Robotti-imurit, kokemuksia

pamppu

Vakionaama
Sitä voi ehkä vähän miettiä työjärjestystä ja aikataulua robotin kanssa. Ei tartte olla samassa huoneessa samaan aikaan, niin ei haittaa puhinat yhtään.

Ei roomba ainakaan hiljainen ole, mutta ei se silti yhtään häiritse kun on itte muualla silloin,

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
No osaako se omatoimisesti työskennellä aina silloin kun talo tyhjenee, ettei tarvi itse käynnistellä?
Onko jossain läsnäolotunnistin tai onko joku imuri sen verta naimisissa kännyköiden kanssa että ymmärtää lähteä hommiin kun vaikka bluetooth yhteydet tiettyihin kännyihin menetetään? Tai joku vastaava äly että voi puhua robotista? Mikään ajastus ei meillä toimisi kun eletään ilman aikatauluja.
Minä tarvisin kaksi imuria kun on kaksi kerrosta ja aika työlästä se olisi aina viimeisen lähtijän käynnistää imurit ja ensimmäisen tulijan sammutella ne. Tuommoinen tuntuisi melko vaivalloiselta.

Mielenkiintoista muuten että nyt kun meillä käy siivooja kolmen viikon välein niin hän ei käytä imuria koskaan, kaikki hoituu semmoisilla varrellisilla Sini mikrokuitu mopeilla ja pölyt kyllä poistuu niin hyvin että saattaapi olla ettei tuommoiset robotit edes samaan pystyisi?

msr

Aktiivinen jäsen
Kyllä tuollaisen robotti-imurin käyttämisessä ainakin lapsiperheessä se napin painaminen on pieni vaiva. Pitää esim tarkastaa ettei ole kenkiä eteisen lattialla niin että nauhat on pitkällään ja muutenkin vähän katsoa. Muuten pidän kyllä paljon, surutta olen raksahommissakin käyttänyt. Sahanpurut ja vastaavat siivoutuu lattialta oikein hyvin. Pienempi vaiva on robotti-imuri viedä toiseen kerrokseen kuin normi-imuri ja lisäksi ei tarvitse tehdä sitä imurointia itse. Toki jos siivooja hoitaa siivoukset niin eri asia se toki on.

vmakela

Aktiivinen jäsen
Meillä roomba lähtee arkipäivänä klo 14.30 liikkeelle. On tässä itsekin oppinut siistimmäksi että ei jätä kännykän laturin piuhoja ym roikkumaan lattialle. Jos olen etänä kotona ja palaveri, niin vedän työhuoneen oven kiinni. Puolitoista tuntia menee karkeasti joka kerta ja joka toinen päivä melkeinpä saa tyhjätä säiliön, kummasti sitä pölyä vain löytyy. Edelleen tyytyväinen, yksi parhaista ostoksista viime vuosina. Nyt vain naurattaa kun kuulee miten naapurissa keskuspölynimuri "laulaa" lauantaina, ja voi vain kuvitella sitä miesflunssan määrää....

pamppu

Vakionaama
No osaako se omatoimisesti työskennellä aina silloin kun talo tyhjenee, ettei tarvi itse käynnistellä?
Onko jossain läsnäolotunnistin tai onko joku imuri sen verta naimisissa kännyköiden kanssa että ymmärtää lähteä hommiin kun vaikka bluetooth yhteydet tiettyihin kännyihin menetetään?
Ainakin Roombassa on juuri tuollainenkin vaihtoehto ajastusten lisäksi. Ja on siihen reverse-engineerattu apikin, jolla sen saa ohjelmoitua ihan miten huvittaa.

Meillä kyllä robotti laitetaan aina napista liikkeelle. Koska siihen yleensä liittyy tuolien keräily ylös, lasten lelujen keräily, maassa roikkuvien päiväpeittojen liepeiden nosto, koiran heittäminen pihalle jne.

