Nilan EC9 kulutus

Tuomas82

Tulokas
Tervehdys!

Olemme asuneet nyt reilun vuoden viime tammikuussa valmistuneessa Design Talon omakotitalossa ja ihmettelen suuresti meidän sähkönkulutusta. Viimeisen vuoden aikainen sähkönkulutuksemme on ollut noin 15 500kw ja täällä talvi ei ole ollut oikea, eli on ollut lämmintä. Asiasta olen ollut yhteydessä rakentajaan, sekä Nilaniin, mutten kyllä mitään edistystä ole saanut.

Olen seurannut käyttöveden lämpötiloja ja heti kun ulkolämpötilassa mennään alle nollan ei veden lämpötila nouse juurikaan yli 40 asteen ja tuloilman lämpötila on vain hieman päälle 20 astetta. Lämmitän takkaa mielestäni reippaasti ja saunomme 2-3 kertaa viikossa. Käytössä on puukiuas eikä veden lämpötila ole noussut saunomisen jälkeisenä aamuna tuon 40 asteen yli. Lämpötila pyynti on 50 astetta, joten kompuran ei pitäisi lopettaa lämmitystä tuohon lämpöön. Tarkoitan näillä lämmöillä sitä ala-anturin lukemaa. Sähkövastus on asetettu 50 asteeseen.

Koneeseen menevä ilma on noin 22 asteista ja saunomisen aikana melkein 40 aseteista. Koneesta lähtevä jäteilma on noin 6-7 asteista ja saunomisen aikaan noin 17 asteista. Tämä on mitattu ihan erikseen asennetuilla mittareilla.
 

Mikki

Vakionaama
EC9:n kompressorin antoteho on 2kW ja sillä pitää lämmittää tuloilma että käyttövesi. On siinä tekemistä, kun yöllä lämpötila tipahtaa. Kun jäteilman lämpötila jää noinkin korkealle, lienee ilmanvaihdossa menevän kohtuu paljon litroja/sec? Kuinka suuresta talosta on kyse?

Tuo 15.5MW kulutus ei siis mikään poikkeuksellisen suuri ole. Yksinkertaisesti tuo EC9 ei ole erityisen tehokas PILP (vrt. F750).

Laskelma:

- EC9 käyttövesisäiliön koko on 180 litraa
- Energiasisältö on 0,2088kwh/aste
- Jos koko varaajan lämpötilaa pitää nostaa 30C saunomisten jälkeen --> 6,26kWh tarvitaan
- Jos tuo tuotetaan pelkällä kompuran energialla, ei se pakkaskeleillä ihan hetkessä tapahdu kun tuloilman lämmitys varastaa jo ison osan energiasta
 
Viimeksi muokattu:

Tuomas82

Tulokas
Talon huoneistoala on 126m2 ja en nyt varma ole katsoinko oikeaa lukua, mutta ilmanvaihdossa liikkuu 0,05m3/s. Poimin tämän tiedon energiatodistukselta.

Ymmärrän kyllä sen, että pakkasella teho loppuu, mutta onko tuo normaalia, että teho loppuu jo lähellä nollaa?
 

Mikki

Vakionaama
Kyllä se 2kW valitettavasti alkaa jo nollan tuntumassa olemaan kovassa käytössä. 50 litraa sekunnissa kun nolla-asteista ilmaa lämmittää +20 asteiseksi, niin käyttöveteen ei enää hurjasti energiaa jää.

Aika vastaavasti F470:n teho loppuu muutamassa plus asteessa. Suunilleen samankokoinen kompressori siinäkin, mutta lisäksi lattiaan jaetaan lämpöä ja siksi vastuksia tulee herkästi käyttöön jo plusasteilla.

ILP voisi auttaa tiputtamaan kulutuksia: levittää takan lämpöä ja tuottaa aika hyvällä COP:lla lämpöä vielä reippaillakin pakkasilla.
 

