Sähkön tarjoushinta NYT!

Tehari

Aktiivinen jäsen
Tilausvahvistuksessa siitä ei ole mainintaa. Katsotaan kun sopimusvahvistus tulee, pitäs tulla viiveettä kahden viikon kuluessa.
 

lassiko

Jäsen
Itselläni on määräaikainen sähkösopimus päättynyt mutta sähkön myyjä ei ole lähestynyt minua asian tiimoilta ja itsekkin huomasin asian jokin aika sitten vasta. Sähköä tulee (edullisesti tämän päivän hintoihin verattuna) ja laskut normaalisti. Pitääkö olla huolissaan että jossain kohtaa loppuu sähkön tulo tai perivät jollain tietyllä hinnalla takaisin "menetettyjä" euroja takaisin? Vai annanko vain olla ja odotan miten käy?
 

tj86430

Vakionaama
Eikös normisopimus ole sellainen, että määräaikaisen päätyttyä siirrytään by default toistaiseksi voimassaolevaan kulloisillakin ehdoilla, MUTTA myyjän pitää hyvissä ajoin (kuukautta ennen?) ilmoittaa mitkä ne ehdot tulevat olemaan.

Oletko varma että se on päättynyt, ettet esim muista päättymisajankohtaa väärin (kuten itse tein, mutta toiseen suuntaan)?

Onko sähkönmyyjän verkkopalvelussa mahdollista tarkastella sopimustietoja, ja jos on, niin mitä siellä lukee?
 

lassiko

Jäsen
Tein 1v määräaikaisen sopimuksen mikä alkoi 1.4.2018. Kesken sopimuskauden, sopimukseni myytiin toiselle sähkönmyyjälle. Uudelta myyjältä sain sähköä ekan kerran 23.9.2018 ja heidän tiedotteessaan lukee että sopimusehdot jatkuvat samoina mitkä alkuperäisen kanssa. Ei ole tullut mitään infoa/viestiä määräaikaisuuden päättymisestä nykyiseltä sähkön myyjältä.. :rolleyes:
 

lassiko

Jäsen
Noniin.. Nyt sieltä sitten tuli uusi lasku, missä ensi kuun lopusta eteenpäin sähkön hinta nousee nykyisestä 4,19c -> 8,32c. Sekä ennakkolasku tulevasta arvioidusta sähkönkäytöstä seuraavilta 3kk ajalta. Mitään ilmoitusta ei tullut että sopimus mennyt umpeen (sekin olisi pitänyt tulla jo pari kuukautta sitten). Oletan kuitenkin, että nyt minulla on tuo 4viikkoa aikaa purkaa sopimus heidän kanssaan. Tämä kuitenkin vain oletusta koska puhelimeen tai sähköpostiin ei vastata heiltä. Myyjänä siis paljon keskusteltu FI-NERGY.

Heillä tällä hetkellä myynnissä 24kk määräaikaisella sopimuksella 4,69c kwh + 5,99kk / 5,19c kwh + 5,99ekk (12kk) Mutta taidan varmuuden vuoksi katsoa sähköa joltain toiselta myyjältä.
 

Mikkolan

Vakionaama
Jos sopimus loppuu määräaikaisena niin yleensä se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, ja senhän saa katkaistua nopeitten tekemällä uuden sopimuksen toisen yhtiön kanssa.
Ilmeisesti sulla on "toistaiseksi voimassa" tilanne, niissähän hinnat tuppaa pomsahtamaan. Kiiruusti tekemään uutta sopparia toiseen firmaan, senkin saa vaihdettua jos löytyykin jostain parempi, kunhan toimii nopeasti
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Noniin.. Nyt sieltä sitten tuli uusi lasku, missä ensi kuun lopusta eteenpäin sähkön hinta nousee nykyisestä 4,19c -> 8,32c. Sekä ennakkolasku tulevasta arvioidusta sähkönkäytöstä seuraavilta 3kk ajalta. Mitään ilmoitusta ei tullut että sopimus mennyt umpeen (sekin olisi pitänyt tulla jo pari kuukautta sitten). Oletan kuitenkin, että nyt minulla on tuo 4viikkoa aikaa purkaa sopimus heidän kanssaan. Tämä kuitenkin vain oletusta koska puhelimeen tai sähköpostiin ei vastata heiltä. Myyjänä siis paljon keskusteltu FI-NERGY.
Nämä tietyt sähkönmyyjäfirmat, joista on varoituksia internet-täynnä, kannattanee jättää väliin jos ei välttämättä elämäänsä kaipaa lisää jännitystä ja harrastetta.
 

