Sammypiru: ILP: FD25 + VILP: 5500E+UM500l+ vast. 3kw+6kW. OKT 165m2 Huittinen

Sammypiru

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Tässä viestiketjussa käyttökertomuksia 23.1.2009 alkaen. Ennen pumpun asennusta tulleet ajatukset ja pohdinnat täällä: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4369.0

5500E laitettu tulille 23.1.2009 klo 16:00. Ensimmäiset mittaustulokset näyttävät siltä, että sähkönkulutus kasvoi pumpun käynnistämisen myötä :)

Kone käy parasta aikaa kahdella palkilla, mutta ei silti vielä 8 tunnin aikana ole saavuttanut asetettua tavoitelämpötilaa, jonka olen laittanut +50°C:een. Koittelen tässä nyt ajaa täysin ilman vastusten apua ja katson lähteekö lämmöt ylös vai alas.

Ulkoyksikössä ei ole havaittu minkäänlaista kuuraantumista. Asentaja laittoi aineet pelkästään painemittarin avulla, mitään ei punnittu. Kun en asiasta ymmärrä, niin en osannut asennusvaiheessa kommentoida mitenkään.

(Selvennykseksi tähän viestiin, että pumppu saatiin tosissaan toimintaan monien mutkien kautta vasta 10.3.2009. Laitetoimittaja on luvannut maksaa menetystä hyödystä korvausta ja ollaan jo oikeastaan päästykin sopuun summasta.)

Lämmitys (talo+käyttövesi):

Liitteessä graafi:

Liitteet

Sammypiru

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Sammypirun 5500E + 500 Ultivaraaja + 3kw (ala) + 6 kW (ylä) vastukset

Kuumakaasun lämpötila on ollut nyt maksimissaan 51,4°C. Mihin tämä viittaa?

Ultin 500 varaajan ylävastus sädetty +65°C.

Sammypiru

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja

Kuumakaasusta saadaan jotakin käppyrää, voiko tästä päätellä jotain?

edit: Varaajan alamittari näyttää +43°C, Ultin anturi keski"reiässä" näyttää +38°C ja ylämittari +66°C, pyynti Ultilla +48°C.

Miksi Ultin mittari näyttää noin vähän?

Ylävastus hyppii päälle hetkeksi silloin tällöin.

tnurmine

Aktiivinen jäsen

Sammypiru sanoi:
Kuumakaasusta saadaan jotakin käppyrää, voiko tästä päätellä jotain?
Eikö tuo nyt ole aika selkee homma?
Jos tuo numeroväli on 1 tunti, niin laite pätkii. Sulatusvälithän on minimissään se 45 minuuttia,
mutta sulla noi kaasun lämmöt tipahtaa 3 kertaa tunnissa.
Eli tuossa laite käy noin 20 minuuttia ensin puoliteholla (2 pykälää mittarissa) ja sitten kun yrittää ottaa kierroksia,
niin laite sammuu. Siksi lämmötkään ei nouse tuon korkeammalle.
Vika korjautuu (toivottavasti) sillä uudella piirikortilla... minulle voit lähettää sen vanhan :)
Minulla ja JukkaS:llä laite on lähtenyt toimimaan sähkö katkaisemalla pariksi minuutiksi, mutta kaikilla tuokaan ei auta.

Toisaalta et vielä maininnut laitteen sammumisista mitään?

Mutta minua alkaa nyt huolestuttamaan Ultimaten VILP tuki. Nyt on 3 viikkoa kulunut, eikä mitään ole kuulunut?
Ennen sai vastauksen päivässä.

Sammypiru

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja

Yön se on ollut päällä ja samanlaista käppyrää piirtänyt kuumakaasusta. Kuuraantumista ei ole lainkaan.

Katkaisen sähköt hetkeksi ja koitan uudelleen....

Sammypiru

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja

Sama katkominen jatkuu eli siis yhteys laitetoimittajaan->

Sammypiru

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja

Se on aina tuo 51,8°C, johon kuumakaasu nousee ja sitten tipahtaa.

