Sammypiru: ILP: FD25 + VILP: 5500E+UM500l+ vast. 3kw+6kW. OKT 165m2 Huittinen

Sammypiru

Vakionaama
Vs: Sammypirun 5500E + 500 Ultivaraaja + 3kw (ala) + 6 kW (ylä) vastukset

Kiertovesipumppu on ollut asennossa 3 ja lämmitysverkostoon menevän ja palaavan veden lämpötilaero on ollut alle 4K, nyt säädin pumpun asentoon 1 ja ero on vakiintunut arvoon 6,3K.

En tiedä onko muutoksella positiivisia vai negatiivisia vaikutuksia, mutta sellainen muutos nyt ainakin, että varaajan alaosa on 3-4°C viileämpi kuin ennen ja kylmäaineen paluu varaajalta pumpulle näyttäisi olevan noin 5°C alhaisempi kuin ennen. Varaajalle tuleva kaasu sen sijaan on samoilla tasoilla kuin ennenkin.

Ajellaan nyt näillä säädöillä toistaiseksi...

tinksi

Jäsen

Sammypiru sanoi:
Jostakin ketjusta luin pumpusta, jossa ei ole sulatusvastusta lainkaan vaan sulatus tapahtuu niin kuumalla kylmäaineella, että höyrystimeltä sulanut kuura ei ehdi jäätyä laitteen pohjalle vaan se valuu maahan asti.

Nyt kun ainakin minulla tuo sulatus taitaa olla aika kuumalla nesteellä, niin voisikohan yllämainittu periaate toimia myös 5500E:ssä? Joku ainakin oli ajanut ilman sulatusvastusta jopa koko talven vai?

edit: Löysinkin tnurmisen ketjusta jotakin tähän liittyvää. Taidan itsekkin käydä napsauttamassa liittimen irti...
jeps, minulla ei ole ollut koko talvena vastus käytössä, ja jäätymisen kanssa ei ole ollut ongelmia. tosin kovemmilla pakkasilla olen lämmitellyt paljon puulla varaajaa.

Sammypiru

Vakionaama

tinksi sanoi:
Sammypiru sanoi:
Jostakin ketjusta luin pumpusta, jossa ei ole sulatusvastusta lainkaan vaan sulatus tapahtuu niin kuumalla kylmäaineella, että höyrystimeltä sulanut kuura ei ehdi jäätyä laitteen pohjalle vaan se valuu maahan asti.

Nyt kun ainakin minulla tuo sulatus taitaa olla aika kuumalla nesteellä, niin voisikohan yllämainittu periaate toimia myös 5500E:ssä? Joku ainakin oli ajanut ilman sulatusvastusta jopa koko talven vai?

edit: Löysinkin tnurmisen ketjusta jotakin tähän liittyvää. Taidan itsekkin käydä napsauttamassa liittimen irti...
jeps, minulla ei ole ollut koko talvena vastus käytössä, ja jäätymisen kanssa ei ole ollut ongelmia. tosin kovemmilla pakkasilla olen lämmitellyt paljon puulla varaajaa.

Paljonko sen sulatusvastuksen teho olikaan? Kuinka paljon voisi kuvitella sähköä säästyvän ilman vastusta vuositasolla? Maksaako vaivaa poistaa käytöstä?

Mulla puunpolton tilalla sähkövastus apuna kun tehoja tarvitaan enemmän, johtuu se sitten ulkolämpötilasta tai runsaasta lämpimän käyttöveden tarpeesta.

Sammypiru

Vakionaama

Eli reilu 400kWh hyvää jos pärjäisi ilman sulatusvastusta, arvioisin että parin kesäkuukauden käyttöveden lämmityksen verran.

Rutja

Aktiivinen jäsen

Kun ulkolämpötila nousee +7C vaiheilla putoaa teho n 10W:n joka lienee elektroniikan tehontarve, eli saattokaapeli ei ole ympäri vuoden päällä.

Sammypiru

Vakionaama

Arvioin, että n. 5 kuukautta olisi sulatusvastus päällä.