lassiko

Jäsen
Jos sopimus loppuu määräaikaisena niin yleensä se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, ja senhän saa katkaistua nopeitten tekemällä uuden sopimuksen toisen yhtiön kanssa.
Ilmeisesti sulla on "toistaiseksi voimassa" tilanne, niissähän hinnat tuppaa pomsahtamaan. Kiiruusti tekemään uutta sopparia toiseen firmaan, senkin saa vaihdettua jos löytyykin jostain parempi, kunhan toimii nopeasti
Juu näinhän se on. Odottelin vain että sieltä olisi tullut joku ilmoitus sopimuksen päättymisestä jne. Heille kun soittelee niin ei vastata. Sähköpostiin tuli automaativastaus että vastaavat 3pvän kuluessa, siitä on nyt 7 päivää...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sähkönmyyjä voi yrittää huijata – miten narauttaa koijari?
Sähkönmyyjillä on surkea maine. Ei ole mikään ihme, että saa huonon maineen jos asiakkaita suoraan sanottuna huijataan. Kuluttajaviranomainen saa vuosittain jopa satoja valituksia sähkönmyyjistä. Valitukset liittyvät useimmiten sähkösopimusten puhelinmyyntiin sekä sopimus- ja laskuepäselvyyksiin.

Myös Kauppalehti.fi uutisoi sähkönmyynnin epäasiallisesta markkinoinnista 20.11.2017.

Lataa Sähkönmyyjän huijausmanuaali alta heti!
Jotta turhilta epäselvyyksiltä sähkönmyynnissä vältyttäisiin, olemme julkaisseet oppaan, jossa kerromme 9 eri tilannetta, joihin kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi tehtäessä sähkösopimusta puhelimessa.


Manuaali -> http://energiakauppa.leppakoski.fi/...a_9_tapaa_joilla_sahkonmyyja_huijaa_sinua.pdf
 
Viimeksi muokattu:

tj86430

Vakionaama
Ei, mutta yleensähän nämä menee niin, että listataan ne temput joita kilpailijat käyttää mutta itse ei käytä, ja jätetään listaamatta ne temput joita itse käytetään.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei, mutta yleensähän nämä menee niin, että listataan ne temput joita kilpailijat käyttää mutta itse ei käytä, ja jätetään listaamatta ne temput joita itse käytetään.
Ok. Tietysti olisi mukava jos kaivaisit jotain lihaa luiden ympärille ja kerrot mistä on kyse tai missä näin menetellään ennen sen suurempaa huutelua.
Oppaassa mainitut jutut kumpuavat huijareista kuten Håkan Gustafsson ja esim hänen firmoistansa Market Energia, 220 Energia, Werel, Fi-nergy

Ruotsalaiset ovat julkaiseet listan yhtiöistä kenen kanssa on eniten ongelmia. Vähemmän yllättäen sieltä listalta löytyy fi-nergy sekä nordic green energy.

Noille huijareille viranomaiset eivät ole saaneet luuta kurkkuun mutta jotain sentään yrittävät: (GNP Energy Finland Oy, exFinkraft Oy ja exMarket Energia)

Pieni lainaus wikipediasta(https://fi.wikipedia.org/wiki/GNP_Energy):
Valitukset ja markkinaoikeus
Vuonna 2011 kuluttaja-asiamies haastoi Market Energia Sähkönmyynti Oy:n oikeuteen sähkön puhelinmarkkinoinnista. Yrityksestä oli tehty satoja valituksia Kuluttajavirastoon.[5] Yritykselle maksettujen ennakkomaksujen takaisinmaksussa sopimuksen irtisanomistilanteissa oli toistuvia viivästyksiä[6].

Markkinaoikeus katsoi yhtiön toimineen sopimattomasti muun muassa puhelinmarkkinoinnissaan, sopimuskäytännöissään ja ennakkolaskun suuruutta määrittäessään, mutta ei pitänyt ennakkolaskutusta sinänsä kuluttajansuojalain vastaisena. Tuolloin sille asetettiin 75 000 euron uhkasakko koskemaan määrättyjä kieltoja kokonaisuutena.[7]

Syyskuussa 2016 Kuluttaja-asiamies vei Finkraft Oy:n markkinaoikeuteen sähkönmyyntisopimusten hinnankorotuksista. [8][9] Lisäksi kilpailu- ja kuluttajavirasto raportoi vuoden 2016 vuosikertomuksessaan yhtiön systemaattisesta useiden satojen kuluttajien tuplalaskuttamisista.[10] Finkraftin mukaan syyksi kerrottiin atk-järjestelmän käsittelyvirhe, joskin tämän virheen korjaamiseen kului lopulta yhteensä lähes kaksi vuotta.

