No ei se varmaan järkevä ostos Rovaniemen korkeudella ole, koska PILP vaatii kuitenkin vielä myös jonkun muun lämmityslaitteen tuekseen ( tai niissähän on lämmitystä varten sähkökattila, jos vastusten käyttö pysyy aisoissa se voi kelvata etenkin etelämmässä), mutta kyllä sen kanssa suuren osan vuotta pärjää pumppaillen. Jos jaksaa vaikka takkaa poltella pakkasilla niin vehje on ok. Jos se on kovin kallis niin maalämpö alkaa kyllä olla parempi vaihtoehto.ropeli sanoi:Onko kellään niben f750 pilppiä? Olen rakentamassa ok-taloa(114m2) rovaniemelle ja suunnittelut että laittasin tuomosen lämmittämään taloa. Onko järkevä ostos vai jätänkö ostamatta? :![]()
Maapiirin ottasin PILP kaveriksi niin pahimmat kylmän ilmanalan ongelmat pitäisi kaiken järjen mukaan hävitä. Toki mlp olisi parempi mutta jos asunto on reilut 100 neliötä niin kyllä siinä ammutaan kärpästä ydinaseella jos tuijotetaan pelkkää energiankulutusta. Luotettavuus jne näkökohdat on sitten asia erikseen. Ruottalaisten mukaan PILP:n luetettavuudessa ei ole isoa eroa vikaantumisessa (aikajänne 0-5 vuotta) mutta viat vaikuttivat isommilta versus mlp. ILP olivat epäluotettavuudessaan ihan omaa luokkaa.VesA sanoi:No ei se varmaan järkevä ostos Rovaniemen korkeudella ole, koska PILP vaatii kuitenkin vielä myös jonkun muun lämmityslaitteen tuekseen ( tai niissähän on lämmitystä varten sähkökattila, jos vastusten käyttö pysyy aisoissa se voi kelvata etenkin etelämmässä), mutta kyllä sen kanssa suuren osan vuotta pärjää pumppaillen. Jos jaksaa vaikka takkaa poltella pakkasilla niin vehje on ok. Jos se on kovin kallis niin maalämpö alkaa kyllä olla parempi vaihtoehto.
Hintaero näyttäs olevan n. 1/3 PILP eduksi - riippuen tietys mitä ottaa kaveriksi (LTO, asennustarvikkeet, maapiiri)VesA sanoi:Jos se on kovin kallis niin maalämpö alkaa kyllä olla parempi vaihtoehto.
Kaikenkaikkiaan siitä kannattaa alkaa rakentelemaan jonkinlaista aivan karkeaa laskelmaa, siinä ne omat ajatukset kirkastuvat ja täältä saa kyllä kommentteja.Espejot sanoi:Maapiirin ottasin PILP kaveriksi niin pahimmat kylmän ilmanalan ongelmat pitäisi kaiken järjen mukaan hävitä. Toki mlp olisi parempi mutta jos asunto on reilut 100 neliötä niin kyllä siinä ammutaan kärpästä ydinaseella jos tuijotetaan pelkkää energiankulutusta. Luotettavuus jne näkökohdat on sitten asia erikseen. Ruottalaisten mukaan PILP:n luetettavuudessa ei ole isoa eroa vikaantumisessa (aikajänne 0-5 vuotta) mutta viat vaikuttivat isommilta versus mlp. ILP olivat epäluotettavuudessaan ihan omaa luokkaa.
Hintaero näyttäs olevan n. 1/3 PILP eduksi - riippuen tietys mitä ottaa kaveriksi (LTO, asennustarvikkeet, maapiiri)
Jäteilmaputki olisi todellakin eristettävä aikaisempaa huolellisemmin koneesta katolle. Alimmasta sallitusta ilmamäärästä en osaa sanoa mitään varmaa (pitäisi olla tarkempia mitoitustietoja), mutta invertteripumppu periaatteessa sopeutuu erisuuruisiin poistoilmamääriin.Gebes sanoi:Joo. Meiltä hajonneena toi 310p ja tilalle joku suositteli tätä 750 pilppiä. Mutta sitten seuraava taas sanoi että ei hyötyä kun on n.130m2 talo uudellamaalla niin tuo olisi liian julman kokoinen ilmamääriltään ja kuulemma poistoputkikin pitäisi eristää eritavalla???? Talo on kokonaisuudessaan lattialämmöllä. Ja yks. Vanha ilppi olohuoneessa. Ja lisäksi ei oikein kuulemma ole hyvä pumppu kun on pelkästään poistona....
