Nilan EC9 puhaltimien vaihto

• Keskustelun aloittaja
On nyt käynyt 8 vuotta vanhan Nilanin puhallin pitämään jurinaa. Vaihtoa olisi näin kesäaikaan hyvä yrittää.
Olisiko kellään kuvia (valo- tai teknisiä-) puhaltimien sijainnista ja poistamisesta?
Voiko ne todellakin niin p-maisesti sijoitettu kuin mitä annetaan ymmärtää? Elikkä kuvassa tuolla takana alhaalla?IMG_20190619_195245.jpg

Xyron

Jäsen
Juuri näin. Iv kanava poikki ja ruuvit solukumin alla. Ensin pätkä kanavaa pois edestä jotta saat puhaltimen nostettua ylös. Ei ole vaikea operaatio ja kannattaa tiivistää putki kunnolla puhaltimen vaihdon jälkeen. Kannattaa vaihtaa sekä tulo että poisto puhallin ja kondensaattorit myös. Itsellä vp18c malli ja puhaltimet tilasin ebmpapst.com ja vaihdoin molemmat viime syksynä. Molemmista meni laakeri viime kesän jäähdyttelyn takia. Poistopuhallin oli ihan ruosteessa. Tämän takia kannattaa vaihtaa molemmat samalla kertaa. Toivottavasti oli jotain apua :)

Agiles

Jäsen
Minä vaihdoin kevättalvella VP18C laitokseen pelkät puhaltimien laakerit. Puhaltimissa itsessään kun ei ollut mitään vikaa.
Huomattavasti halvempi operaatio. Karvan päälle 10v vanha kone.

Xyron

Jäsen
Minä vaihdoin kevättalvella VP18C laitokseen pelkät puhaltimien laakerit. Puhaltimissa itsessään kun ei ollut mitään vikaa.
Huomattavasti halvempi operaatio. Karvan päälle 10v vanha kone.
Juu paljon halvempi mutta päätin vaihtaa puhaltimet tehokkaammiksi samalla. Oliko laakerien vaihdossa jotain ongelmia?

Agiles

Jäsen
Eipä kyllä ollut muita "ongelmia" kuin tuo aloitusviestissäkin tuskailtu puhaltimien huollon kannalta hankala sijainti. Noh, onneksi oli reilusti tilaa koneen päällä.

pjr

Aktiivinen jäsen
Itse konvertoin jokunen vuosi sitten VP18C/EK9 vastaamaan EC9:a. Siinä samalla vaihtui puhaltimet vaihtovirrasta EC-puhaltimiksi:
Kuvat puhaltimienvaihto-operaatiosta

Ainakin näiden uudempien EC-puhaltimien laakerityyppi on 626Z. Vanhemmista en tarkastanut. Mulla oli alunperin tuossa koneessa edellisen omistajan aikaan vaihdetut normaalia isommat puhaltimet jotka oli taas omaan torppaan ihan liian järeät.

Viimeksi muokattu:
  • Keskustelun aloittaja
Loistavaa, Xyron. Kiitos.
Tuo auttaa todella paljon.
Itse kun olen lähinnä vain mekaniikkaa vääntävä tyyppi, niin sähkökojeiden säätely menee vähän hilsettä hipoen.

En kyllä saanut noita puhaltimia sopimaan kun niistä lähtee vain yksi johto. Originaaleissa on kaksi. Ylivoimainen tehtävä minulle.
Laakerit 626-2Z vaihdoin tilalle ja jäteilmapuhaltimien siivet putsasin. Todella helppo oli laakereiden vaihto; laskeripesät oli näissä muovia, jolloin naksahtaa laakerit helposti edes-takas.
Kuulostaa taas ihan uudelta.

Kiitokset kaikille vinkeistä.IMG_20190626_220310.jpg

Ylös Bottom