Nibe F470 vaihtoon - VILP tilalle

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Tervehdys!
Pitkällisten pohdiskelun jälkeen taitaa olla aika sanoa hyvästit tuolle meidän F470 pilpille. Tilalle kaavailtu MLP tai VILPiä. Toki LTO pitää järjestää erikseen.
Neliöitä 120m2, satakunnassa, vm 2012 talo. Tuossa meidän PILPissä on ollut poikkeuksellisen paljon murheita ja huoltokistannukset olleet parin tonnin luokkaa tähän mennessä. Toisessa ketjussa on kuvaus tämän hetkisestä ongelmasta tuloilmapuhaltimen nopeuden kyykkäilyn kanssa johon ei ole löytynyt korjausta. Myös melu on ollut todella häiritsevää kun sijoitettu tekniseen tilaan makuuhuoneen seinän taakse. Herättää useamman kerran yössä kun äänekäs kompura lähtee käyntiin.
Eli hiljainen vaihtoehto pitäisi löytää.

Alustavissa tarjouskyselyissä on Bosch noussut esiin, hiukan vierastan tuota merkkiä, onko kellään kokemuksia toimiiko näillä meidän leveyksillä kylmässä enää? Niben esitteitä lukenut myös läpi ahkerasti, polar mallia kehuttu kovasti, entä nuo edullisemmat Niben mallit? Ovatko kelpo pelejä? Muista merkeistä ei kokemusta.

Tekniseen tilaan tulisi F470 tilalle jokin uusi sisäyksikkö jossa käyttövesivaraaja. Tämän lisäksi suositeltiin puskurivaraajaa, joten sellainen varmaan tarvitaan myös. Auttaa sulatuksissa ja pidentää kompuran käyttöikää, ainakin myyjän mukaan.

Miten muuten nibessä hoidettu sulatusvesien poisto, onko toiminut hyvin? Meillä pitäisi kytkeä varmaan sadavesiviemäriin, koska laite tulisi terassin viereen sorapihalle. Käsittääkseni VILPin alle tarvitaan pystysuora putki routarajan alapuolelle ja siitä sopivalla kaadolla kaadolla yhdistää sadevesiviemäriin. Putken päälle kunnon routaeristeet. Jonkilainen sulana pito noista tuntuu löytyvän eli ulkoyksiköstä vedet johdettaisiin lämmitettyä putkeä pitkin tuohon pystyputkeen ja lämmitys sinne alamutkaan asti. Tarvitaanko vesilukkoa johonkin väliin routarajan alapuolelle?

Sitten on noita split malleja. Mitä etua näistä on ja kannattako meidän sovelluksessa kysyä niitä myös? Tekniseen tilaan ei haluta enää mitään mölyn lähteitä esim kompuroita tuon F470 kokemuksen jälkeen. Splitissä ulkona kiertää veden sijaan kylmäaine ja erillisessä yksikössä sisällä vaihdetaan lämpö lämmityskiertoon, jos oikein olen ymmärtänyt? Tämä on varmaan parempi ratkaisu sähkökatkoja vastaan, mutta onko tässä muita melunlähteitä sisällä kun kiertopumput? mitä heikkouksia splitissä sitten on kun ne ovat kuitenkin edullisempia?

Paljon kysymyksiä kun iso hankinta edessä ja haluaa varmistua valinnan oikeellisuudesta. Kiitos jo etukäteen, jos viitsitte vinkata hyviä tärppejä, jotka pitää huomioida tarjouksia tutkiessa!
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
79
-Jos Bosch on noussut esiin alustavissa tarjouskyselyissä, niin onko se noussut kalliin hinnan takia esiin? (nojoo, vitsi vitsi, mutta näin se tällä kulmalla on).

-Polar-malli on lippulaivamalli Nibellä VILPeissä, mutta ei nuo muutkaan mitenkään huonoja ole. Suurin haaste on 1-vaiheisuus, 25A sulake ulkoyksilölle.

-Puskurivaraajaksi minimissään 100l, mielellään 200l ja käyttövesikierukalla, saa kv:n esilämmitettyä siellä.

-Sulatusvesien johdatus on tapauskohtaista, mutta karkeastiotettuna menee juuri siten että suoralla putkella routarajan alapuolelle ja siitä pienellä kaadolla eteenpäin. Sulanapitokaapeli niin pitkälle kuin haluaa viedä.

