Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
  • Keskustelun aloittaja
  • #1
Vapun kunniaksi kokeilin leikkureita käyntiin. Etupihan B&S quanttumi hörähti käyntiin kolmannella vedolla ja takapihan 4 heppainen B&S noin kymmenennellä. Molemmat on talvehtineet ulkona katoksessa tankit tyhjinä.

Aika pian saa alkaa leikkuut ainakin etupihan puolelta, selvää kasvua on jo.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Mä olen vedellyt varastossa olevaa talven aikana muutaman kerran narusta. Ei jumitu... ::)
 

jussi

Vakionaama
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Leikkuriaika ei ihan vielä ole täällä... Perätuuppareita kokeilin jo viikko sitten, 50-luvun pikkuJohnsoni lähti neljännellä ja 80-luvun isompi kuudennella. Molemmissa viimekesäset bensat.
 

Caol Ila

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Tääläkin on jo kerran nurmikko kierretty. Leikkuri hondan koneella ja viimekesäisillä bensoilla tais vaatia n 5 vetoa käynnistyäkseen.

Saadakseen talven jäljiltä nurmikon ns kesäkuntoon, eli poistettua kuivuneen ruohon, männynkävyt, neulaset, oksanpätkät, puunlehdet, yms muut tuulen tuomat roskat on kaksi vaihtoehtoa. Joko haravoida tai kiertää nurmikko kertaalleen keräävällä ruohonleikkurilla. Arvatkaa kumman tavan itse valitsen joka kevät... ;)
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Koneita tuli käynnisteltyä täälläkin vapun kunniaksi.

- Työnnettävä leikkuri 3,5 HP B&S kone -80 luvun puolelta vaati puolenkymmentä vetoa kunnes heräsi henkiin paksun sinisen savun saattelemana. Muutaman minuutin käytyään kävi taas nätisti ja puhtaasti. Tämä on ollut tämän koneen ominaisuus joka kevät jo vuosia.

- Ajoleikkuri Jonsered LR8 :iin viime syksynä istuttamani Tamforcen 15 heppanen lähti kolmannella yrittämällä jo aika huonohkolla lumilingon 26 ah akulla.
Molempiin koneisiin tein tarvittavat huoltotyöt kuten öljynvaihdot ja suodattimien päivitykset sun muut.
Tohon Tamforcen pystyakselikoneeseen sattuu muuten Nissan Almeran vaihdettava patruunatyyppinen öljynsuodatin.

Isompaa painepesuriakin testailin. Siinä voimanlähteenä oleva Hondan GX -sarjan moottori -90 luvun puolelta vuotaa kaasuttimesta, eli tulvii yli. Todennäköisesti siellä on kohonneula jumissa tai siten vaan muuten jo tiensä päässä.
 

Liitteet

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Viime talven kirppislöytö, muovitunkoinen partner B&S koneella lähti toisella vedolla hokemaan. On nää vaan ihmeellisiä vekottimia. ;D
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Huomenissa olisi testausvuorossa Partnerin puutarhajyrsin jostain -90 luvun puolivälistä.
Briggsin 5 heppanen lähti viime keväänä ekalla vedolle käymään.
Tähän moottoriin vaihdoinkin toissakeväänä kaasuttimen kalvon, ja se vaikuttaa suuresti koneen toimivuuteen.
Tämäkin kone makaa suurimman osan aikaansa varaston nurkassa pölyttymässä, sillä naapurini kanssa yhteiskäytössä siihen kertyy vuosittaisia käyttötunteja vain muutamia.
 

Tonppa1

Jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Kaksivuotias 3,5 BS ruohonleikkuri lähti ekalla vedolla käyntiin. Viimevuotisilla bensoilla ja 7x painettu tuttia.
Hämmentävä laitos :)
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Viking MB 2 RT, B&S 675 ReadyStart -moottorilla. Ajoin tankin kuivaksi syksyllä, nyt bensat sisään ja ekalla vedolla käyntiin.

