Sähköasennuksista

sinipiika

Tulokas
En tiedä mistä olisin tätä kysynyt. Muistin nähneeni täällä foorumeilla asiantuntevia vastauksia, joten käännyn teidän puoleenne hyvät foorumilaiset.

Tapaus 1
Aittaan pitäisi saada 4 kpl ulkovaloja ja yksi ulkopistorasia katoksen alle. Tarkoitus olisi vetää itse kaapelit ja sähkömies tekisi kytkennät.

Aittaan on vedetty sähköt sähköyhtiön tolpassa olevasta sähkökaapista C16 johdonsuojakatkaisijalta, joka sijaitsee tässä sähkökaapissa. Aitassa on 3 kpl valaisimia ja yksi suko-pistorasia, käytössä ei ole vikavirtasuojaa. Aitassa kaapeli tulee suoraan jakorasiaan.

Minulla heräsi muutama kysymys:
1. Voiko/kannattaako kytkennät ottaa samasta vaiheesta? Tolpasta on mahdollista tuoda toinenkin vaihe valmiina olevan C16 johdonsuojakatkaisijan kautta.​
2. Onko kaikki uudet sähköt vedettävä vikavirtasuojan läpi vai voiko tehdä valaisinasennukset ilman vikavirtasuojaa ja pistorasian asentaa vikavirtasuojapistorasiana.​
3. Jos vikavirtasuoja olisi valaisimille pakollinen, miten se käytännössä kannattaisi tehdä. Aitassa ei ole erilistä sähkökaappia.​
4. Entä asennuskaapeli MMJ vai MPLM? Jos MPLM, pitäisikö suoja erikseen maadoittaa, pitääkö se tehdä kaapelin ensimmäisessä pisteessä vai johdon molemmissa päissä. Millaisella liittimellä käytännössä?​

Tapaus 2
Mökistä pitäisi vetää ulkovalaisimille maakaapeli, ilmeisesti siihen käy MCMK 2x1,5+1,5 mm ja toiseen paikkaan pistorasialle ja valaisimelle MCMK 3X2,5/2,5.

Pihalla on nurmikkoa ja hiekkaa, ajattelin asentaa nuo johonkin suojaputkeen, kun syvyyttä ei saa kuin n.30cm. Tuo lienee ok kun asentaa suojaputkeen.

Pitääkö nämä asentaa vikavirtasuojan taakse, entä miten käytännössä olisi järkevää tehdä kun mökissä on vanha tulppavarokkeilla tehty keskus, jossa 9 kpl sulakkeita eikä siis sähkökeskuksessa ole tilaa muille?

hiksi

Jäsen
En ota kantaa varsinaisiin kysymyksiin, mutta itse näen niin, että kun uutta laitetaan niin samalla on helppo lisätä turvallisuutta ja laittaa se vvsk ja itse oon tykänny jakaa mahdollisimman paljon eri sulakkeiden taakse, ts jos vanhasta tulppakeskuksesta lähdetään suoraan niin äkkiä on valoja ja pistorasioita ja ties mitä saman sulakkeen takana. Jos mahdollista niin vaikka muovista modulikoteloa (https://www.puuilo.fi/famatel-moduulikotelo-26-ip65 esim) seinälle ja sinne vvsk ja muutama johdonsuojakatkaisija niin on sitten hyvät lähtökohdat.

sulo_s

Aktiivinen jäsen
Minä suosittelisin sähkärin paikalla käyntiä, niin tulisi kaikki heti oikein.
On senverta ongelmia tulevissa asennuksissa, varsinkin mökin osalta.

ps. Älä nyt ainakaan MPLM:ää laita

Harrastelija

Vakionaama
16A sulakkeen taakse en laittaisi 1.5mm2 johtoa. ”Laki” ei ehkä määrää mutta toimiipahan sulake varmemmin sitten kun on tarvetta pidemmänkin piuhan päässä tapahtuvassa oikosulussa.
Toisen sulakkeen/piuhan tarpeellisuus riippuu lähinnä laitteista mitä pistorasioihin kytketään.
Jos laitteita on max 1-2kW verran niin yhdelläkin piuhalla pärjää.
Jos pistorasioihin tulee alle 3kW edestä laitteita niin voisi ajatella oma piuha pistorasioille ja oma valoille. Eipähän pimene paikat jos sattuukin joskus liikaa sähkölaitteita päälle samanaikaisesti.
Kyllä maan alle kannattaa laittaa piuhaa jossa on armeeraus joka jonkin verran suojaa kaapelia mekaanisesti. Esim MCMK jossa kuparinen suojamaa on kierretty kaapelin ympärille suojaksi.
Turvallisuuden takia kannattaa laittaa vikavirtasuoja vaikkei olisikaan pakollinen. Mutta taisi olla vaatimus että muutoksien yhteydessä pitää lisätä.
Valot vie vähän sähköä joten valoille 1.5mm2 (jos 10A sulake) ja pistorasialle 2.5mm2 (16A sulake).

pelzi_

Vakionaama
Eipä se täyden keskuksen laajennus välttämättä ole kuin muovirasiaan vvsk-sulake-yhdistelmä ja syöttö kiskoilta.