-Monoblokkien "ylivertaisuus" taitaa johtua siitä syystä että ei ole tarvetta erillistä lämmönvaihdinta hankkia (HBS05-12 esim) sekä kylmäainepiiriin ei tarvitse koskea. Hinnassa taas splitit vievät.

Millaisia mitoituksia olette saaneet?
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
61
Paljonko on tähänastiset tarjoukset?

Boch... joo, dokumentaatio on aika ohutta. Joskus kyselin Boch:lta antotehoja ulkolämpötilan funktioina. Eivät vastanneet kyselyihin. Joten itse tiputin sen takia pois laskuista koska olisi pitänyt ostaa sika säkissä. Mulla oli loppusuoralla Nibe F2120-12 ja mlp. Lopulta päädyin mlp:hen koska hintaero olisi ollut suhteellisen pieni.

Onko talon energian tarve selvillä vaikkpa -25C? Jos ei niin mlp foorumilta saa mlp:tä varten mitoituksen ja kaivon syvyyden samalla.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Pyysin mitoitusapuja maalämpöforumilta, laskelma löytyy https://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=8586.0
Jos nyt ymmärsin tuota oikein, niin tarvitaan 6kW tehoa, ja tämä piste pitäisi löytyä käyrältä esim. -20 asteen? kohdalta, että tulee oikean tehoinen laite valittua?

Tämän lisäksi ollaan saatu vasta Energia Ykköseltä tarjous Viessmann Vitocal 222-S 8,5 kW (ilman puskurivaraajaa, joka mielestäni kyllä tarvitaan näiden kaikkien keskusteluforum kahlausten jälkeen). Hinta hiukan vajaa 17000 eur, joka tuntuu aika kalliille, kun ei sisällä puskurivaraajaa, ja myös LTO puuttuu, eli menee yli 20 teur...

Boschista odottelen tarjousta ja ajattelin pyytää samalta yritykseltä myös Nibestä, kun niitä asentavat myös.
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
79
35/-20°C ja 6kW kun täyttyy ehdot niin on mitoitettu pumppu tuohon asti ilman että vastuksia tarvitsee käyttää (noin teoriassa).

En tiedä, että mistä noita hintoja repivät näissä VILP-asennuksissa, mutta alta 10ke saa VILPin asennettuna puskurivaraajan kera jne avaimet käteen-idealla ellei nyt ihan hirveän erikoinen kohde ole.
 

Mikki

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
102
Huh huh... mikä hinta. Kokeile toimiiko se sun F470 sähkökattilana ja jos toimii niin asenna puskurivaraaja lattiakierron paluuseen ja hommaa monoblock VILP sitä lämmittämään.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
-Puskurivaraajaksi minimissään 100l, mielellään 200l ja käyttövesikierukalla, saa kv:n esilämmitettyä siellä.
Voisitko aukaista vähän mitä tarkoittaa kv kierukka puskurivaraajassa? Toimintatapa ei ole mulle ihan täysin selvillä. Eli kylmä vesi kiertäisi ensin puskurivaraajan sisällä kierukassa, jossa saa hiukan lämpöä ja sitten vasta varsinaisen sisäyksikön käyttövesivaraajan kautta ennen kuin tulee vaikka suihkusta ulos?
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
79
Voisitko aukaista vähän mitä tarkoittaa kv kierukka puskurivaraajassa? Toimintatapa ei ole mulle ihan täysin selvillä. Eli kylmä vesi kiertäisi ensin puskurivaraajan sisällä kierukassa, jossa saa hiukan lämpöä ja sitten vasta varsinaisen sisäyksikön käyttövesivaraajan kautta ennen kuin tulee vaikka suihkusta ulos?
Bingo. Eli lämmitykseen menevä vesi on puskurivaraajassa. Tämän veden seassa on käyttövesikierukka, jossa nostetaan veden lämpötila esim +5 -> +20-25 asteeseen (riippuen puskurivaraajan lämpötilasta. Tämän jälkeen se tuupataan vasta eteenpäin sisäyksikön lämmitettäväksi. Sisäyksikön jälkeen voi vielä veden johtaa pieneen "tulistusvaraajaan", jossa loppulämpö tuotetaan sähköllä.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Huh huh... mikä hinta. Kokeile toimiiko se sun F470 sähkökattilana ja jos toimii niin asenna puskurivaraaja lattiakierron paluuseen ja hommaa monoblock VILP sitä lämmittämään.
Miten tuota voisi kokeilla?

