Oulynkylään Helsinkiin haetaan poraajaa

kotte

Hyperaktiivi
Itselle Rototec aikoinaan porasi, mutta muistaakseni Tom Allenin alihankkijana. Ei tuolloinkaan viime vuosikymmenen puolen välin jälkeen porannut suoraan yksityiselle.

Antero80

Vakionaama
Joo hinnoissa on tosiaan eroja. Valtavia eroja. Itse harkitsen että kun Öljysäiliöstä joskus öljy loppuu niin siinä vaiheessa sitten voisi kokeilla maalämpöä ja vilppiä tai kahta vilppiä. Maalämpö ei taida kuitenkaan oikein soveltua siihen, että matalaa kaivoa hetkellisesti kuormittaa tosi paljon kovimmilla pakkasilla ja antaa sen muuten levätä. Kuinka herkästi se menee jäähän?
Vaikea sanoa kuinka helposti menisi jäähän ja kun menee aiheuttaako vaurioita.
Ehkä pintakeruu olisi tuollaiseen käyttöön "turvallisempi".

Tifo

Vakionaama
Vaikea sanoa kuinka helposti menisi jäähän ja kun menee aiheuttaako vaurioita.
Ehkä pintakeruu olisi tuollaiseen käyttöön "turvallisempi".
Jos vettä voi juoksuttaa kaivosta samalla niin sitten tehoja voi lisätä. jmaja nimimerkillä on tän tapainen systeemi.

Arisoft

Hyperaktiivi
Jos vettä voi juoksuttaa kaivosta samalla niin sitten tehoja voi lisätä. jmaja nimimerkillä on tän tapainen systeemi.

Tänne vesi tuli aiemmin porakaivosta joten tuo voisi toimiakin. Hulevedelle ei ole talvella toimivaa viemäriä niin se voi kyllä olla ongelma.

Käytännässäähn siis riittäisi että ottaa kaivosta vettä. Ei sinne mitään keräintä tarvitsekaan laittaa.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Arvelen, että veden otto energiakaivosta lämmön keruun ja kaivon lämmittämisen tarkoituksiin käy vähän vaikeaksi siitä syystä, että se vesi pitäisi nostaa johonkin korkeuteen eikä tämä korkeus ole aivan vähän. Jos pinta on alkujaan vaikkapa vain 3 metriä syvällä, veden ottaminen voi sitä äkkiä alentaa niin että joutuu nostamaan jo 10 m ja ylikin eikä se enää imemällä onnistu vaan pitäisi käyttää reikään laskettavaa porakaivopumppua. Kuutio päivässä tuottona riittää varmasti talouskäyttöön mutta energian keruussa se ei ole vielä oikein mitään. Kaivon lämmittäminen vettä pois pumppaamalla teoriassa mahdollista mutta pitäisi pumpata 10 kuutiota tai enemmänkin päivässä vuoden ympäri, jotta kaivoon saisi tuotua energiaa edes jossakin suhteessa kerättyyn sen lämmittämiseksi. Jos kaivoon tulisi esim. 5 astetta lämpimämpää kuin mitä sieltä pumpattaisiin pois =>10 m3/vrk * 5 °C x 42/36=58 kWh/vrk. Tämäkin alkaa jo kuluttaa energiaa ja luultavasti tuon veden pumppauksen kanssa on paljon enemmän ongelmia kuin sen itse maalämpöpumpun kanssa. Lämmittävä vaikutuskin riippuisi vielä suuresti siitä, miltä syvyydeltä uusi vesi kaivoon pääasiassa sattuisi tulemaan sisälle.

pökö

Kaivo jäässä
Jos kaivoon ei saa keräintä sisään pitää se keräin kaivaa maahan tai unohtaa koko homma.
Käytännön asiat on silloin halvempia, helpompia ja huolettomampia kun on suljettu keruupiiri käsissä.

Tifo

Vakionaama
Tänne vesi tuli aiemmin porakaivosta joten tuo voisi toimiakin. Hulevedelle ei ole talvella toimivaa viemäriä niin se voi kyllä olla ongelma.

Käytännässäähn siis riittäisi että ottaa kaivosta vettä. Ei sinne mitään keräintä tarvitsekaan laittaa.
Kuinka syvä on kaivo?

Päivitys:

Edistystä tapahtuu. Keskustelen porarin kanssa, joka myös hallinnoi lupaprosessia, suunnittelua ja kaikkea tarvittavaa.

Kiitos vielä kerran kaikista hyödyllisistä ehdotuksista!

Kuukausien lupaprosessin odotuksen jälkeen sain vihdoin 16. lokakuuta Talman Energiaporaus Oy:n poraaman 220 metrin kaivon. Talman hoiti lupaprosessin 250e:llä, joka sisältyi kokonaishintaan 8740e.

.Kairausraportissa sanottiin "Kalliossa noin 180 metrin syvyydessä vesisuoni, josta tulee vettä.Tuottoarvio poratessa noin 300 l/h. Maakerros 1 metri. Vedenpinta noin 4 metrissä.lämpökeruuputket PE 40 x 2,4 PN1"

Se oli hyvä tulos, koska olin antanut ajatukseni, että se todella tapahtuisi

Siis melkein 40 €/m. Eikös nykyään ole taas saanut lähes 30 €/m. Kilpailutitko?
Muistan vastanneeni vain yhteen poraajaan, joka lähetti minulle luettelon ehdoista, joissa minun piti hankkia lupa itse ja että minulta veloitettaisiin, jos pora rikkoutuisi. Hän lähetti myös noin 20–30 muuta numeroitua osaa, jotka minun piti hyväksyä.

Back
Ylös Bottom