Janos

Aktiivinen jäsen
Mites @fraatti Roborock on hoitanut hommansa, oletko vielä tyytyväinen?
Eilen tuli itselle emailia että lähtenyt Saksan varastolta oma Roborok S7 eteenpäin, varmaankin ensi viikolla hyppysissä

Janos

Aktiivinen jäsen
No niin eilen saapui S7 talon ja pikaisesti testailin, aika fiksulta ja toimivalta vaikuttaa. Täytyy vielä skannata talosta kunnon kartta ja tehdä alueet yms mutta ei ainakaan vielä ole valitettavaa

Lappanen

Vakionaama
Ainakin Roombassa on juuri tuollainenkin vaihtoehto ajastusten lisäksi. Ja on siihen reverse-engineerattu apikin, jolla sen saa ohjelmoitua ihan miten huvittaa.

Meillä kyllä robotti laitetaan aina napista liikkeelle. Koska siihen yleensä liittyy tuolien keräily ylös, lasten lelujen keräily, maassa roikkuvien päiväpeittojen liepeiden nosto, koiran heittäminen pihalle jne.

Tuo rojujen siivoaminen ja pois lattialta nostaminen sekä elävien otusten pihalle häätäminen on imuroinnin raskain ja ikävin vaihe. Se itse imurointihan ei tuon jälkeen vie kuin 10-15 minuuttia ja on todella kevyttä kauraa.

Ehkä sitten joskus kun eläkeläisenä ei enää ylimääräisiä elättejä nurkissa pyöri ja sitä myöten kaikki legot ja kengät pysyy poissa lattioilta muutenkin, voisi robotti-imuri olla hyvä. Ei silloin varmaan mitään itse enää pystyisi tekemäänkään.

pamppu

Vakionaama
Se itse imurointihan ei tuon jälkeen vie kuin 10-15 minuuttia ja on todella kevyttä kauraa
Pitkälti totta. Ajansäästöä sekin silti. Lisäksi se robotti ähkii sohvan ja sängyn aluset, itse ei useimmiten viitsi vääristellä. Eli niiltä osin se tekee parempaa duunia.

Ei se mikään hopealuoti siivoukseen ole, mutta silti tulee painettua nappia sen sijaan että veivaisi imurinletkun kelalta.

Siikki

Aktiivinen jäsen
Tännekin sitten lopulta saapui tuo roborock S7.

No niin eilen saapui S7 talon ja pikaisesti testailin, aika fiksulta ja toimivalta vaikuttaa. Täytyy vielä skannata talosta kunnon kartta ja tehdä alueet yms mutta ei ainakaan vielä ole valitettavaa

Mitä viimeisimpiä kokemuksia foorumisteilla robotti-imureista?

Omiksi vaihtoehdoiksi ovat karsiutuneet iRobot Roomba ja Roborock. Jälkimmäinen ehkä niukasti olisi edellä, mutta automaattista tyhjennysasemaa ei ole ilmeisesti vieläkään saatavissa, tosin tuon saanee ostettua jälkikäteenkin. Ilmeisesti joutuu tyhjentelemään kohtalaisen useasti ilman automaattista tyhjennystelakkaa? Tosin kun tyhjentää itse, niin kenties myös huomaa ne legot ja barbin kengät sieltä ;D. Roborockin hankintaa puoltaa myös kova nousukiito imuri-markkinoilla, ehkäpä varaosia saatavilla paremmin tulevaisuudessa.

Janos

Aktiivinen jäsen

Omiksi vaihtoehdoiksi ovat karsiutuneet iRobot Roomba ja Roborock. Jälkimmäinen ehkä niukasti olisi edellä, mutta automaattista tyhjennysasemaa ei ole ilmeisesti vieläkään saatavissa, tosin tuon saanee ostettua jälkikäteenkin. Ilmeisesti joutuu tyhjentelemään kohtalaisen useasti ilman automaattista tyhjennystelakkaa? Tosin kun tyhjentää itse, niin kenties myös huomaa ne legot ja barbin kengät sieltä ;D. Roborockin hankintaa puoltaa myös kova nousukiito imuri-markkinoilla, ehkäpä varaosia saatavilla paremmin tulevaisuudessa.