Tosiaan tuloilmapuhallin elää tällä hetkellä ihan omaa elämää ja välillä huilaa vanhuuttaan. Vika ei ole puhaltimessa koska hetki sitten vaihdettu ja teki tuota satunnaisesti aikaisemminkin, jotain ohjauskortteja pitäisi varmaan vaihdella seuraavaksi, muttei houkuta. Eli uuden LTOn asennus olisi nyt ekana kiireyslistalla, ja hienoa olisi, jos tuon F470 saisi toimimaan sähkökattilana sen aikaa että löytää sopivan pysyvämmän ratkaisun.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
45
Huh huh... mikä hinta. Kokeile toimiiko se sun F470 sähkökattilana ja jos toimii niin asenna puskurivaraaja lattiakierron paluuseen ja hommaa monoblock VILP sitä lämmittämään.
F470 kyllä pelaa pelkkänä sähkökattilana. Ongelmaksi tulee LTO.

Mutta jos aloittaja avaimet käteen tarjouksia kysyy, tuskin on valmis ite touhuamaan asennuksia. Ja tuskin kukaan ulkopuolinen alkaa F470 pilkkomaan, eli iv kone osuutta päältä puukottamaan pois.
 

Mikki

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
102
Ei sitä ilmanvaihtoyksikköä tarvitse irti sahata. En tiedä tarkkaan mutta mielestäni tuon saa ihan pelkäksi sähkökattilaksi eli ilmanvaihtokin seis pelkillä asetuksilla valikoissa.

LTO sitten asennukseen jos tilaa on ja kanavat saa uudelleenohjattu.

Sitten tuumaustauko että uusiiko koko laitteiston vai pistääkö sen puskurivaraajan ja lämmittää sitä vilp:llä.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
F470 kyllä pelaa pelkkänä sähkökattilana. Ongelmaksi tulee LTO.

Mutta jos aloittaja avaimet käteen tarjouksia kysyy, tuskin on valmis ite touhuamaan asennuksia. Ja tuskin kukaan ulkopuolinen alkaa F470 pilkkomaan, eli iv kone osuutta päältä puukottamaan pois.
Joo, kuulostaa turhan haastavalta hommalta mulle, ja eipä tuo yksi huoltomies ainakaan lämmennyt idealle kun sitä kysäisin. Sama juttu tuon toisen paikan kanssa, josta tarjouksia kyselin, haluavat tehdä yhdellä kertaa valmista.

Teknisessä tilassa on huonekorkeus 260, eli mahdollisesti erillinen LTO mahtuisi siihen F470 päälle, että yläosaa ei tarvitsisi purkaa. Mutta IV putkien järjestyksessä pitää kahden putken paikka käydä vaihtamassa välikatolla, ainakin jos Valloxin laittaisi. Käyttövesi jäisi tässä tapauksessa sitten sähkökattilan varaan.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
238
Vilppiä hankkiessa olisi hyvä tutkailla sivusilmällä varaosasaatavuutta ja teknistä tukea. Esim Nibellä se toimii hyvin ja usealla muulla ei kovinkaan häävisti tai ei ollenkaan.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
45
Meillä on myös 260 Tekn tila korkeus. Matala pitää iv koneen olla jotta siihen mahtuu.

Oliko enervent pingvin oikea kätisenä joka menee samaan kanavajärjestykseen konetta kääntämällä.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Ei sitä ilmanvaihtoyksikköä tarvitse irti sahata. En tiedä tarkkaan mutta mielestäni tuon saa ihan pelkäksi sähkökattilaksi eli ilmanvaihtokin seis pelkillä asetuksilla valikoissa.

LTO sitten asennukseen jos tilaa on ja kanavat saa uudelleenohjattu.