Tuo ReadyStart-moottori on siitä hieno että siinä ei ole mitään säätöjä käyttäjälle, ei kaasun säätöä, ryyppyä, ryyppytuttia eikä mitään. Turvakahva vain pohjaan ja riuska nykäisy narusta.
 

Skata

Vakionaama
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Aiheen vierestä. Oheinen jyrsin maannut 30-35 vuotta ulkosäilytyksessä pressun alla. Tankin pohjalla tilkka varmaan 99 oktaanista tuolta aikakaudelta, selvästi likaista, silmin nähtävissä roskaa. Tulppa samalta aikakaudelta. No vähän tuoreempaa 98:a joukkoon, noin 35 vetoa ja B&S heräsi iloisesti henkiin ja peltotilkku tuli jyrsittyä ;D (eli noin 1 veto säilytysvuotta kohden, joten voisi todeta lähteneen ensimmäisellä nykäisyllä ;) )
Ja aiheesta. Stigan rungossa oleva B&S 675 Ready Start, sisällä säilytetty, syksyllä tyhjäksi ajettu pari viikko sitten toisella vedolla käyntiin. Ja kuten Toni tuossa edellä totesi, eipä yksinkertaisempaa käynnistettävää ole.
 

Liitteet

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Toukokuussa Vikingin kolmipyöräinen työnnettävä: 40 nykäisyä, sitten tulpan tarkastus ja töhnät pois ja 9 nykyä lisää, sitten käyntiin, siis 49 yhteensä.

Piti vielä koittaa äsken Gingen 30-vuotiasta, joka on kaatopaikkajonossa. Nyt oli tulppa helppo tsekata, kolme kertaa vilkaisin, aina muutama veto välillä, ekalla kerralla taas tulppa puhtaaksi. Kaikkiaan parikymmentä vetoa ja lähti käyntiin!! En laskenut vetoja tarkkaan, kun tarkoitus oli, että se ei käynnistyisi. B&S, puoli tankillista bensaa talven yli, kylmäsäilytys. Vehje on nykyään kai laiton, kun siinä ei ole "kuolleen miehen kahvaa".
 

apophis

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Valehtelematta: 12 vuotta vanha Stiga B&S moottorilla. Vaihdoin öljyt ja kun ei pienkoneölppää ollut kaupassa, niin meni Teboilin 10W-40 öljyt koneeseen.

Pienkonebensaa talven jäljiltä tankissa. Primeritissin painallus 5 kertaa ja KERTAnykäisyllä käyntiin, ok. Tuo pienkonebensa on erittäin hyvää tavaraa, jos ette jo käytä, niin alkakaa käyttämään.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Äimänkäki sanoi:
Toukokuussa Vikingin kolmipyöräinen työnnettävä: 40 nykäisyä, sitten tulpan tarkastus ja töhnät pois ja 9 nykyä lisää, sitten käyntiin, siis 49 yhteensä.

Piti vielä koittaa äsken Gingen 30-vuotiasta, joka on kaatopaikkajonossa. Nyt oli tulppa helppo tsekata, kolme kertaa vilkaisin, aina muutama veto välillä, ekalla kerralla taas tulppa puhtaaksi. Kaikkiaan parikymmentä vetoa ja lähti käyntiin!! En laskenut vetoja tarkkaan, kun tarkoitus oli, että se ei käynnistyisi. B&S, puoli tankillista bensaa talven yli, kylmäsäilytys. Vehje on nykyään kai laiton, kun siinä ei ole "kuolleen miehen kahvaa".
Meillä on mökillä joitakin kymmeniä vuosia vanha joku.. strattonin kone. Talvet se viettää ulkona kottikärryn alla, keväällä vedetään käyntiin edellisvuoden bensoilla. Kyllä 5 nykäsyä riittää.
 

harkonen

Jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

apophis sanoi:
Valehtelematta: 12 vuotta vanha Stiga B&S moottorilla. Vaihdoin öljyt ja kun ei pienkoneölppää ollut kaupassa, niin meni Teboilin 10W-40 öljyt koneeseen.

