Pana E9CKP laakerien vaihto

Kari

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
No niin nyt se sitten alko meinaan laakerien vaihto sisäyksikköön. Puhaltimen moottorin irrotus taitaa olla koko homman vaikein vaihe. Laakerit on viellä ostamatta pitää kysellä noita SKF:än
keraamisia josko löytys suomesta hyllykamana. Laakerit tosiaan on niinkun Samppa jo kertoili molemmissa päädyissä 608ZZ valmistaja näyttäs olevan NMB Thailand. Puhaltimen päätylaakeri on kumipuslan sisällä oleva liukulaakeri sen taidan jättää vaihtamatta jos en sopuhintaan helpolla löydä uutta. Löytyisi kyllä varmaa jostain laakeri firmasta jos jaksaisi haeskella.

Itse koneen avaaminen on helppoa pääty on prässätty kiinni mutta aukeaa tosi helposti ruuvarilla kampeamalla. Kannen alta löytyy piirilevy joka on juotettu kolmesta kohdasta käämitykseen. Eli
kolvi pitää olla ja tinaimusukkaa tai imuri olis hyvä olla niin saa juotokset helposti auki.

Laitan muutaman kuvan jos muistan. Mutta niin kun yllä olen kirjoitellut niin jos on laturiin vaihtanut laakerit niin tää menee heittämällä.

Se että saanko enään myllyä muuten kasaan onkin toinen tarina. Ilmat on hiukka sateiset niin vois vaikka lämmittää uunin ja tehdä pitsan ::)

Lisäys:
Nyt on laakerit vaihdettu malliksi tuli SKF 608-2RSH made in Italy. Alla pari kuvaa, otin kyllä enemmän mutta kännykällä tuli niin epätarkkoja etten viitti tänne laittaa. Jos joku muu meinaa purkaa niin laakeri kannen asento kannattaa merkata tarkasti sillä vasta takasin laittaessa huomasin että siinä ei ole mitään kohdistusta ja kannessa on jotain lämpöä johtavaa massaa minkä kautta ohjauspiiri jäähdytetään kanteen.
Itse laitoin vaan piitahnaa piirin päälle ja eristyslevyn päälle kun ei moista massaa meikäläiseltä löytynyt.

Nyt kun kone on jo paikallaan niin tietenkin on tullut pari hommaa mieleen mitkä olisi voinut tehdä toisin elikkä laakerien sovitus kanteen on todella löysä ja kannessa oleva jousilprikka painaa laakeria jatkuvasti sisäänpäin ja vanha laakeri piti meteliä juuri siihen suuntaan.Uudestaan jos tekisin niin jättäisin koko prikan pois ja laittaisin laakerin laakerilukitteella kiinni. No vuoden päästähän sen voi tehdä sitten niin jos taas rupee mekkalaa pitämään ;D
 

Rassaaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Löytyikö sinun masiinasta samanlainen kuin minulla E12CKP:stä? Tuolla juttua: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1716.0.html
DKE(W)-malleissa taitaa olla erilainen moottori kuin CKP:ssä.
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Samalta näyttää tyyppinumero miltei sama.

ARW31S8P30AM
8P 30W DC280-340V
A981056+M

Valmistajan logo sama M kirjain neliön sisällä sulla oli C kirjain ton M kirjaimen tilalla.
Taidan unohtaa ne keraamiset laakerit SKF:än hinta 83€ kipale alv 0% :D
 

Kmatti

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Vaihda samalla 608rs pölysuojatut laakerit, eli kumiset suojaukset niiden metallisten sijasta. ;)
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

No hiljenihän se on kun uutena ei kuulu enää koneen ääni puhalluksen alta.
 

apophis

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Mitenkäs ne vanhat laakerit, oliko ne kuluneet pahastikin? Oliko rasvat hävinneet?
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Täräytin sen vanhan laakerin sitten auki. Vaseliinia oli ihan kivasti ja ei ollut mitenkään kovettunutta tai jäänyt johonkin nurkkiin. No silmämääräsesti ilman mikroskooppia vaikee sanoa mitään kun kuulatkin jotain millin luokkaa. Kynnellä kun kokeili niin vähän vaikutti siltä että ulkokehän toinen reuna olis pyöristynyt voi olla luulotteluakin. Toisaalta kun sitä roottoria pyöritteli vanhoilla laakereilla niin takalaakeri oli hiljainen kaikilla suunnilla mutta etulaakeri piti ääntä jos sitä kuormitti saman suuntaisesti kun koneessa on se jousilaatta.