Tuomas82

Tulokas
Kiitos kommenteista. Onkohan tuo 50 l/s kuinka tarkka sisäilmaa silmällä pitäen? Voisikohan tuota tuloilmaa tiputtaa pienemmäksi?
 

Mikki

Vakionaama
IV pitää aina säätää parina (tuloilma ja poistoilma). En lähtisi tiputtamaan ilmanvaihtoa kovin paljoa, kun kosteuden poistot sun muut on kuitenkin hyvä toimia tehokkaasti.
 

Heat&Cool

Aktiivinen jäsen
Nilanin korkeaa kulutusta (vrt esim. Nibe f470) selittää ennen kaikkea se, että siinä varsinainen lämmitys tuotetaan suoralla sähköllä. Ainakin omassa vastaavan kokoisessa talossa pilpin kompuran käyntitunneista 2/3 on juurikin lattialämmityksen tekoa.
Useita tuttuja, joilla tuossa n.120m2 kokoluokan uudiskohteessa EC9 kokonaiskulutus lapsiperheessä luokkaa 16-17000kwh. Ja vastaavasti F470 täysin vastaavissa taloissa 11-12000kwh.
Meillä F470 (nyk.f750) jäteilma lämmityskaudella keskimäärin -3/4 asteista.
 

Telehell

Aktiivinen jäsen
Kyllä sen käyttöveden lämmön pitäisi nousta näillä keleillä yli 50 asteen, ellei nyt perhe valuta koko varaajaa tyhjäksi 2-3krt/vko.

Tarkasta LÄM.VESI valikosta KOMP MAX. arvo ja nosta vaikka 70 asteeseen. Prioriteetiksi Vesi.

Ja mitä kulutukseen tulee, niin siihen kun vaikuttaa kaikki. Hyvin voi olla samoilla talon specseillä saman kokoisissa perheissä vuosiheitto +/-2000kwh. Itsellä 2019 vuoden kulutus 12 000kwh, huoneala 120m2 Ec9 + 62m2 autotalli jossa ilp. ja sisälämpö +16c, Joensuu.
 
Viimeksi muokattu:

Tuomas82

Tulokas
KOMP MAX. on tuolla 70 asteessa (vai olikohan 75). Ikinä ei siellä ole kyllä lämmöt olleet. Käytämme paljon vettä ja säiliö menee kyllä tyhjäksi ahkerasti. Ei nyt joka ilta mutta useamman kerran viikossa.

Oletus asetuksena tulopuhallus on pakotettu päälle 1 asetuksella. Kun ottaa tuon pakotuksen pois päältä, niin säiliö lämpenee 3-4 tunnissa 50 asteiseksi. En ole seurannut mistä asteesta tuo lämmitys aloitetaan. Tällä tulopuhalluksen pakotuksen ottamisella pois on kuitenkin selvä vaikutus sisäilmaan enkä haluaisi sitä pitää poissa päältä.

Alueena tosiaan Pohjanmaa ja perhekoko kaksi aikuista, sekä kaksi pientä lasta.
 

Mikki

Vakionaama
Tuloilmanvaihtoa tuskin kannattaa pätkiä kuiten totesitkin. Mutta tuosta oikeastan näetkin, että sinne se energia hukkuu ja käyttöveteen ei niin riitä sitä.

Onko teknisessä nurkassa tilaa, jos asentaisit tulistusvaraajan siihen EC9 ja käyttöveden jakotukin väliin? 60l tai 100l seinämallin varaaja esimerkiksi?
Tekee ihmeitä käyttöveden riittävyydelle, jos se on ongelma.

Vuosikulutusta voisi lähinnä alentaa ILP:llä. EC9 säätämisellä tuskin pitkälle pääsee.
 