Sitten tuumaustauko että uusiiko koko laitteiston vai pistääkö sen puskurivaraajan ja lämmittää sitä vilp:llä.
Ilmanvaihdon saa nollille asetuksista kyllä. Samoin kompressorin estettyä. Mutta jotenkin varmaan pitäisi varmistua ettei esim sähkökatkon jälkeen lähde puhaltimet ja kompura uudestaan päälle. Pitäisi tutkia voiko puhaltimien liittimet esim. irrottaa ja suostuuko laite edelleen toimimaan. Ja sitten on vielä tuloilmapatteri, mutta siinä on erillinen kuristinventtiili, jonka voisi sitten kait laittaa tässä vapauksessa kiinni.

Tämä idea mullakin on ollut mielessä, mutta en tiedä tosiaan suostuisiko mikään firma tekemään tällaista modausta, kun on vähän viritys.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Vilppiä hankkiessa olisi hyvä tutkailla sivusilmällä varaosasaatavuutta ja teknistä tukea. Esim Nibellä se toimii hyvin ja usealla muulla ei kovinkaan häävisti tai ei ollenkaan.
Joo, ainakin täällä satakunnassa on hyvä Niben huolto ollut, kun tuota F470 on ahkerasti korjailtu. Välillä on kyllä tullut sopimattomia osia ja pitänyt tilailla uudelleen. Toivottavasti seuraavalla järjestelmällä pääsee hiukan huokeammilla huolloillla, mutta hyvä pointti tämä, kun aina voi jotain käydä ja jotain perusjuttuja elinkaaren aikana kuitenkin täytyy tehdä.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
61
Tämän lisäksi ollaan saatu vasta Energia Ykköseltä tarjous Viessmann Vitocal 222-S 8,5 kW (ilman puskurivaraajaa, joka mielestäni kyllä tarvitaan näiden kaikkien keskusteluforum kahlausten jälkeen). Hinta hiukan vajaa 17000 eur, joka tuntuu aika kalliille, kun ei sisällä puskurivaraajaa, ja myös LTO puuttuu, eli menee yli 20 teur...
Liian kallis, ei MITÄÄN järkeä.

Unohda paketit. Osta mitä ostat ja ota asennus erikseen. MLP tai monobloc ja putkari asenuksen. IV sitten erikseen.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Meillä on myös 260 Tekn tila korkeus. Matala pitää iv koneen olla jotta siihen mahtuu.

Oliko enervent pingvin oikea kätisenä joka menee samaan kanavajärjestykseen konetta kääntämällä.
Kanavajärjestys näyttäisi siinäkin olevan hiukan eri, samanlainen ku Valloxissa. Lisäksi lähdöt 160mm ku F470 on 125mm. Vallox on aika matala ja siihen saa kattoasennuslevyn.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Liian kallis, ei MITÄÄN järkeä.

Unohda paketit. Osta mitä ostat ja ota asennus erikseen. MLP tai monobloc ja putkari asenuksen. IV sitten erikseen.
Iv pitäis asentaa samalla kertaa. Tai vielä parempi jos etukäteen ja F470 sähkökattilaksi kunnes korvaaja löytynyt. Minkätyyppisestä firmasta noita iv kone asennuksia kannattais kysellä?
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
45
Kanavajärjestys näyttäisi siinäkin olevan hiukan eri, samanlainen ku Valloxissa. Lisäksi lähdöt 160mm ku F470 on 125mm. Vallox on aika matala ja siihen saa kattoasennuslevyn.
Onkos talossa 160mm vai 125mm kanavat. Meillä esim on 160mm kanavat, eli heti F470 lähdössä kanava koon muutos.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
-Sulatusvesien johdatus on tapauskohtaista, mutta karkeastiotettuna menee juuri siten että suoralla putkella routarajan alapuolelle ja siitä pienellä kaadolla eteenpäin. Sulanapitokaapeli niin pitkälle kuin haluaa viedä.
Tämä on yksi eniten mieltä askarruttavista asioista. Niben asennusohjeesta löytyikin tällainen kuva. Mikä tarkoitus tuolla vesilukolla on? Mitä haittaa ilmasta tuolla on? Eli jos toteutus olisi tuon kaltainen. Sadevesiviemäristä toisi esim. 100mm sadevesiputkella maanpinnalle asti ja päähän vaikka sellainen rännikaivo. Tämän sisään ujuttaisi sen Niben mukana tulevan poistoputken ja sulanapitokaapelin niin pitkälle kuin menee, ainakin routarajan alapuolelle. Vesilukko pitäisi sitten toteuttaa jotenkin tuolla 100mm sadevesiviemäriputkella jos sellainen tarvitaan?

