kylmää ja näinollen kämpän ilma aamuisin tosi kylmä. Jos sitten tuota ruuvia avaa, niin tuloilma on kylmällä ilmalla miellyttävän lämmintä mutta päivällä sitten taas on liian kuuma.

Tuo tuloilman ruuvi on muuten minulla avian hemmetin tarkka tai miten se pitäisi sanoa: ruuvi täysin kiinni = tuloilman lämpö on sama kuin ulkoilman, ruuvia kun kääntää 1mm auki niin tuloilma on jo +3-4 astetta ulkoilmaa lämpimämpää. Miten tuo voi olla noin pienestä kiinni? Onko tuossa mennyt asennus perseelleen vai mikähän on...?
Tuloilman säätäminen on Niben heikkous ainakin vanhemassa mallissa. Yritä säätää käyrää jyrkemmäksi. Toinen vaikeampi tapa on asentaa IV lämmitspatterille menevään veteen automaattisesti säätyvä ventiili. Säädön voi esim suorittaa sisälämpötilan perusteella tai säätää tuloilman vakioksi. Minulla tuloilma säätyy sisäilman mukaan. Säädän voi toteuttaa monella eri tapaa, halvemalla ja kaliimalla.
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
Noniin,

pari viikkoa mennyt ja seuraavanlaisia havaintoja NIBEn (ja takan toiminnasta).

Savunhaju on ehkä hieman väistynyt tai sitten olen vain tottunut jo siihen. Silti töistä tullessa kämpässä tuoksuu noki/savu hieman. Tuuletusikkunan aukaisemalla homma korjaantuu.

Näyttää siltä, että takka pölläyttää savunhajua sisään vaikka olen ohjelmoinut kakkosilmanvaihdoksi niinkin rajun ylipaineen kuin 65% tulo, 45% poisto. Silti takka palaa mielestäni huonosti ja on tullut kokeiltua kaikenlaisia muitakin ilmasuhteita (kuten 60% tulo, 57% poisto joka on "peilikuva" normaalista ilmanvaihdosta).

Onko sillä muuten mielestänne merkitystä, pitääkö takan lasiluukun yläreunassa olevia pieniä ilmaluukkuja auki? Mielestäni ne eivät vaikuta mihinkään, ainakaan niin kauaa, kun normaali alailmaluukku on auki.

Eli koko takan polton ajan on pidettävä tuo raju ylipaine kämpässä tai savun hajua tulee, ilmanvaihdon asetuksista riippuen enemmän tai vähemmän. Tai sitten ikkunoita/ovia auki, mikä ei ole kovin kivaa jos ulkolämpötial on kylmä kuten nyt. Myös maksimi-ilmanvaihdon asetuksella (tulo 90%, poisto 100%) takka palaa ihan OK eikä savunhajua pahemmin tule sisään. Ja puut ovat kuivia koivuklapeja, niille jotka sitä miettii.

Savukaasuimuria mietin, sellainen oli edellisessä asunnossa ja ainakaan takan sytytykseen ei muita kommervenkkeja tarvinnut.

Toinen homma on tuo tuloilman lämpö. Ruuvi on nyt käytännössä kiinni, ihan vähän (ehkä 1/64 osaa auki). Onko tuossa mitään järkeä, että kun nyt on öisin kylmä, tuloilma on avian hemmetin kylmää ja näinollen kämpän ilma aamuisin tosi kylmä. Jos sitten tuota ruuvia avaa, niin tuloilma on kylmällä ilmalla miellyttävän lämmintä mutta päivällä sitten taas on liian kuuma.

Tuo tuloilman ruuvi on muuten minulla avian hemmetin tarkka tai miten se pitäisi sanoa: ruuvi täysin kiinni = tuloilman lämpö on sama kuin ulkoilman, ruuvia kun kääntää 1mm auki niin tuloilma on jo +3-4 astetta ulkoilmaa lämpimämpää. Miten tuo voi olla noin pienestä kiinni? Onko tuossa mennyt asennus perseelleen vai mikähän on...?
Puiden poltto takassa vaatii varsin suuren ilmamäärän. Ei nuo ilmanvaihdon tehot 65/45% vielä mitään ylipainetta asuntoon saa aikaiseksi, kun poistoilmavirtaan lasketaan takan paloilma mukaan. Säädä tulo 70% ja poisto 40% ja kokeile, miten palaa. Samalla, kun itse tarkkailet tulta, pyydät jotakuta muuta avaamaan tuuletusikkunan, niin näet, oliko talo vielä alipaineinen.