Niin kun tossa ekassa kirjoittelussa harmittelin niin olis pitänyt varmaan kuitenkin avata viellä uudestaan se kone mutta kun ei ollut himassa laakerilukitetta ja en viittinyt lähteä ostamaankaan niin huitasin kiinni.
Eli jos joku meinaa laakerit ite vaihtaa niin kannattaa varmaan jättää se jousilaatta kokonaan veks ja pistää
laakerilukitteella laakerit kiinni. Siinä kun on kestomagneetti roottori niin se hakee paikkansa muutenkin eli se jousilaatta lähinnä vaan painaa turhaan sitä laakerin ulkokehää sisäänpäin.

Ei mikään maailman suorin kyllä ole se Panan puhallinkaan mutta näytti kuitenkin olevan tasapainotettu.
Eli varsinainen vian aiheuttaja voi hyvinkin olla turha jousilaatta/liijan löysä ulkokehän sovitus ::)
 

Rassaaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Paljonko muuten laakerit maksoivat? Taitavat olla ihan hyllytavaraa laakerikaupassa?
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Ostin SKF:än edustajalta Pasilasta ei tule jus firma mieleen hinta oli jotain 7,30€ kappale alv 0%
maksoivat loppujenlopuksi yhteensä 11,50€ kaveri laitto kysymättä 35% alea. Listahinta keraamisille olis muuten 83,00€ alv 0% ;D

Noita samoja laakereita käytetään rullaluistimissa että pihi mies voi napata skideiltään renkaan per luistin ja sanoa että nyt pitäs kulkea paremmin kun vierintäkitka vähenee ;D

Elikkä on varmaan ihan hyllykamaa useimmissa paikoissa netistä kun kattelin niin halvimmat näytti oleva jotain 4€ kappale.
 

Rassaaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

No, innostuinpa minäkin tuohon laakerinvaihto-operaatioon. Kun ei nyt oikea laakerikauppa sattunutkaan matkan varrelle niin päätin kokeilla onneani taas Bilteman kanssa. Eli vaihdoin koneeseen Bilteman 608ZZ ABEC-5 keraamiset rullaluistimen laakerit huimaan 5,90€ kappalehintaan. Saas nähdä kuinka kauan kestävät. Ainakin pari ekaa tuntia on mennyt hiljaisesti kuin uutena. :cool:
Kaikkeen se korva tottuukin vuosien mittaan, ei ollut vaihto nimittäin yhtään liian aikaisin. Liekö viime talven huudatus suurella nopeudella vienyt vanhoista laakereista viimeisenkin tiukuuden pois?
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Saas nähdä saadaanko kohta lukea lehdistä että kummalinen rullaluistin varkauksien sarja on pyyhkinut läpi Suomen. Osasta rullaluistimia on varastettu vain renkaiden laakerit. Vihjeiden perusteella rikosten tekijät ovat olleet keski-ikäisiä miehiä. Poliisi on ollut vaitonainen jutun tiimoilta ;D
 

Rassaaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Päivitystä tähän laakeritilanteeseen: alkoivat sitten Bilteman hienot keraamiset laakerit mölyämään. Että se siitä ja sen kestävyydestä. :mad:
Ei noita voi ainakaan muille suositella kuin takavalotakuulla toimiville asentajille. Mitähän laakerimerkkiä seuraavaksi?
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Vaihdoin sitten minäkin sisäyksikön puhaltimen moottoriin laakerit (käytin Ohlsonin tyyppiä 608-2RS, 4,30/kpl). Staattoripaketin runko tosin hiukan lohkeili irroituksen seurauksena peltikannen urien kohdalta paikoitellen ja jouduin taltaamaan jäännökset pois (peltikannen urasta). Materiaali on jonkinlaista kertamuovia, joten uskoisin epoksiliimalla tekemäni paikkaukset alkuperäisen veroisiksi tai jopa vahvemmiksi. Kylläpä laite hiljeni (vaikka sain sen remontin jälkeen jopa toimimaan normaalisti)! Ollut käytössä 3-4 vuotta edellisillä laakereilla.

Postimyynnistä näkyy olevan ulkomailta tarjolla huolto-ohjeeseen (tai itse moottoriin) merkittyä varaosanumeroa CWA981056, eli koko moottori hintaan n. $US70-80 (erilaisine kuluineen voi tuuristakin riippuen toki lähes kaksinkertaistua perille toimitettuna). Onko vaihtomoottoreiden laadusta tietoa, eli onko uudemmissa osissa paremmin eristetyt tai paremmista materiaaleista tehdyt laakerit? Jonkin ruotsalaisen firman sivulla annettiin ymmärtää, että tehtaan varaosan laatua olisi parannettu vuonna 2005. Kaiketi moottorin akselin puoleisen laakerin vikaantuminen johtuu ennen muuta ilmavirran mukana kulkeutuvan kivipölyn pääsystä kuulakehää hiomaan, vai ymmärtääkö joku perimmäisen syyn kulumiseen paremmin?
 

sebbe

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto


608 on, jos muistan oikein, samaa kokoa kun rullaluistimissa. Eli pitäisi löytyä prismasta ja citymarkettien hyllyistä, tiedä sitten laadusta.
 

Rassaaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Älkää nyt hyvät ihmiset laittako mitään halpoja rullaruistinlaakereita ilppiin vaikka samankokoisia ovatkin. Oma esimerkkini jo todisti, ettei siitä mitään kestävää seuraa.
Ei tuo ilpin sisäyksikkö kovin montaa kymmentä kertaa purkamista kestä, joten laatulaakerit sisään kun korjaatte.
 

Toni

Vakionaama
Palautepisteet
28
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Kuinka iso homma tuossa sisäyksikön purkamisessa ja kokoamisessa on, jos nuo moottorin laakerit vaihtaa? Pitääkö purkaa ihan atomeiksi asti?

Mullakin pitää kolme vuotta vanha E12CPK5 sellaista ääntä että laakerit voisi vaihtaa. Varsinkin kun sisäyksikkö on makuuhuoneen oven yläpuolella, tosin toisella puolella oviaukkoa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Toni sanoi:
Kuinka iso homma tuossa sisäyksikön purkamisessa ja kokoamisessa on, jos nuo moottorin laakerit vaihtaa? Pitääkö purkaa ihan atomeiksi asti?
Kyllä siinä muutama tunti helposti vierähtää, jos ei ole aikaisempaa kokemusta juuri näistä malleista. Aluksi on syytä hankkia laitteen huolto-ohje. Minulla on ainoastaan saksankielinen, jollaisen löysin verkosta (etsi esim. Panasonic Technisches Handbuch, CS-E12CKP; myös 9 ja 15 sekä CU-E12CKP5 jne.). Verkossa on varmaan myös englanninkielisinä, mutta en ole löytänyt maksuttomina.

Ko. huolto-ohjeesta löytyy seikkaperäiset purku-ohjeet. Pistotulppa on tietenkin ensin irroitettava. Jotta moottorin saa irti, täytyy irrottaa (sisäyksikön) ulkokuori, kondenssivesikaukalo, irroittaa muutamia anturijohtoja, ulkoyksikön sähköjohdot, mahdollisesti ionisaattorin muuntaja sekä irroittaa koko sisäyksikön elektroniikkapaketti (tämä on tehtävä ainakin kahtena eri vaiheena) ja irroittaa itse propelli moottorista. Jos lisäksi haluaa putsata propellin koneen ulkopuolella, on sisäpatteri irroitettava ja sitä taivutettava toisesta päästä ulos kymmenisen senttiä (koskematta varsinaisesti kylmäpiiriin).

En siis suosittelisi edellä olevaa ilman kunnon ohjeita, ettei epähuomiossa katkaise johtimia tms. kun esimerkiksi kondenssivesikaukalon irroittamiseen tarvitaan lisäksi hieman riuskempaa otetta.

Kun moottori on pöydällä, "peltikansi" on naputeltava irti. Ainakin omassa yksilössäni on ruuvimeisselin levyiset lovet, mutta laite ei varmaan kestä kampeamista kuoreen nähden. Kun kansi irtoaa hieman, on mikropiirin jäähdytyssilikonikitti (tms.) kammettava ja/tai vuoltava irti. Purkamisessa on mietittävä, mitä tekee, ettei aiheuta voimia roottoriin, mikä voi turhaa hajottaa staattoria (jopa murtaa sen takapäästä). Jo aikaisemmin on palstalla kuvattu moottorin purkamisen tarkempia yksityiskohtia. Laakerien irroittamisessa ja asentamisessa on syytä tutustua aiheen teoriaan ja käytäntöön, ettei riko mitään, jollei asia ole aikaisemmin tuttua. Vanhat laakerit voi toki poistaa melkein millä tahansa ulosvetäjällä, sillä niiden vaurioituminen poistettaessa ei paljon haittaa, jos vain muu säilyy ehjänä. Vasaran kanssa häärätessä on pidettävä mielessä, että staattori tuntuu liikkuvan akseliin nähden tässä mallissa todella herkästi. Eli on lopuksi syytä mitata, että staattori asettuu tarkasti suunniteltuun kohtaan, eikä ainakaan pääse laahaamaan jompaan kumpaan päätyyn. Kriittisten vaiheiden valokuvaaminen työn aikana voisi olla hyvä ylimääräinen vakuutus.

Kasaaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä.
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Ketjun aloittajana voisin pyytää sellasta asiaa että siirrettäs tään juttu vaikka tonne omat modifikaatiot ja viritykset puolelle ettei uusille lukijoille tulis liijan ruusunen kuva siitä miten laakerit vaihdetaan. Kyseesä ei kuitenkaan ole mikään kovalevyn vaihto tms pikku jobi linkkarin kanssa.

Jos sieltä taas tästä asiasta lukee niin vastuun luulisi olevan lukijalla ;)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
80
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Kari sanoi:
Ketjun aloittajana voisin pyytää sellasta asiaa että siirrettäs tään juttu vaikka tonne omat modifikaatiot ja viritykset puolelle ettei uusille lukijoille tulis liijan ruusunen kuva siitä miten laakerit vaihdetaan. Kyseesä ei kuitenkaan ole mikään kovalevyn vaihto tms pikku jobi linkkarin kanssa.

Jos sieltä taas tästä asiasta lukee niin vastuun luulisi olevan lukijalla ;)
Siirretty pyynnön mukaisesti oikeaan paikkaan foorumilla.
 

Toni

Vakionaama
Palautepisteet
28
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Kiitoksia kotte! Täytyypä katsoa josko jossain vaiheessa hoitaisi tuon kuntoon. Tuo huolto-ohje multa löytyykin jo.

Tuskinpa tuo sen haastavampi temppu on kuin F-Astran vaihdelaatikon pääakselin laakerin vaihto, sellainenkin tuli tuossa viitisen vuotta sitten tehtyä :)
 

Toni

Vakionaama
Palautepisteet
28
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Eka hakutulos Google haulla 'CWA981056' (moottorin numero) antoi tämän:

http://webshop.bauer-energi.no/PDF/Viftemotorer%20teknisk.pdf

Vikana on näköjään sähkö-kemiallinen korroosio laakerissa. Eli laakerin läpi virtaava vuotovirta itse asiassa syövyttää laakeria!
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Toni sanoi:
Eka hakutulos Google haulla 'CWA981056' (moottorin numero) antoi tämän:

http://webshop.bauer-energi.no/PDF/Viftemotorer%20teknisk.pdf

Vikana on näköjään sähkö-kemiallinen korroosio laakerissa. Eli laakerin läpi virtaava vuotovirta itse asiassa syövyttää laakeria!
Olen itsekin lukenut ko. bulletiinin (vuodelta 2004), mutta en vain sellaisenaan oikein kykene nielemään esitettyä. Ensinnäkin laakerit ovat muovikuoren sisässä joka on vielä kumivaimentimen sisässä. Kokometalliseen laakeriin indusoituvat jännitteet ja virrat eivät puolestaan eivät voine aiheuttaa riittävän suurta potentiaalia, koska jännite indusoituu molempiin kehiin (ts. sähkömoottoria ei kerrassaan pysty rakentamaan, jossa tällainen ilmiö olisi olemassa). Mahdollisen läpilyönnin pitäisi tapahtua kymmenien tuhansien volttien jännitteellä laakerin ulkokehältä tai akselilta, minkä luulisi aiheuttavan jälkiä aivan muualla. Keraamisten laakerien kohdalla asia voisi olla toisin (minkä vuoksi en olekaan niistä suoralta kädeltä järin innostunut).

Onkohan tämä sittenkin soopaa, jota on kehitelty jonkin ilmeisen suunnitelumokan tai kerrassaan hallitsemattoman asian peittelyyn?
 

Kari

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Vähän samaa mieltä kuin kotte. Tuntuu pikkusen siltä että insinööri on pähkäillyt asiaa mielessään ja tullut tulokseen ;) Tota lippusta kun luin niin minä sain sellasen käsityksen että asia olisi korjattu 2004 vaihtamalla laakerit ZZ tyyppisiksi jollaiset oli kyllä munkin Panassa ja hyvin ulvo ja nythän on näkynyt että laakerit ovat uudemmissa keraamiset. Ja jos nyt yhtään muistan niin koneen runkoon ei mennyt ainuttakaan johtoa eli roottori on kestomagneetti ja staattorille veivataan haluttua taajuutta. Toki saahan laakereiden läpi varmaan virtaa kulkemaan tollasessakin systeemissä mutta hieman ufo jutulta kuulostaa.

