Sähköautoilusta / Lidl lataus

Esäätäjä

Aktiivinen jäsen
Kesästä asti tullut hankittua omaa kokemusta ladattavasta hybridistä, vielä tähän asti positiivisen puolella mennään kylmiä odotellessa. :rolleyes:

Tuo Lidlin latauspiste on yksi kummajainen noissa maksuttomissa latauksissa, tarjoaa tunnin pikalatauksen CSS, CHAdeMO ja lisäksi hidas Type 2 johdolla. Pömpelin ympärillä on ruudut 2 tai 3 autolle, riippuen missä päin autoa latauskaapelin paikka on. Ikävä yllätys oli se että pikalataus on 1 autolle kerrallaan, jos 1 johto on käytössä voi toisen kytkeä kyllä odottamaan laturin vapautumista, mutta eipä Lidlissä nyt ihan hirveesti aikaa saa menemään. Eli aika turha mennä jos tolpalla on jo auto, ja vielä hankalampi jos se johto on käytössä mitä itse tarvitsisit.
Eipä silti, ei nuo yleisemmät hitaat latauspisteet sen hyödyllisempiä juuri ole nopsalla kauppareissulla jos sattuu olemaan tuollainen 16A lataus kun omassani, muutaman sentin edestä ehtii ladata. Koti ja työpaikan lataus 16A johdolla on ihan ok että ne matkat pääsee juuri kulkeen, varsinkin jos käyttää esilämmitystä latausjohdon kautta johon se 75% riittää.

Mitsu Outlander PHEV 68,2% akulla (siis uuden akun kapasiteetista jäljellä)
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Eipä tuota paljoa kannata muualla latailla kuin kotona. Se vähä säästö menee jo siihen säätämiseen piuhojen, tunnusten, yms kanssa. (Outlander MY14 n 2 vuoden ajan, 65.8% akkua.)
 

Pansu

Jäsen
LIDL on varmaankin tinkinyt tolpalle tulevan virran määrästä ja se rajoittaa useamman auton latausta. Hassua tehdä useamman auton latauspiste jossa ei käytännössä voi kuitenkaan useampaa autoa ladata. :(

Itsekin lataushybridiä miettinyt, mutta pelottavan paljon akkujen kapasiteetti näyttää tippuvan parissakin vuodessa.:oops:
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ihmeen paljon on kapasiteetti pudonnut. Hybrideissä on varmaan vähän halpuutettu akuissa, kun täyssähköautojen, kuten Teslan, akkukapasiteetit näyttää pysyvän hyvin tallessa.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
2012 valmistettu ja 140 000 km ajettu Opel Ampera taas toimii kuin uusi. Siinä tosin on aika suuret puskurit kapasiteetin kummassakin päässä, 16 kWh akusta on käytössä vain 10 kWh. 'Tyhjässä' akussa on siis oikeasti vielä 3 kWh jäljellä, ja 'täysi' on 3 kWh vajaa maksimista. Tuollaisella käytöllä litium-akku on hyvin pitkäikäinen.
 

sh1

Aktiivinen jäsen
Ihmeen paljon on kapasiteetti pudonnut. Hybrideissä on varmaan vähän halpuutettu akuissa, kun täyssähköautojen, kuten Teslan, akkukapasiteetit näyttää pysyvän hyvin tallessa.
Mulla Hollannin tuonti Outlander, akkua ladattu keskimäärin 2 krt/vrk ekan 3 vuoden ajan. Kyllä siinä alkaa minkä tahansa auton, Teslankin, akut menettää kapasiteettiaan kun täysiä lataussyklejä alkaa olla tuhansia kertoja.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Hybrideissä on varmaan vähän halpuutettu akuissa, kun täyssähköautojen, kuten Teslan, akkukapasiteetit näyttää pysyvän hyvin tallessa.
Onko se halpuutusta vaiko laskentateknistä kikkailua, josta tuossa yllä jo Amperan kohdalla mainittiinkin. Ja esim. Teslankin kohdalla tuo on jo ainakin kertaalleen todistettu, muinoisen hirmumyrskyn evakuintiaikaan kun Tesla päivitti autojaan ko. alueella s.e. niiden akuilla pääsi normaalia pidemmän matkan = tuo laskennallinen kikkailu-kapasiteetti otettiin siis hetkellisesti käyttöön ja näin nuo akut voitiin ladata ihan aidosti täyteen ja vastaavasti myös purkaa täysin tyhjiksi :hmm:

