Niben kompuran kumien vaihto - rakettitiedettä?

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Nibe PILP 410, 9 vuotta, alkoi äännellä varsin lujaa. Niben asentaja tuli paikalle ja totesi, että kompuran kumit ovat lopussa. Sai tilapäisesti vähän hiljennettyä suuren ähinän jälkeen.

Kumien vaihto kestää kuulemma vähintään kuusi tuntia. Pelkkä kumien hinta 150 euroa. Vedet joudutaan tyhjentämään ja mm. ilmastointiputkea sahaamaan poikki. Muuten vesijohtoja ei jouduttaisi katkomaan.

Ei ihan valjennut minulle, miten tuo homma hoidetaan. Kompura on putkien takana, sivuseinään on matkaa 3 cm, joten edes kättä ei saa sinne väliin. Kompuraa pitäisi tietysti nostaa ja siirtää vähän eteenpäin. Ainoa tie kompuran luo on edestä, putkien välistä, josta kädet saa jotenkuten taiteilemalla kompuraan asti. Ymmärrän tämän kompuran käsittelyn vaikeuden.

Sitä en ymmärrä, miten hommaan kuluu kuusi tuntia, jos edes vesijohtoja ei katkota tai sitten en ymmärtänyt kaverin selostusta. En myöskään ymmärrä ilmastointiputken katkaisua ja parin sentin poistamista siitä.

Onko kompuran kumien vaihtaminen tosiaan noin hankalaa (=kallista!)?
 

pAy

Aktiivinen jäsen
Ilmastointiputkien katkomisesta ja varaajan tyhjentämisestä päätellen siirtää koko Niben pois kolostaan. Kumeilla on kyllä hintaa, itse kun vaihdoin kompressorin tuli kumit uuden mukana, hintaa kompressorilla vähän yli 300€, alkuperäinen Ruotsista taitaa maksaa tuplat. Jos alkuperäinen kompressori niin harkitsisin kyllä vakavasti myös sen vaihtamista samalla, putketkin olisivat vielä puhtaat toisin kuin kompurarikon jälkeen.
 

repomies

Hyperaktiivi
^ "Hieman erilainen"? ;D

310P kompressorille pääsee käsiksi helposti verrattuna 410P-malliin. Mikäli 410P oikealta puolelta pääsee ottamaan alhaalta sivuseinän pois, ja mahtuu sieltä oikealta puolelta tekemään, niin on jotain toivoa. Pelkästään etupuolelta tehden saa olla aika fakiiri jos onnistuu nuo kumit vaihtamaan ilman että koneen putkia ym. puretaan urakalla edestä. En sano etteikö joku siihen pystyisi, mutta minä en pystyisi. Koska tässä tapauksessa sivusta ei vissiin pääse käsiksi, niin sitten se on kallis operaatio, ei mahda mitään.

Kompressorin vaihto samalla kertaa ei tosiaan olisi 410P tapauksessa huono idea. Mutta ken sen tekee, hänen pitää osata käyttää myös typpihuuhtelua kovajuotosten teon aikana.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Ei taida tarvita typpihuuhtelua.
ja jos tarvitaa niin juottamista typpi atmosfäärissä.
niissä on vissin pikkuinen ero.
sekin on hyvin kyseen alaista.
jos siellä ei ole ohkaisia kapilaari putkia niin se slakin määrä mikä sinne muodostu ei välttämättä näyttele kovinkaan suurta roolia tuossa elin kaari näytelmäässä.
mutta voihan ne joutokset tehdä aina typpeä käyttäen.sitä ei missään kielletä.
mutta sekin pitää tehdä oikein että siitä on mitään hyötyä.
 

burmanm

Vakionaama
Mikäli 410P oikealta puolelta pääsee ottamaan alhaalta sivuseinän pois, ja mahtuu sieltä oikealta puolelta tekemään, niin on jotain toivoa. Pelkästään etupuolelta tehden saa olla aika fakiiri jos onnistuu nuo kumit vaihtamaan ilman että koneen putkia ym. puretaan urakalla edestä. En sano etteikö joku siihen pystyisi, mutta minä en pystyisi. Koska tässä tapauksessa sivusta ei vissiin pääse käsiksi, niin sitten se on kallis operaatio, ei mahda mitään.
Ai katos, en huomannut että oikealla puolella ei ole tilaa. No sitten saa kieltämättä olla aikamoinen Fantastic Four. Itselläni pääsee tuolta sivusta purkamaan niin kompuraan voi tunkea kätensä - helpompaa kuin poistoilmasuodattimen vaihto jota ei voi tehdä ilman haavoja (tuo se vasta kummallinen ratkaisu on).
 

repomies

Hyperaktiivi
Tietäen, miten paljon kompuravikoja on ollut juuri noissa 310P ja 410P malleissa, ja miten heikosti vaihdetut kompressorit ovat kestäneet, en todellakaan suostuisi siihen että kovajuotoksia tehdään ilman typpeä. Mutta kaikista putkista ei kai aina saa mitään virtausta läpi, ymmärrän sen kyllä. Kompressori taitaa olla siinä mielessä aika hankala tapaus.

