NIBE/Jäspi lämpötila-anturit BT1 ja BT28

Puolentoista kuukauden statistiikka osoittaa että ulkolämpöä mittaava anturi näyttää liian lämmintä 2-2,5 astetta. Pumpun sisäinen anturi BT28 on aika lähellä oikeaa verrattuna erillisten mittareiden lukemiin.

Väärin näyttävä on BT1, jota käytetään annetuilla spekseillä pyyntilämpöön. Ei tämä sinänsä suuri ongelma ole, kun käyrästön on voinut ottaa hiukan isompana. Häiritsee silti mielenrauhaa.

Olisiko BT1 vain maanantaikappale ja voiko sitä kalibroida. Vai kannattaako se vaihtaa toimivaan? Sisäyksikössä voisi kenties johdottaa BT1 ja BT28 päinvastoin.
1727868239894.png

Viimeksi muokattu:
  • Keskustelun aloittaja
Varmaan pystyisi, mutta mieluummin anturin laittaisi kuntoon. BT28 anturi on upotettu ulkoyksikön sisään ja BT1 varjon puolella kyljessä kiinnitettynä.

Pumppu on melko suuren katoksen alla, mutta BT 28 mittaa silti melko hyvin "oikeaa" lämpötilaa. Voisi kuvitella että BT28 on referenssinä BT1: selle.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Epäilen jotenkin että yhdestä tän tyyppisestä (NTC) anturista saisi haaroittamalla kahdelle mittauspisteelle järkevät tiedot. En ole tosin kyllä koskaan kokeillut tuota omalla pumpulla. Mutta yleensä valvontajärjestelmissä ei toimi se että yksi anturi on sähköisesti kahdessa eri mittauspiirissä.

Yleensä tuo BT28 näyttää ainakin lämmityskäytössä kylmempää lämpötilaa BT1:seen verrattuna, tuohan sijaitsee suoraan höyrystimen takana ja johtaa yleensää siihen että laitos menee talvilevolle jo ennen kun ulkoilma oikeasti saavuttaa pakkasrajan. Näiden antureiden tarkkuus nyt ei vaan ole kovin hyvä, hyvää ei tunnetusti saa halvalla ja nämä NTC tyyppiset anturit eivät montaa kymmentä senttiä maksa kappaleelta varsinkin suurempia määriä hankittaessa. AP voisi hankkia muutaman 10KOHM NTC anturin sopivasta elektroniikkaliikkeestä ja katsoa olisiko joku niistä lähempänä tuota ulkoyksikön anturia. Tai jos joku anturi jäi asennuksessa käyttämättä niin se kannattaa kokeilla, ovat kaikki samanlaisia 10KOHM NTC antureita.

Heitetäämpä tähän lankaan kun aihekin liippaa läheltä.

Onko muilla tullut vastaan, että lämpötila-anturi BT2 ja BT3 näyttäisivät väärin?
Esimerkkinä anturi BT2 mittaa lämpötilaksi 27 C° ja näppi tuntumalla ei mitenkään pidä paikkaansa, kun kokeilee jakotukille/kanaalin menoputkea. Täytyy vielä yrittää mitata tuota pintalämpötilaa jollakin paremmalla mittarilla.
Mutta onhan tuo paikkana jo paljon lämpimämpi versus kuorien ulkopuolella oleva anturi.

Sen verran etukantta otin irti, että hankalassa paikassa nuo on jos tarvitsisi vaikka lisäeristettä laittaa anturin kohdalle, pinnasta mittaaviahan nämä taitavat olla?

Toinen vaihtoehto on, että anturi mittaa väärin.

Tämän hetken tahtotilana olisi saada tuo anturi tuolta koneen sisäpuolelta ja asentaa ulkopuolella oleviin meno- ja paluuputkiin.
1728452646937.png

Liitteet

• 1728452639790.png
    1728452639790.png
    121,5 KB · Katsottu: 12

Lappanen

Vakionaama
Heitetäämpä tähän lankaan kun aihekin liippaa läheltä.

Onko muilla tullut vastaan, että lämpötila-anturi BT2 ja BT3 näyttäisivät väärin?
Esimerkkinä anturi BT2 mittaa lämpötilaksi 27 C° ja näppi tuntumalla ei mitenkään pidä paikkaansa, kun kokeilee jakotukille/kanaalin menoputkea. Täytyy vielä yrittää mitata tuota pintalämpötilaa jollakin paremmalla mittarilla.
Mutta onhan tuo paikkana jo paljon lämpimämpi versus kuorien ulkopuolella oleva anturi.

Sen verran etukantta otin irti, että hankalassa paikassa nuo on jos tarvitsisi vaikka lisäeristettä laittaa anturin kohdalle, pinnasta mittaaviahan nämä taitavat olla?

Toinen vaihtoehto on, että anturi mittaa väärin.

Tämän hetken tahtotilana olisi saada tuo anturi tuolta koneen sisäpuolelta ja asentaa ulkopuolella oleviin meno- ja paluuputkiin.
katso liitettä 100458

Näyttääkö BT2 ja BT3 suunnilleen samaa lämpöä silloin kun kompura ei ole päällä ja kertovesipumppu pyörittää kiertoa?