Eli jos autoon asennetaan akkua vaikka 80kWh verran, mutta kerrotaan sitä olevan vain 70kWh verran, jolle puolestaan luvataan vaikkapa 5v takuulla 80% on akusta vielä jäljellä, niin aidosti tuon ekan 10kWh kuoleminen ei vielä näy missään ja senkin jälkeen se akku saa kuolla vielä 14kWh ennen kuin tuo takuun lupaama raja tulee vastaan ;D
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Litium-akun elinikään vaikuttaa ihan oleellisesti se miten tyhjäksi se päästetään ja miten täyteen se ladataan. Kyseessä ei siis ole pelkkä kikkailu kapasiteetin kanssa, vaan aidosti eliniän nosto.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Juu... ja Teslalla on aika aktiivinen käyttäjäyhteisö ja ne on joukkoistanut seurantaa. Suhteellisen hyvin akun varauskyky pysyy.

Tippuu toki, mutta ei romahda kovin nopeasti. Takana voi hyvin olla tuota ylikapasiteettia ja sitten akuston säästämistä rajoittamalla yli- ja alilatausta. mutta tuohan on siis vain hyvä asia.



Tesla battery life.jpg
 

Esäätäjä

Aktiivinen jäsen
Ihmeen paljon on kapasiteetti pudonnut. Hybrideissä on varmaan vähän halpuutettu akuissa, kun täyssähköautojen, kuten Teslan, akkukapasiteetit näyttää pysyvän hyvin tallessa.

Toi oma on 2014 lopussa käyttöönotettu ja ajettu n. 260 tkm, sitä en ole tutkinut paljonko siitä on ladatulla sähköllä ajettu. Mielestäni ihan linjassa auton iän ja ajomäärän kanssa. Pitää ottaa huomioon että Teslan akuilla pääsee suuruusluokkaa satoja kilometrejä kun tuolla pääsee muutama kymmenen kilometriä, eli Teslan akkujen purku ja lataus on normaalikäytössä aika vajaata kun Mitsun ja muiden pikkuakullisten käytössä mennään monesti päivittäin täydestä tyhjään jopa parikin kertaa.
 

pjr

Aktiivinen jäsen
Ihmeen paljon on kapasiteetti pudonnut. Hybrideissä on varmaan vähän halpuutettu akuissa, kun täyssähköautojen, kuten Teslan, akkukapasiteetit näyttää pysyvän hyvin tallessa.
Oulanderin kohdalla akku on harvemmin hapantunut. Siinä on vaan melko surkea BMU softa joka äkkiä luulee akun hapanneen enempi mitä se oikeasti on.
 
Viimeksi muokattu:

pamppu

Vakionaama
Onhan tuo hybridin akun happanemimen sikäli odotettavampaa, että sitä ajetaan täydestä tyhjään joka päivä, jopa useammankin kerran, kun taas sähköauton kapasiteetti voi riittää päiväkausia.

Eli syklejä tulee moninkertaisesti.
 

pjr

Aktiivinen jäsen
Ei se ainakaan Amperan/Voltin kohdalla näytä olevan ongelma. "Sparkie" -nimisellä Voltilla on nyt tahkottu reilu 800tkm ensimmäisellä akulla ja kapasiteettia oli mittauskessa jäljellä vielä 13.8kWh alkuperäisestä 16kWh tai 16.5kWh:sta. Toki tuota akkua suojelee varmaan hyvin kun sen kapasiteetista käytetään vain ~10kWh vuosimallista riippuen.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kun kokemukset lisääntyy, toivon mukaan karisee pahimmat pelot ostajalta, että vaikka 5v vanhana akut olisi "loppu". Tekee hyvää jälleenmyyntiarvolle ja sähköautokaupalle yleensäkin.

Vielä kun tulisi sopuhinnan hybridi tarjolle noin 100km sähköajolla.
 