Mistä tullaan siihen että hopeaa sisältävä pehmytjuotos (Star-Brite #8 ) voisi sitten kuitenkin olla se parempi tekniikka, koska sen kanssa ei karstaa tule lämpötilan jäädessä niin paljon pienemmäksi. Moiset eivät vaan kestä tulipalon aikana yhtä kauan kuin kovajuotos, tuommoiset pehmytjuotokset sylkäisevät aineet ulos jo siinä reilussa parissa sadassa asteessa. Toki silloin on talo jo kunnolla tulessa, mutta ei se propaanin lisääminen liekkeihin myöskään tilannetta mitenkään helpota. Nuo kuulemma kestävät sekä tärinää että R410A paineet ja lämmöt, että sikäli noin teknisesti kyllä sopisivat.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Kysyin vielä uuden kompuran sijoittamisesta laitteen ulkopuolelle, jossa olisi kyllä tilaa. Ei kuulemma käy, sillä takuut raukeaa, on tulipalon vaara ja pitäisi vielä katsastaa tms. DIY-miehet ovat tainneet näin tehdä, mutta Niben asentajat eivät tähän suostu. Tosiaan uuden kompuran vaihto on kyllä vakavasti harkinnassa. Täytyy vielä tsekata putkityön suuruutta.
 

burmanm

Vakionaama
Kysyin vielä uuden kompuran sijoittamisesta laitteen ulkopuolelle, jossa olisi kyllä tilaa. Ei kuulemma käy, sillä takuut raukeaa, on tulipalon vaara ja pitäisi vielä katsastaa tms. DIY-miehet ovat tainneet näin tehdä, mutta Niben asentajat eivät tähän suostu. Tosiaan uuden kompuran vaihto on kyllä vakavasti harkinnassa. Täytyy vielä tsekata putkityön suuruutta.
Miten olet saanut 9 vuotta vanhaan Nibeen takuun? ;)
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Niin ei hän sinne virtausta tarvita vaan hapeton tila.
saahan sinne typen sisään imupuolelta.ja paine puolelta ulos.
mikä siinä on hankalaa.
tää alkaa jo muistuttaa rakettitiedettä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Niin ei hän sinne virtausta tarvita vaan hapeton tila.
saahan sinne typen sisään imupuolelta.ja paine puolelta ulos.
mikä siinä on hankalaa.
tää alkaa jo muistuttaa rakettitiedettä.
Kai se nyt vähän kompurastakin riippuu miten hyvin siitä virtaa läpi? Se typpi pitää saada jostain sisään ja jostain ulos. Jos se ei pääse jostain ulos, se tulee lämmetessään juotoksesta väkisin paineella. Helpointa se huuhtelu on kai järjestää, jos on jotkut huoltoyhteet tarjolla, mutta 410P tapauksessa taitaa olla tarjolla vain puhkottavia putkia. Kai sen niistäkin sitten saa.

Typpi kai siinä hapen syrjäyttämisessä yleensä on käytössä, muutakin voi toki käyttää. Jonkun videon muistan missä käytettiin hiilidioksidia, ja taisipa joku käyttää nestekaasuakin. Juotoskohdissa putkien sisäpinta on kokolailla erilainen kunhan nyt jotain käyttää.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Kompurasta se menee läpi jos ei muuten niin pyörittämällä sitä kompuraa.
ja voi han sinne vetää vaikka vakuumin ennen irroitusta ja laittaa sen typen vakuumin kautta.
saahan sinne lisättyä niitä huolto yhteitä.
viimeisen sauman voi aloittaa typettämällä ja lopettaa lopettamalla typenjuoksuttamisen.
työ tapoja on monia.
jotkut toisia helpompia kuin toiset.
jos se on tehtaalla typetetty niin silloin se onnistuu jälkeenkin päin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Uskon että työtapoja on monia, mutta siinä kohtaa kun pitäisi alkaa irti olevaa kompuraa pyöritellä niin alkaisin harkita vaihtoehtoja typen käytölle. Kuulostaa nimittäin aika hankalalta näin amatöörin korviin.

Kunnon huoltoyhteiden rakentaminen ei olisi ollenkaan huono ajatus, ja sen sentään luulisi onnistuvan siististi.