Jos tarkoitat takan alaluukulla tuhkaluukkua tms. josta ensiöilma johdetaan arinan alapuolelle, niin siinä tapauksessa palotapahtumaan pitää johtaa toisioilmaa takan suuluukun ylä / ja alaosassa olevista venttiileistä. Itse tuossa Tiilerin Jussissa johdan pääosan toisioilmasta suuluukun alaosan kautta ja luukun yläpuolisista venttiileistä sen verran, että luukku pysyy noettomana myös yläosastaan.

Tuo kuulostaa erikoiselta, että ilmanvaihdon asetuksilla 65/45% savua pyrkii tupaan, mutta 90/100% taas ei pyri. :)
Ensimmäinen asetus kuitenkin pitäisi olla vähemmän alipaineinen.

Tuloilmapatterin teho ja tuo "tarkkuus" tietenkin riippuu lämmitysjärjestelmän menoveden lämpötilan ja ulkoilman lämpötilan erotuksesta. Kylmä ilma ja kuuma vesi, niin pienikin virtaus patterissa saa tuloilman lämpenemään reilusti. Sulla on muistaakseni varsin voimakkaasti rajoitettu se lämpökäyrän alapää (minimi 29°C?), niin vaikka päivällä ulkolämpötila nousee, niin menoveden lämpö ei laske alle tuon. Lisäksi tuohon patterin tehoon vaikuttaa kiertovesipumpun asetus. Verteilun vuoksi meiltä tällä hetkellä:
Ulkona +10,7°
Tuloilma +11,3°
Menovesi +24,3°
Paluu +26,4° (ottaa lämpöä saunan lattiasta)
Ilmanvaihto saunomisen aikaisella tehostuksella, tulo 60%.
Tuloilmapatterin säätöruuvi "kesäasennossa n.1/6 kierrosta auki.

Niben sielunelämää on helpompi ymmärtää ja jakaa muille, kun laitat siihen usb-tikun muutamaksi päiväksi keräämään dataa ja teet siitä exelissä käyrät. Ohjeet löytyvät täältä foorumilta. :)
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
221
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Savustaja sanoi:
Tuo kuulostaa erikoiselta, että ilmanvaihdon asetuksilla 65/45% savua pyrkii tupaan, mutta 90/100% taas ei pyri. :)
Ensimmäinen asetus kuitenkin pitäisi olla vähemmän alipaineinen.
Kanavat ahdistaa tai niiden tasapaino nyrjähtää jossain tilanteessa. Voisiko jonnekin (tuuletusluukkuun) laittaa vaikka lautasventtiilin josta alipainetta purettaisiin polton aikana?
 

Dille83

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Selvisikö jo, että minkälainen piippu teillä on ja kuinka pitkä, noin? Entä onko takan läheisyydessä poistoilmakanava tai jotain joka voisi häiritä vetoa vikasuuntaan?

Meillä ei ole koskaan tarvinnut käyttää IV:n takkasäätöä tms. Lähtee vetämää heti ja palaa todella nätisti. Tuhkaluukun jos jättää auki kokonaan niin hyvä, jotta eivät klapit lähde lentoon.. :p

Meillä on yksi tuloilmaventtiili suoraan takan yläpuolella. Sen lisäksi, että jakaa lämpöä mukavasti muuallekin, niin varmasti vaikuttaa myös tuohon vetoon ja sytytyksen helppouteen. Meillä on myös n. 10m pitkä, sivusta kiinnitetty Schiedel-piippu, jonka pituudella lienee myös positiivinen vaikutus.

Ei nyt ihan vertailukelpoinen, mutta kaverilla ei lähtenyt grillikodassa vetämään millään tai ainakin hyvin harvoin ja koko höskä haisi aina savulle vaikka mitä kikkailuja kokeiltiin. Lopulta peltipiippua jatkettiin vajalla metrillä, niin sinne katosi savut ja veto-ongelmat.
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Noniin. Olisi taas monta juttua.