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Ei se ainakaan Amperan/Voltin kohdalla näytä olevan ongelma. "Sparkie" -nimisellä Voltilla on nyt tahkottu reilu 800tkm ensimmäisellä akulla ja kapasiteettia oli mittauskessa jäljellä vielä 13.8kWh alkuperäisestä 16kWh tai 16.5kWh:sta. Toki tuota akkua suojelee varmaan hyvin kun sen kapasiteetista käytetään vain ~10kWh vuosimallista riippuen.
En tiedä tappaako akun ikä vai käyttö, mutta täytyy muistaa että tuo sparkie on vasta 7 vuotias. Paljonhan sillä on ajettu, se on totuus.
Ainakin vähän vanhemmanliiton polttomoottori kestää päivittäistä ajoa 20..30 vuotta ilman "koneremonttia" ja sitä sopii odottaa myös sähköautolta. Tai mielellään tietysti pitempääkin kestoa, sillä kehitys kehittyy.
Noh tokihan polttomoottorissa menee tuossa 20-30 vuodessa paljon rahaa huoltoihin ja kuluvien osien laittoon, mutta yksikin akun vaihto sähköautoon tuo korjausrahat polttomoottorille kymmeniksi vuosiksi jos itse laittelee niin remontin hinta=osat.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Joskus mietin että miten huollot elää kun autot sähköistyy... nyt tiedän: antureiden ja kaiken maailman ohjausyksikköjen vaihdolla :D
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Ja miten tuo eroaa nykytilanteesta? Just korjasin mun 22 vuotta vanhaa Volvoa, kun siinä on nopeusmittarin anturi juuri sen verran viallinen että nopeusmittari vielä toimi, mutta ABS meni satunnaisesti vikatilaan.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ja miten tuo eroaa nykytilanteesta? Just korjasin mun 22 vuotta vanhaa Volvoa, kun siinä on nopeusmittarin anturi juuri sen verran viallinen että nopeusmittari vielä toimi, mutta ABS meni satunnaisesti vikatilaan.

eroa on varmaan anturin hinnoissa ja ohjelmoinnissa.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Joo, toi olisi alkuperäisenä vain ~150€ sensori. Tuurilla löytyi halpa tarvikeosa.

Suomestakin löytyy nyt kaveri jolta saa korjattuja Nissan Leafin akkuja, esim. 24 kWh -> 30 kWh upgrade maksaa 5500€, esim. sitten kun tuo alkuperäinen happanee. Leaf taitaa olla ainoa jolla on ollut enemmänkin akkuongelmia. Paljonkos se volkkarin DSG-vaihteiston tai TSI-moottorin korjaus maksaakaan :)
 

pamppu

Vakionaama
Joskus mietin että miten huollot elää kun autot sähköistyy... nyt tiedän: antureiden ja kaiken maailman ohjausyksikköjen vaihdolla :D

Jos mietitään nykyisten uudehkojen polttomoottoriautojen tilannetta, niin niissä taitaa olla enemmän kaikenlaista anturia ja hankalaa osaa. Jo pelkästään saastelaitteet ja vielä kuumissa hankalissa oloissa. Erilaiset ympäristön valvontaan yms. käytetyt systeemit on sitten ihan sama käyttövoimasta riippumatta, nämähän on lisääntyneet kaikissa (automaattijarrutukset, adaptiiviset vakkarit, hirvieläintunnistukset, kaistalla pito yms yms)
 

kotte

Hyperaktiivi
Vuosituhannen alun autossani ainakin melkein kaikki viat olivat usean ensi vuoden aikana sähköistä johtuvia. Sen jälkeen vikoja ei juuri ollutkaan. Auton vanhennuttua vikoja alkoi sitten tulla jarruihin, alustaan, korin varustukseen. jousitukseen, ikkunoihin, valoihin, jäähdytysnestepumppuhin jne. Itse moottorissa ja voimansiirrossa ei koskaan ollut varsinaista vikaa, mutta remmejä vaihdettiin jonkun kerran ennakoivasti iän perusteella. Pakoputki tosin murtui kerran pakosarjan läheltä ja kun valitin lisääntyneestä äänestä, merkkihuollossa korjasivat tuon vaihtamalla ensimmäisen katalysaattorin samalla (vaikka homma olisi korjautunut muutaman kympin tarvikeosallakin).

Ei oikeastaan ole näkyvissä, miten asia muuttuisi mihinkään käyttövoiman ollessa sähkö, koska nuo vikaantuvat järjestelmät tarvitaan sähköautossakin yhtä lailla.
 

Ismo67

Vakionaama
Tuotannosta lähtee näin paljon työpaikkoja.... vaikuttaa myös ihan varmasti jälkimarkkinoilla ja huomaan sen itse jo omissa autoissani että en tarjoa töitä huolloille kuten ennen eikä itsekkään tarvitse tehdä juuri mitään. Lisäksi sähköautossa ei ole moottorin öljynvaihtoja, joka on iso osa autokorjaamojen liiketoiminnasta. Sitten on katalysaattori,hiukkassuodatin vaihdot ja huollot, joita ei ole sähköautossa, tukkeenneet polttoainesuodattimet, tukkeentuneet polttoainesuuttimet, turborempat, kaasuläppä, ilmamäärämittaus jne rempat. sähköautossa jarruremontitkin on vain (taka)jarrujen herkistelyjä ja noin 5-7 välein pakko vaihtaa sitten palat ja levyt riippumatta kilometreista taka-akselille kun ne on ruosteessa mutta ei kuluneita ( oma kokemus hybridiautoista, joilla ajetaan "aina" sähköllä ). Toivottavasti sähköautoilua vastustetaan vielä pitkään, jotta saan ajella rauhassa ja edullisesti ;D, sillä hirveätä se olisi jos muillakin on kohta sähköautoja.
 
