poikkeus vahvitaa säännön, jokainen ei osaa

Mikki

Vakionaama
Tästä voisi tehdä hauskan ketjun, tunnustukset vain tiskiin. :)

Aloitan...

Ostin 36 litraa maalia (2 x 18l) ennenkuin uskoin vaimoa, että tehdään reippaan kokoiset koemaalaukset kun värilappuihin ei voi luottaa harmaan sävyjen kanssa.

Itsevarmasti otin Tikkurilan Pro Grey sarjasta mielestäni sopivan sävyn 18 litran pönikkään ja se ...tana... oli aivan sininen seinällä.

Ja jotta tyhmyyteni olisi täydellistä, tein saman toiseen kertaan. Sitten uskoin vaimoa että voi sitä pienemmilläkin purkeilla hakea sävyä.

Muuten... Jos HARMAATA haluaa niin karttakaa Tikkurilan Pro Grey kortteja: ne ei ole harmaata nähneetkään. Teknoksen NCS 1500-N on harmaa jos vaaleahkoa hakee.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tästä voisi tehdä hauskan ketjun, tunnustukset vain tiskiin. :)

Aloitan...

Ostin 36 litraa maalia (2 x 18l) ennenkuin uskoin vaimoa, että tehdään reippaan kokoiset koemaalaukset kun värilappuihin ei voi luottaa harmaan sävyjen kanssa.

Itsevarmasti otin Tikkurilan Pro Gray sarjasta mielestäni sopivan sävyn 18 litran pönikkään ja se ...tana... oli aivan sininen seinällä.

Ja jotta tyhmyyteni olisi täydellistä, tein saman toiseen kertaan. Sitten uskoin vaimoa että voi sitä pienemmilläkin purkeilla hakea sävyä.

Muuten... Jos HARMAATA haluaa niin karttakaa Tikkurilan Pro Gray kortteja: ne ei ole harmaata nähneetkään.
Joo, harmaa eri sävyt on vaikeita. Itse otin aikoinani tummanharmaata lattialaattaa useamman neliön ja asettelin ne kämpän lattialle jota näin miten ne käytäytyy eri valaistuksessa. Useamman kuukauden niitä kattelin ja totesin että uskaltaa ostaa ja asentaa.

fraatti

Vakionaama
Muuten... Jos HARMAATA haluaa niin karttakaa Tikkurilan Pro Grey kortteja: ne ei ole harmaata nähneetkään. Teknoksen NCS 1500-N on harmaa jos vaaleahkoa hakee.
Hmm...... RGB arvoista voi päätellä jotain.... Valkoisen seinävärin kanssa täytyy vähän taiteilla ettei listat näytä liian kellertäville.
t. NCS 0500-N (sRGB: 241; 239; 235 ) & Pro Grey 1933 (RGB-arvot: 127, 128, 127)

Tuollaisella maalilla nuo seinät tempaisin ja valinta meni nappiin.

Kattoon tippa tuollaista

lmfmis

Vakionaama
miksi jatkuvasti toitotetaan ettei mitään voi itse tehdä
no, kaikki ei osaa, mutta se ei tarkoita ettei kukaan osaa, 99% kuitenkin osaa
Tai sit ei.

Oman kämpän myyjä oli ostanut säkkikaupalla HT osia (sain ne kaupanpäälle) ja silti onnistunut asentamaan viemärilinjat päin persettä.

Kaikissa alamutkissa oli keksitty laittaa tiukka 90 ast tamppooniträppi, kaikille altaille oli myös laitettu lattiasta läpi 32mm viemärivedot, käyttövesiputket laatan läpi ja hulluissa paikoissa....kuivakaivot ei laske oikeaan suuntaan....tietty katuviemärille ei ollut tarkistuskaivoa

Tee se itse - juu.

Piikkaaminen on ihanaa :-D

tj86430

Aktiivinen jäsen
Suomalaiselle (miehelle) tuntuu olevan vaikea tunnustaa, ettei osaa jotain. "Eihän se ole mies eikä mikään joka ei omaa taloaan rakenna" -mentaliteetti on voimissaan. Itse tunnustan auliisti, että olen huono tai erittäin huono useimmissa käden taidoissa. Joskus voin itse tehdä asioita, joissa lopputuloksen laadulla ei ole niin väliä. Yleisemminkin olen sitä mieltä, että yhteiskunta pyörisi paremmin, jos ihmiset voisivat keskittyä siihen missä ovat oikeasti hyviä ja mikä kiinnostaa, ja ostaisivat ne asiat, joissa muut ovat parempia, palveluina.

