Panasonic VILP SDH09 kulutusseuranta, talo 209 m2 vm 1982, Uusimaa

Ensimmäinen täysi vuosi takana. Panasonic SDH09 3-vaihe VILP. Talo 209 m2 vm 1982, uusimaa. Öljynkulutus oli 2500 l/v. 4 h perhe.
Kytketty Arimax ettan 19 kattilan rinnalle, käyttöveden esilämmitys, tulistusvaraaja 80 l. Öljy varalla automaattiohjattuna (Ouman 800eh relelähtö) yli 15 asteen pakkasilla. Öljykulutus 115 kuluneena vuonna.
Sähkökuöutus lämmitys + käyttövesi 7600kWh/v, käyttövesi tulistusvaraajaajan osuus 2600 kWh tästä.
Ei häiriöitä vaikka itseasennettu...

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Panasonic vilp SDH09 kulutusseuranta

Olet ilmeisesti pitänyt kattilaa aika maltillisessa lämmössä kun tulistin on tuon 2600kWh kuluttanut?

Joo, aika viileä on riittänyt kun lämpökäyrällä mennään. Lisäksi oli selvä kytkentävirhe jonka korjasin vasta keväällä. Jatkossa käyttöveden kuluttama osuus selvästi pienenee.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Niin viileellä kannattaa mennä kuin mahdollista, ö-kattilan kierukka on mitoitettu aika kuumille vesille joten se ei ole tehokkain esilämmittäjä.

Riku84

Aktiivinen jäsen

Tuohonhan voisi lisätä vielä levylämmönvaihtimen lämmitysverkon paluupuolelle joka sitten esilämmittää käyttövettä, silloin kun sitä käytetään. Näin ollen panakin saisi kylmempää vettä ja cop paranisi. Ei kallis investointi mutta TMA tuolla ei kannata alkaa laskemaan.

Kytkentäni on selvästi suboptimaalinen koska öljykattila on huono varaaja. Toisaalta öljysäiliöön jäi edellisen kattilan alettua vuotaa yli 2000 l öljyä ja varajärjestelmäkin on hyvä olla. Olen virittänyt sitä vielä tuosta. Lkv tulistuksen kulutus varmasti laskee kytkentämuutoksella. Lkv kierto toimii ajastimella, pannuhuoneen hukkalämpö menee käyttöön kylmempiin tiloihin. Panan kiertovesipumppu (120w minimissään) on periaatteessa jatkuvasti päällä mutta kesäisin n. puoli vuotta riittää ajastinkäyttö jolloin se pyörii vain n. 2,5h/vrk. Investoinnin (n 4400€) tma on jo nyt hyvinkin lyhyt.
Lämmitys + käyttövesi 840 €/v, saavuttaako lisävirityksella enää merkittävää säästöä ta lisäinvestoinnille houkuttelevan lyhyttä tmaa ?. Ajattelin seurata vielä yhden vuoden ja miettiä sitten.

pamppu

Vakionaama

Ite ihmettelin kans tuota 2600kWh:ta, mutta sitten sanoitkin että kytkentävirhe oli alkuunsa. Se kyllä selittää. Mulla menee Ovalin kahden kierukan läpi ja esilämmitysvesi on kyllä hyvinkin lähellä sitä mitä varaajankin lämpö sattuu olemaan. Mulla menee tulistukseen ehkä 3kW vuorokaudessa (eli ehkä about tonni vuodessa) ja siitäkin ehkä puolet on tulistusvaraajan häviöitä kun käytän alkuperäistä 300 litraista varaajaa vaikka puolta pienempikin nyt riittäisi hyvin.

Muuten näyttää kyllä öljysäästöt varsin komeelta. Toki leuto talvikin selittää osan. Ei tuossa paljoa varaa enää ole säästellä millään kovin yksinkertaisilla ratkaisuilla.

Hei keravan kolli!