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kyllä tämä sähköauto-odotus on ainakin itseltäni vienyt viimeisetkin halut autoon sijoittaa. Uutta en ole koskaan ostanut. Ei ole myöskaan halua eikä oikein varaakaan lähteä testaamaan ehkä epäonnista sähkäautoa. Muuten kyllä kovasti kiinnostaisi. Peräkärry on meillä ihan ehdoton.

Toisaalta puoli miljoonaa ajetulla dieselillä pärjää oikein hyvin ja voi pitää semmoista vielä varallakin. Korjausten suhteen tulee edelleen jopa välivuosia. Meillä ajomatkat tuppaa olemaan pitkiä, joskaan ei niitä kilometrjä niin ihmeesti tule, vain noin 2 * 25 000 km, leijonan osa työhön liittyen. Korjaamolla on käyty 10 vuoden aikana jakopään remmien ja kerran kytkimen uusimisen vuoksi.

Sen verran noista yksinkertaisista huolloista, että milestäni on helpompi vaihtaa öljyt itse kuin lähteä sen takia jonnekin. Alle puolessa tunnissa öljyt on imaistu pumpulla, uudet kaadettu ja suodatin vaihdettu, usein samalla molempiin kerralla tuossa ajassa. Suodattimen vaihtokin on perin yksinkertainen eikä tuossa edes saa sormiaan mustaksi. DPF:iä tai kaasuläppiä ei ole, automaattia en huoli kun jättävät vanhemmiten tielle, jarrupalat ja levyt voi vaihdella itse kun on paremmin aikaa tai keväällä renkaan vaihdon yhteydessä. Käsijarrun kenkiä kuluu kuin näkkileipää ja hehkulamppujen vaihtoa on jatkuvasti. Polttoainesuodattimet pitäisi varmaan taas vaihtaa, taitaa ollakin jo 3. vuosi menossa. Siinä saakin dieselit kivasti hihaan. Parasta näissä on tuo yllätyksettömyys. Korjaus ja huoltokulut ovat jääneet perin mitättömiksi ja taudit on nopeasti diagnostoitu, kun ovat samasta muotista.

Kyllähän näistä öljyhommista pitäisi eroon päästä mutta toivottavasti nyt eivät pakolla ja liialla hötkyilyllä taas pilaa muuten hyvää asiaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuotannosta lähtee näin paljon työpaikkoja
Sähköautossahan akun tekoon ja tehoelektroniikkaan ohjauksineen sitoutuu paljon työtä eri muodoissa pitkän toimitusketjun varrella, mutta tuo pääasiassa ulkoistetaan autotehtaista. Moottorituotanto on ollut keskeinen osa autotehdasta, mutta akut on tähän mennessä hankittu suurelta osin kaukoidän tehtailta ja tehoelektroniikka puolestaan on omiaan vakiintuneille autosähköalan alihankkijoille. Valmistuksen laajentuessa Eurooppaankin perustetaan erikoistuneita tehtaita akun valmistuksen eri vaiheita varten. Autoelektroniikkapuoli kaikkinensa on jo nyt niin suurten alihankintavalmistajien hallinnassa, että eipä autotehtailla oikein ole saumaa tunkeutua tuon puolen apajille.

Eli autosähköpuolelle syntyy paljon uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja akkupuolelle syntyy aivan uusi teollisuudenala. Epäilemättä samaan aikaan tehdään omistusjärjestelyjä, joten liiketoiminnan tulosten hyödynsaajien osalta ei välttämättä muutu yhtä paljon.
 

Ismo67

Vakionaama
Tehdaslinjalla ID3 kuulemma valmistuu puolessa ajassa Golffiin nähden. Akkuja tässä allaolevassa linkissä miljoonaan autoon vuosittain vain yhdeltä toimijalta ja valmistus lähellä autotehtaita.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tehdaslinjalla ID3 kuulemma valmistuu puolessa ajassa Golffiin nähden. Mitä tämä tarkoittaa?
Ainakin sitä, että akkupaketti tulee samaan tapaan kuin joissakin Teslan malleissa (melkein "naps", niinkuin kannettavan akku) ja moottori ja tehoelektroniikka muutamalla pultilla ja liittimellä kiinni. Ei ole mekaanisia kaapeleita ja letkuja, remmivetoisten apulaitteiden kytkentöjä (kaikki ovat sähkökäyttöisiä, ainoat mahdolliset yhdistettävät nestelinjat liittyvät akun lämmönsäätelyyn, moottori ja tehoelektroniikka varmaan ilmajäähdytteisiä lämmityslaitteen lämpöpumppuun liittyen), pakoputkia jne.