1549178876086.png
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
61
Iv pitäis asentaa samalla kertaa. Tai vielä parempi jos etukäteen ja F470 sähkökattilaksi kunnes korvaaja löytynyt. Minkätyyppisestä firmasta noita iv kone asennuksia kannattais kysellä?
Tuleeko uusi IV-kone Niben päälle, samaan paikkaan? Jos tulee niin samaan aikaan varmaan järkevintä. Itse asentaisin sisäyksikön ensin ja IV koneen sen jälkeen jos tulevat päällekkäin.
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
79
En kyllä keksi syytä vesilukolle... miksi ilma ei saa nousta pumpulle?
Kaikkialla kun ei ole sadevesiviemäröintiä, niin tuon voi kytkeä vaikka talosta tulevaan viemäriputkeen. Huonolla tuurilla saattaa a) paska haista b) kaivosta nousee kosteahkoa ilmaa ylöspäin (lämmintä), ja kun se törmää pakkasen puolella olevaan ilmaan, muodostuu jäälukko.
Melko epätodennäköisiä juttuja, mutta "just In case"
Minkätyyppisestä firmasta noita iv kone asennuksia kannattais kysellä?
LVI firmat hoitaa, se I kirjain on ilmanvaihto ;)
 
Viimeksi muokattu:

vwg4

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
45
Niben asennusohjeen mukaan tuo vesilukko pitää olla myös esim lattiakaivoon viedessä.

Ite oon ajatellu että liikkuva ilma vaatii enemmän lämmittämistä ja onko tuossa riski että jäätää siihen missä lämmin ja kylmä ilma kohtaa. Ja mites päin ilma virtaa, kylmästä lämpimään? Vrt vaikka eristämätön läpivienti seinässä, vinkkahan siitä käy.

Niben sulanapito kaapeli on aika hengetön, 10w/m teholtaan.
Itellä on metrin pätkä ulkona saatto kaapelia, koko matkalta yhtenäinen armacell eriste, ja vesilukko lattia kaivossa. Tähän asti pysynyt auki vaikka oli pitkä pätkä pakkasta.

Saisko tuon 110mm putken sisään jonku viemärin vesi lukon, jos pumpulta tuleva putki 32mm 40mm tms
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
61
Kaikkialla kun ei ole sadevesiviemäröintiä, niin tuon voi kytkeä vaikka talosta tulevaan viemäriputkeen. Huonolla tuurilla saattaa a) paska haista b) kaivosta nousee kosteahkoa ilmaa ylöspäin (lämmintä), ja kun se törmää pakkasen puolella olevaan ilmaan, muodostuu jäälukko.
Melko epätodennäköisiä juttuja, mutta "just In case"
Sillon jos kytketään paskaviemäriin niin sitten vesilukko tietysti.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
238
Tommoset maahan piilotetut vesilukot pitää unohtaa hyvin nopeasti. Eikä vilp tarvi vesilukkoa muutenkaan.
 

Suunnittelija75

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
16
Noi on eteläruotsiin suunniteltuja laitteita, siksi ihmeelliset asennusohjeet ja tekniset toteutukset. Eli ohjeet takkaan ja tekemään. Vesilukoilla on tietty syynsä, mutta pidetään omana tietona, tuo ko. ratkaisu sopii Göteborgin savimaille aivan hyvin, eihän sielä tule edes routaeristettä vastaan lapiomiehen ihmeteltäväksi.
 

pamppu

Vakionaama
Palautepisteet
61
Teoriassa maan sisässä putki lämpeää ja siellä alkaa kierää ilma ilman vesilukkoa, mikä sitten jäädyttää sen. Mutta se vaan teoriassa. Putkeen menevät lehdet yms on pahempi riesa jota vesilukko van pahentaa.