Tuomas82

Tulokas
Tuolla Nilanin omalla sähkövastuksella saadaan kyllä riittävästi lämmintä vetta. Nyt minua kyllä harmittaa kovasti. Alunperin oli valittavissa Nilanin ja Niben välillä. Päädyin Nilaniin lähinnä sen takia, että mielestäni niillä ei pitänyt olla kovin suurta eroa ja Nilanissa on tuo viilennys ominaisuus vakiona.
 

Heat&Cool

Aktiivinen jäsen
Sähkön kokonaiskulutukseen tosiaan tunnetusti vaikuttavat monet muuttujat. Eikä tuo aloittajan vuosikulutus nyt varsinaisesti suuri ole, kun lämmintä vettä ymmärrettävästi lapsiperheessä kuluu. Tästä huolimatta uudeksi pilp-taloksi, puukiuas ja takka käytössä ja leuto vuosi takana - kyllähän toi kertoo (omaan korvaan varsin yleisen kokemuksen) Nilanin ominaisuuksista.
Ei missään nimessä pidä pätkiä tuloilmaa: onko tuo 1 pakkoasetuskaan riittävä mitoituksen mukainen tuloilma? Ihme että nykypäivän pullotalossa ylipäätään on mahdollista asettaa laitetta toimimaan tuloilmaa pätkimällä tahojen kasvattamiseksi tai suuntaamiseen käyttöveteen ilmanvaihdon kustannuksella.
ILP alentaa ymmärtääkseni tämän kaltaisessa uudessa pilp-talossa vuosikulutusta lähinnä niin, että laittaa lattiat kylmäksi/viileiksi muista kuin märkätiloista. Toki ilpillä voi korvata tai täydentää takan polttoa, ja tasata lämpöä.
Yhteenvetona: EC9 kaltaisen 2kw pilp tehot pitäisi lämmityskaudella pikemminkin ladata pelkästään lattioihin/tuloilmaan, ja tehdä se kv suosiolla niillä vastuksilla, eikä päin vastoin. Tässä kait se Nilanin perusongelma?
 

Tuomas82

Tulokas
Tuo pakotettu 1 tuloilmalle on kyllä riittävä mielestäni. Mikäli tuota pakotusta ei ole päällä pitää Nilani tuon tuloilman pois siihen saakka, että saa lämmitettyä veden. Lämmityksessä menee n. 4 tuntia jonka aikana käyttövesi lämpenee sinne 50 asteen hujakoille. Eilen katsoin, että lämmitys alkoi kun veden lämpö oli n. 20 astetta ja kolme tuntia siitä oli lämmöt vajaa 50 astetta. Tuntuu että tuon 4 tunnin aikana ilmanlaatu sisällä huononee huomattavasti. En tiedä kyllä kuvittelenko tämän.

Jäin aamulla miettimään sitä, että mitenkä tässä koneessa pystyy riittämään teho tuloilman lämmitykseen pakkasilla? Aamulla oli pakkasta pari astetta eikä tuloilman lämpötila ollut kuin 23 astetta vaikka kompura käytti kaikki paukut sen lämmitykseen, eli veteen ei mennyt mitään. Paneelilla tavoite lämpö on 27
 

BUK

Jäsen
Vuosikulutuksesta pitäisi pystyä erottelemaan Nilanin kuluttama energia erikseen, niin sen jälkeen voi syntyä jossain määrin realistiset perusteet tehdä muutoksia sähkönkulutuksen pienentämiseksi.

Aika samoilla spekseillä ja 24'C sisälämpötilan kahden hengen taloudessa sähköä menee 14 000 - 14 5000kwh vuodessa. Tuhannen kilowattitunnin marginaalia säästäessä pitää varmaan sitten jo huomioida sen PILP:n hankintahinta, elinkaari yms. laskennat, jotta kokonaisuudessa syntyy joku vaikutus.
 
Viimeksi muokattu:

Telehell

Aktiivinen jäsen
Melkein väittäisin, että Tuomas82 tapauksessa kovimman säästön saa veden käytön "opettelulla". En tarkoita, että jotenkin väärin käyttäisitte, mutta käyttötottumuksilla säästää enemmän kuin laitteen hienosäädöllä. Ja esim.suihkusadettimissa on isoja eroja veden virtaaman suhteen.