Aikaa kulunut ja takkaa poltettu suht ahkerasti. Ehkäpä alkanut kuivua, kun savu ei juurikaan enään haise polttoa seuraavina päivinä tai sitten alkaa nenä tottua [emoji4] - piippu on teräspiippu, en muista valmistajan nimeä tähän hätään. Takka vetää kyllä ohjelmoimallani takkatoiminnolla (tulo 65%, poisto 40%) ja terassin oven raottamisella. Takkatoiminto kestää 2h jonka aikaa yleensä poltellaan, sitten palautuu normaalisäädölle (alipaine t57%/ p60%)

Muutama ihmetys tullut vastaan. Parina päivänä vesitipan kuvakkeessa veden lämpötila tippunut jonnekin +34 asteeseen, vaikkei vedellä lotrattu käytännössä ollenkaan...olen säätänyt niin, että ottaisi sähkövastuksen käyttöön kun keskilämpötila menee +5 astetta ja suodatus 3h eli nopea reagointi. Esim. tänään ollut +6 ja +8 välillä lämpö ja ei jaksa kompuralla lämmittää. Piti laittaa tunniksi luksus-moodi ja taas oli +56 lämmintä.

Aino säätö, minkä olen mielestäni tehnyt niin tuloilman säätöä olen nostanut, koska kämpässä todella palelsi kun tuloilman venttiilistä puhalsi +15- +17 asteinen ilma. Nyt tuloilma on +19 astetta ulkoilman ollessa kutakuinkin +2 astetta. Nousee sitten tietysti korkeammaksi kun ulkolämpötila nousee.

Mistä tuota vedenlämmön tippumista kannattaisi alkaa miettimään, mitä säätöjä? Toki takkaa ei ole nyt 2 päivään poltettu joten sekin voi tietty vaikuttaa...

Mitä mieltä porukka on ilmanvaihdon tiputtamisesta yöksi ohjelmoinnilla esim 22.30-06 väliseksi ajaksi, esim t47%, p50% ?
Energiaa säästyisi, venttiili ei suhisisi niin kovaa, mutta haittaako rakenteita?




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop sanoi:
Mistä tuota vedenlämmön tippumista kannattaisi alkaa miettimään, mitä säätöjä? Toki takkaa ei ole nyt 2 päivään poltettu joten sekin voi tietty vaikuttaa...

Mitä mieltä porukka on ilmanvaihdon tiputtamisesta yöksi ohjelmoinnilla esim 22.30-06 väliseksi ajaksi, esim t47%, p50% ?
Energiaa säästyisi, venttiili ei suhisisi niin kovaa, mutta haittaako rakenteita?
Kokeile nostaa pari astetta sitä Lisäyksen pysäytys lämpötilaa. Luultavasti käyttöveden lämpötila laskee noin alas siksi, että kompressorin tuotto ei riitä ilman takan tukea siinä +5°C ulkolämpötilassa. Eihän tuo PILPpi oikeastaan pelkällä kompuralla lämmitä muuten kuin mitä kompurasta tulee hukkalämpöä. Se on lämmöntalteenottolaite, ei lämmityslaite ilman vastuksia. Jollain se talteenotettava lämpö on taloon tuotettava.

Tuskin tuosta ilmanvaihdon laskusta ongelmia on odotettavissa. Paljonkos teillä väkeä talossa asuu?
Meillä on ilmanvahdon tahdistus päällä siten, että kun Niben kompura ei käy iv-prosentit on 40/45 t/p ja kun komoura käy, nousee puhallintehot 45/50 t/p. Niben ilmanvaihdon piirissä on neliöitä 150, olikohan kuutioita ~430. 2 aikuista ja 3 kissaa. Ei ainakaan kosteus ja hiilidioksidi nouse näillä arvoilla.
 

flipflop

Jäsen
Palautepisteet
1
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Savustaja sanoi:
Meillä on ilmanvahdon tahdistus päällä siten, että kun Niben kompura ei käy iv-prosentit on 40/45 t/p ja kun komoura käy, nousee puhallintehot 45/50 t/p. Niben ilmanvaihdon piirissä on neliöitä 150, olikohan kuutioita ~430. 2 aikuista ja 3 kissaa. Ei ainakaan kosteus ja hiilidioksidi nouse näillä arvoilla.
Meitä on 3 hlöä. Kyseessä uusi yksitasoinen puutalo, jossa tavallista korkeampi huonekorkeus olohuoneessa (vinokatto). En nyt muista kuutioita tarkkaan mutta olisko ollut 320-360 välissä. Neliöitä 99.

