Sähköauton lataus ajossa

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
7 088
#3
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Sinällään olisi omasta mielestäni kiinnostavampaa, jos tavanomaisen sähköauton latauselektroniikka taipuisi ajonaikaiseen lataukseen esimerkiksi 3x16A 400An pistokkeesta säädettävällä maksimitehonotolla per vaihe. Tällöin auton voisi väliaikaisesti muuttaa täyshybridiajoneuvoksi ottamalla peräkärryyn, lavalle tai kattotelineelle käynnissä olevan aggregaattigeneraattorin, jolla toimintasädettä voisi tarvittaessa pidentää matkanteon hidastumatta.
 
Viestejä
3 412
#4
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Mikähän tuollaisen langattomanlatauksen hyötysuhde oikein on? Kännynkin latauksessa huomaa selvän eron nopeudessa piuha vs langaton. Ja lämpöähän tuossa hommassa syntyy kun sekä laturi että puhelin lömpenevät.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#5
Vs: Sähköauton lataus ajossa

LOL tuota ruotsalaisten sähkökiskosysteemiä. Tuo tuskin toimii vuosikausia edes Kalifornian ilmastossa? Muusta nyt puhumattakaan.

Paljonkohan tuossa on muuten jännite sisällä? Saadaan vielä kivoja stooreja varmasti siitäkin.
 

raksa11

Aktiivinen jäsen
Viestejä
926
#6
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Korkeajännitteiseksi tuo pitäisi saada että toimisi isossa mittakaavassa. Voi käydä hiukan vaaralliseksi. Toisaalta eipä moottoritielle ole nytkään jalankulkialla asiaa. Kyllä tuossa ajatusta on. :cool:
 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
Viestejä
225
#7
Vs: Sähköauton lataus ajossa

fraatti sanoi:
Mikähän tuollaisen langattomanlatauksen hyötysuhde oikein on? Kännynkin latauksessa huomaa selvän eron nopeudessa piuha vs langaton. Ja lämpöähän tuossa hommassa syntyy kun sekä laturi että puhelin lömpenevät.
Minä ymmärsin että kyse ei ole langattomasta latauksesta.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#9
Vs: Sähköauton lataus ajossa

raksa11 sanoi:
Korkeajännitteiseksi tuo pitäisi saada että toimisi isossa mittakaavassa. Voi käydä hiukan vaaralliseksi. Toisaalta eipä moottoritielle ole nytkään jalankulkialla asiaa. Kyllä tuossa ajatusta on. :cool:
Ei tuossa ole minkäänlaista ajatusta.

Moottoritielle (eikä tuo voi pelkästään moottoritieverkostoon rajoittua, voipi olla jopa huonosti moottoritielle sopiva idea koska vauhtia liikaa) juokaleet menevät jo nyt. Vasta sinne mennäänkin kun siellä on "korkeajännitekivaa" tiedossa kuparikaapelinpätkällä.

Unohtamatta sabotaasia, väärinkäyttöä ja kaikkea muuta mahdollista.

Miten tuota edes kyetään valvomaan, ettei joku varasta sähköä miten lystää?

Kuolleena syntynyt idea, mutta kaippa se joku hönähtänyt starttikapitalisti tuohonkin rahansa lykkää.
 

raksa11

Aktiivinen jäsen
Viestejä
926
#10
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Scroll sanoi:
Ei tuossa ole minkäänlaista ajatusta.

Moottoritielle (eikä tuo voi pelkästään moottoritieverkostoon rajoittua, voipi olla jopa huonosti moottoritielle sopiva idea koska vauhtia liikaa) juokaleet menevät jo nyt. Vasta sinne mennäänkin kun siellä on "korkeajännitekivaa" tiedossa kuparikaapelinpätkällä.

Unohtamatta sabotaasia, väärinkäyttöä ja kaikkea muuta mahdollista.

Miten tuota edes kyetään valvomaan, ettei joku varasta sähköä miten lystää?

Kuolleena syntynyt idea, mutta kaippa se joku hönähtänyt starttikapitalisti tuohonkin rahansa lykkää.
Tuskimpa tuolta metroraiteiden vierestäkään kukaan käy sähköä nyysimässä, eikä edes kokeilemassa tai sabotoimassa. Korkeajännite karkoittaa turhat viikarit. Junien onnistuu jopa +500kmh nopeuksissa ottamaan sähkönsä verkosta, joten nopeutta en ainakaan näkisi tuossa ongelmana.
Kyllä tuossa on ideaa, ja luulempa että tulevaisuudessa moisia tullaan näkemään. Toki tuo edellyttäisi tietysti jotain vakio virranottolaitteistoa ym. autonvalmistajien js maiden välille ja muutoinkin melkoista suunnittelumaratonia että tuon saa käyttäjälle turvalliseksi.
 

ZONS

Mitsubishi Electric MSZ-FD25VA
Viestejä
507
#11
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Hiekoitushiekka (mukana kulkeutuva), liukkaudentorjuntasuola, pikkukivet, yms. mukava pikkukiva saattaa tehdä eetvarttia sähkökiskolle ja varsinkin autosta laskeutuvalle kontaktilaitteelle. ;)
Ja jos... Sitten kun kaksi menopeliä ottaa keskenään "maagisen kosketuksen" kesken lataustieosuuden, niin siinä saattaa olla kuskilla jos toisellakin afrokiharat ja sydämentahdistus uudessa kuosissa. :p
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#12
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Zons ehtikin ennen minua kertomaan mitenkä tuo ruotsalaisten rahanvonkausyritys poikkeaa oleellisesti esim. junien virroittimista.

Junien virroittimet toimivat sitäpaitsi paljon puhtaammassa ympäristössä, niitä on lukumääräisesti aika vähän kalliissa kalustossa, niiden kuntoa valvotaan tehokkaasti ja kunnossapidosta vastaa oikeat ammattimiehet.

Autot sen sijaan...jokainen täällä varmasti tietää kuinka paljon autonhuoltoalalla on "valohoitoa". Siksi jo senkään vuoksi ei toivoakaan, että tuota tullaan ikinä saamaan toimimaan kentällä edes tyydyttävästi. Ei tuon tartte montaa kilsaa siellä hiekka-suola-loska-paskassa "aurata" niin "seonmoro".

Tuossa on aivan liikaa teknisiä haasteita, ei tuo tule toimimaan.

Turvallisuusaspekti on edelleen vakavasti olemassa ja vertailut metrojunien tapaisiin suojattuihin ympäristöihin ontuvat. Metrojunien raiteille ei niin vain pikkupojat pääse leikkimään, mutta miten aiotaan tehdä sama tuhansilla maantiekilometreillä?

Lopuksi vielä se sähkön pölliminen. Ei vaadi kovin kummoisia teknisiä taitoja ohittaa tuo virroitin omalla systeemillä ja jättää sähkön tarjoaja ilman maksua.

Sekin tullee olemaan mahdotonta, että maailma päättäisi standardoitua johonkin. Käytännössä se ei ole vielä onnistunut oikein missään teknisessä hankkeessa. Matkapuhelimet toimivat miten sattuu teknikoilla ympäri maailman, raideleveyskin tunnetusti vaihtelee, sähköt on mitä sattuu ympärimaailman pistoke"standardista" puhumattakaan ja autotkaan eivät suostu ajamaan edes oikealla puolen tietä kaikkialla maailmassa. Miten muka tuon taakse osaisi ihmiskunta yhdistyä? Vaikka unohtaisimmekin tekniset haasteet eli että tuo ei toimi kuin huonosti ja vaikka unohtaisimme turvallisuushaasteet. Niin jäljelle jää standardointihaaste ja sekin tuntuu olevan ihmiskunnalle ylivoimainen ainakin historian perusteella.
 
#13
Vs: Sähköauton lataus ajossa

No, nyt on testipätkä julkisella tiellä olemassa, joten eiköhän tekninen toimivuus selviä melko nopeasti. Kestävyydestä nyt en hirveän huolissani olisi, sillä tuo "sähkönottopää" voisi hyvinkin olla levysoittimen "neulan" vaihdon kaltainen maallikon suoritettavissa oleva toimenpide - jos ovat esim. kerran vuodessa vaihdettavia kulutusosia. Latausvarsi näyttää videoiden perusteella varsin kestävältä ja napakasti toimivalta. Standardointi tuskin mitään ongelmaa muodostaa, sillä tuo keksintöhän on patentoitu, joten patentin omistajan ehdoilla mennään. Sen verran isoista summista puhutaan, jos tuohon oikeasti mennään, että jo yksin Ruotsin teiden sähköistäminen on niin laaja business, että siinä on maalle useammaksi vuodeksi markkina-aluetta riittämiin. Jos homma toimii lumisessa ja jäisessä Ruotsissa, niin toimii varmasti etelämpänäkin ja Ruotsi näyttää jälleen, että pieni maa menestyy maailmanmarkkinoilla.

Käsittääkseni tuossa kiskot on jaettu 50 m segmentteihin, joista kuhunkin segmenttiin kytkeytyy virta vain siksi ajaksi kuin auto on päällä. Ilmeisesti auton tietokone neuvottelee reaaliaikaisesti käyttöoikeudet sähköön ja välittää tiedon ladatun sähkön määrästä laskutusta varten eli sieltä ei todellakaan helpolla varasteta sähköä (verrattuna nykyisistä johdoista pöllimiseen).

LISÄYS: kiskon urat puolestaan pysynevät puhtaana kun virranottopää heittää hiekanjyvät, lehdet sun muut roskat mennessään (puhdas veikkaus), ja vaikkei näin tekisikään, niin eiköhän tuolle kehitetä puhtaanapitokalustoa.
 

raksa11

Aktiivinen jäsen
Viestejä
926
#14
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Scroll sanoi:
...ei toivoakaan, että tuota tullaan ikinä saamaan toimimaan kentällä edes tyydyttävästi. Ei tuon tartte montaa kilsaa siellä hiekka-suola-loska-paskassa "aurata" niin "seonmoro".

Tuossa on aivan liikaa teknisiä haasteita, ei tuo tule toimimaan.

Turvallisuusaspekti on edelleen vakavasti olemassa ja vertailut metrojunien tapaisiin suojattuihin ympäristöihin ontuvat. Metrojunien raiteille ei niin vain pikkupojat pääse leikkimään, mutta miten aiotaan tehdä sama tuhansilla maantiekilometreillä?

Lopuksi vielä se sähkön pölliminen. Ei vaadi kovin kummoisia teknisiä taitoja ohittaa tuo virroitin omalla systeemillä ja jättää sähkön tarjoaja ilman maksua.

Sekin tullee olemaan mahdotonta, että maailma päättäisi standardoitua johonkin. Käytännössä se ei ole vielä onnistunut oikein missään teknisessä hankkeessa. Matkapuhelimet toimivat miten sattuu teknikoilla ympäri maailman, raideleveyskin tunnetusti vaihtelee, sähköt on mitä sattuu ympärimaailman pistoke"standardista" puhumattakaan ja autotkaan eivät suostu ajamaan edes oikealla puolen tietä kaikkialla maailmassa. Miten muka tuon taakse osaisi ihmiskunta yhdistyä? Vaikka unohtaisimmekin tekniset haasteet eli että tuo ei toimi kuin huonosti ja vaikka unohtaisimme turvallisuushaasteet. Niin jäljelle jää standardointihaaste ja sekin tuntuu olevan ihmiskunnalle ylivoimainen ainakin historian perusteella.
Noh, sähkö autoissa on myös ne akut, joten pienet kontaktihäiriöt ei matkantekoa haittaa auto kiitää eteenpäin. Varastaminen tuskin koituu ongelmaksi. Nyky autoissakin
alkaa olla gps:sit ja gsm liittymät. Eli tulevaisuudessa et liiku metriäkään ilman seurantaa. Yhtälailla otat sähköliittymän autoon ;D Ja verottajaa ainakin kiinnostaa millä autosi kulkee jos et sähköä osta. ;) Rataverkosta, tai sähköverkostakaan ei paljoa varastella. Etäluettavien mittarien vaihtorupeamassa nyt jokunen yksittäinen sankari kärähti. Standardeista ja sähköteistä nyt varmasti väännetään maakohtaiset ratkaisunsa, mutta niin se vaan kiinalainen radiokin toimii Suomen sähköverkossa. :cool:

Aika näyttää, akkutekniikka tuskin kehittyy ihan heti ainakaan raskaan kaluston tarpeiksi asti.
 
Viestejä
1 649
#15
Vs: Sähköauton lataus ajossa

virtuaaliharri sanoi:
LISÄYS: kiskon urat puolestaan pysynevät puhtaana kun virranottopää heittää hiekanjyvät, lehdet sun muut roskat mennessään (puhdas veikkaus), ja vaikkei näin tekisikään, niin eiköhän tuolle kehitetä puhtaanapitokalustoa.
Varmasti, mutta jo VR:llä on ongelmia pitää ne puhtaana, niin miten veikkaat kokonaisen moottoritien onnistuvan?
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#16
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Sähköjunissa virta otetaan kyllä yläpuolella olevasta johtimesta. Jossain 5 m korkeudella en usko olevan hiekkaa valtavasti avojohtimessa....

Virtapiirin toinen pää on rautatiekisko eli maa toimii paluujohtimena. Hyvän kontaktin siihen varmistaa jo veturin valtava paino kiskojen päällä.

Ruotsalaiset on kyllä kekseliästä kansaa, pisteet siitä. Sori nyt vaan, noin isojen keksintöjen vaan ei anneta mennä pienten kansakuntien hyödyksi. Johonkin liikenneinfraan ja AutoMegaBusinekseen on sotkeutuneena niin paljon nationalistista politiikkaa, että tuota vaan ei sallita ottaa käyttöön (vaikka toimisikin), niin että siitä rupeaa joku patenttimaksuvirta Sverigeen virtaamaan. Muistellaanpas vain kuinka matkapuhelintekniikka oli aivan liian isoa saadakseen jäädä Pohjolaan.

Jos se virta pitää neuvotella jokaiselle 50 metrin pätkälle erikseen, niin silloin on luvassa extra mycket hässäkkää. Joku 100 km/h (27,7 m/s) liikkuva auto viipyy siis alle 2 sekuntia kiskon päällä. Pitää olla tosi nopea langaton neuvottelu, nopeat prosessorit. Lisäksi 50 metrin välein sinne maantiehen upotetaan siis huoltokohteita ja RELEITÄ...ei hyvältä kuulosta.

Jos siinä kiskossa on virta, niin kyllä sitä siitä voi varastaa. Mikäpä sen estäisi? Ajaa vain jonkun persiissä. Pahimmassa tapauksessa käyttö rekisteröityy kaverin laskuun.... Soppa on valmis. Soppan är färdig.
 

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
7 088
#17
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Scroll sanoi:
Sähköjunissa virta otetaan kyllä yläpuolella olevasta johtimesta. Jossain 5 m korkeudella en usko olevan hiekkaa valtavasti avojohtimessa....
Britanniassahan on ainakin vielä viimevuosina ollut junaratajärjestelmiä, jossa metron tapaan virta otetaan virtakiskosta, mutta käännetyllä rakenteella, eli virtakisko osoittaa ylöspäin. Kuuleman mukaan noilla radoilla liikenne sitten pysähtyy, kun tuiskuttaa kunnolla lunta ja perään tulee (sikäläisittäin harvinainen) pakkasjakso.

Kun katselee suomalaista sähköjunaa kovalla pakkasella pienen arktisen pyryn vallitessa, ei voi olla noteeraamatta jatkuvaa valokaarta junan virroittimen ja johdon välillä. Tuossa tulee taastusti satojen volttien jännitehäviö, kun lumi sulaa ja jäätyy johdon alapinnalle tipoiksi. Suomeen valittiinkin aikoinaan 20kV/50Hz syöttöjärjestelmä juniin juuri siitä syystä, että toiminta on talvella varmaa ja suhteellisen häviötöntä. Pyörien osalta ilmeisesti junan paino rikkoo jään, joten yhtä selvää valokaarta ei näe. Metrossa taas virtakisko on katoksen suojaamana (kiskon liukupinta on alaspäin) ja koko järjestelmä on rakennettu sähköverkkoon nähden poskettomien jännitetoleranssien pohjalle.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
13 280
Valvoja #18
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Joku liikennepoliitikko keksii kohta että tässäpä porkkana vähentää vanhoilla vihreillä ajamista - laitetaan valotolpan tienoilla seisoskeleville ilmainen langaton lataus.
 

ZONS

Mitsubishi Electric MSZ-FD25VA
Viestejä
507
#19
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Entäs jos moottoritien rinnalla olisi latauskaistat? Se voisi olla aluksi toimivampi ja turvallisempi ratkaisu?
Lataaja poikkeaisi motarilta sivuun latauskaistalle ja laskisi virroittajan virtakiskoille. (Tai voisihan silloin olla myös esim. johtimet ylhäällä, joihin virroittajat ottaisivat kontaktin? Vähän niin kuin aikoinaan johdinautoissa.) Latauksen aikana auto ajaisi eteenpäin latauskaistaa, mutta huomattavasti hitaammin. Esim. 20 tai 30km/h.
Näitä latauskaistoja voisi olla sitten rinnakkain pari, kolme. Jos yksi menee jumiin, niin rinnakkaiset vetäisivät eteenpäin, eivätkä takaa tulevat jäisi jumiin esim. jonkin auton häiriötilanteessa ja sen tukkiessa latauskaistan.
Matka kuitenkin eteneisi latauksen aikana, vaikkakin sen hetken aikaa hitaammin. Latausaika pitenisi. Hitaasti ajettaessa kaistaleveys olisi huomattavasti kapeampi, joten moottoritieajoradan (2 kaistaa) levyiselle alueelle mahtuisi ehkä 4-6 latauskaistaa.
Latauskaista voisi olla myös lyhyempi, kuin ruotsalaisten versiossa. Tuolloin esim. kiskotuksen sulanapito (lämmityskaapeli?) voisi olla helpompi ja halvempi ylläpitää. Ja jos auton virroittaja ottaa ja tökkää jumiutuen kiinni virtaiskon uraan (esim. ns. hitsaa) , niin voisi kuvitella että riuhtaisu on hellävaraisempi.
 
Viestejä
108
#20
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Tässä on ihan yhtä paljon järkeä kuin auton tankkaamisessa ajossa. Miksei tankkauskaistoja ole käytössä?

Kehitys menee nopeasti eteenpäin akuissa ja pikalatausasemissa.

Kuka tahansa sähköautoihin kokemusperäisesti perehtynyt voi todeta ettei tuollaisille kaistoille ole minkäänlaista tilausta.

Vai tuleeko tuohon kaistalle 100km/h toimiva ravintola ja sorsan vastaanottopiste?
 
#21
Vs: Sähköauton lataus ajossa

burmanm sanoi:
Varmasti, mutta jo VR:llä on ongelmia pitää ne puhtaana, niin miten veikkaat kokonaisen moottoritien onnistuvan?
Laitan Pelle Peloton -hatun päähäni: itse suunnittelisin virroittimen siten, että se synnyttäisi turbulentin virtauksen joka ensinnäkin irroittaisi kiskon pinnoilta roskat ja veden ja tämän jälkeen heittäisi ne ilmaan sivuille mahdollisimman kauas.

Ilmeisesti kyseisen "sähkötien" tai osan siitä on keksinyt Gunnar Asplund, joka on kehittänyt mm. suurjännitetasavirtajärjestelmiä (omaa ainakin yhden patentin tuohon liittyen). Googlaamalla A voltage source converter EP 2289163 B1 tulee vastaan patentti, joka saattaisi olla tuohon "sähkötiehen" liittyvä patenttia. En jaksanut kapulakieltä niin kauaa, että olisin varmistunut asiasta.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#22
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Sähköauto + akku on kuitenkin luultavasti väärä veikkaus. Jännä, että svedupetterit ei sitä ole hoksanneet? (tai ovat tietysti, mutta eivät välitä...pääasia että rahaa virtaa start-uppiin)

Sähköautojen teknologiaksi veikkaan loppujen lopuksi kuitenkin vakiintuvan polttokennot ja metaani. Systeemin etuna on, ettei sen toteuttaminen ole kiinni harvinaisista alkuaineista, se skaalautuu massiiviseen vedyn tuotantoon halvalla elektrolyysin avulla ja muutenkin ratkoo järkevällä tavalla isoja kysymyksiä yhteiskunnassa. Myös olemassaoleva maakaasu infrastruktuureineen mahtuu mukavasti mukaan kuvioon.

Patteriautot, sori vaan, mutta on välivaihe. Tarpeellinen sinänsä, että saatiin volyymit päälle ja käyntiin sähköautotekniikkaan. Nyt kun alkaa pikkuhiljaa olla sähköautojen komponentteja saatavilla, voidaankin nakata ne litiumhärpäkkeet nurkkaan ja laittaa CNG-kaasusäiliö + polttokenno hoitamaan homma. Toi Ota on kuulemma tekemässä jo ensimmäistä tuollaista versiota.

Polttokenno toimii haluttaessa myös toisinpäin eli energiavarastona. Systeemiin pitää silloin lisätä kompressori vedyn puristamiseen.

Kuvassa Gunnar Asplund ja sähkökisko.

 
Viestejä
108
#23
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Jos metaanilla mennään, niin mitä järkeä on viritellä polttokennoja, kun metaani palaa suoraan polttomoottorissa?

Insinööri ratkaisee ongelman, koska se on mahdollista. Välittämättä siitä että on myös keksinyt itse ongelman.

Biokaasuauto on erinomainen vekotin, tuli sellaisellakin 100tkm ajeltua. Toivottavasti yleistyy.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#24
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Arvid sanoi:
Jos metaanilla mennään, niin mitä järkeä on viritellä polttokennoja, kun metaani palaa suoraan polttomoottorissa?
Hyötysuhde palamisenergiasta liikkeeksi on yli 50% jo nykyratkaisuilla. Sitä järkeä. Et pääse ottomoottorilla lähellekkään. Lisäksi sähkömoottori mahdollistaa hidastusenergian talteenoton. Se onnistuu sekä polttokennolla että akulla. Akulla on jo kaupallisia toteutuksia. Polttokennoon tulee, jos niin pitkälle halutaan pihistelyssä mennä.

Polttokennossa lisäksi ei ole samoja rajotteita hyötysuhteelle kuin ottomoottorissa (lämpövoimakoneen rajoitteet, carnot-hyötysuhde).
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
13 280
Valvoja #25
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Scroll sanoi:
Hyötysuhde palamisenergiasta liikkeeksi on yli 50% jo nykyratkaisuilla. Sitä järkeä. Et pääse ottomoottorilla lähellekkään. Lisäksi sähkömoottori mahdollistaa hidastusenergian talteenoton. Se onnistuu sekä polttokennolla että akulla. Akulla on jo kaupallisia toteutuksia. Polttokennoon tulee, jos niin pitkälle halutaan pihistelyssä mennä.

Polttokennossa lisäksi ei ole samoja rajotteita hyötysuhteelle kuin ottomoottorissa (lämpövoimakoneen rajoitteet, carnot-hyötysuhde).
Eivät ne ihan noin pitkällä vielä ole. Muuta kuin vetyä syövät polttokennot tuppaavat olemaan hyvin kuumia ja kookkaita ja niissä on kaikenmoisia hankaluuksia saada sinne happea sopivasti. Hyötysuhteesta puhuttaessa otetaan mielellään mukaan laitteen väistämättä tuottama hukkalämpö. Pisimmällä taitaa olla Nissan jolla on ollut ajossa viinaa polttokennossa käyttävä paku.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#26
Vs: Sähköauton lataus ajossa

VesA sanoi:
Eivät ne ihan noin pitkällä vielä ole. Muuta kuin vetyä syövät polttokennot tuppaavat olemaan hyvin kuumia ja kookkaita ja niissä on kaikenmoisia hankaluuksia saada sinne happea sopivasti. Hyötysuhteesta puhuttaessa otetaan mielellään mukaan laitteen väistämättä tuottama hukkalämpö. Pisimmällä taitaa olla Nissan jolla on ollut ajossa viinaa polttokennossa käyttävä paku.
Suoraan metanolia käyttävien polttokennojen lämpötilat ovat noin 80-120 astetta. Ei poikkea mitenkään esim. autojen jäähdytysjärjestelmien lämpötiloista. Yleinen teknologia ajoneuvokäyttöön ajatelluissa kennoissa on PEM, polymer electrolyte membrane. Jonka keksi jo General Electric 1950-luvulla ja jo silloin sitä markkinoitiin henkilöautonkuvalla!