Vuonna 2018 kilpailu- ja kuluttajavirasto on ratkaisussaan todennut yhtiön markkinoineen puhelimessa 80–90-vuotiaille vanhuksille sähkösopimuksia kertomatta kaikkia lain vaatimia tietoja sekä käyttäen arviolaskutuksessaan aivan liian suuria kulutusarvioita.[11] Ratkaisun esimerkkitapauksessa oli arvioitu kuluttajan käyttämä kesäajan kuukausittainen energiamäärä yli 100 kWh:ksi, kun päättyneen kuukauden kulutus oli ollut runsaat 60 kWh. Kesäaikana sähkönkulutus on yleisesti ottaen vähäisempää. Tämän lisäksi puhelinmyynnissä sopimusvahvistuksia on lähetetty niin myöhään, että lain mukainen 14 vuorokauden määräaika sopimuksen peruuttamiseen on vahvistuksen saapuessa jo täyttynyt.[11]

Syy miksi siirtoyhtiöitä ja muita myyjiä myös närästää tälläinen toiminta johtuu siitä että myös he joutuvat osallistumaan näiden soppien selvittelyyn. Tässä esimerkkinä Caruna & GNP Energy Finland Oy

 

tj86430

Vakionaama
En ole eri mieltä mistään kirjoittamastasi. Mutta lähtökohtaisesti kun alan X toimija kirjoittaa "varo näitä seikkoja alalla X", niin suhtaudun siihen enemmän markkinointina kun objektiivisena tiedonvälityksenä.
 

Enought

Tulokas
Aluksi sopimuskumppanini Fi-Nergy laskutti halvasta sähköstä 2 kuukautta etukäteen. Seuraavassa käänteessä tuli tieto, että he ovatkin saaneet päähänsä (yksipuolisesti) vaihtaa sopimuksen huomattavasti kalliimpaan, johon kuului myös perusmaksu/kk (alkuperäisessä ei ollut lainkaan perusmaksua). Tässä vaiheessa sanoin sopimuksen irti, jolloin Fi-Nergy jäi maksajan paikalle etukäteislaskutuksensa vuoksi.

Odottelin, chattailin, viestittelin ja soittelin Fi-Nergylle maksun palauttamisesta. Maksua ei tietenkään näkynyt koskaan pankkitililläni; lopulta sieltä kerrottiin NordFin Capital Oy:n hoitavan takaisinmaksun tiettyyn päivään mennessä. No, tuo päivä oli parisen viikkoa sitten ja kuten arvata saattaa, NordFin Capital Oy on nihkeä vastaamaan puhelimeen. Saa nähdä, miten palautuksen kanssa käy.

Lopputulemana sanoisin: VAROKAA FI-NERGY - NIMISTÄ FIRMAA! Itse en siihen koske enää pitkällä kepilläkään, vaikka se olisi maailman ainoa sähkönmyyjä.
 
Ei, mutta yleensähän nämä menee niin, että listataan ne temput joita kilpailijat käyttää mutta itse ei käytä, ja jätetään listaamatta ne temput joita itse käytetään.
Voi tuossa olla takana sekin, että närästää turha työ, kun menetetään väliaikaisesti asiakkaita sopimuksiin, joista nähdään, että se ei ole edes asiakkaalle sillä hetkellä edullisempi. Onhan noissa markkinointitavoissa eroja. Kaikilla ei taida olla aktiivista puhelinmarkkinointia ollenkaan. Jos hinnat ja ehdot ovat netissä, asiakkaalla on jo lähtökohtaisesti heti mahdollisuus vertailla ja vähän miettiä, mikä on edullisin vaihtoehto.

Epämääräinen kauppias etsii etsimällä vanhuksia ja ylipäätänsä koko ajan aktiivisesti uusia asiakkaita, koska suuri osa asiakkuuksista jää lyhyiksi kun selviää että sopimus muuttuukin nopeasti epäedulliseksi mutta kaikki eivät pysty tai jaksa näihin perehtyä.
 

Mikki

Vakionaama
Helenin "Singles' Day" vs. tuo "kiinteähintainen" tarjous kohtaa noin 12,2MW vuosikulutuksessa. Jos kulutus on suurempi, niin Singles' day tarjous on halvempi. Jos pienempi kulutus, niin sitten tuo kiinteähintainen.

Täytynee odottaa "Black Friday" tarjouksia sähkösopparin kanssa. Eiköhän joku täräytä hyvän tarjouksen sille päivälle.
 

prelude

Vakionaama
Loiste lähestyi sms:llä. vuoden soppari: 5,39 päivä, 4,29 yö ja 3,98e/kk perusmaksu.
Eipä tässä auta muuta kuin odotella mustaa perjantaita Mikin kanssa.
 

