Nilan EC9: ohje kondenssiveden poistoputken tarkistukseen?

Nipa9

Tulokas
Nilanin ohjeissa kehotetaan tarkistamaan kondenssiveden poistoputki säännöllisesti. Youtubessa tai muissa ohjeissa ei kuitenkaan kerrota, miten se tehdään?

Anodin ja suodattimen vaihtoon löytyy kyllä ohjevideoita.

Omatoimisesti tehden törmäsin heti ongelmaan: laitteen suojapellin saa helposti irti yläosasta ja alaosasta, mutta miten sen keskimmäisen ison osan saa irti? Ainakin minulla se on ruuvattu kiinni sisäpuolelta.

f080421

Jäsen
Nilanin ohjeissa kehotetaan tarkistamaan kondenssiveden poistoputki säännöllisesti. Youtubessa tai muissa ohjeissa ei kuitenkaan kerrota, miten se tehdään?

Anodin ja suodattimen vaihtoon löytyy kyllä ohjevideoita.
Samaa ihmettelin itsekin hetki sitten tällä palstalla enkä ole vastausta saanut.

Omatoimisesti tehden törmäsin heti ongelmaan: laitteen suojapellin saa helposti irti yläosasta ja alaosasta, mutta miten sen keskimmäisen ison osan saa irti? Ainakin minulla se on ruuvattu kiinni sisäpuolelta.
Käsittääkseni niille ruuvien kannoille on pellissä reiät joista ne pääsevät muljahtamaan ulos eli etupelti pitäisi saada irtoamaan vain nostamalla sitä ylös. Minulle kuin tuota demonstroitiin niin pelti vaikutti olevan melko tiukka.

Viimeksi muokattu:

f080421

Jäsen
Sellainen ohje oli jossakin manuaalissa, että kondenssiveden kaukaloon pitäisi kaataa hieman vettä ja antaa laitteen käydä noin 10 min ja katsoa, että vesi poistuu sieltä normaalisti. Mutta mitään ohjeita kuvien tai videon kanssa en tästä ole löytänyt. Ilmeisesti tämän pitäisi olla niin itsestäänselvä asia.

grendy

Aktiivinen jäsen
Ei sinne kaukaloon sentään oo kukaan mua ainakaan ohjeistanut vettä kaataan, mutta siis se keskimmäisen pellin takaa löytyvä putki otetaan irti sieltä mistä se lähtee irti ja sinne sit kaadetaan vettä niin että putki huuhtoutuu mahdollisesta liasta jne ettei menisi tukkoon. Itse sen kerran mitä oon tehnyt tuon niin ruuttasin oikein kunnolla paineella vettä puutarhaletkun päällä sinne että varmasti huuhtoutui puhtaaksi. Osa on neuvonut kaataan kuumaa vettä läpi ja osa vaan jonkin lämpöistä vettä, että tiedä sitten mikä on paras ratkaisu. Ei sitä varmaan joka kerta kannata paineella huuhdella, mutta näin tein ekan kerran ;)

f080421

Jäsen
Ei sinne kaukaloon sentään oo kukaan mua ainakaan ohjeistanut vettä kaataan, mutta siis se keskimmäisen pellin takaa löytyvä putki otetaan irti sieltä mistä se lähtee irti ja sinne sit kaadetaan vettä niin että putki huuhtoutuu mahdollisesta liasta jne ettei menisi tukkoon. Itse sen kerran mitä oon tehnyt tuon niin ruuttasin oikein kunnolla paineella vettä puutarhaletkun päällä sinne että varmasti huuhtoutui puhtaaksi. Osa on neuvonut kaataan kuumaa vettä läpi ja osa vaan jonkin lämpöistä vettä, että tiedä sitten mikä on paras ratkaisu. Ei sitä varmaan joka kerta kannata paineella huuhdella, mutta näin tein ekan kerran ;)
Noh, oman Nilan EC9:n manuaalissa sanotaan näin:

Vesilukko.png

Nipa9

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Samaa ihmettelin itsekin hetki sitten tällä palstalla enkä ole vastausta saanut.

Käsittääkseni niille ruuvien kannoille on pellissä reiät joista ne pääsevät muljahtamaan ulos eli etupelti pitäisi saada irtoamaan vain nostamalla sitä ylös. Minulle kuin tuota demonstroitiin niin pelti vaikutti olevan melko tiukka.

Kiitos tiedosta, iso pelti tosiaan lähti ylöspäin nostamalla. Kyllä tuntee itsensä tyhmäksi kun en tuota tajunnut.

Nyt pääsin tarkistamaan kondensioveden tilanteen eikä tippaakaan liian aikaisin. Putki oli ainakin osittain tukossa: alemmassa kotelossa kannen takana oli monta litraa vettä! Kun avasin ensimmäisen ruuvin niin ruuvin reiästä alkoi tulla vettä. Poistoputkea räpläämällä sain kuitenkin veden poistumaan letkua pitkin.

Pitkä poistoputki lähtee irti yläpäästä helposti vetämällä se irti. Kun se on irrottettu yläpäästä, huuhtelu on helpompaa. Huuhtele letku päästämällä vettä putken läpi. Tarkista lopuksi, että letkuun jää vettä, että vesilukko toimii oikein! Letkua ei saa jättää tyhjäksi.

Ylemmästä tilasta, missä on piirikortti, tulee lyhyt putki alempaan kaukaloon. Se oli mulla ihan ok kunnossa, mutta kannattaa tsekata sen tilanne samalla.

Liitteet

• 20230919_165905.jpg
    20230919_165905.jpg
    175 KB · Katsottu: 33
  • 20230919_171928.jpg
    20230919_171928.jpg
    99,7 KB · Katsottu: 33

Hegsa

Jäsen
Tuo kondenssivesitila on vähän pelottavan aloinen, kun putken tukkeutuessa kompressori päätyy pian uimaan. Asensin omaani zigbee-vesivuotovahdin kompresorin alle, jolloin tulvimistilanteessa ehtii pysäyttämään laitteen ennen kalliimpaa vahinkoa.

Back
Ylös Bottom