Toimii yhä.
Pientä säätöä taitaa tarvita.Näissä hommissa olen kyllä todella kaukana mukavuusalueelta.
Aurinko blokkaa jo maaliskuussa pumppua tauolle kirkkaina päivinä, tosin silloin se ei vielä nosta lämpöä juuri yhtään kun kaikki menee suoraan lämmitykseen, ja on siinä keskikesällä häviöitäkin. Saatan tehdä toisen kuvan huomenissa, yksinkertaisemman.Tuo auringon osuus on sinulla aika merkittävä![]()
6000 kWh + 2900 l öljyä vanhalla högfors 13 öljykattilalla.
2018 14187 kWh
Mennee kyllä alle kymppitonnin.Onhan siinä prosentuaalisesti melkoinen tiputus lähtötilanteeseen ja viimevuoteenkin, mikäli alle 10 000kWh menee vuodessa.
Mikä sulla oli hinta tolle maalämmöllä. Joku 8?Mennee kyllä alle kymppitonnin.
Sikäli hyvä tulos että viimevuoteen verraten lämmitystarve on isompi ja vettä on lämmitetty enemmän, autotallikin on nyt ollut lämmin läpi vuoden.
Joo tuo on kyllä hyvä hinta. Pitäis ittekin päästä samaan että kannattais laittaa. Koska en usko että kun vuosisäästö voisi olla 500-600 euroa niin kannattaa sitä alkaa maksamaan yli 10v takaisin. Voi olla että sähköyhtiöt tekee tuo vielä kannattavaksi.Loppulasku 5300e.
Näin se tuli:
Nibe anto/otto 11255/2828kWh ja priimaus 777kWh.
Aika tarkalleen teoriankin mukaan se tuohon osapuilleen osuilee... tapauskohtaista tietty.Pitääkö tässä ynnällä yhteen että tämän hetken energiahinnoilla ja tiedoilla, vilp -> mlp investointi on maksanut itsensä takaisin 10.5v paikkeilla jos ajatellaan että lämpökaivon jäännösarvo on 0e (jota se ei tietenkään ole).
Itse olen laskeskellut että puulämmityksellä on itselläni mennyt n. 40MWh (8MWh käyttösähköä ja 32MWh puista), mielenkiinnolla tulee seurattua että mihin ostoenergian osuus muuttuu kun puulämmitys jää pois.Paloiko puita tuolloin, itse äkkiä laskeilin niin pahin aika itsellä oli jotain 40MWh kulutusta sis. Öljy+sähkö+puut
Tais olla aika huono öljypoltinkin.6000kWh + 2900 litraa oli pahin.
Paljonko iv-kone vaihto sitten vaikutti?Vanhat vehkeet ne oli. Mutta suuri syyllinen oli varmaan koneellinen poistoilmanvaihto, nyt on LTO-roottori
Vanhat vehkeet ne oli. Mutta suuri syyllinen oli varmaan koneellinen poistoilmanvaihto, nyt on LTO-roottori
Paljonko iv-kone vaihto sitten vaikutti?
Lonkalta heitetyltä tuo ensiarvio kuulostikin. Ilmanvaihdon lämmön talteenotto on toki periaatteessa hyödyllistä, mutta pientalon mittakaavassa suureen hyötyyn on vaikea uskoa (ilman väitettä tukevia mittauksia ja tarkempaa analyysiä), jos kerran rakennus on sellainen, että ennen lto-laitteen käyttöönottoakin ilma saatiin vaihtumaan tyydyttävästi. Vaipan lävitse tapahtuvat lämpövuodot nimittäin auttamati kasvavat ilmanvaihtoperiaatteen muuttumisen myötä.En osaa tuohon sanoa mitään.
Sitä ulkoa tulevaa energiaa tuupataan kiinteistöön kaikkiaan luokkaa 11-12MWh ... sähköä ja puuta, ei oo näköjään vielä kallis-Caruna päivittynyt.Itse olen laskeskellut että puulämmityksellä on itselläni mennyt n. 40MWh (8MWh käyttösähköä ja 32MWh puista), mielenkiinnolla tulee seurattua että mihin ostoenergian osuus muuttuu kun puulämmitys jää pois.
Paljonko sulla roots menee nyt ostoenergian kokonaisuudessaan?
Juu onhan se hankala arvioida. Jos on pelkkä poisto niin suorasähkö talossa kuulemma voi mennä 4000kwh tai yli harakoille.Lonkalta heitetyltä tuo ensiarvio kuulostikin. Ilmanvaihdon lämmön talteenotto on toki periaatteessa hyödyllistä, mutta pientalon mittakaavassa suureen hyötyyn on vaikea uskoa (ilman väitettä tukevia mittauksia ja tarkempaa analyysiä), jos kerran rakennus on sellainen, että ennen lto-laitteen käyttöönottoakin ilma saatiin vaihtumaan tyydyttävästi. Vaipan lävitse tapahtuvat lämpövuodot nimittäin auttamati kasvavat ilmanvaihtoperiaatteen muuttumisen myötä.