Sammypiru

Vakionaama

Joitakin lukuja on tullut laitettua ylös ja liitteessä jotakin kertymää. Aikalailla heittelee arvot, joita olen tallennellut :/

Sammypiru

Vakionaama

Olen keräillyt tietoja esimerkiksi kahdesta eri kokeesta, toisessa on pyynti asetettu +48°C:een, jolloin pyyntiin päästyään Ulti on mennyt huilimaan. Nyt pyynti on ollut +43°C ja Ulti ei mene huilimaan vaan käy minimiteholla tavoitteen saavutettuaan. Pyynnin ollessa +48°C Ulti vie vähemmän sähköä vuorokaudessa ja kokonaisuudessaan yltää parempaan COPpiin. Onko muilla vastaavia testejä ja vahvistuksia tälle?

Nytkin viimeisen 24h:n aikana on 8 tuntia ajettu osatehoilla ja silti kulutus on ollut 30,9kWh.

Sammypiru

Vakionaama

Edelliseen viestiin liittyen kaksi erilaista vuorokautta, molempien tarkastelujaksojen keskilämpötila oli 0,7 - 0,8°C. Tosin ensimmäisessä tarkastelujaksossa ulkolämpötila kävi alhaisempana kuin jälkimmäisessä.

Ylemmässä kuvassa on ajettu pyynnillä +43°C, jolloin Ulti käy "täysillä" kunnes saavuttaa tavoitteensa, jonka jälkeen siirtyy osatehoille. Osatehoilla varaajan ylälämpö laskee ja alalämpö pysyy aikalailla vakiona. Yläpään jäähtymisen vuoksi lämpimän käyttöveden tuotto on vaarantumassa. 24h tarkastelujaksolle kirjattiin kulutukseksi 30,9 kWh.

Alemmassa kuvassa on ajettu pyynnillä +45°C, jolloin Ulti käy täysillä ja lähellä tavoitetta ajaa noin kolmen tunnin jakson ilman sulatusta, jonka jälkeen menee huilimaan. Varaajan ylälämpö laskee loivahkosti ja alalämpö laskee jyrkästi. Yläpäässä on kokoajan valmius lämpimän käyttöveden tuottoon. 24h tarkastelujaksolle kirjattiin kulutukseksi 28,9 kWh.

Tässä kokeessa korkeampi pyynti osoittautui vähemmän sähköä kuluttavaksi tavaksi vai voidaanko ajatella, että 2 kWh:n erotus menee virhemarginaalin piikkiin ja pyyntilämpötilan muutoksella ei ole käytännön eroa?

Täytyy myös muistaa, että jälkimmäiseen sähkönkulutukseen sisältyy myös pyyntilämpötilan nosto kahdella asteella.

zadah

Vakionaama

Nooh noistahan näkyy hyvin se perusongelma mikä kapilaari koneen kanssa tulee, kun kompuran kierroksia lasketaan, eli höyrystimen liika syöttö, mikä näkyy mm kuumakaasun lämpötilan tipahtamisena.
Tuo lämpötilan tippuminen tarkoittaa käytännössä sitä, että nestettä menee kompresoriin, joka taasen vie puristuskapasiteettia reilusti.
Nesteen pumppaaminen kompuralla aiheuttaa COPin romahtamisen ja koneen käyttöiän merkittävän alenemisen.

Optimi kuumakaasun lämpötila ulkoyksikön lähdöstä mitattuna tulisi olla noissa olosuhteissa n 80-85 astetta:

Sammypiru

Vakionaama

Eli kannattaa ajaa täysillä tälläkin laitteella ja invertteriominaisuudesta ei ole mitään iloa?

zadah

Vakionaama

Sammypiru sanoi:
Eli kannattaa ajaa täysillä tälläkin laitteella ja invertteriominaisuudesta ei ole mitään iloa?

Kyllä, juurikin näin noiden sinun käyrien perusteella....

Sammypiru

Vakionaama

Sen verran vielä, että mittaan kuumakaasua noin 1,5 metriä ennen varaajaa ja joskus kun tarkistin, niin koneelta lähtevä on 15 - 20 astetta korkeampi kuin LogTempin mittaama arvo.

Edit: En muuten ymmärrä tuosta kun kuvasta mitään, menee jo "yli hilseen" täällä.

tnurmine

Aktiivinen jäsen

zadah sanoi:
Nooh noistahan näkyy hyvin se perusongelma mikä kapilaari koneen kanssa tulee, kun kompuran kierroksia lasketaan, eli höyrystimen liika syöttö, mikä näkyy mm kuumakaasun lämpötilan tipahtamisena.