Itse en ole vielä kertaakaan saanut lämmintä vettä loppumaan niin, että tulisi sähkövastukset käyttöön (30c raja). On kuitenkin ollu isonkin 7 hengen porukan saunailtoja.
 

Logix

Jäsen
Harmillisen tutulta kuulostaa Tuomaksen ongelmat:/

Kompura antaa maksimissaan n.2000W ja tästä osa menee aina käyttöveden lämmitykseen (aina kun käyttöveden ylä- ja alalämpö <50c tms.).
Tuloilman lämmitykseen menee energia n. ilmamäärä_litroina*1,2*deltaT. 50l/s ilmamäärän lämmittäminen ottaa siis noi 60W/c joten laite jaksaa tuota ilmamäärää lämmittää n.30c. Laitteessa on lisäksi toiminto, jolla pystyy tiputtamaan tulo- JA poistoilmamääriä kun lämpötila tippuu raja-arvon alapuolelle. Jos laitteeseen säädetty esim. "1" asetus jolla ilmamäärät -30% mitoitetusta (35l/s) niin edellisellä laskukaavalla ollaan jo yli 40c lämmityskyvyssä. 17c tuloilma on vielä ihan jees (sen kannattaisikin olla viileämpää kuin huoneilma) joten ainakin -25c lämpötilassa tuloilman pitäisi lämmitä vielä ihan ok. Todellisuudessa tuo lämmitykseen vaadittu teho & laitteen tuottama teho riippuu monesta muustakin asiasta joten tilanne ei välttämättä ole edes näin paha. Uskoisin siis, että laitteen tehot kyllä riittää!

MUTTA, jos sulla lämpeni "parilla pakkasasteella" 50l/s vain 23c:n eli esim. 25c niin vähän herää epäilys onko laitteessa kaikki kunnossa. Ellei sitten tuo käyttöveden ylä tai alalämpötila ollut alhainen jolloin isompi osa tehosta ohjautuu sinne.

Huomaa kuitenkin, että rakennusmääräyksissäkin suositellaan että käyttöveden lämpötila nousisi vielä hanallakin >50c jottei bakteerit lähde kasvamaan. Jos siis tuo puhumasi 40c oli Nilanin käyttöveden ylälämpötila niin sitä kannattaisi hilata ylöspäin. Jos ei muuta niin laitteen sähkövastuksella.

Ja joo, ILPillä voi tiputtaa kulutusta hieman. Hommasin syksyllä omaan kämppääni sellaisen auttamaan Nilania ja pienen säädön jälkeen toiminut ihan ok. Lattiatkin saa pysymään lämpiminä kun säätää ILPin automatiikan esim. sillä tavalla, että se sammuu osaksi aikaa päivästä jolloin termari ohjaa lattialämmityksen päälle ja laatta lämpenee. ILPin säästöpotentiaali pienenee tässä varmaan oleellisesti mutta lattiat pysyy lämpiminä & asuinmukavuus hyvänä:) Tällaisella kikkailulla oma ILPpini näytti tuovan suuruusluokkaa 2000kWh säästön tänä olemattomana talvena (laskettu vertaamalla tämän ja edellisten vuosien toteutuneita kulutuksia ulkolämpötilan funktiona + fittaamalla niihin funktio + laskemalla verokkikulutukset ilman ILPiä / ILPin kanssa). Vähän mutta jotain sekin ja ompahan kesällä viilennystehoa!
 

david37

Jäsen
Tähän väliin ensin pelkkää ala-arvoista kiukuttelua, kaukana rakentavasta.
Mutta mielestäni huonoin mahdollinen yhdistelmä on juuri DT ja Nilan! Toki talossa ei ole mitään vikaa, mutta kun viimeinen erä maksettu, loppuu asiakaspalvelu. En edes mene siihen, miten piilevät rakennusvirheet hoidetaan. Ja mitä Nilaniin tulee, niin huhhuh! Surkea laite! Ja miten se meille maallikoille myytiin, niin ei pitänyt DT:n myyjän sanoista oikeastaan mikään paikkaansa.
Noh, sellainen avautuminen. Tuli vaan tämä ketju vastaan, kun aamulla huomasin jälleen kerran ongelmia PILPin kanssa. Palaan siis asiaan myöhemmin.
 