Itsellä hyvin samanlaiset lukemat SXH09 pumpulla eka vuonna. Kulutus oli 7800 KWh josta tulistusvaraaja (50l) 1150 KWh. Kytkentäkin on hyvin saman tyyppinen, mutta minulla kaksoispesäkattila ja öljy manuaalikäytöllä. Öljyä ei toki mennyt viime eikä toissa talvena yhtään. Pois lukien öljypolttimen käynnistely silloin tällöin toimintakunnon varmistamiseksi. Olen tukkinut finnfoamilla kattilan ja piipun yhtymäkohdan, mutta automaattikäytöllä tuo ei liene mahdollista (minulla pitkä rosteripiippu, jossa veto on melkoinen). Talo 145 m2 vm. 2001 pannuhuoneen ja talon välillä 13 m kanaali.

Kohta tulee toinen vuosi täyteen. Katotaan mitä lukemat sitten näyttää...

pökö sanoi:
Oletko huomannut miten tuo tulppaus vaikutti?
Tulppauksesta on vain mutu tietoa, ei dataa. Mutta vaakakonvektion nuohousluukun kautta tutkailtuna ero pelti kiinni vs. pelti kiinni + 100 mm finfoamia oli huomattava. Jälkimmäinen vaihtoehto on paljon vedottomampi. Lisäksi kun piipun räjähdysluukun jätti hieman raolleen, niin veto väheni entisestään. Mutuna myös välikeleillä pumpun käyntijaksot harvenivat.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Eli ei se finnfoam ihan turha ole. Mulla kattilan reijät on ollu tulppaamatta vuosikaudet ja silti joka päivä mielessä. Kun vaan ehtisi ;D

pökö sanoi:
Eli ei se finnfoam ihan turha ole. Mulla kattilan reijät on ollu tulppaamatta vuosikaudet ja silti joka päivä mielessä. Kun vaan ehtisi ;D
Joo ei se turha ole, mutta öljypolttimen mukaan lähdön automatiikalla saa kyllä unohtaa. Toisaalta tuossa minun kaksoispesäkattilassa on 6 KW vastukset varalla, jotka antavat ensiapua tarvittaessa ja käyttäjälle aikaa öljypolttimen ylösajoprosessiin ;)

Toinen vuosi takana. Talon kokonaissähkönkulutus 15601 kwh. VIPL + kv varaaja veivät 7459 kwh, josta tulistusvaraaja 2078 kwh. Kattilavesi pysyy aika viilenä, maks 48 astetta -18 asteessa. Silti tulistusvaraajan kulutus esilämmitys huomioiden yllättävän suuri. Tosin talon teinit käyttävät suihkua todella pitkään ja usein. Öljyä ei mennyt lainkaan. Puita ei ole poltettu takassa. Systeemi on toiminut ilman mitään häiriöitä, myös sulamisvedet meni imeytykseen koko talven ilman ongelmia.

Päivitetään nyt tätäkin viestiketjua, jos vaikka jotakuta Panasonicin kulutuslukemat kiinnostaa. Kuusi vuotta nyt ajettu lämpöä tupaan tuolla pumpulla ja kyllä täytyy sanoa että on huoleton laite (koputtaa puuta ::) ) Kuudennen vuoden kulutuslukema 5990 KWh + tulistusvaraaja, jonka kulutusta en ole hetkeen seurannut, sillä sen kulutus on vakiintunut tuonne 1000-1100 KWh:n tietämille.

Panasonicin kuuden vuoden kokonaiskulutus on ollut 34750 KWh, eli n. 5800 KWh / vuosi. Kesällä olen käyttänyt ajastinta ja joskus pumppu on ollut kokonaankin pois päältä. Öljyä ei ole tarvinnut polttaa talvellakaan. Varavastusten kulutus muuten sisältyy noihin lukemiin, mutta en ole juurikaan nähnyt niiden päälle napsahtelevan.

Hienoa, mulle on tulossa myös Pana kaksoispesäkattilan rinnalle vastaavalla kytkennällä. Öljysäiliö on nyt tyhjä, niin enpä taidakaan tilata lisää öljyä, vaan langoittaa kattilan 6kW varavastuksen backupiksi :)

Ylös Bottom