Sanyo CO2 9kW ja H11 ongelman yleisyys?

metska

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Tiedustelisin kuinka usealla on ollut H11 hälytys ja siitä johtuen ulkoyksikköön vaihdettu "elektroniikkaboksi"?

Itse olen 2008 lopulla asennuttanut käyttöön ja eilen paukahti H11 ruutuun ja ulkoyksikkö on pois pelistä.

Luin keskustelun http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5091.0 että muillakin on ongelmia ollut ja Anakonda kommentoi, että jopa Ahlsellillla olisi ollut "vaihtokampanja" boksille vaikkei siinä olisi ollut vikaa? Eli viittaako vika valmistusvikaan kortissa? Täällä Ruotsissa eivät maininneet asiasta mitään kun mainitsin tästä Suomen keskustelusta.

Täällä Ahlsellin palvelut eivät edelleenkään valittavasti vakuuta. Kysellessäni huoltoa vastasivat vain, että mikä osa pitää tilata ja vaihtaa, mutta kuka, mistä, miten ja miten täällä käytössä oleva yhtiön viiden vuoden "turvavakuutus" pömpelille toimii. Kyselin myös sisäyksikön uudesta ohjelmistosta, niin vastauksesta ymmärsin, että ulkoyksiön osan vaihdolla sekin päivittyy, mutta käsitykseni mukaan näin ei kyllä tapahdu?

wattis

Pumpusta ottaa
Vs: Sanyo CO2 9kW ja H11 ongelman yleisyys?

Minulla ei enää tuota laitetta ole, mutta minulla tuli tuo kerran. Silloin vaihdettiin ulkoyksikköön ohjainelektroniikka. Siinä samassa asentaja mainitsi että uudet kortit ovat ns turbo mallia (tehokkaampi ulkoyksikön toiminta) ja niissä oli kuulemma jännitehäiriöiden sietoa parannettu. Jäi siis sellainen kuva että ongelma oli tiedostettu kun siihen oli parannettu kortti olemassa.

Tuosta ahlsellin toiminnasta vielä. Minulle vaihdettiin maalämpöjärjestelmä Sanyon 9kW tilalle ja sen vaihdon yhteydessä kävi ilmi että Sanyon vikavirtakytkimestä oli yksi vaihe kytkemättä. Tästä johtuen kompura ei todennäköisesti toiminut oikein ja se luultavammin laski laitteen hyötysuhdetta, josta minun mittauksenikin kertoivat. Olin ahlselliin yhteydessä laitteen huonosta toiminnasta (huono COP) muutama kk ennen maalämpöön siirtymistä. Myönsivät että vuosiCOP 2 pitäisi olla saavutettavissa ja aikoivat tutkia asiaa, mutta vaikka lähetin sähköpostia ja soittelin perään en enää saanut ketään sieltä kiinni. Jos olisivat oikeasti kiinnostuneita asiakkaan palvelemisesta, luulen että tuo minunkin puuttuva vaihe olisi sielä lopulta huomattu.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Et varmaan ottanut maalämpöä ahlsellin kautta :D

repomies

Hyperaktiivi

wattis sanoi:
Tuosta ahlsellin toiminnasta vielä. Minulle vaihdettiin maalämpöjärjestelmä Sanyon 9kW tilalle ja sen vaihdon yhteydessä kävi ilmi että Sanyon vikavirtakytkimestä oli yksi vaihe kytkemättä. Tästä johtuen kompura ei todennäköisesti toiminut oikein ja se luultavammin laski laitteen hyötysuhdetta, josta minun mittauksenikin kertoivat.
Aika tunarointia jos vikavirtasuojaakaan ei ole osattu asentaa.

Meneekö Sanyon kompuraa ajavalle invertterille tosiaan useampia vaiheita? Mielenkiintoista, jos menee, ja vieläkin mielenkiintoisempaa, jos se toimii sitten kahdella vaiheella ilman vikailmoituksia.

