Premier 10 viilennys ongelma

kallek

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Viilennys pelannut hienosti tähän päivään asti mutta nyt tuli ongelmia. Kyseessä siis uudempi malli ja ollut käytössä n. 6kk. Nyt tekee niin että käynnistyksen jälkeen melkein heti laskee ottotehoa ja puhalluslämpö jää isommalla puhalluksella vain 17C asti. Tuli mieleen että jumittaakohan EEV ja koitinkin hakata sitä käynnistyksen aikana mutta ei vaikutusta. Otin myös EEV:n liittimen irti ja koitin myös toisella EEV:n sähköosalla, ei vaikutusta. Tarkistettiin kylmäainemäärä ja sekin oli ihan ok.
Voiskohan EEV olla kuitenkin jumissa tms? Liitin irti koitettu (kapillaaritoiminto) ja myös otettu sähköosaa pois ja takaisin mutta ei muutu. EEV myös naksuu ihan hyvin kun sitä ohjataan. Koitin lämmitysmoodissa niin kyllä lämmintä tuli (ulkona) ~20C. Viilennyksellä yleensä nestelinja jää haaleaksi samaten kuin ulkoyksikön sisällä olevat putket kennolle, eikös silloin EEV ole liian auki? Toinen vaihtoehto on ollut sellainen että nestelinja tulee kylmäksi mutta kierto on silti tehotonta, puhallus dt on ollut max 10C.
Ei muuten olisi hätää mutta juuri valettiiin pumppauksella koko kerros ja arvata voi onko sisällä kosteutta ja reilusti, samaten lämpöä.
Kuumakaasun anturi kenties näyttää väärin?
 

Jäähöyry

Aktiivinen jäsen
Vs: Premier 10 viilennys ongelma

Joskus on ollut EEV jumissa niin koputtelu ei auta mutta ota jostain pienen sähkömoottorin kestomagneettinen staattori joka sopii EEV:n päälle ja kierrä sillä aukipäin muutama kierros...Voi myös kiertää muutaman kerran edestakaisin...tuntee kyllä kdessään milloin ankkuri on päädyssä...
 

kallek

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Premier 10 viilennys ongelma

Jäähöyry sanoi:
Joskus on ollut EEV jumissa niin koputtelu ei auta mutta ota jostain pienen sähkömoottorin kestomagneettinen staattori joka sopii EEV:n päälle ja kierrä sillä aukipäin muutama kierros...Voi myös kiertää muutaman kerran edestakaisin...tuntee kyllä kdessään milloin ankkuri on päädyssä...
Pitääpä koittaa kunhan löydän sopivan magneetin. Sain vähän paremmaksi kum sammuttelin ja käynnistin konetta niin että käämi oli kiinni ja toiseen suuntasn irti. Eli onko tuo niin että sammuttaessa ajaa venttiilin kiinni?
Edit: ja viilennyksellä venttiili enemmän auki kuin lämmityksellä?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Premier 10 viilennys ongelma

Sähköjen palautumassa Mitsu ajaa EEVn ensin kiinni ja sitten hieman auki.
Eli kannattaa tehdä kokeeksi virattomiksi kesken käyntijakson. Pistoke irti tai suojakatkaisin auki.

Oletko kokeillut kuivausmoodia? Kennoa pyritään pitämään kaikkein kylmimpänä juurikin kuivauksella. Tuo poistaa myös kosteutta ilmasta tehokkaimmin.
 
Vs: Premier 10 viilennys ongelma

Mikä tilan RH% on. Jos siellä on valtava määrä kosteutta poistettavaksi niin kaste piste on korkea jolloin kone ei oikein täydellä teholla toimiessaankaan saa kennon lämpöä kovin alas koska kennoon tiivistyy valtava määrä vettä joka syö energiaa ja valuu kondenssi vesi putkesta ulos. Paljonko laitteesta tulee vuorokaudessa kondenssi vettä? Mikä on ottoteho? Juuri samaan ongelmaan törmätään silloin kun tilan annetaan ennen jäähdytyksen aloittamista lämmetä paljon yli lämpöiseksi, jolloin tulee vastaan nimen omaan tuo kennoon erittäin runsaasti tiivistyvä ilman kosteus ja sitä kautta heikko COP tai SER. Itsellä ei kumpikaan pumppu juurikaan pysty parempaan jäähdytystehoon 250w ottoteholla verrattuna 700w ottoihin samassa lämpötilassa.
 

kallek

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Premier 10 viilennys ongelma

Nyt ollaan noin 60% kosteudessa, laite toiminut vähän vaihtelevasti. EEV tuntuu olevan jotenkin outo, nimittäin kopauttamalla sen asento muuttuu selkeästi (äänen muutos virtauksessa) ja välillä kone tuntuu käynnistyvän venttiili liuan auki tai liian kiinni. Myös sisäkenno alkaa keräämään jäätä kennon alkupäähän eli ilmeisesti venttiili ei ole ihan oikeassa asennossa. Välillä taas käynnistyksen jälkeen ei lähde viilentämään lainkaan ja muutaman minuutin jälkeen sammuttaa kompuran ja koittaa kohta uudestaan. Voisko EEV:n kara olla jotenkin irti tms? Ottotehotkin seilaa ja silloin kun jäätä alkaa kertymäön niin mennään reilusti tonnin päällä, muuten 400-750 välillä
 
Ylös Bottom