Nibe Fighter 410P ja mitä se oli syönyt

Agiles

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Kompressori vikainen Nibe Fighter 410P vm. 2008 operoitavana.

Katkoin putket ja poistin vanhan kompressorin. Irroitin myös poisto-/jäteilma kammion ja niiden mukana höyrystimen.
Tämän jälkeen huuhtelin tislatulla (akku)vedellä höyrystimen ja varaajan sisällä kiemurtelevan lauhduttimen kylmäainelinjastot.

Kuva ei tee oikeutta sille murusten määrälle joita järjestelmästä tuli ulos.. suurin osa tarttui kanisterin seinämiin eikä suostunut sieltä enää kankaalle esitelväksi tulemaan. Öljyt olivat tuollaista "kaaota".

410p01.jpg

Kylmäaineetkin otin huvikseni tarkastettavaksi ja 465g sitä sain vaakalle asti. Täytös lienee siis ollut melkolailla sen 495g mitä manuaali sanokiin. En jaksanut jauhattaa järjestelmää aivan absoluuttisen tyhjäksi.
 

repomies

Hyperaktiivi
Tuo kun ei ole mikään kasvihuonekaasu niin tyhjennys vaa'alle on varmaan ollut lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta ja turvallisuuden vuoksi, onhan se paloarkaa tavaraa.

Todella kiva saada ihan konkreettinen kuvaus siitä että laitoksessa on kompurarikon jälkeen kierrossa käytännössä likaa. Meinasitko laittaa jonkun kunnon kuivainfiltterin siihen kompuraa ennen? Vaihdatko paisarin varmuuden vuoksi vai luotatko siihen että se on puhdas?

Mitä joskus katsoin jenkkien videoita kompuranvaihdoista, niillä oli tapana laittaa uusi kuivain ja osalla oli tapana vielä vaihtaakin se vähän ajan päästä sitten.
 

Agiles

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Tuo kun ei ole mikään kasvihuonekaasu niin tyhjennys vaa'alle on varmaan ollut lähinnä akateemisesta mielenkiinnosta ja turvallisuuden vuoksi, onhan se paloarkaa tavaraa.

Todella kiva saada ihan konkreettinen kuvaus siitä että laitoksessa on kompurarikon jälkeen kierrossa käytännössä likaa. Meinasitko laittaa jonkun kunnon kuivainfiltterin siihen kompuraa ennen? Vaihdatko paisarin varmuuden vuoksi vai luotatko siihen että se on puhdas?

Mitä joskus katsoin jenkkien videoita kompuranvaihdoista, niillä oli tapana laittaa uusi kuivain ja osalla oli tapana vielä vaihtaakin se vähän ajan päästä sitten.
Ihan määrän tarkastus mielessä otin kylmäaineet vaakalle. Ei muuta syytä.

Vanhaa järjestelmää jää vain höyrystin ja lauhdutin. Tilalle tulee MHI SRK-/SRC20ZGX-SA ja sitä myöten kaikki putkitukset uusiksi.



Aika turha räjähtänyttä on lähteä korjaamaan. Tulee kuitenkin omille näpeille ennemmin tai myöhemmin.
Voihan sitä vaikka taivaan putoamista pelätä..
 
Tämän jälkeen huuhtelin tislatulla (akku)vedellä höyrystimen ja varaajan sisällä kiemurtelevan lauhduttimen kylmäainelinjastot.
Miksi akkuvedellä. Eikö tuo huuhtelu pitäisi tehdä jollakin liuottimella johon öljy liukenee? Vesi on huono huuhteluaine öljylle ja öljyn mahdollisesti liimaamille metallihiukkasille.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
No kyllä se vesi sieltä ulos tulee kun aikansa puhaltaa läpi lämmintä ja kuivaa ilmaa. Mutta eipä liuotinkylpy sekään huonoa kennoille tekisi, jos siellä on öljyistä töhnää sisällä.

Hiase taitaa aloittajalla seistä pihassa omasta takaa. :D
 

Agiles

Aktiivinen jäsen
Akkuvesi on "vähän" eri asia kuin vesivesi.

"Hiacemies" käytti akkuvettä esipesuun koska se on halpaa kuin saippua ja sitä on helppo/turvallinen lämmittää ja pumpata kovalla virtauksella järjestelmästä läpi.
Ja pesun jälkeen enimmät kuivalla paineilmalla pois jonka jälkeen putkien tulppaus ja tyhjiöinti.


Tuleeko tuosta 410P PILPistä nyt sitten PILP+VILP? o_O

Vai otetaanko vain kompura (RM-B5077MD1 750W) tuosta ILPistä käyttöön? Invertterikäyttö? Vaihtuuko kylmäaine?
Kompressori, EVI, invertteri/elektroniikka. R290:llä lähdetään kokeilemaan.
Tulee vähän vastaava kuin F750. Tai oikeastaan Nibe F750 ja Nilan VP18C jos tekisivät jälkikasvua..
VP18C/EK9C olisi ollut helpompi aihio paremman IV-puolensa ansiosta, mutta eipä sellaista raatoa löytynyt niin mennään tällä.


...
Hiase taitaa aloittajalla seistä pihassa omasta takaa. :D
Vähän sinne päin ;)
 

Agiles

Aktiivinen jäsen
Tällä päivämäärällä on nyt sitten suoritettu ensimmäiset koeajot "Super Fighter 410P":llä :)
Kylmäpiiri vaikuttaisi toimivan aivan normaalisti.
Seuraavaksi vesipuoli kasaan ja lisää koeajoa.
 
Ylös Bottom