Harba

Aktiivinen jäsen

Täällä pamahti taas ruutuu H11. Taisi puolitoista vuotta kestää viime korjauksen jälkeen. Lämpöpumpulta oli yhden vaiheen sulake palanut, mutta ehjällä sulakkeella edelleen sama vika. Oiskohan taas ulkoyksikön sähköt hajonneet. Ikää laitteella vajaa 3 vuotta.

Soitin Ahlsell:lle. Takuu 2 vuotta --> ei korvata. Seuraavaksi soitto kuluttajavirastoon.

Både

Kylmämestari

Harba sanoi:
Täällä pamahti taas ruutuu H11. Taisi puolitoista vuotta kestää viime korjauksen jälkeen. Lämpöpumpulta oli yhden vaiheen sulake palanut, mutta ehjällä sulakkeella edelleen sama vika. Oiskohan taas ulkoyksikön sähköt hajonneet. Ikää laitteella vajaa 3 vuotta.

Soitin Ahlsell:lle. Takuu 2 vuotta --> ei korvata. Seuraavaksi soitto kuluttajavirastoon.
Eipä yllätä ko.toiminta Ahlsellin kohdalla pätkääkään.

Jones

Aktiivinen jäsen

Harba sanoi:

Näyttää olevan tämän ketjun perusteella tyyppivika!

Myyjä/maahantuoja on vastuussa tyyppivioista (periaatteessa) rajattoman ajan, joten takuun pituudella ei ole mitään merkitystä, vaan korvausvastuu on yksiselitteisesti heillä. Vain sellaisissa tapauksissa, että olisit ostanut laitteen KÄYTETTYNÄ jälleenmyyjältä, vastuu tyyppivioista olisi pelkästään myyjätaholla.

Kuka oli se maahantuojan edustaja, johon olit yhteydessä, Hagström?

Benzona

Aktiivinen jäsen

Samoin täällä. Ulkoyksiköstä vaihdettu piirilevy n. 1 v. käytön jälkeen. Joku yksittäinen komponentti levyllä oli ilmeisesti menny.

Joo. Ei ole takuuasia. Vaadittava kuntoon.

Harba

Aktiivinen jäsen

Jones sanoi:
Näyttää olevan tämän ketjun perusteella tyyppivika!

Myyjä/maahantuoja on vastuussa tyyppivioista (periaatteessa) rajattoman ajan, joten takuun pituudella ei ole mitään merkitystä, vaan korvausvastuu on yksiselitteisesti heillä. Vain sellaisissa tapauksissa, että olisit ostanut laitteen KÄYTETTYNÄ jälleenmyyjältä, vastuu tyyppivioista olisi pelkästään myyjätaholla.

Kuka oli se maahantuojan edustaja, johon olit yhteydessä, Hagström?
Olin yhteydessä Kylmäseen.

metska

Jäsen

metska sanoi:
Täällä Ahlsellin palvelut eivät edelleenkään valittavasti vakuuta. Kysellessäni huoltoa vastasivat vain, että mikä osa pitää tilata ja vaihtaa, mutta kuka, mistä, miten ja miten täällä käytössä oleva yhtiön viiden vuoden "turvavakuutus" pömpelille toimii. Kyselin myös sisäyksikön uudesta ohjelmistosta, niin vastauksesta ymmärsin, että ulkoyksiön osan vaihdolla sekin päivittyy, mutta käsitykseni mukaan näin ei kyllä tapahdu?
Ja nyt olenkin jo joutunut kokonaan luopumaan palvelun toivosta kun puhutaan Ruotsin Ahlsellista. Jo yli viikko sitten otin yhteyttä asiakaspalveluun ja kerroin ongelmasta ja kyselin miten korjaushomma järjestetään ja miten 5 vuoden "huolettomuusvakuutus" toimii.