Niin, F370 on se pienempi malli kun ei ole tuloilmaputkistoa. Se taas on tuo 310P uusilla kuorilla oikeastaan. Minimi-ilmavirta F750:lle on 31l/s, ja eihän tuo SAM40 moduulikaan maksimi-iltavirtakaan ole kuin 300m^3/h. Eli kyllä se 130m^2 menee ihan hyvin tuolle vehkeelle.vwg4 sanoi:Kaiketi f750 kylkeen myydään erikseen sam40/41 tuloilmamoduuli. Eli ilman sitä toimii pelkkänä poistona. Ja hintakin halpuu... Ja taas f470 ei käy jos ei ole tuloilmaputkistoa
MIkäs tuo 730 sit on?? Vielä enemmän sekasin alkaa olee...burmanm sanoi:Niin, F370 on se pienempi malli kun ei ole tuloilmaputkistoa. Se taas on tuo 310P uusilla kuorilla oikeastaan. Minimi-ilmavirta F750:lle on 31l/s, ja eihän tuo SAM40 moduulikaan maksimi-iltavirtakaan ole kuin 300m^3/h. Eli kyllä se 130m^2 menee ihan hyvin tuolle vehkeelle.
Mutta jälleen kerran, kannattaa myös tutkia F730 jos haluaa tällaisen.
http://www.nibe.eu/Products/Exhaust-air-heat-pumps/nibe-f730/Gebes sanoi:MIkäs tuo 730 sit on?? Vielä enemmän sekasin alkaa olee...![]()
F750:ssä on sisäinen lämmityspiirin puskurisäiliö, joka kaiketi parantaa lämmityksen tasaisuutta erityisesti radiaattoreiden tapauksessa, kun vaihtoventtiili tekee käyttövettä tai kone sulattelee. F730:n höyrystimen sähkösulatus omalta osaltaan kompensoi kasvanutta viivettä. Erityisesti käyttöveden tuotannossa sulatusviive saadaan vähenemään ja kompressorin tehollinen käyntiaika muutenkin kasvamaan äärikuormituksella.burmanm sanoi:http://www.nibe.eu/Products/Exhaust-air-heat-pumps/nibe-f730/
Nibe ei ole pahemmin sanonut mitä eroa F730 / F750 on, ruotsalaiset ovat vähän sitä mieltä että F730 on vain parannettu versio F750:sta, jossa on palattu hieman takaisinpäin tutumpaan tekniikkaan. Rakenne on hieman eri piirrosten mukaan mitä tulee lämmityskattilaan ja sen ohjaukseen. Samoin sulatukseen on ilmeisesti myös sähkövastus otettu mukaan jos sitä tarvitsee.
Höyrysulkutyyppinen eristys, esim. liimattu armaflex-solukumi, umpisoluinen polyeteenivaahtoeriste tai ulkopinnalta ilmatiiviiksi alumiiniteipattu riittävän paksu mineraalivillakourutyyppinen jäähdytysilmastoinikanavien eriste (kaiketi 50 millimetriä riittää viimeksi mainitussa tapauksessa).Gebes sanoi:Ja minkälainen on eristys tossa poistoputkessa? diffuusiotiiviisti ((pe30)) lukee ohjeissa?
Comfortzone/ Scanvarm ei never!! Itsellä oli uudessa 125 neliön mökissä Oulussa vuoden verran EX50 ja ongelmia riitti! Sen jälkeen vaihdoin Nibe F750 +SAM40, nyt pelittää!!burmanm sanoi:Mikäli PILP ainoa mahdollisuus on, niin ehdottomasti kannattaa miettiä vakavasti noita "järeämpiä" vaihtoehtoja (F730 / F750 ja ComfortZone EX35/EX50/EX65). Nilanin vaihtoehdoista en osaa sanoa oisko niilä mitään pelkästään poistoilmaa käyttävää vehjettä (ComfortZonea taitaa löytyä rebrandattuna sitten parista paikasta).