Mulla ~0,2C sisällä näyttää samaa.

Lisäksi mulla BT25 mittaa koneen ulkopuolella ~1,5 metrin päässä BT2 anturista ja se näyttää ~0,2...0,4C vähemmän kuin BT2.

Morso

Jäsen
Olisi kyllä viisasta mitata muulla kuin näppituntumalla ennen isompaa vianetsintää / osien irroittamista.

Onhan sormet seurannut oikeaa putkea, eikä epähuomiossa tullutkin kokeiltua paluuputkea?

Näyttääkö BT2 ja BT3 suunnilleen samaa lämpöä silloin kun kompura ei ole päällä ja kertovesipumppu pyörittää kiertoa?
Kyllä näyttää. Eli ei ne varmaa rikki ole, mutta onhnan koneen sisällä paljon lämpöisempi ja jos ne on huonosti eristetty niin heittoa tulee varmasti.

Olisi kyllä viisasta mitata muulla kuin näppituntumalla ennen isompaa vianetsintää / osien irroittamista.

Onhan sormet seurannut oikeaa putkea, eikä epähuomiossa tullutkin kokeiltua paluuputkea?
Mittasin minä sitä sähkön yleismittarilla jossa lämpötilamittaus. Täytyy se tietenkin vielä tehdä tarkemmin, mutta jos siinä on jo heittoa 7 C° niin tuollaisen havaitsee aika helposti näppituntumalla (21 vs 28 C°.
Ja kyllä, samaa putkea. Ja nuo peltikuorethan irtoo nuista alle minuutissa, että ei tässä vielä kovin isoa remppaa ole syntynyt.

Lappanen

Vakionaama
Jos sulla ei BT25 ole käytössä, niin tuonhan voi laittaa menoputkeen koneen ulkopuolelle. Sillä ainakin saa suht luotettavasti tarkistettua BT2 mittaustuloksen todenmukaisuuden.

Jounis

Aktiivinen jäsen
Puolentoista kuukauden statistiikka osoittaa että ulkolämpöä mittaava anturi näyttää liian lämmintä 2-2,5 astetta. Pumpun sisäinen anturi BT28 on aika lähellä oikeaa verrattuna erillisten mittareiden lukemiin.

Väärin näyttävä on BT1, jota käytetään annetuilla spekseillä pyyntilämpöön. Ei tämä sinänsä suuri ongelma ole, kun käyrästön on voinut ottaa hiukan isompana. Häiritsee silti mielenrauhaa.

Olisiko BT1 vain maanantaikappale ja voiko sitä kalibroida. Vai kannattaako se vaihtaa toimivaan? Sisäyksikössä voisi kenties johdottaa BT1 ja BT28 päinvastoin.
katso liitettä 100297
Minulla BT1/BT28 pysyy noin asteensisällä. Asennusmanuaalista löytyy taulukko jos haluaa mitata NTC vastusten arvot eri lämpötiloissa. Kuvassa esimerkki. Minulla sähköasentaja mokas BT1

katso liitettä 100297
Minulla pysyy BT1/28 noin asteen sisällä keskimäärin. Minulla sähköasentaja mokas BT1 asennuksessa. Teetti minulle paljon hommia että sain selvitettyä ja korjattua asennuksen. Asentajan manuaalista löytyy NTC vastusten arvot eri lämpötiloissa. Sitä käytin mm. troubleshoottauksessa. Ohessa esimerkkitaulukko.

Liitteet

• 74354FE3-37F7-4809-B64F-F9D19AF504A2.jpeg
    74354FE3-37F7-4809-B64F-F9D19AF504A2.jpeg
    130,9 KB · Katsottu: 21
Minulla sähköasentaja mokas BT1 asennuksessa.
Miten tuo onnistuu? Huonosti laitettu piuha (X1/X2)?

Vaihdoin anturin BT1:seen, joka ei parantanut tilannetta lainkaan. Kokeilin sitten laittaa hiukan eristettä läpivientiin ja anturin kotelon alle. Anturi on siis ruuvattu varjon puolelle pumpun peltiin. Tämä paransi tilannetta n. puoli astetta, joten täytyy tuo vielä tehdä paremmin.

BT1:n käyrässä näkyy selvästi kompuran käynti. Usein nostaa lämpötilaa n. 0,5 astetta.

Jounis

Aktiivinen jäsen
Miten tuo onnistuu? Huonosti laitettu piuha (X1/X2)?

Vaihdoin anturin BT1:seen, joka ei parantanut tilannetta lainkaan. Kokeilin sitten laittaa hiukan eristettä läpivientiin ja anturin kotelon alle. Anturi on siis ruuvattu varjon puolelle pumpun peltiin. Tämä paransi tilannetta n. puoli astetta, joten täytyy tuo vielä tehdä paremmin.