Epäilemättä myös mittaristoa, hallintalaitteita ja kukaties sisustusta on mietitty siltä kannalta, että kokoonpano helpottuu entisestään.

Aikaisemmin moottorin valmistukseen meni paljon aikaa (paljon vaadittavia peräkkäisiä vaiheita ja valun jäljiltä kai tarvitaan ihan silkkaa vanhenemisaikaa jäähtymisen jälkeenkin ennen useita peräkkäisiä työstövaiheita). En osaa sanoa, olisiko tuokin mukana arviossa. Metallien louhintaa ja vastaavaa ei varmaan kuulu kumpaankaan vertailuparista.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Sähköautot tehdään tämän vuosituhannen opeilla ja massiivisissa tehtaissa eri komponentit. Tesla nousi ihan hyvin voitolle jo, mutta ei aivan mitättömillä investoinneilla.

Gigafactoryt on malli muille miten homma tehdään. Teslan Model 3sta voi tulla raju menestys vielä. Konsepti uppoaa kuin häkä hyvin toimeentulevaan keskiluokkaan. Ja varmaan Teslalla edelleen on keinoja painaa tuotantokuluja alas
 

kotte

Hyperaktiivi
On aivan selvä, että sähköauton kokoonpano on paljon helpompaa kuin polttomoottoriauton (tai hybridin, joka lienee monimutkaisin tapaus). Sitten kun (ja jos) akut vielä huomattavasti halpenevat (etenkin, jos jokin edullinen ja silti suorituskykyinen akkukemia tulee litiumakun tilalle), autosta tulee myös huomattavasti nykyautoa halvempi valmistaa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ja akuista.... Niille kun keksitään uusio konseptit, eli vaikka Teslan vanhoille, mutta käyttökelpoisille akuille kotiin joku "teline" jossa on kaikki valmiina aurinkopaneeleille ja kytkennälle kotiverkkoon.

Diili 10v autolle: uusi akkupaketti 6kEUR ja hintaan sisältyy vanhan akun paketointi kotikäyttöön. Käytä itse tai myy.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Teslan Model 3sta voi tulla raju menestys vielä. Konsepti uppoaa kuin häkä hyvin toimeentulevaan keskiluokkaan. Ja varmaan Teslalla edelleen on keinoja painaa tuotantokuluja alas

Teslalla alkaa hypen jälkeen tulla vastaan se, ettei amerikkalainen työnlaatu kelpaa premiumiksi. Nythän niille jo tehdään samaa kuin Mosselle aikoinaan: ovien sun muiden sovituksia viimeistellään ennen toimitusta asiakkaalle ja ilmeisesti huonoimmin maalatuille yksilöille tehdään myös jotain. Ynnä testataan että kaikki toimii.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
K-lataus ilmoitti että 18.11 alkaen Type2-lataus maksaa 2 snt/min eli 1.20€ per tunti. Plugareissa on yleisesti 16A laturi, eli tuosta tulee kilowattitunnille hinnaksi sellaiset noin 35 snt / kWh. 11 kW laturilla hinta on ihan järkevä 11 snt / kWh.

Tähän asti hidaslataus on ollut ilmaista rekisteröityineille käyttäjille.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
K-lataus ilmoitti että 18.11 alkaen Type2-lataus maksaa 2 snt/min eli 1.20€ per tunti. Plugareissa on yleisesti 16A laturi, eli tuosta tulee kilowattitunnille hinnaksi sellaiset noin 35 snt / kWh. 11 kW laturilla hinta on ihan järkevä 11 snt / kWh.


Onko S-ryhmällä taitaa olla vielä ilmaista. Kohta seuraavat varmaan perässä. ABC:llä taitaa AC-lataus maksaa 10 snt/min.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Tuo 10 snt/min AC-latauksesta on kyllä ihan karmea hinta. Jos laturi on 11 kW, niin siitä tulee ~55 snt / kWh. Plugin-hybridiä on halvempi ajaa bensalla kuin tuon hintaisella sähköllä.

Tottahan laturit ja niihin liittyvä infra maksaa, mutta ehkä voisi tyytyä siihen että hinta olisi maksimissaan suuruusluokkaa kaksinkertainen kotilataukseen verrattuna.
 
Ylös Bottom