Nibe Split ja vesikiertolattialämmitys

Valovirta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Osaako joku kertoa, mikä voi olla ongelman syy, kun kylpyhuoneen/eteisen lattialämmitys huutaa 30astetta vaikka käyrien kanssa miten pelaisi? Irrallinen lämpömittari lattialla näyttää tosiaan 30 ja itse tilassa on 26 astetta. Lattialämmityksen on jälkiasentanut ammattilainen neljä vuotta sitten ja moitteetta toiminut tähän asti. ESV 22 ja Grundfors UPS15-60 130. Kuumana käy laite..

Jolberious

Vakionaama
No käyrä kannattaa säätää loivemmaksi heti ja sitten tasapainottaa lattialämmitys siten, että kylppärit + eteinen on vaikka +24°C ja muut tilat +21°C. Termarit voit jättää täksi talveksi irti, jotta saat tasapainotuksen ja käyrän kohdalleen.

Valovirta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Mutta ettei mitään voisi olla epätoiminnassa? Vaikka miten olen käyriä säätänyt, niin ei muutu. Luulisi lattialämmityksen shuntinkin joskus liikkuvan. On auki kokoajan. Turhauttaa kun ei ole perillä täysin laitteiden toimintaperiaatteista..

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mutta ettei mitään voisi olla epätoiminnassa? Vaikka miten olen käyriä säätänyt, niin ei muutu. Luulisi lattialämmityksen shuntinkin joskus liikkuvan. On auki kokoajan. Turhauttaa kun ei ole perillä täysin laitteiden toimintaperiaatteista..
Jos siellä on shuntti - ja se sen ohjaus seuraa nimenomaan noita lattioita niin homma on outo. Jos se shuntti seuraa jotain sellaista lattiaa joka on suljettu muulla tavalla se saattaa yrittää epätoivoisesti lämmittää sitä paikka missa anturi on - mutta turhaan kun joku muu estää.

Eli nyt pitäisi itselleen selvittää kuinka kaikki toimii. Se kannattaa muutenkin.

Valovirta

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Näin on. Kaikki on toiminut luotettavasti tähän asti, niin en ole enempiä tutkinut. Ajattelin vaan että jos on vaikka joku tunnettu vika jossain laitteessa ja homma korjaantuisi sitä kautta. Kiitos avusta.

Valovirta

Jäsen
Edellä mainittu Split paketti. Katolla lämminvesivaraajat ja resol-merkkinen pumppu sitten siinä. 300litran viessman pönttö.

Valovirta

Jäsen
Siltä vaikuttaa. Kannattaako laittaa käsipelillä puoliväliin? Jos pumppu käy nyt kuumana kun shuntti rajoittaa virtausta?

pamppu

Vakionaama
Ota se moottori kokonaan irti ja kokeile sitä itse venttiiliä kääntää. Kuten ahpe ja pökö totesivat, todennäköisesti itse venttiili ei nyt käänny moottorin perässä. Moottori ja ohjaus kyllä kääntää nollaan kun on kuuma, mutta itse venttili pysyykin auki. Joko moottorin ja venttiilin kytkentä on löysä tai sitten jotain on hajalla.

Valovirta

Jäsen
Ota se moottori kokonaan irti ja kokeile sitä itse venttiiliä kääntää. Kuten ahpe ja pökö totesivat, todennäköisesti itse venttiili ei nyt käänny moottorin perässä. Moottori ja ohjaus kyllä kääntää nollaan kun on kuuma, mutta itse venttili pysyykin auki. Joko moottorin ja venttiilin kytkentä on löysä tai sitten jotain on hajalla.
Eli sammutan pääkytkimestä ja suljen lattialämmityksen putket ja sitten moottori irti? Ekaa kertaa irrottamassa jotain tästä laitteesta.. Irrotan huomenna.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eli sammutan pääkytkimestä ja suljen lattialämmityksen putket ja sitten moottori irti? Ekaa kertaa irrottamassa jotain tästä laitteesta.. Irrotan huomenna.
Todennäköisesti moottori ei ole paljonkaan kiinni itse venttiilissä - jotain välistä vähän auki, muutama sentti ulos ja mötikkä johdon varaan roikkumaan. Ei välttämättä tarvitse edes sammuttaa/sulkea mitään. Ei sitten vaan parane säikähtää jos se haluaa surista ollessaan kourassa. Jos saat siitä kuvan jollakulla varmaan on samanlainen ja saat täsmäohjeita.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Eli sammutan pääkytkimestä ja suljen lattialämmityksen putket ja sitten moottori irti?
Ei tarvi, moottorin saa irti ilma noita temppuja.

Mutta voisit pitää sormilla kiinni akselista ja samalla väännät moottorin vipua, silloin sen akselin kuuluu kääntyä mukana. Sen voi nähdä silmälläkin.