Nooh samalla tavalla se kuumakaasun lämpötila minullakin jää alhaiseksi minimikierroksilla, aivan kuten Sammylläkin, ja mun laitteessa on se TEV (termostaattinen paisuntaventtiili)?

Minullakin hieman sen suuntaisia havaintoja, että osatehoilla (tai minimiteholla) ei hyötysuhteet ole parantuneet, pikemminkin
päinvastoin. Korkeammalla lämpötilapyynnillä saadaan laitos käymään enempi "täysillä". Toisaalta pienemmillä lämmöillä pitäisi
saada paremmat COP:it.
Ehkä laitteen käyttöikää ajatellen tuo osatehokäynti voi pitkässä juoksussa olla sittenkin parempi vaihtoehto.

zadah

Vakionaama

tnurmine sanoi:
zadah sanoi:

Nooh samalla tavalla se kuumakaasun lämpötila minullakin jää alhaiseksi minimikierroksilla, aivan kuten Sammylläkin, ja mun laitteessa on se TEV (termostaattinen paisuntaventtiili)?

Voipi olla että sinulle jäi vieläkin liian iso suutiin siihen TEViin, sillä tuntui että et saanut säätöjä kohdilleen oikein missään vaiheessa.

Kuumakaasun lämpötila pitää mitata nimenomaan mahdollisimman läheltä kompuraa, ja sen lämpötilaa pitää verrata vallitsevaan ulkolämpötilaan ja oletettuun lauhtumislämpötilaan.

Perusperiaate on se, että mitä kylmempää on ulkona, niin sitä kuumempaa kaasua
Ja mitä viileämpää vettä tehdään, niin melken samassa suhteessa pitää kaasun lämpötilan tippua.

Voisit nurminen ottaa jonkin hyvän mittauspisteen, eli vakio ulkolämpötila ja vakio lauhtumislämpötila ja säätää TEVin tasan tarkkaan siihen pisteeseen kohdilleen käyttämällä kuumakaasun lämpötilaa säädön hyvyyden mittarina.

tnurmine

Aktiivinen jäsen

Kyllä minulla 4sen suutin toimii ihan stabiilisti. Se on sitten eriasia kun höyrystin on ummessa.

Mutta nyt jäi epäselväksi... pitäisikö siis kuumakaasun olla yhtä kuumaa (tai nousta yhtä korkeaan lämpötilaan) riippumatta kompressorin
tehosta/käyntitaajuudesta? Tuskinpa kai sentään? Vaikea kuvitella, että putkeen saisi samat paineet 500 watilla vs. 1500 watilla ?

Rutja

Aktiivinen jäsen

Tuossa omassa käppyrässäni sisäyksiköllisellä laitteella, osatehokäynti-sekafaasitilanne näkyy hyvin. Kun laite menee osateholle sähköteho putoaa 1700W>900W(=1tolppa), samalla kuumakaasun lämpötila putoaa lähelle lauhtumislämpötilaa. Muodostuu lämpötilaero nesteen (violetti) ja tulevan veden (musta) välille. Tätä eroa ei juurikaan ole kun laite toimii täydellä teholla. Eli lämmönsiirtokerroin huononee merkittävästi kun siirrytään puhtaasta lauhtumisesta lautumiseen ja ja neste-neste lämmönsiirtoon. Pikaisella tutkailulla cop putosi 2.7 > 2.2. Asetusarvo oli 45C.

Sammypiru

Vakionaama

Kokemuksieni ja mittauksieni (oikeellisuudesta ei takuuta) perusteella olen tullut siihen tulokseen, ettö laitetta kannattaa ajaa +48°C pyynnillä.

Jos pyynti on alhaisempi, niin huonoCOPpinen vaimoke saa kyllä varaajan latauksen purettua sen verran alas, että vastus räpsyy päälle. Korkeammalla pyynnillä ja latauksella puskuria on paremmin ja vastuksen käytöltä säästytään.

Korkeammalla pyynnillä päästään siis parempaan COPpiin, noin 7% parempaan. (n. 0,2%-yksikköä)

Ja kun vielä aiemmin todettiin, että alhaisemmalla pyynnillä laite käy osatehoilla ja kuluttaa sähköä jopa enemmän kuin korkeammalla pyynnillä., jolloin laite menee kunnolla huilimaan.