Pienkonebensaa talven jäljiltä tankissa. Primeritissin painallus 5 kertaa ja KERTAnykäisyllä käyntiin, ok. Tuo pienkonebensa on erittäin hyvää tavaraa, jos ette jo käytä, niin alkakaa käyttämään.
Murrayn leikkuri B&S:n konella. Nykäisyjä varmaan sata, kirosanoja toinen mokoma. Sitten muistin, että jätin leikkurin tyhjällä tankilla talvehtimaan... :-[ kaksi vetoa ja käyntiin taas! Säilytys ollut ulkona vuorimännyn suojassa. :)
 

remykv

Vakionaama
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

partnerin vetävä 3v ollut räystään alla vetoremmin katkettua, vanhaa bensaa oli jonkunverran tankissa, tankkauksen jälkeen ensimmäisellä käyntiin.
vanhempi merkkiä en nyt muista työnnettävä punainen ;) joutuu aina nykimään kaksi tai kolme kertaa. rikken rattonin moottorilla molemmat
 

Skata

Vakionaama
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Skata sanoi:
Stigan rungossa oleva B&S 675 Ready Start, sisällä säilytetty, syksyllä tyhjäksi ajettu pari viikko sitten toisella vedolla käyntiin. Ja kuten Toni tuossa edellä totesi, eipä yksinkertaisempaa käynnistettävää ole.
Sama kone ja säilytystapa kuin yllä, syksyllä tankin ajoin tyhjäksi. Eilen uudet mehut tankkiin ja ekalla nykäisyllä käyntiin ;D
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Sähköllä ja sähköt akusta - toimii kuin se kuuluisa junan vessa :cool: jo 8. vuotta.
 

Sampo-T

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Espejot sanoi:
Sähköllä ja sähköt akusta - toimii kuin se kuuluisa junan vessa :cool: jo 8. vuotta.
Akkua vasta ladataan,on ikivanha paska ja oli talven jälkeen tyhjä.Huolimatta välilatauksista.
Voi olla että apuvirtaa tarvitaan,ei ollut budjetissa vielä tilaa uudelle.Viitisen kymppiä voi kustantaa,saman kuin pieni halpa auton akku.
Työnnettävä apuri kyllä käynnistyy narusta kun saa bensaa.

Nuo on molemmat koneet laskettu tankin pohjasta tyhjiksi joten ei ainakaan bensaongelmia tiedossa.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Toinen B&S moottorisista muovileikkureista lähti hokemaan heti parin vedon jälkeen, toista sain repiä väsymykseen asti. Molemmat on säilytetty ulkona ja vanhatbensat tankeissa. Sain toisenkin käyntiin kun annoin sille aurinkoa suojaisassa paikassa, ilmeisesti lämpö auttoi. Nyt molemmissa uudet bensat ja kumpikin käynnistyy hyvin.
 

prelude

Vakionaama
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Ryobin 3 kesää palvellut vehje, kolmannella vedolla käyntiin, mitään ei ole tehty ja samaan aikaan ostettua bensaa kanisterista käytetty. Säilytetty ulkona koko ajan joskin sentään edes vähän katoksen alla sateelta suojassa.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Ajoleikkuriin lumilingosta lainattu 24 ah akku laitettu uudelleen lataukseen mutta näyttää siltä,että akun parhaammat päivät ovat jo takanapäin .
Merkki Euroglobe , päiväys joulukuu - 10. No voi olla että joudun hapottaan uuden akun, sillä tossa Jonseredissa ei ole narukäynnistintä.
Vanha työnnettävä B&S koneella oleva käynnistyy yleensä viimeisellä, eli silloin kuin paidan selkämys kastuu :)
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Toni sanoi:
Viking MB 2 RT, B&S 675 ReadyStart -moottorilla. Ajoin tankin kuivaksi syksyllä, nyt bensat sisään ja ekalla vedolla käyntiin.
Nyt lähti vasta kolmannella.
 