Voisin laittaa tuollaisen yösäädön jokaiselle yölle mutta miten tuo säädetään, että kompuran "nukkuessa" säätö on alhaisempi ja kompuran käydessä säätö korkeampi? Onko tuo jälkimmäinen teidän normaali ilmanvaihto vai vain pieni lisäys alempaan asetukseen?
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Ohjekirjasta ja laitteen valikoista löytyy kohta Puhaltimen tahdistettu käyttö. Sen kun aktivoi, niin Nibe käyttää puhallinnopeuksia 2 kun kompura ei käy ja kompuran käydessä Normaali nopeuksia.
Meillä oli se normin mukainen "kerran kahdessa tunnissa" jossain yli 60% puhallinnopeuksilla. Hyvin pärjätty 3,5 vuotta vähemmälläkin puhkumisella. :)
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
12
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

flipflop (ja miksei muutkin):

Tarkastahan valikko 5.1.12 sisäinen sähkönlisäys. Meillä oli siellä asetettu varokekoko tehdasasetuksilla, 16A vielä. Tuo estää vastuksia menemästä päälle. Tuli ilmoitus (ei hälytys) 108 tuosta.

Toinen mitä Niben kaveri sanoi, että trendinlaskentarajassa kone koittaa kompuralla ensin ja vasta sitten vastukset peliin, jos ei onnistu. Kuulemma lisäyksen pysäytyksellä voi olla vaaransa kompuran kestämisen suhteen.

Kysymys kuuluu, että mitä mieltä näistä? Eikö Trendinlaskentaraja tosiaan tekisi saman kuin lisäyksen pysäytys, mutta ainakin niin että vastukset olisivat varalla jos koneen tehot ei riitäkään? Näin varmaan pystyisi koittamaan hiukan alemmillakin lämpötiloilla vastuksien estoa.
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Siikki sanoi:
flipflop (ja miksei muutkin):

Tarkastahan valikko 5.1.12 sisäinen sähkönlisäys. Meillä oli siellä asetettu varokekoko tehdasasetuksilla, 16A vielä. Tuo estää vastuksia menemästä päälle. Tuli ilmoitus (ei hälytys) 108 tuosta.
Tämä ei nyt aivan auennut mulle. 16A tuolla on asetuksena ja samanlaisten "paukkujen" takana tuo Nibe meillä on. Jos tuolla olisi varokekoko vaikkapa 10A, niin samassa valikossa valittava suurin vastusteho pudonnee sinne 6 - 7 kW paikkeille.

Siikki sanoi:
Toinen mitä Niben kaveri sanoi, että trendinlaskentarajassa kone koittaa kompuralla ensin ja vasta sitten vastukset peliin, jos ei onnistu. Kuulemma lisäyksen pysäytyksellä voi olla vaaransa kompuran kestämisen suhteen.

Kysymys kuuluu, että mitä mieltä näistä? Eikö Trendinlaskentaraja tosiaan tekisi saman kuin lisäyksen pysäytys, mutta ainakin niin että vastukset olisivat varalla jos koneen tehot ei riitäkään? Näin varmaan pystyisi koittamaan hiukan alemmillakin lämpötiloilla vastuksien estoa.
Varmaan juurikin noin. Trendilaskentarajan minimiarvo on 0°C, joten meidän tapauksessa tuolla ei ole merkitystä, kun lisäyksen pysäytys on -4°C. Kompura kestää, minkä kestää, taitaa olla arpapeliä.. ;)
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
12
Vs: Nibe F470 - mistä aloittaisin?

Entiset säädöt:

Lisäyksen pysäytys 6 vai oliko 5 astetta, siirto 15min, trendinlaskentaraja 6

Uudet säädöt:

Lisäyksen pysäytys 9 astetta, siirto 30min, trendinlaskentaraja 0

Hyödyt:

Vastus mukaan jos tarvitsee, mutta mahdollisuus koittaa päästä pelkästään kompuralla. Hyötyä sähkölaskussa tai kompuran kestossa vai ei - sitä en tiedä.

Siirtoaika on mystinen, miten tuo nyt käytännössä vaikuttaa, jos 15min tai 30min?

Niben ohjeesta: "siirtoaika
Tässä asetetaan siirtoaika käyttövesi- ja lämmöntuotannon
välillä F470:ssä. Siirtoaikana kompressori säilyttää
sen pysäytyslämpötilan, joka oli voimassa käyttövesituotannon
aikana."

Eipä avaudu tuostakaan mikä on käytännön hyöty/haitta jos tuo on 15min, 30min tai 60min?

t. tyhmä - muttei niin tyhmä kuin puoli vuotta sitten...
 
Ylös Bottom