BT1:n käyrässä näkyy selvästi kompuran käynti. Usein nostaa lämpötilaa n. 0,5 astetta.
Sähköasentajan perusosaaminen huono.Ei noudattamut ohjetta. Pitää käyttää suojattuajohtoa jos johto menee lähellä vahvavirtakaapeleita.
Nyt en ymmärrä? Siis anturi pumpun pellissä ruuvattuna? BT1 anturi laitetaan talon seinälle varjoisaan paikaan.

Sähköasentajan perusosaaminen huono.Ei noudattamut ohjetta. Pitää käyttää suojattuajohtoa jos johto menee lähellä vahvavirtakaapeleita.
Nyt en ymmärrä? Siis anturi pumpun pellissä ruuvattuna? BT1 anturi laitetaan talon seinälle varjoisaan paikaan.
On se eksoottinen paikka. Ulkoyksikkö on itään päin suurehkon valokatteen alla. Tämä paikka on varjossa, mutta on sitten muita ongelmia.

Pitää koittaa laittaa se samaan paikkaan, missä minulla oli Oumanin ulkoanturi.

Jounis

Aktiivinen jäsen
On se eksoottinen paikka. Ulkoyksikkö on itään päin suurehkon valokatteen alla. Tämä paikka on varjossa, mutta on sitten muita ongelmia.

Ulkoyksikkö säteilee lämpöä joten BT1 anturi mahd. kauas. Minullakin oli ulkoyksikön yläpuolella seinässä. Samalla kun vaihdoin suojattuun johtoon niin siirsin parempaan paikaan.

Liitteet

• 5617D9C6-B729-4BCE-A037-C1FDE915E0BF.jpeg
    5617D9C6-B729-4BCE-A037-C1FDE915E0BF.jpeg
    146,7 KB · Katsottu: 19

Karkkju

Jäsen
Tuossa verrokiksi Pappa-Tunturille omasta Jäspi Tehowatti Air:sta vastaavat käyrät samalta päivältä. Onhan noissa jotain eroa täälläkin ja joitakin piikkejä tuon BT28:n osalta. Ulkoanturin siirsin asentajien laittamasta paikasta (heti taloon sisääntulevien putkien yläpuolelta) puolisen metriä sivuun. Paikka on maapinnasta sellainen kaksi metriä ylöspäin.
1729057341860.png

Jounis

Aktiivinen jäsen
Tuossa verrokiksi Pappa-Tunturille omasta Jäspi Tehowatti Air:sta vastaavat käyrät samalta päivältä. Onhan noissa jotain eroa täälläkin ja joitakin piikkejä tuon BT28:n osalta. Ulkoanturin siirsin asentajien laittamasta paikasta (heti taloon sisääntulevien putkien yläpuolelta) puolisen metriä sivuun. Paikka on maapinnasta sellainen kaksi metriä ylöspäin.
katso liitettä 100725
Ulkoyksikön oma lämpösäteily tekee noita piikkejä BT28. Noin reilu 2˚ ero .Itsellä Jäspi Tehowatti Air

Liitteet

• A366495D-340B-4455-A9E0-56EFA3579BD0.jpeg
    A366495D-340B-4455-A9E0-56EFA3579BD0.jpeg
    69,2 KB · Katsottu: 18
En vielä luovuttanut anturin paikan suhteen. Tuo pellin kylkeen laitettu paikka on liki ainoa katoksen alla oleva varjopaikka ja pumpun taakse ja eteen puhallus ei tule suoraan anturin koteloa kohden. Ylhäällä seinässä tulisi muita ongelmia.
1729088556193.png

Kävin tänään aamulla n. 9:30 eristämässä anturin kotelon kunnolla ja lisäsin eristeteippiä myös läpiviennin tukkimiseen. Ero putosi puoleen ja selvästi pienempää reaktiota kompuran käymiselle.

Olen yrittänyt hakea sopivia setuppeja ja ainakin nyt tuntuisi olevan sopiva 8-käyrä (asteita ulkona vähemmän kuin BT1), 2 tunnin suodatusajalla ja -60 DM kompuran käynnistämiselle. Sisälämpötila on hiukan liikkeessä 20,6-21,6, mutta itseäni tuo ei haittaa.

myUplink ei täällä palstalla ole saanut kovinkaan paljon kehuja, mutta itse pidän sitä ihan ok:na. Premium toimii maksutta. Pitää vain muistaa liikkua systeemin omilla ohjauksilla. Minulla putosi alkuun reitin jatkuvasti alas, kun koitin käyttää selainta valikoiden välissä liikkumiseen.

EDIT: tuo merkkaamani pylpyrä 9:30 on se kun käpistelin anturin koteloa. En kovinkaan paljon kädessä pitänyt, mutta asteella nousi BT1.

are

Aktiivinen jäsen
Onko muilla tullut vastaan, että lämpötila-anturi
Eri merkkinen vehjes mulla mutta oli yli 2° eroa meno- ja paluuveden antureilla. 10 kohmelon NTC vaikuttais nämäkin olevan. Tinasin 39 kohmelon oomit rinnalle niin näyttävät nyt samaa.
Mulla inletti näytti liian vähän, eli turhan lämmintä pumputettiin.
COPpikin ilmeisesti parani.

Back
Ylös Bottom