Mikään kokemukseni ei puolla alhaista pyyntilämpötilaa.

apa

Jäsen

Sammypiru sanoi:
Kokemuksieni ja mittauksieni (oikeellisuudesta ei takuuta) perusteella olen tullut siihen tulokseen, ettö laitetta kannattaa ajaa +48°C pyynnillä.
Kuinka ollakkaan,tuo lämpötila osuu tarkalleen tuolla muualla pohdittuun kapillaarin pituuteen.

riku

Aktiivinen jäsen

mä oon sammuttanut vastuksen sähköt pois päältä. riittää lämmin vesi ilman vastusta jo pyynillä 43c. (tosin se vaatii pätkittäistä käyntiä, siis patteriverkko yhä käytössä)

Sammypiru

Vakionaama

riku sanoi:
mä oon sammuttanut vastuksen sähköt pois päältä. riittää lämmin vesi ilman vastusta jo pyynillä 43c. (tosin se vaatii pätkittäistä käyntiä, siis patteriverkko yhä käytössä)

Vastuksen sammuttaminen on yksi vaihtoehto, mutta tavoitteenani on löytää säädöt, joihin ei tarvitse koskea lainkaan. Tämän vuoksi voi tulla tarpeelliseksi tehdä ulkolämpötilanmukaan säätyvä termostaatti vastukselle. Jos joku osaa.

riku

Aktiivinen jäsen

ei siinä mitään ihmempää osaamista tarvita, termostaatti ulos ja vastuksen päävirtajohdot kontaktorin kautta, ja se termostaatti ohjaa kontaktoria. hyvin yksinkertainen, helppo ja halpa ratkaisu. olettaen tietysti, että osaa kytkeä tollaisen tai pyytää sähkärin asentaa. sähkäri ottaa tuntipalkkaa nosita vedoista, siinä sitten joutuu pihalle jne vetää anturipiuhat :)

säätää termari vaikka -5 asteeseen ja alle -5 pakkasella olis sit vastus käytössä. itsekkin olen ajatellut ihan samaa, mutta raja olisi meidän tapauksessa -2 tai -3 astetta, pumppu kyykkää jo siinä vaiheessa (talo vaatii energiaa enemmän mitä pumppu pystyy antaa)

edit: sulla noi pienet vastukset niin riittää 2x pieni(10A) 3-vaihe kontaktoreja ja 1.5neliön piuhat.

Sammypiru

Vakionaama

riku sanoi:
ei siinä mitään ihmempää osaamista tarvita, termostaatti ulos ja vastuksen päävirtajohdot kontaktorin kautta, ja se termostaatti ohjaa kontaktoria. hyvin yksinkertainen, helppo ja halpa ratkaisu. olettaen tietysti, että osaa kytkeä tollaisen tai pyytää sähkärin asentaa. sähkäri ottaa tuntipalkkaa nosita vedoista, siinä sitten joutuu pihalle jne vetää anturipiuhat :)

säätää termari vaikka -5 asteeseen ja alle -5 pakkasella olis sit vastus käytössä. itsekkin olen ajatellut ihan samaa, mutta raja olisi meidän tapauksessa -2 tai -3 astetta, pumppu kyykkää jo siinä vaiheessa (talo vaatii energiaa enemmän mitä pumppu pystyy antaa)

edit: sulla noi pienet vastukset niin riittää 2x pieni(10A) 3-vaihe kontaktoreja ja 1.5neliön piuhat.

Kyl mullakin tarvii jo nollassa vastuksia ja varmasti +10°C:ssakin jos vaimoke kylpee tunnin. Mää haaveilen sellaisesta ohjauksesta, jossa termostaatti on vaikka > 0°C ulkolämpötilassa säädetty +55°C ja < 0°C:ssa +60°C, lisäksi vielä < -15°C:ssa +65°C.

riku

Aktiivinen jäsen

pisti sana "kylpee" silmään, teillä kylpyamme? :)

edit, tota termostaattihomma tietyt lämpötilat -> pakkasille olen miettinyt ihan samaa!!

V70-TDI

4 puhallinta

Laita sinne Siemensin Logo. Siihen 2kpl. PT-100 anturia, toinen ulos ja toinen varaajaan.
Logossa on viikko ja vuosikellokin valmiina. Voi laittaa vaikka saunapäiville reilummin pyyntiä.
Pelkkä Logo maksaa noin 100 eur ja siihen anturit päälle.
Googlesta lisää..