Sammypiru

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja

Jos lämpötila R410a:lla on +51,9°C, niin paljonko on silloin paine? 35,9 bar?

Nafta

Propelhead

Ei pysty sanomaan kun tuo ei ole lauhtumislämpötila, mihin se paine täsmäisi.
Katso pikemmin varaajan keskilämpötilaa.

Ainakin pakkasilla alkaa tuo +50 keskilämpö olemaan jo aika kovan työn takana.

Sammypiru

Vakionaama

Ulkoyksikön merkkivalot tuli tarkastettua ja kone tosiaan pysähtyy "Invertterin yleisvikaan". Uutta korttia tilaamaan sitten.

tnurmine sanoi:
..Eli tuossa laite käy noin 20 minuuttia ensin puoliteholla (2 pykälää mittarissa) ja sitten kun yrittää ottaa kierroksia,
niin laite sammuu. Siksi lämmötkään ei nouse tuon korkeammalle.
Vika korjautuu (toivottavasti) sillä uudella piirikortilla... minulle voit lähettää sen vanhan :)
Minulla ja JukkaS:llä laite on lähtenyt toimimaan sähkö katkaisemalla pariksi minuutiksi, mutta kaikilla tuokaan ei auta.

Toisaalta et vielä maininnut laitteen sammumisista mitään?

Mutta minua alkaa nyt huolestuttamaan Ultimaten VILP tuki. Nyt on 3 viikkoa kulunut, eikä mitään ole kuulunut?
Ennen sai vastauksen päivässä.
Olen tätä foorumia lueskellut ja miettinut kannattaako tuota ultimaten 5500E/500 pakettia ostaa..
Ei taida olla yhtään toimivaa? Eli halvalla ei saa hyvää..
Olen aikeissa laajentaa kämppää parilla huoneella ja ajattelin samalla uusia vanhankin puolen lattioita ja laittaa vesikiertoisen lattialämmityksen perustuen tähän comboon. Lämmitettävää alaa olisi jotain 70 neliötä. Kannattaisiko vaan laittaa perinteinen sähköinen lattialämmitys joka maksaa noin 500e kun tämä uusi tekniikka maksaa jotain 5000e. Saako tuota välirahaa takaisin ennenkuin laitteet hajoaa?

Itse olen laskenut takaisinmaksun näin:
nyt lämpösähkön kulutus jotain 5000kWh vuodessa joka maksaa noin 450e. Jos tästä saa puolet pois (COP2?) niin säästö vuodessa 225e. Hintaero lattiasähkö vs. VILP 4500e joten 4500/225 tekee 20 vuotta !? - ei taida olla järkee.. mutta miksi näitä sitten myydään ja asennellaan?

V

Vieras

Ei kuulu Sammyn ketjuun mutta vastataan nyt tähän, Itse pystyn suosittelemaan kyllä 5500 inverter ja sisäyksikkö kompinaatiota tuohon sun tapaukseen.
Pienenee jo huomattavasti tuo takaisinmaksun aika, Ja uskon että toimii paremmin kuin mulla kun on kyse kuitenkin matalalämpöpiiristä.
Lukase minunkin kirjoituksia; http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5131.0

Sammypiru

Vakionaama

Tammikuun kulutus lisätty ensimmäiseen viestiin, Ulti ei käytössä.

Nyt on sitten ongelmaa taas tuon varaajan vastusten säätämisen kanssa. Kertokaa mulle mihin lämpöihin vastukset kannattaa säätää?

Nyt ulkona -16°C ja 55 asteisella kiertovedellä ollaan pärjätty.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Rutjan vilppiä koskevat keskustelut siirretty omaan ketjuunsa:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5793.0

Sammypiru

Vakionaama

Uusi kortti tulossa ulkoyksikköön. Maaliskuun alussa ollaan taas viisaampia...