Sampo-T

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Peku 2012 sanoi:
Ajoleikkuriin lumilingosta lainattu 24 ah akku laitettu uudelleen lataukseen mutta näyttää siltä,että akun parhaammat päivät ovat jo takanapäin .
Merkki Euroglobe , päiväys joulukuu - 10. No voi olla että joudun hapottaan uuden akun, sillä tossa Jonseredissa ei ole narukäynnistintä.
Täällä kävi ihan sama juttu mitä jo aavistelinkin.
Mulla on tuommonen vintage Yardman ja nappasin töistä viimekesänä urheilikentän varastoon hylätyn 24 Ah akun jonka uudelleen hapotin mutta ilmeisesti ollu liian kauan käyttämättä ja levyt pilalla.Puoli kierrosta jaksoi pyöriä kunnes yläkuolokohta tappoi vauhdin.





Kuvassa näkyy imuriin tarkoitettu HEPA suodatin karttio tötterö,passaa just tähän kuin tehty.Suojaverkko näyttäs olevan homeessa talven jäljiltä.Koko laite muutenkin hirmu pölyssä ja paskassa kun ollut ulkosalla aina.
Bensaa olikin tankissa vähän-toisin kuin muistelin.Hiukan tuoreempaa 95 päälle ettei heti lopu.En ajanut kuin vasta edustuspuolen pihan joka näkyy tielle päin.

Otin pihalla olevasta ylimääräisestä autosta tosi hyvän 55 Ah akun ja hyppykaapelit väliin.
Bannerilla on yleensä kaikki seisokitkin käynnistyneet ja niin tämäkin :)

 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Aika lyhytikäisiä tuntuu olevan nuo nykyiset pienkoneakut.
Skootterin Yuasakin happani parissa vuodessa, vaikka kuinka pideltiin ylläpidossa
 

Sampo-T

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Peku 2012 sanoi:
Aika lyhytikäisiä tuntuu olevan nuo nykyiset pienkoneakut.
Skootterin Yuasakin happani parissa vuodessa, vaikka kuinka pideltiin ylläpidossa
Yuasa pitäisi olla aika hyvässä maineessa ja alkuperäismerkki ainakin 70-luvun Japsipyörissä.
Olettaen että latauspiiri on kunnossa(generaattori+säädin).

Mutta mistähän näihin nyt hankkis sen akun,en tiedä vielä.Viimevuonna löysin Tsekin tasavallasta jonkun vähän paremman akun yli 30€ mutta luulin vielä silloin ettei tarvii tilata.Merkkiä en muista..Zapp taitaa tulla sieltä mutta tää oli ehkä joku muu.
Rahteineen menee lähelle samaa kuin halpisakku täällä mutta laatu olis parempi.

Toissakesänä oli auton 70 Ah akku tuossa taka-akselin takana vetolevyn päällä ja nuppi piti irroittaa siksi aikaa.
Katselin äsken tyyppihyväksyntätaraa takapäässä.Cleveland,Ohio 1984 että eihän tuo vielä niin kovin vintage olekkaan :)

En oo nyt kauppoja katellu mutta ei alle 50€ saa kuin niitä paskoja.Exide,Euroglobe jne..
Tämäkin,Varta on jo 75€.

http://kauppa.lapinakkumaailma.fi/product/102/varta-akku-funstart-freshpack-12n24-4--12v-24ah

Tän tapainen on se alkuperäinen.Jostain syystä mainitaan: Takuu yksi ajokausi.Hinta silti 64€ siinäkin..
Niin se vaan on että isomman auton akun saa edullisemmin.