Kyselivät onko kyse 9kW mallista ja onhan sulakkeet ehjät. Vastasin, että kyllä on ja vielä kerroin, että vaihdoin kaikki sulakkeet varmuuden vuoksi. Sitten sain vastauksen, että mikä osa pitää vaihtaa ja ongelma onkin kunnossa.

Pistin kyselyä takaisin, että no mitenkäs sen osan saa, kukas sen tilaa, kukas sen vaihtaa ja että onko Sanyolla huoltoa, riittääkö kuka tahansa sähköasentaja vai voiko vaihtaa itse ja kertoisitteko lisää siitä vakuutuksesta. Kerroin myös siitä, että täälläkin se H11 ongelma on vaivannut. Tässä välissä olin yhteydessä jo vakuutusyhtiöön ennakkotietoja antaen, mikäli tästä tulee vakuutustapaus.

Kolme päivää kului ja lähetin viestin, että jos voisivat vastata mulle, kun en halua lämmittää vain vastuksilla taloa. Vastasivat että se menee takuuseen ja että voivat selvitellä huoltoa joka sen voi tehdä. Vastasin, että kuullostaa hyvältä.

Sitten taas muutama päivä taukoa kunnes perjantaina laitoin viestiä, että onko tiedossa yhtään aikataulua milloin korjaus tapahtuu. Jonkin ajan kuluttua soi puhelin, jossa mulle kerrottiin, että minun pitää ottaa yhteyttä myyjään, että myyjä tilaa osan ja sitten vain joku sähkömies vaihtamaan ja lasku heille, olin niin äimänkäkenä, että sanoin, selvä otan yhteyttä myyjään.

Ahlsellin (KCC) sivuilla lukee, että takuuasioissa ottaa heihin yhteyttä. Viikon kesti ennen kuin sain kuulla, että he eivät pistäkkään rikkaa ristiin vaan minun pitää pyytää heidän jälleenmyyjää tilaamaan osa ja sitten järkkään vain huollon. Ei ihan vastaa minun kuvaa takuuhuollosta. Olisivat nyt edes laittaneet sen osan tulemaan sille jälleenmyyjälle suoraan, mutta ei kun soitto vaan mulle että tilautappa sie se, että niinhän se tulee sitten kuntoon. Vahvasti vaikuttaa siltä, että myyjälläkään ei ole tiedossa käytäntöä miten tuon Sanyon huolto toimii, ilmeistä on että sellaista ei ole Norrbottenissa, koska myyjäkin ilmoitti, että hänen pitää selvittää tilannetta Ahlsellin edustajan kanssa.

No avauduin asiasta sitten myös Ruotsin lämpöpumppufoorumilla ja kerroin tarinani ja sivusin myös aiempaa hässäkkää Ahsellin kanssa asennusvaiheessa. No ylläpitäjä oli poistanut kaikki maininnat yhtiöstä ja linkin toiseen jossa kerroin tästä asennushässäkästä, jotta foorumia ei käytettäisi "kiristykseen tai loanheittoon". Vastasin takaisin, että toivottavasti myös negatiivisten asioiden käsittely sallitaan, jotta hankintoja miettivät voivat varmistaa, että saavat ostamalleen pumpulle mahdollisesti huollon takuuaikana tai jopa osia senkin jälkeen. Laitoin myös neutraalin kirjeenvaihdon kopiona siivottuna tunnistetiedoista, jotta valaisen, että ongelma ei ainakaan ole ollut se että olisin ollut jotenkin hyökkäävä tai jotain muuta syytä miksi sukset olisivat menneet ristiin ja hakisin kostoa foorumilla. Kysyin myös lupaa, saanko kertoa miten asia tulee päätökseen kun/jos tulee. Saapa nähdä tuleeko siellä vastauksia, keskustelu ei ole kovinkaan aktiivista niillä foorumeilla, no ehkä kerron siitä huolimatta.

