Nilan EC ja heiluva huonelämpötila

• Keskustelun aloittaja
Olen uusi lämpöpumppuilija ja en tunne poistoilmalämpöpumpun toimintaperiaatetta tai -logiikkaa niin kysyn, onko Nilan EC pumppuni rikki, väärillä asetuksilla vai kuuluuko vain toimia näin huonosti sisälämpötilasäädön suhteen:

Olen asettanut lämpötilapyynnin 21 astetta ja jäähdytyksen toimimaan automaatilla +3 pyynnistä. No, härveli lämmittää huoneilmaa vielä 23 asteellakin ilmeisesti tuonne 24 asti (21+3) ja sisällä tulee kuuma.
Vastaavasti kun se on lopulta keksinyt ruveta jäähdyttämään ilmaa, jäähdyttää se vielä vaikka sisällä on 19 astetta. Eli onko tuollainen 5 asteen heiluminen sisälämpötilassa jopa vuorokauden sisällä ihan normaalia? Ihmetyttää mikä tuon pyyntilämpötilan virka on kun lämpötila kuitenkin seilaa kylmästä kuumaan ja takaisin noin isolla haitarilla. Eikö sen pitäisi tavoitella pyyntilämpötilaa ja jäähdyttää/lämmittää sen mukaisesti?

No, sitten vielä toinen kysymys. Kuuluuko laitteen toimia täysin on/off -periaatteella (lämmitys, off, viilennys) ja niin, että kompressori käy vain ja ainoastaan kun tarvitaan veden lämmitystä? Eli huoneilmaa ei lämmitetä tai jäähdytetä jos ei vettä tarvitse lämmittää? Asetuksena minulla on Jatkuva-1 ja priorisointi tulopuhaltimella (eli ei vedellä).

Sähkölämmitys on nyt pois päältä kokonaan ja tarvittaessa lisälämmitän takalla. Takan käyttö tai käyttämättömyys ei vaikuta tähän ylläkuvattuun outoon käyttäytymiseen eli lämpötila heiluu pitkällä takattomallakin jaksolla.

Ylös Bottom