Sammypiru

Vakionaama

Posti tuo kortin tänään.

Aikalaillla ongelmallinen tuo 500-varaaja. 6 kW:n ylävastus riittäisi teholtaan, mutta se katkaisee toimintansa liian aikaisin. Kovilla pakkasilla pitäisi säätää kovemmalle lämmölle, jotta nostaisi lämmön korkeammalle kuin pyynti kierrossa. Hankalaa.

riku

Aktiivinen jäsen

samasta aiheesta: Zequen kanssa tossa oli juttua: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5134.msg73256#msg73256

itsellä nyt kun olen sammuttanut pumpun(yli -15 astetta pakkasta) niin aika tasasesti pysyy tuolla aika kuumalla vastuksella, mut ittelläs se säätelee jostai syystä, vaikken ole koskenut mihinkään :D kyse on samasta 500l varaajasta

Sammypiru

Vakionaama

Kortti saapui postissa, tai niin, täällä on puhuttu kortista, mutta minulle ainakin tuli kortit "asennuskelkkoineen päivineen".

Illemmalla luvassa raporttia korttivaihdon aiheuttamista muutoksista.

JukkaS

Jäsen

Sammypiru sanoi:
Kortti saapui postissa, tai niin, täällä on puhuttu kortista, mutta minulle ainakin tuli kortit "asennuskelkkoineen päivineen".
Jees, niin tuli mullekin!
Siis molemmat ulkoyksikön kortit kiinnityskonsoleineen ja lämpötila-antureineen kaikkineen.... Koko ulkoyksikön "aivopaketti" :D

-> toivottavasti vaihto saa sullakin ultimasiinan hyrräämään, ainakin mulla on toiminut tuon vaihto-operaation jälkeen hienosti!

-jukka s-

Sammypiru

Vakionaama

Tää on niin kiinnostava juttu, että laitetaan nyt jo tunnin ajon jälkeen esimakua...

Sammypiru

Vakionaama

Yön annoin laitteen olla käynnissä ja samanlaista katkovaa käyntiä teki. Kuumakaasu nousee hieman yli 50°C ja sitten "NAPS". Ideoita seuraavaan askeleeseen?

Kylmäaineen määrän voisi tarkistuttaa vielä kertaalleen?

JukkaS

Jäsen

Sammypiru sanoi:
Yön annoin laitteen olla käynnissä ja samanlaista katkovaa käyntiä teki. Kuumakaasu nousee hieman yli 50°C ja sitten "NAPS". Ideoita seuraavaan askeleeseen?

No voi sun, nyt alkaa ahistamaan jo lähimmäisenkin puolesta.... :(

En usko kylmäainemäärän olevan syypää, jos määrä kerran joskus on jo tarkistettu. Kylmäaineen määrä vaihtelee varmaan 100 g haarukassa vähän itse kullakin, jos sulla on 1300...1400 g ainetta niin se on ihan OoKoo.

Onko siitä sun ulkoyksiköstä mitattu kuristimen tasavirtajännitettä? Sen pitäisi olla noin 375 volttia silloin kun kone käy täysillä. Mullahan oli myös kuristimessa vikaa kun ei jännite noussut kuin 270 volttiin ja kun se vaihdettiin uuteen niin päästiin ohjeen mukaiseen arvoon. Jännite mitataan niistä kuristimen johtoliittimistä (valkeat kangaspintaiset noin 8 mm vahvuiset johdot).

Nyt kun mulle on sekä kuristin että ulkoyksikön "sähkökeskus" vaihdettu, on mylly lopultakin saatu toimimaan oikein.

-jukka s-

Sammypiru

Vakionaama

Mullehan tuli uusi kuristinkin noissa uusissa "aivoissa", joten kai sen nyt pitäisi olla kunnossa, pitäisi. Paltaan asiaan...

Rutja

Aktiivinen jäsen

Eikös noissa käppyröissä näy ole lainkaan sulatusta, vai resetoiko laite itsensä ja unohtaa sulatuksen.
Kun itse resetoin katkaisemalla virran niin se unohti sulatuksen ja kenno oli hetkenpäästä kokonaan tukossa.