Tässä jutussa mainittu Ahlsell on Ahlsell Sverige ja tämäkin tarina on tosi.

ref

Jäsen

Sanoisinko että on loppujen lopuksi nopeaa toimintaa. Tiedän Norbottenin tapauksia joissa osapuolena nibe ja ivt, vasteaika kuukaudesta kuukausiin.

metska

Jäsen

surullista on huomata, että näinkin tärkeän tuotteen kuin talon lämmitysjärjestelmän takuuhuoltoa ei ole olemassa tai ei ole mitään selkeää toimintatapaa miten huolto järjestetään niissä tilanteissa kun lähin "sopimustakuuhuoltaja" on jossain satojen kilometrien päässä. Tässäkin tapauksessa kun on kyse normaalista takuukorjauksesta ilman mitään vääntöä tai kääntöä.

Käsittämätöntä tosiaan on, että useiden tuhansien tai jopa yli kymmen tuhatta maksavan tuotteen toimintaprosessit ovat näinkin retuperällä, kun taas johonkin muutaman sadan euron jääkaappiin - jolla on jopa sama takuuaikakin - tulee vika, niin asentaja tulee paikalle yleensä ilman että asiakkaan tarvitsee selvitellä ensin maahantuojan takuupalvelusta osanumeroita, jonka jälkeen jälleenmyyjän kautta osat tilaukseen, joka sitten tilaa osat samaisesta maahantuojan takuupalvelusta, ja sitten asiakas voikin alkaa hankkimaan itse jonkun asentajan vaihtamaan osan takuuseen.

Itselläni on kokemusta myös eräästä alansa johtavasta yrityksestä, jonka kulisseihin astuessa töihin saattoi nopeasti nähdä kuinka ne todella olivat kulissit ja taustalla oli pahimmillaan kaaos ja modernien tuotteiden toimituksissa käytettiin ikiaikaista tekniikkaa, suutarin lapsella ei ole kenkiä päti hyvin tähänkin yritykseen.

Voi kun jostain saisi vielä järjellistä palvelua.

Jones

Aktiivinen jäsen

ref sanoi:
Sanoisinko että on loppujen lopuksi nopeaa toimintaa. Tiedän Norbottenin tapauksia joissa osapuolena nibe ja ivt, vasteaika kuukaudesta kuukausiin.

Reffin kirjoituksista näkyy selvästi yhteydet Ahlselliin!

Pistäkää 9 kilowatin Sanyon omistajat lisää kommentteja kyseiseen vikaan liittyen, jotta saataisiin paremmin käsitystä ongelman laajuudesta ja siten varmistuisi onko kyseessä todella tyyppivika! Haluaisin kuulla myös tapauksisista, missä kyseinen laite olisi toiminut ilman vikoja yli 2 tai mieluummin yli 3 vuotta. Entä pienempi malli, onko myös siinä esiintynyt paljon vastaavia vikoja(viittasikohan pienemmässä mallissa, H12 invertterivikaan?).

ref

Jäsen

Jones sanoi:
Reffin kirjoituksista näkyy selvästi yhteydet Ahlselliin!

Pistäkää 9 kilowatin Sanyon omistajat lisää kommentteja kyseiseen vikaan liittyen, jotta saataisiin paremmin käsitystä ongelman laajuudesta ja siten varmistuisi onko kyseessä todella tyyppivika! Haluaisin kuulla myös tapauksisista, missä kyseinen laite olisi toiminut ilman vikoja yli 2 tai mieluummin yli 3 vuotta. Entä pienempi malli, onko myös siinä esiintynyt paljon vastaavia vikoja(viittasikohan pienemmässä mallissa, H12 invertterivikaan?).
Olen paljastunut ;D harmi vain että minulla sattuu olemaan kylmähuoltofirma. Huollamme ja korjaamme mm sanyon, carrierin, niben, ivt:n,ym. laitteita.
Olen myös korjannut H11 vikoja. On kuulemma joku valmistusarja joihin kyseinen vika tulee ukkosella tai sähkökeskuksen huonoista liitoksista. Takuuseen menee.

