Reikä sokkeliin

jmaja

Vakionaama
Milläs tuon saa fiksusti 35 cm betoniin? Tavoite olisi 80 mm, mutta ehkä pienempikin riittäisi. Ehdin jo aloittaa 450 mm pitkä 20 mm poranterä ja akkuporavasara. Yhdellä 5 Ah/18 V akulla sai 1,5-2 reikää. Porasin 80 mm ulkokehää pitkin. Ensin 4 klo. 12, 3, 6 ja 9. Sitten noiden väliin, jolloin vaikeudet alkoivat eli osui kolme peräkkäin rautaan. Kaksi sisäreunassa ja yksi ulko, molemmat ehkä 5 cm pinnasta.

Fiksua olisi varmaan ollut käyttää timanttiporaa.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Timantti. Köyhä tekee kuivana. Sillee minä tein vuokralaitten Parman betonisokkelliin. Betonin seassa oli kovia säikeitä ja terä oli kyllä kovilla, samoin kone ja mies. Normaalit iskukoneet (ilman iskua) n 900-1200 W on liian hepposii, samoin 99% kaikista akkukoneista. Tällä kokemuksella vuokraisin märkätimantin jos tilaa on porata ja itse täytyy tehdä. Suosittelen melkein alihankkijaa jos vain löytää tekijän. Minä itseasiassa ostin tilaustyönä tehdyn kuivatimattiterän, oisko ollut 150mm ei maksanut paljoa mutta 18V Makitalla ei päässyt kunnolla edes kahitiilestä. Eli vaatii rautaa muuhunkin kuin ranteeseen.

Viimeksi muokattu:

Hempuli

Aktiivinen jäsen
Tällaisen YIE-miehen piti koettaa sisäseinän anturaan 75mm viemäriputkelle reikää, mutta piti antaa periksi ja soittaa timanttifirmaan. Ukko tuli ruokatunnilla poraten käsivaralta timantilla ja painevesisäiliöllä reiän noin puolessa tunnissa auton tulosta lähtöön. Sotkut jäi mulle siivottavaksi.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Timantti. Köyhä tekee kuivana. Sillee minä tein vuokralaitten Parman betonisokkelliin. Betonin seassa oli kovia säikeitä ja terä oli kyllä kovilla, samoin kone ja mies. Normaalit iskukoneet (ilman iskua) n 900-1200 W on liian hepposii, samoin 99% kaikista akkukoneista. Tällä kokemuksella vuokraisin märkätimantin jos tilaa on porata ja itse täytyy tehdä. Suosittelen melkein alihankkijaa jos vain löytää tekijän. Minä itseasiassa ostin tilaustyönä tehdyn kuivatimattiterän, oisko ollut 150mm ei maksanut paljoa mutta 18V Makitalla ei päässyt kunnolla edes kahitiilestä. Eli vaatii rautaa muuhunkin kuin ranteeseen.
Meillä on isommat tehty timantilla tutun voimin, 50mm olen tehnyt betonivispilän moottorilla ja kovapala-kuppiterällä.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Meillä on isommat tehty timantilla tutun voimin, 50mm olen tehnyt betonivispilän moottorilla ja kovapala-kuppiterällä.
Kovapala vispilä sopii huonosti nykyaikaiseen betonisokkeliin kun siellä on jotain säikeitä - onnistuu mutta helvetin työlästä ja on terä per reikä.

jmaja

Vakionaama
Ite joskus tehny 10mm teräl vieri viereen ja sit talttapäällä piikannu irti, paha työ ja ei kyl ehkä akkuvehkeet riitä
Tuon tapainen oli suunnitelma, mutta siis 20 mm terällä. 8:lla reiäillä olisi kehällä ollut melko pienet kannakset välissä, jos reiät nyt sattuivat menemään yhdensuuntaisesti. 4 reikää meni siis läpi, kaksi hyytyi 5 cm, yksi 30 cm syvyyteen ja yhtä en edes aloittanut.

Ihan kohtalaisesti nuo ei rautoihin osuneet reiät syntyi tällä. Uusi hiiliharjaton Makita.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Uusi hiiliharjaton Makita.
Minulla on noihin brutaalimpiin hommiin Alphatoolsin halpis poravasara - senverran brutaali ettei kannata 10A stotsin perässä edes yrittää. Hae Bauhausista joku tollanen - ne ei paljon maksa. Kyllä sillä umpikiveen reikää tulee nopsaan ihan raakalla raivolla, akkukoneet on tarkoitettu sivistyneempään porailuun.