Ens kerralla pitää varmaan laittaa hiiliharjat tohon harjattomaan moottoriin että saa oikosuljettua staattorin ja roottorin :D
 

Rassaaja

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Onhan noita laakerivirtaongelmia monissa ohjatuissa moottoreissa eli ei tämä Panan moottori mikään poikkeus ole. Siinähän on mm. se IC jäähdytetty siihen peltipäätyyn, jota vasten laakerikin lepää eli kyllä virtareittejä helposti muodostuu kun muistaa, että se virta kytkeytyy helposti kapasitiivisestikin. Laakerin toisaalta tuhoaa aika pienikin virta kunhan toistoja tulee riittävästi ja niinhän tuossa käy.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Rassaaja sanoi:
Onhan noita laakerivirtaongelmia monissa ohjatuissa moottoreissa eli ei tämä Panan moottori mikään poikkeus ole. Siinähän on mm. se IC jäähdytetty siihen peltipäätyyn, jota vasten laakerikin lepää eli kyllä virtareittejä helposti muodostuu kun muistaa, että se virta kytkeytyy helposti kapasitiivisestikin. Laakerin toisaalta tuhoaa aika pienikin virta kunhan toistoja tulee riittävästi ja niinhän tuossa käy.
En kiistä kuvattua mahdollisuutta ainakaan periaatteessa (vaikka Panan tuuletinmoottorin pääty onkin irti metalliesineistä, sisäyksikön kenno on usean sentin päässä, akseli on eristetty sentin luokkaa olevalla kumilla muovisesta, ehkä kumminkin hiilikuidulla vahvistetusta propellista, mikropiirin alla on uskomattomat toista milliä jäähdytyskittiä, johdot kulkevat moottoriin siistin muoviläpivientiholkin sisällä, hakkuripiiri on käsittääkseni kokonaan moottorin sisässä ja ulos kulkevissa johdoissa kulkee vain tasajänniteteho, takometrisignaali sekä verrattain matala tasajänniteohjaussignaali jne.).

Toisaalta kuluvan peltikannen laakerin vierestä pääsee käsittääkseni puhaltamaan melkoinen ilmasuihku sisäyksikön elektroniikkayksikön puoleisesta päästä ja ainakin zz-tyypin laakerin on aivan suojaamaton akselin juuresta propellin suuntaan. Itse epäilen kumminkin perussyyksi sitä, että kestomagneettirootti nyt vain sattuu joka kierroksella tikkaamaan laakerikehää toistuvalla kuviolla. Olkoon mekanismi sitten mikä tahansa, pinnasta tulee ennemmin tai myöhemmin pyykkilautaa.

Itse haluasin vaihtaa kestomagneettiroottorin paikalle induktioroottorin ja vielä mieluummin ferriittisen, tasa-aineisen. Tällaisen suunnittelu ja valmistus nyt on suurempi projekti, kuin mihin itse viitsin ryhtyä. Moottori sinällään vaikuttaa siinä määrin ylimitoitetulta, että ehkä mikropiirin jäähdytystä lukuunottamatta induktioroottorin heittäminen sisään toimisi jopa nykystaattorilla ja elektroniikalla (mikä nyt on kumminkin tässä vaiheessa puhdasta spekulaatiota).

Joka puolestaan uskoo sähkövirtoihin, voisi melko helposti todistaa väitteensä rakentamalla moottorin peltikannen tilalle esimerkiksi lasikuituvahvisteisesta epoksimuovista uuden kannen, jolloin laakerin pystyy absoluuttisen varmasti eristämään vuotovirroilta.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

No niin ... Ohlssonin 608-2RS laakerit alkoivat sitten korisemaan jo muutaman viikon ikäisinä. Vaihdoin seuraavaksi kanditaatiksi SKF:n 608-2RSH :t. Nämähän ovat mahdollisimman tiiviisti suljettuja. Olisin kokeillut ns. "hybridilaakereita" tähän hätään, jos vain olisi löytynyt.

Muutamia huomioita:
- Roottori painaa käsittääkseni muutamia satoja grammoja (en punninnut). Tämä vaikuttaa aika kevyeltä laakerien valmistajan suosittelemaan minimikuormaan verrattuna. Laskin kaavasta minimikuormaksi n. 0.01kN per laakeri nopeudella 3000r/min (oletin voiteluaineen viskositeetiksi 16 yksikköä). Ehkäpä peltipäädyn jousella on tässä suhteessa merkitystä (tämänkin jousivoima olisi kannattanut mitata, jäipä tekemättä). Joka tapauksessa laakerin pitäisi kestää 4-5kg:n painoa vastaava kuorma lainkaan kulumatta. Jousi lipsahti edellisellä asennuskerralla nurkkaan ja jäi asentamatta, mutta tällä kerralla laitoin mukaan.
- Sinänsä tuli todetuksi, että pikaepoksiliimalla tehdyt paikkaukset pysyivät rungossa varsin hyvin kantta irroitettaessa. Samoin liimaa pystyi työstämään ilman, että se irtosi. Koneen staattoria on siten mahdollista paikata vähintään tyydyttävästi, jos siitä sattuisi irtoamaan pieniä paloja laakerin vaihdon yhteydessä.
- Tuli mieleen, että laakerin kulumisella saattaisi olla tekemistä myös liian pienen kuormituksen kanssa, sillä puhaltimen moottori on todella väkivahva ja eristetty hyvin joustavalla kumilla puhaltimesta. Tästä saattaa aiheutua värähtelyjä ja autoilijalle tuttuja "nimismiehen kihara"-ilmiöitä. Synkroniroottori on tunnetusti herkkä värähtelemään, ts. "jäykkä".
- Toistaiseksi puhallin pyörii hiljaisemmalla äänellä kuin milloinkaan aikasemmin, sisäyksiön ääni ei käytännössä ole kuultavissa paria metriä kauempaa.
 