http://akkunetti.fi/akku-24ah-12v-12n243-kuivavarattu-lyijyakku-landport-battery
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Yuasa oli akkujen huippumerkki niin pyörissä kuin autoissakin. Hiacessa mentiin 13 vuotta samoilla akuilla.
Mut eipä tuo vartakaan ole enää sitä mitä se on joskus ollut, laatu on laskenut kuten muillakin.
4-5 vuotta on auton akulle jo hyvä suorite. Näin kertoi akkukauppias tänään.
Levymateriaali on ohentunut käyttöiän kustannuksella. Ei kannata valmistaa liian hyvää tuotetta - maksaa liikaa. Tätähän se on
 

Sampo-T

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Peku 2012 sanoi:
Yuasa oli akkujen huippumerkki niin pyörissä kuin autoissakin. Hiacessa mentiin 13 vuotta samoilla akuilla.
Mut eipä tuo vartakaan ole enää sitä mitä se on joskus ollut, laatu on laskenut kuten muillakin.
4-5 vuotta on auton akulle jo hyvä suorite. Näin kertoi akkukauppias tänään.
Levymateriaali on ohentunut käyttöiän kustannuksella. Ei kannata valmistaa liian hyvää tuotetta - maksaa liikaa. Tätähän se on
Näinhän se varmasti on,yleisakut on juuri tuota..
Etsin aikoinaan autoon tavallista parempaa akkua koska vaatimukset on kovat.
Osoittautui että Trane ja Banner tekee vielä niitä hyvin,ja ne kyllä sitten maksaakin.
Tranea saa muutamista paikoista,Lapin akku taitaa olla maahantuoja,ainakin sinne olin yhteyksissä ja Kouvolasta tiedä yhden jälleenmyyjän.
Esim hälytysajoneuvoissa käytetään näitä.

Minullakin oli rahat vähissä ja raaskin ostaa vain yhden akun kun tarve on 2 kpl samanlaisia.Banner Running Bull maksoi 150€ 2kk käytettynä kun kaupan hinta oli 300€.Kyllä niitä nytkin on välillä vähän käytettyinä myynnissä.Noita laatuakkuja kannattaa vielä kierrättääkin.
Muistaakseni myös Bocshilta löytyy liki vastaava AGM malli.

Tuo kuvassa oleva 88Ah on myös ollut sitkeä tapaus.Otin sen diiseli Volkkarista pois 2006 enkä tiedä miten vanha se on alunperin kun auto oli 1993 mallin Caravelle.Nyt on käytössä UPSin akkuna,kuvan nappasin äsken.
Mutta se ei ole AGM vaan hopea-kalsium vissiinkin..en jaksa nyt tutkia tarkemmin.

 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Peku 2012 sanoi:
Yuasa oli akkujen huippumerkki niin pyörissä kuin autoissakin. Hiacessa mentiin 13 vuotta samoilla akuilla.
Mut eipä tuo vartakaan ole enää sitä mitä se on joskus ollut, laatu on laskenut kuten muillakin.
4-5 vuotta on auton akulle jo hyvä suorite. Näin kertoi akkukauppias tänään.
Levymateriaali on ohentunut käyttöiän kustannuksella. Ei kannata valmistaa liian hyvää tuotetta - maksaa liikaa. Tätähän se on
Onhan näillekin ihan speksit. Ei merkillä ole niin väliä, nykyään joutuu katsomaan mallia. Melkein alalla kuin alalla alkaen -mallit ovat alihankittua kuraa, kuluttajalle on muutama vähän parempi vaihtoehto ja teollisempaan käyttöön sitten voi saada hyvääkin tavaraa edelleen .. kalliilla. Onhan noille Kiinan akuillekin usein ihan rehellisen oloiset, vaatimattomat speksit jos ne jaksaa etsiä. Autoissakin on meininki muuttunut. Ennen sähköä ei juuri mihinkään tarvittu ja akkua pidettiin koko ajan täydessä latingissa kun ei muuta osattu. Nykyauto latailee milloin tietokone katsoo sen sopivaksi ( vaikkapa moottorijarrutuksissa ) ja akku on ikäänkuin koko ajan käytössä. Valojen himmeneminen ja muu jännitteen vaihtelusta tulevat ilmiöt on sitten piilotettu lisäelektroniikalla.
 