metska

Jäsen

Tasan 4 viikkoa kesti odottelu, mutta tänään se sitten tapahtui. Kaksi tuntia asentajan kanssa värkättiin pirunkylmässä vesisateessa. Kumpikaan ei oltu koskaan kurkattu moisen laitteen sisuksiin, mutta niin se vain lähti pumppu taas käyntiin osanvaihdon jälkeen. Luulin että vaihdettava osa olis ollu joku pieni elektroniikkakortti, mutta olikin puolet koko "tekniikkaosaston" sisällöstä.

Propsit ja iso kiitos asiasta kuuluu myyjälle, joka sitten lopulta joutui tilaamaan sen osan Ahlsellin takuupalvelusta, vaikka siellä takuupalvelussa oli jo viikko tiedetty ongelmasta. Myyjä hoiti myös asentajan paikalle, eli tällä kertaa minun ei tarvinnut sen osalta tehdä itse selvitystyötä.

Anakonda

Jäsen

Muutama viikko sitten pamahti H11 näyttöön ja kylmät suihkut niskaan.
Reilu vuosi sitten oli vaihdettu ulkoyksikön ohjainkortti ja nyt se sitten jo paukahti. Parin tonnin laskuhan siitä seurasi.
Ahlsell ei tietenkään usko että Sanyossa voisi vika olla.
On tämä loistava vehje... ja vielä parempi palvelu maahantuojalta.

Jones

Aktiivinen jäsen

Anakonda sanoi:
Muutama viikko sitten pamahti H11 näyttöön ja kylmät suihkut niskaan.
Reilu vuosi sitten oli vaihdettu ulkoyksikön ohjainkortti ja nyt se sitten jo paukahti. Parin tonnin laskuhan siitä seurasi.
Ahlsell ei tietenkään usko että Sanyossa voisi vika olla.
On tämä loistava vehje... ja vielä parempi palvelu maahantuojalta.
Ei yllätä mitenkään tälläinen venkoilu Ahlsellin taholta, hehän ovat jatkuvasti pyrkineen sysäämään kaiken vastuun laitteen vioista ja huonosta toiminnasta muiden kontolle(heissä tai Sanyossahan vikaa ei voi olla).

Vaikka omakin pumppu on mitattu ja säädetty maahantuojan toimesta, silti heidän mukaan kysessä on joko asennus- tai säätövirhe mikäli laite ei toimi markkinointia vastaavasti. Toisaalta heidän mukaansa mittaukset osoittavat laitteen toimivan, vaikka COP oli näiden mittausten mukaan noin 1,1(sulatuksineen -5 asteen ulkolämpötilassa).

Lupauksista huolimatta eivät ole toimittaneet kyseisiä mittauksia minulle, heidän mukaansa ne eivät ole enään tallella. Vaikka takuuaikana ilmenneiden vikojen osalta näyttötaakka laitteen toimivuudesta on myyjällä/maahantuojalla, he ovat silti hävittäneet mittaustulokset. Jäljellä on enään pelkkä maahantuojan väite, että laite toimii, ilman mitään näyttöä. Onko joku muu saanut minkäänlaista raporttia mittauksista?

Laitteen tyyppivioista vastaa maahantuoja myös takuuajan päätyttyä, koko normaalin käyttöiän puitteissa. Kysehän ei ole ns. kuluvasta osasta.

Millähän perusteella maahantuoja laskuttaa tyyppivian korjauksesta, eli katsoo ettei kyseessä olisi tyyppivika?