Mulla menee tällä hetkellä 19mm puutarhaletkun pätkä lumihangessa maan päällä rännikaivon päälle. Sisässä pari metrinen 10W/m kaapeli, joka on n. 10min päällä sulatuksissa. Se putki ei ole ongelma. Enempi pitäisin putsausnäkökulmasta ongelmana ylipäätään maahan haudattuja putkia.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Teoriassa maan sisässä putki lämpeää ja siellä alkaa kierää ilma ilman vesilukkoa, mikä sitten jäädyttää sen. Mutta se vaan teoriassa. Putkeen menevät lehdet yms on pahempi riesa jota vesilukko van pahentaa.

Mulla menee tällä hetkellä 19mm puutarhaletkun pätkä lumihangessa maan päällä rännikaivon päälle. Sisässä pari metrinen 10W/m kaapeli, joka on n. 10min päällä sulatuksissa. Se putki ei ole ongelma. Enempi pitäisin putsausnäkökulmasta ongelmana ylipäätään maahan haudattuja putkia.
Rännikaivosta eteenpäin ei ole mitään sulatusta sulla?

Silloin voisi toimia vastaavasti, että tekee tavallisen rännikaivon suoraan tuohon koneen alle, vaikka siitä 110mm sadevesiviemäriputkesta. Ilman maanalaisia vesilukkoja. Pystyputken päähän sellainen muovinen kaivo, jossa sihti isompia roskia esim lehtiä vastaan. Sihdin keskeltä vetää laitteen sulatusputken sisään ja antaa sen pään mennä siellä isomman putken sisällä routarajan alapuolelle asti.

1549191067237.png
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Tuleeko uusi IV-kone Niben päälle, samaan paikkaan? Jos tulee niin samaan aikaan varmaan järkevintä. Itse asentaisin sisäyksikön ensin ja IV koneen sen jälkeen jos tulevat päällekkäin.
Niben päältä lähtee putket yläpohjaan, niin siinä olisi luontevin paikka iv-koneelle. Tämä ensimmäinen tarjous ei sisältänyt iv-koneen asennusta,ja myyjän mukaan he ei sellaisia tee (halua tehdä). Mutta ettei olisi pitkään ilman ilmanvaihtoa oli näppärää, jos samalta asentajalta onnistuisi myös tuo homma.
 

pamppu

Vakionaama
Palautepisteet
61
Rännikaivosta eteenpäin ei ole mitään sulatusta sulla?
Juuei. Tai on sitä se kaapelin ”ylimääräinen” joku 30 senttiä siellä, mutta ei sillä mitään vaikutusta ole, kyllä tuo maanalainen osuus näyttää täysin sulilla olevan.

Point being kuitenkin, että mulla on törkein purkkaviritys mikä suunnilleen voi olla ja sekin toimii.
 

samza

Jäsen
Palautepisteet
6
IMG_20190128_114044.jpg
Tuossa jonkinlainen kuvatus aiheesta kun vähän hönkinyt lämmintä maan alta ja ollut reilummat pakkaset pari viikkoa. Minulla tuossa suora 75mm putki eristettynä sadevesijärjestelmään. Ei tullut kyllä mieleenkään laitella mitään vesilukkoja tuonne betonivalun alle, miten sitä tosiaan huoltaa jos tukkiutuu tms...Tuokin siis toimi vielä ihan normaalisti, mutta sulattelin tuon pallukan tuosta kyllä pois kun huomasin sen.
 

TOP82

Jäsen
Palautepisteet
21
Tarjouksia odotellessa miettinyt mitoitusperiaatetta. Jos esimerkiksi tarkastellaan alla olevaa Niben lämmitystehokuvaajaa kahden eri mallin välillä. MLP Forumin mukaan meillä tarve olisi 6kW. Tällöin 10-8 malli riittäisi tuonne jonnekin -13 asteeseen, ja 10-12 malli jaksaisi aina sammumispisteeseen -20 asti. Jos ei mietitä laitteen hintaa, onko oikea valinta sitten ilman muuta tuo 10-12? Vai onko tuosta ylimääräisestä tehosta jotain haittaa? Kompuralle tulee varmaan sitten enemmän huilausaikoja ainakin? Meillä on myös takka, joten sillä voi osittain paikata ainakin kylmimmällä kelillä tuota tehon vajausta, niin olisiko jollain perusteella 10-8 kuitenkin se oikeampi valinta?
1549310645883.png
 

pamppu

Vakionaama
Palautepisteet
61
Ei tietoa mikä sen koneen minimiteho on plussakeleillä, mutta jos nyt jonkun 200 litraa pistää puskuria ainakin, niin eiköhän se isommankin saa jo käymään kohtuullista käyntijaksoa plussakeleillä.