Skata

Vakionaama
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Peku 2012 sanoi:
4-5 vuotta on auton akulle jo hyvä suorite. Näin kertoi akkukauppias tänään.
Ai pahus. Pitääkin heti vaihtaa kun on jo yli 10 vuotta sama akku palvellut ilman ulkopuolista latailua :p
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

mulla on vielä alkuperäinen akku, Varta. Ikää tuolla kohta 9 vuotta ja aika hyvin se toimii. Mittasin ominaispainot vedestä ja kahdessa kennossa on hieman alempi lukema, uusi tullee hankittavaksi ennen talvea.
 

RAFU

Vakionaama
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Aika helpoksi on ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset muuttuneet. Toinen vuosi Robomow TS1000 leikkurilla eikä tarvitse tehdä muuta kuin laittaa lämpimästä talvivarastoinnista latausasemaan ja antaa käynnistyskäsky. Siellä se hoitaa leikkuuhommat täysin vahtimatta ja pienellä sähkön kulutuksella, olisiko 5 € kesän leikkaukset 1200 m² nurmikolle.
Trimmeri vielä käynnistämättä, mutta lähtee yleensä ensimmäisellä tai toisella vetäisyllä kun käytän pienkonebensaa.
 

duron52

Jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Aikaisemmista vuosista viisastuneena olin syksyllä käyttänyt sekä leikkurin että jyrsimen tankit tyhjiksi. Nyt tuli vaihdettua öljyt molempiin, uutta 98:a tankkiin ja ekalla nykäisyllä lähti molemmat käyntiin. Samalla käytin lumilingon tyhjäksi ja siihenkin öljynvaihto, onpahan sitten syksyllä valmis talven rientoihin. Tuo lumilinko on muuten mainio ostos, lumityöt on helpottuneet oleellisesti. Ekana talvena sitä ei tarvinnut käynnistää kertaakaan, toissa talvena muutaman kerran, ja viime talvena yhden kerran.
 

R-410A

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

RAFU sanoi:
Aika helpoksi on ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset muuttuneet. Toinen vuosi Robomow TS1000 leikkurilla eikä tarvitse tehdä muuta kuin laittaa lämpimästä talvivarastoinnista latausasemaan ja antaa käynnistyskäsky. Siellä se hoitaa leikkuuhommat täysin vahtimatta ja pienellä sähkön kulutuksella, olisiko 5 € kesän leikkaukset 1200 m² nurmikolle
On helppoa kun heinän teko, tai vielä helpompaa koska toimii myös sateella eli ei tarvitse kantaa suojaan:
14 vuotta on robotti, nyt järjestyksessä toinen Husqvarna automower 220AC hoitanut omakotitalon 12 a nurmikosta 3/4 osan lopun ¼ osan mihin en ”ROBOTTIA” päästä ( mm jyrkät ojanpientareet ) hoidan Klippo Copra S50 etuvetoisella yleensä perjantaisin, harvemmin lauantaina. En herätä naapureitani Brigss & Strattonin sätkätykseen lauantai/sunnuntaiaamuna, vaikka naapurit näin tekee!

Pässini saa jatkaa hiljaista hissuttelua samaan malliin, leikkaamisesta säästyneen ajan annan mm. laatuaikana vaimolleni.
Ainoastaan omia kokemuksia: Kahta en vaihtaisi??
 