Anakonda

Jäsen

Ahlsell väittää että tuo ohjausyksikkö ei mene muuta kuin virtapiikistä / joku vaihe on ollut hetken poissa pelistä. Sähköyhtiö tarkisti loginsa ja moista ei ole tapahtunut heidän verkossaan. Talon sähköjähän ne myös Ahlsellilta epäilevät, mutta mittaukset on tehty muuttotarkastuksessa yms. Ei viitsisi niitäkään alkaa uusiksi mittauttamaan. ::)

Jones

Aktiivinen jäsen

Anakonda sanoi:
Ahlsell väittää että tuo ohjausyksikkö ei mene muuta kuin virtapiikistä / joku vaihe on ollut hetken poissa pelistä. Sähköyhtiö tarkisti loginsa ja moista ei ole tapahtunut heidän verkossaan. Talon sähköjähän ne myös Ahlsellilta epäilevät, mutta mittaukset on tehty muuttotarkastuksessa yms. Ei viitsisi niitäkään alkaa uusiksi mittauttamaan. ::)
Tyypillistä Ahlsellia. :mad: Juuri noista syistähän(mm. huonot liitokset) piti nimenomaan VIALLISEN valmistuserän korttien hajota.

ref sanoi:
Olen paljastunut ;D harmi vain että minulla sattuu olemaan kylmähuoltofirma. Huollamme ja korjaamme mm sanyon, carrierin, niben, ivt:n,ym. laitteita.
Olen myös korjannut H11 vikoja. On kuulemma joku valmistusarja joihin kyseinen vika tulee ukkosella tai sähkökeskuksen huonoista liitoksista. Takuuseen menee.

Jones

Aktiivinen jäsen

Pistetäänpä vielä linkki videoon, josta löytyy näin jälkikäteen aikalailla ironiaa ::)

http://www.lauantaiforum.com/video.php?id=112&name=ahlsell&bitrate=512

Både

Kylmämestari

Jep,sama heppu.Kuulosti kaverin puheet juuri siltä että paskat ois turahtanut housuun..
;D ;D ;D

PikkuKettu

Tulokas

H11 pumppsahti sitten näytölle ja ulkoyksikkö lakkasi toimimasta :/ 4 vuoden käytön
Huolto firmaa oli todella vaikee löytää kun ei Ahlselliltä saanut minkäänlaista apua !

Seuraava takaisku tuli kun korjaus arvio tuli: Varaosa (ulkoyksikön elektroniikka boxi) maksaa noin 2000 €'ja työt noin 500 €. !!!

Ompa kova hinta kun laite on mun mielestä suht.koht uusi !!

Sanyo Co2 9 kW, 240 m2 lämmitettävä tila.

Både

Kylmämestari

kiintoisaa olisi tietää mitä ko. kortilta on palanut.Kapistuksen parissa touhunneet osaisi varmasti tähän vastata.
kotivakuutus todennäköisesti korvaa vaurion.

Jones

Aktiivinen jäsen

PikkuKettu sanoi:
H11 pumppsahti sitten näytölle ja ulkoyksikkö lakkasi toimimasta :/ 4 vuoden käytön Huolto firmaa oli todella vaikee löytää kun ei Ahlselliltä saanut minkäänlaista apua ! Seuraava takaisku tuli kun korjaus arvio tuli: Varaosa (ulkoyksikön elektroniikka boxi) maksaa noin 2000 €'ja työt noin 500 €. !!! Ompa kova hinta kun laite on mun mielestä suht.koht uusi !!
Sanyoissa näyttää yksinkertaisesti olevan aivan liikaa korttien rikkoutumisia, jotta ne voisi pistää asennusvirheiden tai sähköverkon häiriöiden syyksi. Ainoastaan mikäli salamaniskun tai muun sähköverkon häiriön aiheuttaman ylijännitteen(/virran) takia kortti hajoaa voisin hyväksyä vikaantumisen syyn olevan jossain muualla kuin itse laitteessa.