Noita hopeaa sisältäviä pehmytjuotoksia voisi joku pellepeloton kokeilla. Olisi kiva kuulla, miten kestävät. Olen toki lukenut ulkolaisia foorumeja ja niissä jotkut asentajat vannovat että kestää vaikka R410A-kompuran lähdössä, mutta olisi kiva kuulla jonkun suomalaisenkin kokemuksista.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Mhi isohkossa lämpöpumppussa oli jotain pehmytjuotosta kuumakaasu putkessa kun 10cm päähän juotti foskulla niin olisi irronnut jos ei rättiä olisi käyttänyt.
kyseessä oli tehtaan 22mm kuumakaasu lähtö siinä taisi olla 3/4"laippa.
seuraavaan kehitys versioon olivat juottaneet foskulla ainakin väri oli semmoista.
 

repomies

Hyperaktiivi
Palatakseni tähän alkuperäiseen juttuun, niin onnistuisikohan vasemmalta puolelta, jos ottaisi ensin sen kyljen pellin pois alhaalta, ja sitten kai siinä edessä on paisari.. niin ottaisi paisarin pois. Sen jälkeen voisi olla mahdollista saada takimmainen ja edestä katsoen vasen kompuran tuki vaihdettua. Ehkä. Riippuu putkivedoista. Kurkkaapa äimänkäki paikat läpi edestä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Eipä mahda paisari tulla ilman putkitöitä pois. Eli tuo reitti ei paljon lohduta. Aika ikävästi on miinoitettu huollon kannalta nyt molempi sivu. Tuo vehje on ihan kamala huoltaa. Minulla oli sentään oikea sivu vapaa mutta SILTI jäi kompuran kumit vaihtamatta. On se niin vittumaisesti paketoitu vanhempikin malli.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Kumien vaihdolle tulisi hintaa 984,16 (!!) eur. Jos vaihdetaan koko kompura, se kustantaa n. 2200 eur.
Jos kompura leviäisi ensi vuonna, niin tietysti nyt vaihdettaisiin. Jos kompura kestäisi vielä 10 vuotta, niin ehkä ei vaihdettaisi.

Tuskinpa kestää kymmentä vuotta. Eikös nämä hajoa keskimäärin 10 vuoden paikkeilla. Siitä ylös tai alaspäin säkästä riippuen. Ja hajonneen kompuran vaihto on siis kalliimpi kuten edellä on todettu mahdollisten huuhtelujen takia, joita ei nyt siis tarvittaisi.

Pannaanko koko kompura vaihtoon? Pelkkä kompura on Niben kautta yli 800 eur. Tuskin vaihtavat muita kuin Mitsubishin tekemiä. Sellaisen saisi varmaan halvemmallakin, jos viitsii metsästää.

Kauanko esim. Repomiehellä kesti kompura?
 

repomies

Hyperaktiivi
Kone oli käsittääkseni lyöty käyntiin joskus loppuvuodesta 2004 tai ihan alkuvuodesta 2005. Se poistettiin ehjänä käytöstä tammikuun kymmenes 2018. Mutta tuo nibeni ei ensimmäisen viiden vuoden jälkeen tehnyt oikeastaan kuin käyttövettä, joten kompressorille tuli huomattavan vähän käyttötunteja.

Ruotsista voisit saada tilattua kompressorin vähän halvemmalla.
 

pAy

Aktiivinen jäsen
Minulla oli tuo oikea puoli vapaana (kompuran puoleinen) ja takaseinään n. 5cm. Purin jo pian käyttöönoton jälkeen kotelon pois kompuran ympäriltä ja laitoin alustan kumivaimentimien varaan lattialle. Käyttöönotto 5.2010 ja kompuran hajottua 7.2017 vaihto hiljaisempaan ja halvempaan Hitachin kompuraan, alustan sai helposti irti ja uudet kumivaimentimet asennettua levyyn. Kompuraan juotin pätkät putkea ilman mitään kiertävää typpeä ja tein liitännät laippaliitoksilla Nibeen.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Kyllä on rakettitiedettä ainakin hinnan suhteen. Tosin vaihdettiin koko kompura, kun laitetta jouduttiin siirtämään jaka tapauksessa, että olisi edes kumeihin päästy käsiksi. Asennusta piti odotella lähes pari kuukautta, mutta nyt on homma tehty ja lasku tullut.

Kustansi 2 700, joka kyllä sisälsi puhaltimen vaihdon, kun se alkoi pitää vielä kompuraakin suurempaa ääntä. Olisin kyllä satasia säästänyt, jos olisin alkanut hommata itse kompuraa, mutta eipä ollut intoa siihen touhuun.

Muuten kotivakuutukseni omavastuu on 500 € ja vakuutuksen ikävähennykset ovat 9 %/v, asennusvuotta ja vahinkovuotta ei lasketa mukaan. Ei siis paljoa vakuutuksesta heru. Kotitalousvähennyksestäkään ei paljoa saa, joten kyllä se kirpaisee, mutta toivotaan, että lähivuodet Nibe taas pelaa. Millaisia ikävähennyksiä muilla on vakuutuksissaan?
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Ymmärsinkö oikein että sait vakuutuksesta rahat vaikka kompura oli ehjä vaihdettaessa? Eli että kumien kulumisen takia sait kompuran vaihtoon?

Vai kerkesikö kompura hajota tässä välissä?
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Tästä neuvotellaan. Saattavat katsoa, että parempi vaihtaa nyt koko laite kuin ensin 1000 € kumit ja kohta 2000 € koko kompura. Säästää siinä vakuutusfirmakin, jos arvioivat, ettei kompuran ikä todennäköisesti ole paljoa yli 10 v.
 
Ylös Bottom