Pökön MLP+aurinkolämpö OKT 165m2 Satakunta seuranta

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Toimiiko sulla vielä aurinkokeräimet vai poistuiko ne pois käytöstä MLP myötä?

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Hyvin istuu, muutaman kerran mlp pörähti kesällä käyntiin.

Näkyy nibe pyöräyttävän latauspumppua 12 tunnin välein kun kone on vaipunut kesätilaan ja hyvä onkin kun muuten se huilaisi 4kk putkeen.

Näissä hommissa olen kyllä todella kaukana mukavuusalueelta.
Pientä säätöä taitaa tarvita.

MLP tuotto on ilmeisesti sillä tehty lämpö sisältäen sähkön + ilmaisenergian. Sitten ilmaisenergia sisältää tämän MLP lämpö ilmaisenergiaosuuden uudelleen.

Oletan, että sen pitäisi olla näin:
Kuva kWh.jpg

Sama prosentteina

Kuva prosentti.jpg

Kannustaisin kovasti havainnnolliseen tulosten raportointiin. Selviää ne tietysti taulukostakin.
Tuossa tuo COP sisältäen veden tulistuksen tulee ihan kohtuulliseksi, koska aurinkokeräin pienentää veden tulistustarvetta ja toisaalta pumpun ei tarvitse takoa sitä väkisin kuumaksi huonolla COPilla.

Tuo auringon osuus on sinulla aika merkittävä :)

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Tuo auringon osuus on sinulla aika merkittävä :)
Aurinko blokkaa jo maaliskuussa pumppua tauolle kirkkaina päivinä, tosin silloin se ei vielä nosta lämpöä juuri yhtään kun kaikki menee suoraan lämmitykseen, ja on siinä keskikesällä häviöitäkin. Saatan tehdä toisen kuvan huomenissa, yksinkertaisemman.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Onhan siinä prosentuaalisesti melkoinen tiputus lähtötilanteeseen ja viimevuoteenkin, mikäli alle 10 000kWh menee vuodessa.
Mennee kyllä alle kymppitonnin.
Sikäli hyvä tulos että viimevuoteen verraten lämmitystarve on isompi ja vettä on lämmitetty enemmän, autotallikin on nyt ollut lämmin läpi vuoden.

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Loppulasku 5300e.
Näin se tuli:
Joo tuo on kyllä hyvä hinta. Pitäis ittekin päästä samaan että kannattais laittaa. Koska en usko että kun vuosisäästö voisi olla 500-600 euroa niin kannattaa sitä alkaa maksamaan yli 10v takaisin. Voi olla että sähköyhtiöt tekee tuo vielä kannattavaksi.
Mulla kun ei ole vesi lämmitystä niin se torppaa tän rojektin. Vaikka eipä pari konvektoria maksa paljoa mutta muutakin pitäis laittaa. Pitäis laittaa tosiaan vähintään 2kpl puhallinta 1200e tai vaikka vastaava määrä puhallinpattereita.
Pintaputkisto 1100e+kaivajalle jotain.
200e vaihdin altaalle.
Lupa kunnalta 200e
Esim käytetty mlp 2500e
Putkityöt osineen 1500e.
Ei taida kannattaa.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Joulukuu 1030kWh, vettä 13m3

Vuosi 2019 kului sähköä 9522kWh josta talon lämpöön ja veteen 3605 kWh. Kaikki sähköt maksoi yhteensä 1075 e sis kk-maksut.

Vettä kului 162m3.

Paljonko Niben pumppaus tuotti ja kulutti?
Paljonko kului koko vuonna veden tulistukseen?
Olettaisin, että auringon tuottama määrä ei ole paljon muuttunut tuosta lokakuun 22. päivän tilanteesta.

Ei olisi muutenkaan iso vaiva päivittää tuo piirakka koko vuodelle, kun ei puuttuisi kuin muutama luku valmiista pohjasta.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Nibe anto/otto 11255/2828kWh ja priimaus 777kWh.

En jaksa touhuta tuon kiekon kanssa.

Jolberious

Vakionaama
Pitääkö tässä ynnällä yhteen että tämän hetken energiahinnoilla ja tiedoilla, vilp -> mlp investointi on maksanut itsensä takaisin 10.5v paikkeilla jos ajatellaan että lämpökaivon jäännösarvo on 0e (jota se ei tietenkään ole).

Itse MLP saattaa vanhasta iästään huolimatta jopa kestää tuonne asti.