Ei mitään valittamista, itse sanoisin arvosanaksi 6/5 vaikka se ei lapsen leluja siivoakaan pois
Ennen sai imuroida 3-4krt viikko kun tuli muksun mukana hiekkaa yms mukana, nyt ollaan imuroitu kerran kahteen viikkoon ja muuten Roborok hoitaa. Tuo moppi on hyvä jos sitä vaan jaksaa pestä aina käytön jälkeen.
Saa siihen nykyään automaattityhjennyksen, juuri tuli myyntiin ja maksaa 300€. Robotin oman roskasäiliön saa tyhjentää oikeastaan joka siivouskerran jälkeen, itselle varmaan tilaan tuon automaattiaseman
Mutta siis vahva suositus laitteelle

Siikki

Aktiivinen jäsen
Muutamissa paikoissa saatavuusongelmia tai oikeastaan lähes kaikissa. Tuttua tältä ajalta toki muidenkin tuotteiden osalta.

Powerissa olisi S7 hintaan 529 joka nelisenkymppiä halvempi, mitä vaikkapa Verkkokauppa.com tai Gigantti (oli, poistunut nyt). Ei maksa vaivaa tilata Amazonista, kun mahdollisen takuun kanssa aina vähän niin ja näin noiden kanssa. Geekbuyingissäkään ei halvempi tällä hetkellä. Tämän päivän satunnaisilla tutkinnoilla taitaa tuo lähteä tilaukseen. Toimitus tosin vasta syyskuun puolella.

noble

Aktiivinen jäsen
Täällä odotettu Powerista S7 (musta) kohta kolmisen viikkoa. Syyskuun alussa sitten ehkä saapuu varastoon. Hinta tosiaan sellainen, ettei jaksa takkuilla mahdollisten takuiden kanssa.

fraatti

Hyperaktiivi
Ei valittamista vieläkään. Samalla tavalla on pelannut kuin aikaisemminkin. Yhdelle ongelmia aiheuttavalle matolle voisi koittaa keksiä jotain ratkaisua. Vaikka kokeilla rajata aluetta känny apista. Ei ole kuitenkaan jaksanut koittaa onnistuuko se... . :hmm:

burmanm

Vakionaama
Ainoa ongelma mikä Roborockissa tullut itselleni esiin on tuo kartta. Toiset huoneet eivät erotu huoneina ja välillä sinne ilmestyy jotain haamuja (ikkunoiden heijastuksia tai jotain), tälläkin hetkellä puolet kartasta on jotain muuta kuin todellisuutta.

pamppu

Vakionaama
irobot vilkutteli valojaan oudosti eilen ja kun katsoin sovelluksesta, kertoi se että firmispäivitys on tekeillä…

Tuossa se nyt imuttelee, ainakin yksi asia näkyy muuttuneen: nyt se ajelee jo siivotulla alueella siirtymän (esim. huoneesta toiseen) imuri sammutettuna. Säästelee siis akkua, eikä tahkoa tuplana.

Saas nähdä, olisko oppinut uusia kujeita kynnyksiin. Ne on meillä ollut suurin kompastuskivi…

3.18.11 softa näkyy nyt olevan. Mitään releasenoteja ei tunnu löytyvän, eikä tuota näemmä voi itse kontrolloida, herrat päättää millä versiolla meillä ajetaan…

Janos

Aktiivinen jäsen
Nuo kynnykset Roborokissa on välillä myös ongelma, viime päivityksen jälkeen menee ehkä paremmin niistä. Välillä tuntuu olevan päivästä kiinni miten menee, välillä menee tuulikappiin laakista ja välillä tahkoaa useamman kerran ennenkuin pääsee yli.

Verkkokaupasta laitoin Roborpcki tyhjennysaseman tilaukseen, toimitusaika 2-5vko muttei kiire ole. Siellä se oli 249€ ja muualla oikeestaan 300€

pamppu

Vakionaama
Välillä tuntuu olevan päivästä kiinni miten menee, välillä menee tuulikappiin laakista ja välillä tahkoaa useamman kerran ennenkuin pääsee yli.
irobot pääsee heittämällä yli, kunhan osuu oikeassa kulmassa ja vauhdilla kynnykseen. Valitettavasti se tuntuu olevan se harvinaisempi vaihtoehto, usein se onnistuu ajamaan itsensä siihen poikittain ja jää mahastaan kannatukselle, toinen pyörä sutii toisella puolella ja toinen toisella. Niissä pyörissä tarttis olla joku maavaran nosto jumitilanteessa. Sillä pääsis monesta pinteestä eroon.