Liitteet

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Alkaa ensimmäinen nurmikonleikkuun ajankohta lähenemään ja tarvisi vaihtaa ainakin kerran öljyt tuohon perinteiseen työnnettävään ruohonleikkuriin. Mitä öljyksi, 10w-30, 5w-30, vai sae 30?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Laitat sen mitä valmistaja suosittaa. B&S moottoreissa öljy lienee yksiasteöljyä.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Pienkoneöljyä, tuota löytyy melkein mistä tahansa autotarvikeliikkeestä. Noihin nimenomaan ei kuulu laittaa moniasteöljyä.

Aika monesta paikkaa saa ihan B&S:n omaakin öljyä, 0.6 litran paketissa, joka siis on suoraan ko. moottorin öljytilavuus.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Toni sanoi:
Pienkoneöljyä, tuota löytyy melkein mistä tahansa autotarvikeliikkeestä. Noihin nimenomaan ei kuulu laittaa moniasteöljyä.

Aika monesta paikkaa saa ihan B&S:n omaakin öljyä, 0.6 litran paketissa, joka siis on suoraan ko. moottorin öljytilavuus.
Niin monenlaista tietoa löytyy ja kaikki tuntuu puhuvan erilailla joten täytyi ihan tarkistaa piruuttaan asia.

"Yksiasteöljyksi sanotaan öljyä, jolle on mitattu SAE-viskositeetti vain lämpimässä tai kuumassa (esimerkiksi SAE 10w tai SAE 30). Yksiasteöljyjä käytetään pienkoneiden, esimerkiksi ruohonleikkureiden, nelitahtimoottoreissa. Tosin tavalliset autokäyttöön suunnitellut moniasteiset moottoriöljyt soveltuvat sellaisinaan myös pienten moottoreiden voiteluun, joten ei välttämättä tarvita eri öljyä esim. ruohonleikkurille."

Synthetic vs. Conventional Oil: What Do I Use in My Small 4-Cycle Engine?

August 7, 2013 by Carissa Gingras
As I was walking through our Answer Center this week I overheard several customers asking about synthetic oils and should they be used in their Briggs & Stratton lawn mower engines. We’ve also had a few web chats regarding the same in the last few days, so here’s the scoop.

(Before I do, I gotta say: I love the fact that our customers care enough about their engines that they will call/email/chat with us before putting something new and different in the crankcase. I feel the same way!)

We all grew up on conventional oil which at its heart is crude oil which has been refined and then blended with additives. Most synthetic oils also start as crude but go through more complex processing down to the molecular level, resulting in a lubricant which offers a variety of benefits including:

Better wear control
Better viscosity
Better low temperature fluidity
Better deposit control

End result? By using a synthetic oil you are putting a better lubricant in your engine which helps reduce the risk of equipment failure and can extend its service life. The only downside is that extra protection comes at a higher price. Depending on the brand, synthetic oil can run almost double the price of conventional oils.

Some of the common questions people have asked us:

“Should I use synthetic or conventional (regular) oil in my 4-Cycle Briggs & Stratton Engine?

Our engines are designed to run on conventional oil, full synthetic, or synthetic blends. It’s an owner’s personal decision if the extra cost is worth the additional benefits synthetic oils offer. When a customer calls the Answer Center, we recommend the synthetic as it offers the premium protections we talked about earlier.

“Can I switch to a synthetic oil if I’ve always used conventional (regular) oil?”

There’s no reason you can’t switch to a synthetic oil if you’ve used conventional oil in the past. You do not need to flush your engine, or worry about the two mixing. The same goes for switching from synthetic to conventional.

“Does using a synthetic oil change how often I need to change or check my oil or break-in procedures?”

This is a common misperception of using synthetics in smaller engine. You need to continue your maintenance as stated in your owner’s manual regardless of the oil used.

(I like to use a toothpaste comparison: If you buy better toothpaste, you shouldn’t brush your teeth less or visit your dentist less often. But you do get cleaner teeth that last longer. Same for your engine: Runs cleaner and can make it last longer!)