Tuomas82

Tulokas
Pitäisikö tämän Nilanin lämmitellä vesisäiliö tyhjästä täyteen nyt näillä keleillä? Illalla käyty suihkussa, eli säiliö aika lailla tyhjä lämpimästä vedestä ja aamulla katsoin lämpöjä olivat ne ylä 50 ja ala 45. Sähkövastus on siinä 50 asteessa. Ulkona autonmittarin mukaan noin 11 astetta lämmintä.

Tällä hetkellä ainoa positiivinen asia tästä Nilanista on tuo viilennys ominaisuus. Aikaisemmasta kommentoijasta poiketen olemme DT:lta saaneet neuvoa ja opastusta hyvin. Heidän toiminnassaan jäi harmittamaan ainoastaan se että meille on myyty vanha malli, eli tämä meidän malli on sillä vanhalla ohjauspaneelilla eikä uudella kosketusnäytöllä. Sinällään ei toimintaan vaikuta, mutta uskon heidän veloittaneen meiltä uuden mallin hinnan.
 

Magirus

Jäsen
Pitäisikö tämän Nilanin lämmitellä vesisäiliö tyhjästä täyteen nyt näillä keleillä? Illalla käyty suihkussa, eli säiliö aika lailla tyhjä lämpimästä vedestä ja aamulla katsoin lämpöjä olivat ne ylä 50 ja ala 45. Sähkövastus on siinä 50 asteessa. Ulkona autonmittarin mukaan noin 11 astetta lämmintä.

Tällä hetkellä ainoa positiivinen asia tästä Nilanista on tuo viilennys ominaisuus. Aikaisemmasta kommentoijasta poiketen olemme DT:lta saaneet neuvoa ja opastusta hyvin. Heidän toiminnassaan jäi harmittamaan ainoastaan se että meille on myyty vanha malli, eli tämä meidän malli on sillä vanhalla ohjauspaneelilla eikä uudella kosketusnäytöllä. Sinällään ei toimintaan vaikuta, mutta uskon heidän veloittaneen meiltä uuden mallin hinnan.
Eikös tuo riipu paljolti asetuksista? Jos T12 asetusarvoa nostaa vaikka 50C asteeseen niin kompura jauhaa lämpöä kunnes tuo on saavutettu.

En kummemmin ole tuohon uuteen näyttöön perehtynyt, mutta voin suositella raspberry + openHAB yhdistelmää. Vaatii tosin maallikolta jonkun verran perehtymistä ja ATK-taitoja, mutta on sen vaivan ja kärsimyksen arvoista. Nyt on reilun vuoden ollut käytössä ja melko näppärää puhelimella säätää/tarkastella laitteen toimintoja. Lisäksi bittinikkarit saa tehtyä omia scriptejä/automaatiota, jolla voi entisestään helpottaa laitteen käyttöä. Myös etänä pääsee tuon openHAB Cloud connectorin kautta kiinni. Siitä en osaa sanoa, kuinka salattu/turvallinen tuo yhteys on..
 

Tuomas82

Tulokas
Eikös tuo riipu paljolti asetuksista? Jos T12 asetusarvoa nostaa vaikka 50C asteeseen niin kompura jauhaa lämpöä kunnes tuo on saavutettu.