Defrost

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

kotte sanoi:
No niin ... Ohlssonin 608-2RS laakerit alkoivat sitten korisemaan jo muutaman viikon ikäisinä. Vaihdoin seuraavaksi kanditaatiksi SKF:n 608-2RSH :t. Nämähän ovat mahdollisimman tiiviisti suljettuja. Olisin kokeillut ns. "hybridilaakereita" tähän hätään, jos vain olisi löytynyt.

Muutamia huomioita:
- Roottori painaa käsittääkseni muutamia satoja grammoja (en punninnut). Tämä vaikuttaa aika kevyeltä laakerien valmistajan suosittelemaan minimikuormaan verrattuna. Laskin kaavasta minimikuormaksi n. 0.01kN per laakeri nopeudella 3000r/min (oletin voiteluaineen viskositeetiksi 16 yksikköä). Ehkäpä peltipäädyn jousella on tässä suhteessa merkitystä (tämänkin jousivoima olisi kannattanut mitata, jäipä tekemättä). Joka tapauksessa laakerin pitäisi kestää 4-5kg:n painoa vastaava kuorma lainkaan kulumatta. Jousi lipsahti edellisellä asennuskerralla nurkkaan ja jäi asentamatta, mutta tällä kerralla laitoin mukaan.
- Sinänsä tuli todetuksi, että pikaepoksiliimalla tehdyt paikkaukset pysyivät rungossa varsin hyvin kantta irroitettaessa. Samoin liimaa pystyi työstämään ilman, että se irtosi. Koneen staattoria on siten mahdollista paikata vähintään tyydyttävästi, jos siitä sattuisi irtoamaan pieniä paloja laakerin vaihdon yhteydessä.
- Tuli mieleen, että laakerin kulumisella saattaisi olla tekemistä myös liian pienen kuormituksen kanssa, sillä puhaltimen moottori on todella väkivahva ja eristetty hyvin joustavalla kumilla puhaltimesta. Tästä saattaa aiheutua värähtelyjä ja autoilijalle tuttuja "nimismiehen kihara"-ilmiöitä. Synkroniroottori on tunnetusti herkkä värähtelemään, ts. "jäykkä".
- Toistaiseksi puhallin pyörii hiljaisemmalla äänellä kuin milloinkaan aikasemmin, sisäyksiön ääni ei käytännössä ole kuultavissa paria metriä kauempaa.

Liian pieni laakerin kuormitus ei ole hyvästä. Ilman kuormitusta on mahdollista, että laakerin kuulat eivät lähde pyörimään ollenkaan (epätodennäköistä tosin).

Jousi on siellä juuri sitä minimikuromitusta varmistamassa.

Lainaus FAG sivuilta:

Aksiaalinen minimikuorma
Korkeilla pyörintänopeuksilla häiritsevät kuulien keskipakovoimat
vierintää, mikäli aksiaalikuorma alittaa tietyn
minimiarvon. Minimi aksiaalikuorma Famin on luettelossa
WL 41 520. Mikäli ulkoinen aksiaalikuormitus on liian pieni,
esijännitetään laakeri esim jousella.
 

Toni

Vakionaama
Palautepisteet
28
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Mä kävin myös eilen laakerikaupassa ostamassa kaksi SKF 608 2RSH-laakeria. Nyt pitäisi vielä löytää aikaa ja intoa purkaa ja kasata sisäyksikkö.
 