HelaKammo

Aktiivinen jäsen
Varokaa niiden halpojen kanssa, itsellä murtui sormi, turvat ei ole ihan herkkiä. Rauta kun osuu vastaan, niin kone voi vetää viisi kierrosta ennenkuin pysähtyy.

En ole enää käyttänyt, paitsi piikkaukseen. Siihenkin huono, mutta toimii.

Ja kun nivel on viidessä osassa, niin osaavalle käsikirurgille on töitä, eikä silti tule uutta. Ennen ne jäykistettiin.

jmaja

Vakionaama
Pitää huomenna soitella timanttiporaajille ja miettiä sitten uudestaan yrittääkö itse saada valmista. Metrihintahan on aika vaatimaton, mutta varmasti velottavat reilusti paikalletulosta. Ja pitänee kaivaa reilusti tilaa koneelle ja miehelle. Tosin sen varmaan joudun kuitenkin tekemään. Nyt olen porannut sisältä ja siellä ei ole tilaa isommalle koneelle.

Kaipa tämä on akkukoneen väärinkäyttöä, mutta sillä on jo piikattu lattiasta yli 20 m2 kovassa kiinniollutta klinkkeriä. Ihan hyvin tuo tuntui tuossa pelittävän, 5 m2/akku ja ehkä tunnin verran työtä.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itse tein kuiviltaan Lidlin kuppiterällä, johon jatkoin sitä putkimaista vartta. Reiästä tuli nätti ja ihan helposti meni. Tämmöinen meni oikein hyvin Leca-harkkoon, mutta myöhemmin olen muissa hommissa yrittänyt betoniin ja sellaiseen se ei mene vaikka ei olisi rautojakaan. Ihan perus porakoneella pyöritin, ei akkukäyttöisellä. Teräsbetoniin pitää olla oikea timanttiterä, varmaan vesi kovasti eduksi. Kivet ovat kova pala halpis terille. Mitään timanttiahan niissä ei ole.

fraatti

Hyperaktiivi
Betonin seassa on punottuja säikeitä, ei harjaterästä.
Taida puhua kuitubetonista. Ei tuo ole mikään normi että moista käytetään. Taitaa valtaosa olla valettu ihan perinteisellä betonilla ja sisällä on tyypillinen kyseisen aikakauden raudoitus. Luulen ettei tuohon aikaan ole vielä moista käytetty.

1617852034331.png

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Niitä on semmoisia vähän sähkölankojen näköisiä teräslanka köysiä myös olemassa. Kai niitä käytetään ihan harjaterästen vaihtoehtona. Vähän taipuisampia mutta jäykkiä nekin. Veikkaisin että 70-luvun talon sokkelissa olisi todennäköisemmin harjaterästä. Joku voinee kertoa, mikä ero näillä on käytön tai sen betonin kannalta.

Janos

Aktiivinen jäsen
Kyllä nuo kiviterät menee myös raudasta läpi, tai ainakin kunnolliset terät menee. Robottia kun kiinnitettiin aikoinaan lattiaan m20 jenkatangoilla niin osa osui rautaan. Jos osui rautaan niin jatkoi poraamista vaan ilman painamista eli kevyesti niin terä leikkaa itsensä raudasta läpi ja homma jatkuu.
Terä oli muistaakseni 22 tai 24mm
Jos nyt noin pitkällä hommassa olet niin jatka vaan

jmaja

Vakionaama
Harjaterästä tuossa on. On paikoin ulkopinnasta korkannut näkyviin eli laitettu liian pintaan. Oisko 8 mm?

Terä ei liene kaksinen, kun Biltemasta ostin. 4-leikkuinen sentään. Mutta ei tuo näkyvästi miksikään mennyt kun 10 minuuttia jyystin rautaa vasten. Ihan normaalisti porasi betonia sen jälkeen.