Meillä tehtiin pesuhuone- ja saunaremppa tuossa kesällä, ja 80-luvun alussa rakennetussa, kertaalleen saunaremontoidussa talossa olikin kivasti näitä tee-se-itse -virityksiä. Varmaan ollut ihan vilpitön into päällä ja rahansäästöä katsottu vähän siellä täällä, mutta jos itselleni tekisin niin miettisin kahdesti ennen kuin lähden oikaisemaan mutkia. Kyllä niitä kummallisuuksia remppamiehen kanssa aika monta kertaa ihmeteltiin, mm. sitä miksi katto oli melkein 30 cm alempana kuin mitä se olisi tilan puolesta voinut olla. Tai sitä kun seinämuuriin tarkoitetut tiilet on loppuneet kesken puolessa välissä seinää ja loppu on sitten tehty puusta ilmeisesti mittaamalla mikrometrillä ja pätkimällä kirveellä. Lopputuloksena jopa silmämääräisesti hyvin vino seinä :p

Mutta onpa nyt korjattu ja työt dokumentoitu kunnolla.

Suomalaiselle (miehelle) tuntuu olevan vaikea tunnustaa, ettei osaa jotain. "Eihän se ole mies eikä mikään joka ei omaa taloaan rakenna" -mentaliteetti on voimissaan. Itse tunnustan auliisti, että olen huono tai erittäin huono useimmissa käden taidoissa. Joskus voin itse tehdä asioita, joissa lopputuloksen laadulla ei ole niin väliä. Yleisemminkin olen sitä mieltä, että yhteiskunta pyörisi paremmin, jos ihmiset voisivat keskittyä siihen missä ovat oikeasti hyviä ja mikä kiinnostaa, ja ostaisivat ne asiat, joissa muut ovat parempia, palveluina.
Tämä on muuten ihan totta. Itse sanoin tuosta rempastamme heti, että pysyn kaukana koska tiedän missä se oma paras osaaminen on ja ei ole ja maksan ammattitaidosta hyvin mielelläni. Toisaalta seurasin hommia tarkkaan mielenkiinnosta ja jututin tekijöitä, aina siitä jotain tarttuu mukaan jatkoa ajatellen.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Yleisemminkin olen sitä mieltä, että yhteiskunta pyörisi paremmin, jos ihmiset voisivat keskittyä siihen missä ovat oikeasti hyviä ja mikä kiinnostaa, ja ostaisivat ne asiat, joissa muut ovat parempia, palveluina.
Tämä on totta, mutta sitten taas työn teettäminen on niin älyttömän kallista että ainakin omilla suht hyvillä palkkatuloillani olen joutunut toteamaan että ei vain yksinkertaisesti ole varaa teettää kuin aivan pakolliset luvanvaraiset hommat, kaikki muu on sitten harrasteltava itse vapaa-ajan puitteissa. Tarkoittaa käytännössä sitä että sähkötöitä lukuunottamatta kaikki remonttihommat putkityöt mukaanlukien on ollut pakko tehdä itse, samoin kuin talouden molempien autojen huollot ja korjaukset. Onneksi tykkään puuhastella enkä löhötä sohvalla jotain tositv-hömppää tuijottamassa.

Tekemällä oppii, ja toisaalta teettämälläkään ei aina voi olla varma mitä saa, esimerkiksi putkimiesten työnjäljessä on aina toisinaan ollut vähän sanomisen varaa. Tämä korostuu erityisesti jos kohteena on vanha talo johon nyt ei vaan voi tai halua soveltaa nykyisiä tavanomaisia menetelmiä ja työtapoja.

Mikki

Vakionaama
Sähkäreiden työnjäljessä on meillä ollut ainakin eniten sanomista. Aivan uskomattoman ärsyttäviä juttuja joutui korjauttamaan: esimerkiksi mittasin laserilla erillis-WC:n pistorasialle paikan, että tulee kalusteiden kanssa hyvään linjaan.... piirsin seinään ympyrän ja rastin, sekä kirjoitin ylle tussilla, että pistorasia tähän.