Toni

Vakionaama
Palautepisteet
28
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Jees, E12CKP5:n laakerit tuli vaihdettua tänään, aikaa meni noin kolme tuntia kaikkineen. Huomioita:
  • Tässä kerrotaan tarkalleen moottorin irroitus, asennus päinvastaisessa järjestyksessä: http://webshop.bauer-energi.no/PDF/Viftemotorer%20teknisk.pdf
  • Moottoria sai aika huolella ja vaivalla nitkuttaa irti puhaltimen roottorista
  • Moottoria ei saa purkaa väkisin, piirilevy kun on kiinni kotelossa ja ohjainpiiri on liimattu kanteen. Eli ensin pitää saada kansi vähän raolleen ja sitten voi vaikkapa askarteluveitsellä leikata tuon liimamassan irti. Se on varsin pehmeää kamaa. Itse väänsin tuon kannen ihan ruuvimeisselillä auki
  • Sekä uudet että vanhat laakerit liukuivat ihan sormivoimalla akselilla, ei tarvittu mitään naputtelua tai ulosvetäjää
Muuten tuossa ketjun ekassa postissa sivulla 1 + tuossa linkissä on kaikki mitä tarvitsee tietää. Ja jo muuttui ääni kellossa, nyt tuo on taas yhtä hiljainen kuin yläkerran E12DKEW.
 

kotte

Hyperaktiivi
Palautepisteet
94
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Toni sanoi:
Sekä uudet että vanhat laakerit liukuivat ihan sormivoimalla akselilla, ei tarvittu mitään naputtelua tai ulosvetäjää
Tässä kohtaa on siis ainakin syytä varautua eroihin eri moottoriyksilöiden kohdalla. Omassa tapauksessani (periaatteessa sama osa, vaikka liittyy pienempitehoiseen pumppuun) kumpikin laakeri oli varsin tiukassa ja ilman soveltuvaa ulosvetäjää homma ei olisi onnistunut lainkaan. Myös asennus edellytti vasarointia sopivan paksun kupariputken avulla toisessa päässä ja sopivanpaksuisella lieriöpalalla toisessa päässä.
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
36
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Laitan vielä varalta Tonin ed. viestin linkin dokumentin tännekin viestin liitteenä. Säilyypä tallessa, vaikka alkuperäinen dokumentti joskus poistuisikin linkin kohteesta.
 

E12

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Täytyypä osallistua tähän ketjuun. Eli meidän E12CKP on jo kesästä mennyt sellaisella falsetilla, että nyt on aika se hiljentää. Laitteella ikää semmoiset 3.5 v, aika ikävä tyyppivika kun näin monella on jo laakerit menneet. Itse ajattelin hoitaa vaihtotyön asennusliikkeen kautta, eli silloin menee koko moottori vaihtoon. Arvio moottorin hinnasta oli semmoiset 122,- ja työt päälle niin joku 220,- on lähellä totuutta, samalla taitaa mennä nuo suodattimet vaihtoon. Saampahan tuosta sitten vaihtomoottorin johon voi uudet laakerit laittaa. 3 vuoden päästä ei sitten taas tarvitse uutta moottoria ostaa...
 

Toni

Vakionaama
Palautepisteet
28
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

E12 sanoi:
Arvio moottorin hinnasta oli semmoiset 122,- ja työt päälle niin joku 220,- on lähellä totuutta, samalla taitaa mennä nuo suodattimet vaihtoon. Saampahan tuosta sitten vaihtomoottorin johon voi uudet laakerit laittaa. 3 vuoden päästä ei sitten taas tarvitse uutta moottoria ostaa...
Eli ainakin satasen tuntipalkan sai kun itse vaihtoi ;D

Mitkä suodattimet siitä pitäisi vaihtaa? Ne verkot voi imuroida, enkä kyllä millään usko että ne kaksi muuta ovat muuta kuin markkinointikikkoja.
 

Joppe112

"Tän talon ILPpi on paras vaanimispaikka - muahh!"
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

E12

Nyt on sitten moottori vaihdatettu ja härveli hiljeni alkuperäiselle tasolle. Loppuhinta oli 222,- + uudet suodattimet 30,-. Taas mennään 3 vuotta eteenpäin. Täytyy vaihtaa tuohon vanhaan moottoriin laakerit valmiiksi niin vaihto menee sitten jouhevasti.....
Oli kyllä hyvä että sisäyksikkö tuli avattua, sen verran oli kennot tukossa pölystä että ihme että ilma siellä kiersi olleenkaan. Pitää nähtäväsi purkaa kotelo jatkossa kerran vuodessa ja puhdistaa kennot.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Täälläkin sain juuri vaihdettua 9CKP:hen laakerit. Ostin Tampereen laakerikeskuksesta 608-2RS:t hintaa 3e/kpl. Olivat parhaita mitä heillä on tarjolla. Pientä kahinaa pitää pinimmällä nopeudella kun koneen alla kuuntelee. Liekö sitten ne 2RS laakerien kumisuojat jotka alkuunsa vähän ahdistaa.
Aikaa meni 2h20min teetauon kanssa.