Sammypiru

Vakionaama

Joo mä en oo vielä koskaan nähnyt sulatusta saatikka kuuraa laitteessani.

JukkaS

Jäsen

Sammypiru sanoi:
Mullehan tuli uusi kuristinkin noissa uusissa "aivoissa", joten kai sen nyt pitäisi olla kunnossa, pitäisi. Paltaan asiaan...
Tsot tsot!
Kuristin ei ole noilla piirikorteilla, sellaisesta on kuva yhdessä mun viestissä tässä toisessa ketjussa:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5391.45

Siis kuristin on sellainen noin 8 cm halkaisjaltaan oleva munkkirinkilän näköinen musta ferriittimöykky, jonka ympärille on kierretty mustaa johtoa. Kuristin sijaitsee kompurakotelossa, kiinnitettynä kompuran taakse väliseinään kolmella ruuvilla. Kuristimen johtoliittimet 2 kpl kyllä löytyvät piirikortilta "vasemmanpuoleisen kortin yläreunasta"....

-jukka s-

Sammypiru

Vakionaama

Oot muuten oikeessa. Näin kyllä sen kuristimen tuossa eilen kun uusia aivoja vaihdettiin.

Ooks mä nyt ainoa, jolla on kortit vaihdettu, mutta kuristin on vanha?

Ton kuristimen toimimisen taisi voida mitata jollain? Ultilla sivulla tais olla ohjeetkin...

Sammypiru

Vakionaama

Kuristimen arvot mitattu ja näyttää tasaisesti sen 380V DC:tä. Samalla tarkistin kuristimen kangaspäällysteiset johdot ja kiersin ne Ultin ohjeen mukaan toistensa ympärille. Liitteessä olevan kuvan punainen sahaava käyrä on kuumakaasun lämpötila ja käynti näyttää nyt siltä, että katkontaa ei ilmene ja pienellä sahauksella ajettiin kokonaiset noin 2 tuntia. Ulkolämpötila ajon aikana aika tarkkaan -10°C.

Kaasun lämpötila ei nouse kovin korkealle ja kylmämies onkin tulossa tekemään vielä kerran uudelleentäytön.

tylcx

Jäsen

Oliko jännite 380 V Dc vasta sen jälkeen, kun kuristimen johdot oli kierretty vai ennen kiertämistä? Minulle tuli korttipaketti tänään ja vaihdon teen lauantaina. Kuinka monta kierrosta johtoja punottiin ?

Sammypiru

Vakionaama

Lukema oli 380 jo ennen kiertämistä ja kiersin johtoja koko matkalta niin paljon, että sain helposti liittimet vielä takaisin paikoilleen. Muita johtoja en ko. nippuun laittanut.

Uskon, että jos täyttösi on oikea, niin lauantai-iltana Ultisi toimii.

Sammypiru

Vakionaama

Hengissä ollaan, pumppu ei vielä laula, koska kylmälaitemiehen saanti tontille on äärimmäisen hankalaa.

zadah

Vakionaama

Sammypiru sanoi:

Malala kuumakaasun lämpötila viittaa liian pieneen tulistuksen, eli kompura saa raakaa kylmäainetta (nestemäistä), eli lääkkeenä ainemäärän vähentäminen.

tnurmine

Aktiivinen jäsen

zadah sanoi:
Malala kuumakaasun lämpötila viittaa liian pieneen tulistuksen, eli kompura saa raakaa kylmäainetta (nestemäistä), eli lääkkeenä ainemäärän vähentäminen.
Voihan se niinkin olla, mutta palautetaanpa mieliin se, että erittäin monella ko. laitteen omistajalla (myös minulla) oli vuodenvaihteen tienoilla ja sitä ennen suuret ylitäytöt koneissa, enkä muista kenenkään raportoinneen moisesta havainnosta.