Nyt kun olen laiska ja huonomuistinen ihminen, niin paljonko oli alunperin kulutus öljyllä?

roots

Vakionaama
Pitääkö tässä ynnällä yhteen että tämän hetken energiahinnoilla ja tiedoilla, vilp -> mlp investointi on maksanut itsensä takaisin 10.5v paikkeilla jos ajatellaan että lämpökaivon jäännösarvo on 0e (jota se ei tietenkään ole).
Aika tarkalleen teoriankin mukaan se tuohon osapuilleen osuilee... tapauskohtaista tietty.

roots

Vakionaama
Paloiko puita tuolloin, itse äkkiä laskeilin niin pahin aika itsellä oli jotain 40MWh kulutusta sis. Öljy+sähkö+puut

Jolberious

Vakionaama
Paloiko puita tuolloin, itse äkkiä laskeilin niin pahin aika itsellä oli jotain 40MWh kulutusta sis. Öljy+sähkö+puut
Itse olen laskeskellut että puulämmityksellä on itselläni mennyt n. 40MWh (8MWh käyttösähköä ja 32MWh puista), mielenkiinnolla tulee seurattua että mihin ostoenergian osuus muuttuu kun puulämmitys jää pois.
Paljonko sulla roots menee nyt ostoenergian kokonaisuudessaan?

kotte

Hyperaktiivi
Vanhat vehkeet ne oli. Mutta suuri syyllinen oli varmaan koneellinen poistoilmanvaihto, nyt on LTO-roottori
Paljonko iv-kone vaihto sitten vaikutti?
En osaa tuohon sanoa mitään.
Lonkalta heitetyltä tuo ensiarvio kuulostikin. Ilmanvaihdon lämmön talteenotto on toki periaatteessa hyödyllistä, mutta pientalon mittakaavassa suureen hyötyyn on vaikea uskoa (ilman väitettä tukevia mittauksia ja tarkempaa analyysiä), jos kerran rakennus on sellainen, että ennen lto-laitteen käyttöönottoakin ilma saatiin vaihtumaan tyydyttävästi. Vaipan lävitse tapahtuvat lämpövuodot nimittäin auttamati kasvavat ilmanvaihtoperiaatteen muuttumisen myötä.

roots

Vakionaama
Itse olen laskeskellut että puulämmityksellä on itselläni mennyt n. 40MWh (8MWh käyttösähköä ja 32MWh puista), mielenkiinnolla tulee seurattua että mihin ostoenergian osuus muuttuu kun puulämmitys jää pois.
Paljonko sulla roots menee nyt ostoenergian kokonaisuudessaan?
Sitä ulkoa tulevaa energiaa tuupataan kiinteistöön kaikkiaan luokkaa 11-12MWh ... sähköä ja puuta, ei oo näköjään vielä kallis-Caruna päivittynyt.

Viimeksi muokattu:

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Lonkalta heitetyltä tuo ensiarvio kuulostikin. Ilmanvaihdon lämmön talteenotto on toki periaatteessa hyödyllistä, mutta pientalon mittakaavassa suureen hyötyyn on vaikea uskoa (ilman väitettä tukevia mittauksia ja tarkempaa analyysiä), jos kerran rakennus on sellainen, että ennen lto-laitteen käyttöönottoakin ilma saatiin vaihtumaan tyydyttävästi. Vaipan lävitse tapahtuvat lämpövuodot nimittäin auttamati kasvavat ilmanvaihtoperiaatteen muuttumisen myötä.
Juu onhan se hankala arvioida. Jos on pelkkä poisto niin suorasähkö talossa kuulemma voi mennä 4000kwh tai yli harakoille.
Ok.
Mutta sitä poistoa ei huudateta todellakaan täysillä tai ei ollenkaan todella kylmällä jää hukka pienemmäksi.
No nyt jos asunnossa on esim ilp halkeaa tuon osuus rahallisesti vähintään puoliksi.
No sittenkun vedetään samaan kämppään lto joka polttaa vastuksiakin ei olla edes kaukana toisistaan vaikka lto tietenkin voittaa.. Mutta ei se niin paljoa säästä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Tammikuu-2020 kokonaiskulutus 955kWh ja vettä 14m3.
Sähköä 365 kWh viimevuotista Tammikuuta vähemmän, se on 4,5 copilla iso määrä. Kyllä sairasta on ja paskaa talvea, olisin mieluusti lykännyt lunta pipo päässä ja krapannut autojen laseja.

12kk liukuva kulutus 9137 kWh

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom