Sanyo CO2 9kW ja H11 ongelman yleisyys?

SJT

Jäsen
Vs: Sanyo CO2 9kW ja H11 ongelman yleisyys?

Onkos kukan korjannut 4.5kW ulkoyksikön piirikorttia, mitä komponentteja mahdollisesti tarvinnut vaihtaa? Sen verran hyvin lakattu piirilevy että vähän ikävä mittailla, että jos jollakulla ois jo valmiiksi tietoa niin helpottaisi kummasti. :)

H12 vikakoodia lyö tauluun ja kompura ei käynnisty, flekti pyörii hetken ja sammuu. En toki ole 100% että vika on ulkoyksikön piirikortissa.
 

Teuvo

Tulokas
Herätellääs vanhaa keskustelua henkiin…

Onko jollain jakaa hyviä kokemuksia toimivista päivityksistä tai asennuksista?

Itselläni 2013 asennettu ketjun otsikon mukainen kokonaisuus ja ensimmäinen H11 ongelma vuonna 2016. Ratkaisuna piirikortti vaihtoon sekä vikavirtasuojan asennus. Nyt 2018 syksyllä todettu sama vika uudelleen.

Ratkaisuna voisi olla vaihtaa tuo kortti uudelleen. Mutta mietityttää milloin sama tilanne on vastassa uudelleen. Onko tähän löytynyt jotakin keinoa suojautua rikoilta, kun tuo vikavirtasuoja ei nyt siis auttanut. Asetukset ovat kuulemma kohdallaan, en itse tätä niin hyvin tunne.

Toinen lähes tuplahintainen vaihtoehto olisi vaihtaa ulkoyksikkö toiseen merkkiin. Onkohan kellään tästä hyviä kokemuksia – tai edes kokemuksia

Koko systeemin korvaaminen uudella ei edellisen lottokierroksen tuloksen perusteella näytä vaihtoehdolta… Kaikki vinkit enemmän kuin tervetulleita!
 

Kruac

Jäsen
Täällä on myös vuodenvaihteen jälkeen ollut yksi H11 ongelmainen Sanyo. Ennen ongelmaa oli alueella sähkökatkoja, vaiheen puuttumista ja sähkön hetkellisiä pätkimisiä.
 

MJKA

Jäsen
Herätellääs vanhaa keskustelua henkiin…

Onko jollain jakaa hyviä kokemuksia toimivista päivityksistä tai asennuksista?

Itselläni 2013 asennettu ketjun otsikon mukainen kokonaisuus ja ensimmäinen H11 ongelma vuonna 2016. Ratkaisuna piirikortti vaihtoon sekä vikavirtasuojan asennus. Nyt 2018 syksyllä todettu sama vika uudelleen.

Ratkaisuna voisi olla vaihtaa tuo kortti uudelleen. Mutta mietityttää milloin sama tilanne on vastassa uudelleen. Onko tähän löytynyt jotakin keinoa suojautua rikoilta, kun tuo vikavirtasuoja ei nyt siis auttanut. Asetukset ovat kuulemma kohdallaan, en itse tätä niin hyvin tunne.

Toinen lähes tuplahintainen vaihtoehto olisi vaihtaa ulkoyksikkö toiseen merkkiin. Onkohan kellään tästä hyviä kokemuksia – tai edes kokemuksia

Koko systeemin korvaaminen uudella ei edellisen lottokierroksen tuloksen perusteella näytä vaihtoehdolta… Kaikki vinkit enemmän kuin tervetulleita!
Itsellä tulee nyt kohta 2 vuotta kun Sanyo CO2 9 kw:n ulkoyksikkö kilahti, eli kenno rikki. Oireili jo jonkin aikaa muodostamalla jäätä ylänurkkaan. Kone ollut tuolloin n. 8.5 vuotta käytössä. Ulkoyksikkö korvattiin Fujitsun Watersgate 11kv:n mallilla, sisäyksiköksi jäi Sanyo/CTC. Sain vakuutuksesta korvausta, joten omalle kontolle jäi n. 1500€ Talo on 2 kerroksinen, n. 240m2, rak. 1972/-91 toinen kerros. Asujia kaksi eläkeläistä ja kulutus, jossa kaikki sähkö sekä maataloutta hieman, oli viime vuonna 18700kw. Lämmityksen osuus n. 13500 kw., Lämpöä+ vettä riittää, tosin kyllähän se vastuksiakin käyttää ainakin saunassa ollessa kun enemmän suihkutellaan. SolarShopilla on kyllä päivityspaketti ko. vehkeisiin Hitachin koneella, mikäli monoploc koneessa haluaa pysyä, tuo Fujitsuhan on Split, eli vedet ei käy ulkona. Suosittelen ulkoyksikön vaihtamista, ei nuo kortti- ym. ongelmat lopu tuon ikäisessä laitteessa, ja uudemmat on tehokkaampia. Tämä kohde länsi-suomessa lähellä Vaasaa.
 

Kruac

Jäsen
Ylläolevan PDF:n mukaan nätisti lähti matolaatikko kainaloon. Pelti on ohutta ja tuet olemattomia, joten kannattaa käsitellä varoen ettei mene ihan mutkalle.


Matolaatikko lämpimämmissä olosuhteissa


Ensimmäinen paikallistettu viallinen osa on nopea sulake tyypiltään Hinode 600KH-25


Datasheet
 
Viimeksi muokattu:

Kruac

Jäsen
Kuvalinkit korjattu, kun eivät näköjään näkyneet kuin itselle. Jäävät tänne talteen jos joku muu hurja vielä näitä innostuu korjaamaan.
 

MJKA

Jäsen
Onhan se hienoa, että joillain on tietoa ja taitoa näitten vehkeitten korjailuun ja tuunaukseen. Itsellä vaihdettiin takuuseen H11 vian vuoksi n. 2 vuoden jälkeen, ja uusittiin. Tämä vaihdettu ehjänä myöhempään versioon n. 4 vuoden päästä, siitä ei ole minulla tarkkaa muistikuvaa. Ovat tuolla boksit edelleen vaikkei Sanyota enää olekaan, toinen H11 vikainen ja toinen ehjä. Korjaukset eivät tulleet mitään maksamaan, sain ne kaikki takuun piiriin, viimeisenkin joka kennon hajotessa koneessa oli. Johtuneeko tuo H11 vika herkistä sulakkeista ja virtapiikeistä, joita verkossa aina on.
 

kotte

Hyperaktiivi
Johtuneeko tuo H11 vika herkistä sulakkeista ja virtapiikeistä, joita verkossa aina on.
Asioillahan on tyypillisesti sellaisia vuorovaikutussuhteita, että verkon virtapiikit aiheuttavat jännitepiikkejä, jotka uhkaavat tehoelektroniikan kytkinkomponentteja (ja huonon suunnittelun tai laatuongelmien tapauksessa myös muuta elektroniikkaa) ja sulakkeiden tarkoituksena on suojata noita tehoelektroniikkakomponentteja tai ainakin rajoittaa syntyvien vaurioiden laajuutta. Kruacin mainitseman diodin D03 kaltainen vaurioituminen syystä tai toisesta on tyyppiesimerkki vauriosta, joka (onneksi!) polttaa sen jälkeen sulakkeen (vaikkakaan en väitä tuntematta kytkennän yksityiskohtia, että tässä tapauksessa olisi käynyt juuri näin).
 

Kruac

Jäsen
Ensimmäisenä vialliseksi epäilty pikkudiodi olikin ihan ehjä, koska jalan nostamalla pois levyltä alkoi mittari näyttämään diodin kynnysjännitettä. Poistin viestin, niin eipähän johda ketään harhaan.

Vaan takaisin itse asiaan ja matolaatikon alimpaan kerrokseen. Kuvan oikeassa reunassa on riman alla kolme huppupäistä fettiä. Ilman jalkojen irrottelua kaikkien kolmen fetin jaloista löytyi jonkinlaisia lukemia diodimittausalueella. Kärtsännyt fetti oli kolmesta ylin (Q101) ja sen pystyi todentamaan vialliseksi yleismittarin vastusmittausalueella ilman irrotusta.


Nips-naps jalat poikki


Eristehuppu oli vuosien saatossa vähän jämähtänyt kiinni, mutta lähti kuitenkin herkistelemällä ehjänä irti. Hupun alta paljastui Infineonin 17N80C3 tyyppinen fetti.


Datasheet


jarkko.j:n tapauksessa ilmeisesti myös fettien huppupäiset suojadiodit olivat ottaneet siipeensä (piirilevyn yleiskuvassa pareittain kuvan keskivaiheilla), mutta minun tapauksessani niistä ei oikosulkua löytynyt. Huppu kuitenkin päästä pois ja tiedot talteen.


Datasheet
 

Kruac

Jäsen
Johtuneeko tuo H11 vika herkistä sulakkeista ja virtapiikeistä, joita verkossa aina on.
Tämänhetkisen arvion mukaan ainakin minun tapauksessa särkyminen on johtunut pienestä sähkökatkosta tai jännitteen laskusta, joka tapahtui kun kompressori oli käynnissä. Jännitteen kyykätessä laukassa oleva moottori on aiheuttanut piikin takaisin taajuusmuuttajan suuntaan ja se on päässyt suojadioidin läpi vioittamaan fettiä. Fetin vetäessä oikosulkuun on puolijohdesulake toiminut ja estänyt suuremman ilotulituksen.

Minun tapauksessa 1.vaiheen puolijohdesulake oli palanut 2 ja 3 ehjät. Sähkökaapilta vaiheiden 2 ja 3 automaattisulakkeet olivat alhaalla, 1 vaiheen ylhäällä. Sähkökaapilta pystyi nostamaan 2 ja 3.vaiheen automaattisulakkeet ylös ilman uudelleen napsahtamista, koska ulkoyksikön vikatilanne oli jo ohi suojauksen toimittua.

Tälle kämpälle sähköt tulevat ilmajohtoja pitkin, joiden päällä roikkuu nyt lumisia oksia. Lumien tipahdellessa pienet jännitteen laskut ja katkot eivät ole mitenkään harvinaisia.
 

Kruac

Jäsen
Vs: Sanyo CO2 9 kw hälytys H11
Jos tulee h11 niin laita asetuksista lämpöpumppu asetus asentoon EI jotta saat veden kiertämään ulkoyksikössä, muutenhan se paukahtaa jäähän ja sitten kyllä pääset paskasta lopullisesti eroon.
Tällainen ohje pisti silmään toisessa ketjussa. Yllä oleva on vissiin se alkuperäinen ohje ja jossain toisessa ketjussa joku kyseli pitääkö tuo ohje paikkaansa. En löytänyt enää, mutta Service Manualia tulkaten on hyvä etten noudattanut tuota ohjetta, kun oma H11 pamahti tauluun.

Service Manualista poimittu sisäyksikön rakennekuva: Load Circulation pump kierrättää vettä ulkoyksikölle


Important Notes osiosta poiminta, jossa kerrotaan että Load Circulation pump lähtee päälle kun asetus LÄMPÖPUMPPU on asennossa ON
 

Kruac

Jäsen
Tämän takia yksittäisiin asioihin erikoistuneet foorumit on mukavia. Tänään kävin hakemassa pakettiautomaatista MJKA:n vanhan H11 vikaisen ohjausboksin. Ei muuta kun purkki pöydälle ja purkamaan.


Omasta ohjausboksista oli palanut puolijohdesulake F103, tässä boksissa F102 ja F101.


Fettien mittaus yleismittarin vastusmittauksella G:n ja D:n välillä: Fetti Q101 - ehjä


Fetti Q102 - oikosulussa


Fetti Q103 - ehjä


Tässäkään yksilössä huppupäiset diodit eivät olleet oikosulussa, joten niitä en ala tässä vaiheessa vaihtamaan.

Ja mitä koko purkista lopulta tarvittiin? No, ei paljoa:


Loppuun vielä yleiskuvat ohjausyksikön piirilevyistä.

Emolevy
https://paj.otukset.fi/kuvat/Foorumille/Sanyo Co2 Eco 9KW/C90GDN.JPG?img=full

Taajuusmuuttajan alempi levy
https://paj.otukset.fi/kuvat/Foorumille/Sanyo Co2 Eco 9KW/C90GDN-PFC010.JPG?img=full

Taajuusmuuttajan ylempi levy
https://paj.otukset.fi/kuvat/Foorumille/Sanyo Co2 Eco 9KW/C90GDN-PFC020.JPG?img=full

Sähkön esisuodatin
https://paj.otukset.fi/kuvat/Foorumille/Sanyo Co2 Eco 9KW/FIL-C90GDN.JPG?img=full

Kompressorin ajopiiri
https://paj.otukset.fi/kuvat/Foorumille/Sanyo Co2 Eco 9KW/HIC-C90GDN.JPG?img=full
 

jarkko.j

Jäsen
Moi.

Enpäs ole muutamaan hetkeen tällä foorumilla vieraillut anteeksi kaikille jotka ovat täällä apuja huudelleet.

Täsmälleen juuri nuo osat jäsen Kruac, lisäksi kaikki ne diodit, jotka sulla ehjiä, mutta vaikka ovatkin ehjiä, on ne varmasti saaneet ylimäärästä kuormaa.... joten vaihtoon vaan. Laitoinpas videota korjausoperaatiosta maahantuojan suuntaan, mutta ei tuntunut heitä kiinnostavan..... uudet boxit nykyään 4000€ vähän ovat nousseet muutamassa vuodessa. 4 vuotta sitten 2500€. Nää kannattaa kyllä korjata.

Tuo laite kerta kaikkiaan hajoaa jos yrittää käynnistää silloin kun yksi vaihe verkosta puuttuu. Toi välijännitepiiri ei ole mitenkään suojattu tälläisiä tilanteita vastaan.

-Jarkko
 

MJKA

Jäsen
Itsellä 2 vuotta sitten kennosta kilahtaneessa Co2 9kw yksilössä oli n. 6 vuotta käytössä ollut boksi, vaihdettu takuuna, joten ilmeisesti viimeisin versio on ollut jo kestävämpi koska tuon ajan kesti ilman H11 vikaa. Meillä on kaapeloitu sähköverkko, joten häiriöt jakelussa harvinaisia.
Mutta hieno juttu, että joillakin on tietoa ja taitoa ko. laitteita korjailla. Jos uusi boksi on tosiaan 4T€:n hintainen, niin lähes sillä hinnalla saa uuden laitteen ulkoyksiköksi.
 

Kruac

Jäsen
Hyvä kun tuli vahvistus sieltäkin vielä näille diagnooseille!

Vaihtoyksiköstä "uutta" fettiä paikalleen


ja tinaa niskaan


Kun kaikki fetit on kunnossa, tulee kaikkien fettien Gaten ja Drainin välille paikallaan mitattuna tällaisia lukemia 200k vastusalueella. Yleismittarin mittapäät toisinpäin mitatessa ei anna kuin jotain megaohmi-luokan lukemia.


Ihan hyvä että lopuksi vielä aloin tarkastamaan puolijohdesulakkeita piippaamalla. Myös F102 oli kärtsännyt, joten nyt ollaan sitten yhtä sulaketta vailla, kerran kaksi sulaketta oli palanut myös tuossa toisessa viallisessa mööpelissä...
 

Kruac

Jäsen
Dodi. Nyssäkälliset varaosia tilattu.

Diodeja ja sulakkeen kannat Farnellin kautta:
https://fi.farnell.com/vishay/vs-hfa16tb120-m3/rectifier-single-16a-1-2kv-to/dp/2909660
https://fi.farnell.com/schurter/8040-0001/fuse-clip-pcb-6-3x32mm/dp/1829517

Fettejä Kiinasta:
https://www.ebay.com/itm/392164360984

Sulakkeet Briteistä:
https://www.ebay.com/itm/SIBA-70-12...ng-type-FF-700V/281878563954?var=580911564005

Samalla kertaa tuli kätevästi jemmaan toisenkin korjauksen osat, joten tarvitsevalle voin noista valmiin korjaussarjan myydä.
 

Kruac

Jäsen
Sulakkeet tuli, joskin listauksessa oli pieni virhe arvojen suhteen. Olivat listattuna katkaisukyvyllä 50kA @ 700VAC, mutta todellisuudessa olivatkin vain 50kA @ 500VAC. Jäävät arvoiltaan inan pienemmiksi kuin orkkikset, mutta jääkööt.

Vanhasta sulakkeesta nappasin sulakkeen päädyt pois ja tein pienen karhennuksen hiekkapaperilla. Sulakkeen pitimistä jalat poikki ja juottaen kiinni vanhan sulakkeen jalkoihin. Juottamisessa apuna käytin vastaavan kokoista tavallista putkisulaketta, jottei kaukaa rahdattu nopea puolijohdesulake vaurioidu juottamisen lämmöstä.


Uusi sulake ehjien vanhojen kanssa paikalleen


Tarkasti kuvia seuraten mööpeli takaisin nippuun ja takaisin paikalleen ulkoyksiskköön.


Kamera kuvaamaan ja sulakkeita nostamaan - ei tullut valoshowta, vaan muutama käynnistyksen napsahdus ja muuntajan sirinä alkoi. Kuittasin vikailmoitukset pois ohjauspaneelin napilla ja vihreä valo tuli tauluun. Nappasin videon keskeltä pari minuuttia muuntajan sirinää pois, sen ajalta kun ajoin lämpöä käsin lattiaan. Kun tankin lämpötila laski tarpeeksi, varaaja alkoi pyytämään taas lämpöä pumpulta ja jopa vaan taas toimii.

Kuoret kiinni ja katos takaisin päälle.


Kirjoittelen jossain vaiheessa kokonaan uuden ketjun, johon kerään tähän ketjuun postatut tiedot helppolukuisempaan tutoriaalin muotoon. Totally worth it, jos joku muukin tämän perusteella välttyy viiden tonnin varaosan hankinnalta tai koko mööpelin uusimiselta. Harmi vaan kun taidan olla 10 vuotta myöhässä...

Kiitokset vielä MJKA:lle varaosaboksista ja jarkko.j:lle vihjeistä, jotka toimivat kimmokkeina pumpun purkamiselle, tutkinnalle ja lopulta korjaukselle!
 
Viimeksi muokattu:

MJKA

Jäsen
Sulakkeet tuli, joskin listauksessa oli pieni virhe arvojen suhteen. Olivat listattuna katkaisukyvyllä 50kA @ 700VAC, mutta todellisuudessa olivatkin vain 50kA @ 500VAC. Jäävät arvoiltaan inan pienemmiksi kuin orkkikset, mutta jääkööt.

Vanhasta sulakkeesta nappasin sulakkeen päädyt pois ja tein pienen karhennuksen hiekkapaperilla. Sulakkeen pitimistä jalat poikki ja juottaen kiinni vanhan sulakkeen jalkoihin. Juottamisessa apuna käytin vastaavan kokoista tavallista putkisulaketta, jottei kaukaa rahdattu nopea puolijohdesulake vaurioidu juottamisen lämmöstä.


Uusi sulake ehjien vanhojen kanssa paikalleen


Tarkasti kuvia seuraten mööpeli takaisin nippuun ja takaisin paikalleen ulkoyksiskköön.


Kamera kuvaamaan ja sulakkeita nostamaan - ei tullut valoshowta, vaan muutama käynnistyksen napsahdus ja muuntajan sirinä alkoi. Kuittasin vikailmoitukset pois ohjauspaneelin napilla ja vihreä valo tuli tauluun. Nappasin videon keskeltä pari minuuttia muuntajan sirinää pois, sen ajalta kun ajoin lämpöä käsin lattiaan. Kun tankin lämpötila laski tarpeeksi, varaaja alkoi pyytämään taas lämpöä pumpulta ja jopa vaan taas toimii.

Kuoret kiinni ja katos takaisin päälle.


Kirjoittelen jossain vaiheessa kokonaan uuden ketjun, johon kerään tähän ketjuun postatut tiedot helppolukuisempaan tutoriaalin muotoon. Totally worth it, jos joku muukin tämän perusteella välttyy viiden tonnin varaosan hankinnalta tai koko mööpelin uusimiselta. Harmi vaan kun taidan olla 10 vuotta myöhässä...

Kiitokset vielä MJKA:lle varaosaboksista ja jarkko.j:lle vihjeistä, jotka toimivat kimmokkeina pumpun purkamiselle, tutkinnalle ja lopulta korjaukselle!
Kiitos kiitoksista! Mukavaa että myllysi taas toimii, toivotan pitkää ikää, ja pistä palstalle kuulumisia kuinka huristaa. Niin kuin jossain jo aikaisemmin kerroin, oman Sanyon tarina päättyi kennorikkoon, mutta tuo boksi, joka siinä oli, toimi n. 6 vuotta kennorikkoon saakka. Eli kyllä tuo viimeisin "virallinen" versio taisi jo olla kunnossa, ainakin tuon H11 vian suhteen. ( vaihto 4/2010)
 

Agiles

Aktiivinen jäsen
... Harmi vaan kun taidan olla 10 vuotta myöhässä...
Tässä mitään myöhässä olla..

Hyvä, että näitä kehtaa joku muukin rassailla.
Minulle on tulossa tässä kevään aikana samainen laitos lämmönlähteeksi.. halvalla kun rikkinäisen sai.
Varaosiakin on sopivasti, koneessa olevan elektroniikka yksikön lisäksi on vielä kaksi irrallaan (tai oikeastaan varaosina on myös kokonainen ulkoyksikkö). Kaikissa korteissa sama vika, mutta ajattelin korjata ne niin ei tule kovin pitkää käyttökatkoa jos sattuu kivet palamaan kesken leikin :) Kelkka vaan ulos ja toinen tilalle.

Lisäksi ajattelin kokeilla ac kuristinta syötön puolella, mutta jos se siltä vaikuttaa, että tappoisku tulee kompressorilta päin niin pitää mahdollisesti kokeilla suodinta kuorman puolellakin :hmm:
 

Mikkok

Aktiivinen jäsen
Itselläni asennuksessa samanlainen, mietityttää vain kauheat kokemukset näistä laitteista ja äärimmäisen huono cop jne. Eli jos hajoaa niin eikö olisi kannattavampaa vaihtaa koko ulkoyksikkö ja rakentaa omat ohjaukset?
 

Agiles

Aktiivinen jäsen
No itselläni syy ko. laitoksen asentamiseen on se, että tämä on välivaihe ennen maalämpöä... Hankintahinta kun oli sellainen, että maksaa itsensä pois kunhan nyt toimii edes jotenkuten.
 

Agiles

Aktiivinen jäsen
Posti toi tänään korjaukseen tarvittavat vakio puolijohteet ja tuhdimmat päivitys osat kokeilu versioon. Nuo kuristin hommat hylkäsin tarkemman tutkimisen jälkeen kun siellähän on sellaiset jo.
Sulakkeita odotellaan vielä... ja MCU:n puukotus välineitä ;D
 

PekkaH

Tulokas
Koitin Kruac:in ohjeilla omaa ulkoyksikkö korjailla mutta huonolla menestyksellä. Mittailin ohjeiden mukaan että myös mulla yksi fetti ja pari sulaketta oli rikki mutta niiden vaihtamisen jälkeen sulakkeet vaan pamahtaa uudestaan. Oma ammattitaito ei riitä selvittämään mikä sähköboksissa noiden lisäksi voisi olla vialla. Kai se on sitten pakko alkaa miettiä ulkoyksikön vaihtoa :(

Noita putkisulakkeita onnistuin tulaamaan suoraan niiden valmistajalta Hinodilta Japanista. Alkuperäistä sulaketta 600KH-25UL ei kuulemma enää tehdä mutta nuo ovat sen korvaava mallia 660KH-25UL. Kalliita kyllä olivat kun jouduin maksamaan Japanin ja Suomen päässä tullimaksut. 12 kappaletta sulakkeita ostin ja hintaa niille tuli vähän alle 16€ kappale.

Jos joku muu noita sulakkeita tarvitsee niin voin niitä myydä. Itselläni ei taida niille enää olla käyttöä.

Sulakkeet.jpg


kuitti.GIF
 

Kruac

Jäsen
Tarkastitko PekkaH noiden kolmen fetin lisäksi myös fettien molemmilla puolin olevat kahdeksan huppupäistä diodia? Jos tuossa lankulla on jotain muutakin vikaa, niin minulla on tuolla vielä jemmassa tuo MJKA:n vanha lauta. Siitä voisi vielä saada apua sinulle jos et vielä uutta ulkoyksikköä ole hankkinut.


Täällä Sanyo hyrskyttää edelleen ihan tyytyväisenä, joten melkein vuosi ollaan jo "lisäajalla" menossa.

Varaosia ja sulakkeita löytyy myös minulta ja YV:llä saa kiinni, kun niistä tulee sähköpostiin ilmoitus. Tätä foorumia vähän harvemmin muuten tulee lueskeltua.
 
Viimeksi muokattu:

PekkaH

Tulokas
Tarkastitko PekkaH noiden kolmen fetin lisäksi myös fettien molemmilla puolin olevat kahdeksan huppupäistä diodia? Jos tuossa lankulla on jotain muutakin vikaa, niin minulla on tuolla vielä jemmassa tuo MJKA:n vanha lauta. Siitä voisi vielä saada apua sinulle jos et vielä uutta ulkoyksikköä ole hankkinut.
Enpä tajunnut noita diodeja tarkastaa. Pitää varmaan katsoa jos jaksaisi tuon yksikön vielä kerran purkaa.
 

JaskaK

Tulokas
Itsellä ilmeni sama H11 ennen joulunpyhiä. Nyt ulkoyksikkö purettuna ja odottaa uusia osia. Jäin miettimään, että kierrättääkö tuo sisäyksikön alaosassa oleva pumppu vettä ulkoyksikössä, kun sieltä on ohjausboksi purettu pois? Ajattelisin, että ko. pumppu saa virtansa sisäyksiköstä? Vai pitäisikö sinne tuottaa jotenkin muuten (lämpöpuhaltimella) lämpöä pakkasen aikana? (Pressusta "teltta" ulkoyksikön päälle ja rakennuslämmitin sinne). Nyt on onneksi lämpötila ollut plussan puolella, mutta jos heittää pakkaselle niin varmaan paukahtaa jäähän ulkoyksikkö....
 

JaskaK

Tulokas
Sain hankittua oman Sanyon ohjausboksiin uudet Fetit ja diodit Partcolta, Vantaalta ja uudet sulakkeet PekkaH:lta. Nyt on palikat paikoillaan ja vielä ainakin mylly pyörii. Oheisesta kuitista nähtävillä komponenttien tyypit, jotka hieman poikkeavat alkuperäisistä, mutta näyttävät silti pelittävän. Fetit meni kaikki vaihtoon ja diodeista kaksi uusittiin. Näin sain ainakin jatkoaikaa järjestelmälle. Palaan asiaan, jos jotain ilmenee.
 

Liitteet

PekkaH

Tulokas
JaskaK:n innoittamana koitin eilen jälleen korjata omaa ohjausboksiani. Tällä kertaa tarkistin myös nuo diodit ja muutama niistä olikin oikosulussa. Vaihdoin ne, yhden fetin ja pari sulaketta ja sen jälkeen H11 virhe kuittaantui ja pumppu lähti pyörimään .

Iloa ei vaan kestänyt kauaa koska jo tunnin päästä tuli H16 virhe. Sähkökeskuksen sulakkeet olivat vielä tuon virheen jälkeen ok, ohjausboksin sulakkeita ei tuossa vaiheessa mitannut. Kuittasin virheen hetken kaikki taas toimi. Yön aikana oli kuitenkin tullut taas COM virhe ja kahden vaiheen sulakkeet oli keskuksesta alhaalla. Nyt mittasin myös ohjausboksin sulakkeet ja kaksihan niistäkin oli taas palanut. Eivätkä olleet edes samat sulakkeet kun viime kerralla.
 

JaskaK

Tulokas
15.3.2020 pamahti tauluun taas H11. 3,5 kk se kestikin... Jälleen kaupasta uusia osia ostamaan ja purkamaan ulkoyksikkö. Vaihdettiin kaikki (3) Fetit ja kuusi diodia. Myös 2 sulaketta uusittiin ja laatikko takaisin koneeseen. Vaan eipä lähtenyt enää pyörimään. Pian alkoi taas tuo H11 kummittelemaan. Siinä kohtaa huumori loppui ja nyt on uusi Fujitsun 11 kW ulkoyksikkö asennettuna...
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
15.3.2020 pamahti tauluun taas H11. 3,5 kk se kestikin... Jälleen kaupasta uusia osia ostamaan ja purkamaan ulkoyksikkö. Vaihdettiin kaikki (3) Fetit ja kuusi diodia. Myös 2 sulaketta uusittiin ja laatikko takaisin koneeseen. Vaan eipä lähtenyt enää pyörimään. Pian alkoi taas tuo H11 kummittelemaan. Siinä kohtaa huumori loppui ja nyt on uusi Fujitsun 11 kW ulkoyksikkö asennettuna...
Mites tuo nyt jatkuu Fujitsulla, kaikki hyvin?
 

MJKA

Jäsen
15.3.2020 pamahti tauluun taas H11. 3,5 kk se kestikin... Jälleen kaupasta uusia osia ostamaan ja purkamaan ulkoyksikkö. Vaihdettiin kaikki (3) Fetit ja kuusi diodia. Myös 2 sulaketta uusittiin ja laatikko takaisin koneeseen. Vaan eipä lähtenyt enää pyörimään. Pian alkoi taas tuo H11 kummittelemaan. Siinä kohtaa huumori loppui ja nyt on uusi Fujitsun 11 kW ulkoyksikkö asennettuna...
Tervehdys uusi Fujitsun käyttäjä. Itsellä nyt 1/2017 lähtien ollut tuo Fujitsu käytössä entisen CTC/Sanyo varaajan kanssa. Kyllä Fujitsulla tehoja tuli lisää, mutta tietysti patteritalossa saisi tuo varaaja olla suurempi, mutta näillä mennään. Suihkussa kun ollaan, näyttää herkästi ylävastuksia käyttävän, mutta saahan ne poiskin säädettyä, itsellä nyt säätö 3kw. Ei mielestäni hassumpi yhdistelmä, ongelmiakin on ollut, mutta takuulla hoidettu. Eli, ulkoyksiön piirikortti vaihdettu ja molemmat puhaltimen moottorit. Muuten pelannut hyvin ilman häiriöitä. Ulkoyksikkö säädetty tekemään 48C vettä, joskus tuppaa 50C asteistakin. Torppa on 240m2 2-kerrosta ja pari eläkeläistä asustaa vakituisesti. Mitä kulutukseen tulee, niin kaikki sähkö oli 2019 vuonna n. 17800 kw, olohuoneessa on varaava takka jota talvella lämmitetään n. 3-4/vko. Odotan mielenkiinnolla kokemuksiasi. Muuten, jätitkö sisäyksikön kv-pumpun käyttöön? Minulla jätettiin vaikka SolarShopin mies oli sitä mieltä, että se pitää ottaa pois, voi kuulemma "ahistaa". Meillä asentaja oli toista mieltä,eli molemmat on nyt käytössä eikä ainakaan mitään häikkää ole aiheuttanut. Tämä kohde on Vaasan seudulla, eli aina tuulee.
 