Emmä nyt tiedä onko invertterikoneen käynnistysten määrä plussakeleillä kovin murheellista, mutta sitähän se iso kone lähinnä lisää ja sitä voi kompensoida puskurilla. Samalla siitä isommasta puskurista saa sitten hyötyä esimerkiksi käyttöveden esilämmityskierukan muodossa, joten joka tapauksessa laittaisin jotain tuommoista isompaa, jos olisin tekemässä. Kun sitten laitetaan se esilämmitys, siirtää se myös sitä -13 asteen "riittävyyspistettä" lämpimämpään suuntaan, koska käyttöveden lämmitykseenkin saadaan copillista tehoa menemään.

Vastaavasti, mitä isompi puskuri, sen paremmin lämmityspelit toimii ja sitä pienempi voi olla käyttöveden priimaus, kun esilämmitysenergiaa on tarjolla reippaasti.

Todennäköisesti kuitenkin suuria taloudellisia heittoja ei ole tiedossa, ole kumpi tahansa.
 
Palautepisteet
97
Ottaisin noista isomman. Isomman etuja:
-Parempi COP käynnin aikana, koska käy osateholla. Tämä ero on melko huomattava.
-Parempi tehon kattavuus => suurempi tuotanto vuoden mittaan ja tehot riittävät myös tempovaan veden lämmitykseen.
-Elämä on yksinkertaisempaa, kun tukilämmitystä tarvitaan vähemmän ja käytännössä vain korvaamaan VILP kovimmilla pakkasilla.
-Todennäköisesti kone palvelee kauemmin, kun se kiertää maltillisemmin

Kun sen kytkee kesäkäyttöä silmällä pitäen riittävän suureen varaajaan, en näe tuosta mitään haittaa. Kesällä pieninkään ei käy jatkuvasti. Kesällä erona on lähinnä käyntijaksojen pituudet, jotka tietysti suuremmalla jäävät lyhyemmiksi mutta likipitäen yhtä monta niitä on vuorokaudessa. Syksyllä ja keväällä pieni voisi käydä jatkuvasti, kun suuri vielä joutuu katkomaan. Tämäkään tuskin koneen elinaikaa lyhentää mutta tämmöisellä kelillä sitä pienempää voisi luennehtia hiukan paremmaksi. COP tappio jää joka tapauksessa täysin mitättämäksi, ehkä kymmenys tai kaksi mennä välikelillä suuremman käynnin katkomisessa. Pakkasella molemmat käyvät jatkuvasti ja suurempi vetelee pienemmillä kierroksilla selvästi paremmalla COPilla ja ero vain kasvaa pakkasen kiristyessä huipentuen siihen, kun pienemmän tehot loppuvat kesken vai keli vielä sallisi toiminnan.

Jos koneessa on hyvä todelliseen tarpeeseen perustuva sulattelu, suurempi tarvitsee sulattelua harvemmin. Se voi jopa pienemmän lämpötilaeron turvin vedellä useammin ilman sulattelua, kun lämpötila höyrystimen kennossa ulkoilmaan jää pienemmäksi. Jos sulattelu taas on kellolla, suuremman koneen sulattelut voivat ajoittain tehdä pientä menetystä, koska suuremman koneen sulatus vie koon suhteessa enemmän sulatusenergiaa. "Sulatusenergia" kuluu pääosin häviöhin, ei niinkään jään sulattamiseen. Sulatukset eivät loppujen lopuksi kovin pahasti COPia rasita.

Koneita vertaillessa kannattaa katsoa, että onko se kone oikeasti isompi (höyrystin ja kompura etunenässä) vai onko tehot otettu vain lisäämällä sähköpuolen potkua. Sähköpuolen tehostus antaa tehoja, mutta ei paranna COPia. Tämän näkee koneen ulkomitoista ja painosta samassa mallisarjassa. Usein mallisarjoissa on sisällä tehoversioita, jotka on tehty vain sähköpuolen virityksin eli ulkoyksikö on silloin saman kokoinen ja likipitäen saman painoinen.
 
Ylös Bottom