noble

Aktiivinen jäsen
Minkälaisia minuutteja maksimissaan teillä S7 päästelee balanced-tilassa, ilman moppauksia?
Asuinpinta-alaa itsellä noin 154m2. Eka skannaus menossa ja noin 120m2 (cleaning area 80m2 ja 112min) osaan menee 100%->30%.
Mistähän nuo mainosmiesten 300m2 tulee?

Viimeksi muokattu:

burmanm

Vakionaama
Samanlaisia lukemia S6 MaxV:lläkin. Toki riippuu paljon mitä se imasee sinne sisään, eli jos pölypussi alkaa täyttymään niin tuo vehkeen akkuteho laskee nopeammin.

300m^2 onnistuu varmaan jos mitään pölyä ei imetä ja suodatin on puhdas.

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Viimeksi muokattu:

-ww-

Aktiivinen jäsen
Nyt 785 tuntia ja 4,7 hehtaaria myöhemmin on muutaman kerran akku loppunut kesken ajon. Voi toki olla että on ajanut huonosti laturiin edellisen kierroksen jälkeen. Siivous kierros kestää yleensä 70-80 minuuttia. Joka arkipäivä ajelee läpi, kerran kaks viikossa säiliön tyhjäys.

Roborock S5.

Siikki

Aktiivinen jäsen
Huomenna pitäisi saapua Roborock S7. Kerron sitten kokemuksia tänne. Onko jo tuon laitteen omistajilla mitään käytönnön vinkkejä pohjan kartoitukseen? Kannattanee pyrkiä ns. normaaliin tilanteeseen, eikä turhaan siirrellä tavaroita?

Siikki

Aktiivinen jäsen
Hyvältä vaikuttaa ensi kokemuksen perusteella! Odotin, että tuo törmäilee enemmän alkuun ja perustasolla äänitaso on korkeampi. Paljon positiivisia yllätyksiä siis. Hyvin osaa kiertää esteet myös.

Map saving kannattaa laittaa päälle ja sittten tarvittaessa jakaa pohjakartta osiin (huoneisiin tai alueisiin).

Viimeksi muokattu:

R-410A

Aktiivinen jäsen
Imurirobottien kokemuksista kertoo pääasiassa Roborock S7 omistajat ! mutta iRobot Roomba i7 käyttäjien kokemuksista kirjoitetaan vähemmän. Onko toiminut luvatulla/toivotulla tavalla ? Minulla ainakin toimii hyvin, toimii kun "junan vessa"

Janos

Aktiivinen jäsen
Luulen, että menee vielä viisi vuotta ennen kuin nämä imurit todella toimivat mainostetulla tavalla .... :hmm:

Pakko kysyä miten ne nyt ei toimi mainosten mukaan? Itsellä S7 ainakaan kuin positiivista, nyt olisi Verkkokaupassa noudettavissa tyhjennystelakkakin niin pääsee sitäkin testaamaan

Siikki

Aktiivinen jäsen
Niin minäkin luulin, että tuo S7 hortoilee miten sattuu ja imuroinnin jälki on vain ok-luokkaa. Vaan väärässäpä olin, minusta tämä toimii juurikin mitä luvattu. Mistä imurista @TimKnox puhuu?

Tyhjennysasema tilattu ja tulossa, vaikka ei tuosta tyhjentämisestä isompaa vaivaa ole ollut.

pamppu

Vakionaama
Jos ostaa merkistä riippumatta mallin joka tekee kartan ja ajaa järjestelmällisesti pyydetyt paikat ja palaa telakkaan, niin tulos on hyvä.

Sitten on ne halvat/vanhimmat, jotka säntäilee randomilla mihin sattuu ja pysähtyy kun akku loppuu. Niissä ei ole yritystäkään siivota muuten kuin sattuman kaupalla.

Odotusarvotkin pitää olla sitten valinnan mukaiset.

Ylös Bottom