JaskaK

Tulokas
Fujitsu on ollut käytössä nyt noin viikon. Vanhan Sanyon kylkeen oli aikoinaan asennettu Clintin puhallinkonvektori, jonka kytkeminen Fujitsun yhteyteen tuotti päänvaivaa. Puhallinkonvektorin tarkoitushan on ottaa patteriverkoston paluuvedestä viimeiset hyötylämmöt talteen puhaltamalla lämmöt huonetilaan. Ensin se kytkettiin Fujitsun lämmönvaihtimen ja sisäyksikön väliin. Lämmönvaihdin kuitenkin kierrätti lämmintä vettä puhallinpatterin kautta, joka aiheutti sen, että se puhalsi koko ajan lämmintä ilmaa pannuhuoneeseen, mikä ei ole laitteen tarkoitus. Sitten puhallinpatteri kytkettiin suoraan paluuveden kiertoon siten, että paluuputki kierrätetään patterin kautta ennen sisäyksikköön menoa. Nähtäväksi jää, toimiiko tuo kytkentä, kunhan seuraavan kerran ilma pakastuu. Mietinkin, onkohan tuo puhallinkonvektori ylipäätään kytkettävissä tähän järjestelmään. Puhallinkonvektorissa on oma termostaatti. Mietityttää nyt asennusten jälkeen, sulkeutuuko tuo termostaattiventtiili estäen patterikierron, kun puhallinpatteri ei ole toiminnassa. Toki onhan veden pitänyt päästä vanhassakin järjestelmässä kiertämään sisä- ja ulkoyksikön välillä, mitä ei tapahtuisi, jos termostaatti sulkisi kierron... Sisäyksikköön jäi vanha kiertovesipumppu käyttöön. Kertokaahan onko jollain kokemuksia Clintin ja Fujitsun lämmönvaihtimen yhteensopivuudesta tai siitä kuinka ne pitäisi liittää toisiinsa...? Vai pitäisikö se irrottaa järjestelmästä kokonaan? Asentajan mukaan näissä pumpuissa ei olisi ongelmia esiintynyt.
 

MJKA

Jäsen
Fujitsu on ollut käytössä nyt noin viikon. Vanhan Sanyon kylkeen oli aikoinaan asennettu Clintin puhallinkonvektori, jonka kytkeminen Fujitsun yhteyteen tuotti päänvaivaa. Puhallinkonvektorin tarkoitushan on ottaa patteriverkoston paluuvedestä viimeiset hyötylämmöt talteen puhaltamalla lämmöt huonetilaan. Ensin se kytkettiin Fujitsun lämmönvaihtimen ja sisäyksikön väliin. Lämmönvaihdin kuitenkin kierrätti lämmintä vettä puhallinpatterin kautta, joka aiheutti sen, että se puhalsi koko ajan lämmintä ilmaa pannuhuoneeseen, mikä ei ole laitteen tarkoitus. Sitten puhallinpatteri kytkettiin suoraan paluuveden kiertoon siten, että paluuputki kierrätetään patterin kautta ennen sisäyksikköön menoa. Nähtäväksi jää, toimiiko tuo kytkentä, kunhan seuraavan kerran ilma pakastuu. Mietinkin, onkohan tuo puhallinkonvektori ylipäätään kytkettävissä tähän järjestelmään. Puhallinkonvektorissa on oma termostaatti. Mietityttää nyt asennusten jälkeen, sulkeutuuko tuo termostaattiventtiili estäen patterikierron, kun puhallinpatteri ei ole toiminnassa. Toki onhan veden pitänyt päästä vanhassakin järjestelmässä kiertämään sisä- ja ulkoyksikön välillä, mitä ei tapahtuisi, jos termostaatti sulkisi kierron... Sisäyksikköön jäi vanha kiertovesipumppu käyttöön. Kertokaahan onko jollain kokemuksia Clintin ja Fujitsun lämmönvaihtimen yhteensopivuudesta tai siitä kuinka ne pitäisi liittää toisiinsa...? Vai pitäisikö se irrottaa järjestelmästä kokonaan? Asentajan mukaan näissä pumpuissa ei olisi ongelmia esiintynyt.
Tuota puhallinpatteria ole itsekin miettinyt lähinnä eteistilan / asuintilan välikön lämmittämiseen siinä mielessä, että se katkaisisi vedon tunteen. Tästä asentaja oli kyllä toista mieltä, ja on jäänyt tekemättä. Lisäksi se vaatii. että paluuvesi on yli 35C, ja näin ei aina ole. Maallikkona mielessäni oli juuri tuo paaluuseen laitto josta sitten varaajaan. Jos saa kysyä, missäpäin "sulkusuomea" kohteesi on?
 
Ylös Bottom