Ahwell

Tulokas
Otin pari viikkoa sitten Outokummun energian pörssisähkön 1,88€/kk ja 0,25c/kWh. Samaan aikaan Helen tarjosi 2 vuoden sopparia 5,29c/kWh ja 1,5€/kk(3€/kk ja eka vuosi ilmaiseksi).
Nyt hiukan kaduttaa, kun katson noita pörssisähkön hintoja päivällä :eek:

Isoja tappioita ei pääse 10MWh vuosikulutuksella tulemaan, mutta jää nähtäväksi miten pörssisähkön hinta kehittyy.
Järjestelmässäni ei ole mahdollisuutta painottaa yölämmitystä, mutta nyt välikautena se hoituu automaattisesti päivä- ja yölämpötilojen erona.

Tänään tuli ensimmäinen sähkölasku pörssisähköstä. Hinta kilowattitunnille kuukausmaksu mukaanlukien oli 6,18c, eli jonkunverran kalliimpaa tällä aikavälillä kuin tuo Helenin tarjous olisi ollut.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tänään tuli ensimmäinen sähkölasku pörssisähköstä. Hinta kilowattitunnille kuukausmaksu mukaanlukien oli 6,18c, eli jonkunverran kalliimpaa tällä aikavälillä kuin tuo Helenin tarjous olisi ollut.
Kiinteät määräaikaiset sopparit ovat usein sellaisia että niillä sähköä saa alta pörssihinnan. Myyjä ottaa tällöin persnettoa, mikä sitten mahtaakaan olla peruste tuollaiselle toiminnalle. Toivo siitä että asiakas jatkaa "toistaiseksi"-asiakkaana seuraavaksi?
 

katve

Jäsen
Koitetaankohan asiakkaat sitouttaa korkeisiin hintoihin kun Olkiluoto3 07/2020 käynnistyminen laskenee hintoja. Toistaiseksi voimassa olevat hinnoiteltu ihan överiksi -> paine kasvaa valita määräaikainen ja niissä koitetaan 2 vuoden soppareita saada myytyä. => profit
 
Viimeksi muokattu:

iqo

Aktiivinen jäsen
Samaa miettinyt kuin yllä. Itse kyllä veikkaan, että OL3 käynnistyminen ei tule näkymään radikaalisti sähkön hinnassa. Ainakaan 2020- ja 2021-futuurit eivät tällaiseen anna viitteitä, mutta ehkä markkinalla oleva epävarmuus tuotannon aloittamisajankohdasta näkyy niin, että viellä ei kukaan uskalla ottaa näkemystä asiaan. Näkyisikö vasta, kun tuotanto on varmuudella saatu käyntiin?
 

Heat&Cool

Aktiivinen jäsen
En edes muista milloin viimeksi itsellä olisi ollut muu kuin 1-2 vuoden määräaikainen sopimus edullisin. Syyskuussa otin tuon Vattenfallin co 2 vapaa ilmasto mix 24kk sopparin kilpailuttaja-sivuston kautta: 5,05c/kwh (+0/kk). Epäilen vahvasti, että OL3 käynnistyminen (ihme jos nyt edes käynnistyy 2020) merkittävästi näkyy sähkön hinnassa. Tietty teollisuus saa ainakin hetkellisesti entistäkin edullisempaa sähköä?
 

Heat&Cool

Aktiivinen jäsen
Jää nähtäväksi. Tuotantoa verkkoon tulee yhtä paljon mitä Olkiluoto 1 & 2 tuottavat yhteensä eli ~12/13 terawattituntia lisää. Hinta-arvio 37-38 euroa megawattitunti, omakustannehinta. https://www.talouselama.fi/uutiset/...insahkoa/9b7f9d53-0b34-4b09-8986-8b27c9e25466
Toivottavasti oma arvaukseni on väärä, ja kuluttajasähkön hinta laskee. Eiköhän siinäkin tapauksessa siirron/tehotariffin myötä saada loppuhinta kuluttajalle pysymään vähintään nykyisessä. Se vaan, että onhan tämä koko OL3 rehellisyyden nimissä ollut täysi fiasko ja kaikkea muuta kuin taloudellisesti kannattavaa tähän asti. Montakohan vuotta menee, että päästään edes tma tasoon vaikka kuinka tehokas?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vaihdoin juuri toimittajaa:
Tuote Lumo Energia Markka
Perusmaksu 0 €/kk
Energiamaksu 3.63 snt/kwh
Onnea koitokseen. Mulla on kuitenkin sen verran ennustajan vikaa että kaikki ei taida mennä kuten Strömsössä...
Jos se näyttää liian hyvälle ollakseen totta niin onko se..?


 

harb

Jäsen
Sain Lumolta pari kuukautta sitten ilmoituksen hinnan nostamisesta ihan ajallaan. Eli kuukausi ennen muutosta.

Tuo jättää pari viikkoa etsiä seuraava sähkönmyyjä.
 
Ylös Bottom