Panasonic QZ25VKE:n ylläpitolämpö

Kimmo L.

Jäsen
Asennettiin mökille otsikon mukainen ilp. Siinä on ylläpitomoodi 8-15 c mutta kun säädän tuon päälle 14 asteeseen, pumppu puhaltaa koko ajan todella kovalla ilmavirralla. Tuleva ilma varmaan on pyydetyn lämpöistä mutta puhallus on kova. Kun säädän pumpun heatille alimpaan mahdolliseen eli 16 asteeseen, puhallus on miellyttävää.

Toimiiko tuo ylläpitolämmitys todellakin noin kovalla puhalluksella ja miksi? Kannattaakohan tuota ylläpitomoodia käyttää 14 asteella vai laskea lämpötilaa alemmas? Vai pitää suosiolla heat päällä 16 asteessa?
 

Hikimies

Jäsen
Kuuluu puhaltaa kovaa. Joku joskus sanoi, että kovalla puhalluksella varmistetaan sulatuksien onnistuvuus alhaisissa lämpötiloissa ja tasainen lämpötila joka huoneessa. Hyvin voi pistää vaikka 8 asteeseen
 

Kimmo L.

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Laitoin ylläpitomoodin päälle pari tuntia ennen mökiltä lähtöä, huonelämpötila oli 16 astetta ja kone puhkui voimalla. Seuraavana aamuna menin paikalle ja sama puhallus oli edelleen, lämpötila oli se pyydetty 14 astetta.

Mutta hyvä, että kone ilmeisesti toimii kuten pitääkin. Taidan laskea lämpötilan 10 asteeseen aina lähtiessäni ja paikalle tullessani nostan sitten esim. 20 asteeseen.
 

Kimmo L.

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Mites muuten tuo ylläpitomoodi toimii silloin, kun huonelämpötila ylittää pyynnin? Mökiltä lähtiessä on ollut tapana lopuksi lämmittää iso leivinuuni, joka pitää huoneilman seuraavan vuorokauden ajan yli ylläpitomoodin maksimin 14 ast. Niin alkaako ilppi ensin viilentää tilaa kohti tavoitettaan ja vasta sitten ylläpitämään sitä?
 

Hikimies

Jäsen
Ei ala viilentämään. Kompura pysähtyy siihen asti ennen kun pyynti taas laskee alle mitä pyydetään ja pumppu vain kierrättää samaa ilmaa mikä on huonessa eli levittää paremmin ilman joka tulee uunista.
Mites muuten tuo ylläpitomoodi toimii silloin, kun huonelämpötila ylittää pyynnin? Mökiltä lähtiessä on ollut tapana lopuksi lämmittää iso leivinuuni, joka pitää huoneilman seuraavan vuorokauden ajan yli ylläpitomoodin maksimin 14 ast. Niin alkaako ilppi ensin viilentää tilaa kohti tavoitettaan ja vasta sitten ylläpitämään sitä?
 

Kimmo L.

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Ei ala viilentämään. Kompura pysähtyy siihen asti ennen kun pyynti taas laskee alle mitä pyydetään ja pumppu vain kierrättää samaa ilmaa mikä on huonessa eli levittää paremmin ilman joka tulee uunista.
Kiitos vastauksesta. Voin siis toimia mökiltä lähtiessä kuten tähänkin asti, laitan vain ilpin ylläpitomoodiin.
 
Back
Ylös Bottom