20 cm sivussa se oli siitä merkistä, kun menin työmaalle katsomaan. En osannut aluksi oikein edes sanoa mitään, kun niin typerä juttu se oli.

Sama sankari laittoi IV-koneelle pistorasian about 1,5 metrin päähän koneesta, suoraan pesutornin yläpuolelle. Kun kysyin aiheesta, niin ilme oli kuin Kummelin Tonnin seteli sketsistä:

vwg4

Aktiivinen jäsen
Harvemmin taitaa sähkärit laserin kanssa mittailla :)

99% asiakkaista ei kiinnitä tuolla tarkkuudella huomiota asioihin. Hyvä tapa on käydä asiat läpi sähkärin kanssa, ja sopia vaikka että asiakas merkkaa tietyt paikat jonka mukaan mennään.

Meillä oli raksalla LVI asentajat niitä kenen perään piti katsoa. muun muassa IV-kanavissa oli oikaistu parissa kohtaa, eli tehty eritavalla mitä suunnitelmissa.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Sähkäreiden työnjäljessä on meillä ollut ainakin eniten sanomista. Aivan uskomattoman ärsyttäviä juttuja joutui korjauttamaan: esimerkiksi mittasin laserilla erillis-WC:n pistorasialle paikan, että tulee kalusteiden kanssa hyvään linjaan.... piirsin seinään ympyrän ja rastin, sekä kirjoitin ylle tussilla, että pistorasia tähän.

20 cm sivussa se oli siitä merkistä, kun menin työmaalle katsomaan. En osannut aluksi oikein edes sanoa mitään, kun niin typerä juttu se oli.
Miksi se sitä oli siirtänyt, oliko liian lähellä vesipistettä?

Mikki

Vakionaama
Ei... vaan takana oli väliseinän pystypuu, johon laiskuuttaan oli laittanut rasian kiinni. Siinä halutussa paikassa olisi pitänyt laittaa yksi puupalikka lisää kiinni. Seinät oli vain toiselta puolen levytetty, että minuutin hommasta kyse.

vwg4

Aktiivinen jäsen
Miten eritavalla, tuliko siitä haittaa?
Varmasti olis toiminu kuten oli asennettu.
Ainut että yhden makkarin tuloilmaventtiili olisi ehkä ollut hitusen kovaäänisempi. Eli venttiili asennettu suoraan runkokanavaan, eikä L-mutkan/oksan päähän t-haaraan kuten suunnitelmat sanoo.

Mikkolan

Vakionaama
Pajalle toivoin sähkärin laittavan joka ovenpieleen 3 pistorasiaa siten että ne on erivaiheissa ja 16 A tällintakana. Ne on nyt kuitenkin melkein kaikki samassa vaiheessa ja 10 A sulakkeilla :( Itte pitäs kaikki tehdä :)

Wespa

Aktiivinen jäsen
Huh, onneks meikäläiselle on sentään osunut oikein hyvää jälkeä tekevä ja kuitenkin kohtuuhintainen vanhemman liiton sähkäri. Sen on kyllä huomannut ilmeisesti moni muukin, sen verran työllistetty kaveri tuntuu olevan kyseessä.

Omatoimisuudessa ongelmana on hitaus sekä rajoitteet digitaalisuuden kanssa. Tämäkin kiertovesipumppujen ohjauslaatikko on ollut pohdinnassa jo vuoden. Saa nähdä, ehdinkö kytkeä sitä paikoilleen ennen talven tuloa. Perinteistä tekniikkaa, joka korvaa melkoisen johtohässäkän seinällä ja lisäksi tulee mittaamaan kiertoveispummpuen sähkön ja tarpeen mukaan ajastamaan käynnin.

Nuo neliskanttiset reiät alumiinipeltiin oli muuten pirun pahoja tehdä. Pyöreitä katkaisijoita ei löytynyt mistään. Mittari on 1-v 600 kierrosta/kWh, vuosimallia 1970.

Ohjauskeskus.jpg

Ylös Bottom