En kummemmin ole tuohon uuteen näyttöön perehtynyt, mutta voin suositella raspberry + openHAB yhdistelmää. Vaatii tosin maallikolta jonkun verran perehtymistä ja ATK-taitoja, mutta on sen vaivan ja kärsimyksen arvoista. Nyt on reilun vuoden ollut käytössä ja melko näppärää puhelimella säätää/tarkastella laitteen toimintoja. Lisäksi bittinikkarit saa tehtyä omia scriptejä/automaatiota, jolla voi entisestään helpottaa laitteen käyttöä. Myös etänä pääsee tuon openHAB Cloud connectorin kautta kiinni. Siitä en osaa sanoa, kuinka salattu/turvallinen tuo yhteys on..

Riippuu kyllä tuosta T12 asetuksesta, mutta sen olen asettanut korkeammalle. En nyt muista oliko 55 vai 60 astetta, eli ei ole siitä kiinni.
 

Magirus

Jäsen
Riippuu kyllä tuosta T12 asetuksesta, mutta sen olen asettanut korkeammalle. En nyt muista oliko 55 vai 60 astetta, eli ei ole siitä kiinni.
Hmm, minulla näyttää kompuralla jauhavan kunnes asetus +50C astetta on saavutettu. T12 arvojahan on kaksi (KOMP T12 ja KOMP MAX T12), joista etummainen on varaajan alaosan lämpimän veden asetusarvo, mikä halutaan saavuttaa kompuralla ja jälkimmäinen varaajan max. lämpimän veden arvo, milloin kompura pakotetaan pysähtymään riippumatta muista tekijöistä. Etummaisessa minulla +50C ja jälkimmäisessä +75C.

Nämä siis minun tulkintoja, korjatkaa jos olen väärässä. Laitteen ohjaimen logiikassa tuntuu olevan lisäksi versiokohtaisia eroja lukemani perusteella..
 

Rakentaja

Jäsen
Sehän noissa PILPeissä on ongelma että poistoilman + kompuran energiamäärä, ei millään riitä lämmittämään tuloilmaa, sekä lattialämmitystä ja käyttövettä.

Lattiakiertoon saa kulumaan ”loputtoman” määrän energiaa. Sähkönkulutusta voi optimoida säätämällä lattialämmityksen menoveden lämpötilakäyräää alemmas. Alentamalla sisälämpötilaa vaikka vaikka asteella. Lisäksi lattilämmityksen virtaamat kannattaa tarkistaa ettei siellä kierrä liian suuri teho, joka imaisee varaan tyhjäksi ja sähkövastus tulee avuksi.

Talotehtaat mainostavat PILP energiatehokkaana lämmitysjärjestelmänä, vailla kovalla pakkasella kyseessä on suorasähkölämmitys! Oma tulkinta on että myyvät kaikille PILPin koska niissä on heille paras kate ja helpoin asennus.

Maapiiri hieman tähän auttaa, koska sen ansiosta tuloilmaa ei pahemmin tarvitse talvella lämmittää, mutta sekään ei poista perusongelmaa, että poistoilman energiasisällöllä koko talon ja käyttöveden lämmitys ei vain ole mahdollista kun tulee tarpeeksi pakkasta.

Tämä ei ole mielipide vaan fakta!
 

Mikki

Vakionaama
PILPn lämmitys muuttuu suoraksi sähköksi vasta kun kaikki energia menee tuloilman lämmitykseen.

Tuolla F750:llä se raja mene jossain -20C luokassa. Sen alle kun mennään on COP lattialämmitykseen ja käyttöveteen noin 1.

Mutta jos ostaa p...n PILPn ei voi toki paljon odottaa. Mutta sen sanon että jos F750 eteen lyö hyvän maapiirin, lähden viivalle MLP talon kulutuksen kanssa minä päivänä vaan.

Nyt on tälle vuodelle tavoitteena 8MW kokonaiskulutus ilman ILP tai maapiiriä. Jos MELP himmelillä tai EC9llä menee 14-15MW niin minkäs teet.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom