rassi sanoi:Helen päivittänyt nyt ehtojaan tarjouksiinsa![]()
Bumbpaskarna sanoi:Sopimusvahvistukseen olivat lisänneet, että jos vuosikulutus on yli 10 000 kWh niin sopimuksen purkusakko on 200 €. Jos alle niin 50 €.
timop sanoi:Tilasin tuon supertajous linkin takaa 27.7.
Astuu voimaan vasta 25.9. joten mielenkiinnolla seuraan..
Bumbpaskarna sanoi:Tuosta siis näkee, että vaikka kuinka kuluttaa niin ei pitäisi vaikuttaa sopimukseen jos ei sitä halua ennen määräajan loppumista itse irtisanoa.
fraatti sanoi:Kerrostaloasukkaan lämmitys tulee yleensä muualta kuin töpselistä ja näinollen kulutusprofiilikin lienee suotuisampi.
Sähköpulan takia Pohjoismaihin joudutaan tuomaan sähköä Saksasta Ruotsin kautta. Ikosen mukaan Saksan sähkö on kallista, ja siihenkin sää vaikuttaa.
”Saksan jokien vesi on alhaalla, joten voimaloihin joudutaan viemään hiiltä pienillä proomuilla useaan kertaan. Se nostaa rahtikustannuksia ja hiilen lopullista kustannusta. Saksassahan on edelleen 40 prosenttia tuotannosta hiilivoimalaitoksia.”
”On totta, että tuulivoiman saatavuus on ollut vähäisempää hellejakson aikana. Tuulivoimalla alkaa jo olla vaikutusta sähkön hintaan. Ei ehkä niinkään Suomessa, mutta Ruotsissa on enemmän tuulivoimatuotantoa.”
”Mutta jos katsoo futuurihintoja, jotka tavallaan ennakoivat sitä spot-hintaa ja mitä tuleman pitää, niin kuukausituotteet ovat todellakin joulukuulle asti hyvin kalliita. Se antaa sellaisen signaalin, että jos tulee kuiva ja kylmä syksy, kyllä on kalliit spot-hinnat.”
Espejot sanoi:Eikös Norjan vesitilanne ole hyvä?
Uuden aikataulun mukaan sähköntuotanto käynnistyisi syyskuussa 2019, kun edellisen aikataulun mukaan sähköntuotannon oli määrä käynnistyä toukokuussa 2019.
jiikoo sanoi:Todella huono on Norjan ja Ruotsin vesitilanne vuoristoaltaissa.
Telehell sanoi:kaipa ne pysyy sopimuksessa kun eivät ole muutakaan ilmoittaneet![]()
Scroll sanoi:Lisäksi tarjous on vain kerrostalossa asujille. Hämmästyttävän paljon täällä on kerrostaloasujia?
Scroll sanoi:Oliko aiemmassa versiossa sähkönkulutuksen kattona 5000 kWh/a?
Turha odottaa löytävänsä tunnusta etukäteen. Muutin vajaa vuosi sitten Helenin pörssisähkön jonkun Sanoma-yhtiöiden palvelun kautta tulleeseen saman yhtiön määräaikaissopimukseen. Tutkin sitten huomattavan pitkän aikajakson sopimustietojani, eikä siellä näkynyt mitään muutoksia. Luovuin jo sitten toivosta ja päätin, että olkoon sitten pörssisähkö ja toimin sen mukaisesti. Muutaman kuukauden päästä sitten sattumalta palvelua selaillessani huomasin, että sopimustyyppi olikin vaihtunut eikä asiasta ollut tullut sen kummempaa ilmoitusta. Tuolla vaikuttaisi olevan vallalla jonkinlainen "sähläyskulttuuri" asiakaspalveluissa ja markkinointiviestinnässä päätellen useista tapahtuneista sotkuista mm. asiakaskirjeiden sisällössä.Toni sanoi:Missä vaiheessa Helen mahtaa luoda tunnuksen https://www.helen.fi/asiointi/ -järjestelmään? Mulla tilaus alkaa 13.10.2018, eikä ainakaan vielä löydy asiakastietoja jos yrittää rekisteröityä/kirjautua.
Nyt tuli sähköpostiin ilmoitus että kaiken pitäisi olla kunnossa, joten eiköhän 1.9 ala sitten tulla Helenin tarjous sähköä meillekin Paimioon omakotitaloon 10 000kWh arvioudulla vuosi kulutuksella:imaginary sanoi:Ennen kuin tein tuon sopimuksen netin kautta, laitoin myös kysymyksen aspaan. Nyt aspa on vastannut:
"
Valitettavasti tämä tarjous on saatavilla vain kerrostaloasuntoihin, sillä omakotitalojen kulutus on sen verran suurempaa. Helsingin ulkopuolelle se on kylläkin saatavilla, mikäli teillä on joku toinen kohde mihin tämä tarjous soveltuu.
"
Katsotaan siis miten käy sopimukselle, josta siis tosiaan vahvistus on jo tullut. Ei tosin ole vielä Fortumilta soitelleet perään kuten aikaisemmin "olet vaihtamassa sähköyhtiötä...", joten asialle ei liene tehty vielä mitään Heleninkään päässä.
Oletan että imaginary arvioi itse tuota omaa vuosikulutustaan ???Telehell sanoi:Ei siinä kylläkään mistään vuosiarviosta puhuttu.
HiTec sanoi:Oletan että imaginary arvioi itse tuota omaa vuosikulutustaan ???