Valovirta

Jäsen
..nyt kun on auto huollettu niin pääsee taas tähän käsiksi..
Kyllä siellä moottori pyöri kun akselia kääntää. Tuossa shuntin taustassa numerot kasvavat toiseen suuntaan. Onkohan vaan merkitty eri logiikalla?
Voiko pumpun jälkeen oleva Flow sensor olla rikki? Toisaalta mittasin putken lämpötilan ja sama lukema on keskusyksikönkin näytössä.. Pumpun päällä on muuten kytkin, jossa kolme eri vaihetta. Nyt on kakkosessa. Siihen ei kyllä ole tietääkseni koskettu.

Liitteet

Valovirta

Jäsen
3.0 menovesilämpötila2 32.3(20.3). Saan valikosta vain 3.1 rinnakkaissiiro ja 3.2 lämpökäyrä - kohdat. Toissapäivänä aukesi 3.3 LJ-meno min jne. Mihin ne oikein katoavat?

Valovirta

Jäsen
Ei tää kyllä kuntoon tullut. Pakko ottaa välillä lämmöt pois. Tulee niin kuuma. Rinnakkaissiirrot ja lämpökäyrä käyty läp moneen kertaan. Ei muutu.

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Jos jätät säätimen pois ja käännät venttiilin käsin vaikka lähelle nollaa? Tai hetkeksi jopa nollaan jotta näkee mihin suuntaan lämpö muuttuu.
Jos näyttää että lämpö lähtee nousemaan niin käännä kympin lähelle ja seuraa mihin suuntaan lämpö muuttuu.
Noissa pitää ehkä hetki odotella jotta voi olla varma mihin suuntaan lämpö muuttuu.
Kyllä jommassa kummassa ääripäässä lämmön pitäisi lähteä tippumaan.
Joku mittari olisi hyvä olla josta lähtevän veden lämmön näkisi. Ilmeisesti säätimeen liittyen joku anturi onkin.

Ennen muinoinhan noita on säädetty pelkästään käsin kelien mukaan.

Rakentaja

Jäsen
Onko kyseessä ”ensimmäinen” talvi kun asutte asunnossa? Onko vastaavaa ongelmaa ollut aikaisempina talvina?

Tuon venttiili saattaa olla väärän ”kätinen”. Jotenkin vaikuttaisi siltä että moottorissa oleva numerotaulukko sekä venttiilin rungossa oleva numerotaulukko ovat keskenään ristiriidassa.

Moottorin kätisyyden tulee vastata venttiilin kätisyyttä.

Alla muutama Vexven ohjeesta poimittu kohta:
B1A23C61-25E4-4A5F-969F-7D5177BBEC21.jpeg

v
E3745D63-D4EB-442E-A8C1-DD20918F0D04.jpeg
D50276E3-B1EB-4F67-BA8B-035A285C5F14.jpeg

Valovirta

Jäsen
Jos jätät säätimen pois ja käännät venttiilin käsin vaikka lähelle nollaa? Tai hetkeksi jopa nollaan jotta näkee mihin suuntaan lämpö muuttuu.
Jos näyttää että lämpö lähtee nousemaan niin käännä kympin lähelle ja seuraa mihin suuntaan lämpö muuttuu.
Noissa pitää ehkä hetki odotella jotta voi olla varma mihin suuntaan lämpö muuttuu.
Kyllä jommassa kummassa ääripäässä lämmön pitäisi lähteä tippumaan.
Joku mittari olisi hyvä olla josta lähtevän veden lämmön näkisi. Ilmeisesti säätimeen liittyen joku anturi onkin.

Ennen muinoinhan noita on säädetty pelkästään käsin kelien mukaan.
Laitan tänään taas päälle ja koitan manuaalisesti. Aikaisempina vuosina ei ole ollut mitään ongelmia, että hieman ihmetyttää.

Valovirta

Jäsen
Onko kyseessä ”ensimmäinen” talvi kun asutte asunnossa? Onko vastaavaa ongelmaa ollut aikaisempina talvina?

Tuon venttiili saattaa olla väärän ”kätinen”. Jotenkin vaikuttaisi siltä että moottorissa oleva numerotaulukko sekä venttiilin rungossa oleva numerotaulukko ovat keskenään ristiriidassa.

Moottorin kätisyyden tulee vastata venttiilin kätisyyttä.

Alla muutama Vexven ohjeesta poimittu kohta:
katso liitettä 65956
vkatso liitettä 65957katso liitettä 65958
Ollaan asuttu 2013 syksystä. Edellinen omistaja asennutti ilmavesilämpöpumput 2011. Lattialämmitys asennettiin 2016 ja sen kanssa ei ole ollut aikaisemmin ongelmia.

Ylös Bottom