Nyt alkaa olla kaikki palapelin palaset kasassa. Toi Ota autotehdas alkoikin jo kasaamisen. Muut tulevat perässä.

https://ssl.toyota.com/mirai/fcv.html

Japaniassahan polttokennot alkavat olla jo aika yleisiä kotitalouksissa sähkön ja lämmön lähteinä.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2012-06-05/Polttokenno-voi-mullistaa-pientalojen-energiantuotannon-3309546.html

Nissan tosiaan lanseerasi Brasiliaan etanoli-polttokenno auton. Siellä se onkin loistava oivallus. Tänne meille se sopii heikommin. Meillä kun ei ole valmista etanoli-infraa. Sen sijaan Euroopassa on monin paikoina kattava maakaasuinfra ja jopa tankkauspaikkoja kaasuautoille. Joten polttokenno-sähköauto olisi varsin välittömästi täällä käyttöönotettavissa ja polttoainekin on halpaa.
 
Viestejä
108
#27
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Paljonko tuollainen polttokennoauto maksaa valmiina tuotteena ja miksi kuluttaja haluaisi sellaisen? Paljonko itse maksaisit maakaasu-polttokennoautosta?

Bio/maakaasuauto maksaa 20t€ ja niitä löytyy käytettynäkin. Akkuun perustuvat kelvolliset sähköautot ovat alk. 40t€ ja tuossa hinnoittelupisteessä kehitys on ollut huima.

Akkujen kehittäminen eteenpäin (lataaminen, kapasiteetti, valmistusmateriaalit) on paljon suoraviivaisempi ratkaisu kuin mikään uusi teknologia ja sille on todistetusti kysyntää.

Se, että polttokennot on keksitty jo ennen Elvistä, ilman kaupallista menestystä, on lähinnä todiste niiden vaikeuksista.

Mirain kymmenien autojen kuukausimyynti puolittui Helmi-Maaliskuussa, mitä tapahtuu?
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/toyota/toyota-mirai/
https://insideevs.com/march-2018-plug-in-electric-vehicle-sales-report-card/
 

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
7 088
#28
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Metanolikennojen hyötysuhde ei kyllä ole ollut lähellekään 50%. Noissa on se ongelma, että metanolia vuotaa protoninvaihtokalvoista lävitse. Yleensäkin noissa matalan lämpötilan kennoissa on ongelmia muiden polttoaineiden kuin vedyn käytössä. Vetyä taas on hankala varastoida autoon (tai sellaisenaan yleensä mihinkään) ja hiiltä sisältävien kantoaineiden kuten metaanin kohdalla ongelmana on, että reformoinnissa herkästi syntyy hiukan hiilimonoksidia, mikä puolestaan on myrkkyä myös (kalvo-) polttokennojen toiminnalle. Lievemmistä myrkyistä nestemäinen ammoniakki (painepullossa) voisi olla hyvä lähtöaine vedyn reformointiin (tiivistää tiettyä tilavuutta kohden selvästi enemmän vetyä kuin nestemäisessä vedyssä on). Protoninvaihtokennot myös vaativat jalometallikatalyyttejä, joten halpoja noista on vaikea saada. Onhan noita kehittelillä toki myös OH--vaihtokalvoratkaisuja, jotka toimivat halvemmilla katalyyttimateriaaleilla, esim. ammoniakin suoraan hyödyntämiseen matalahkon lämpötilan kennoissa.