Sammypiru

Vakionaama

Viimeisen 24h:n aikana lämmitystarve taloon ja käyttöveteen piti olla n. 72kWh. Ulti teki sen 20,5 kWh:lla. Kone tykkää lämpimistä keleistä.

tnurmine

Aktiivinen jäsen

Sammypiru sanoi:
Viimeisen 24h:n aikana lämmitystarve taloon ja käyttöveteen piti olla n. 72kWh.

No mitä se sitten oli?
Tässä piilee sellainen vaara, että joudut lämmittämään tönöäsi vielä Heinäkuussakin ;D

Sammypiru

Vakionaama

Toivottavasti joudun lämmittämään vielä heinäkuussakin, koska toivon, että perheessäni on silloinkin henkilöitä, jotka käyttävät lämmintä vettä. Ja sekin on tosi, että vaikka onkin ollut lämmin päivä, niin kokoajan on patteriverkostoon ajettu lämmintä vettä ja menevän ja tulevan erotus ei ole laskenut alle 1,9 asteen. Kiertovesipumppu asennossa III. Voi olla, että meillä lämmitetään melkein koko kesä, jottei tule vilu.

10.3 jälkeen päivittäin arvioimani COP -luvut saattavat olla paljonkin metsässä, mutta alla kuvajaa, johon ne olen kerännyt. Päivittäiset lämmitystarveluvut ovat LogTempilla kerättyjä lukuja ja lyhyen mittausjakson vuoksi ovat hyvinkin epätarkkoja.

Tampere-Pirkkalan lämmitystarveluvun perusteella laskettu huhtikuun kokonaisCOP näyttäisi asettuvan kokonaisuudessaan 2,2 tuntumaan vaikka hetkittäin 24h arvion mukaan ollaan päästy jo COP arvoon 3,7.

Kuvaaja osoittaa ainakin sen, että 5500E on alimitoitettu meille, koska aika herkästi joudutaan ottamaan vastus avuksi. 1000€ lisäinvestointi ja 9000E pumppu olisi kenties ollut se parempi vaihtoehto, mutta riskinottokyky ei siihen yltänyt.

riku

Aktiivinen jäsen

missä päi suomea asut sammypiru?

Nytkun lämmintä piisaa, niin rakenteet alkaa lämpee meillä sen verran jo ettei päälämmitystä tarvita enään, ainakaan toistaiseksi(takka riittää). kiertovesipumppu pois päältä koitin niin sen lämpimän veden tekeminen ei ole niin helppoa kun luulis, jouduin ottaa anturin inasen pois varaajan reijästä( et näyttää vähemmän) sitten jouduin laittaa pyynin täysille(45), että pumppu käy kauemmin (tämähän huonontaa C.O.P:tä) jokatapauksessa tohon täytyy keksiä jotai kesäksi tai sitten joutuu käyttää vastuksia lämmittämiseen lämpimälle vedelle. nyt se lämpee 50-55 varaajan yläosa, joka riittää 2-hengen suihkuun.

sitä vaan ajattelin, et mahtaako tollanen viritys toimia 5500:sella... vai miten olet miettinyt ton pulman ratkaisuksi? vastukset?

Sammypiru

Vakionaama

Tää on tässä teiden 2 ja 12 risteyksessä tää mun tupa.

Mulla suntti lykkää yöllä vielä lämpöä taloon, joten pelkästä lämpimän käyttöveden tuottamisesta ei ole kokemusta.

5500E:llä pyynnin maksimi taisi olla +50°C ja mulla on pyynti +48°C ja varaajan ylämittari nousee tuolla pyynnillä lähelle +70°C ja lämmin käyttövesi ei lopu varmasti.

Sammypiru

Vakionaama

Huhtikuu lisätty, lämmitystarve tarkentuu, kunhan Pirkkalan huhtikuu tulee jakoon.

Sammypiru

Vakionaama

Tämmönen ongelma on ilmaantunut. Kohta 12 tuntia ilman sulatusta käyntiä ja tavoitetta ei saavuteta. Ulkoyksikkö sentin kuurakerroksessa. Mikä aiheuttaa tämän, että ei mennä sulatukselle?