Mekaniker

Aktiivinen jäsen
Timantti on numero yksi valinnoissa
Koti-askareissa pärjää yleensä kuppiterällä ja pitkä SDSMaxi varrella ja sopiva kone
Teräksestä tuo terä ei pidä eikä isoista kivistä
Ja tietenkin koneeseen pitää laittaa pitkä apuvarsi apumiehelle, voi mennä käsien luut poikki kun jämähtää...
Harjoiteltu kierrätykseen jokunen terä ja kone

Tässä talossa on säästöbetonia, 60cm sokkelissa on 40% betonia ja loput kiviä ;)

Liitteet

• Skärmavbild 2021-04-08 kl. 08.35.11.png
    Skärmavbild 2021-04-08 kl. 08.35.11.png
    183,5 KB · Katsottu: 1

msr

Aktiivinen jäsen
Oman kokemuksen mukaan ei mene ainakaan Bilteman halpaterät raudoitusteräksestä läpi vaan ennemmin tulee porasta helikopteri. Mutta onhan niitä MultiCut-teriä olemassa (ei omaa kokemusta). Timanttimiehen kyllä itsekin ottaisin tuohon hommaan.
AB23333E-7560-45B0-B1C5-E6F6992AB81B.jpeg

Jos timanttimies liian kallis, ni ota pienempi terä käyttöön reijän poraus helpottuu huomattavasti ja pystyt helpommin kiertämään raudat, sitten piikkaat betonit pois reiästä. Raudat poraat kuppiterällä poikki tai puukkosahalla

msr

Aktiivinen jäsen
Meillä 150mm raudoitettuun betoniin timanttiporattu reikä 160mm IV-putkelle (oliskohan reikä ollut sitten 180 tai 200mm) maksoi 25€+alv ja poraus suoritettiin käsivaralta, eikä se kone muistaakseni mitään valtavaa tilaa vaatinut. Toki tuolloin tehtiin useampia reikiä (mm. viemärien reiät ontelolaattoihin) eli hinta tulee lähinnä siitä että saat poraajan paikalle ja firmalla ei ole mitään kovin suurta minimilaskutusta.

jmaja

Vakionaama
Muutaman soittelin. Tuntuu olevan kartellihinta 150 € ALV 0% minimilaskutus, tosin kalliimpiakin oli. Yhdellä oli sitten 60 € perustuskulu + reikä vajaan euron/cm. ALV 0 sekin. Eli 120 € paikkeilla veroineen.

Tuoko pitää kärsiä vai jatkaa soittelua?

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Itse tein kuiviltaan Lidlin kuppiterällä, johon jatkoin sitä putkimaista vartta. Reiästä tuli nätti ja ihan helposti meni. Tämmöinen meni oikein hyvin Leca-harkkoon, mutta myöhemmin olen muissa hommissa yrittänyt betoniin ja sellaiseen se ei mene vaikka ei olisi rautojakaan. Ihan perus porakoneella pyöritin, ei akkukäyttöisellä. Teräsbetoniin pitää olla oikea timanttiterä, varmaan vesi kovasti eduksi. Kivet ovat kova pala halpis terille. Mitään timanttiahan niissä ei ole.
Joo, lecaharkkoon menee oikeastaan mikä vaan, haaste on lähinnä saada reiän muoto nätiksi, ei niinkään reiän aikaansaaminen. Betoniin tuo on niin kun monesti todettu täysin eri asia.

Betoniin niin kun kiveenkin pitää olla oikeat työkalut ja noita nyt aika harvalla on kotona hyllyssä. Kivihommiin jos pitää tehdä isompaa reikää esim. etanadynamiitille niin olen suosiolla hakenut vuokraamosta reilun kokoisen Hiltin ja siihen hyvä terä. Mutta ei se vuokraaminenkaan ilmaista ole et jos saat 120:lla jonkun tuon tekemään niin löisin kyllä itse kättä päälle.

Timanttiterissä vielä se vaara jos osaamattomana saa tuollaisen pilalle niin tulee terän korvaaminen vuokrausliikkeelle kalliiksi. Parempi et joku tulee tuon tekemään niin kantaa silloin myös moiset riskit.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Omaan rintsikan "harkkotiiliin" (en tiedä mitä tuo oikein tarkalleen on, jotain 50-luvun lopun tuotetta kuitenkin) kun piti reikää tehdä VILPin pexejä varten niin kävin vuokraamassa Ramirentiltä timattiporan vesijäähdytyksineen. Sotkuisaa touhua varsinkin kun autotallissa oli silloin autokin projektina levällään, mutta ihan hyvin onnistui reiän teko kunnon välineellä ensikertalaiselta.

Large

Aktiivinen jäsen
Tuolla hinnalla kannattaa kärsiä. Äkkiä menee sama raha+hermot kun ostat kunnon timanttiterän ja yrität saada reikää paskalla poralla.