Mikäli laite hajoaa todellakin siitä, että jokin vaihe käy hetken nollassa, on siinä suunnittelu- tai valmistusvirhe. Lyhyt katkos voi aiheuttaa kyllä virtapiikin, mutta sen aiheuttaja on todellisuudessa laite itse, ei sähköverkko. Mikäli vian olisi aiheuttanut suoranaisesti jokin ulkopuolinen syy, Ahlsellin ei olisi tarvinnut korvata edes takuuaikana laitteita. Mikäli Ahlsellilla olisi näyttö tästa asiasta, olisivat kyllä maksattaneet nämäkin viat asiakkaalla. Takuun loppuminen ei vaikuta mitenkään maahantuojan korvausvastuuseen, ainoastaan näyttötaakka siirtyy asiakkaalle.

Tässä ketjussa olevan huoltomiehen(ref) kommentin mukaankin laitteissa on viallisia kortteja. Väitetyt asennusvirheetkään(tällä tarkoitettiin löysiä liitoksia) eivät voi olla todellinen syy rikkoutumisille, laite tarkkailee kuluttamansa virran suuruutta ja mikäli virta nousee liian suureksi siitä tulee virheilmoitus ja ulkoyksikkö kytkeytyy pois päältä. Nämä löysät liitokset ovat Ahlsellin vakioselitys(tekosyy) laitteen suurelle kulutukselle sekä rikkoutumisille. Myyjä/maahantuoja vastaa(/pitäisi vastata) tyyppivioista, vaikka ne ilmenisivät vasta takuuajan jälkeen!

PikkuKettu

Tulokas

http://waterheatertimer.org/pdf/Sanyo-heat-pump-service-manual.pdf

Löysin varsin kattavan huolto-ohjeen missä on oikein kuvallinen ohje kuinka ulkoyksikön elektroniikat vaihdetaan !
Tänään pitää yrittää keritä "heiluttaa" kaikki pikaliittimet kortilla mutta en usko että se auttää koska sulakkeet olivat lauenneet vikatilanteessa, toki ne nyt pysyvät päällä ja se A11 virheilmoitus tulee päälle.

Huoltofirma ehdotti minulle että ne hommaa kortin ja voisin itse sen asentaa niin säästy vähän asennus kustannuksia. En kommiskaan sitä tee koska mitä sitten jos pumppu ei lähde toimimaan niin mulla on vaan 2000 € kortti kädessä ja ei varmastikaan kukaan ole kiinnostunut saamaan koneen kuntoon !!! :/

Både

Kylmämestari

Totta..Se vaan että kun ei normaaleilla ihmisillä ole heittää 2500€ tiskiin noin yht`äkkiä, joten siksi kotivakuutus on hyvä olla olemassa..

PikkuKettu

Tulokas

http://waterheatertimer.org/pdf/Sanyo-heat-pump-service-manual.pdf

Oli pakko vähän kurkistaa Sanyon ulkoyksikön sisä salaisuuksiin ja löytyihän sieltä elektroniikkaa ja montakin korttia ja kaikki suht.koht. Suojaamattomia eli koneen päälle kannattaa ehdottomasti asentaa sadesuojan vaikka kone on ulkoilmaan tarkoitettukin !

Sulakkeita löytyy 5 kpl 2 pientä putki sulaketta ja 3 pääputkisulaketta 25 A
Pääsulakkeet on piirikortilla PFC 020 ja kompurat on liitetty siihen korttiin (katso linkki)

Pääsulakkeet oli palannut ja PikkuKettu oli pakko vaihtaa ne ja kokeilla uudestaan,,,,,, Plääää, paukahdus ja ne paloi uudestaan !
No ainakin tedän missä kortissa on häikkää, toivottavasti korjaajakin tietää että sais pelin pelittämään.

Kotivakuutus maksaa jotakin -ikäalennuksen ja omavastuun että kylläpä tässä täytyy pulittaa suurin piirtein puolet siitä 2500 egeen arviosta :/

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

PikkuKettu sanoi:
...ikäalennuksen ja omavastuun että kylläpä tässä täytyy pulittaa suurin piirtein puolet siitä 2500 egeen arviosta :/
Rippuu vakuutuksesta, ehdoista, bonuksista jne jne. Meillä 3v vanhan ilpin korjauslasku oli 804€ ja maksettavaa jäi huikeat 68€.