SON

Vakionaama

Ilmeisesti ohjelma- tai laitevika. Dokumentit Ultimatelle ja jos takuu voimassa niin vaadi ongelman selvittämistä takuuseen kuuluvana toimenpiteenä. :cool:

Sammypiru

Vakionaama

Manuaaliesti hetki ajoa jäähdytyksellä ja taas lämmitetään. Mitäs jos en olisi ollut kotona tai sitten minua ei kiinnostaisi pätkääkään laitteen toiminta, niin olisiko parin päivän päästä ollut pihalla jäinen möykky. Voisiko olla, niin, että laitteen ulkoanturi ollessaan lamellien välissä ei tunnistanut jäätymistä? Tutkitaan asiaa lisää...

tuuma

Aktiivinen jäsen

Onko tuossa ulkolämpötilan asetusta milloin sallitaan sulatus? Omassa Kiina VILP:issä meni pari päivää hakea sopiva ulkolämpötila asetus milloin sulatus on sallittu. Jos on, niin sitä nostaa parilla asteella ::) Koko sulatus juttu on toisaalta lapsen kengissä näissä pumpuissa. Huippua jos näihin jonkun paine-ero mittauksen tai "konenäkö" sovelluksen valmistajat laittaisivat. Tuo munkin tekee pikasulatuksen vaikkei huurua olisikaan kun se mittaa vaan lämpötiloja. Eihän se kestä kuin 10-15s mutta hölmöä minusta silti.

Vai oliko tuo selvä vika että ennen on toiminut asetuksista muuttaen. Voihan nuo anturit hapettua tai muuten vaan lämmönsiirtyminen heikentyä. hio antureita hiukan vesihiomapaperilla tms. ja laita piirasvaa sitten mahdolliseen anturitaskuun. Toisaalta joku Ultimate omistaja voinee neuvoa paremmin.

zadah

Vakionaama

Sammypiru sanoi:
Manuaaliesti hetki ajoa jäähdytyksellä ja taas lämmitetään. Mitäs jos en olisi ollut kotona tai sitten minua ei kiinnostaisi pätkääkään laitteen toiminta, niin olisiko parin päivän päästä ollut pihalla jäinen möykky. Voisiko olla, niin, että laitteen ulkoanturi ollessaan lamellien välissä ei tunnistanut jäätymistä? Tutkitaan asiaa lisää...

Käsittääkseni tässä vehkeessä nimenomaan tarkkailtiin ulkolämpötilan ja kennoputken välistä lämpötila eroa, jos se anturi on siellä kennon välissä ei eroa tule näillä keleillä riittävästi.

Tuo on ihan toimiva systeemi kunha on vain ohjelmoitu oikein.

Sammypiru

Vakionaama

Mitäköhän tuossa aamulla klo ~4:40 - 7:00 on yritetty tehdä? Kuumakaasu on noussut aavistuksen ja kylmäaineen paluu on käynyt muutamaan kertaan alhaalla. Voiskohan nuo muutokset tulla siitä, kun yöllä on pattereille ajettu vähän lämpöä ja patterikierrosta on tullut tilalle viileää varaajan alaosaan, jonka kylmäainee paluuputkessa oleva anturi on tunnistanut.

Sammypiru

Vakionaama

Ultimate tarjoaa nyt 3kW:n aurinkolämmityspakettia hintaan 1300 euroa. Lisäksi täytyy laskea vielä putkia tms., joten hinta asennuksineen menee varmasti arviolta 1700 euroon. Jos tuolla laitteella saisi touko - elokuun tarpeen katettua, niin vuodessa säästäisi noin 1950kWh. Arvioisin, että tuo 1950kWh tehdään pumpulla COPilla 4 eli 500 kilowattitunnilla. 500kWh maksaa tällä hetkellä n. 8 senttiä, joten säästö vuodessa voisi olla n. 40 euroa. Takaisinmaksuaika 42,5 vuotta.

riku

Aktiivinen jäsen

moi, silloku mä kävin ultimatella viimeksi, niin kyselin noista paneeleista ne sano ainaki et kannattaa vähä odotella et hinnat tulee menemään alaspäin. talvella kävin viimeksi siellä. tarvis tässä joku päivä käydä siellä taas kysymässä sellasta säätönuppia toho thermomatikkiin, jos tekis siihen ohjauksen eri sisälämpötiloille.

asiasta toiseen jokos lämmitykset on jo pois päältä?

Ylös Bottom