Varmasti näinkin voi olla (kokemuksia voit varmasti jakaa tarkemminkin), ruotsalaisten forumista päätellen kuitenkin suurin osa on noihin uudempiin ComfortZoneihin ollut tyytyväinen (eli ongelmia olisi vähemmän kuin vanhassa).Terri sanoi:Comfortzone/ Scanvarm ei never!! Itsellä oli uudessa 125 neliön mökissä Oulussa vuoden verran EX50 ja ongelmia riitti! Sen jälkeen vaihdoin Nibe F750 +SAM40, nyt pelittää!!![]()
Kokonaisenergiankulutus vuodessa 13000 kWh (kaikki sähkö).
Paksunpi solukumi on hyvä ratkaisu, mutta solukumin päälle asennettuun villalisäeristeeseen liittyy varauksia. Pelkkä villa on selaisenaan suorastaan haitallista, eli paksun villan alla lämpötila laskee ja uhkana on kosteuden tiivistyminen solukumin pinnalle. Villan pitäisi ainakin olla ehdottoman höyrytiiviiksi pinnoitettua, eli vähintään valmista alumiinikalvolla pinnoitettua ja ehdottoman huolellisesti saumojen kohdalta teipattua eristyselementtiä. Muutama reikä saa silti elementin keräämään kosteutta eikä kosteus kuivu kuin vaivoin ja epävarmasti joissakin säätilanteissa (lähinnä kevättalvisin, keväisin ja alkukesästä).Gebes sanoi:Tilasin 750. Melko paljon eroa kauppiaissa...Poistoputki pitää kuulemma eristää solukumilla. Päälle vielä villaa on Niben suositus. Mutta kuulemma yleensä näkee tehdyn vain 19mm solulla. Tilasin ite 25mm solua ja valmiit mutkat sekä teipit ja liimaa niin saa duunattua kunnolla. Takka tilattu myös ja uus panasonikki ilppi on jo asennettu. Mahtavan kallista
![]()
28.10.2017 20:40:11 Sulatus käynnissä.DeeCee sanoi:Terve!
Käytössä keväästä saakka Nibe F750. Kokemukset olleet kesän ajalta hyvät, pumppu toiminut oikein hyvin.
Kysyisin muilta laitteen käyttäjiltä/foorumin asiantuntijoilta mikä olisi ko. laitteelle sopivan optimaalinen sulatusväli? Ohjekirjasta tuosta en löydä suositusta. Laitehan näyttää puristavan jäteilman aina -15 asteeseen saakka sen jälkeen alkaa sulatus. Nyt kelien kylmetessä nollan seutuun meidän pumppu näyttää sulattelevann n. 2 tunnin välein. Onko tuo sopiva sulatustahti vai pitääkö säätää puhallusnopeutta suuremmalle jotta sulatusvälikin pitenee?
DeeCee
Sulatustarpeesta en tiedä, mutta miksi vetää poistoilma -15 asteeseen jo alkusyksystä, kun ulkonakin on vielä lämpimämpää ilmaa rajattomasti saatavilla. COP ei voi olla kovin tähtitieteellinen, jos poistoilman lämpötila on noissa lukemissa. Jos olen näiden toimintaperiaateen oikein ymmärtänyt, tulevan ilman lämpötila ja sitä kautta lämpövirta luo sen pohjan, kuinka paljon PILP voi ottaa lämpöä talteen mutta poistolämpötila ja tuottolämpötila määräävät kuinka hyvällä hyötysuhteella (COP) PILP pystyy toimimaan.DeeCee sanoi:Terve!
Käytössä keväästä saakka Nibe F750. Kokemukset olleet kesän ajalta hyvät, pumppu toiminut oikein hyvin.