PikkuKettu

Tulokas

Sanyo korjattu vihdoinkin ! Kuukauden piti odottaa Ahlsellin varaosa = elektroniikka vaihdettu kokonaan. Huoltomies kertoi että näitä boxeja on vaihdettu luvattoman paljon :/
Tarkka hinta ei vielä tiedossa mutta se liikkuu siinä 2500 € nurkilla. Niille joka ajattelee että mitä sitten , kotivakuutus korvaa niin voin kertoa että 3 vuoden ikäalennus on 18 % ja omavastuu 1000 ja koko lasku on ensin maksettava itse jonka jälkeen haetaan korvausta vakuutusyhtiöltä. Potuttaa siis jos tällaisia korjauksia tulee kolmen vuoden välein :(

Liitteet

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

En ole asiantuntija mutta eikö tuo omavastuu 1000 eur ole turhan iso?

PikkuKettu

Tulokas

Totta 1000 € voi tuntua isolle mutta omakotitalon vakuutuksessa ei juuri kannata pitää pienempää koska minä esim. asun 300 m2 vuonna 1954 rak omakotitalossa ja kaikki "kuluvissa" tavaroissa tapahtuu vuotuinen ikäalennus korvauksissa ! Eli kotivakuutus on sitävarten että tapahtuu isoja katstrofeja, tulipalo, vasivahinko j.n.e Jos joku 200€ vesipumppu, jääkaappi, pesukone hajoaa niin sen takia on ihan turhaan maksaa ylikorkeita vakuutusmaksuja.

Menenhän vakuutusmaksuihin muutenkin muhkeita summia vuodessa. Kotivakuutus, huvilavakuutus, auto vene mottorikelkka mopo,,,,,,,,,,, HuhHuh !,,, Ei kannata laskea summia mutta pakko niitä vakuutuksia on olla !

S

sam123

Vieras

Kannattaa harkita maalämpöön vaihtamista pikin miten ennen kuin kotitalousvähennys ja energia-avustukset loppuvat kokonaan.

Vai montako toimintatonnia meinaat tuhlata moiseen *askakasaan + suureen sähkölaskuun?

K

kylmäfuusiolämpökeskus

Vieras

PikkuKettu sanoi:
Sanyo korjattu vihdoinkin ! Kuukauden piti odottaa Ahlsellin varaosa = elektroniikka vaihdettu kokonaan. Huoltomies kertoi että näitä boxeja on vaihdettu luvattoman paljon :/
Onko tutkittu, mikä kyseisen vehkeen elektroniikalta menee sököksi? Luultavasti kyseessä on suunnitteluvirhe kyseisellä elektroniikkakortilla ja sen saattaa pystyä korjaamaan suht edukkaastikin. Ehkä jopa pysyvästi?

PikkuKettu

Tulokas

Vanha boxi jätettiin mulle ja pitää tutkia sen sielunelämä kun kerkeää. Vikaa kun ei etsitty vaan elektroniikka vaihdettiin kokonaisuudessa.

Luulen saavani vara yksikän vanhasta ? Vakio satiaistahan se on tehty.

PikkuKettu

Tulokas

Ulkoyksikön korjauslasku tuli :/
Elektroniikkaboxi C90-GDN. 1928,70 €
Työ 4x45 180,00 €
Matka. 15,00 €
---------------------------------------------------
2123,70 €
alv. 488,45 €
verollinen 2612,15 €

Lasku maksettava ensin itse ja sitten toivotaan että vakuutus yhtiö maksaa jotain ?
- 1000 € omavastuu ja 18 % ikäalennus koska laite on 4 vuotta vanha :/

Ylös Bottom