Vaan siltikin sopimusteknisesti Helenhän ihan itse minullekin nuo 15...18MWh vuosikulutuksen rapsat toimittaa, joten eipä ollut tuollakaan tiedolla heille mitään merkitystä ainakaan tuon oman sopimukseni syntymiseen = enpä tuolla uuden sopparin hintatasolla ainakaan valita vaikka nyt onkin 12kk kädet sidottuina Smiley211007
Minuakin muistivat uudelleen. Samansisältöinenhän tuo oli kuin edellinenkin, mutta olivat nyt ainakin kirjanneet asiat tarkemmin, myös sähkönsiirtoyhtiön jne. tuohon sopimusvahvistukseen yhdeksi koostetuksi dokumentiksi (12 sivua).Telehell sanoi:Tännekin tuli tänään sopimusvahvistus Heleniltä.
Telehell sanoi:Tännekin tuli tänään sopimusvahvistus Heleniltä. Ei siinä kylläkään mistään vuosiarviosta puhuttu.
kotte sanoi:Minuakin muistivat uudelleen. Samansisältöinenhän tuo oli kuin edellinenkin, mutta olivat nyt ainakin kirjanneet asiat tarkemmin, myös sähkönsiirtoyhtiön jne. tuohon sopimusvahvistukseen yhdeksi koostetuksi dokumentiksi (12 sivua).
Siis tämä oli jo kolmas paperi aiheesta. Itse tulkitsin asian niin, että tuo 14 vrk "katumussaika" on nyt energiantoimttajan mielestä kulunut umpeen ja toimittivat siis sopimuksen, jota ei voi kumpikaan osapuoli enää perua ilman kuluja.HiTec sanoi:Juuri tämä on se aito tilausvahvistus joka muodostaa sen juridisen sopimuksenkin. Tuo ensimmäinen oli vain nettisivun aut.lähettämä "kiitos tilauksestanne" -tyyppinen viesti, jonka aito juridinen sitovuuskin voi olla vielä hiukka hakusessa, lähinnä että olemme kirjanneet pyyntönne tuon kaltaisen sopimuksen muodostamiseen. Tokihan sulla on nyt muistaakseni 14pv aikaa myös perua tuo tilauksesi jos niin haluat Smiley211007
kotte sanoi:Siis tämä oli jo kolmas paperi aiheesta. Itse tulkitsin asian niin, että tuo 14 vrk "katumussaika" on nyt energiantoimttajan mielestä kulunut umpeen ja toimittivat siis sopimuksen, jota ei voi kumpikaan osapuoli enää perua ilman kuluja.
Hei,
Hei,
Kiitos, kun valitsit Helenin!
Tekemämme sopimus koskee sekä sähkön myyntiä että siirtoa ilmoittamaasi osoitteeseen.
Sopimuksen sähköllä on kiinteä myyntihinta alla esitetyn mukaisesti.
Sopimuksen sähkö on alkuperätakuin varmennettua 100 % vesisähköä.
Suomisähkö kiinteähintainen perusmaksu 0,00 e/kk 01.09.2018-31.08.2019
energia 3,99 c/kWh 01.09.2018-31.08.2019
Sähkön siirtohinta on voimassa toistaiseksi ja se on kulloinkin voimassa olevan julkisen hinnaston mukainen.
Hinnat sisältävät arvonlisäveron.
Sopimusehdot löytyvät kääntöpuolelta.
Ystävällisin terveisin
Helen Oy
Asiakaspalvelu
Niin, laskin ensimmäiseksi webbi-sivun antaman vahvistuksen. Muutaman tunnin kuluttua tuli tilausvahvistus, jossa oli hinta-, sopimusjakso- ja käyttöpaikkatiedot sekä yleiset toimitusehdot (ei kuitenkaan käyttöpaikkanumeroita, verkkoyhtiötä jne.) toteamuksella "Sopimus astuu voimaan ilmoittamanasi ajankohtana ...". Tulkitsin tuon toimittajaa sitovaksi tarjoukseksi, jonka toimittaja on puolestaan vahvistanut sopimusoikeudellista vakiomenettylä käyttäen aikanaan astuvaksi automaattisesti voimaan.HiTec sanoi:Kolmas?!? Mulla tuo paksu 16-sivuinen pinkka tuli jo 2. yhteydenotossa 13.07.2018 ja tuohon oli tosiaan kirjattu hommat varsin yksityiskohtaisesti sähkötoimittajat, käyttöpaikka ID:t ja mittaritunnukset mukaanluettuina. Itse sopimuspaperin liitteenä oli sitten siirtohinnastoja, toimitusehtoja ja peruuttamisohjeita, jonka vuoksi tuo paisui noinkin paksuksi niteeksi![]()
kotte sanoi:Tässä viimeisessä dokumentissa (siis runsasta kahta viikkoa myöhemmin) ei puhuttu enää mistään peruutusmahdollisuuksista, vaan korvauksista, joita tilaajan pitää suorittaa, jollei pidä sopimustaan (ilmeisesti verkkoyhtiö on tämänkaltaisissa sopimuksissa eräänlainen portinvartija, joka kolmantena osapuolena pystyy varmentaamaan, mistä tilaaja todellisuudessa hankkii sähkönsä, eli verkkoyhtiön ja käyttöpaikan nimeäminen on sopimusoikeudellisesti olennaista).
Näin voi olla. Meillä verkkoyhtiönä on Caruna Espoo distribution (mahtaako tuo myydä sähköä edes toimitusvelvollisena yhtönä vai onko järjestänyt niin, että Fortum sähkönmyynti myy tuossa tapauksessa sähkön?).HiTec sanoi:Oiskohan sitten mun kohdalla oikastu pikkasen, sillä Helen-verkon alueella asutaan = he saivat jo tuon verkkoyhtiö-puolenkin mukaan tuohon 2. versioonsa (siinähän siis oli jo käyttöpaikka- ja sähkömittaritunnuksetkin kohilaan) ja siksi ei enää tuota 3. yhteydenottoa tässä tapauksessa tarvita ???