Kysyisin muilta laitteen käyttäjiltä/foorumin asiantuntijoilta mikä olisi ko. laitteelle sopivan optimaalinen sulatusväli? Ohjekirjasta tuosta en löydä suositusta. Laitehan näyttää puristavan jäteilman aina -15 asteeseen saakka sen jälkeen alkaa sulatus. Nyt kelien kylmetessä nollan seutuun meidän pumppu näyttää sulattelevann n. 2 tunnin välein. Onko tuo sopiva sulatustahti vai pitääkö säätää puhallusnopeutta suuremmalle jotta sulatusvälikin pitenee?
DeeCee
Eikös näitäkin malleja ollut, oiskohan Niben 600P ? Tosin en tiedä onko Suomessa myyty tuota mallia. Varmaan omat hankaluutensa putkitusten kanssa sitten kun ei ole uudemmissa malleissa enää.Kellarinlämmittäjä sanoi:Miksiköhän näissä PILPeissa ei anneta höyrystimelle ulkoilmaa avuksi, niin ei turhaan tarvitsisi vetää noin kylmäksi. Samalla se kone alkaisi oikeasti tuottamaan jotain eikä toimisi vain talteenottolaitteena.
Ei taia ylipaineistus onnistua millään? mutta laita ilmanvaihto nollille vähäksi aikaa ja ravota ikkunaa niin kyllä korvausilman pitäs riittää.Eemilou sanoi:Koitin ohjekirjasta kaivella takkakytkimen kytkemistä. Mitä komponentteja tarvitsen ja voinko säätää jostain asetuksista, että kun kytkintä painetaan talo ylipaineistuu esim. 10min ajan?
Näin ainakin sanotaan niben ohjeessa:pokeri sanoi:Ei taia ylipaineistus onnistua millään? mutta laita ilmanvaihto nollille vähäksi aikaa ja ravota ikkunaa niin kyllä korvausilman pitäs riittää.
Eka kerran kesän jälkeen ko itte sytytän niin tehen nuin, talvella ei aina tartte ees pienentää ilmanvaihtoa
Jaa empä hoksannu että sulle tullee tuo SAMki, siinähän on oma puhallin niin minusta ei tartte koko takkakytkintä ko näpyttää lämpöpumpun ilmastointivalikosta puhaltimen vaikka 10%, niin sillonhan pitäs tulokojeen puhallin jäähä pyörihän normaalillanopeuella vaikka 50%, niin sitte on mökki ylipaineinen.Eemilou sanoi:Näin ainakin sanotaan niben ohjeessa:
![]()
lähde: https://www.nibe.fi/upload/haato/Ohjeet/NIBE%20PILP%20OPAS%201437-1.pdf
edit: uusi pakettitalo tulossa niin ottaa huomioon myös tämä nyt sähkökuvien teossa.
Tekniseen tilaan käynti on ulkoa, niin takkakytkimen käyttö pitää tapahtua olohuoneesta. Pitää kysyä sähkäriltä että onnistuuko niin että palauttava kytkin takan viereen, joka on johdotettu teknisen tilan "munakelloon" joka on johdotettu sitten tuohon pumppuun.pokeri sanoi:Jaa empä hoksannu että sulle tullee tuo SAMki, siinähän on oma puhallin niin minusta ei tartte koko takkakytkintä ko näpyttää lämpöpumpun ilmastointivalikosta puhaltimen vaikka 10%, niin sillonhan pitäs tulokojeen puhallin jäähä pyörihän normaalillanopeuella vaikka 50%, niin sitte on mökki ylipaineinen.
Ainoa huonopuoli tuossa on että 1h näky olevan minimi puhaltimen palautusaika, jos laittaa tuon munakellon niin saa ohjelmoitua lyhyemmänki ajan.
Selviskö tuon BS1:n yksikkö? Ja onko se nimenomaan tuloilma-anturi? Itselle vaikuttaisi, että yksikkö olisi m3/hVs: Pilp Nibe f750 kokemuksia?
Ok, muutin puhallinnopeutta muutaman napsun niin että alipaine samassa suhteessa pieneni, näin ilmanopeusanturin (EB100-BS1) viitearvo myös laski reilun viitisen pykälää.
DeeCee
Niin se taitaa olla m3/h.Selviskö tuon BS1:n yksikkö? Ja onko se nimenomaan tuloilma-anturi? Itselle vaikuttaisi, että yksikkö olisi m3/h