“What temperatures are appropriate for synthetics?”

One the larger advantages of a synthetic is it has a broader range of temperatures where it should be used. A synthetic 5W-30 provides the best protection between -20 to 120° F (-18 to 38° C). Refer to the following chart for a comparison:

Summa summarum. Autojen öljyt ovat luokituksiltaan parempia kuin ruoholeikkureiden öljyt jä käyvät sellaisenaan noihin. Itsellä löytyy hyllystä 5W-30 Castrol Edgeä autoa varten ja tuota meinaan nyt sitten tuupata joka laitteeseen. Autoon, lumilinkoon ja ruoholeikkuriin. Parempi ettei hyllyssä ole miljoonaa eri purkkia vaan yksi joka käy jokapaikkaan kun noiden pienkoneiden tapauksissa määrät ovat kuitenkin niin olemattomia.

Olennaisin kuitenkin lienee että moottorissa on ylipäätään öljyä ja se edes joskus vaihdetaan ;)
 

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

Olennaisin kuitenkin lienee että moottorissa on ylipäätään öljyä ja se edes joskus vaihdetaan ;)
Keväthuolto: Tarkistin että koneessa on öljyä ja tankissa bensaa.
Seitsemännellätoista nykäisyllä jo lupasi, kymmenkunta vielä lisää ja sitten vaivalloisesti käyntiin.
Tämä on minusta hyvä suoritus 37 vuoden ikäiselle Briggs & Stratton-ruohonleikkurille.
Öljyt olen vaihtanut kerran n. 30v sitten ja toista kertaa en aio vaihtaa.
 

Sampo-T

Aktiivinen jäsen
Vs: Ruohonleikkurin käyntiinvetäjäiset

fraatti sanoi:
Niin monenlaista tietoa löytyy ja kaikki tuntuu puhuvan erilailla joten täytyi ihan tarkistaa piruuttaan asia.

Summa summarum. Autojen öljyt ovat luokituksiltaan parempia kuin ruoholeikkureiden öljyt jä käyvät sellaisenaan noihin.
Kyllä se vaan käy.Minä sain jokin vuosi sitten käyttöön tuon päältäajettavan lawn moverin ja aluksi laitoin moottoriiin puolisynteettistä moottoriöljyä,jota oli jäänyt naapurin entisestä autosta 5 litran kannuun n. litran verran.Ajattelin että se käy hyvin huuhteluöljynä vuosia käyttämättä seisoneeseen moottoriin jonka kaasarissakin oli vain vettä pohjalla.Samoin imuventtiili oli ruostunut kiinni koska ilmaputsaria ei ollut,vesi oli satanut sisään avoimesta kaasarista.
Minulla ei vain sattunut olemaan pienkoneöljyä silloin-nyt on.Yksiaste 30W.
Mutta uskoisin että autonmoottorin öljyjäkin voi yhtä hyvin käyttää jos haluaa.Lumilingossa yksiasteöljy 30W ei olle sopiva,ja se varmaan jo mainitaan ohjeessakin.Että pitänee olla 10 tai 20W.Tai moniaste mieluiten kenties..
Minulla on yksi maamoottori sirkkelissä,jossa myös tämä yksiasteöljy.Kun käynnistän sen aikaisin keväällä lämpötilan ollessa 5 paikkeilla,moottori savuttaa pitkän aikaa kunnes lämpenee koska öljy on liian paksua niin kylmällä.Kesällä nou problem.

NiksiPirkkana liimasin öljypurkin etiketin konepeltiin,siinä huoltopäiväys 2014 ;D


ps. Hyviä kokemuksia näkyy olevan Robo leikkureista,ja aika isoakin palstaa hoitavat.Rajalangat vissiin pitää vedellä ympäriinsä vai joko noi pelaa Gepsillä ;)
 

Liitteet

Ylös Bottom