MPLM on makuasia, itse olen sitä asuintiloihin laittanut mutta työlästä on. Biltema myy yhä vanhaa maalangatonta MPLM:ää jota saa käyttää vain kuivassa tilassa, jota olen suosinut, kuivissa tiloissa. Se maalangallinen on paksua ja rumaa ja työlästä, maa pitää joka pätkän toisessa päässä kytkeä, ei molemmissa.
Ulos laittaisin kyllä MMJ:tä.

vvsk:n voi laittaa kotelossa jakorasian luo / paikalle jos jakorasia on mitenkään sopivassa paikkaa, muuten lankojen päähän sopivaan paikkaan tai sitten sinne syöttävään päähän yhdistelmäsuoja.

Nää on hankalia miten kukakin asentaja haluaa tehdä ja mikä ko. paikkaan ja tarpeisiin sopii, vikavirtasuojaamatta en jättäisi mitään.

sinipiika

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kiitoksia kaikille vastauksista.

hiksi: Hyvä ajatus laittaa erillinen modulikotelo

sulo_s: Yritän ensin hieman hahmotella mitä siellä on tarvetta tehdä ja tuo sähkärin suunnittelukäynti on varmasti järkevää. Hyvin suunniteltu on...

Harrastelija: Hyvä huomio tuo johdinpaksuuden huomioiminen. Pistorasiaan kytkettävistä laitteista sen verran, että toiseen tulisi kylmällä ilmalla sähköpatteri ja toiseen pöytägrilliä/vohvelirautaa yms. täytyy miettiä hieman niiden tehoja.

pelzi_: En ollut miettinytkään tuota, että laittaisi jakorasian tilalle/viereen koteloidun vvsk:n. Täytyypä katsoa paikkaa minne se sopisi.

Minulla ei ole kokemusta MPLM kaapelista ja oli hyvä kuulla mielipiteitänne siitä. Kaikki tuntuvat olevan MMJ:n kannalla, joten tämä päätetty ja ulkokaapelina armeerattua MCMK kaapelia.

Vvsk on ilmeisesti nykymääräysten mukaan pakollinen ja vaikka nykyiset asennukset onkin tehty joskus kauan sitten, ei uusien turvallisuudesta kannata säästää.

Mukavaa syksyn jatkoa

oem

Aktiivinen jäsen
Vesilaitos on asentanut käyttöveden tuloputkeen sulanapitokaapelin eteisestä venttiiliin asti, 14m.
Asennus on "aina päällä", ainakin siltä vaikuttaa. Liitetty mittaritauluun.
Miten voi kotikonstein ja maallikkona havaita ja varmistaa liitäntäjohdosta että on/ei ole päällä koko ajan?
Saako sähkön kulutuksen mitatuksi johdon päältä jollakin mittarilla?

kotte

Hyperaktiivi
Vesilaitos on asentanut käyttöveden tuloputkeen sulanapitokaapelin eteisestä venttiiliin asti, 14m.
Asennus on "aina päällä", ainakin siltä vaikuttaa. Liitetty mittaritauluun.
Miten voi kotikonstein ja maallikkona havaita ja varmistaa liitäntäjohdosta että on/ei ole päällä koko ajan?
Saako sähkön kulutuksen mitatuksi johdon päältä jollakin mittarilla?
Vaikea tuota on johdon päällä mitata, koska lämmityskaapelissa taitaa olla pinnalla jonkinlainen maadoitettu suojasukka, jonka keskellä syöttäjohdot kulkevat. Lämpömittarikaan ei välttämättä kerro, jos aktiivisen kaapelosuuden päässä on yhdysjohto ja aktiivinen lämmitysosuus on kokonaan putken sisällä. Jos lämmitin on jatkuvasti päällä eikä vettä käytetä pitkään aikaan, oman kokemukseni mukaan "itsesäätyvä" kaapeli kylläkin kuumentaa veden haaleaksi, melkein kädenlämpöiseksi (siis suoranaiseksi legionellaviljelmäksi).

Kai sähkö sentään syötetään taulusta jonkin erillisen johdonsuojakytkimen ja ryhmäjohdon lävitse, jollei sulanapitokaapelilla ole erillistä virtakytkintä jossakin? Tuonhan voisi laukaista (tai sulakkeen irrottaa), jos haluaa varmistaa virrattomuuden, mutta meneekö jokin muu laite samalla pois päältä?

oem

Aktiivinen jäsen
Kiitos vastauksesta.
Katsokoon sähkömies kun tulee vaihtamaan mittarin joskus lähitulevaisuudessa.

Jule

Aktiivinen jäsen
Se saattolämmitys siinä vesiputkessä kuluttaa kyllä jo ihan merkittävästi sähköä jos se ympärivuoden on päällä.

Ylös Bottom