Tuplatiileen tuli ihan helposti 54mm reiät kuivana timantilla ja akkukoneella kun tein kupareille läpivientejä, mutta en kyllä alkaisi isompaa reikää tekemään (varsinkaan betoniin) jos noin halvalla saa teetettyä. Taisi tuo 54mm teräkin maksaa jo n.50€.

fraatti

Hyperaktiivi
Muutaman soittelin. Tuntuu olevan kartellihinta 150 € ALV 0% minimilaskutus, tosin kalliimpiakin oli. Yhdellä oli sitten 60 € perustuskulu + reikä vajaan euron/cm. ALV 0 sekin. Eli 120 € paikkeilla veroineen.

Tuoko pitää kärsiä vai jatkaa soittelua?
@repomies taisi porauttaa hiljan reijät liuosputkia varten sokkeliin. Hintaa en muista mutta ei se tainnut kyllä kovin edullinen olla.

jmaja

Vakionaama
Terän ja koneen vuokraus ei ole optio sehän tosiaan maksaa saman kuin teettäminen. Tyhmä tietysti olin kun en heti kysynyt. Toisaalta kiinnosti kokeilla mihin Makita pystyy.

Mites noi mun tuheroimien 20 mm reikiän paikkaus? Urtsua vaan vai pitäiskö laittaa laastia? Ulkona maan alla ja päällä eristelevy, sisällä ei näkyvissä.

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Joo kyl kaikki rahasa haluu, kysyin paikalliselta pumppuasentajalta typpipaineistusta ni 200e vähintää maksaa
Aika arvokkaat typet etten sanoisi. Hiukan kuullostaa jopa v-ttuilun kaltaiselta tarjoukselta. Toki se työmaan perustaminen ja paikalle tulo aina jotain maksaa mutta on tuo parisataa aika kova taksa muutaman letkun kiinnityksestä ja pullon venttiilin aukaisusta/sulusta.

Silloin kun töitä on enemmän kun kerkeää tekemään niin osa mieluummin hinnoittelevat palvelukset pilviin kun sanovat suoraan ettei kerkeä / kiinnosta.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Terän ja koneen vuokraus ei ole optio sehän tosiaan maksaa saman kuin teettäminen. Tyhmä tietysti olin kun en heti kysynyt. Toisaalta kiinnosti kokeilla mihin Makita pystyy.

Mites noi mun tuheroimien 20 mm reikiän paikkaus? Urtsua vaan vai pitäiskö laittaa laastia? Ulkona maan alla ja päällä eristelevy, sisällä ei näkyvissä.
Teetä timanttireikä samaan kohtaan

Wespa

Aktiivinen jäsen
Terän ja koneen vuokraus ei ole optio sehän tosiaan maksaa saman kuin teettäminen

Oho, onpa hinta pompsahtanut muutamassa vuodessa, ei mulla muistaakseni tullut vuokralle hintaa kuin noin satanen, yön yli siis. Tosin sitäkään en maksanut koskaan kun unohtivat laskun lähettää enkä kysellyt perään, "rikos" lienee jo vanhentunut. ;D

Hempuli

Aktiivinen jäsen
Pora reilu puolimetriä, terä 30 cm + jatkopala. Käsivaralta pitäisi reilu metri tilaa riittää. Meillä mentiin pätkä ja katkaistiin porattu pätkä. Uusi poraus jatkopalan kanssa.

kotte

Hyperaktiivi
Jos haluaa vain ison aukon vanhaan sokkeliin, niin paineilmataltallakin saa yllättävän paljon aikaan. Terä tietenkin tuosta kuluu. Jos tuohon ryhtyy, niin sitten homma on tietenkin saatava loppuun asti, koska poralla ei enää kannata yrittää epämääräisen muotoiseen koloon.

Mikki

Vakionaama
On tiettyjä hommia missä kannattaa paatuneimmankin tee-se-itse-miehen kääntyä ammattilaisten puoleen. Ja 30-40cm paksun VANHAN betonin läpi meno on yksi niistä.

Betonihan kovettuu vanhetessaan entisestään. Tuossa jo aiemmin mainittu terän jumitus ja halpiskoneen pyörähtäminen käsissä on mahdollisilta seurauksiltaan sellainen, että 100€ säästö pitä kertoa tuhannella ennenkuin vauriot on korjattu ja toipuminen valmis.

Ylös Bottom