Samoin tuolloin muistan eräiden laskeskelleen, että tuohon kuumakaasukierukkaan mahtuisi litrakin ylimääräistä kylmäainetta, ilman, että vaikuttaa laitteen toimintaan. Silloin oli muistaakseni kyse tuosta erikseen asennettavasta 12,5metrin kierukasta. Sammyllähän on vielä tuo 15 metrin kierukka.

Onko kuristin jo vaihdettu?
Kaasun lämpötila ei nouse korkeaksi, jollei kone ota täysiä kierroksia.
Konehan nostaa kierroksia 1hz/sekunti. Kun 3s pykälä tulee näyttötauluun, niin siitä kone nostaa
kierroksia vielä ainakin 20 hz (helppo seurata sekuntien mukaan).

Sammy: "Mittasin kaasuputken lämpötilan myös ulkoa heti koneen jälkeen ja siellä lämpötila nousi +80°C:een ja samaan aikaan sisällä ennen varaaja kaasuputken lämpötila oli noin +54°C." ::)

Mitä tässä on tapahtunut sitten? Teitkö tuon mittauksen missä vaiheessa? Oliko kaasuputki vasta lämpiämässä? Tää on pelkkää ??? ??? ??? ;D

Sammypiru

Vakionaama

Tohon kuumakaasuputken lämpötilaan sisällä voidaan nyt laittaa pieni korjaus. Mittasin vähän paremmilla mittareilla ja tulos oli +65 astetta.

Kyllä mun koneessa on todennäköisesti mehut vähissä ja huomenna pitäisi tulla uusi kylmämies, joten huomenna illalla palaan asiaan.

Sammypiru

Vakionaama

Noni, palaan asiaan. Ymmärrettävien sattumuksien vuoksi kylmämies ei päässyt paikalle. Soitti kyllä ja pahoitteli tilannetta. Ensi viikolla sanoi, että ihan varmasti tulee, jos tämänpäiväinen este on poistunut.

Sammypiru

Vakionaama

Olen keräillyt nyt ahkerasti kulutuslukemia vuorokausilta ja viimeinen vuorokausi kulutti lämmitykseen ja käyttöveteen 80kWh astepäiväluvun ollessa 22,5.

Sammypiru

Vakionaama

Tarkistutin koneen täytöksen vielä toisella kylmämiehellä ja kas kummaa, ensimmäisen jäljiltä oli rankka vajaatäyttö. Nyt koneessa 1300 g ainetta ja käy ja kukkuu. Lisää sykleistä illemmalla.

Sammypiru

Vakionaama

Muutama tunti on päästelty. Höyrystin kuurautuu tasaisesti alhaalta ylös ja sulatuksessa sulaminen on todella nopeaa. Iso yllätys oli se, kuinka paljon vesihöyryä nousee sulatuksessa ilmaan ja laitteen vieressä oikein tuntee lämmön. Onko muilla vesihöyryhuomioita?

Allaolevassa kuvassa hivenen käyrää kaasusta. Sykli on aika tarkkaan 45 minuuttia, ottoteho keskimäärin noin 1,08 kWh.

tylcx

Jäsen

Mistähän noita kylmäaineen lisääjiä löytyisi? Tein (ulti-virkailijan avulla) 4.3.09 "vikailmoituksen" Oulun konttorissa todennäköisestä kylmäaineen vajaudesta, koska laite ei ota arvokilven mukaisia tehoja, vaikka muuten käy ja kukkuu kunnolla. Jos kokonaisuus myydään ( 5500e + PL500), pitäisi kai ulkoyksikön kylmäaineen määrä olla sopiva ko yhdistelmälle, eikä vain suositella "lisää kylmäainetta" ( Ultin suositus). Vikailmoitukseen en ole saanut vastausta!
Ps. Miksi ei edes "netistä" löydy Oulussa yritystä, mikä voisi tehdä kylmäaineen lisäyksen?

Ylös Bottom