Kuumana toimivista polttokennoista SOFC-tyyppiset ovat lupaavimpia (saatavana kaupallisina ratkaisuina) ja niissähän käy polttoaineeksi melkein mikä vaan (vety, metaani, ammoniakki, ehkä polttoöljykin). Noilla voi myös päästä hyvään hyötysuhteeseen, kunhan lämmönsiirrinjärjestely on oikeanlainen (polttoaineen ja hapettavan ilman esilämmitykseen pakokaasujen lämmöllä) ja pakokaasuihin jäljelle jäävällä polttoaineella onnistutaan tekemään jotakin hyödyllistä (joko tuottamaan lämpöä johonkin kattilaan tai polttamaan jossakin laihaseospolttomoottorissa). Tuollaisten järjestelmien mittakaava vain alkaa olla toivoton autokäytön kannalta.

Itse kyllä veikkaisin, että mäntäpolttomoottorit ja ehkä mikroturbinit vetävät lähivuosikymmenenä pitemmän korren kuin polttokennot (ladattavan) hybridiauton voimanlähteenä. Akkupuolella ehkä keksitään jotakin, mikä on polttokennoille ns. viimeinen niitti autokäytössä.
 

Scroll

amatitutkintohenkilöinen
Viestejä
2 632
#29
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Arvid sanoi:
Akkujen kehittäminen eteenpäin (lataaminen, kapasiteetti, valmistusmateriaalit) on paljon suoraviivaisempi ratkaisu kuin mikään uusi teknologia ja sille on todistetusti kysyntää.
Ei onnistu. Akkuihin ei ole tarpeeksi raaka-aineita. Akut olivat vain välivaiheen teknologia ennen vety/metaanitaloutta. Koska meillä oli sähköinfra mutta ei vety/metaani-infran kaikkia palasia eikä aurinkosähköä.

Arvid sanoi:
Se, että polttokennot on keksitty jo ennen Elvistä, ilman kaupallista menestystä, on lähinnä todiste niiden vaikeuksista.
No tuolla perusteella moni muukin asia joutaa sitten romukoppaan. Esim. otto-moottori tai vaikkapa vain sähköauto sinällään. Sähköauto kun oli markkinoiden ykkönen ihan autoilun alkuaikoina.
 
Viestejä
1 649
#30
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Scroll sanoi:
Hyötysuhde palamisenergiasta liikkeeksi on yli 50% jo nykyratkaisuilla. Sitä järkeä. Et pääse ottomoottorilla lähellekkään.
Riippuu tietysti mikä on lähellä.. F1:ssä Mercedes-Benz pääsee tuohon 50% ja normaaliautoissa Toyota pääsee 42% hyötysuhteeseen asti. Ei se nyt mielestäni ihan niin hirveän kaukana ole bensamoottorille. Talteenotossa nykyinen hybrid-ajatus lienee ihan tarpeeksi, ei sitä niin paljon per jarrutus oteta talteen (toki vaatii silloin hölmösti toisen koneen - vaikka tosin osa moottoreista käyttää tuota energiaa esim. sähköisenturbon spoolaukseen kuten Q7).
 
Viestejä
1 649
#31
Vs: Sähköauton lataus ajossa

Arvid sanoi:
Akkujen kehittäminen eteenpäin (lataaminen, kapasiteetti, valmistusmateriaalit) on paljon suoraviivaisempi ratkaisu kuin mikään uusi teknologia ja sille on todistetusti kysyntää.
Aika understatement.. akkujen kehittäminen eteenpäin ei ole ollut kovinkaan suoraviivaista tähän mennessä. Ne eivät kehity kuten vaikkapa prosessiteknologia, vaan ne vaatisivat jatkuvasti hyppäyksen sivuun - johonkin joka ei ole evoluutio. Akkujen parannuksista ja ikuisuuksiin kestävistä kännyköistä on puhuttu jo ties kuinka pitkään, mutta muuta kuin lupauksia ei olla saatu. Akkuja käytetään kuitenkin hyvin paljon muualla kuin autoissa, joten paremman ratkaisun keksijälle olisi varmasti tullut jo paljon rahaa. Kyse ei siis ole siitä etteikö olisi ollut markkinoita, yrittäjiä tai rahaa tehdä tutkimusta.

Jos ei muuta, niin litiumioneissa voidaan olla vielä muutama vuosikymmen. Se voi olla liian pitkä aika.
 
Ylös Bottom