Kyllä aikas kuttumainen homma oli. Moottorin takaisin asentaminen oli kaikkein vaikein. Piti ottaa puhallinropeli pois ja sitä varten piti kennosto irrottaa vasemmasta päästä ja taivuttaa kymmenkunta senttiä ulospäin. Se puhaltimen kiinnitysruuvi moottorin akseliin oli nerokas kunhan sen ensin keksi ;D napsautin vasemmassa laidassa puhaltimen alla olevan pienen ohjausevän poikki jotta puhallin mahtui helpommin irtoamaan. Eipä sillä evällä mitään merkitystä ole

Kannattaa muistaa ottaa hyvissä ajoin siitä pirikortilta punainen, valkoinen ja oranssi liitin irti ja toiselta kortilta moottorin liitin.
Ohjeen vastaisesti siitä merkkivalopanelsita ei minun mielestä kanata irrottaa johtaa vaan irrottaa koko paneli jättää roikkumaan.

Ennen moottorin avaamista kannattaa vetää muutama naarmu tai kynällä merkit missä ohtaa etukansi tarkelleen pitää olla ennen avaamista.
Moottori aukesi talttapäisellä meisselillä helposti ... vähän matkaa ja sitten pitää olla valmiina katkoteräveitsi jolla nilkuttaa ohjainpiirin ja moottorin etulevyn välisen kitin poikki.
Moottorin piirilevy on kolmesta kohtaa juotettu runkoon kiinni. Ne on peräkkäin ulkokehällä. Sen lisäksi on kaksivalkoista tyssättyä muovinastaa jotka pitää leikata puukolla poikki. Juotokset ja muovinastat pitä irrottaa ennen kuin piirikortin saa irti jotta saisi roottorin käteen ja pääsisi vaihtamaan itse laakerit.
Laakereista toinen irtosi vetämällä ja toinen lievästi väkivaltaa käyttäen.
Varmuuden vuoksi laitoin moottoria kasatessa elektronikkapitahnaa siihen moottoriohjaimen kittipinnoille jotka katkoterällä leikkasin. Kansi siten tarkalleen samassa asennossa takaisin.

Miten muuten niistä kennoista saisi sen pölyn pois. Imuri ei tuntunut tehoavan ja yli kolmannes kennoalasta on ummessa (ikää 4v).
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
80
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

HotZone sanoi:
Miten muuten niistä kennoista saisi sen pölyn pois. Imuri ei tuntunut tehoavan ja yli kolmannes kennoalasta on ummessa (ikää 4v).
Kiitoksia vinkeistä.

Itse imuroin kennoston ensin imurin rakosuulakkeela isoimmalla teholla. Päältä kennoa on hankala imuroida ellei ole jotain erillistä pienentävää jatkokappaletta (taipuisa putki ja lyhytsuulake).

Tämän jälkeen hyvin laimeaa tolu tai fairi/vesi-liuosta sumutuspullolla kennostoon. Annetaan vaikuttaa puolisen tuntia. Sitten runsas huuhtelu lämpimällä vedellä useampaan kertaan.

Jos tulee pesun jälkeen tulee hajua, niin kannattaa käyttää pari tuntia jäähdytyksellä ja sitten taas kovalla lämmityksellä ja toistaa tämä muutamaan kertaan, niin hajujen pitäisi loppua.

Kennoston putsaukseen löytyy myös teollisia vaahtoja.

Tuossa yksi aiempi juttu asiasta http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=878.0
 
S

Sami76

Vieras
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Tervehdys!

Kiitoksia esityön tehneille vinkeistä. :)
Tänään tuli vaihdettua E12CKP (kesäkuu 2004 asennettu) puhallimoottorin laakerit ja
alkuperäinen hiljaisuus palasi taloon.
Asentajataustan omaavana homma ei ollut
ylitsepääsemätön tämän palstan ohjeilla.
Laakereiksi hain autovaraosaliikkeestä FAG:n
muovisuojukselliset laakerit 4€/kpl.

Pumppuun olen ollut kyllä muuten erittäin tyytyväinen.
Patterit on talosta pois päältä ja takan lämpö leviää hyvin taloon.
 
F

fa35

Vieras
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Laakereiksi hain autovaraosaliikkeestä FAG:n
muovisuojukselliset laakerit 4€/kpl.
Kirjoittelethnan tänne miten kestävät.
Saataisiin tietoa eri merkkisten laakereiden kestosta puhallin käytössä.
 
S

Sami76

Vieras
Vs: Pana E9CKP laakerien vaihto

Lissää laakerinvaihtoa...
Tänään tuli vaihdettua sitten tuttavankin laakerit
E9ckp puhaltimeen.
Turun tekniikkacenteristä FAG 608-Z laakerit 5eur/kpl.
Noi FAG 608-rs eli muovisuojukselliset laakerít on vielä hiljaiset
parin viikon jälkeen.
 
Ylös Bottom